Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een niet langer goed werkende batterij in een Galaxy A51 te vervangen.

Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen. Ontlaad daarbij ook je batterij, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je begint met het demonteren van je telefoon. Dit verkleint het risico op een ongeluk waarbij de batterij mogelijk in brand kan vliegen of kan exploderen.

Je zult vervangende kleefstrips nodig hebben om de onderdelen opnieuw in de telefoon te bevestigen bij het weer in elkaar zetten van je toestel.

  1. Steek een SIM-kaart uitwerptool, een SIM-kaart uitwerpbitje of een rechtgebogen paperclip in het kleine gat in de SIM-kaarthouder, aan de linkerkant van de telefoon. Druk deze stevig in het gat om de kaarthouder eruit te duwen. Verwijder de SIM-kaarthouder.
    • Steek een SIM-kaart uitwerptool, een SIM-kaart uitwerpbitje of een rechtgebogen paperclip in het kleine gat in de SIM-kaarthouder, aan de linkerkant van de telefoon.

    • Druk deze stevig in het gat om de kaarthouder eruit te duwen.

    • Verwijder de SIM-kaarthouder.

    • Zorg dat je de kaarten op de juiste wijze in de kaarthouder plaatst voordat je deze weer in de telefoon duwt.

  2. Zorg dat je je telefoon uitschakelt voordat je met deze procedure begint.
    • Zorg dat je je telefoon uitschakelt voordat je met deze procedure begint.

    • Verwarm een iOpener en leg deze op de achterste behuizing om de lijm eronder te verzachten.

    • De lijm van de Samsung Galaxy A51 is erg sterk. Je kunt een föhn of een warmtepistool gebruiken als het je niet lukt om het toestel open te krijgen met de iOpener.

    • Wees echter wel voorzichtig dat je je telefoon niet oververhit—het AMOLED-scherm en de batterij zijn erg gevoelig voor warmteschade.

  3. Steek de punt van een openingsplectrum aan de onderkant van de telefoon, dichtbij de USB-C poort, tussen het frame en de achterste behuizing. Als het je niet lukt je openingsplectrum tussen het midframe en de achterste behuizing te krijgen, kun je een zuignap of sterke tape gebruiken om de achterkant op te tillen en zo een opening te creëren. Schuif je openingsplectrum vervolgens naar de rechter onderhoek en laat deze daar zitten.
    • Steek de punt van een openingsplectrum aan de onderkant van de telefoon, dichtbij de USB-C poort, tussen het frame en de achterste behuizing.

    • Als het je niet lukt je openingsplectrum tussen het midframe en de achterste behuizing te krijgen, kun je een zuignap of sterke tape gebruiken om de achterkant op te tillen en zo een opening te creëren.

    • Schuif je openingsplectrum vervolgens naar de rechter onderhoek en laat deze daar zitten.

  4. Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze van de rechter onderhoek naar de linker onderhoek om alle lijm die je onderweg tegenkomt door te snijden. Laat je openingsplectrums beide zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Laat je openingsplectrums beide zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze van de rechter onderhoek naar de linker onderhoek om alle lijm die je onderweg tegenkomt door te snijden.

    • Laat je openingsplectrums beide zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  5. Steek een derde openingsplectrum in de linker onderhoek onder de achterste behuizing. Als je hier moeite mee hebt, kun je nog meer warmte gebruiken om de lijm verder te verzachten. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je toestel oververhit. Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon.
    • Steek een derde openingsplectrum in de linker onderhoek onder de achterste behuizing.

    • Als je hier moeite mee hebt, kun je nog meer warmte gebruiken om de lijm verder te verzachten. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je toestel oververhit.

    • Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon.

    • Laat je openingsplectrum in de linker bovenhoek zitten om te voorkomen dat de zojuist doorgesneden lijm zich opnieuw gaat hechten.

  6. Steek een vierde openingsplectrum onder de linker bovenhoek van de achterste behuizing, dichtbij de camera. Schuif de punt van je plectrum langs de bovenkant van de telefoon naar de rechter bovenhoek en snijd alle lijm die je onderweg tegenkomt door. Laat je plectrum in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een vierde openingsplectrum onder de linker bovenhoek van de achterste behuizing, dichtbij de camera.

    • Schuif de punt van je plectrum langs de bovenkant van de telefoon naar de rechter bovenhoek en snijd alle lijm die je onderweg tegenkomt door.

    • Laat je plectrum in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  7. Nu je plectrums in iedere hoek hebt zitten, steek je een vijfde en laatste openingsplectrum onder de rechter bovenhoek van de achterste behuizing. Schuif de punt van je plectrum langs de rechterkant van de telefoon naar de rechter onderhoek en snijd alle lijm die je onderweg tegenkomt door. Schuif de punt van je plectrum langs de rechterkant van de telefoon naar de rechter onderhoek en snijd alle lijm die je onderweg tegenkomt door.
    • Nu je plectrums in iedere hoek hebt zitten, steek je een vijfde en laatste openingsplectrum onder de rechter bovenhoek van de achterste behuizing.

    • Schuif de punt van je plectrum langs de rechterkant van de telefoon naar de rechter onderhoek en snijd alle lijm die je onderweg tegenkomt door.

  8. Verwijder de achterste behuizing.
    • Verwijder de achterste behuizing.

    • Zorg dat je, na het weer installeren van de achterste behuizing, gedurende een aantal minuten een stevige druk op de telefoon zet om ervoor te zorgen dat de lijm zich goed hecht. Een stapel boeken op je telefoon leggen kan hierbij helpen.

  9. Verwijder de dertien 3 mm lange Phillips #00 schroeven die het midframe bevestigen.
    • Verwijder de dertien 3 mm lange Phillips #00 schroeven die het midframe bevestigen.

  10. Het midframe wordt onder meer vastgehouden door een aantal plastic klemmen. Steek een openingsplectrum tussen het midframe en de voorste paneelmoduel aan de onderkant van de telefoon, dichtbij de oplaadpoort. Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de klemmen die je onderweg tegenkomt los te klikken.
    • Het midframe wordt onder meer vastgehouden door een aantal plastic klemmen.

    • Steek een openingsplectrum tussen het midframe en de voorste paneelmoduel aan de onderkant van de telefoon, dichtbij de oplaadpoort.

    • Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de klemmen die je onderweg tegenkomt los te klikken.

    • Schuif je plectrum naar de rechter onderhoek om de rest van de klemmen aan de onderkant los te klikken.

  11. Schuif je plectrum verder langs de rechterkant van je telefoon totdat je alle plastic klemmen aan de rechterkant los hebt weten te krijgen. Schuif je plectrum verder langs de rechterkant van je telefoon totdat je alle plastic klemmen aan de rechterkant los hebt weten te krijgen. Schuif je plectrum verder langs de rechterkant van je telefoon totdat je alle plastic klemmen aan de rechterkant los hebt weten te krijgen.
    • Schuif je plectrum verder langs de rechterkant van je telefoon totdat je alle plastic klemmen aan de rechterkant los hebt weten te krijgen.

  12. Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de bovenste klemmen los te maken. Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de bovenste klemmen los te maken. Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de bovenste klemmen los te maken.
    • Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de bovenste klemmen los te maken.

  13. Schuif je openingsplectrum van de linker bovenhoek naar de linker onderhoek om de klemmen aan de linkerkant ook los te krijgen. Schuif je openingsplectrum van de linker bovenhoek naar de linker onderhoek om de klemmen aan de linkerkant ook los te krijgen. Schuif je openingsplectrum van de linker bovenhoek naar de linker onderhoek om de klemmen aan de linkerkant ook los te krijgen.
    • Schuif je openingsplectrum van de linker bovenhoek naar de linker onderhoek om de klemmen aan de linkerkant ook los te krijgen.

  14. Verwijder het midframe.
    • Verwijder het midframe.

  15. Gebruik het platte einde van een spudger om de aansluiting van de batterij in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen en de batterij los te koppelen. Gebruik het platte einde van een spudger om de aansluiting van de batterij in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen en de batterij los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de aansluiting van de batterij in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen en de batterij los te koppelen.

  16. Gebruik het platte einde van een spudger om de interconnectkabel van het moederbord omhoog te duwen en deze los te koppelen. Gebruik het platte einde van een spudger om de interconnectkabel van het moederbord omhoog te duwen en deze los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de interconnectkabel van het moederbord omhoog te duwen en deze los te koppelen.

  17. Gebruik het platte einde van een spudger om de interconnectkabel van het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen. Verwijder de interconnectkabel.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de interconnectkabel van het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen.

    • Verwijder de interconnectkabel.

  18. Leg een iOpener gedurende 2-3 minuten op de batterij om de lijm eronder te verzachten.
    • Leg een iOpener gedurende 2-3 minuten op de batterij om de lijm eronder te verzachten.

    • Het kan nodig zijn dat je deze procedure een aantal keer herhaalt om de batterij daadwerkelijk los te krijgen.

  19. Zorg ervoor dat je de batterij niet vervormt tijdens dit proces. Soft-shell lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën lekken, in brand vliegen of zelfs exploderen als je deze beschadigt. Gebruik daarom geen excessieve kracht en probeer de batterij niet omhoog te wrikken met metalen tools. Steek een plastic kaart onder de onderkant van de batterij. Schuif deze voorzichtig verder onder de batterij om de lijm door te snijden.
    • Zorg ervoor dat je de batterij niet vervormt tijdens dit proces. Soft-shell lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën lekken, in brand vliegen of zelfs exploderen als je deze beschadigt. Gebruik daarom geen excessieve kracht en probeer de batterij niet omhoog te wrikken met metalen tools.

    • Steek een plastic kaart onder de onderkant van de batterij.

    • Schuif deze voorzichtig verder onder de batterij om de lijm door te snijden.

  20. Verwijder de batterij.
    • Verwijder de batterij.

    • Plaats nooit een vervormde of beschadigde batterij terug in je toestel. Dit kan namelijk een potentieel gevaarlijke situatie veroorzaken.

Conclusie

Indien mogelijk test je je toestel en reparaties voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt en je je toestel weer sluit.

Bevestig de batterij met vooraf op maat gesneden kleefstrips of dubbelzijdige tape. Om deze op de juiste plek te krijgen, plak je de vervangende tape op de plekken waar de oude tape zich bevond en niet direct op de batterij zelf. Druk de nieuwe batterij vervolgens stevig op z'n plek.

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Breng, nadat je alle gelijmde gebieden goed hebt schoongemaakt met isopropyl alcohol (>90%), nieuwe kleefstrips aan waar nodig.

Kalibreer je nieuw geïnstalleerde batterij voor een optimale performance: laad je batterij op tot 100% en laat deze nog minstens twee uur doorladen. Gebruik je toestel vervolgens tot deze zichzelf uitschakelt vanwege een lege batterij. Laad je toestel daarna nog een keer ononderbroken op tot 100%.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of check ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

90%

Begin met vertalen ›

Adriana Zwink

Lid sinds: 18-12-19

16.898 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

136 Leden

0 Opmerkingen

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 33

Afgelopen 7 dagen: 213

Afgelopen 30 dagen: 1,085

Altijd: 13,803