Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Volg de instructies in deze handleiding om de oorstukspeaker en de voorste sensormodule van je iPhone X te verwijderen of te vervangen. Deze module bevat onder meer de oorstukspeaker, microfoon, omgevingslichtsensor, infraroodschijnwerper en de nabijheidssensor.

Deze module is in de fabriek op unieke en exclusieve wijze gekoppeld met jouw individuele iPhone en dus zul je deze bij het vervangen van je scherm van je oude naar je nieuwe scherm over moeten zetten.

De infraroodschijnwerper is onderdeel van de biometrische Face ID-beveiligingsfeature en deze functies zullen dus niet langer werken als een van de onderdelen beschadigd raakt of niet correct wordt geïnstalleerd. Ook als je deze onderdelen vervangt, zullen de Face ID-functies niet langer werken, dus ga extra voorzichtig te werken en zorg dat je tijdens deze procedure geen van deze onderdelen beschadigt. Als je deze wel per ongeluk beschadigt, kan enkel Apple de Face ID-functies herstellen.

  1. Ontlaad je batterij, voordat je begint, tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord.
    • Ontlaad je batterij, voordat je begint, tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord.

    • Schakel je iPhone uit voordat je begint met het uit elkaar halen van je telefoon.

    • Als de schroeven zijn beschadigd, vervang je de schroeven.

  3. De volgende twee stappen demonstreren het gebruik van de iSclack, een handige tool die we aan iedereen aanraden die vaker reparaties uitvoert. Als je de iSclack niet gbruikt, sla je twee stappen over voor een alternatieve methode. Als de plastic dieptemeter nog aan de iSclack bevestigd is, verwijder deze dan nu—deze is niet nodig voor grotere telefoons als de iPhone X.
    • De volgende twee stappen demonstreren het gebruik van de iSclack, een handige tool die we aan iedereen aanraden die vaker reparaties uitvoert. Als je de iSclack niet gbruikt, sla je twee stappen over voor een alternatieve methode.

    • Als de plastic dieptemeter nog aan de iSclack bevestigd is, verwijder deze dan nu—deze is niet nodig voor grotere telefoons als de iPhone X.

    • Plaats de zuignap dichtbij de onderkant van de iPhone—één aan de voorkant en één aan de achterkant.

    • Druk beide zuignappen stevig op hun plek.

    • Als je scherm of glazen achterkant gebarsten is, kun je het beplakken met lagen stevige tape zodat het één geheel blijft en de zuignap kan blijven plakken. De iSclack bevat ook twee stukken tape precies voor dit doeleinde.

  4. Houd je iPhone stevig vast en druk de handvatten van de iSclack naar elkaar toe om het scherm zo van de achterste behuizing van de telefoon te scheiden. Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen; een kleine opening langs de onderkant is meer dan genoeg. Steek een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening.
    • Houd je iPhone stevig vast en druk de handvatten van de iSclack naar elkaar toe om het scherm zo van de achterste behuizing van de telefoon te scheiden.

    • Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen; een kleine opening langs de onderkant is meer dan genoeg.

    • Steek een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening.

    • Sla de volgende twee stappen over.

  5. Als je een enkele zuignap met handvat gebruikt, druk deze dan vast aan de onderkant van de telefoon, maar vermijd het bolle deel van het glas. Als je scherm gebarsten is, kun je het beplakken met een laag doorzichtige tape, waarop de zuignap wel kan blijven plakken. Als alternatief kun je de tape ook gebruiken in plaats van de zuignap. Als alles mislukt, kun je de zuignap ook aan het gebarsten scherm vastlijmen met secondelijm.
    • Als je een enkele zuignap met handvat gebruikt, druk deze dan vast aan de onderkant van de telefoon, maar vermijd het bolle deel van het glas.

    • Als je scherm gebarsten is, kun je het beplakken met een laag doorzichtige tape, waarop de zuignap wel kan blijven plakken. Als alternatief kun je de tape ook gebruiken in plaats van de zuignap. Als alles mislukt, kun je de zuignap ook aan het gebarsten scherm vastlijmen met secondelijm.

  6. Trek de zuignap omhoog met een stevige, constante kracht om zo een kleine opening tussen het voorste paneel en de achterste behuizing te creëren. Steek een openingsplectrum in de opening. De waterdichte lijm die het scherm op z'n plek houdt is erg sterk; het creëren van de opening kan dus heel wat kracht vereisen. Als je moeite hebt met het openen van de telefoon, dien dan meer warmte toe en wiebel het scherm op en neer om de lijm te verzachten totdat de opening groot genoeg is voor je tool.

    • Steek een openingsplectrum in de opening.

  7. Schuif je openingsplectrum langs de linker onderhoek en via de linkerzijde van de iPhone naar boven. Snijd daarbij alle lijm door die het scherm aan het frame bevestigt. Schuif je openingsplectrum niet te ver in de iPhone, aangezien je hiermee interne onderdelen kunt beschadigen. Schuif je openingsplectrum niet te ver in de iPhone, aangezien je hiermee interne onderdelen kunt beschadigen.
    • Schuif je openingsplectrum langs de linker onderhoek en via de linkerzijde van de iPhone naar boven. Snijd daarbij alle lijm door die het scherm aan het frame bevestigt.

    • Schuif je openingsplectrum niet te ver in de iPhone, aangezien je hiermee interne onderdelen kunt beschadigen.

  8. Steek je openingsplectrum opnieuw in de onderkant van de telefoon en schuif deze nu langs de rechter onderhoek en via de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is.
    • Steek je openingsplectrum opnieuw in de onderkant van de telefoon en schuif deze nu langs de rechter onderhoek en via de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt.

  9. De bovenkant van het scherm is bevestigd met zowel lijm als klemmen. Schuif je openingsplectrum langs de bovenste hoek van het scherm, terwijl je het scherm voorzichtig naar beneden loopt of trekt, in de richting van de Lightning-poort. Als je te veel kracht gebruikt, zullen de klemmen breken. Wees voorzichtig en heb geduld.
    • De bovenkant van het scherm is bevestigd met zowel lijm als klemmen.

    • Schuif je openingsplectrum langs de bovenste hoek van het scherm, terwijl je het scherm voorzichtig naar beneden loopt of trekt, in de richting van de Lightning-poort.

    • Als je te veel kracht gebruikt, zullen de klemmen breken. Wees voorzichtig en heb geduld.

    • Nogmaals, steek je openingsplectrum niet meer dan een paar millimeter in de telefoon—ongeveer de breedte van het schermframe—of je loopt het risico dat je de sensormodule in het voorste paneel beschadigt.

    • Schuif je plectrum naar de tegenoverliggende bovenste hoek en snijd alle lijm daartussen door.

  10. Trek aan het kleine uiteinde van de zuignap om deze van het scherm te verwijderen.
    • Trek aan het kleine uiteinde van de zuignap om deze van het scherm te verwijderen.

    • Als je een iSclack hebt gebruikt en deze nog steeds aan de telefoon zit, kun je deze er nu afhalen.

  11. Open de iPhone door het scherm van links naar rechts open te klappen, alsof je de achterkant van een boek opent. Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels. Zorg dat je, zoals je op de foto kunt zien, het frame inclusief het scherm uit het toestel haalt en voorkom dat het frame in de telefoon blijft hangen.
    • Open de iPhone door het scherm van links naar rechts open te klappen, alsof je de achterkant van een boek opent.

    • Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels.

    • Zorg dat je, zoals je op de foto kunt zien, het frame inclusief het scherm uit het toestel haalt en voorkom dat het frame in de telefoon blijft hangen.

    • Laat het scherm op een object leunen, zodat je niet te veel spanning op de kabels zet en je nog steeds aan de telefoon kunt werken.

    • Tijdens de hermontage breng je het scherm in positie, op één lijn met de klemmen aan de bovenkant, en druk je de bovenkant van het scherm voorzichtig in de klemmen voordat je de rest van het scherm vastklikt. Als het scherm niet goed vastklikt, controleer je de klemmen om zeker te weten dat ze niet gebogen zijn.

    • Verwijder de vijf Y000 schroeven die het beschermpaneel op het logic board bevestigen, met de volgende lengtes:

    • Drie 1.1 mm schroeven

    • Eén 3.1 mm schroef

    • Eén 3.7 mm schroef

  12. Verwijder het paneel.
    • Verwijder het paneel.

    • Het kan zijn dat het paneel ietwat vastzit. Til het voorzichtig, maar wel met wat kracht, omhoog om het los te maken.

    • Tijdens de hermontage is dit een goed moment om je iPhone weer aan te zetten om alle functies te testen voordat je de telefoon weer helemaal sluit. Vergeet je telefoon niet weer uit te schakelen als je verdergaat met de reparatie.

  13. Gebruik de punt van een spudger of een schone vingernagel om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je de zwarte, siliconen afdichtingen rondom deze en andere aansluitingen niet beschadigt. Deze afdichtingen zorgen voor extra bescherming tegen water en stof.
    • Gebruik de punt van een spudger of een schone vingernagel om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Zorg dat je de zwarte, siliconen afdichtingen rondom deze en andere aansluitingen niet beschadigt. Deze afdichtingen zorgen voor extra bescherming tegen water en stof.

    • Zorg dat je de aansluiting wegbuigt van het logic board om zo te voorkomen dat deze tijdens de reparatie per ongeluk contact maakt met het contact en zo de telefoon mogelijk aanzet.

  14. Gebruik de punt van een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel omhoog te duwen en te ontkoppelen. Gebruik de punt van een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel omhoog te duwen en te ontkoppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel omhoog te duwen en te ontkoppelen.

  15. Gebruik de punt van een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de OLED-schermkabel los te koppelen. Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, positioneer je deze totdat op z'n plek lijkt te zitten en duw je één kant van de aansluiting omlaag tot deze vastklikt, om vervolgens hetzelfde te doen aan de andere kant. Druk niet op het midden, want als de aansluiting verkeerd zit, zul je de pinnen buigen en zo schade veroorzaken.
    • Gebruik de punt van een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de OLED-schermkabel los te koppelen.

  16. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de digitizerkabel uit het contact omhoog te duwen. De inkeping waar deze aansluiting in zit, bemoeilijkt het opnieuw aansluiten van deze kabel. Neem je tijd en positioneer het met zorg, om het dan voorzichtig op z'n plek te drukken met het topje van je vinger—eerste de ene kant, dan de andere kant. Als het goed is, voel je het wanneer de aansluiting vastklikt.
    • Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de digitizerkabel uit het contact omhoog te duwen.

    • De inkeping waar deze aansluiting in zit, bemoeilijkt het opnieuw aansluiten van deze kabel. Neem je tijd en positioneer het met zorg, om het dan voorzichtig op z'n plek te drukken met het topje van je vinger—eerste de ene kant, dan de andere kant. Als het goed is, voel je het wanneer de aansluiting vastklikt.

    • Als er een deel van je scherm niet op aanraking reageert na de reparatie, ontkoppel je de batterij en sluit je deze aansluiting opnieuw aan. Zorg hierbij dat deze volledig op z'n plaats klikt en dat er geen stof of andere dingen in het contact zitten.

  17. De flexkabel van de sensormodule in het voorste paneel zit lichtjes vast op z'n plek. Til de kabel voorzichtig omhoog totdat deze loskomt van de lijm eronder. Til de kabel voorzichtig omhoog totdat deze loskomt van de lijm eronder.
    • De flexkabel van de sensormodule in het voorste paneel zit lichtjes vast op z'n plek.

    • Til de kabel voorzichtig omhoog totdat deze loskomt van de lijm eronder.

  18. Verwijder de schermmodule.
  19. Verwijder de 1.2 mm lange Y000-schroef aan de achterkant van de schermmodule, in de buurt van de infrarood-camerapoort.
    • Verwijder de 1.2 mm lange Y000-schroef aan de achterkant van de schermmodule, in de buurt van de infrarood-camerapoort.

  20. Er bevindt zich een kleine, metalen aardingsklem onder de schroef die je zojuist hebt verwijderd. Als deze er niet met de verwijderde schroef uit kwam, verwijder je deze nu. Positioneer de klem, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, zoals op de foto getoond wordt. Houd de klem vast terwijl je de schroef vastdraait. Positioneer de klem, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, zoals op de foto getoond wordt. Houd de klem vast terwijl je de schroef vastdraait.
    • Er bevindt zich een kleine, metalen aardingsklem onder de schroef die je zojuist hebt verwijderd. Als deze er niet met de verwijderde schroef uit kwam, verwijder je deze nu.

    • Positioneer de klem, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, zoals op de foto getoond wordt. Houd de klem vast terwijl je de schroef vastdraait.

  21. Verwijder de twee Y000-schroeven die de speaker-/sensormodule bevestigen:
    • Verwijder de twee Y000-schroeven die de speaker-/sensormodule bevestigen:

    • Eén 1.6 mm lange schroef.

    • Eén 1.3 mm lange schroef.

  22. De oorstukspeaker is lichtjes op z'n plek vastgemaakt. Pak je spudger en steek deze op voorzichtige wijze onder de bovenkant van de speakermodule. Wrik deze vervolgens voorzichtig omhoog en klap de module om—omlaag en weg van de bovenkant van het scherm.
    • De oorstukspeaker is lichtjes op z'n plek vastgemaakt.

    • Pak je spudger en steek deze op voorzichtige wijze onder de bovenkant van de speakermodule. Wrik deze vervolgens voorzichtig omhoog en klap de module om—omlaag en weg van de bovenkant van het scherm.

    • De speaker blijft met een zeer dunne flexkabel verbonden aan het toestel. Wees daarom voorzichtig en zorg dat je geen onnodige druk op de kabel zet of deze beschadigt.

  23. Gebruik een föhn, warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende ongeveer een minuutje op de bovenkant van de voorkant van het scherm. Zo verzwak je de lijm die de sensoren bevestigt.
    • Gebruik een föhn, warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende ongeveer een minuutje op de bovenkant van de voorkant van het scherm. Zo verzwak je de lijm die de sensoren bevestigt.

  24. Schuif het platte deel van je spudger op voorzichtige wijze onder de flexkabel onder de microfoon. Draai je spudger rustig om om de microfoon van de lijm te scheiden. Ga hierbij wel voorzichtig te werk en zorg dat je de flexkabel niet onnodig onder druk zet of beschadigt. Indien nodig kun je de punt van je spudger gebruiken om het laatste deel van de microfoon uit de inkeping in het voorste paneel te halen.
    • Schuif het platte deel van je spudger op voorzichtige wijze onder de flexkabel onder de microfoon.

    • Draai je spudger rustig om om de microfoon van de lijm te scheiden. Ga hierbij wel voorzichtig te werk en zorg dat je de flexkabel niet onnodig onder druk zet of beschadigt.

    • Indien nodig kun je de punt van je spudger gebruiken om het laatste deel van de microfoon uit de inkeping in het voorste paneel te halen.

  25. Schuif je openingsplectrum, van links naar rechts, onder de flexkabel en onder de nabijheidssensor + infraroodschijnwerpermodule. Wiebel de module lichtjes en voorzichtig heen en weer en til deze op om de module uit de inkeping in het voorste paneel te verwijderen. Het kan helpen om de speaker ietwat omhoog te tillen en uit de weg te houden, zodat je betere toegang hebt. Wees in ieder geval voorzichtig en zorg dat je tijdens deze stap geen druk zet op de dunne flexkabel.
    • Schuif je openingsplectrum, van links naar rechts, onder de flexkabel en onder de nabijheidssensor + infraroodschijnwerpermodule.

    • Wiebel de module lichtjes en voorzichtig heen en weer en til deze op om de module uit de inkeping in het voorste paneel te verwijderen.

    • Het kan helpen om de speaker ietwat omhoog te tillen en uit de weg te houden, zodat je betere toegang hebt. Wees in ieder geval voorzichtig en zorg dat je tijdens deze stap geen druk zet op de dunne flexkabel.

  26. Gebruik een pincet om de omgevingslichtsensor heen en weer te wiebelen en til deze uit de inkeping in het scherm. De sensor blijft, door middel van een zeer dunne flexkabel, aan de rest van de sensormodule vastzitten. Ga dus voorzichtig te werk en zorg dat je schade aan de kabel voorkomt.
    • Gebruik een pincet om de omgevingslichtsensor heen en weer te wiebelen en til deze uit de inkeping in het scherm.

    • De sensor blijft, door middel van een zeer dunne flexkabel, aan de rest van de sensormodule vastzitten. Ga dus voorzichtig te werk en zorg dat je schade aan de kabel voorkomt.

  27. Als je de volledige omgevingslichtsensor hebt weten te verwijderen, zoals op de eerste foto, ga je verder met de volgende stap. Als de witte verdeelstrip los is gekomen maar wel in het scherm vast blijft zitten, zoals je op de tweede foto kunt zien, zul je deze op voorzichtige wijze vanaf de bovenkant los moeten wrikken met een dun mesje of een wriktool. Het eerst toedienen van warmte zal deze stap vergemakkelijken. Installeer de verdeler, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, eerst in het scherm en zorg dat deze naar de juiste kant toewijst (de naar voren gerichte kant is op de eerste afbeelding te zien en de naar achteren gerichte kant is op de derde afbeelding te zien).
    • Als je de volledige omgevingslichtsensor hebt weten te verwijderen, zoals op de eerste foto, ga je verder met de volgende stap.

    • Als de witte verdeelstrip los is gekomen maar wel in het scherm vast blijft zitten, zoals je op de tweede foto kunt zien, zul je deze op voorzichtige wijze vanaf de bovenkant los moeten wrikken met een dun mesje of een wriktool. Het eerst toedienen van warmte zal deze stap vergemakkelijken.

    • Installeer de verdeler, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, eerst in het scherm en zorg dat deze naar de juiste kant toewijst (de naar voren gerichte kant is op de eerste afbeelding te zien en de naar achteren gerichte kant is op de derde afbeelding te zien).

    • Vervolgens plaats je de omgevingslichtsensor bovenop de verdeler. Je zult de oorstukspeaker/sensormodule vast moeten blijven houden bij het vastdraaien van de schroeven. Als de schroeven eenmaal vastgedraaid zijn, zal de sensor blijven zitten en op normale wijze functioneren.

  28. Verwijder de oorstukspeaker en de voorste sensormodule. Check, tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon, de positie van de zwarte, plastic module die de volgende onderdelen bevat: Nabijheidssensor
    • Verwijder de oorstukspeaker en de voorste sensormodule.

    • Check, tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon, de positie van de zwarte, plastic module die de volgende onderdelen bevat:

    • Nabijheidssensor

    • Infraroodschijnwerper

    • De module moet zo worden gepositioneerd dat deze onderdelen niet in de weg worden gezeten door lijm.

Conclusie

Vergelijk je nieuwe met het originele onderdeel om te zien of je nog meer onderdelen mee over moet zetten of om te zien of je beschermfolie moet verwijderen voordat je je nieuwe onderdeel kunt bevestigen.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of stel je vraag op ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Adam O'Camb

Lid sinds: 11-04-15

141.677 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

136 Leden

20 Opmerkingen

Is it possible to fix the ““Face ID Is Not Available” problem? There seems to be a problem with the TrueDepth camera. Thanks!

Alejandro D - Antwoord

@alejandrod I’m afraid Face ID won’t work if this part is replaced. As stated in the introduction, this component is paired to the logic board from the factory (similar to the home button on earlier iPhones). Currently, if you need to replace this part, you’ll have to sacrifice Face ID, or else pay Apple directly to perform the repair. (They have a software calibration tool that pairs the new part to your phone to re-enable Face ID, but they don’t share it with anyone outside of Apple.)

Jeff Suovanen -

The flex cable was too bent, and now is broken. I’m going to buy another flex cable, but… Are there any ways to recover the Face ID functionality? Desoldering some components from the old one and weld them in the new flex cable?

Andrea Giacon - Antwoord

Flex cables can be repaired by a skilled microsolderer. It’s not a DIY however. If it’s a phone you care about, you’ll want to find yourself a good repair shop with the right equipment and skills. Apple can also repair it, but they will most likely just charge you $279 to replace the entire screen.

Jeff Suovanen -

My proximity sensor is defective and puts my phone in a boot loop when connected. To replace that, would I need to use a skilled microsolderer to replace that?

oosaghae - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 79

Afgelopen 7 dagen: 653

Afgelopen 30 dagen: 3,134

Altijd: 130,782