Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de vastgelijmde batterij van je MacBook Pro op veilige wijze te verwijderen met behulp van een iFixit-batterijvervangingskit. De lijmverwijderaar in je kit zal de lijm die de batterij aan de behuizing bevestigt oplossen, waardoor je deze gemakkelijker kunt verwijderen.

De lijmverwijderaar van iFixit is erg licht ontvlambaar. Voer deze procedure dus uit in een goed geventileerde ruimte. Rook niet tijdens de reparatie en werk niet in de buurt van een open vuur.

Zet je MacBook, voordat je met deze reparatie begint en voor je eigen veiligheid, eerst aan en laat de batterij zich volledig ontladen. Een geladen lithium-ion batterij kan een gevaarlijke en oncontroleerbare brand veroorzaken als deze per ongeluk wordt doorboord of anderszins wordt beschadigd. Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

Let op: De vloeistof die wordt gebruikt om de lijm onder de batterij op te lossen kan je speakers beschadigen als deze in contact komt met de plastic speakerbehuizingen. Deze handleiding laat je zien hoe je de speakers verwijdert voordat je verdergaat met het verwijderen van de batterij.

Als je de oude iFixit-lijmverwijderaar gebruikt met een losse fles en spuit (die we niet langer verkopen), kijk je hier voor aangepaste instructies.

  1. Verwijder de volgende P5-pentalobe schroeven die de onderste behuizing aan de MacBook Pro bevestigen:
    • Verwijder de volgende P5-pentalobe schroeven die de onderste behuizing aan de MacBook Pro bevestigen:

    • Acht 3.0 mm lange schroeven

    • Twee 2.3 mm lange schroeven

  2. Til de onderste behuizing, vanaf de kant waar de scharnieren van het scherm zich bevinden, omhoog en van de MacBook Pro af.
    • Til de onderste behuizing, vanaf de kant waar de scharnieren van het scherm zich bevinden, omhoog en van de MacBook Pro af.

    • Leg de onderste behuizing aan de kant.

  3. Peuter het waarschuwingslabel dat over de batterijaansluiting heen geplakt zit los.
    • Peuter het waarschuwingslabel dat over de batterijaansluiting heen geplakt zit los.

  4. Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Buig de batterijkabels naar achteren en uit de weg, zodat je zeker weet dat de batterijaansluiting geen contact maakt met het logic board tijdens de reparatie.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Buig de batterijkabels naar achteren en uit de weg, zodat je zeker weet dat de batterijaansluiting geen contact maakt met het logic board tijdens de reparatie.

  5. Gebruik een spudger of een pincet om de drie AirPort-antennekabels in een rechte beweging uit hun contacten op het AirPort-bord omhoog te duwen.
    • Gebruik een spudger of een pincet om de drie AirPort-antennekabels in een rechte beweging uit hun contacten op het AirPort-bord omhoog te duwen.

    • De punten van de kabelaansluitingen zijn erg fragiel. Wees dus voorzichtig en zorg dat je enkel de aansluiting en niet het contact of de kabel omhoog trekt.

    • Om de aansluiting weer aan te sluiten, positioneer je de aansluiting voorzichtig over het contact en druk je deze stevig naar beneden met het platte einde van je spudger.

  6. Gebruik de punt van een spudger om de kabelaansluiting van de camera in de richting van de ventilator en uit het contact op het logic board te duwen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de kabelaansluiting van de camera in de richting van de ventilator en uit het contact op het logic board te duwen.

    • Zorg dat je parallel aan het bord duwt, eerst aan de ene kant en dan aan de andere kant, zodat je de aansluiting als het ware uit het contact "laat lopen". Duw absoluut niet omhoog, aangezien je dan het contact zult beschadigen.

  7. Steek het platte einde van een spudger onder de rubberen cover van het koellichaam die op de rechter ventilator ligt. Schuif je spudger onder de lange zijde van de cover en scheid deze van de lijm die het aan de laptop bevestigt. Til de cover op en kantel deze naar achteren zodat je de kabels eronder kunt bereiken.
    • Steek het platte einde van een spudger onder de rubberen cover van het koellichaam die op de rechter ventilator ligt.

    • Schuif je spudger onder de lange zijde van de cover en scheid deze van de lijm die het aan de laptop bevestigt.

    • Til de cover op en kantel deze naar achteren zodat je de kabels eronder kunt bereiken.

  8. Gebruik je vingers om de AirPort-/Camerakabels van de ventilator omhoog te trekken. De kabels zitten aan de ventilator vastgemaakt dus peuter deze voorzichtig los om te voorkomen dat je ze zomaar kapot trekt. Trek de kabels tot slot voorzichtig uit de plastic kabelgoot in de laptop.
    • Gebruik je vingers om de AirPort-/Camerakabels van de ventilator omhoog te trekken.

    • De kabels zitten aan de ventilator vastgemaakt dus peuter deze voorzichtig los om te voorkomen dat je ze zomaar kapot trekt.

    • Trek de kabels tot slot voorzichtig uit de plastic kabelgoot in de laptop.

  9. Gebruik het platte einde van een spudger om de aansluiting van het I/O-bord in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je, bij het weer aansluiten van deze kabel, eerst dit einde bevestigt, aangezien het niet meebeweegt. Verwijder, op eenzelfde wijze, de aansluiting van het I/O-bord uit het contact op het I/O-bord. Verwijder de I/O-bordkabel uit de MacBook Pro.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de aansluiting van het I/O-bord in een rechte beweging uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je, bij het weer aansluiten van deze kabel, eerst dit einde bevestigt, aangezien het niet meebeweegt.

    • Verwijder, op eenzelfde wijze, de aansluiting van het I/O-bord uit het contact op het I/O-bord.

    • Verwijder de I/O-bordkabel uit de MacBook Pro.

  10. Verwijder de enkele 2.9 mm lange T5 (soms T6) Torx-schroef die de AirPort-kaart aan het logic board bevestigt.
    • Verwijder de enkele 2.9 mm lange T5 (soms T6) Torx-schroef die de AirPort-kaart aan het logic board bevestigt.

  11. Pak de dunne zijden van de AirPort-kaart beet tussen je vingers en trek deze weg parallel aan het logic board en verwijder zo de AirPort-kaart uit je MacBook Pro. Pak de dunne zijden van de AirPort-kaart beet tussen je vingers en trek deze weg parallel aan het logic board en verwijder zo de AirPort-kaart uit je MacBook Pro.
    • Pak de dunne zijden van de AirPort-kaart beet tussen je vingers en trek deze weg parallel aan het logic board en verwijder zo de AirPort-kaart uit je MacBook Pro.

  12. Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact van de lintkabel van de rechter ventilator omhoog te duwen. Zorg dat je zeker weet dat je de gescharnierde bevestigingsklem omhoog duwt en niet het contact zelf.
    • Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact van de lintkabel van de rechter ventilator omhoog te duwen.

    • Zorg dat je zeker weet dat je de gescharnierde bevestigingsklem omhoog duwt en niet het contact zelf.

    • Schuif een plastic openingstool onder de kabel van de rechter ventilator, beginnend bij de bovenkant van de kabel, om deze los te krijgen van het logic board.

    • Wees voorzichtig bij het losmaken van de kabel, aangezien deze stevig aan het logic board vast is gemaakt.

  13. Verwijder de volgende drie schroeven die de rechter ventilator aan het logic board bevestigen:
    • Verwijder de volgende drie schroeven die de rechter ventilator aan het logic board bevestigen:

    • Eén 4.4 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 3.9 mm lange T5 breedkop Torx-schroef

    • Eén 5.0 mm lange T5 Torx-schroef met 2 mm boord

  14. Til de rechter ventilator omhoog en verwijder deze uit de MacBook Pro.
    • Til de rechter ventilator omhoog en verwijder deze uit de MacBook Pro.

    • Bij het herinstalleren van de ventilator is het het makkelijkst om de lintkabel van de ventilator aan te sluiten bij het plaatsen van de ventilator in plaats van nadat je de drie schroeven in de ventilator hebt geschroefd.

  15. Gebruik het platte einde van een spudger om de rubberen cover van het koellichaam, die deels over de linker ventilator valt, omhoog te tillen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de rubberen cover van het koellichaam, die deels over de linker ventilator valt, omhoog te tillen.

  16. Verwijder de volgende drie schroeven die de linker ventilator aan het logic board bevestigen:
    • Verwijder de volgende drie schroeven die de linker ventilator aan het logic board bevestigen:

    • Eén 4.4 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 3.9 mm T5 breedkop Torx-schroef

  17. Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact, waarin de lintkabel van de linker ventilator aan is gesloten, omhoog te klappen. Zorg dat je zeker weet dat je de gescharnierde bevestigingsklem en niet het contact zelf omhoog duwt. Schuif je plastic openingstool onder de kabel van de linker ventilator, beginnend aan de bovenkant van de kabel, om deze los te maken van het logic board.
    • Gebruik de punt van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact, waarin de lintkabel van de linker ventilator aan is gesloten, omhoog te klappen.

    • Zorg dat je zeker weet dat je de gescharnierde bevestigingsklem en niet het contact zelf omhoog duwt.

    • Schuif je plastic openingstool onder de kabel van de linker ventilator, beginnend aan de bovenkant van de kabel, om deze los te maken van het logic board.

    • Wees voorzichtig bij het losmaken van de kabel, aangezien deze stevig aan het logic board vast is gemaakt. Indien nodig kun je een iOpener of een föhn gebruiken om de kabel en de lijm te verwarmen, waardoor deze makkelijker te verwijderen is.

    • Til de linker ventilator uit het toestel.

    • Bij het herinstalleren van de ventilator is het het makkelijkst om de lintkabel van de ventilator aan te sluiten bij het op z'n plek leggen van de ventilator en niet na het vastschroeven van de ventilator.

  18. Verwijder de enkele 3.1 mm lange T5 Torx-schroef die de SSD aan het logic board bevestigt.
    • Verwijder de enkele 3.1 mm lange T5 Torx-schroef die de SSD aan het logic board bevestigt.

  19. SLA DE UPGRADE OVER

    Bespaar door het te repareren met een alles-in-één kit.

    Koop iPhone-reparatiekits

    SLA DE UPGRADE OVER

    Koop iPhone-reparatiekits
  20. Til de rechterkant van de SSD lichtjes omhoog en schuif deze uit het contact op het logic board. Til de rechterkant van de SSD lichtjes omhoog en schuif deze uit het contact op het logic board.
    • Til de rechterkant van de SSD lichtjes omhoog en schuif deze uit het contact op het logic board.

  21. Gebruik de punt van een spudger om het slot van de datakabel van het I/O-bord omhoog te klappen en deze naar de batterijzijde van de computer toe te draaien. Gebruik het platte einde van een spudger om de datakabel van het I/O-bord in een rechte beweging uit het contact op het logic board te schuiven.
    • Gebruik de punt van een spudger om het slot van de datakabel van het I/O-bord omhoog te klappen en deze naar de batterijzijde van de computer toe te draaien.

    • Gebruik het platte einde van een spudger om de datakabel van het I/O-bord in een rechte beweging uit het contact op het logic board te schuiven.

    • Til de datakabel van het I/O-bord niet op aangezien het contact nogal fragiel en kwetsbaar is. Trek de kabel parallel aan het oppervlak van het logic board.

  22. Verwijder de twee 3.1 mm lange T5 Torx-schroeven die het I/O-bord aan het logic board bevestigen. Til het I/O-bord voorzichtig op en verwijder deze uit de onderste behuizing.
    • Verwijder de twee 3.1 mm lange T5 Torx-schroeven die het I/O-bord aan het logic board bevestigen.

    • Til het I/O-bord voorzichtig op en verwijder deze uit de onderste behuizing.

  23. Gebruik het platte einde van een spudger om de hoofdtelefoon jackaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de hoofdtelefoon jackaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

  24. Gebruik het platte einde van een spudger om de linker speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Gebruik de punt van een spudger om de rechter speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de linker speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Gebruik de punt van een spudger om de rechter speakeraansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Zorg dat je de aansluitingen omhoog duwt via het kabelhoofd en niet via het contact zelf. Als je het contact omhoog duwt, trek je deze los van het logic board.

  25. Peuter de tape die over de lintkabelaansluiting van het toetsenbord zit weg.
    • Peuter de tape die over de lintkabelaansluiting van het toetsenbord zit weg.

  26. Gebruik het platte einde van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact, waar de lintkabel van het toetsenbord is aangesloten, omhoog te klappen. Wrik enkel onder de bevestigingsklem en niet onder het contact, aangezien je deze in dat geval zult beschadigen. Gebruik het platte einde van een spudger om de lintkabel van het toetsenbord uit het contact te laten lopen door deze eerst aan de ene kant en dan aan de andere kant los te duwen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de bevestigingsklem op het ZIF-contact, waar de lintkabel van het toetsenbord is aangesloten, omhoog te klappen.

    • Wrik enkel onder de bevestigingsklem en niet onder het contact, aangezien je deze in dat geval zult beschadigen.

    • Gebruik het platte einde van een spudger om de lintkabel van het toetsenbord uit het contact te laten lopen door deze eerst aan de ene kant en dan aan de andere kant los te duwen.

  27. Gebruik het platte einde van een spudger om de lintkabelaansluiting van het trackpad uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de lintkabelaansluiting van het trackpad uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

  28. Gebruik het platte einde van een spudger om de backlightaansluiting van het toetsenbord uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de backlightaansluiting van het toetsenbord uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

  29. Gebruik de punt van een spudger of je nagel om de sluitklep op het ZIF-contact van de lintkabel van de microfoon omhoog te klappen.
    • Gebruik de punt van een spudger of je nagel om de sluitklep op het ZIF-contact van de lintkabel van de microfoon omhoog te klappen.

    • Zorg dat je de gescharnierde klep omhoog duwt en niet het contact zelf.

    • Trek de lintkabel van de microfoon uit het contact.

  30. Gebruik de punt van een spudger om het slot van de schermdatakabel omhoog te duwen en deze richting de kant van de computer te duwen waar de DC-In zich bevindt. Trek de schermdatakabel in een rechte beweging uit het contact op het logic board.
    • Gebruik de punt van een spudger om het slot van de schermdatakabel omhoog te duwen en deze richting de kant van de computer te duwen waar de DC-In zich bevindt.

    • Trek de schermdatakabel in een rechte beweging uit het contact op het logic board.

    • Til de schermdatakabel niet omhoog, aangezien het contact erg fragiel is. Trek de datakabel parallel aan het oppervlak van het logic board.

  31. Gebruik het platte einde van een spudger om de rubberen schroefkap die op de verhoogde schroefkop, dichtbij de MafSafe 2-aansluiting,  zit eraf te duwen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de rubberen schroefkap die op de verhoogde schroefkop, dichtbij de MafSafe 2-aansluiting, zit eraf te duwen.

  32. Verwijder de volgende zes schroeven die het logic board aan de bovenste behuizing bevestigen:
    • Verwijder de volgende zes schroeven die het logic board aan de bovenste behuizing bevestigen:

    • Eén 2.6 mm lange T5 Torx-schroef

    • Twee 5.8 mm lange T5 Torx-schroeven

    • Eén 3.8 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 5.2 mm verhoogde kop T5 Torx-schroef

    • Eén 3.5 mm lange zilveren T5 Torx-schroef

  33. Draai het logic board richting de bovenkant van de MacBook Pro, tillend vanaf de kant die zich het dichtst bij de batterij bevindt. Gebruik de platte kant van een spudger om de MagSafe 2-aansluiting voorzichtig uit het contact aan de onderkant van het logic board te duwen. Check, bij het herinstalleren van het logic board, de kabels op de gemarkeerde locaties om zeker te weten dat ze niet onder het logic board vast komen te zitten.
    • Draai het logic board richting de bovenkant van de MacBook Pro, tillend vanaf de kant die zich het dichtst bij de batterij bevindt.

    • Gebruik de platte kant van een spudger om de MagSafe 2-aansluiting voorzichtig uit het contact aan de onderkant van het logic board te duwen.

    • Check, bij het herinstalleren van het logic board, de kabels op de gemarkeerde locaties om zeker te weten dat ze niet onder het logic board vast komen te zitten.

    • Vanaf bovenaan met de klok mee: toetsenbord, trackpad, batterij, rechterspeaker, backlight van het toetsenbord, scherm, microfoon, hoofdtelefoonjack, linkerspeaker.

  34. Verwijder de logic board module uit je MacBook Pro.
    • Verwijder de logic board module uit je MacBook Pro.

  35. Verwijder de volgende drie schroeven die de linkerspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen: Eén 5.6 mm lange T5 Torx-schroef
    • Verwijder de volgende drie schroeven die de linkerspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen:

    • Eén 5.6 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 6.9 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 2.6 mm lange T5 Torx-schroef

    • Til de linkerspeaker uit de bovenste behuizing en leg deze aan de kant.

  36. Verwijder de volgende drie schroeven die de rechterspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen: Eén 5.6 mm lange T5 Torx-schroef
    • Verwijder de volgende drie schroeven die de rechterspeaker aan de bovenste behuizing bevestigen:

    • Eén 5.6 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 6.9 mm lange T5 Torx-schroef

    • Eén 2.6 mm lange T5 Torx-schroef

    • Verwijder de rechterspeaker uit de MacBook Pro.

  37. Verwijder de twee 3.9 mm lange T5 Torx-schroeven die het batterijbord bevestigen.
    • Verwijder de twee 3.9 mm lange T5 Torx-schroeven die het batterijbord bevestigen.

  38. De vloeibare lijmverwijderaar die in je kit werd geleverd kan de antireflectieve coating van het scherm van je MacBook Pro aantasten.
    • De vloeibare lijmverwijderaar die in je kit werd geleverd kan de antireflectieve coating van het scherm van je MacBook Pro aantasten.

    • Om je scherm te beschermen, plaats je een laag aluminiumfolie tussen het scherm en het toetsenbord en laat je deze gedurende het gehele proces daar zitten.

  39. Met de voorkant van de MacBook Pro naar je toe wijzend, til je de rechterkant op en leg je deze op een boek of een stuk schuim, zodat deze een lichte hoek beschrijft. In de volgende stappen zul je vloeibare lijmverwijderaar gebruiken aan de rechter buitenkant van de batterij. Het omhoog houden van deze kant van de MacBook Pro zal erbij helpen om de lijmverwijderaar onder de batterij te laten stromen.
    • Met de voorkant van de MacBook Pro naar je toe wijzend, til je de rechterkant op en leg je deze op een boek of een stuk schuim, zodat deze een lichte hoek beschrijft.

    • In de volgende stappen zul je vloeibare lijmverwijderaar gebruiken aan de rechter buitenkant van de batterij. Het omhoog houden van deze kant van de MacBook Pro zal erbij helpen om de lijmverwijderaar onder de batterij te laten stromen.

  40. Nu je MacBook Pro voorbereid is, is het tijd om je zelf voor te bereiden. iFixit-lijmverwijderaar bevat aceton, wat voor milde huid- en oogirritaties kan zorgen.
    • Nu je MacBook Pro voorbereid is, is het tijd om je zelf voor te bereiden.

    • iFixit-lijmverwijderaar bevat aceton, wat voor milde huid- en oogirritaties kan zorgen.

    • Draag oogbescherming bij het gebruiken en toedienen van de lijmverwijderaar. (Oogbescherming wordt ook in je kit meegeleverd.)

    • Draag geen contactlenzen zonder oogbescherming.

    • Er zitten ook beschermende handschoenen in je kit. Als je bang bent voor mogelijke huidirritaties, kun je nu je handschoenen aantrekken.

  41. Trek de zwarte, rubberen stopper van het flesje met lijmverwijderaar. Draai de dop eerst van het flesje af voordat je deze open knipt. Dit zorgt ervoor dat de druk in het flesje afneemt voordat je het puntje van de dop eraf knipt. Als je deze stap overslaat, kan het voorkomen dat de lijmverwijderaar onverwachts uit het flesje spuit bij het knippen van de dop.
    • Trek de zwarte, rubberen stopper van het flesje met lijmverwijderaar.

    • Draai de dop eerst van het flesje af voordat je deze open knipt.

    • Dit zorgt ervoor dat de druk in het flesje afneemt voordat je het puntje van de dop eraf knipt. Als je deze stap overslaat, kan het voorkomen dat de lijmverwijderaar onverwachts uit het flesje spuit bij het knippen van de dop.

    • Gebruik een schaar om de verzegelde top van de dop af te knippen.

    • Des te dichter je bij het puntje van de dop knipt, des te meer controle je hebt bij het toedienen van de lijmverwijderaar.

    • Draai de dop weer veilig dicht voordat je verder gaat.

  42. Verdeel een aantal druppels lijmverwijderaar over de zijkant van de buitenste rechter batterijcel, aan de opgetilde kant van de laptop. Je hebt niet veel vloeistof nodig. De kleine fles bevat meer dan twee keer de hoeveelheid die je nodig zou hebben om alle batterijcellen te verwijderen.
    • Verdeel een aantal druppels lijmverwijderaar over de zijkant van de buitenste rechter batterijcel, aan de opgetilde kant van de laptop.

    • Je hebt niet veel vloeistof nodig. De kleine fles bevat meer dan twee keer de hoeveelheid die je nodig zou hebben om alle batterijcellen te verwijderen.

    • Wacht 2-3 minuten om de lijmverwijderaar onder de batterij te laten intrekken voordat je verder gaat met de volgende stap.

  43. Schuif een hoek van een plastic kaart onder de buitenkant van de batterijcel. Het kan helpen om de kaart, als deze eenmaal onder de cel zit, lichtjes te draaien en kantelen om zo een kleine opening tussen de batterijcel en de behuizing te creëren. Schuif de kaart verder onder de batterijcel om deze van de lijm te scheiden die het aan de bovenste behuizing van de MacBook Pro vasthoudt.
    • Schuif een hoek van een plastic kaart onder de buitenkant van de batterijcel.

    • Het kan helpen om de kaart, als deze eenmaal onder de cel zit, lichtjes te draaien en kantelen om zo een kleine opening tussen de batterijcel en de behuizing te creëren.

    • Schuif de kaart verder onder de batterijcel om deze van de lijm te scheiden die het aan de bovenste behuizing van de MacBook Pro vasthoudt.

  44. Til de batterijcel op om deze van de bovenste behuizing van de MacBook Pro te scheiden, maar probeer deze nog niet volledig te verwijderen. Laat je plastic kaart onder de batterijcel zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer aan de bovenste behuizing gaat hechten.
    • Til de batterijcel op om deze van de bovenste behuizing van de MacBook Pro te scheiden, maar probeer deze nog niet volledig te verwijderen.

    • Laat je plastic kaart onder de batterijcel zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer aan de bovenste behuizing gaat hechten.

  45. Verdeel een aantal druppels lijmverwijderaar over de opgetilde zijkant van de naastgelegen batterijcel. Wacht 2-3 minuten om de lijmverwijderaar in te laten trekken onder de batterijcel voordat je verder gaat met de volgende stap.
    • Verdeel een aantal druppels lijmverwijderaar over de opgetilde zijkant van de naastgelegen batterijcel.

    • Wacht 2-3 minuten om de lijmverwijderaar in te laten trekken onder de batterijcel voordat je verder gaat met de volgende stap.

  46. Schuif een hoek van je plastic kaart onder de tweede batterijcel. Duw de kaart onder de tweede batterijcel en schuif deze heen en weer om de lijm eronder van de batterijcel te scheiden. Laat de plastic kaart onder beide cellen zitten (of kantel deze uit de laptop) om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de batterijcel en de behuizing gaat hechten.
    • Schuif een hoek van je plastic kaart onder de tweede batterijcel.

    • Duw de kaart onder de tweede batterijcel en schuif deze heen en weer om de lijm eronder van de batterijcel te scheiden.

    • Laat de plastic kaart onder beide cellen zitten (of kantel deze uit de laptop) om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de batterijcel en de behuizing gaat hechten.

  47. Het is tijd om om te draaien. Verwijder het boek of stuk schuim onder je laptop en plaats deze onder de andere kant van je MacBook Pro. Herhaal de procedure van de vorige stappen om de twee batterijcellen aan deze kant van de behuizing te scheiden: Dien lijmverwijderaar toe langs de opgetilde zijkant van de buitenste batterijcel en wacht 2-3 minuten om dit in te laten trekken.
    • Het is tijd om om te draaien. Verwijder het boek of stuk schuim onder je laptop en plaats deze onder de andere kant van je MacBook Pro.

    • Herhaal de procedure van de vorige stappen om de twee batterijcellen aan deze kant van de behuizing te scheiden:

    • Dien lijmverwijderaar toe langs de opgetilde zijkant van de buitenste batterijcel en wacht 2-3 minuten om dit in te laten trekken.

    • Schuif een hoek van een plastic kaart onder de batterijcel om deze van de behuizing te scheiden.

    • Doe hetzelfde bij de naastgelegen batterijcel.

    • Laat je plastic kaart onder de cellen zitten of kantel deze naar de zijkant van de laptop om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de cellen gaat hechten.

  48. Verwijder het boek of stuk schuim en plaats deze nu onder de achterkant van je MacBook Pro, in de buurt van de schermscharnieren. Verwijder het boek of stuk schuim en plaats deze nu onder de achterkant van je MacBook Pro, in de buurt van de schermscharnieren.
    • Verwijder het boek of stuk schuim en plaats deze nu onder de achterkant van je MacBook Pro, in de buurt van de schermscharnieren.

  49. Pak de batterijaansluiting of de bovenkant van het plasticen batterijframe vast en til deze lichtjes omhoog, zodat je bovenkant van de twee middelste batterijcellen zichtbaar wordt. Pak de batterijaansluiting of de bovenkant van het plasticen batterijframe vast en til deze lichtjes omhoog, zodat je bovenkant van de twee middelste batterijcellen zichtbaar wordt.
    • Pak de batterijaansluiting of de bovenkant van het plasticen batterijframe vast en til deze lichtjes omhoog, zodat je bovenkant van de twee middelste batterijcellen zichtbaar wordt.

  50. Dien, terwijl je het plastic batterijframe uit de weg houdt, een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de bovenkant van iedere cel. Wacht ongeveer 2-3 minuten om de lijmverwijderaar in te laten trekken.
    • Dien, terwijl je het plastic batterijframe uit de weg houdt, een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de bovenkant van iedere cel.

    • Wacht ongeveer 2-3 minuten om de lijmverwijderaar in te laten trekken.

  51. Duw een hoek van je plastic kaart, terwijl je het plastic frame nog steeds uit de weg tilt, onder de buitenste kant van de eerste middelste batterijcel. Duw niet langs de zijkant die het dichtst bij de batterijaansluiting ligt, aangezien je daarmee riskeert de lintkabel van het toestenbord te beschadigen. Onder de middelste batterijcellen ligt eeen metalen plaatje dat het trackpad beschermt. Zorg dat je enkel onder de batterijcel en niet onder de metalen plaat duwt.
    • Duw een hoek van je plastic kaart, terwijl je het plastic frame nog steeds uit de weg tilt, onder de buitenste kant van de eerste middelste batterijcel.

    • Duw niet langs de zijkant die het dichtst bij de batterijaansluiting ligt, aangezien je daarmee riskeert de lintkabel van het toestenbord te beschadigen.

    • Onder de middelste batterijcellen ligt eeen metalen plaatje dat het trackpad beschermt. Zorg dat je enkel onder de batterijcel en niet onder de metalen plaat duwt.

    • Schuif je kaart volledig onder de batterijcel en laat deze daar zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de cellen gaat hechten.

  52. Herhaal de bovengenoemde procedure om de laatste batterijcel van de bovenste behuizing van je MacBook Pro te scheiden. Herhaal de bovengenoemde procedure om de laatste batterijcel van de bovenste behuizing van je MacBook Pro te scheiden. Herhaal de bovengenoemde procedure om de laatste batterijcel van de bovenste behuizing van je MacBook Pro te scheiden.
    • Herhaal de bovengenoemde procedure om de laatste batterijcel van de bovenste behuizing van je MacBook Pro te scheiden.

  53. Til de batterij met het plastic frame omhoog en schuif deze achterwaarts naar de scharnieren van de MacBook Pro totdat deze los komt uit de schroefgaten die het aan de bovenste behuizing houden. Til de batterij met het plastic frame omhoog en schuif deze achterwaarts naar de scharnieren van de MacBook Pro totdat deze los komt uit de schroefgaten die het aan de bovenste behuizing houden.
    • Til de batterij met het plastic frame omhoog en schuif deze achterwaarts naar de scharnieren van de MacBook Pro totdat deze los komt uit de schroefgaten die het aan de bovenste behuizing houden.

  54. Til de batterij omhoog en verwijder deze uit de laptop. Verwijder alle oude lijmresten uit de behuizing van je MacBook Pro voordat je je nieuwe batterij installeert.
    • Til de batterij omhoog en verwijder deze uit de laptop.

    • Verwijder alle oude lijmresten uit de behuizing van je MacBook Pro voordat je je nieuwe batterij installeert.

    • Met een beetje beleid en geluk kun je alle lijmstrips met je vingers uit de behuizing trekken.

    • Als dat niet lukt kun je lijmverwijderaar op iedere kleefstrips toedienen en 2-3 minuten wachten. Vervolgens schraap je de lijm eruit met een plastic tool. Dit kan wat tijd kosten, dus wees geduldig.

    • Verwijder overgebleven lijmverwijderaar, maak de behuizing schoon en laat deze een aantal minuten drogen.

    • De vervangende batterij in de iFixit-batterijvervangingskit wordt met een vooraf geïnstalleerde kleefstrip geleverd. Test of de batterij past voordat je de folie van de lijm af trekt en druk iedere cel vervolgens stevig op z'n plek. Als er nog folie op de batterij zit die niet op je oude zat, verwijder je deze nu.

    • Kalibreer je nieuwe batterij: laad deze op tot 100% en laat deze nog minstens 2 uur doorladen. Trek de oplader eruit en gebruik je laptop totdat deze zichzelf uitschakelt als gevolg van een lege batterij. Wacht minstens 5 uur en laad je laptop tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

    • Als je vreemd gedrag of andersoortige problemen tegenkomt na het installeren van je nieuwe batterij kan het nodig zijn om de SMC van je MacBook Pro te resetten.

Conclusie

100%

Begin met vertalen ›

Jeff Suovanen

Lid sinds: 06-08-13

312.217 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

128 Leden

132 Opmerkingen

finally something more complicated than replacing the fan in a ps4. Great guide but I'm not going to attempt this even with lots of experience taking MacBook pro's apart to replace the disc drives with second hard drives.

nicholaskessler - Antwoord

I went ahead and did changed the battery to only find out the battery I bought was defected : (

Edward - Antwoord

Hi there, Edward. Sorry to hear about the battery trouble. I've reached out to you via email to see how I can help!

Kadan Sharpe -

Thanks for the guide! I used a light duty heat gun to soften the battery adhesive. Use great caution if you try this method, you can easily damage anything plastic so I used the MBP bottom to shield the keyboard bits. I heated one cell at a time until it was slightly uncomfortable to the touch, then waited a few moments until the heat softened the adhesive underneath, then carefully use a plastic card to slide under and pry free. It took about an hour to remove the battery and all remaining adhesive. For the remaining adhesive I used "GooGone", being very careful.

Brian - Antwoord

You can also set your battery on fire, which can have pretty catastrophic consequences. I'm glad it worked out for you, but I would urge everyone to avoid using a heat gun on or near any lithium-ion battery.

Jeff Suovanen -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 85

Afgelopen 7 dagen: 740

Afgelopen 30 dagen: 3,020

Altijd: 140,680