Ga door naar hoofdinhoud

Wat je nodig hebt

  1. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Verwijder de pentalobe-schroeven: stap 1, afbeelding 1 van 1
    • Waarschuwing: Ontlaad de batterij van je iPhone, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je met deze procedure begint. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze beschadigd raakt.

    • Schakel je iPhone uit voordat je deze begint te demonteren.

    • Verwijder de twee 6.8 mm lange P2 Pentalobe-schroeven aan de onderkant van de iPhone.

    • Het openen van het iPhone-scherm zal de waterdichte pakkingen rondom het scherm aantasten. Zorg dat je nieuwe pakkingen klaar hebt liggen of voorkom dat je telefoon in aanraking komt met water als je besluit de pakkingen niet te vervangen.

  2. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Alle barsten afplakken: stap 2, afbeelding 1 van 3 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Alle barsten afplakken: stap 2, afbeelding 2 van 3 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Alle barsten afplakken: stap 2, afbeelding 3 van 3
    • Wanneer je iPhone-scherm gebarsten is, kun je verdere schade beperken en lichamelijke schade voorkomen door je scherm af te plakken voorafgaand aan de reparatie.

    • Plak je iPhone-scherm af met overlappende lagen tape totdat het volledige oppervlak is afgedekt.

    • De tape houdt de losse scherven bij elkaar en biedt een betrouwbare structuur bij het wrikken en omhoogtillen van het scherm.

    • Draag tijdens de reparatie een veiligheidsbril om je ogen te beschermen tegen mogelijk loskomende glasscherven.

    • Als het gebroken glas het plaatsen van een zuignap bemoeilijkt, kun je proberen een steviger stuk tape (zoals ducttape) in een van de zuignappen te vouwen om zo het scherm omhoog te tillen.

  3. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Verwarm de onderkant van de iPhone: stap 3, afbeelding 1 van 1
    • Het verwarmen van de onderkant van de iPhone helpt bij het verzwakken van de lijm die het scherm aan het toestel bevestigt. Dit maakt het makkelijker om het toestel te openen.

    • Gebruik een föhn, warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende een minuut op de onderkant van de iPhone om de lijm onder het scherm te verwarmen en te verzwakken.

    • De volgende twee stappen laten je zien hoe je de iSclack gebruikt. De iSclack is een handige tool die we aanraden aan eenieder die regelmatig dingen repareert. Als je geen gebruik maakt van de iSclack kun je de volgende twee stappen overslaan voor een alternatieve methode.

    • Als de plastic dieptemeter nog steeds in het midden van de iSclack zit, kun je deze nu verwijderen—deze is namelijk niet nodig voor grotere iPhone's zoals de iPhone 13.

    • Plaats de zuignappen aan de onderkant van de iPhone, een zuignap aan de voorkant van de telefoon en een aan de achterkant van de telefoon.

    • Druk beide zuignappen stevig vast.

    • Als je scherm of glazen achterkant gebarsten is, kun je ervoor kiezen deze met een laag tape te beplakken. Op die manier kan de zuignap zich beter vastzuigen. De iSclack bevat ook precies voor deze reden twee stukken tape.

  4. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Til het scherm lichtjes omhoog: stap 5, afbeelding 1 van 3 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Til het scherm lichtjes omhoog: stap 5, afbeelding 2 van 3 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Til het scherm lichtjes omhoog: stap 5, afbeelding 3 van 3
    • Houd je iPhone stevig vast en breng de handvatten van de iSclack naar elkaar toe om het scherm van de achterste behuizing van de iPhone te scheiden.

    • Probeer het scherm nog niet volledig van de rest van het toestel te scheiden. Een kleine opening aan de onderkant is meer dan genoeg.

    • Steek een openingsplectrum in de opening aan de onderkant van je iPhone.

    • Sla de volgende twee stappen over.

  5. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Druk een zuignap op het scherm: stap 6, afbeelding 1 van 2 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Druk een zuignap op het scherm: stap 6, afbeelding 2 van 2
    • Als je gebruik maakt van een enkele zuignap druk je deze op de onderkant van het scherm. Zorg dat de zuignap niet over de rand heen valt, aangezien deze dan niet meer goed werkt.

    • Als je scherm gebarsten is, beplak je deze met doorzichtige tape, zodat de zuignap zich goed vast kan zuigen. Als alternatief kun je een sterk stuk tape op je scherm plakken in plaats van een zuignap. Als dat alles niet lukt, kun je je zuignap op je scherm vastlijmen met behulp van secondelijm.

  6. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Til het scherm ietwat omhoog: stap 7, afbeelding 1 van 3 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Til het scherm ietwat omhoog: stap 7, afbeelding 2 van 3 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Til het scherm ietwat omhoog: stap 7, afbeelding 3 van 3
    • Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen het voorste paneel en de achterste behuizing.

    • Steek een openingsplectrum in de opening.

    • De waterdichte pakking die het scherm op z'n plek houdt, is erg sterk. Het creëren van een eerste opening kan daarom aardig wat kracht vereisen. Als je moeite hebt met het creëren van de opening, kun je meer warmte toedienen en het scherm vervolgens heen en weer wiebelen om de lijm te verzwakken tot de opening groot genoeg is voor je plectrum.

  7. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Snijd de lijm rondom het scherm door: stap 8, afbeelding 1 van 1
    • Het verwarmen van de iPhone vergemakkelijkt het doorsnijden van de lijm die het scherm bevestigt.

    • Verwarm de linkerzijde van de iPhone gedurende een minuut om de lijm eronder te verzwakken.

  8. iPhone 13 Vervanging van de batterij: stap 9, afbeelding 1 van 3 iPhone 13 Vervanging van de batterij: stap 9, afbeelding 2 van 3 iPhone 13 Vervanging van de batterij: stap 9, afbeelding 3 van 3
    • Schuif je openingsplectrum langs de linker onderhoek en de linkerzijde van de iPhone omhoog. Snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Steek je plectrum niet verder dan 2 mm in het toestel. Als je dit wel doet, riskeer je de schermkabels aan deze zijde van de telefoon te beschadigen.

  9. iPhone 13 Vervanging van de batterij: stap 10, afbeelding 1 van 1
    • Verwarm de rechterzijde van de iPhone gedurende een minuut om de lijm onder het scherm te verzwakken.

    • Steek je plectrum opnieuw in de opening aan de onderkant van de telefoon en schuif deze langs de rechter onderhoek en de rechterzijde omhoog om de lijm onder het scherm door te snijden.

    • Steek je plectrum niet verder dan 2 mm in het toestel. Als je dit wel doet, riskeer je de onderdelen in het toestel te beschadigen.

    • Leg de iOpener geduerende een minuut op de bovenzijde van de iPhone om de lijm onder het scherm te verzwakken.

    • De bovenkant van het scherm is met behulp van zowel lijm als klemmen vastgemaakt.

    • Steek je plectrum in de opening aan de rechterzijde van de telefoon. Schuif je plectrum langs de rechter bovenhoek en langs de bovenkant van de telefoon.

    • Steek je plectrum niet verder dan 1 mm in je toestel. Als je dit wel doet, riskeer je de voorste sensoropstelling te beschadigen.

  13. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Open de iPhone: stap 14, afbeelding 1 van 3 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Open de iPhone: stap 14, afbeelding 2 van 3 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Open de iPhone: stap 14, afbeelding 3 van 3
    • Als je je zuignap of iSclack nog niet had verwijderd, kun je dit nu doen.

    • Open je iPhone door het scherm vanaf de rechterzijde open te klappen zoals je ook bij de kaft van een boek zou doen.

    • Probeer het scherm nog niet volledig los te maken aangezien het scherm nog steeds met het logic board verbonden is door middel van een aantal kwetsbare lintkabels.

    • Laat je scherm tegen een object leunen zodat deze rechtop blijft staan terwijl je aan de binnenkant van de telefoon werkt.

    • Leg het scherm, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, op de juiste positie, breng de klemmen op een lijn met de uitsteeksels aan de bovenkant van de telefoon en druk de bovenkant vast voordat je de rest van het scherm bevestigt. Als het niet lukt, check je de staat van de klemmen en zorg je dat ze niet gebogen zijn.

    • Gebruik een Phillips-schroevendraaier om de drie 1.3 mm lange schroeven, waarmee de beschermplaat van de batterij- en schermaansluiting bevestigd is, te verwijderen.

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt welke schroef waarvandaan komt zodat je zeker weet dat je de goede schroef op de juiste plek terug plaatst.

    • Bij het weer in elkaar zetten van je toestel is dit een goed punt om je iPhone aan te zetten om alle functies te testen alvorens je het scherm weer bevestigt en je je toestel sluit. Zorg dat je je iPhone weer uitschakelt voordat je verder gaat met deze procedure.

  14. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Verwijder de beschermplaat van de batterij- en schermaansluiting: stap 16, afbeelding 1 van 1
    • Verwijder de beschermplaat.

  15. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Koppel de batterij los: stap 17, afbeelding 1 van 2 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Koppel de batterij los: stap 17, afbeelding 2 van 2
    • Gebruik een spudger of een van je nagels op de batterijaansluiting van het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Probeer te voorkomen dat je de zwarte siliconen zegel om deze en andere aansluitingen op het board beschadigt. Deze zegels bieden extra bescherming tegen water en stof.

    • Buig de aansluiting een stukje van het logic board weg om te voorkomen dat deze tijdens de reparatie per ongeluk contact maakt en de telefoon inschakelt.

  16. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Koppel de schermkabel los: stap 18, afbeelding 1 van 2 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Koppel de schermkabel los: stap 18, afbeelding 2 van 2
    • Gebruik een spudger of een van je nagels om de schermkabelaansluiting los te koppelen.

    • Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, breng je zo op de juiste positie en druk je eerst de ene en vervolgens de andere kant omlaag. Druk niet in het midden, want als de aansluiting verkeerd zit, riskeer je de pinnen te verbuigen en de aansluiting permanent te beschadigen.

  17. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Schroef de beschermplaat van de voorste sensoraansluiting los: stap 19, afbeelding 1 van 1
    • Verwijder de drie schroeven die de beschermplaat van de voorste sensoren bevestigen:

    • Eén 1.7 mm lange Phillips-schroef

    • Eén 1.3 mm lange Phillips-schroef

    • Eén 1.8 mm lange Y000-schroef

  18. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Verwijder de beschermplaat van de voorste sensoren: stap 20, afbeelding 1 van 2 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Verwijder de beschermplaat van de voorste sensoren: stap 20, afbeelding 2 van 2
    • Til het beschermplaatje op uit het midden van de telefoon tot de kleine klem bij de rand van de telefoon los komt.

  19. iPhone 13 Vervanging van de batterij: stap 21, afbeelding 1 van 2 iPhone 13 Vervanging van de batterij: stap 21, afbeelding 2 van 2
  20. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Koppel de voorste sensoren los: stap 22, afbeelding 1 van 2 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Koppel de voorste sensoren los: stap 22, afbeelding 2 van 2
    • Gebruik een spudger of een van je nagels om de kabelaansluiting van de voorste sensormodule los te koppelen.

  21. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Verwijder het scherm: stap 23, afbeelding 1 van 2 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Verwijder het scherm: stap 23, afbeelding 2 van 2
  22. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Schroef de luidspreker los: stap 24, afbeelding 1 van 1
    • Gebruik een Phillips-schroevendraaier om de vier 1.7 mm lange schroeven, waarmee de luidspreker is bevestigd, los te schroeven.

  23. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Verwijder de luidspreker: stap 25, afbeelding 1 van 1
    • Verwijder de luidspreker uit de iPhone.

  24. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Vind alle uitrekbare kleefstrips: stap 26, afbeelding 1 van 3 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Vind alle uitrekbare kleefstrips: stap 26, afbeelding 2 van 3 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Vind alle uitrekbare kleefstrips: stap 26, afbeelding 3 van 3
    • De batterij is door middel van vier uitrekbare kleefstrips aan de achterste behuizing bevestigd. Er bevinden zich twee kleefstrips aan de onderkant en twee aan de bovenkant van de batterij.

    • Elke kleefstrip bevat een zwarte treklip aan het eind, welke weer lichtjes aan de rand van de batterij is bevestigd.

    • In de volgende stappen zul je langzaam alle kleefstrips onder de batterij vandaan proberen te trekken. De strips verliezen langzaam maar zeker hun plakkracht als ze worden uitgerekt, wat het makkelijker maakt om de batterij te verwijderen.

    • Raak niet in paniek als een van de strips breekt of scheurt. Ze werken nou eenmaal niet altijd zoals bedoeld. Lees de tips voor het verwijderen van de strips goed door om dit risico te minimaliseren.

  25. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Verwijder de uitrekbare kleefstrips: stap 27, afbeelding 1 van 3 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Verwijder de uitrekbare kleefstrips: stap 27, afbeelding 2 van 3 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Verwijder de uitrekbare kleefstrips: stap 27, afbeelding 3 van 3
    • Waarschuwing: gebruik geen scherpe, metalen tools in de buurt van, op of onder de batterij. Een doorboorde of beschadigde batterij kan gevaarlijke chemicaliën gaan lekken en/of in brand vliegen.

    • Gebruik het platte einde van je spudger om het uiteinde van de kleefstrip rechtsbovenin de batterij op te tillen zodat je deze met een pincet vast kunt pakken.

    • Trek het uiteinde van de kleefstrip omlaag om deze van de batterij los te trekken.

    • Herhaal deze stap voor de kleefstrip linksbovenin de batterij.

    • Peuter de uiteinden van de andere twee kleefstrips aan de onderkant van de batterij ook los.

    • Je kunt er ook nog voor kiezen om de onderkant van de telefoon ietwat omhoog te tillen en wat druppels hoog geconcentreerde isopropyl alcohol (>90%) onder de batterij toe te dienen. Wacht vervolgens een minuutje zodat de alcohol in de lijm kan trekken en deze kan verzwakken.

    • Pak de treklip van de kleefstrip rechtsonderin de batterij vast en trek deze langzaam richting de onderkant van de iPhone en van de batterij weg.

    • Trek hard genoeg om de druk op de strip te houden, maar trek niet te hard en te snel. Geef de strip de tijd om rustig uit te rekken en onder de batterij vandaan te komen.

    • Zet geen neerwaartse druk op de batterij bij het lostrekken van de strips. Houd in plaats daarvan je iPhone stevig bij de zijkanten vast.

    • Houd de strips zo vlak en ongerimpeld als mogelijk. Probeer de kracht die bij het trekken vrijkomt ook zo veel mogelijk over de strip te verdelen. Trek dus niet enkel in het midden of aan een van de zijkanten.

    • Trek de strips in een zo klein mogelijke hoek weg zodat de strip niet over de rand van de telefoon schuurt.

    • Als een van de kleefstrips afbreekt, probeer je deze opnieuw te pakken te krijgen met je vingers of met een pincet met botte uiteinden. Als dit lukt, ga je verder met trekken. Wrik de batterij echter nooit omhoog om de kleefstrip te pakken te krijgen.

    • Als een van de kleefstrips onder de batterij afbreekt en niet opnieuw kan worden vastgepakt, ga je gewoon verder met de stappen in deze procedure.

    • Pak de kleefstrip linksonderin de batterij met je vingers vast en trek deze richting de onderkant van de iPhone en van de batterij weg.

    • Volg dezelfde procedure als bij de vorige kleefstrips: druk de batterij niet omlaag, houd je kleefstrips vlak en ongerimpeld en trek deze in een zo kleine mogelijke hoek weg.

    • Als een van de kleefstrips afbreekt, probeer je deze opnieuw vast te pakken met je vingers of met een pincet met botte uiteinden. Wrik de batterij echter nooit omhoog.

    • Als een van de kleefstrips onder de batterij afbreekt en je deze niet meer te pakken krijgt, ga je gewoon verder met de handleiding.

    • Je kunt er ook voor kiezen om de kleefstrips om de uiteinden van het pincet heen te wikkelen. Dit maakt het wat makkelijker om de kleefstrip onder de batterij vandaan te trekken.

    • Gebruik een pincet met botte uiteinden om de kleefstrip over de gehele breedte vast te pakken.

    • Wikkel de treklip van de kleefstrip om de uiteinden van het pincet. Draai je pincet, nadat je de kleefstrip vast hebt weten te pakken, om z'n as om de strip erom heen te wikkelen.

    • Trek de treklip van de kleefstrip rechtsbovenin de batterij, op dezelfde wijze als hiervoor, van de batterij weg om deze te verwijderen. Voorkom dat de kleefstrip scheurt op de rand van de telefoon.

    • Leg twee van je vingers lichtjes op het midden van de batterij om te voorkomend dat deze uit het toestel wegvliegt bij het verwijderen van de laatste kleefstrip.

    • Druk de batterij niet met te veel kracht omlaag.

    • Gebruik een pincet met botte uiteinden om de laatste kleefstrip onder de batterij vandaan te trekken.

    • Als je alle kleefstrips hebt weten te verwijderen, kun je de volgende stap overslaan.

    • Ga anders verder met de volgende stap.

  32. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Een vastzittende batterij verwijderen: stap 34, afbeelding 1 van 2 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Een vastzittende batterij verwijderen: stap 34, afbeelding 2 van 2
    • Als je moeite hebt om de batterij in z'n geheel te verwijderen, kun je wat druppels hoog geconcentreerde isopropyl alcohol (>90%) in de buurt van de afgebroken kleefstrip onder de rand van de batterij toedienen.

    • Til je telefoon vervolgens vanaf de bovenkant op zodat de alcohol richting de kleefstrip kan stromen.

    • Wacht gedurende een minuutje zodat de alcohol in de lijm kan trekken.

    • Gebruik een openingsplectrum of het platte einde van een spudger om de batterij wat op te tillen.

    • Probeer de batterij er niet met botte kracht uit te wrikken. Indien nodig kun je wat meer isopropyl alcohol toedienen om de lijm verder te verzwakken. Voorkom echter dat je je batterij beschadigt, vervormt of doorboort met je wriktool.

  33. iPhone 13 Vervanging van de batterij, Verwijder de batterij: stap 35, afbeelding 1 van 2 iPhone 13 Vervanging van de batterij, Verwijder de batterij: stap 35, afbeelding 2 van 2
    • Verwijder de batterij uit je iPhone.

    • Als er nog resten van de isopropyl alcohol in de telefoon achter zijn gebleven, kun je deze nu schoonvegen met een koffiefilter. Je kunt er ook voor kiezen om net zo lang te wachten tot de alcohol opgedroogd is alvorens je nieuwe batterij te installeren.

    • Als je nieuwe batterij niet met nieuwe kleefstrips is geleverd, kun je deze handleiding gebruiken om de kleefstrips alsnog te plaatsen.

    • Voer na het weer in elkaar zetten van je toestel een geforceerde herstart uit. Dit kan een aantal problemen met je toestel voorkomen en de eventuele probleemoplossing vergemakkelijken.

Conclusie

Vergelijk je nieuwe onderdeel met het origineel om te zien of je nog meer onderdelen mee over moet zetten. Dubbel-check ook of je beschermfolie moet verwijderen alvorens je je nieuwe onderdeel kunt plaatsen.

Volg bovenstaande instructies in omgekeerde volgorde om je toestel weer in elkaar te zetten.

Breng je e-afval naar een door R2 of e-Stewards gecertificeerd recycle-station.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze algemene probleemoplossingspagina of stel je vraag op ons iPhone 13-antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

100%

Manusje van Alles helpt ons de wereld te herstellen! Wil je bijdragen?
Begin met vertalen ›

Kyle Smith

Lid sinds: 01-02-21

34.558 Reputatie

0 opmerkingen

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 116

Afgelopen 7 dagen: 857

Afgelopen 30 dagen: 3,663

Altijd: 32,266