Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Veel vervangende onderdelen worden niet geleverd met op maat gesneden stukken kleefstrip, maar worden geleverd met een voorgesneden zelfklevend vel met een verscheidenheid aan handige vormen die in dubbelzijdig plakband zijn gesneden. Deze gids behandelt enkele van de meest voorkomende toepassingen van het voorgesneden zelfklevende vel.

Volg de reparatiehandleiding die specifiek is voor je toestel en onderdeel voor de specifieke vervangingsinstructies. Deze handleiding heeft alleen betrekking op het gebruik van het voorgesneden zelfklevende vel die in sommige vervangende sets zit.

  1. Begin met het verwijderen van alle oude lijm, glasscherven en ander vuil van alle hechtoppervlakken. Je kunt de lijm verwijderen met een pincet of met je vingers, het op de punt van een spudger oprollen met een rollende en trekkende beweging, of het eraf schrapen met het platte uiteinde van een spudger. Na het verwijderen van de meeste lijm, schraap je met de punt van een spudger om kleine stukjes lijm uit krappe ruimtes te krijgen.
    • Begin met het verwijderen van alle oude lijm, glasscherven en ander vuil van alle hechtoppervlakken.

    • Je kunt de lijm verwijderen met een pincet of met je vingers, het op de punt van een spudger oprollen met een rollende en trekkende beweging, of het eraf schrapen met het platte uiteinde van een spudger.

    • Na het verwijderen van de meeste lijm, schraap je met de punt van een spudger om kleine stukjes lijm uit krappe ruimtes te krijgen.

    • Wanneer je in de buurt van een batterij werkt, moet je uiterst voorzichtig zijn dat je de batterij niet per ongeluk doorboort of verbuigt.

  2. Reinig de hechtvlakken met een pluisvrije doek (of koffiefilter) met een beetje isopropyl alcohol. Gebruik een wattenstaafje om kleinere oppervlakken en hoeken schoon te maken. Gebruik voor delicate oppervlakken die door oplosmiddelen kunnen worden beschadigd een 50/50 mengsel van water en isopropyl alcohol. Gebruik geen geparfumeerde reinigingsmiddelen of iets dat een residu kan achterlaten. Voor het beste resultaat veeg je je reinigingsgereedschap in één richting, niet heen en weer.
    • Reinig de hechtvlakken met een pluisvrije doek (of koffiefilter) met een beetje isopropyl alcohol. Gebruik een wattenstaafje om kleinere oppervlakken en hoeken schoon te maken.

    • Gebruik voor delicate oppervlakken die door oplosmiddelen kunnen worden beschadigd een 50/50 mengsel van water en isopropyl alcohol. Gebruik geen geparfumeerde reinigingsmiddelen of iets dat een residu kan achterlaten.

    • Voor het beste resultaat veeg je je reinigingsgereedschap in één richting, niet heen en weer.

    • Dit zal helpen om eventuele resterende lijmresten te verwijderen en het oppervlak voor te bereiden op de nieuwe lijm.

    • Wacht na het reinigen minimaal een minuut om het oplosmiddel te laten verdampen.

    • De volgende vier stappen zijn gebruiksvoorbeelden voor het voorgesneden zelfklevende vel. Evalueer wat werkt voor jouw specifieke reparatie en ga verder vanaf stap zeven voor toepassing en installatie.

  3. Gebruik de smalle rechthoekige stroken om smalle randen te bevestigen, zoals die van een scherm. Gebruik meerdere lange rechthoekige strips om grote onderdelen, zoals batterijen, te bevestigen.
    • Gebruik de smalle rechthoekige stroken om smalle randen te bevestigen, zoals die van een scherm.

    • Gebruik meerdere lange rechthoekige strips om grote onderdelen, zoals batterijen, te bevestigen.

  4. Je kunt de dunne plakrand aan de buitenkant van de kaart gebruiken om kleine, rechthoekige onderdelen te bevestigen. Je kunt de dunne plakrand aan de buitenkant van de kaart gebruiken om kleine, rechthoekige onderdelen te bevestigen. Je kunt de dunne plakrand aan de buitenkant van de kaart gebruiken om kleine, rechthoekige onderdelen te bevestigen.
    • Je kunt de dunne plakrand aan de buitenkant van de kaart gebruiken om kleine, rechthoekige onderdelen te bevestigen.

  5. Gebruik een kleine rechthoek of een ongeknipt deel van het vel om vreemde vormen voor kleine onderdelen uit te snijden. Gebruik één of meerdere hele rechthoeken voor kleine vierkante of rechthoekige delen. Gebruik één of meerdere hele rechthoeken voor kleine vierkante of rechthoekige delen.
    • Gebruik een kleine rechthoek of een ongeknipt deel van het vel om vreemde vormen voor kleine onderdelen uit te snijden.

    • Gebruik één of meerdere hele rechthoeken voor kleine vierkante of rechthoekige delen.

  6. Gebruik de boogvormige uitsnijdingen om ronde onderdelen vast te zetten, om kleefstrips rond kwetsbare onderdelen te plaatsen die niet bevestigd moeten worden (zoals een NFC-spoel) of kunnen scheuren, of om ronde hoeken vast te zetten.
    • Gebruik de boogvormige uitsnijdingen om ronde onderdelen vast te zetten, om kleefstrips rond kwetsbare onderdelen te plaatsen die niet bevestigd moeten worden (zoals een NFC-spoel) of kunnen scheuren, of om ronde hoeken vast te zetten.

  7. Zorg dat je, voordat je de lijm aanbrengt, checkt of je vervangende onderdeel past en dat alle aansluitingen aangesloten kunnen worden zonder al te veel spanning op de kabels uit te oefenen. Indien mogelijk, zet je je apparaat aan en controleer je of alles correct werkt. Als alles werkt, schakel je je apparaat uit en ga je verder. Als iets niet werkt zoals verwacht, kun je ons Antwoordenforum bezoeken voor hulp bij de probleemoplossing. Terwijl het apparaat is uitgeschakeld, breng je de juiste kleefstrip met de juiste vorm aan voor je reparatie.
    • Zorg dat je, voordat je de lijm aanbrengt, checkt of je vervangende onderdeel past en dat alle aansluitingen aangesloten kunnen worden zonder al te veel spanning op de kabels uit te oefenen. Indien mogelijk, zet je je apparaat aan en controleer je of alles correct werkt. Als alles werkt, schakel je je apparaat uit en ga je verder.

    • Als iets niet werkt zoals verwacht, kun je ons Antwoordenforum bezoeken voor hulp bij de probleemoplossing.

    • Terwijl het apparaat is uitgeschakeld, breng je de juiste kleefstrip met de juiste vorm aan voor je reparatie.

    • Breng geen lijm aan op lintkabels of delicate oppervlakken zoals NFC- of draadloze oplaadspoelen.

    • Zorg dat je, bij het aanbrengen van kleefstrips, eerst één uiteinde aanbrengt en gebruik vervolgens een vinger of het platte uiteinde van een spudger om de rest van de strip glad te strijken. Zo druk je de luchtbellen onder de strip uit.

    • Gebruik een pincet om de beschermfolie van het vel te verwijderen.

  8. Installeer het nieuwe onderdeel en zorg ervoor dat het correct wordt geplaatst. Voor onderdelen met niet flexibele kabels (zoals sommige batterijen), sluit je de kabel aan voordat je deze installeert, en laat je deze aangesloten tijdens de installatie, om ervoor te zorgen dat het onderdeel correct blijft zitten. Voor onderdelen met niet flexibele kabels (zoals sommige batterijen), sluit je de kabel aan voordat je deze installeert, en laat je deze aangesloten tijdens de installatie, om ervoor te zorgen dat het onderdeel correct blijft zitten.
    • Installeer het nieuwe onderdeel en zorg ervoor dat het correct wordt geplaatst.

    • Voor onderdelen met niet flexibele kabels (zoals sommige batterijen), sluit je de kabel aan voordat je deze installeert, en laat je deze aangesloten tijdens de installatie, om ervoor te zorgen dat het onderdeel correct blijft zitten.

  9. Oefen gedurende minstens 30 seconden gelijkmatige druk uit over het hele hechtoppervlak om de hechting te versterken. Voor maximale hechtsterkte op naar buiten gerichte componenten (zoals schermen en behuizingen), kun je  de lijm een nacht onder druk laten staan.
    • Oefen gedurende minstens 30 seconden gelijkmatige druk uit over het hele hechtoppervlak om de hechting te versterken.

    • Voor maximale hechtsterkte op naar buiten gerichte componenten (zoals schermen en behuizingen), kun je de lijm een nacht onder druk laten staan.

    • De telefoon onder een stapel boeken plaatsen is een goede manier om dit te doen—zorg er wel voor dat de boeken gelijkmatige druk uitoefenen op het hele gelijmde oppervlak. Mogelijk heb je een soort afstandshouder nodig om de boeken plat te laten liggen.

    • Als alternatief kun je ook schermklemmen rond de omtrek van je apparaat gebruiken om de nieuwe lijm vast te zetten.

Conclusie

Volg de handleiding die bij je specifieke apparaat en onderdeel hoort om je reparatie te voltooien.

Breng je e-afval naar een door R2 of e-Stewards gecertificeerd recycle-station.

Reparatie niet volgens plan verlopen? Bekijk ons Antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van problemen.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Adam O'Camb

Lid sinds: 11-04-15

157.373 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

146 Leden

3 Opmerkingen

Ciao, per chiudere la cover posteriore, che larghezza di nastro adesivo consigli

William Micheli - Antwoord

First, the ifixit kit was excellent. The linked instruction were very thorough and easy to follow. I was a bit nervous about attempting the battery replacement on my Moto G6…“with it’s nonreplaceable battery”, but I pulled if off without a hitch thanks to the kit and directions from ifixit. Now my phone is charging and working better than it has in a long time. Highly recommend these guys.

Wilton Thomas - Antwoord

Das sind gute Tipps, hoffe das ich auch als Laie dies hin bekomme. Werde es mal ausprobieren mit den Klebefolien. Wird bestimmt sehr kniffelig.

Lg Emma

emma kuehn - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 95

Afgelopen 7 dagen: 751

Afgelopen 30 dagen: 3,273

Altijd: 46,562