Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Volg de instructies in deze handleiding om de vastgelijmde batterij in je MacBook Pro te vervangen met behulp van een iFixit-kit met lijmverwijderaar. De lijmverwijderaar helpt de lijm die de batterij op z'n plek houdt te verzachten en maakt je reparatie zo een stuk gemakkelijker.

iFixit-lijmverwijderaar is licht ontvlambaar. Volg deze procedure in een goed-geventileerde ruimte en zorg dat je niet rookt of in de buurt van een open vuur werkt.

Zorg ervoor dat je batterij, om het risico op schade te minimaliseren, volledig ontladen is voordat je met deze procedure begint. Als een geladen lithium-ion batterij per ongeluk wordt doorboord, kan er een gevaarlijke en oncontroleerbare brand ontstaan. Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen..

Let op: De lijmverwijderaar kan ook bepaalde soorten plastic aantasten. Volg daarom alle instructies en wees voorzichtig bij het aanbrengen van de lijmverwijderaar.

    • Zet je Mac aan en open Terminal.

    • sudo nvram AutoBoot=%00

    • sudo nvram AutoBoot=%03

    • Haal je MacBook, voordat je verdergaat, los van de oplader en schakel deze uit. Klap het scherm dicht en leg deze op een zachte en vlakke ondergrond, met de bovenkant naar beneden.

    • Gebruik een P5 Pentalobe schroevendraaier om de zes schroeven, die de onderste behuizing vasthouden, te verwijderen:

    • Twee 6.2 mm lange schroeven

    • Twee 5.3 mm lange schroeven

    • Twee 3.4 mm lange schroeven

    • Zorg dat je bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen tijdens deze reparatie om ervoor te zorgen dat de schroeven weer op de juiste plek terugkomen. Zo voorkom je de beschadiging van je toestel.

  2. Druk een zuignap met handvat op de onderste behuizing, in het midden van de voorkant, van de MacBook Pro. Til de zuignap op om zo een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.
    • Druk een zuignap met handvat op de onderste behuizing, in het midden van de voorkant, van de MacBook Pro.

    • Til de zuignap op om zo een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.

  3. Steek een hoek van je openingsplectrum in de ruimte tussen de onderste behuizing en het chassis. Schuif je plectrum rondom de dichtstbijzijnde hoek en omhoog langs de zijkant tot je ongeveer halverwege bent. Dit maakt de eerste van de verborgen klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Het is de bedoeling dat je de klemmen voelt en hoort losklikken.
    • Steek een hoek van je openingsplectrum in de ruimte tussen de onderste behuizing en het chassis.

    • Schuif je plectrum rondom de dichtstbijzijnde hoek en omhoog langs de zijkant tot je ongeveer halverwege bent.

    • Dit maakt de eerste van de verborgen klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Het is de bedoeling dat je de klemmen voelt en hoort losklikken.

  4. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken.
    • Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken.

  5. Schuif je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van een van de twee middelste schroefgaten. Geef je plectrum een draai om de derde klem die de onderste behuizing vasthoudt los te klikken. Herhaal deze procedure aan de andere kant, ook in de buurt van de twee middelste schroefgaten, om de vierde klem los te klikken.
    • Schuif je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van een van de twee middelste schroefgaten.

    • Geef je plectrum een draai om de derde klem die de onderste behuizing vasthoudt los te klikken.

    • Herhaal deze procedure aan de andere kant, ook in de buurt van de twee middelste schroefgaten, om de vierde klem los te klikken.

  6. Trek de onderste behuizing met een stevige kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om ook de laatste klemmen die de onderste behuizing bevestigen, los te maken. Het kan helpen om eerst aan een hoek en dan aan de andere hoek te trekken. Het kan zijn dat dit wat kracht vereist.
    • Trek de onderste behuizing met een stevige kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om ook de laatste klemmen die de onderste behuizing bevestigen, los te maken.

    • Het kan helpen om eerst aan een hoek en dan aan de andere hoek te trekken.

    • Het kan zijn dat dit wat kracht vereist.

  7. Verwijder de onderste behuizing.
    • Verwijder de onderste behuizing.

  8. Peuter het grote stuk tape dat aan de zijkant van het logic board het dichtst bij de batterij over de batterijaansluiting heen geplakt is, los. Verwijder de tape.
    • Peuter het grote stuk tape dat aan de zijkant van het logic board het dichtst bij de batterij over de batterijaansluiting heen geplakt is, los.

    • Verwijder de tape.

  9. Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen zit voorzichtig los. De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal dus niet volledig loskomen. Peuter deze in ieder geval zo ver los dat je de aansluiting kunt bereiken.
    • Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen zit voorzichtig los.

    • De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal dus niet volledig loskomen. Peuter deze in ieder geval zo ver los dat je de aansluiting kunt bereiken.

  10. Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen. Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen.

  11. Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact te schuiven. Schuif deze parallel aan het logic board en in de richting van de kabel.
    • Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact te schuiven.

    • Schuif deze parallel aan het logic board en in de richting van de kabel.

  12. Vouw de datakabel van het batterijbord naar achteren zodat deze uit de weg ligt.
    • Vouw de datakabel van het batterijbord naar achteren zodat deze uit de weg ligt.

    • Als je je batterij aan het vervangen bent, kan het zijn dat je deze kabel volledig moet verwijderen en mee moet overzetten naar je nieuwe batterij Ontkoppel beide einden en verwijder de kabel voorzichtig. Zorg dat je het, tijdens de installatie, niet op z'n kop of achterstevoren installeert—let hiervoor goed op de oriëntatie op de foto's.

  13. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  14. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te draaien. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te draaien.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te draaien.

  15. Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen. Til de aansluiting zo hoog dat deze zeker weten geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt tijdens de reparatie kan dit je MacBook Pro beschadigen.
    • Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen.

    • Til de aansluiting zo hoog dat deze zeker weten geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt tijdens de reparatie kan dit je MacBook Pro beschadigen.

  16. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de twee 2.1 mm lange schroeven de het plaatje over de kabelaansluiting van het trackpad bevestigen.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de twee 2.1 mm lange schroeven de het plaatje over de kabelaansluiting van het trackpad bevestigen.

  17. Verwijder het plaatje over de kabelaansluiting van het trackpad.
    • Verwijder het plaatje over de kabelaansluiting van het trackpad.

  18. Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad los te koppelen door deze op voorzichtige wijze en in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad los te koppelen door deze op voorzichtige wijze en in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad los te koppelen door deze op voorzichtige wijze en in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

  19. Maak een iOpener klaar en leg deze gedurende een minuut bovenop de lintkabel van de trackpad om de lijm die de lintkabel aan de bovenkant van de batterij bevestigt te verzachten.
    • Maak een iOpener klaar en leg deze gedurende een minuut bovenop de lintkabel van de trackpad om de lijm die de lintkabel aan de bovenkant van de batterij bevestigt te verzachten.

    • Als je geen iOpener hebt, kun je een föhn gebruiken om de kabel te verwaremen. De kabel moet warm worden, maar niet zo warm dat je deze niet meer aan kunt raken. Zorg ook dat je de batterij niet oververhit.

  20. Peuter de lintkabel van het trackpad voorzichtig los van de batterij en duw deze uit de weg. Vouw of scheur de kabel niet. Vouw of scheur de kabel niet.
    • Peuter de lintkabel van het trackpad voorzichtig los van de batterij en duw deze uit de weg.

    • Vouw of scheur de kabel niet.

  21. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de tien schroeven die de trackpadmodule bevestigen te verwijderen:
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de tien schroeven die de trackpadmodule bevestigen te verwijderen:

    • Twee 4.3 mm lange schroeven

    • Acht 5.8 mm lange schroeven

  22. Verwijder de trackpadmodule. Klap het scherm een stukje open om zo bij het trackpad te kunnen en deze te kunnen verwijderen. Zorg dat je de lintkabel van het trackpad door het frame van de MacBook Pro heen begeleidt zonder deze te scheuren op tussenliggende onderdelen.
    • Verwijder de trackpadmodule.

    • Klap het scherm een stukje open om zo bij het trackpad te kunnen en deze te kunnen verwijderen.

    • Zorg dat je de lintkabel van het trackpad door het frame van de MacBook Pro heen begeleidt zonder deze te scheuren op tussenliggende onderdelen.

    • Zorg dat je de zes kleine sluitringen (twee ronde en vier rechthoekige), die aan de onderkant van het trackpad zitten, niet verliest.

  23. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de twee 3.1 mm lange schroeven die het batterijbord bevestigen, te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de twee 3.1 mm lange schroeven die het batterijbord bevestigen, te verwijderen.

    • Deze schroeven liggen onder de datakabel van het het batterijbord. Het kan zijn dat je de kabel van de ene naar de andere kant moet bewegen om bij beide schroeven te kunnen komen.

    • Iedere schroef kan een sticker met een waterschade-indicator bevatten. Als dat het geval is, moet je deze met een pincet verwijderen en deze aan de kant leggen voordat je de schroef verwijdert.

  24. Het batterijbord zit permanent aan de batterij bevestigd. Zorg daarom dat je extra goed checkt of het batterijbord er met de batterij uit kan komen, zonder daarbij andere onderdelen te beschadigen.
    • Het batterijbord zit permanent aan de batterij bevestigd. Zorg daarom dat je extra goed checkt of het batterijbord er met de batterij uit kan komen, zonder daarbij andere onderdelen te beschadigen.

    • Steek het platte einde van een spudger onder het batterijbord aan de kant die het dichtst bij het logic board ligt.

    • Til het batterijbord omhoog tot een hoek van ongeveer 45 graden. Til de stroomaansluiting van de batterij, indien nodig, uit de weg om het batterijbord extra ruimte te geven om eruit te komen.

  25. De vloeibare lijmverwijderaar die met je iFixit-kit geleverd wordt kan de anti-reflectieve coating in het scherm van je MacBook Pro aantasten. Om je scherm te beschermen, plaats je een laag aluminiumfolie tussen het scherm en het toetsenbord en laat je die liggen terwijl je werkt.
    • De vloeibare lijmverwijderaar die met je iFixit-kit geleverd wordt kan de anti-reflectieve coating in het scherm van je MacBook Pro aantasten.

    • Om je scherm te beschermen, plaats je een laag aluminiumfolie tussen het scherm en het toetsenbord en laat je die liggen terwijl je werkt.

    • Daarbij kun je ook nog wat tape of folie gebruiken om het gebied onder het trackpad af te sluiten. Optioneel kun je er ook nog voor kiezen om een absorberende doek of keukenpapier direct onder het trackpadgebied te leggen om overtollige lijmverwijderaar direct op te zuigen.

  26. Nu je MacBook Pro volledig is klaargemaakt, is het tijd om ook jezelf klaar te maken voor de reparatie. De iFixit-lijmverwijderaar bevat aceton, een vloeistof die de ogen en de huid kan irriteren.
    • Nu je MacBook Pro volledig is klaargemaakt, is het tijd om ook jezelf klaar te maken voor de reparatie.

    • De iFixit-lijmverwijderaar bevat aceton, een vloeistof die de ogen en de huid kan irriteren.

    • Zorg dus dat je oogbescherming draagt bij het gebruiken en toedienen van de lijmverwijderaar. (Een goede oogbescherming wordt ook in de kit meegeleverd.)

    • Draag geen contactlenzen zonder oogbescherming.

    • In je kit zitten ook handschoenen ter bescherming van je huid. Als je niet wilt dat je huid geïrriteerd raakt, is dit het moment om je handschoenen aan te trekken.

  27. Trek de zwarte, rubberen sluiting van de fles met lijmverwijderaar. Draai aan de dop om deze te verwijderen, voordat je punt van het flesje openknipt. Dit zorgt ervoor dat de fles wordt geopend, zodat de druk zich gelijk kan verdelen voordat je de fles knipt. Als je deze stap overslaat, kan de lijmverwijderaar er onverwachts uit spuiten bij het knippen van het topje.
    • Trek de zwarte, rubberen sluiting van de fles met lijmverwijderaar.

    • Draai aan de dop om deze te verwijderen, voordat je punt van het flesje openknipt.

    • Dit zorgt ervoor dat de fles wordt geopend, zodat de druk zich gelijk kan verdelen voordat je de fles knipt. Als je deze stap overslaat, kan de lijmverwijderaar er onverwachts uit spuiten bij het knippen van het topje.

    • Gebruik een schaar om de verzegelde punt van het flesje te knippen.

    • Hoe dichter bij de top je het flesje openknipt, des te meer controle zul je hebben bij het toedienen. Hierdoor zal het makkelijker zijn kleine hoeveelheden toe te dienen.

    • Draai de dop er weer op en zorg ervoor dat het flesje goed gesloten is, voordat je weer verder gaat.

  28. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de voorkant van de batterijcel die het dichtst bij de ventilator gelegen is. Je hoeft niet veel te gebruiken—de kleine fles bevat zeker meer dan twee keer de hoeveelheid aan vloeistof die je ndoig hebt om alle batterijcellen te verwijderen.
    • Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de voorkant van de batterijcel die het dichtst bij de ventilator gelegen is.

    • Je hoeft niet veel te gebruiken—de kleine fles bevat zeker meer dan twee keer de hoeveelheid aan vloeistof die je ndoig hebt om alle batterijcellen te verwijderen.

  29. Til de voorkant van je MacBook Pro een klein beetje op om de vloeibare lijmverwijderaar onder de batterijcel te laten stromen.
    • Til de voorkant van je MacBook Pro een klein beetje op om de vloeibare lijmverwijderaar onder de batterijcel te laten stromen.

    • Wacht ongeveer 2-3 minuten voordat je verdergaat met de volgende stap om de lijmverwijderaar zo de tijd te geven om in te trekken.

  30. Na 2-3 minuten schuif je een plastic kaar onder de kant van de batterijcel waar je de lijmverwijderaar hebt aangebracht. Het kan hierbij helpen om de kaart een beetje te kantelen om zo een kleine opening tussen de batterijcel en de behuizing van de MacBook Pro te creëren. Het kan hierbij helpen om de kaart een beetje te kantelen om zo een kleine opening tussen de batterijcel en de behuizing van de MacBook Pro te creëren.
    • Na 2-3 minuten schuif je een plastic kaar onder de kant van de batterijcel waar je de lijmverwijderaar hebt aangebracht.

    • Het kan hierbij helpen om de kaart een beetje te kantelen om zo een kleine opening tussen de batterijcel en de behuizing van de MacBook Pro te creëren.

  31. Duw de kaart voorzichtig verder onder de batterijcel om ook verder de lijm die het aan de behuizing bevestigt los te krijgen. Dit zou niet veel kracht moeten kosten—aangezien de lijmverwijderaar het meeste werk doet. Als je niet in staat bent de kaart onder de batterijcel te krijgen, dien je wat meer lijmverwijderaar toe zoals hiervoor beschreven is en wacht je opnieuw 2-3 minuten voordat je het opnieuw probeert.
    • Duw de kaart voorzichtig verder onder de batterijcel om ook verder de lijm die het aan de behuizing bevestigt los te krijgen.

    • Dit zou niet veel kracht moeten kosten—aangezien de lijmverwijderaar het meeste werk doet. Als je niet in staat bent de kaart onder de batterijcel te krijgen, dien je wat meer lijmverwijderaar toe zoals hiervoor beschreven is en wacht je opnieuw 2-3 minuten voordat je het opnieuw probeert.

  32. Draai de kaart om de batterijcel omhoog te tillen totdat deze volledig loskomt van de aluminium behuizing. Probeer de batterijcel nog niet volledig te verwijderen—deze is nog steeds verbonden met de andere batterijcellen.
    • Draai de kaart om de batterijcel omhoog te tillen totdat deze volledig loskomt van de aluminium behuizing.

    • Probeer de batterijcel nog niet volledig te verwijderen—deze is nog steeds verbonden met de andere batterijcellen.

  33. Laat de plastic kaart tijdelijk op z'n plek zitten.
    • Laat de plastic kaart tijdelijk op z'n plek zitten.

    • Dit voorkomt dat de batterijcel zich opnieuw aan de behuizing hecht terwijl je verder werkt.

  34. Herhaal de vorige zes stappen om de andere buitenste batterijcel, aan de overkant, van de behuizing te scheiden. Herhaal de vorige zes stappen om de andere buitenste batterijcel, aan de overkant, van de behuizing te scheiden. Herhaal de vorige zes stappen om de andere buitenste batterijcel, aan de overkant, van de behuizing te scheiden.
    • Herhaal de vorige zes stappen om de andere buitenste batterijcel, aan de overkant, van de behuizing te scheiden.

  35. Om de middelste batterijcel te verwijderen, til je eerst de achterkant van je MacBook Pro op en laat je deze leunen op een stuk schuim of een boek, zodat de stroom van de lijmverwijderaar van het logic board weg zal lopen. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe langs de achterkant van de batterijcel. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe langs de achterkant van de batterijcel.
    • Om de middelste batterijcel te verwijderen, til je eerst de achterkant van je MacBook Pro op en laat je deze leunen op een stuk schuim of een boek, zodat de stroom van de lijmverwijderaar van het logic board weg zal lopen.

    • Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe langs de achterkant van de batterijcel.

  36. Gaten in de aluminium behuizing tussen de middelste batterijcel en het trackpad kunnen ervoor zorgen dat de lijmverwijderaar niet volledig onder de batterijcel stroomt. Om hiervoor te compenseren, kun je wat meer druppels lijmverwijderaar toedienen langs iedere kant van de batterijcel.
    • Gaten in de aluminium behuizing tussen de middelste batterijcel en het trackpad kunnen ervoor zorgen dat de lijmverwijderaar niet volledig onder de batterijcel stroomt.

    • Om hiervoor te compenseren, kun je wat meer druppels lijmverwijderaar toedienen langs iedere kant van de batterijcel.

    • Wacht 2-3 minuten voordat je verdergaat met de volgende stap.

  37. Schuif een plastic kaart onder een van de zijkant van de middelste batterijcel. Probeer je kaart uit de buurt van het logic board te houden.
    • Schuif een plastic kaart onder een van de zijkant van de middelste batterijcel.

    • Probeer je kaart uit de buurt van het logic board te houden.

    • Het kan helpen om je kaart wat te kantelen zodat er een kleine ruimte ontstaat tussen de batterijcel en de behuizing van de MacBook Pro.

  38. Gebruik de kaart om de batterijcel omhoog te duwen totdat deze volledig loskomt van de aluminium behuizing.
    • Gebruik de kaart om de batterijcel omhoog te duwen totdat deze volledig loskomt van de aluminium behuizing.

  39. Til de batterij op en verwijder deze. Verwijder, voordat je je nieuwe batterij installeert, alle lijmresten van de behuizing van je MacBook Pro.
    • Til de batterij op en verwijder deze.

    • Verwijder, voordat je je nieuwe batterij installeert, alle lijmresten van de behuizing van je MacBook Pro.

    • Met een beetje geluk kun je alle kleefstrips er met je vingers uittrekken.

    • Als dat niet lukt, kun je op iedere kleefstrips wat lijmverwijderaar aanbrengen en 2-3 minuten wachten. Vervolgens kun je het eruit schrapen met een plastic tool. Dit kan wat moeite kosten, dus wees geduldig.

    • Veeg overtollige lijmverwijderaar uit de behuizing weg en geef je MacBook Pro een aantal minuten om te drogen.

    • De vervangende batterij die in je iFixit-kit zit, bevat vooraf geïnstalleerde kleefstrips. Check of de batterij goed past voordat je de beschermfolie van de kleefstrips afhaalt. Als alles past, druk je de batterij stevig op z'n plek. Als er extra stukken folie op de batterij zitten die niet op je oude batterij aanwezig waren, verwijder je deze nu.

    • Kalibreer je vers geïnstalleerde batterij: laad deze op tot 100% en laat deze nog minstens twee uur doorladen. Gebruik je toestel vervolgens totdat deze zichzelf uitschakelt als gevolg van een lege batterij. Wacht minstens 5 uur en laad je batterij tot slot ononderbroken op tot 100%.

    • Als je onverwacht gedrag of problemen ervaart na het installeren van je nieuwe batterij, kan het zijn dat je de SMC van je MacBook Pro moet resetten.

Conclusie

Voor een optimate performance kalibreer je je nieuwe batterij: laad deze op tot 100% en laat deze nog minstens twee uur doorladen. Gebruik je toestel vervolgens totdat deze zich uitschakelt als gevolg van een lege batterij. Laad je batterij tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan de pagina over probleemoplossing of doorzoek ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

100%

Begin met vertalen ›

Tarun Thiruma

Lid sinds: 20-11-19

14.320 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

126 Leden

Één commentaar

Cela peut paraitre impressionnant mais si vous suivez à la lettre ce guide de démontage / remontage, vous y arriverez ! Patience et motivation seront déterminantes !

benjamin.prestat - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 51

Afgelopen 7 dagen: 323

Afgelopen 30 dagen: 1,318

Altijd: 3,294