Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de batterij van de iPhone SE 2020 nieuw leven in te blazen. Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

Deze handleiding toont je hoe je de volledige schermmodule loshaalt; wat bedoeld is om te voorkomen dat je de schermkabels per ongeluk beschadigt. Als je je comfortabel genoeg voelt om de batterij te verwijderen zonder daarbij te veel druk op de schermkabels te zetten, dan kun je de stappen voor het loshalen van het scherm overslaan. Daarbij raadt deze handleiding - hoewel het niet noodzakelijk is - aan eerst de trilmotor te verwijderen voordat je de kleefstrips, die de batterij bevestigen, loshaalt. Dit verkleint namelijk het risico dat je de kleefstrips afbreekt door deze langs de trilmotor te trekken of door ze in een te scherpe hoek te trekken.

Kalibreer, na het voltooien van deze handleiding en voor de optimale performance van je batterij, je vers geïnstalleerde batterij: Laad deze op tot 100% en laat 'm nog minstens twee uur doorladen. Gebruik je iPhone vervolgens totdat deze uitvalt als gevolg van een lege batterij. Laad je batterij tot slot ononderbroken op tot 100%.

    • Gebruik een föhn of een warmtepistool, of prepareer een iOpener en leg deze op de onderkant van de iPhone gedurende ongeveer 90 seconden om zo de lijm die eronder zit te verzachten.

  3. Druk een zuignap op de onderste helft van het voorste paneel, net boven de thuisknop. Zorg dat de zuignap niet overlapt met de thuisknop, aangezien dit ervoor zal zorgen dat de zuignap zich niet vast kan zuigen aan het scherm.
    • Druk een zuignap op de onderste helft van het voorste paneel, net boven de thuisknop.

  4. Trek de zuignap omhoog met een stevige, constante kracht om zo een kleine opening tussen het voorste paneel en de achterste behuizing te creëren. Steek een openingsplectrum een aantal millimeter diep in de opening. De waterdichte lijm die het scherm op z'n plek houdt is erg sterk; het creëren van de opening kan dus heel wat kracht vereisen. Als je moeite hebt met het openen van de telefoon, dien dan meer warmte toe en wiebel het scherm op en neer om de lijm te verzachten totdat de opening groot genoeg is voor je tool.

    • Steek een openingsplectrum een aantal millimeter diep in de opening.

  5. Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog, beginnend bij de onderkant en in de richting van de volumeknoppen en de stilteknop, en snijd onderweg alle lijm door die het scherm op z'n plek houdt. Stop in de buurt van de linker bovenhoek van het scherm. Probeer de bovenkant van het scherm niet los te wrikken van de achterste behuizing, aangezien deze wordt vastgehouden door middel van plastic klemmen die kunnen breken.
    • Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog, beginnend bij de onderkant en in de richting van de volumeknoppen en de stilteknop, en snijd onderweg alle lijm door die het scherm op z'n plek houdt.

    • Stop in de buurt van de linker bovenhoek van het scherm.

    • Probeer de bovenkant van het scherm niet los te wrikken van de achterste behuizing, aangezien deze wordt vastgehouden door middel van plastic klemmen die kunnen breken.

  6. Steek je openingsplectrum opnieuw in de rechter onderhoek van de iPhone en schuif deze nu langs de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is.
    • Steek je openingsplectrum opnieuw in de rechter onderhoek van de iPhone en schuif deze nu langs de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt.

  7. Trek met beleid aan de zuignap om zo de onderkant van het scherm op te tillen. Til het scherm niet meer dan 15º omhoog of je riskeert het afklemmen of afscheuren van de lintkabels die het scherm verbinden.
    • Trek met beleid aan de zuignap om zo de onderkant van het scherm op te tillen.

    • Til het scherm niet meer dan 15º omhoog of je riskeert het afklemmen of afscheuren van de lintkabels die het scherm verbinden.

    • Trek aan het kleine lipje op de zuignap om deze van het voorste paneel te kunnen verwijderen.

  8. Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden. Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden. Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden.
    • Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden.

  9. Schuif de schermmodule een beetje omlaag (weg van de bovenkant van de telefoon) om deze los te krijgen uit de klemmen die het scherm aan de achterste behuizing bevestigen. Schuif de schermmodule een beetje omlaag (weg van de bovenkant van de telefoon) om deze los te krijgen uit de klemmen die het scherm aan de achterste behuizing bevestigen.
    • Schuif de schermmodule een beetje omlaag (weg van de bovenkant van de telefoon) om deze los te krijgen uit de klemmen die het scherm aan de achterste behuizing bevestigen.

  10. Open de iPhone door het scherm van de linkerkant naar rechts te kantelen, alsof je de achterste kaft van een boek opent. Probeer het scherm nog niet volledig los te koppelen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels. Om het scherm open te houden en aan de telefoon te kunnen werken, kun je het scherm tegen een object laten leunen.
    • Open de iPhone door het scherm van de linkerkant naar rechts te kantelen, alsof je de achterste kaft van een boek opent.

    • Probeer het scherm nog niet volledig los te koppelen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels.

    • Om het scherm open te houden en aan de telefoon te kunnen werken, kun je het scherm tegen een object laten leunen.

    • Verwijder de vier Phillips-schroeven die het plaatje van de onderste schermkabel aan het logic board bevestigen, met de volgende lengtes:

    • Twee 1.3 mm schroeven

    • Twee 2.8 mm schroeven

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, bijhoudt welke schroef waarvandaan komt, zodat je deze op de juiste plek weer terug kan schroeven. Een schroef op de verkeerde plek kan leiden tot permanente schade.

    • Verwijder het plaatje.

  11. SLA DE UPGRADE OVER

    Bespaar door het te repareren met een alles-in-één kit.

    Koop iPhone-reparatiekits

    SLA DE UPGRADE OVER

    Koop iPhone-reparatiekits
  12. Gebruik de punt van een spudger om de batterijaansluitinguit het contact op het logic board omhoog te duwen. Buig de kabel van de batterijaansluiting voorzichtig weg van het logic board om te voorkomen dat deze per ongeluk contact maakt met het contact en de telefoon inschakelt tijdens de reparatie.
    • Gebruik de punt van een spudger om de batterijaansluitinguit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Buig de kabel van de batterijaansluiting voorzichtig weg van het logic board om te voorkomen dat deze per ongeluk contact maakt met het contact en de telefoon inschakelt tijdens de reparatie.

  13. Gebruik de punt van een spudger om de onderste schermaansluiting uit het contact omhoog te duwen. Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, positioneer je deze totdat op z'n plek lijkt te zitten en duw je één kant van de aansluiting omlaag tot deze vastklikt, om vervolgens hetzelfde te doen aan de andere kant. Druk niet op het midden, want als de aansluiting verkeerd zit, zul je de pinnen buigen en zo schade veroorzaken.
    • Gebruik de punt van een spudger om de onderste schermaansluiting uit het contact omhoog te duwen.

  14. Gebruik de punt van een spudger om de tweede van de onderste schermkabels los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de tweede van de onderste schermkabels los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de tweede van de onderste schermkabels los te koppelen.

  15. Verwijder de drie 1.3 mm lange Phillips schroeven die het plaatje op de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel bevestigen. Verwijder het plaatje.
    • Verwijder de drie 1.3 mm lange Phillips schroeven die het plaatje op de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel bevestigen.

    • Verwijder het plaatje.

  16. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel los te koppelen.

  17. Verwijder de schermmodule.
  18. Verwijder de drie schroeven die het plaatje naast de trilmotor bevestigen:
    • Verwijder de drie schroeven die het plaatje naast de trilmotor bevestigen:

    • Eén 1.3 mm Y000 schroef

    • Eén 2.7 mm Phillips schroef

    • Eén 2.9 mm Phillips schroef

  19. Verwijder het paneel.
    • Verwijder het paneel.

  20. Schuif je openingsplectrum op voorzichtige wijze tussen de flexkabel van de antenne en de bovenkant van de speaker. Dit deel van de flexkabel is lichtjes vastgelijmd. Gebruik, indien nodig, wat warmte van een iOpener of een föhn om de lijm te verzachten. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om de flexkabel op een veilige manier los te maken (en te herbevestigen). Dit deel van de flexkabel is lichtjes vastgelijmd. Gebruik, indien nodig, wat warmte van een iOpener of een föhn om de lijm te verzachten. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om de flexkabel op een veilige manier los te maken (en te herbevestigen).
    • Schuif je openingsplectrum op voorzichtige wijze tussen de flexkabel van de antenne en de bovenkant van de speaker.

    • Dit deel van de flexkabel is lichtjes vastgelijmd. Gebruik, indien nodig, wat warmte van een iOpener of een föhn om de lijm te verzachten. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om de flexkabel op een veilige manier los te maken (en te herbevestigen).

  21. Gebruik de punt van een spudger om de flexkabel van de diversiteitsantenne van het logic board omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de flexkabel van de diversiteitsantenne van het logic board omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de flexkabel van de diversiteitsantenne van het logic board omhoog te duwen en los te koppelen.

  22. Schuif een openingsplectrum onder de flexkabel van de antenne om het contact laag te houden. Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de antenne uit het contact omhoog te duwen en los te koppelen, waarbij je je openingsplectrum kunt gebruiken om het contact eronder te houden. Het opnieuw verbinden van deze kabel kan lastig zijn. Je kunt het jezelf makkelijker maken door een pincet te gebruiken om de aansluiting zo in een lijn te brengen met het contact en deze vervolgens met je spudger naar beneden te duwen totdat deze vastklikt.
    • Schuif een openingsplectrum onder de flexkabel van de antenne om het contact laag te houden.

    • Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de antenne uit het contact omhoog te duwen en los te koppelen, waarbij je je openingsplectrum kunt gebruiken om het contact eronder te houden.

    • Het opnieuw verbinden van deze kabel kan lastig zijn. Je kunt het jezelf makkelijker maken door een pincet te gebruiken om de aansluiting zo in een lijn te brengen met het contact en deze vervolgens met je spudger naar beneden te duwen totdat deze vastklikt.

  23. Verwijder de Wi-Fi diversiteitsantenne.
    • Verwijder de Wi-Fi diversiteitsantenne.

  24. Verwijder de twee schroeven die de trilmotor bevestigen:
    • Verwijder de twee schroeven die de trilmotor bevestigen:

    • Eén 2.1 mm Phillips schroef

    • Eén 2.1 mm standoff schroef

    • Je kunt standoff-schroeven het beste verwijderen met een iPhone Standoff schroevendraaierbitje en een schroevendraaierhandvat.

    • Een kleine platkopschroevendraaier voldoet ook—maar wees in dat geval extra voorzichtig datje niet uitschiet en per ongeluk omliggende onderdelen beschadigt.

  25. Gebruik de punt van je spudger om het contact van de antennekabel omhoog en weg te duwen van de aansluiting eronder. Gebruik de punt van je spudger om het contact van de antennekabel omhoog en weg te duwen van de aansluiting eronder.
    • Gebruik de punt van je spudger om het contact van de antennekabel omhoog en weg te duwen van de aansluiting eronder.

  26. Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de trilmotor omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de trilmotor omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de trilmotor omhoog te duwen en los te koppelen.

  27. Verwijder de trilmotor.
    • Verwijder de trilmotor.

  28. De batterij van de iPhone 8 is vastgemaakt door middel van vier kleefstrips met treklipjes—twee aan de bovenkant en twee aan de onderkant.
    • De batterij van de iPhone 8 is vastgemaakt door middel van vier kleefstrips met treklipjes—twee aan de bovenkant en twee aan de onderkant.

    • Iedere kleefstrip heeft een zwarte treklip aan het einde welke lichtjes vastzit aan de voorkant van de batterij.

  29. Peuter de eerste kleefstrip, aan de rechter onderkant, los van de batterij. Gebruik, als het kan, je nagels of een bot pincet. Wees voorzichtig dat je de batterij niet doorboort met scherpe tools. Gebruik, als het kan, je nagels of een bot pincet. Wees voorzichtig dat je de batterij niet doorboort met scherpe tools.
    • Peuter de eerste kleefstrip, aan de rechter onderkant, los van de batterij.

    • Gebruik, als het kan, je nagels of een bot pincet. Wees voorzichtig dat je de batterij niet doorboort met scherpe tools.

  30. Probeer de kleefstrips recht en vlak te houden tijdens deze procedure; gedraaide of gebogen strips zullen, in plaats van makkelijk loskomen, vast blijven plakken en breken. Druk ook niet op de batterij tijdens het trekken aan de kleefstrips. Druk op de batterij zal ervoor zorgen dat de kleefstrips breken. Trek een kleefstrip, langzaam, weg van de batterij in de richting van de onderkant van de iPhone.
    • Probeer de kleefstrips recht en vlak te houden tijdens deze procedure; gedraaide of gebogen strips zullen, in plaats van makkelijk loskomen, vast blijven plakken en breken.

    • Druk ook niet op de batterij tijdens het trekken aan de kleefstrips. Druk op de batterij zal ervoor zorgen dat de kleefstrips breken.

    • Trek een kleefstrip, langzaam, weg van de batterij in de richting van de onderkant van de iPhone.

    • Trek met een gelijkmatige kracht en houd constante druk op de kleefstrip totdat deze losschiet tussen de batterij en de achterste behuizing. Trek de kleefstrip, voor het beste resultaat, vanuit een zo laag mogelijke hoek zonder de kleefstrip daarbij op een ander onderdeel te scheuren of breken.

    • De kleefstrip zal een aantal keer haar eigen lengte lang worden. Blijf doortrekken en pak de strip telkens dichter bij de batterij opnieuw vast indien nodig.

    • Als een van de kleefstrips tijdens het proces breekt, kun je je vingers op een bot pincet gebruiken om het resterende deel weer te pakken te krijgen en door te gaan met trekken.

    • Als een van de kleefstrips onder de batterij breekt en je deze niet weer te pakken krijgt, probeer dan de overige strips te verwijderen en ga verder met de instructies.

  31. Herhaal de bovengenoemde stappen om de overige drie kleefstrips te verwijderen. Zorg dat je de batterij enigszins vasthoudt bij het verwijderen van de laatste strip. Anders kan het zijn dat je de batterij onverwachts uit de iPhone lanceert. Als je met succes alle kleefstrips hebt weten te verwijderen, kun je de volgende stap overslaan.
    • Herhaal de bovengenoemde stappen om de overige drie kleefstrips te verwijderen.

    • Zorg dat je de batterij enigszins vasthoudt bij het verwijderen van de laatste strip. Anders kan het zijn dat je de batterij onverwachts uit de iPhone lanceert.

    • Als je met succes alle kleefstrips hebt weten te verwijderen, kun je de volgende stap overslaan.

    • Als een van je kleefstrips onder de batterij is gebroken en je deze niet meer te pakken hebt weten te krijgen, ga je verder met de volgende stap.

  32. Als een van de kleefstrips onder de batterij is afgebroken en de batterij nog steeds vastzit, prepareer je een iOpener of gebruik je een föhn om de achterste behuizing, direct achter de batterij, te verwarmen. Dit zal de lijm onder de batterij verzachten. Verwarm de iPhone tot de achterste behuizing net te warm is om comfortabel aan te raken. Oververhit de iPhone niet, aangezien je dan het risico loopt om de batterij per ongeluk te laten ontvlammen.
    • Als een van de kleefstrips onder de batterij is afgebroken en de batterij nog steeds vastzit, prepareer je een iOpener of gebruik je een föhn om de achterste behuizing, direct achter de batterij, te verwarmen. Dit zal de lijm onder de batterij verzachten.

    • Verwarm de iPhone tot de achterste behuizing net te warm is om comfortabel aan te raken. Oververhit de iPhone niet, aangezien je dan het risico loopt om de batterij per ongeluk te laten ontvlammen.

    • Draai de iPhone om en rijg een sterk stuk draad (zoals flosdraad of een deel van een gitaarsnaar) onder de batterij door.

    • Trek het draad in een zagende beweging van kant naar kant en doe dit over de gehele lengte van de batterij om de lijm zo los te snijden. Beschadig of vervorm de batterij niet.

    • Draag, om je handen en vingers te beschermen, handschoenen of wikkel de einden van de snaar om een tool (zoals de twee schroevendraaiers op de foto) heen.

    • Als je voor het omhoogwrikken van de batterij kiest om wriktools te gebruiken, wees dan extra voorzichtig dat je de lintkabels en de draadloze oplaadspoel direct onder de batterij niet beschadigt.

  33. Verwijder de batterij uit de iPhone.
    • Verwijder de batterij uit de iPhone.

    • Als je vervangende batterij werd geleverd in een plasticen hulsel, verwijder dan eerst het hulsel voordat je de batterij installeert.

    • Als je nieuwe batterij geen vooraf geïnstalleerde kleefstrips bevat, gebruik dan deze handleiding om de kleefstrips ook te vervangen.

    • Voer een geforceerde herstart uit na het weer in elkaar zetten van je telefoon. Dit kan een aantal problemen voorkomen en probleemoplossing vergemakkelijken.

Conclusie

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Vergeet hierbij niet het nieuwe kleefmiddel rondom het scherm toe te dienen voordat je het scherm weer installeert.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Check dan onze iPhone SE 2020 antwoordencommunity voor hulp bij het oplossen van je probleem.

100%

Begin met vertalen ›

Adam O'Camb

Lid sinds: 11-04-15

105.815 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

128 Leden

Quick question on this guide, and maybe I missed the listing on this one, but like the iPhone 11, will this give you that message regarding the battery not being an apple part if you replace the battery?

Bryant Alvarez - Antwoord

It might considering Apple is stooping to these antics.

https://www.ifixit.com/News/33147/apple-...

Imagine that. Your display breaks, by accident or by carelessness - no matter, you want to fix your own display or take it someplace that isn’t “Apple Authorized” and because you don’t go directly to Apple’s den of thieves, they pull this on you. You don’t want to pay out the yingyang? I guess you’ve got a faulty display then!

(Look, I get it. They do this to save their own butts legally. That does not make it right.)

Jesse -

I’ve looked at both the original SE and this next generation SE and I’m wondering if it’s really necessary to remove the entire display. I realize if the phone has its original battery in it that it likely is but if you’ve replaced it once before I don’t see why it’d be necessary to remove the display, just remove the battery itself and then you have less work. Maybe I’m missing something?

Jesse - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 36

Afgelopen 7 dagen: 291

Afgelopen 30 dagen: 1,220

Altijd: 4,298