Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

iPhone-batterijen zijn in staat om ongeveer 80% van hun batterijcapaciteit gedurende 500 oplaadcycli te behouden. Dit duurt voor de gemiddelde gebruiker vaak 18-24 maanden. Daarna kan het zijn dat je je iPhone vaker op moet laden en dat iOS je waarschuwt dat de performance van de telefoon achteruit is gegaan, wat betekent dat je telefoon langzamer wordt. Gebruik daarom deze handleiding om de batterij van je iPhone te vervangen en deze weer nieuw leven in te blazen.

Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

Let op: Het kan voorkomen dat je iPhone, na het voltooien van deze reparatie, een waarschuwing toont over de "echtheid" van de batterij, zelfs als je gebruik hebt gemaakt van een officiële Apple-batterij. Als je iPhone op normale wijze werkt, kun je deze waarschuwing echter negeren.

Je zult vervangende kleefstrips nodig hebben om sommige onderdelen te (her)bevestigen bij het weer in elkaar zetten van je toestel.

  1. Ontlaad de batterij van je iPhone, voordat je met deze handleiding begint, tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord. Schakel je iPhone uit voordat je begint met het demonteren van je toestel.
    • Ontlaad de batterij van je iPhone, voordat je met deze handleiding begint, tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord.

    • Schakel je iPhone uit voordat je begint met het demonteren van je toestel.

    • Verwijder de twee 6.7 mm lange pentalobe-schroeven aan de onderkant van je iPhone.

    • Het openen van het iPhone-scherm zal de waterdichte pakkingen aantasten. Zorg dat je vervangende pakkingen klaar hebt liggen voordat je verder gaat, of zorg dat je je toestel niet aan water blootstelt als je je iPhone zonder pakkingen weer in elkaar zet.

  2. Het verwarmen van de onderkant van de telefoon helpt bij het verzwakken van de lijm die het scherm vasthoudt, wat het makkelijker maakt om het scherm te openen.
    • Het verwarmen van de onderkant van de telefoon helpt bij het verzwakken van de lijm die het scherm vasthoudt, wat het makkelijker maakt om het scherm te openen.

    • Gebruik een föhn, een warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende twee minuten op de onderkant van de telefoon om de lijm eronder te verzwakken.

    • Als je moeite hebt met het openen van de telefoon nadat je deze stap hebt voltooid, kan het zijn dat de lijm al weer is afgekoeld. Zorg in dat geval dat je je toestel nog een keer verwarmt om de lijm te verzwakken. Volg de instructies van de iOpener om oververhitting te voorkomen.

  3. De volgende twee stappen laten je zien hoe je de iSclack gebruikt. De iSclack is een handige tool die we aanraden aan iedereen die vaker reparaties uitvoert. Als je de iSclack niet gebruikt, kun je deze twee stappen overslaan voor een alternatieve methode. Plaats de zuignappen aan de onderkant van de iPhone—één aan de voorkant en één aan de achterkant.
    • De volgende twee stappen laten je zien hoe je de iSclack gebruikt. De iSclack is een handige tool die we aanraden aan iedereen die vaker reparaties uitvoert. Als je de iSclack niet gebruikt, kun je deze twee stappen overslaan voor een alternatieve methode.

    • Plaats de zuignappen aan de onderkant van de iPhone—één aan de voorkant en één aan de achterkant.

    • Druk beide zuignappen stevig vast.

    • Als je scherm of glazen achterkant gebarsten is, kun je ervoor kiezen deze te beplakken met doorzichtige tape. Zo kan de zuignap zich beter vastzuigen. De iSclack bevat, precies om deze reden, twee stukken tape.

  4. Houd je telefoon stevig vast en breng de twee handvatten rustig naar elkaar toe om het scherm langzaam maar zeker van de achterste behuizing van de telefoon te scheiden. Probeer het scherm niet volledig van de achterkant te scheiden; een kleine opening aan de onderkant is meer dan genoeg. Steek een openingsplectrum in de opening aan de onderkant van je iPhone, onder het scherm.
    • Houd je telefoon stevig vast en breng de twee handvatten rustig naar elkaar toe om het scherm langzaam maar zeker van de achterste behuizing van de telefoon te scheiden.

    • Probeer het scherm niet volledig van de achterkant te scheiden; een kleine opening aan de onderkant is meer dan genoeg.

    • Steek een openingsplectrum in de opening aan de onderkant van je iPhone, onder het scherm.

    • Sla de volgende twee stappen over.

  5. Als je een enkele zuignap gebruikt, druk je deze, zo dicht mogelijk bij de onderkant van je iPhone, op het scherm. Als je scherm gebarsten is, kun je het beplakken met doorzichtige tape, zodat je zuignap zich beter vast kan zuigen. Als alternatief kun je sterke tape gebruiken ''in plaats van'' de zuignap. Als dat alles niet lukt, kun je je zuignap vastlijmen met secondelijm.
  6. Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening tussen het voorste paneel en de achterste behuizing te creëren. Steek een openingsplectrum in de opening. De waterdichte kleefstrip die het scherm op z'n plek houdt is erg sterk, waardoor het creëren van deze opening aardig wat kracht kan vereisen. Als je moeite hebt met het creëren van een opening, kun je meer warmte toedienen en het scherm vervolgens heen en weer wiebelen om een opening te creëren waar je tool in past.
    • Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening tussen het voorste paneel en de achterste behuizing te creëren.

    • Steek een openingsplectrum in de opening.

    • De waterdichte kleefstrip die het scherm op z'n plek houdt is erg sterk, waardoor het creëren van deze opening aardig wat kracht kan vereisen. Als je moeite hebt met het creëren van een opening, kun je meer warmte toedienen en het scherm vervolgens heen en weer wiebelen om een opening te creëren waar je tool in past.

  7. Schuif je openingsplectrum langs de rechter onderhoek van het scherm en langs de rechterzijde omhoog en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Steek je openingsplectrum niet te diep in het toestel, om te voorkomen dat je de onderdelen binnenin de telefoon beschadigt. Steek je openingsplectrum niet te diep in het toestel, om te voorkomen dat je de onderdelen binnenin de telefoon beschadigt.
    • Schuif je openingsplectrum langs de rechter onderhoek van het scherm en langs de rechterzijde omhoog en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Steek je openingsplectrum niet te diep in het toestel, om te voorkomen dat je de onderdelen binnenin de telefoon beschadigt.

  8. Steek je plectrum in de linker onderhoek van je telefoon. Schuif je plectrum langs de linker onderhoek van het scherm en langs de linkerzijde van de telefoon omhoog. Snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Steek je plectrum niet te diep in het toestel, aangezien je zo riskeert de schermkabels aan deze kant van de iPhone te beschadigen. Steek het enkel een aantal millimeter in je toestel, ofwel zo diep als de breedte van de rand van het scherm.
    • Steek je plectrum in de linker onderhoek van je telefoon.

    • Schuif je plectrum langs de linker onderhoek van het scherm en langs de linkerzijde van de telefoon omhoog. Snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Steek je plectrum niet te diep in het toestel, aangezien je zo riskeert de schermkabels aan deze kant van de iPhone te beschadigen. Steek het enkel een aantal millimeter in je toestel, ofwel zo diep als de breedte van de rand van het scherm.

  9. De bovenkant van het scherm is met zowel lijm als klemmen bevestigd. Breng je plectrum opnieuw niet meer dan een aantal millimeters—ongeveer de breedte van de rand van je scherm—in het toestel of je riskeert de sensoren van het voorste paneel te beschadigen. Steek je plectrum onder de rechter bovenhoek van het schermpaneel.
    • De bovenkant van het scherm is met zowel lijm als klemmen bevestigd.

    • Breng je plectrum opnieuw niet meer dan een aantal millimeters—ongeveer de breedte van de rand van je scherm—in het toestel of je riskeert de sensoren van het voorste paneel te beschadigen.

    • Steek je plectrum onder de rechter bovenhoek van het schermpaneel.

    • Schuif je plectrum om de rechter bovenhoek heen. Het kan zijn dat je wat weerstand voelt vanwege de klemmen die het scherm vasthouden.

    • Deze stap wordt iets makkelijker als je de schermmodule in de richting van de onderkant van de telefoon trekt.

    • Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon en snijd alle lijm door die je onderweg tegenkomt.

  10. Trek het kleine lipje op de zuignap omhoog om de zuignap van het scherm te kunnen verwijderen.
    • Trek het kleine lipje op de zuignap omhoog om de zuignap van het scherm te kunnen verwijderen.

    • Als je een iSclack hebt gebruikt en deze zit nog steeds op de voor- en achterkant van je iPhone, kun je deze nu verwijderen.

  11. Open de iPhone door het scherm van de rechterkant omhoog te zwaaien, zoals je zou doen met een boek. Probeer het scherm echter nog niet volledig los te koppelen van de telefoon, aangezien er een aantal kwestbare lintkabels met het logic board van de iPhone zijn verbonden. Laat het scherm tegen iets rechtopstaands leunen om deze omhoog te laten staan terwijl je verder werkt aan de telefoon.
    • Open de iPhone door het scherm van de rechterkant omhoog te zwaaien, zoals je zou doen met een boek.

    • Probeer het scherm echter nog niet volledig los te koppelen van de telefoon, aangezien er een aantal kwestbare lintkabels met het logic board van de iPhone zijn verbonden.

    • Laat het scherm tegen iets rechtopstaands leunen om deze omhoog te laten staan terwijl je verder werkt aan de telefoon.

    • Leg het scherm, tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon, op de juiste positie, breng de klemmen op de juiste positie langs de bovenkant aan en druk de bovenkant vervolgens voorzichtig vast voordat je de rest van het scherm bevestigt. Als het scherm niet vastklikt, check je de staat van de klemmen en buig je ze eventueel terug.

  12. Verwijder de 1.25 mm lange Y000-schroef die de cover over de batterij- en de schermaansluiting bevestigt. Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen zodat je zeker weet dat je de schroeven op de juiste plek terugplaatst. Zo voorkom je schade aan je iPhone.
    • Verwijder de 1.25 mm lange Y000-schroef die de cover over de batterij- en de schermaansluiting bevestigt.

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen zodat je zeker weet dat je de schroeven op de juiste plek terugplaatst. Zo voorkom je schade aan je iPhone.

    • Tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel is dit een goed moment om je iPhone aan te zetten en alle functies te testen voordat je je scherm weer terugzet. Zorg dat je je iPhone weer uitschakelt voordat je verdergaat met het voltooien van deze procedure.

  13. Gebruik een pincet om het plaatje over de scherm- en batterijaansluiting te verwijderen. Er bevinden zich twee kleine scharniertjes aan de rechterzijde van het plaatje. Zorg dat je deze, tijdens het weer terugplaatsen van de cover, met de andere delen van de scharnieren verbindt.
    • Gebruik een pincet om het plaatje over de scherm- en batterijaansluiting te verwijderen.

    • Er bevinden zich twee kleine scharniertjes aan de rechterzijde van het plaatje. Zorg dat je deze, tijdens het weer terugplaatsen van de cover, met de andere delen van de scharnieren verbindt.

  14. Gebruik een spudger of een schone nagel om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Probeer te voorkomen dat je de zwarte, siliconen zegel om deze en andere aansluitingen heen beschadigt. Deze zegels bieden extra bescherming tegen stof- en waterindringing.
    • Gebruik een spudger of een schone nagel om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Probeer te voorkomen dat je de zwarte, siliconen zegel om deze en andere aansluitingen heen beschadigt. Deze zegels bieden extra bescherming tegen stof- en waterindringing.

    • Buig de aansluiting lichtjes van het logic board weg om te voorkomen dat deze per ongeluk contact maakt met het contact en op die manier de telefoon in zou kunnen schakelen.

  15. Gebruik een spudger of een van je schone nagels om de kabelaansluiting van het OLED-paneel uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, breng je deze op de juiste plek aan, druk je een kant naar beneden tot deze zich vastklikt en herhaal je dit aan de andere kant. Druk niet het midden van de aansluiting. Als je dit wel doet, riskeer je het buigen van de pinnen, wat tot permanente schade kan leiden.
    • Gebruik een spudger of een van je schone nagels om de kabelaansluiting van het OLED-paneel uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, breng je deze op de juiste plek aan, druk je een kant naar beneden tot deze zich vastklikt en herhaal je dit aan de andere kant. Druk niet het midden van de aansluiting. Als je dit wel doet, riskeer je het buigen van de pinnen, wat tot permanente schade kan leiden.

  16. Verwijder de vijf 1 mm lange Y000-schroeven die de cover van de voorste sensormodule bevestigen. Verwijder de vijf 1 mm lange Y000-schroeven die de cover van de voorste sensormodule bevestigen.
    • Verwijder de vijf 1 mm lange Y000-schroeven die de cover van de voorste sensormodule bevestigen.

  17. Gebruik een pincet om de beugel van de voorste sensormodule te verwijderen. Gebruik een pincet om de beugel van de voorste sensormodule te verwijderen.
    • Gebruik een pincet om de beugel van de voorste sensormodule te verwijderen.

  18. Gebruik een spudger of een van je schone nagels om de kabelaansluiting van de voorste sensormodule los te koppelen. Gebruik een spudger of een van je schone nagels om de kabelaansluiting van de voorste sensormodule los te koppelen.
    • Gebruik een spudger of een van je schone nagels om de kabelaansluiting van de voorste sensormodule los te koppelen.

  19. Verwijder de schermmodule.
  20. Trek de treklip van de eerste kleefstrips los van de onderkant van de batterij. Werk niet met scherpe of metalen tools in de buurt van de batterij. Een doorboorde batterij kan gevaarlijke chemicaliën lekken of in brand vliegen.
    • Trek de treklip van de eerste kleefstrips los van de onderkant van de batterij.

    • Werk niet met scherpe of metalen tools in de buurt van de batterij. Een doorboorde batterij kan gevaarlijke chemicaliën lekken of in brand vliegen.

  21. Pak de treklip met je vingers vast en trek deze langzaam onder de batterij vandaag, in de richtig van de onderkant van de iPhone. Trek hard genoeg om een constante spanning op de kleefstrip te houden, maar forceer het niet. Geef het genoeg tijd om zichzelf uit te rekken en onder de batterij vandaag te komen. Druk de batterij tijdens deze stap niet naar beneden. Houd de iPhone in plaats daarvan vast aan de zijkanten van het frame.
    • Pak de treklip met je vingers vast en trek deze langzaam onder de batterij vandaag, in de richtig van de onderkant van de iPhone.

    • Trek hard genoeg om een constante spanning op de kleefstrip te houden, maar forceer het niet. Geef het genoeg tijd om zichzelf uit te rekken en onder de batterij vandaag te komen.

    • Druk de batterij tijdens deze stap niet naar beneden. Houd de iPhone in plaats daarvan vast aan de zijkanten van het frame.

    • Probeer de kleefstrips tijdens het trekken vlak en ongerimpeld te houden. Probeer de strip in gelijke mate weg te trekken in plaats van enkel in het midden of aan een kant te trekken.

    • Trek de strip in een zo laag mogelijk hoek weg zodat het niet op de rand van de batterij scheurt.

    • Als een van kleefstrips scheurt of breekt, probeer je deze met je vingers of een bot pincet weer te herpakken, om vervolgens verder te gaan met trekken—wrik echter niet onder de batterij om de kleefstrip opnieuw vast te pakken.

    • Als een van de kleefstrips onder de batterij afbreekt en niet opnieuw kan worden gepakt, ga je verder met het verwijderen van de andere kleefstripsom vervolgens verder te gaan met de volgende stappen.

  22. Pak de brede treklip met je vingers vast en trek deze langzaam maar zeker onder de batterij vandaan, in de richting van de onderkant van de iPhone. Pak de brede treklip met je vingers vast en trek deze langzaam maar zeker onder de batterij vandaan, in de richting van de onderkant van de iPhone.
    • Pak de brede treklip met je vingers vast en trek deze langzaam maar zeker onder de batterij vandaan, in de richting van de onderkant van de iPhone.

  23. Pak de treklip met je vingers vast en trek deze langzaam maar zeker onder de batterij vandaan, in de richting van de iPhone's onderkant. Herhaal de vorige procedure bij de twee overige kleeftrips. Als de kleefstrips onder de batterij scheuren of afbreken en niet meer kunnen worden vastgepakt, kun je ervoor kiezen om wat isopropyl alcohol (>90%) onder de zijkant van de batterij toe te dienen, in de buurt van de gebroken kleefstrip(s).
    • Pak de treklip met je vingers vast en trek deze langzaam maar zeker onder de batterij vandaan, in de richting van de iPhone's onderkant.

    • Herhaal de vorige procedure bij de twee overige kleeftrips.

    • Als de kleefstrips onder de batterij scheuren of afbreken en niet meer kunnen worden vastgepakt, kun je ervoor kiezen om wat isopropyl alcohol (>90%) onder de zijkant van de batterij toe te dienen, in de buurt van de gebroken kleefstrip(s).

    • Wacht ongeveer een minuutje zodat de alcohol in kan trekken en de lijm kan verzwakken.

    • Gebruik het platte einde van je spudger om de batterij op voorzichtige wijze omhoog te tillen.

    • Probeer de batterij zo rustig en gedecideerd mogelijk uit het toestel te verwijderen. Als je veel weerstand voelt, kun je wat meer isopropyl alcohol toedienen om de lijm te verzwakken. Probeer te allen tijde te voorkomen dat je de batterij met je tools doorboort of vervormt.

  24. Verwijder de batterij. Als er nog wat alcohol onder de batterij zit, kun je dit nu wegvegen of laat je het rustig drogen voordat je je nieuwe batterij bevestigt.
    • Verwijder de batterij.

    • Als er nog wat alcohol onder de batterij zit, kun je dit nu wegvegen of laat je het rustig drogen voordat je je nieuwe batterij bevestigt.

    • Voer, na het weer in elkaar zetten van je toestel, een geforceerde herstart uit. Dit kan een aantal veelvoorkomende problemen voorkomen en probleemoplossing vergemakkelijken.

Conclusie

Zet je toestel, indien mogelijk, aan en test je reparaties voordat je de kleefstrips aanbrengt en je je toestel weer sluit.

Bevestig je nieuwe batterij met vooraf op maat gesneden kleefstrips of dubbelzijdige tape. Om je batterij op de juiste positie te bevestigen, breng je de nieuwe kleefstrips in het toestel aan op de plek van de oude kleefstrips en niet direct op de batterij. Vervolgens druk je de batterij op de juiste plek vast.

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Breng nieuwe kleefstrips aan waar nodig nadat je de voorheen gelijmde gebieden met wat isopropyl alcohol (>90%) schoon hebt weten te maken.

Kalibreer je nieuwe batterij na het voltooien van deze handleiding. Dit zorgt voor een optimale performance.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of stel je vraag op ons iPhone 12 mini antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

91%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

126.290 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

142 Leden

2 Opmerkingen

If you replace the battery (even with a first party one) you will need to go to Apple, unfortunately, as is for the new iPhone 13 models.

Roman - Antwoord

I don't think it's stated clearly enough that the display adhesive is VERY strong and you might think you've gotton a big enough gap when sticking in a pick will actually separate the layers of the screen and break it (defintely not speaking from experience). Make sure the phone is totally, thoroughly heated and be very, very careful.

Wesley Halliwell - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 134

Afgelopen 7 dagen: 893

Afgelopen 30 dagen: 3,550

Altijd: 38,908