Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de onderste luidspreker van een Mate 10 te verwijderen en vervangen.

De achterste behuizing wordt op z'n plaats gehouden met erg sterke lijm. Het kan zijn dat je, tijdens het verwijderen van de achterkant, stukken van de coating van de achterkant aftrekt, waardoor er doorzichtige stukken glas overblijven.

Het kan voorkomen dat de foto's een telefoon zonder batterij tonen. Voor het vervangen van de luidspreker hoef je de batterij echter niet te verwijderen.

  1. Verwarm een iOpener en leg deze op de onderkant van de telefoon gedurende twee minuten. Warm de iOpener opnieuw op als dat nodig is. Een föhn, warmtepistool of een kookplaat kan ook worden gebruikt, maar wees daarbij voorzichtig dat je de telefoon niet oververhit. Kijk, terwijl je wacht, op de foto's om te zien waar de lijm zich bevindt.
    • Verwarm een iOpener en leg deze op de onderkant van de telefoon gedurende twee minuten. Warm de iOpener opnieuw op als dat nodig is.

    • Een föhn, warmtepistool of een kookplaat kan ook worden gebruikt, maar wees daarbij voorzichtig dat je de telefoon niet oververhit.

    • Kijk, terwijl je wacht, op de foto's om te zien waar de lijm zich bevindt.

  2. Plaats een zuignap aan de onderkant van de achterkant, aan de rechterkant (tegenover de speakergrille) van de USB-C oplaadpoort en boven het gat van de microfoon. Als je glazen achterkant is gebarsten, kun je het bedekken met doorzichtige tape, waardoor de zuignap zich wel vast kan zuigen. Als ook dit niet lukt, kun je er ook voor kiezen de zuignap vast te lijmen met secondelijm. Trek aan de zuignap met een sterke, constante druk om zo een opening te creëren.
    • Plaats een zuignap aan de onderkant van de achterkant, aan de rechterkant (tegenover de speakergrille) van de USB-C oplaadpoort en boven het gat van de microfoon.

    • Als je glazen achterkant is gebarsten, kun je het bedekken met doorzichtige tape, waardoor de zuignap zich wel vast kan zuigen. Als ook dit niet lukt, kun je er ook voor kiezen de zuignap vast te lijmen met secondelijm.

    • Trek aan de zuignap met een sterke, constante druk om zo een opening te creëren.

    • Dit kan veel moeite en pogingen kosten vanwege de kracht van de lijm. Als het niet lukt een opening te creëren, warm de telefoon dan opnieuw op en probeer het nog eens.

    • Steek de punt van een openingsplectrum in de opening.

  3. Schuif je plectrum langs de onderkant van de telefoon om de linker onderhoek heen en snijd onderweg alle lijm door. Als de lijm plakkerig aanvoelt en moeilijk door te snijden lijkt, verwarm de telefoon dan opnieuw en probeer het nog eens. Laat een openingsplectrum in de opening zitten om de voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht.
    • Schuif je plectrum langs de onderkant van de telefoon om de linker onderhoek heen en snijd onderweg alle lijm door.

    • Als de lijm plakkerig aanvoelt en moeilijk door te snijden lijkt, verwarm de telefoon dan opnieuw en probeer het nog eens.

    • Laat een openingsplectrum in de opening zitten om de voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht.

  4. Leg een verwarmde iOpener op de linkerzijde van de telefoon. Gebruik een openingsplectrum om de lijm aan de linkerzijde van de telefoon door te snijden. De lijm is op sommige plaatsen erg dik. Langdurige blootstelling aan warmte helpt bij het verzachten en verzwakken van de lijm. Neem daarom je tijd en gebruik voldoende warmte.
    • Leg een verwarmde iOpener op de linkerzijde van de telefoon.

    • Gebruik een openingsplectrum om de lijm aan de linkerzijde van de telefoon door te snijden.

    • De lijm is op sommige plaatsen erg dik. Langdurige blootstelling aan warmte helpt bij het verzachten en verzwakken van de lijm. Neem daarom je tijd en gebruik voldoende warmte.

  5. Herhaal dit proces bij de overige zijkanten en hoeken: snijd de lijm door en laat je plectrums in de openingen zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht. Herhaal dit proces bij de overige zijkanten en hoeken: snijd de lijm door en laat je plectrums in de openingen zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht.
    • Herhaal dit proces bij de overige zijkanten en hoeken: snijd de lijm door en laat je plectrums in de openingen zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht.

  6. Als je de lijm rondom heel de achterkant hebt doorgesneden kun je de achterkant langzaam optillen van de telefoon. Gebruik een openingsplectrum om mogelijk overgebleven lijm door te snijden. Verwijder de achterste behuizing.
    • Als je de lijm rondom heel de achterkant hebt doorgesneden kun je de achterkant langzaam optillen van de telefoon.

    • Gebruik een openingsplectrum om mogelijk overgebleven lijm door te snijden.

    • Verwijder de achterste behuizing.

    • Tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon is dit een goed moment om je telefoon aan te zetten en alle functies te testen, voordat je je telefoon definitief weer sluit. Vergeet niet je telefoon weer uit te zetten voordat je verdergaat met de procedure.

  7. LCD iPhone-scherm fixkits

    De goedkope optie, ondersteund door onze levenslange garantie.

    Koop kits

    LCD iPhone-scherm fixkits

    Bespaar op reparatiekosten, niet op kwaliteit.

    Koop kits
  8. Verwijder, voordat je een nieuwe achterkant installeert, alle lijmresten aan de buitenkant van het telefoonframe. Zorg dat je alle lijmresten van de achterste behuizing verwijdert in het geval dat je deze hergebruikt.
    • Verwijder, voordat je een nieuwe achterkant installeert, alle lijmresten aan de buitenkant van het telefoonframe.

    • Zorg dat je alle lijmresten van de achterste behuizing verwijdert in het geval dat je deze hergebruikt.

    • De glazen achterkant is kwetsbaar en kan scheuren. Zorg dat je geen ongelijkmatige druk zet op de achterkant tijdens het schoonmaken.

    • Het kan zijn dat er stukken van de gekleurde coating loskomen van de achterkant tijdens het verwijderen van de lijm. Om de kansen hierop te verkleinen, kun je de achterkant verwarmen of hooggeconcentreerde isopropyl alcohol toedienen om de lijm te verzachten.

  9. Als je vervangende achterkant niet met een flitsverdeler of camerabehuizing wordt geleverd, zul je deze uit je oude achterkant moeten overplaatsen. Leg een verwarmde iOpener direct op de behuizingen gedurende één minuut.
    • Als je vervangende achterkant niet met een flitsverdeler of camerabehuizing wordt geleverd, zul je deze uit je oude achterkant moeten overplaatsen.

    • Leg een verwarmde iOpener direct op de behuizingen gedurende één minuut.

    • Gebruik een openingsplectrum om de lijm om de flitsverdeler los te maken.

    • De flitsverdeler is gemaakt van plastic en kan snel scheuren. Zorg er daarom eerst voor dat alle lijm los is gemaakt voordat je begint met het losmaken van de flitsverdeler.

    • Gebruik een openingstool om de camerabehuizing omhoog te duwen en te verwijderen.

    • Zet de onderdelen over naar je vervangende achterkant.

  10. De volgende twee stappen tonen je hoe je de warmteafvoerlaag inclusief plasticen plaat verwijdert. Verwijder de acht 3.4 mm lange Phillips schroeven die de plasticen plaat bevestigen.
    • De volgende twee stappen tonen je hoe je de warmteafvoerlaag inclusief plasticen plaat verwijdert.

    • Verwijder de acht 3.4 mm lange Phillips schroeven die de plasticen plaat bevestigen.

    • Eén schroef zit onder een witte sticker. Verwijder de sticker.

    • Steek de punt van een spudger onder de rechterzijde van de plasticen plaat en duw deze rustig omhoog om de plaat los te krijgen.

  11. Pak de onderkant van het plasticen paneel tussen je vingers en til deze lichtjes omhoog. Trek het paneel vervolgens uit de bovenkant van de telefoon. Trek dan langzaam de zwarte laag voor de warmteafvoer van de telefoon af. Deze zit op bepaalde plekken vastgelijmd.
    • Pak de onderkant van het plasticen paneel tussen je vingers en til deze lichtjes omhoog.

    • Trek het paneel vervolgens uit de bovenkant van de telefoon.

    • Trek dan langzaam de zwarte laag voor de warmteafvoer van de telefoon af. Deze zit op bepaalde plekken vastgelijmd.

    • Verwijder het plasticen paneel samen met de warmteafvoerlaag.

  12. Gebruik de punt van een spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het moederbord omhoog te duwen en te ontkoppelen. Let erop dat je, bij het ontkoppelen van dit soort aansluitingen, niet ook de componenten rondom het contact raakt en mee lostrekt.
    • Gebruik de punt van een spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het moederbord omhoog te duwen en te ontkoppelen.

    • Let erop dat je, bij het ontkoppelen van dit soort aansluitingen, niet ook de componenten rondom het contact raakt en mee lostrekt.

  13. Gebruik de punt van een spudger om de brede interconnectflexkabel van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, positioneer je deze op de correcte wijze en zet je druk op een kant totdat je deze hoort vastklikken, waarna je ook de andere kant vastdrukt. Druk niet in het midden. Als de aansluiting niet goed gepositioneerd is, kunnen de pinnetjes op de aansluiting buigen en permanente schade veroorzaken.
    • Gebruik de punt van een spudger om de brede interconnectflexkabel van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.

    • Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, positioneer je deze op de correcte wijze en zet je druk op een kant totdat je deze hoort vastklikken, waarna je ook de andere kant vastdrukt. Druk niet in het midden. Als de aansluiting niet goed gepositioneerd is, kunnen de pinnetjes op de aansluiting buigen en permanente schade veroorzaken.

  14. Gebruik de punt van een spudger om de lange kabel van de vingerafdruksensor van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de lange kabel van de vingerafdruksensor van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de lange kabel van de vingerafdruksensor van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.

  15. Gebruik de punt van een spudger om de witte antennekabel aan de onderkant van de telefoon omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de witte antennekabel aan de onderkant van de telefoon omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de witte antennekabel aan de onderkant van de telefoon omhoog te duwen en los te koppelen.

  16. Verwijder de zes 3.4 mm Phillips-schroeven die de luidspreker op z'n plaats houden.
    • Verwijder de zes 3.4 mm Phillips-schroeven die de luidspreker op z'n plaats houden.

  17. De luidspreker wordt nog steeds op z'n plaats gehouden door lijm en klemmen. Steek een openingsplectrum onder de rechterkant van de luidsprekermodule.
    • De luidspreker wordt nog steeds op z'n plaats gehouden door lijm en klemmen.

    • Steek een openingsplectrum onder de rechterkant van de luidsprekermodule.

    • Schuif je openingsplectrum voorzichtig onder de rechterkant van de module om deze los te maken uit de klemmen.

  18. Pak de losgemaakte kant van de luidsprekermodule en trek deze op voorzichtige wijze uit de onderkant van de telefoon. Het kan zijn dat je de module een beetje heen en weer moet wiebelen om deze los te krijgen van het frame. Verwijder de luidspreker.
    • Pak de losgemaakte kant van de luidsprekermodule en trek deze op voorzichtige wijze uit de onderkant van de telefoon.

    • Het kan zijn dat je de module een beetje heen en weer moet wiebelen om deze los te krijgen van het frame.

    • Verwijder de luidspreker.

Conclusie

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan deze pagina over probleemoplossing of check ons Mate 10 Antwoordenforum

voor hulp bij het oplossen van je problemen.

100%

Begin met vertalen ›

Arthur Shi

Lid sinds: 03-01-18

94.274 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

110 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 1

Afgelopen 7 dagen: 3

Afgelopen 30 dagen: 9

Altijd: 126