Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Als het scherm van je iPhone 13 Pro Max gebarsten is, niet meer op je aanraking reageert of geen beeld toont terwijl je telefoon wel is ingeschakeld, kun je deze handleiding gebruiken om je iPhone nieuw leven in te blazen met een verse schermmodule.

Let op: de True Tone- en automatische helderheidsfuncties worden uitgeschakeld bij het vervangen van het scherm, zelfs als je gebruik maakt van een origineel Apple-scherm. De Face ID-functie wordt ook uitgeschakeld, tenzij de iPhone draait op iOS 15.2 of nieuwer.

  1. Waarschuwing: Ontlaad de batterij van je iPhone, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je met deze procedure begint. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk beschadigd raakt.
    • Waarschuwing: Ontlaad de batterij van je iPhone, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je met deze procedure begint. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk beschadigd raakt.

    • Schakel je iPhone uit voordat je begint met de demontage.

    • Verwijder de twee 6.8 mm lange pentalobe-schroeven aan de onderkant van de iPhone.

    • Het openen van het iPhone-scherm zal de waterdichte pakkingen om het scherm heen aantasten. Zorg dat je nieuwe pakkingen klaar hebt liggen voordat je verder gaat of voorkom dat je telefoon in aanraking komt met water als je besluit de pakkingen niet te vervangen.

  2. Wanneer je iPhone-scherm gebarsten is, kun je verdere schade beperken en lichamelijke schade voorkomen door je scherm af te plakken voorafgaand aan de reparatie. Plak je iPhone-scherm af met overlappende lagen tape totdat het volledige oppervlak is afgedekt. De tape houdt de losse scherven bij elkaar en biedt een betrouwbare structuur bij het wrikken en omhoogtillen van het scherm.
    • Wanneer je iPhone-scherm gebarsten is, kun je verdere schade beperken en lichamelijke schade voorkomen door je scherm af te plakken voorafgaand aan de reparatie.

    • Plak je iPhone-scherm af met overlappende lagen tape totdat het volledige oppervlak is afgedekt.

    • De tape houdt de losse scherven bij elkaar en biedt een betrouwbare structuur bij het wrikken en omhoogtillen van het scherm.

    • Draag tijdens de reparatie een veiligheidsbril om je ogen te beschermen tegen mogelijk loskomende glasscherven.

    • Als het gebroken glas het plaatsen van een zuignap bemoeilijkt, kun je proberen een steviger stuk tape (zoals ducttape) in een van de zuignappen te vouwen om zo het scherm omhoog te tillen.

  3. Het verwarmen van de onderkant van de iPhone helpt bij het verzwakken van de lijm die het scherm aan de rest van de behuizing bevestigt, waardoor het makkelijker wordt de telefoon te openen.
    • Het verwarmen van de onderkant van de iPhone helpt bij het verzwakken van de lijm die het scherm aan de rest van de behuizing bevestigt, waardoor het makkelijker wordt de telefoon te openen.

    • Gebruik een föhn, een warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende een minuut op de onderkant van de iPhone om de lijm eronder te verzwakken.

  4. De volgende twee stappen laten zien hoe je de iSclack gebruikt, een handige tool die we aanraden aan iedereen die vaker een reparatie uitvoert. Als je geen gebruik maakt van de iSclack kun je de volgende twee stappen overslaan voor een alternatieve methode. Als de plastic dieptemeter nog steeds in het midden van de iSclack zit, verwijder je deze nu—deze is namelijk overbodig bij grotere iPhone's zoals de iPhone 13 Pro Max.
    • De volgende twee stappen laten zien hoe je de iSclack gebruikt, een handige tool die we aanraden aan iedereen die vaker een reparatie uitvoert. Als je geen gebruik maakt van de iSclack kun je de volgende twee stappen overslaan voor een alternatieve methode.

    • Als de plastic dieptemeter nog steeds in het midden van de iSclack zit, verwijder je deze nu—deze is namelijk overbodig bij grotere iPhone's zoals de iPhone 13 Pro Max.

    • Plaats de zuignap(pen) aan de onderkant van de iPhone—één aan de voorkant en één aan de achterkant.

    • Druk beide zuignappen stevig vast.

    • Als het glas van je scherm gebarsten is, beplak je het met een aantal lagen doorzichtige tape. Dit houdt het scherm bij elkaar en zorgt ervoor dat de zuignappen zich vast kunnen zuigen. De iSclack bevat ook twee stukken tape voor deze stap.

  5. Houd je iPhone stevig vast en breng beide handvatten van de iSclack rustig naar elkaar toe om het scherm langzaam maar zeker van de achterste behuizing te scheiden. Probeer het scherm nog niet volledig van de telefoon los te maken—een kleine opening aan de onderkant van de telefoon is meer dan genoeg. Steek een openingsplectrum in de opening onder het scherm aan de onderkant van je iPhone.
    • Houd je iPhone stevig vast en breng beide handvatten van de iSclack rustig naar elkaar toe om het scherm langzaam maar zeker van de achterste behuizing te scheiden.

    • Probeer het scherm nog niet volledig van de telefoon los te maken—een kleine opening aan de onderkant van de telefoon is meer dan genoeg.

    • Steek een openingsplectrum in de opening onder het scherm aan de onderkant van je iPhone.

    • Sla de volgende twee stappen over.

  6. Druk een zuignap aan de onderkant van je toestel op het glas. Zorg dat je zuignap niet óver de rand heen zit. Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen het voorste paneel en de achterste behuizing. Steek een openingsplectrum in de opening aan de onderkant van je telefoon.
    • Druk een zuignap aan de onderkant van je toestel op het glas. Zorg dat je zuignap niet óver de rand heen zit.

    • Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen het voorste paneel en de achterste behuizing.

    • Steek een openingsplectrum in de opening aan de onderkant van je telefoon.

    • De waterdichte lijm rondom het scherm is erg sterk; het creëren van deze opening kan daarom aardig wat kracht kosten. Als je moeite hebt met het openen van je toestel kun je meer warmte gebruiken om de lijm te verzwakken en je scherm op en neer wiebelen tot de opening groot genoeg is voor een openingsplectrum.

  7. Gebruik een föhn, een warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende een minuut op de linkerzijde van de telefoon om de lijm onder het scherm te verzwakken.
    • Gebruik een föhn, een warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende een minuut op de linkerzijde van de telefoon om de lijm onder het scherm te verzwakken.

  8. Schuif je openingsplectrum om de linker benedenhoek heen en langs de linkerzijde van de iPhone omhoog. Snijd onderweg de lijm onder het scherm door. Steek je plectrum niet verder dan 3 mm in de telefoon. Als je dit wel doet, riskeer je de schermkabels te beschadigen. Steek je plectrum niet verder dan 3 mm in de telefoon. Als je dit wel doet, riskeer je de schermkabels te beschadigen.
    • Schuif je openingsplectrum om de linker benedenhoek heen en langs de linkerzijde van de iPhone omhoog. Snijd onderweg de lijm onder het scherm door.

    • Steek je plectrum niet verder dan 3 mm in de telefoon. Als je dit wel doet, riskeer je de schermkabels te beschadigen.

  9. Gebruik een föhn, een warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende een minuut op de rechterzijde van het iPhone-scherm om de lijm eronder te verzwakken.
    • Gebruik een föhn, een warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende een minuut op de rechterzijde van het iPhone-scherm om de lijm eronder te verzwakken.

  10. Steek je plectrum opnieuw in de opening aan de onderkant van de iPhone en schuif je plectrum deze keer om de rechter benedenhoek heen en langs de rechterzijde naar boven. Snijd onderweg alle lijm onder het scherm door. Steek je plectrum ook hier niet verder dan 3 mm in het toestel. Als je dit wel doet, riskeer je de onderdelen aan de binnenkant van de iPhone te beschadigen. Steek je plectrum ook hier niet verder dan 3 mm in het toestel. Als je dit wel doet, riskeer je de onderdelen aan de binnenkant van de iPhone te beschadigen.
    • Steek je plectrum opnieuw in de opening aan de onderkant van de iPhone en schuif je plectrum deze keer om de rechter benedenhoek heen en langs de rechterzijde naar boven. Snijd onderweg alle lijm onder het scherm door.

    • Steek je plectrum ook hier niet verder dan 3 mm in het toestel. Als je dit wel doet, riskeer je de onderdelen aan de binnenkant van de iPhone te beschadigen.

  11. Gebruik een föhn, een warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende een minuut op de bovenkant van het iPhone-scherm om de lijm eronder te verzwakken.
    • Gebruik een föhn, een warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende een minuut op de bovenkant van het iPhone-scherm om de lijm eronder te verzwakken.

  12. Steek je plectrum in de opening aan de rechterzijde van je toestel. Schuif je plectrum vervolgens om de rechter bovenhoek heen en verder langs de bovenzijde van het toestel. Steek je plectrum niet dieper dan 3 mm in het toestel. Als je dit wel doet, riskeer je de voorste sensormodule te beschadigen. Steek je plectrum niet dieper dan 3 mm in het toestel. Als je dit wel doet, riskeer je de voorste sensormodule te beschadigen.
    • Steek je plectrum in de opening aan de rechterzijde van je toestel. Schuif je plectrum vervolgens om de rechter bovenhoek heen en verder langs de bovenzijde van het toestel.

    • Steek je plectrum niet dieper dan 3 mm in het toestel. Als je dit wel doet, riskeer je de voorste sensormodule te beschadigen.

  13. Steek je plectrum nu in de opening aan de linkerzijde van je telefoon. Schuif deze vervolgens om de linker bovenhoek heen en langs de bovenkant van het toestel verder. Steek je plectrum niet verder dan 3 mm in je telefoon. Als je dit wel doet, loop je het risico dat je de voorste sensormodule beschadigt. Steek je plectrum niet verder dan 3 mm in je telefoon. Als je dit wel doet, loop je het risico dat je de voorste sensormodule beschadigt.
    • Steek je plectrum nu in de opening aan de linkerzijde van je telefoon. Schuif deze vervolgens om de linker bovenhoek heen en langs de bovenkant van het toestel verder.

    • Steek je plectrum niet verder dan 3 mm in je telefoon. Als je dit wel doet, loop je het risico dat je de voorste sensormodule beschadigt.

  14. Verwijder de zuignap van je scherm. Open je iPhone door het scherm van de rechterkant open te klappen, zoals je ook een boek zou openen. Probeer het scherm nog niet volledig van de rest van de behuizing te scheiden. Het scherm is nog steeds door middel van een aantal kwetsbare lintkabels met het logic board van de iPhone verbonden.
    • Verwijder de zuignap van je scherm.

    • Open je iPhone door het scherm van de rechterkant open te klappen, zoals je ook een boek zou openen.

    • Probeer het scherm nog niet volledig van de rest van de behuizing te scheiden. Het scherm is nog steeds door middel van een aantal kwetsbare lintkabels met het logic board van de iPhone verbonden.

    • Laat je scherm tegen een object rusten zodat je scherm rechtop blijft staan. Op die manier kun je rustig doorwerken aan de binnenkant van de telefoon zonder de kabels onnodig te belasten.

    • Leg je scherm bij het weer in elkaar zetten van je toestel op de juiste positie, plaats de klemmen op de juiste plek en klik de bovenkant als eerste vast voordat je de rest van het scherm op z'n plek drukt. Als het niet goed of makkelijk vast klikt, check je de staat van de klemmen langs de buitenkant van het scherm. Zorg dat ze niet gebogen zijn.

  15. Gebruik een Y000-schroevendraaier of -bitje om de drie 1.3 mm lange schroeven, die het plaatje op de batterijaansluiting bevestigen, te verwijderen.
    • Gebruik een Y000-schroevendraaier of -bitje om de drie 1.3 mm lange schroeven, die het plaatje op de batterijaansluiting bevestigen, te verwijderen.

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen zodat je zeker weet dat je ze op de juiste plek terug plaatst. Zo voorkom je schade aan je iPhone.

    • Als je je telefoon weer in elkaar aan het zetten bent, is dit een goed moment om je iPhone aan te zetten om alle functies te testen voordat je het scherm weer installeert. Vergeet niet je telefoon ook weer uit te schakelen voordat je verder gaat met het in elkaar zetten van je toestel.

  16. Verwijder het beschermplaatje op de batterijaansluiting.
    • Verwijder het beschermplaatje op de batterijaansluiting.

  17. Gebruik de punt van je spudger of een van je nagels op de batterijaansluiting van het contact op het logic board omhoog te duwen. Probeer te voorkomen dat je de zwarte, silicium pakking om deze en andere contacten op het bord beschadigt. Deze pakkingen bieden extra bescherming tegen water en stof. Buig de aansluiting ietwat van het logic board weg om te voorkomen dat deze contact en maakt en kortsluiting veroorzaakt tijdens de reparatie.
    • Gebruik de punt van je spudger of een van je nagels op de batterijaansluiting van het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Probeer te voorkomen dat je de zwarte, silicium pakking om deze en andere contacten op het bord beschadigt. Deze pakkingen bieden extra bescherming tegen water en stof.

    • Buig de aansluiting ietwat van het logic board weg om te voorkomen dat deze contact en maakt en kortsluiting veroorzaakt tijdens de reparatie.

  18. Gebruik de punt van je spudger of een van je nagels om de schermaansluiting van het contact op het logic board omhoog te duwen. Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, breng je ze op de juiste positie aan en druk je eerst de ene en dan de andere kant naar beneden. Druk niet op het midden aangezien je hiermee riskeert de pinnen te verbuigen als de aansluiting niet helemaal goed geplaatst is.
    • Gebruik de punt van je spudger of een van je nagels om de schermaansluiting van het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, breng je ze op de juiste positie aan en druk je eerst de ene en dan de andere kant naar beneden. Druk niet op het midden aangezien je hiermee riskeert de pinnen te verbuigen als de aansluiting niet helemaal goed geplaatst is.

  19. Gebruik een Y000-schroevendraaier of -bitje om de twee 1.1 mm lange schroeven uit het plaatje op de aansluiting van de voorste sensormodule te verwijderen.
    • Gebruik een Y000-schroevendraaier of -bitje om de twee 1.1 mm lange schroeven uit het plaatje op de aansluiting van de voorste sensormodule te verwijderen.

    • Gebruik een Phillips-schroevendraaier of -bitje om de twee resterende schroeven uit het plaatje op de aansluiting van de voorste sensormodule te verwijderen:

    • Eén 1.5 mm lange schroef

    • Eén 1.8 mm lange schroef

  20. Verwijder het plaatje op de aansluiting van de voorste sensormodule. Verwijder het plaatje op de aansluiting van de voorste sensormodule. Verwijder het plaatje op de aansluiting van de voorste sensormodule.
    • Verwijder het plaatje op de aansluiting van de voorste sensormodule.

  21. Gebruik de punt van je spudger om de aansluiting van de voorste sensormodule los te koppelen. Gebruik de punt van je spudger om de aansluiting van de voorste sensormodule los te koppelen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de aansluiting van de voorste sensormodule los te koppelen.

  22. Verwijder de schermmodule. Neem hier, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, de tijd om de waterdichte lijmstrip rondom het scherm te vervangen.
Conclusie

Vergelijk je nieuwe onderdeel met het origineel om te zien of je nog meer onderdelen mee over moet zetten. Dubbel-check ook of je beschermfolie moet verwijderen alvorens je je nieuwe onderdeel kunt plaatsen.

Volg bovenstaande instructies in omgekeerde volgorde om je toestel weer in elkaar te zetten.

Breng je e-afval naar een door R2 of e-Stewards gecertificeerd recycle-station.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze algemene probleemoplossingspagina of stel je vraag op ons iPhone 13 Pro Max-antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

97%

Begin met vertalen ›

Sam Omiotek

Lid sinds: 25-02-19

41.759 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

143 Leden

3 Opmerkingen

There is more to this repair than what you are showing. You aren’t showing us how and what to transfer off the old screen to the new one.

Screen Dr. - Antwoord

What components will need to be transferred over will depend on the replacement screen you receive. Some come with everything, some don't. I reference the parts iFixit sells when writing guides, and this guide will be updated if necessary once we have these screens in stock.

Sam Omiotek -

how do i aply a new screen

Riley - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 71

Afgelopen 7 dagen: 612

Afgelopen 30 dagen: 2,942

Altijd: 13,302