Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Volg deze instructies om de vastgelijmde batterij in je MacBook te vervangen door het gebruik van een iFixit-set met kleefmiddelverwijderaar. De kleefmiddelverwijderaar helpt de lijm, die de oude batterij op z'n plaats houdt, te verzachten, waardoor het makkelijker wordt deze te verwijderen.

iFixit kleefmiddelverwijderaar is ontvlambaar. Volg deze procedure in een goed geventileerde ruimte waarin niet wordt gerookt noch dicht bij een open vuur wordt gewerkt.

Om het risico op schade te minimaliseren, zet je je MacBook aan en laat je de batterij volledig ontladen voordat je deze procedure start. Als een geladen lithium-ion batterij per ongeluk wordt doorboord, kan er een gevaarlijke en oncontroleerbare brand ontstaan. Neem, als je batterij er gezwollen of bol uitziet, extra voorzorgsmaatregelen.

Note: Het oplosmiddel dat wordt gebruikt om de lijm van de batterij los te weken, kan sommige soorten plastic beschadigen. Volg alle isntructies en wees voorzichting bij het toepassen van de kleefmiddelverwijderaar.

  1. Voordat je de reparatie start, moet je de Auto Boot-functie van je Mac uitschakelen. Auto Boot zorgt ervoor dat je Mac opstart als je het scherm open doet en kan dus worden geactiveerd tijdens de reparatie. Gebruik deze handleiding of volg de ingekorte instructies hieronder om Auto Boot uit te schakelen. Het kan zijn dat deze command niet op alle Mac's werkt. Zet je Mac aan en open Terminal. Kopieer en plak de volgende command (of type het precies na) in Terminal:
    • Voordat je de reparatie start, moet je de Auto Boot-functie van je Mac uitschakelen. Auto Boot zorgt ervoor dat je Mac opstart als je het scherm open doet en kan dus worden geactiveerd tijdens de reparatie. Gebruik deze handleiding of volg de ingekorte instructies hieronder om Auto Boot uit te schakelen. Het kan zijn dat deze command niet op alle Mac's werkt.

    • Zet je Mac aan en open Terminal.

    • sudo nvram AutoBoot=%00

    • sudo nvram AutoBoot=%03

    Is this step necessary? I can’t perform this step as I am attempting to repair water damage and need to remove logic board & most likely replace the battery.

    lamajr - Antwoord

    @mac_medic You definitely don’t want the power coming on while the board is wet. In your case, I think powering on the machine to disable Auto Boot would do more damage than it prevents. I agree, skip this step and be prepared to disconnect the battery quickly if the laptop automatically powers on. Good luck!

    Jeff Suovanen -

    This did not work when running High Sierra.

    Kyle B - Antwoord

    Tried this on a 2018 MBP 13” Touchbar (there’s no iFixit guide for this model yet). Need to replace a broken screen.

    Luckily I managed to connect to an external screen (Cmd-Down Brightness to switch displays) and enter above command. Seems to work, but there’s another problem with this model - it powers up as soon as any key is pressed……. ffs <gnashes teeth>

    Cool_Breeze - Antwoord

    I unscrew the battery first and wrap electrical tape over the logic board battery connector before attempting any repairs to the board. Haven’t had any problems yet and I’ve worked on about 10 of these models already. Also when you open the bottom case use a suction cup at the bottom and pull up then run a plastic spudger along the edges to disconnect the clips. Also only use a plastic spudger on the board. Saw a youtube video from a repair shop and he did not disconnect the power and used all metal tools during the entire process of removing the board. His last step was to disconnect the battery terminal.

    Brian - Antwoord

    Is this step necessary if my mac can turn on? Battery fully dead(

    Nursat b - Antwoord

    BEFORE YOU START: The included torx head stripped off before I was done (and you might need an additional T4) so stop now and go buy a good one. Also they fail to warn you above to get some blue threadlocker ahead of time.

    Jason Sherron - Antwoord

    This command did not work for me and I read that sometime in later 2020 Apple stopped this command from working…any ideas on a work around?

    Patrick Machacek - Antwoord

    Not able to do that with damaged screen

    richardjgreen - Antwoord

    Hi. This does not work on 2018 13” MacBook Pro with Touch Bar. I did exactly this to disable auto boot. But when I check by using nvram -p it says: auto-boot true. Am I doing something incorrectly? I did everything step by step. Copied and pasted the sudo command, pressed enter and then entered my password. I have Big Sur 11.1 installed. Is there any other way since I need to replace the screen. Thank you. Adrian

    Adrian Vizik - Antwoord

    Hi everyone. This is also a little pointless if you can’t see anything on the screen, and you don’t have a display adapter to USB C to display it. I agree with Brian about removing the back and disconnecting the battery cable before you even think about opening the lid of the MacBook. Applying the insulation tape is also a handy little tip that just makes sure there is no way to discharge from either the board or battery.

    Roberto Enrieu - Antwoord

    running `nvram -p | grep 'AutoBoot'` in terminal verifies that it was accepted

    result: `AutoBoot %00`

    Marek Polák - Antwoord

    This step is completely unnecessary if you follow the guide to disconnect the battery properly. Just put some tape between the battery and logic board connection to prevent it from accidentally touching and therefore powering on the laptop.

    Grant Ormsby - Antwoord

    It took me a few tries to make this command work, as I was able to copy and paste the command into Terminal, but could not type in my laptop’s password. I finally typed my password into a text document, copied it (command C), and then pasted it into Terminal and it worked.

    tommy404 - Antwoord

    • Voordat je verder gaat, koppel je MacBook los en zet 'm uit. Sla het scherm dicht en leg de laptop op een zachte ondergrond met de bovenkant naar beneden.

    • Gebruik een P5 pentalobe schroevendraaier om de zes schroeven die de onderste behuizing bevestigen, los te schroeven:

    • Twee 6.2 mm schroeven

    • Vier 3.4 mm schroeven

    • Verlies je schroeven niet gedurende deze reparatie en zorg ervoor dat ze op precies dezelfde plaats terugkomen om zo eventuele schade te voorkomen.

    Sur le mien A1708 EMC3164 j’ai 4 vis de 6,2 (les coins) et 2 vis de 3,4 celles au milieu en bas

    Olivier Cecillon - Antwoord

  2. Plaats een zuignap op de plaat in het midden van de voorkant van de MacBook Pro. Til de zuignap op om zo een kleine opening te creëren tussen de onderste behuizing en het chassis.
    • Plaats een zuignap op de plaat in het midden van de voorkant van de MacBook Pro.

    • Til de zuignap op om zo een kleine opening te creëren tussen de onderste behuizing en het chassis.

  3. Steek een hoek van een openingsplectrum in de opening tussen de behuizing en het chassis. Schuif je plectrum om de dichtstbijzijnde hoek tot halverwege de zijkant van de behuizing. Dit zorgt ervoor dat de eerste van de niet zichtbare klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, loskomen. Als het goed is, voel en hoor je de klem los klikken.
    • Steek een hoek van een openingsplectrum in de opening tussen de behuizing en het chassis.

    • Schuif je plectrum om de dichtstbijzijnde hoek tot halverwege de zijkant van de behuizing.

    • Dit zorgt ervoor dat de eerste van de niet zichtbare klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, loskomen. Als het goed is, voel en hoor je de klem los klikken.

    The instruction implies that sliding the pick up to the side of the case releases the clip. This is far from the truth; it takes a pretty strong force to pop the clip open. The plastic pick is a good start, but you need to reach in and pull the middle of that side of the case pretty hard.

    dkraemer2 - Antwoord

  4. Herhaal de vorige stap aan de andere kant. Steek je openingsplectrum in de opening onder de behuizing en schuif deze tot halverwege de zijkant omhoog om de tweede klem los te krijgen. Herhaal de vorige stap aan de andere kant. Steek je openingsplectrum in de opening onder de behuizing en schuif deze tot halverwege de zijkant omhoog om de tweede klem los te krijgen. Herhaal de vorige stap aan de andere kant. Steek je openingsplectrum in de opening onder de behuizing en schuif deze tot halverwege de zijkant omhoog om de tweede klem los te krijgen.
    • Herhaal de vorige stap aan de andere kant. Steek je openingsplectrum in de opening onder de behuizing en schuif deze tot halverwege de zijkant omhoog om de tweede klem los te krijgen.

  5. Steek je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, dichtbij een van de middelste schroefgaten. Geef je plectrum een stevige maar niet te grote draai om de derde klem die de behuizing bevestigt los te krijgen. Herhaal deze procedure bij de andere van de twee middelste schroefgaten om zo de vierde klem los te klikken.
    • Steek je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, dichtbij een van de middelste schroefgaten.

    • Geef je plectrum een stevige maar niet te grote draai om de derde klem die de behuizing bevestigt los te krijgen.

    • Herhaal deze procedure bij de andere van de twee middelste schroefgaten om zo de vierde klem los te klikken.

  6. Trek dan de onderste behuizing stevig naar de voorkant van de MacBook (weg van het schermscharnier) om de laatste klemmen los te krijgen. Trek eerst aan één hoek, dan aan de andere hoek. Trek naar de zijkant - niet omhoog.
    • Trek dan de onderste behuizing stevig naar de voorkant van de MacBook (weg van het schermscharnier) om de laatste klemmen los te krijgen.

    • Trek eerst aan één hoek, dan aan de andere hoek.

    • Trek naar de zijkant - niet omhoog.

    • Het kan zijn dat hier veel kracht voor nodig is.

    On the 2018 model, there are two more clips that need to be popped on the sides in the middle. Then it slides out easily.

    Cool_Breeze - Antwoord

  7. Verwijder de onderste behuizing. Om de onderste behuizing weer terug te zetten: Breng het op de juiste plaats en zorg dat de klemmen ter hoogte van het schermscharnier zitten. Druk de behuizing dan naar beneden en schuif de plaat richting het scharnier. Het zou moeten stoppen met schuiven zodra de klemmen in elkaar grijpen.
    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer terug te zetten:

    • Breng het op de juiste plaats en zorg dat de klemmen ter hoogte van het schermscharnier zitten. Druk de behuizing dan naar beneden en schuif de plaat richting het scharnier. Het zou moeten stoppen met schuiven zodra de klemmen in elkaar grijpen.

    • Als de klemmen weer vast zitten en de onderste behuizing op de juiste plaats zit, druk dan opnieuw stevig naar beneden om de vier niet zichtbare klemmen in elkaar te laten grijpen. Als het goed is, hoor en voel je ze op hun plaats klikken.

  8. Trek, bij het logic board tegen de batterij, voorzichtig het grote stuk tape dat de batterijaansluiting verhult los. Verwijder de tape.
    • Trek, bij het logic board tegen de batterij, voorzichtig het grote stuk tape dat de batterijaansluiting verhult los.

    • Verwijder de tape.

    Please be VERY careful, I torn up my battery cable and had to replace all the battery.

    Emmanuel Neff - Antwoord

  9. Trek dan voorzichtig het kleine stuk tape los dat de datakabelaansluiting van het batterijbord verhult. De tape is geïntegreerd in de lintkabel en zal dus niet volledige loskomen. Trek het enkel ver genoeg los om bij de aansluiting te kunnen komen.
    • Trek dan voorzichtig het kleine stuk tape los dat de datakabelaansluiting van het batterijbord verhult.

    • De tape is geïntegreerd in de lintkabel en zal dus niet volledige loskomen. Trek het enkel ver genoeg los om bij de aansluiting te kunnen komen.

    While the tape in this step was definitely attached to the ribbon cable, I accidentally pulled it off during Step 9, thinking that it was a tab to remove the larger tape covering the whole battery connector. It didn’t seem to do any harm.

    cdowney - Antwoord

  10. Gebruik de punt van een spudger om het kleine zwarte afsluitpaneel dat de kabel in de aansluiting houdt omhoog te flippen. Gebruik de punt van een spudger om het kleine zwarte afsluitpaneel dat de kabel in de aansluiting houdt omhoog te flippen.
    • Gebruik de punt van een spudger om het kleine zwarte afsluitpaneel dat de kabel in de aansluiting houdt omhoog te flippen.

    Be very careful here. I had to repeat this procedure several times on my MacBook Pro to replace faulty monitors. Eventually, after being opened and closed so many times, the small black locking tab came right off of the connector. Now my battery connection is broken and I can only use my MacBook when it is plugged into the power supply. I’m trying to find a way to securely connect the battery cable without this little locking tab (maybe with tape or something), but so far no luck. Does anyone at iFixit have any advice for me?

    Jamie Near - Antwoord

    Like Jamie said, use mass amounts of caution here. The lever is very fragile, and mine came off as well - and I’m not exactly a muscular guy. Without it, the connection cannot be made to the data connector, and the computer will not think that a battery is installed. I had to finagle my connector with tweezers and a spudger back into place (and the picture above makes it look normal sized. The picture lies. It is TINY! We’re talking smaller than a small eyelash tiny), and then used some of the adhesive battery strip to hopefully keep it in place.

    Wayne Linder - Antwoord

    The previous comments are not exaggerated. There ain’t NOTHIN’ to that locking bar. I found it helpful to zoom in with my phone to work on it. It really requires no force to move, I imagine the tape is there to hold it down.

    William Brittain - Antwoord

  11. Ontkoppel de datakabel van het batterijbord door het uit het contact te schuiven. Schuif parallel aan het logic board, in de richting van de kabel.
    • Ontkoppel de datakabel van het batterijbord door het uit het contact te schuiven.

    • Schuif parallel aan het logic board, in de richting van de kabel.

  12. Vouw de datakabel van het batterijbord naar de andere kant en zorg dat het niet in de weg zit. Vouw de datakabel van het batterijbord naar de andere kant en zorg dat het niet in de weg zit.
    • Vouw de datakabel van het batterijbord naar de andere kant en zorg dat het niet in de weg zit.

    The cable is held down with adhesive. Be very gentle with the delicate cable as you peel it back.

    dkraemer2 - Antwoord

  13. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm pannenkoekschroeven die de batterijstroomkabel bevestigen, te verwijderen. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm pannenkoekschroeven die de batterijstroomkabel bevestigen, te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm pannenkoekschroeven die de batterijstroomkabel bevestigen, te verwijderen.

  14. Gebruik een spudger om voorzichtig de batterijstroomaansluiting op te tillen, om zo de batterij los te koppelen. Lift de aansluiting zodanig omhoog dat het gescheiden blijft van het contact. Als het per ongeluk contact maakt gedurende de reparatie kan het je MacBook Pro beschadigen.
    • Gebruik een spudger om voorzichtig de batterijstroomaansluiting op te tillen, om zo de batterij los te koppelen.

    • Lift de aansluiting zodanig omhoog dat het gescheiden blijft van het contact. Als het per ongeluk contact maakt gedurende de reparatie kan het je MacBook Pro beschadigen.

    Dies ist kein Stecker sondern eine Kontaktplatte, die nur leicht angehoben werden muss. Dann am besten mit etwas Tesafilm isolieren.

    SchroedersKater - Antwoord

  15. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.8 mm schroeven die het paneel bij de trackpadkabelaansluiting bevestigen. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.8 mm schroeven die het paneel bij de trackpadkabelaansluiting bevestigen.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.8 mm schroeven die het paneel bij de trackpadkabelaansluiting bevestigen.

    You should use T4 here as T3 will strip your screw head

    Ivan Sorkin - Antwoord

    For me a T4 does NOT work - I needed a T3 Torx screwdriver.

    ian jeffreys - Antwoord

  16. Verwijder het paneel van de trackpadkabelaansluiting met een pincet.
    • Verwijder het paneel van de trackpadkabelaansluiting met een pincet.

  17. Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad te ontkoppelen: wrik de aansluiting van de kabel in een rechte beweging omhoog, weg van het logic board. Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad te ontkoppelen: wrik de aansluiting van de kabel in een rechte beweging omhoog, weg van het logic board.
    • Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad te ontkoppelen: wrik de aansluiting van de kabel in een rechte beweging omhoog, weg van het logic board.

  18. Verwarm een iOpener en leg het ongeveer een minuut op de lintkabel van het trackpad, zodat de lijm die de lintkabel van de trackpad op de bovenkant van de batterij bevestigt, wordt verzacht.
    • Verwarm een iOpener en leg het ongeveer een minuut op de lintkabel van het trackpad, zodat de lijm die de lintkabel van de trackpad op de bovenkant van de batterij bevestigt, wordt verzacht.

    • Als je geen iOpener hebt, gebruik dan een föhn om de kabel op te warmen. De kabel moet warm zijn, maar niet zo warm dat je deze niet meer kunt vasthouden. Let erop dat je de batterij niet oververhit.

  19. Peuter voorzichtig de lintkabel van het trackpad omhoog van de batterij en duw het naar de andere kant. Zorg dat je kabel niet vouwt of scheurt. Zorg dat je kabel niet vouwt of scheurt.
    • Peuter voorzichtig de lintkabel van het trackpad omhoog van de batterij en duw het naar de andere kant.

    • Zorg dat je kabel niet vouwt of scheurt.

    If you are changing the batter you don’t need to remove the logic board and you can jump to step 64. It can say you a lot of time. But there is one trick you need to do. It can be tricky getting the cable under the logic board but I ended up breaking the plastic “wall” that holds the centre battery and you can slide the cable in and just glue back the wall.

    ian jeffreys - Antwoord

  20. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de tien schroeven, die de trackpadmodule bevestigen, te verwijderen: Twee 4.3 mm schroeven
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de tien schroeven, die de trackpadmodule bevestigen, te verwijderen:

    • Twee 4.3 mm schroeven

    • Acht 5.8 mm schroeven

  21. Klap dan voorzichtig de laptop (ondersteboven) open om bij het trackpad te kunnen. Trek de lintkabel van het trackpad voorzichtig door het gat in de behuizing van de MacBook Pro naar buiten.
    • Klap dan voorzichtig de laptop (ondersteboven) open om bij het trackpad te kunnen.

    • Trek de lintkabel van het trackpad voorzichtig door het gat in de behuizing van de MacBook Pro naar buiten.

  22. Verwijder de trackpadmodule Zorg ervoor dat je de zes kleine veerringen (twee ronde en vier rechthoekige) die aan de onderkant van het trackpad zitten, niet verliest. Zorg ervoor dat je de zes kleine veerringen (twee ronde en vier rechthoekige) die aan de onderkant van het trackpad zitten, niet verliest.
    • Verwijder de trackpadmodule

    • Zorg ervoor dat je de zes kleine veerringen (twee ronde en vier rechthoekige) die aan de onderkant van het trackpad zitten, niet verliest.

    This is all you have to do. Slip the battery into your machine where the old one was, run the ribbon cables from the center battery under the motherboard, run the battery data connector to its very sensitive connection to the motherboard, screw in two other screws to hold the battery “chip” in place, screw in the pancake screw and you’re good. There’s no need to remove the motherboard for this installation.

    Sean C McKean - Antwoord

  23. Gebruik een Torx T3 schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven van het paneel van de toetsenbordaansluiting te verwijderen. Gebruik een Torx T3 schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven van het paneel van de toetsenbordaansluiting te verwijderen.
    • Gebruik een Torx T3 schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven van het paneel van de toetsenbordaansluiting te verwijderen.

  24. Verwijder het paneel van de toetsenbordaansluiting.
    • Verwijder het paneel van de toetsenbordaansluiting.

  25. Gebruik een spudger om de toetsenbordaansluiting los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Gebruik een spudger om de toetsenbordaansluiting los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik een spudger om de toetsenbordaansluiting los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

    Look at the comment section before you proceed. It is possible to finish the process without unplugging the board or other components. Be aware these are user’s comments and not the official guide.

    Good Luck!

    Ed Oliver - Antwoord

  26. Door een T3 Torx schroevendraaier te gebruiken, verwijder je: De twee 1.4 mm schroeven van de Thunderbolt-poortaansluiting aan de linkerkant.
    • Door een T3 Torx schroevendraaier te gebruiken, verwijder je:

    • De twee 1.4 mm schroeven van de Thunderbolt-poortaansluiting aan de linkerkant.

    • Nog twee 1.4 mm schroeven van de Thunderbolt-poortaansluiting aan de rechterkant.

  27. Gebruik een spudger om de linker Thunderbolt-poort te ontkoppelen door het met een rechte beweging van het logic board te duwen. Duw aan de binnenkant, aan de kant waar de ventilator zit. Duw de aansluiting voorzichtig aan de kant zodat het niet in de weg zal zitten tijdens het verwijderen van het logic board.
    • Gebruik een spudger om de linker Thunderbolt-poort te ontkoppelen door het met een rechte beweging van het logic board te duwen.

    • Duw aan de binnenkant, aan de kant waar de ventilator zit.

    • Duw de aansluiting voorzichtig aan de kant zodat het niet in de weg zal zitten tijdens het verwijderen van het logic board.

  28. Herhaal de vorige stop voor de rechter Thunderbolt-poortaansluiting: duw het vanaf de binnenkant omhoog en voorzichtig naar de zijkant. Herhaal de vorige stop voor de rechter Thunderbolt-poortaansluiting: duw het vanaf de binnenkant omhoog en voorzichtig naar de zijkant. Herhaal de vorige stop voor de rechter Thunderbolt-poortaansluiting: duw het vanaf de binnenkant omhoog en voorzichtig naar de zijkant.
    • Herhaal de vorige stop voor de rechter Thunderbolt-poortaansluiting: duw het vanaf de binnenkant omhoog en voorzichtig naar de zijkant.

  29. Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven die het beschermpaneeltje van de Touch ID en de 3.5 mm audio jackaansluitingen beschermen, te verwijderen. Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven die het beschermpaneeltje van de Touch ID en de 3.5 mm audio jackaansluitingen beschermen, te verwijderen.
    • Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven die het beschermpaneeltje van de Touch ID en de 3.5 mm audio jackaansluitingen beschermen, te verwijderen.

  30. Verwijder het paneeltje.
    • Verwijder het paneeltje.

  31. Gebruik een spudger om de 3.5 mm audio jack flexkabel los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken. Duw de flexkabel voorzichtig naar de zijkant. Duw de flexkabel voorzichtig naar de zijkant.
    • Gebruik een spudger om de 3.5 mm audio jack flexkabel los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken.

    • Duw de flexkabel voorzichtig naar de zijkant.

  32. Ontkoppel de flexkabel van de Touch ID en de aan-/uitknop door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Ontkoppel de flexkabel van de Touch ID en de aan-/uitknop door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.
    • Ontkoppel de flexkabel van de Touch ID en de aan-/uitknop door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

  33. Voeg met behulp van een iOpener, warmtepistool of een föhn wat warmte toe om het kleefmiddel onder de flexkabel van de aan-/uitknop en de Touch ID te verzachten. Voeg met behulp van een iOpener, warmtepistool of een föhn wat warmte toe om het kleefmiddel onder de flexkabel van de aan-/uitknop en de Touch ID te verzachten.
    • Voeg met behulp van een iOpener, warmtepistool of een föhn wat warmte toe om het kleefmiddel onder de flexkabel van de aan-/uitknop en de Touch ID te verzachten.

  34. Steek voorzichtig een openingsplectrum onder de flexkabel om deze van het logic board los te krijgen en duw deze vervolgens naar de zijkant. Wees voorzichtig en zorg dat je de flexkabel niet beschadigt. De Touch ID-sensor die eraan vast zit, vormt een unieke combinatie met je MacBook's logic board - bij beschadiging kan alleen Apple dit vervangen en/of repareren. Als het niet lukt, gebruik dan geen geforceerde kracht - gebruik juist wat meer warmte en probeer het opnieuw.
    • Steek voorzichtig een openingsplectrum onder de flexkabel om deze van het logic board los te krijgen en duw deze vervolgens naar de zijkant.

    • Wees voorzichtig en zorg dat je de flexkabel niet beschadigt. De Touch ID-sensor die eraan vast zit, vormt een unieke combinatie met je MacBook's logic board - bij beschadiging kan alleen Apple dit vervangen en/of repareren.

    • Als het niet lukt, gebruik dan geen geforceerde kracht - gebruik juist wat meer warmte en probeer het opnieuw.

    First let me thank you for this AMAZING guide which helped me a lot to achieve an almost successful battery replacement… I’m saying “almost” because, as you write in red letters, I wasn’t careful enough and my Touch ID cable got damaged.

    Do you have any idea on how much should such a repair cost?

    I know that only apple stores or authorized service providers can perform such a repair…

    Thanks again!

    omriitlab - Antwoord

    Boy that’s a tough one :( It’s among the most problematic of all components to replace, because the fingerprint sensor is cryptographically paired to the logic board. The best option might be to get in touch with a skilled microsolderer and ask if they can take a look at the cable and try to repair the traces. Apart from that, the only options I’m aware of would be to pay Apple whatever they demand for a repair (no idea, but most likely a lot), or replace both the sensor and the entire logic board with another set that is already paired and undamaged. Wish I could be more help. Good luck!

    Jeff Suovanen -

    Difficult though it may be, as a retired fixer, and amazed at the new tiny tiny parts, I am even more amazed at this new cooperative culture of fixers. The depth of helpful detail is amazing. The new environment of cheap special tools, and amazingly detailed hires pics is a powerful new repair meme. I used i-fixit for my first MBAir, but haven’t the skills for this, my current mac. But this addition, the carefully inserted comments of users, and the skills and cooperative attitude of you all, is quite amazing. And I watch and admire. Well done, you.

    jock mctavish - Antwoord

  35. Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de 1.9 mm schroef van het beschermpaneeltje van de aansluiting van de Touch Bar digitizer te verwijderen. Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de 1.9 mm schroef van het beschermpaneeltje van de aansluiting van de Touch Bar digitizer te verwijderen.
    • Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de 1.9 mm schroef van het beschermpaneeltje van de aansluiting van de Touch Bar digitizer te verwijderen.

    This was a T4 on mine

    Jeremy Espino - Antwoord

  36. Verwijder het beschermpaneeltje.
    • Verwijder het beschermpaneeltje.

  37. Gebruik een spudger om de Touch Bar digitizer los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken. Gebruik een spudger om de Touch Bar digitizer los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken.
    • Gebruik een spudger om de Touch Bar digitizer los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken.

  38. Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven in het beschermpaneeltje van de Touch Bar-schermaansluiting te verwijderen. Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven in het beschermpaneeltje van de Touch Bar-schermaansluiting te verwijderen.
    • Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven in het beschermpaneeltje van de Touch Bar-schermaansluiting te verwijderen.

  39. Verwijder het paneeltje.
    • Verwijder het paneeltje.

  40. Gebruik een spudger om de Touch Bar-schermaansluiting los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken. Gebruik een spudger om de Touch Bar-schermaansluiting los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken.
    • Gebruik een spudger om de Touch Bar-schermaansluiting los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken.

  41. Peuter de tape los die over het contact van de microfoonaansluiting heen zit. Peuter de tape los die over het contact van de microfoonaansluiting heen zit.
    • Peuter de tape los die over het contact van de microfoonaansluiting heen zit.

  42. Open de vergendeling van de ZIF-aansluiting van de microfoon kabel door deze in een rechte beweging omhoog te duwen, weg van het logic board. Open de vergendeling van de ZIF-aansluiting van de microfoon kabel door deze in een rechte beweging omhoog te duwen, weg van het logic board.
    • Open de vergendeling van de ZIF-aansluiting van de microfoon kabel door deze in een rechte beweging omhoog te duwen, weg van het logic board.

  43. Ontkoppel de microfoonkabel door deze naar achteren trekken - weg van de ventilator - totdat deze uit het contact glijdt. Indien mogelijk, is het beter aan de daar bevestigde tape te trekken dan aan de kabel zelf.
    • Ontkoppel de microfoonkabel door deze naar achteren trekken - weg van de ventilator - totdat deze uit het contact glijdt.

    • Indien mogelijk, is het beter aan de daar bevestigde tape te trekken dan aan de kabel zelf.

  44. Peuter vervolgens alle tape die over de aansluiting heen zit weg om de linkertweeter te bereiken. Peuter vervolgens alle tape die over de aansluiting heen zit weg om de linkertweeter te bereiken.
    • Peuter vervolgens alle tape die over de aansluiting heen zit weg om de linkertweeter te bereiken.

  45. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de linkertweeter open door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de linkertweeter open door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.
    • Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de linkertweeter open door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

  46. Ontkoppel de kabel door deze in de richting van de tweeter te trekken totdat deze uit het contact glijdt. Indien mogelijk, is het beter aan de daar bevestigde tape dan aan de kabel zelf te trekken.
    • Ontkoppel de kabel door deze in de richting van de tweeter te trekken totdat deze uit het contact glijdt.

    • Indien mogelijk, is het beter aan de daar bevestigde tape dan aan de kabel zelf te trekken.

  47. Onder de flexkabel van de tweeter ligt een tweede ZIF-aansluiting, voor de linker hoofdspeaker. Peuter alle tape weg die het contact van de linker hoofdspeaker bedekt.
    • Onder de flexkabel van de tweeter ligt een tweede ZIF-aansluiting, voor de linker hoofdspeaker.

    • Peuter alle tape weg die het contact van de linker hoofdspeaker bedekt.

  48. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de linker hoofdspeaker open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de linker hoofdspeaker open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen.
    • Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de linker hoofdspeaker open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen.

  49. Ontkoppel de linker hoofdspeakerkabel door deze in de richting van de tweeter te treken totdat deze uit het contact glijdt. Onthoud dat je beter aan de tape dan aan de kabel zelf kunt trekken.
    • Ontkoppel de linker hoofdspeakerkabel door deze in de richting van de tweeter te treken totdat deze uit het contact glijdt.

    • Onthoud dat je beter aan de tape dan aan de kabel zelf kunt trekken.

  50. Herhaal de laatste zes stappen om de  tweeter en hoofdspeaker aan de rechterkant ook los te koppelen. Begin bij het lospeuteren van de tape die de tweeteraansluiting bedekt.
    • Herhaal de laatste zes stappen om de tweeter en hoofdspeaker aan de rechterkant ook los te koppelen.

    • Begin bij het lospeuteren van de tape die de tweeteraansluiting bedekt.

  51. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de rechtertweeter open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de rechtertweeter open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen.
    • Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de rechtertweeter open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen.

  52. Ontkoppel de kabel door deze in de richting van de tweeter te trekken totdat deze uit het contact komt. Onthoud dat je aan de tape moet trekken indien dat kan en niet aan de kabel zelf.
    • Ontkoppel de kabel door deze in de richting van de tweeter te trekken totdat deze uit het contact komt.

    • Onthoud dat je aan de tape moet trekken indien dat kan en niet aan de kabel zelf.

  53. Peuter alle tape los die de aansluiting van de rechter hoofdspeaker bedekt. Peuter alle tape los die de aansluiting van de rechter hoofdspeaker bedekt.
    • Peuter alle tape los die de aansluiting van de rechter hoofdspeaker bedekt.

  54. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de rechter hoofdspeaker open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de rechter hoofdspeaker open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen.
    • Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de rechter hoofdspeaker open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen.

  55. Trek de kabel van de rechter hoofdspeaker in de richting van de tweeter totdat deze los komt uit het contact.
    • Trek de kabel van de rechter hoofdspeaker in de richting van de tweeter totdat deze los komt uit het contact.

  56. Ontkoppel de eerste antenne door deze recht omhoog uit het contact te duwen. Schuif voorzichtig je pincet of het platte eind van de spudger onder de kabel totdat deze dichtbij het contact is en kantel deze dan rustig om het los te krijgen. Schuif voorzichtig je pincet of het platte eind van de spudger onder de kabel totdat deze dichtbij het contact is en kantel deze dan rustig om het los te krijgen.
    • Ontkoppel de eerste antenne door deze recht omhoog uit het contact te duwen.

    • Schuif voorzichtig je pincet of het platte eind van de spudger onder de kabel totdat deze dichtbij het contact is en kantel deze dan rustig om het los te krijgen.

  57. Herhaal de vorige stap om de twee overgebleven antennekabels te ontkoppelen.
    • Herhaal de vorige stap om de twee overgebleven antennekabels te ontkoppelen.

    • Om de kabels weer aan te sluiten, plaats je de aansluiting direct boven het contact en dus je deze naar beneden totdat deze op z'n plaats klikt.

  58. Gebruik een T5 Torx schroevendraaier om de 2.9 mm schroef die de bundel van de antennekabel vasthoudt te verwijderen. Gebruik een T5 Torx schroevendraaier om de 2.9 mm schroef die de bundel van de antennekabel vasthoudt te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx schroevendraaier om de 2.9 mm schroef die de bundel van de antennekabel vasthoudt te verwijderen.

  59. Verwijder alle tien schroeven die de logic board module vast houden: Drie 2.5 mm Torx T3 schroeven
    • Verwijder alle tien schroeven die de logic board module vast houden:

    • Drie 2.5 mm Torx T3 schroeven

    • Vijf 2.9 mm Torx T5 schroeven

    • Twee 3.0 mm Torx T5 schroeven

    • Zorg dat je, bij het weer in elkaar zetten, alle schroeven eerst losjes bevestigt, dan het logic board op de juiste plaats bevestigt en dan pas de schroeven vast draait.

  60. Peuter (maar haal niet helemaal los) de twee rubberen dempringen los door het te scheiden van de lijm waarmee het aan de ventilatoren vast zit gemaakt. Indien nodig kun je wat warmte gebruiken, door middel van een iOpener of een warmtepistool, om de lijm wat zachter te maken en de dempringen makkelijker los te kunnen krijgen. Indien nodig kun je wat warmte gebruiken, door middel van een iOpener of een warmtepistool, om de lijm wat zachter te maken en de dempringen makkelijker los te kunnen krijgen.
    • Peuter (maar haal niet helemaal los) de twee rubberen dempringen los door het te scheiden van de lijm waarmee het aan de ventilatoren vast zit gemaakt.

    • Indien nodig kun je wat warmte gebruiken, door middel van een iOpener of een warmtepistool, om de lijm wat zachter te maken en de dempringen makkelijker los te kunnen krijgen.

  61. De logic board module zit strak ingepast, maar je kunt het jezelf makkelijker maken door een spudger onder de linkerhoek te schuiven en deze lichtjes omhoog te duwen. Je zou geen weerstand moeten voelen bij het verwijderen van het logic board. Check alle kabels grondig en haal deze ook weg zodat ze niet breken of scheuren als ze blijven hangen achter het logic board.
    • De logic board module zit strak ingepast, maar je kunt het jezelf makkelijker maken door een spudger onder de linkerhoek te schuiven en deze lichtjes omhoog te duwen.

    • Je zou geen weerstand moeten voelen bij het verwijderen van het logic board. Check alle kabels grondig en haal deze ook weg zodat ze niet breken of scheuren als ze blijven hangen achter het logic board.

    • Til de linkerkant van de module omhoog om deze los te krijgen.

    Wichtig !!

    Vorher den Display Anschluß (hinten mitte) Abschrauben und lösen.

    2x bleche mit jeweils 2 Scxhrauben

    Martin Klinzmann - Antwoord

    Ist nachgetragen. Danke!

    Fabian Neidhardt - Antwoord

  62. Bij het weer in elkaar zetten van de logic board module: Check de uitlijning van de dempringen en pas hun positie aan als ze niet goed zitten. Zorg dat de bundel van de antennekabels door de opening tussen het logic board en het koellichaam loopt en zorg dat deze niet op de verkeerde plaats zit en in de weg zit bij het op z'n plek brengen van het logic board.
    • Bij het weer in elkaar zetten van de logic board module:

    • Check de uitlijning van de dempringen en pas hun positie aan als ze niet goed zitten.

    • Zorg dat de bundel van de antennekabels door de opening tussen het logic board en het koellichaam loopt en zorg dat deze niet op de verkeerde plaats zit en in de weg zit bij het op z'n plek brengen van het logic board.

    • Zorg dat je goed checkt dat er geen kabels vast komen te zitten onder het logic board als je het weer installeert. Check iedere mogelijke plek op kabels die er niet horen te zitten.

  63. Gebruik een T5 Torx schroevendraaier om de twee 3.2 mm schroeven van het batterijbord te verwijderen. Gebruik een T5 Torx schroevendraaier om de twee 3.2 mm schroeven van het batterijbord te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx schroevendraaier om de twee 3.2 mm schroeven van het batterijbord te verwijderen.

  64. De vloeibare lijmverwijderaar die in je kit zit kan aanzienlijke schade veroorzaken als het in contact komt met het scherm of toetsenbord van je MacBook Pro. Om je scherm te beschermen, plaats je een laag aluminiumfolie tussen het scherm en het toetsenbord en houd je het daar gedurende het proces. Gebruik daarbij ook wat tape en/of folie om het gebied onder het trackpad af te sluiten en te beschermen. Eventueel kun je ook nog een laag van absorberende doekjes direct onder het trackpad leggen zodat deze alle overtollige lijmverwijderaar opneemt.
    • De vloeibare lijmverwijderaar die in je kit zit kan aanzienlijke schade veroorzaken als het in contact komt met het scherm of toetsenbord van je MacBook Pro.

    • Om je scherm te beschermen, plaats je een laag aluminiumfolie tussen het scherm en het toetsenbord en houd je het daar gedurende het proces.

    • Gebruik daarbij ook wat tape en/of folie om het gebied onder het trackpad af te sluiten en te beschermen. Eventueel kun je ook nog een laag van absorberende doekjes direct onder het trackpad leggen zodat deze alle overtollige lijmverwijderaar opneemt.

  65. Voordat je de batterij verwijdert, is het belangrijk dat je de speakers aan beide kanten beschermt. De speakers zitten, net zoals de batterij, vastgelijmd - als de vloeistof dus onder de speakers komt, kan het zijn dat de lijm los gaat laten en je speakers los in je laptop komen te zitten.
    • Voordat je de batterij verwijdert, is het belangrijk dat je de speakers aan beide kanten beschermt. De speakers zitten, net zoals de batterij, vastgelijmd - als de vloeistof dus onder de speakers komt, kan het zijn dat de lijm los gaat laten en je speakers los in je laptop komen te zitten.

    • Knip een stuk duct- of schilderstape af en steek een kant tussen de batterij en de speaker aan de linkerkant.

  66. Strijk je spudger langs de gehele zijkant van de tape zodat deze goed vastzit aan de aluminium behuizing van je MacBook Pro en je speakers veilig gescheiden is van je batterij. Zorg ervoor dat je de batterij niet per ongeluk doorprikt of -stoot. Vouw de tape door richting de speakers en duw het lichtjes op de speakers zodat de tape op z'n plek blijft zitten.
    • Strijk je spudger langs de gehele zijkant van de tape zodat deze goed vastzit aan de aluminium behuizing van je MacBook Pro en je speakers veilig gescheiden is van je batterij.

    • Zorg ervoor dat je de batterij niet per ongeluk doorprikt of -stoot.

    • Vouw de tape door richting de speakers en duw het lichtjes op de speakers zodat de tape op z'n plek blijft zitten.

    • De schuimranden die op de speaker zitten, kunnen loskomen bij het lostrekken van de tape. Zorg daarom dat je de tape niet op de schuimranden drukt.

  67. Herhaal de vorige twee stappen aan de andere kant om ook de rechterspeaker van de batterij te scheiden.
    • Herhaal de vorige twee stappen aan de andere kant om ook de rechterspeaker van de batterij te scheiden.

    Note that no matter how well you tape off the speakers and elevate the sides of the laptop, there is not a lot of space between the battery and the speaker, and adhesive remover WILL wick under the speakers. Yay for capillary action, I guess? . . ..

    Wayne Linder - Antwoord

  68. Om de stroomrichting van de lijmverwijderaar te kunnen controleren en ervoor te zorgen dat deze niet richting de speakers loopt, til je de rechterhoek van je MacBook Pro een paar centimeter omhoog en leg je er een boek of stuk schuim onder. Om de stroomrichting van de lijmverwijderaar te kunnen controleren en ervoor te zorgen dat deze niet richting de speakers loopt, til je de rechterhoek van je MacBook Pro een paar centimeter omhoog en leg je er een boek of stuk schuim onder. Om de stroomrichting van de lijmverwijderaar te kunnen controleren en ervoor te zorgen dat deze niet richting de speakers loopt, til je de rechterhoek van je MacBook Pro een paar centimeter omhoog en leg je er een boek of stuk schuim onder.
    • Om de stroomrichting van de lijmverwijderaar te kunnen controleren en ervoor te zorgen dat deze niet richting de speakers loopt, til je de rechterhoek van je MacBook Pro een paar centimeter omhoog en leg je er een boek of stuk schuim onder.

  69. Nu je MacBook er helemaal klaar voor is, is het tijd om jezelf klaar te maken. iFixit kleefmiddelverwijderaar bevat aceton, wat een milde irritatie aan de huid en ogen kan veroorzaken.
    • Nu je MacBook er helemaal klaar voor is, is het tijd om jezelf klaar te maken.

    • iFixit kleefmiddelverwijderaar bevat aceton, wat een milde irritatie aan de huid en ogen kan veroorzaken.

    • Draag oogbescherming bij het gebruiken en toedienen van de lijmverwijderaar. (De oogbescherming zit bijgevoegd in je kit.)

    • Draag geen contactlenzen zonder oogbescherming.

    • Beschermende handschoenen zitten ook in je kit. Als je geen huidirritaties wil, kun je deze nu aantrekken.

  70. Trek de zwarte rubberen kurk van de fles van de lijmverwijderaar. Draai om de dop van de fles los te maken en te verwijderen voordat je de top afknipt. Dit opent de fles en biedt de tijd voor de druk om te ontsnappen voordat je de top van de fles afknipt. Als je deze stap overslaat, kan het zijn dat de lijmverwijderaar eruit spuit bij het afknippen van de top.
    • Trek de zwarte rubberen kurk van de fles van de lijmverwijderaar.

    • Draai om de dop van de fles los te maken en te verwijderen voordat je de top afknipt.

    • Dit opent de fles en biedt de tijd voor de druk om te ontsnappen voordat je de top van de fles afknipt. Als je deze stap overslaat, kan het zijn dat de lijmverwijderaar eruit spuit bij het afknippen van de top.

    • Gebruik een schaar om de gesloten top van de fles af te knippen.

    • Hoe dichter je bij de top knipt, des te meer controle heb je bij het toedienen van kleine hoeveelheden lijmverwijderaar.

    • Draai en sluit de dop van de fles stevig voordat je verdergaat.

  71. Druppel een aantal druppels lijmverwijderaar onder de meest rechtse batterijcel. Je hebt niet veel vloeistof nodig - de kleine fles bevat meer dan twee keer de hoeveelheid die je nodig hebt om de batterijcellen los te krijgen. Wacht, voordat je verdergaat met de volgende stap, ongeveer twee minuutjes zodat de lijmverwijderaar de tijd krijgt om door te dringen tot de lijm en deze te verzachten.
    • Druppel een aantal druppels lijmverwijderaar onder de meest rechtse batterijcel.

    • Je hebt niet veel vloeistof nodig - de kleine fles bevat meer dan twee keer de hoeveelheid die je nodig hebt om de batterijcellen los te krijgen.

    • Wacht, voordat je verdergaat met de volgende stap, ongeveer twee minuutjes zodat de lijmverwijderaar de tijd krijgt om door te dringen tot de lijm en deze te verzachten.

  72. Steek, na een aantal minuten, de hoek van een plastic kaart onder de buitenste rechter batterijcel, beginnend aan de voorkant. Dit zou niet teveel kracht moeten kosten. Als je hiermee problemen ondervindt, dien dan iets meer lijmverwijderaar toe en geef deze een extra 2-3 minuten om in te trekken. Zorg ervoor dat je de batterij niet vervormt. Een beschadigde batterij kan gevaarlijke chemische stoffen lekken en/of in brand vliegen.
    • Steek, na een aantal minuten, de hoek van een plastic kaart onder de buitenste rechter batterijcel, beginnend aan de voorkant.

    • Dit zou niet teveel kracht moeten kosten. Als je hiermee problemen ondervindt, dien dan iets meer lijmverwijderaar toe en geef deze een extra 2-3 minuten om in te trekken.

    • Zorg ervoor dat je de batterij niet vervormt. Een beschadigde batterij kan gevaarlijke chemische stoffen lekken en/of in brand vliegen.

    • Wiebel de kaart van de ene naar de andere kant en schuif het in z'n geheel onder de batterijcel.

    • Til deze lichtjes op om de lijm van de batterij te scheiden, maar verwijder de batterijcel nog niet.

    • Laat de plastic kaart tijdelijk onder de cel zitten om te voorkomen dat deze weer vast gaat zitten in het proces.

    The plastic card method will work. It just takes a lot of force.

    Wayne Linder - Antwoord

  73. Als het niet lukt om de kaart onder een van de batterijcellen te krijgen, kun je een stuk (flos)draad onder de batterijcel trekken. Trek het in een zaagbeweging van de ene naar de andere kant om de lijm te verwijderen.
    • Als het niet lukt om de kaart onder een van de batterijcellen te krijgen, kun je een stuk (flos)draad onder de batterijcel trekken. Trek het in een zaagbeweging van de ene naar de andere kant om de lijm te verwijderen.

    • Draag dikke handschoenen of wikkel het flosdraad om de handvatten van twee schroevendraaiers zodat je vingers niet beschadigd raken.

    Bei der Entfernung der Akkus mit Zahnseide oder Maurerschnur jeden Akku seperat lösen.

    Wie im Bild gezeigt von hinten einfädeln und dann zwischen den beiden Akkus nach vorne lösen.

    Dabei die Zahnseide wie eine Säge nach rechts und Links bewegen.

    Bei den kleineren Akkus sind die Klebestreifen von hinten nach vorne. Somit ist das auch die Richtung wie man sie einfach lösen kann.

    Der Mittlere Akku ist von links nach rechts verklebt. Somit sollte man dort die Richtung ändern.

    Martin Klinzmann - Antwoord

    Danke für die Erläuterungen!

    Fabian Neidhardt -

  74. Herhaal de laatste paar stappen om de buitenste linker batterijcel los te krijgen. Begin met het verhogen van de linkerkant van je MacBook Pro om zo de eventuele stroming van de vloeistof weg van de speakers te dirigeren.
    • Herhaal de laatste paar stappen om de buitenste linker batterijcel los te krijgen.

    • Begin met het verhogen van de linkerkant van je MacBook Pro om zo de eventuele stroming van de vloeistof weg van de speakers te dirigeren.

  75. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de buitenste linker batterijcel en wacht ongeveer twee minuten zodat het in kan trekken. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de buitenste linker batterijcel en wacht ongeveer twee minuten zodat het in kan trekken. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de buitenste linker batterijcel en wacht ongeveer twee minuten zodat het in kan trekken.
    • Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de buitenste linker batterijcel en wacht ongeveer twee minuten zodat het in kan trekken.

  76. Schuif een hoek van een plastic kaart onder de buitenste linker batterijcel en scheid voorzichtig de lijm van de batterij. Laat de plastic kaart tijdelijk onder de cel zitten om te voorkomen dat deze weer vast komt te zitten als je verder gaat.
    • Schuif een hoek van een plastic kaart onder de buitenste linker batterijcel en scheid voorzichtig de lijm van de batterij.

    • Laat de plastic kaart tijdelijk onder de cel zitten om te voorkomen dat deze weer vast komt te zitten als je verder gaat.

  77. Verhoog, als volgende stap, de achterkant van je MacBook Pro om ervoor te zorgen dat de de lijmverwijderaar niet richting het toetsenbord/logic board stroomt. Verhoog, als volgende stap, de achterkant van je MacBook Pro om ervoor te zorgen dat de de lijmverwijderaar niet richting het toetsenbord/logic board stroomt.
    • Verhoog, als volgende stap, de achterkant van je MacBook Pro om ervoor te zorgen dat de de lijmverwijderaar niet richting het toetsenbord/logic board stroomt.

  78. Dien een paar druppels lijmverwijderaar toe onder elk van de drie overgebleven batterijcellen. Er zitten openingen in de aluminium behuizing onder deze cellen dus het kan zijn dat er wat lijmverwijderaar aan de onderkant uitlekt in plaats van onder batterij blijft zitten. Wees attent op lekken en dien, indien nodig, iets meer lijmverwijderaar toe in de volgende stappen.
    • Dien een paar druppels lijmverwijderaar toe onder elk van de drie overgebleven batterijcellen.

    • Er zitten openingen in de aluminium behuizing onder deze cellen dus het kan zijn dat er wat lijmverwijderaar aan de onderkant uitlekt in plaats van onder batterij blijft zitten.

    • Wees attent op lekken en dien, indien nodig, iets meer lijmverwijderaar toe in de volgende stappen.

    • Wacht ongeveer twee minuten voordat je verder gaat.

  79. The overgebleven twee kleinere batterijcellen liggen beide op een ietwat verhoogd deel van het aluminium frame van je MacBook. Schuif een plastic kaart helemaal onder de buitenste linker batterijcel - welke je al los hebt gemaakt in de vorige stappen - en schuif deze dan voorzichtig tussen de overgebleven linker batterijcel en de aluminium behuizing van je MacBook Pro. Schuif een plastic kaart helemaal onder de buitenste linker batterijcel - welke je al los hebt gemaakt in de vorige stappen - en schuif deze dan voorzichtig tussen de overgebleven linker batterijcel en de aluminium behuizing van je MacBook Pro.
    • The overgebleven twee kleinere batterijcellen liggen beide op een ietwat verhoogd deel van het aluminium frame van je MacBook.

    • Schuif een plastic kaart helemaal onder de buitenste linker batterijcel - welke je al los hebt gemaakt in de vorige stappen - en schuif deze dan voorzichtig tussen de overgebleven linker batterijcel en de aluminium behuizing van je MacBook Pro.

  80. Gebruik je plastic kaart om de overgebleven batterijcel aan de linkerkant helemaal los te maken. Laat je plastic kaart tijdelijk zitten om te voorkomen dat de linker batterijcellen weer vast komen te zitten.
    • Gebruik je plastic kaart om de overgebleven batterijcel aan de linkerkant helemaal los te maken.

    • Laat je plastic kaart tijdelijk zitten om te voorkomen dat de linker batterijcellen weer vast komen te zitten.

  81. Herhaal de vorige twee stappen om de overgebleven batterijcel aan de rechterkant los te krijgen. Herhaal de vorige twee stappen om de overgebleven batterijcel aan de rechterkant los te krijgen. Herhaal de vorige twee stappen om de overgebleven batterijcel aan de rechterkant los te krijgen.
    • Herhaal de vorige twee stappen om de overgebleven batterijcel aan de rechterkant los te krijgen.

  82. De laatste batterijcel kan iets meer moeite kosten om los te maken. Dien, indien nodig, meer lijmverwijderaar toe om het jezelf iets gemakkelijker te maken. Schuif de hoek van een van je plastic kaarten onder de bovenkant van de grote middelste batterijcel. Wiebel de kaart van de ene naar de andere kant en schuif deze in z'n geheel onder de batterijcel om deze te scheiden van de lijm die het vasthoudt.
    • De laatste batterijcel kan iets meer moeite kosten om los te maken. Dien, indien nodig, meer lijmverwijderaar toe om het jezelf iets gemakkelijker te maken.

    • Schuif de hoek van een van je plastic kaarten onder de bovenkant van de grote middelste batterijcel.

    • Wiebel de kaart van de ene naar de andere kant en schuif deze in z'n geheel onder de batterijcel om deze te scheiden van de lijm die het vasthoudt.

  83. Verwijder de batterij. Verwijder, voordat je een nieuwe batterij in je laptop plaatst, alle lijmresten van de behuizing van je MacBook Pro. Peuter alle grote kleefstrips met behulp van een pincet of gebruik je handen met handschoenen.
    • Verwijder de batterij.

    • Verwijder, voordat je een nieuwe batterij in je laptop plaatst, alle lijmresten van de behuizing van je MacBook Pro.

    • Peuter alle grote kleefstrips met behulp van een pincet of gebruik je handen met handschoenen.

    • Schraap alle overgebleven stukjes lijm weg met een plastic tool en maak vervolgens de onderliggende gebieden schoon met lijmverwijderaar of isopropyl alcohol. Veeg constant in één richting (en niet heen en weer) totdat het chassis schoon en klaar is voor je nieuwe batterij.

    • Dit kan best wel wat tijd in beslag nemen, dus heb geduld.

    • Verwijder, wanneer je klaar bent, voorzichtig de beschermende tape van de speakers.

    • Dubbel-check of je nieuwe batterij goed past voordat je deze vastzet.

    • Wees attent op de positie van de datakabel van de batterij en zorg dat deze niet wordt afgekneld of klem komt te zitten onder het batterijbord.

    • Als je batterij is geleverd met vooraf vastgemaakte kleefstrips aan de onderkant, draai je batterij dan om en haal de beschermlaag eraf om de kleefstrip klaar te maken voor gebruik. Als je batterij zonder kleefstrip is gekomen, gebruik je een beetje dubbelzijdige tape, zoals Tesa 61395, om je batterij op z'n plek te houden.

    • Positioneer je batterij met zorg en duw deze op z'n plek.

    • Druk iedere batterijcel stevig vast en houd er voor 5-10 seconden druk op om ze te bevestigen aan de onderste behuizing.

    thanks for the guide! some of the torxs screws are T4 not T3 as it says in the guide, this can lead to stripping.

    Thomas - Antwoord

    Step 88 is a bit . . . . sparse. “Carefully position the battery and set it into place.“ Ha! Be prepared for mass amounts of swearing (and I don’t usually swear). iFixIt sends you a battery that has the adhesive strips covered with one long very thick piece of plastic. And by “battery” I mean five discreet sections held together with thin ribbon cables that make the entire thing as wriggly as a toddler and as unstable as my girlfriend in college. If you take it off the thick plastic and try to maneuver the battery into its very specific places while the battery’s strong adhesive strips stick to everything but what it should you will rue the day. Rue, I tell you! I cut the top piece of thinner plastic into three sections (middle, left side, right side) so I was able to place one section at a time, and it made it much easier (well, “much” may be a stretch. How about, “only slightly less-sweary”).

    Wayne Linder - Antwoord

    I feel sorry for Wayne though happy for his comment. I got my battery pack delivered with 5 separate plastic covers on the adhesive strips under, and one long plastic sheet holding the five parts together at the top. Thanks to the latter, I could easily position the 5-pack, remove the cover from the bottom parts one by one, and the holding sheet at last.

    Thank you Wayne and thank you iFixit :-)

    Paul Biesbrouck - Antwoord

    Thank YOU for this comment to Wayne because I too was confused about the purpose and proper use of the aligning plastic and adhesive pads. I originally thought it was meant to be the tape/pads to hold the new battery in place in the macbook, albeit they were a lot thicker and the way they were arranged etc made no sense for how to use it that way. Once I read your comment it all made sense and with the addition of some 3M double-sided I was all set. Thanks Paul!

    Stingerbtry -

Conclusie

Vergelijk het nieuwe vervangende onderdeel met het originele onderdeel - het kan zijn dat je andere onderdelen mee moet overzetten of dat je lijm of andere kleefmiddelen van het nieuwe onderdeel moet verwijderen voordat je begint.

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je de instructies in omgekeerde volgorde.

Breng je e-waste naar een R2 of e-Stewards gecertificeerde recycler.

Ging je reparatie niet zoals je had gehoopt? Check ons Antwoordenforum voor probleemoplossende antwoorden.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Jeff Suovanen

Lid sinds: 06-08-13

349.115 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

136 Leden

Amazing, Thanks

suelectronico - Antwoord

does this also work for the 2018 model?

Κυριακος Καρυος - Antwoord

Why do you remove the logic board? There are videos on youtube that demonstrate that there is no need to remove the logic board or the trackpad to replace the battery ...

Elio Deinase - Antwoord

no need to remove the logic board .

Cosmin -

Just finished replacing - stopped at step 23 after removing the Track Pad. Did not have to remove Logic Board. You don’t even need to remove the Track Pad, but because of the glue on the center cell, it’s probably a good idea and a pretty easy step to keep Track Pad safe when prying the cell off the case. It does take a bit of careful “jiggling” to remove the old battery and to slide the new one under the LB, but IMO definitely much (MUCH!) easier than removing all of the components after step 23.

Vadique -

I just replaced my battery without removing the board. However that requires a dangerous wiggle dance to run the battery controller ribbon cables under the mainboard without breaking them.

For anyone attempting this: first slide the left corner in by angling the whole battery pack so that it goes in. Arrange the battery packs but don’t glue them in yet. For the right corner, angle the mainboard’s battery connector straight up to keep it out of the way and then carefully bend the ribbon cable almost vertically to slide it in between the mainboard and the case. I’ve used the pick to carefully push it in along its length from left to right.

Eugene Pankov -

The instructions are missing one step: Disconnecting the display cable. It is located in the top center. If you look closely in the images, the cable is still connected in step 19 but then it is disconnected in step 39 (on the top-left at the very edge of the picture you see half of the loose cable. The disconnected cable is fully visible in the picture for step 58)

Till Korten - Antwoord

hy

i have an issue with a macbook pro 13 2018

battery condition: replace now

cycle count 2

charge remaining (mAh) 0

full charge capacity (mAh) 5169

amperage (mA) 0

voltage (mV) 4330,

battery is not charging

does any one know how to solve this ?

is there a way to charge the battery disconected from the mainboard? like jump start

i think that thr battery is under the charging designated voltage and the macbook does not charge it due to this low voltage.

the laptop is new , was not used from 2018!

tried smc resset and it does not work

thank u

Cosmin - Antwoord

Followed each of the steps and the battery install was successful but now I’ve lost the mic and the touchbar. I’ve gone back and removed and reattached the connections with no luck. Any ideas?

Michael Brown - Antwoord

Excellent and very detailed guide. I did this on the mid 2018 model and had no problems. However, I must note that removing the logic board is not needed to remove the battery. saves a lot of work if once you remove the trackpad, you just skip to battery removal.

David Uebel - Antwoord

Wunderbar, danke, erfolgreich ausgeführt. Auch ohne das Logic Board auszubauen, nur das TrackPad musste raus. Etwas schwierig die Leitungen unter das Board zu schieben beim Einbau des Akkus…vielleicht auch eine kleine Gefahr der Beschädigung der Leitungen vorhanden, hat aber gut geklappt und spart sehr viel Arbeitsschritte

Thomas Wartet - Antwoord

Success - the patient is alive and well! The instructions are awesome. I did all 88 steps forward and back. Allowed me to avoid the chance of getting adhesive remover on the circuit card or in the trackpad. I also took the opportunity to clean any dust off the fans, logic board, and inside the case. In surgery for 5 hours but spent time cleaning all the adhesive from the battery compartment. Did not have the iOpener so heated a metal bar with my heat gun and applied that. Those antenna connectors were tough to go back on (tough to align to get them to snap - and I’ve used them before on other projects). All features related to connectors removed and reapplied seem to work perfectly.

Paul Schmitt - Antwoord

Success too! I was very nervous during all the process. Took me around 3 hours and two mugs of coffee.

My old battery had vastly inflated (over 2cm thick). With patience I got rid of the Apple's glue and stickers.

Everything is working like a charm now: bluetooth, wifi, trackpad, touchbar, fingerprint, audio, mic.

Thank you so much for your guide!

PS: I also do not understand why I needed to remove the logic board but it needed de-dusting anyway!

Nifaal B - Antwoord

Like Cosmin and Vadique, I decided not to remove the logic board. Instead, I stopped at step 27 and removed the 10 logic board screws that allowed me to lift the logic board enough to sneak the PCB in between the raised aluminum case and the logic board. Like I also mentioned in step 11, be very careful with the battery data connector. It is very easy to damage (ummm, or so I’ve heard . . .) and this repair could make your laptop tethered to a charger for the rest of its life. How I managed to sneak it back into place after breaking it off is a mystery to me.

Wayne Linder - Antwoord

At step 30, 33, and 63, I ended up using a T4 Torx screwdriver instead of a T3 since it was slipping on the screws. Other than that, it was an amazing guide.

I can see why you wouldn’t have to remove the logic board but it did make things easier at the end when that was out of the way.

Eduardo Narvaez-Gete - Antwoord

I just finished my 2017 MBP retina with touch bar, I couldn’t remove the LB because one of the Torx screws was stripped. I was able to slip the battery under the LB, add the trackpad back, and put everything back together. Much easier than removing all of the components, however a bit more risk. Btw, drain your battery before removing it, mine started sparking and I thought it was going to catch on fire … oops.

Sean Heath - Antwoord

Isn’t the display cable removal missing? I followed this guide a few time and every time I forgot to unscrew it. It is highlighted in step 66, though.

Emmanuel Neff - Antwoord

Voeg opmerking toe