Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Als het scherm van je iPhone 12 Pro Max gebarsten is, niet op aanraking reageert of geen beeld toont terwijl je toestel wel ingeschakeld is, kun je deze handleiding gebruiken om je telefoon nieuw leven in te blazen door het scherm, a.k.a. de schermmodule, te vervangen. Deze handleiding laat enkel zien hoe je een volledige schermmodule inclusief een vooraf geïnstalleerde beschermplaat vervangt.

De gecombineerde oorstukspeaker + sensormodule die aan de achterkant van het scherm is bevestigd, is in de fabriek op unieke wijze aan je individuele iPhone gekoppeld en dus zul je deze module van je oude scherm naar je nieuwe scherm moeten verplaatsen. Deze module bevat de infraroodschijnwerper, welke onderdeel is van de biometrische Face ID-beveiligingsfeature. Als deze beschadigd is of vervangen wordt, zullen de Face ID-functies niet langer functioneren. Zorg dus dat je extra voorzichtig werkt en voorkomt dat deze onderdelen schade oplopen tijdens deze procedure. Als een van de onderdelen in de module wel beschadigd raakt, is alleen Apple of een door Apple geautoriseerde reparateur in staat de Face ID-functies te herstellen.

Let op: True Tone-functies worden uitgeschakeld na het vervangen van een scherm—zelfs als je een origineel Apple-scherm gebruikt.

  1. Let op: Ontlaad de batterij van je telefoon tot onder de 25% voordat je met deze procedure begint. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord of beschadigd raakt.
    • Let op: Ontlaad de batterij van je telefoon tot onder de 25% voordat je met deze procedure begint. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord of beschadigd raakt.

    • Schakel je iPhone uit voordat je begint met de demontage.

    • Verwijder de twee 6.7 mm lange pentalobe P2-schroeven aan de onderkant van je iPhone.

    • Het openen van de iPhone zal de waterdichte pakkingen aantasten. Zorg daarom dat je vervangende pakkingen klaar hebt liggen voordat je verdergaat of zorg ervoor dat je telefoon niet in aanraking komt met water als je de pakkingen besluit niet te vervangen.

  2. Wanneer je iPhone-scherm gebarsten is, kun je verdere schade beperken en lichamelijke schade voorkomen door je scherm af te plakken voorafgaand aan de reparatie. Plak je iPhone-scherm af met overlappende lagen tape totdat het volledige oppervlak is afgedekt. De tape houdt de losse scherven bij elkaar en biedt een betrouwbare structuur bij het wrikken en omhoogtillen van het scherm.
    • Wanneer je iPhone-scherm gebarsten is, kun je verdere schade beperken en lichamelijke schade voorkomen door je scherm af te plakken voorafgaand aan de reparatie.

    • Plak je iPhone-scherm af met overlappende lagen tape totdat het volledige oppervlak is afgedekt.

    • De tape houdt de losse scherven bij elkaar en biedt een betrouwbare structuur bij het wrikken en omhoogtillen van het scherm.

    • Draag tijdens de reparatie een veiligheidsbril om je ogen te beschermen tegen mogelijk loskomende glasscherven.

    • Als het gebroken glas het plaatsen van een zuignap bemoeilijkt, kun je proberen een steviger stuk tape (zoals ducttape) in een van de zuignappen te vouwen om zo het scherm omhoog te tillen.

  3. Verwarm een iOpener en leg deze gedurende een minuut op de onderkant van de iPhone om de lijm eronder te verzwakken.
    • Verwarm een iOpener en leg deze gedurende een minuut op de onderkant van de iPhone om de lijm eronder te verzwakken.

    • Je kunt hiervoor ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken, maar wees bij het gebruik hiervan voorzichtig en zorg dat je je toestel niet oververhit—het scherm en de batterij zijn beide erg gevoelig voor warmteschade.

  4. De volgende twee stappen laten zien hoe je de iSclack gebruikt—een handige tool die we aanraden aan iedereen die frequente reparaties uitvoert. Als je geen gebruik maakt van de iSclack, sla je twee stappen over voor een alternatieve methode. Als de plastic dieptemeter in het midden van de iSclack zit, kun je deze nu verwijderen—deze is namelijk niet nodig voor grotere iPhone's zoals de iPhone 12 Pro Max.
    • De volgende twee stappen laten zien hoe je de iSclack gebruikt—een handige tool die we aanraden aan iedereen die frequente reparaties uitvoert. Als je geen gebruik maakt van de iSclack, sla je twee stappen over voor een alternatieve methode.

    • Als de plastic dieptemeter in het midden van de iSclack zit, kun je deze nu verwijderen—deze is namelijk niet nodig voor grotere iPhone's zoals de iPhone 12 Pro Max.

    • Plaats de zuignappen dichtbij de onderkant van de telefoon—één aan de voorkant en één aan de achterkant.

    • Druk beide zuignappen stevig vast.

    • Als het glas van je scherm of je glazen achterkant gebarsten is, kun je deze beplakken met doorzichtige tape, zodat de zuignap zich erop vast kan zuigen. De iSclack bevat om deze reden ook twee stukken tape.

  5. Houd je iPhone stevig vast en sluit het handvat van de iSclack om het scherm van de achterste behuizing van de telefoon te scheiden. Probeer het scherm nog niet volledig van de achterste behuizing te scheiden. Een kleine opening aan de onderkant is meer dan genoeg. Steek een openingsplectrum in de zojuist door jou gecreëerde opening aan de onderkant van de iPhone.
    • Houd je iPhone stevig vast en sluit het handvat van de iSclack om het scherm van de achterste behuizing van de telefoon te scheiden.

    • Probeer het scherm nog niet volledig van de achterste behuizing te scheiden. Een kleine opening aan de onderkant is meer dan genoeg.

    • Steek een openingsplectrum in de zojuist door jou gecreëerde opening aan de onderkant van de iPhone.

    • Sla de volgende twee stappen over.

  6. Als je een enkele zuignap gebruikt, druk je deze nu op de onderkant van het scherm van je iPhone. Vermijd wel de rand van de telefoon, aangezien de zuignap zich daar niet zal vastzuigen. Als het glas van je scherm gebarsten is, kun je dit beplakken met wat doorzichtige tape, zodat de zuignap zich vast kan zuigen. Als alternatief kun je een stuk sterke tape gebruiken in plaats van de zuignap. Als dat alles niet werkt, kun je je zuignap met secondelijm op je scherm vastlijmen.
    • Als je een enkele zuignap gebruikt, druk je deze nu op de onderkant van het scherm van je iPhone. Vermijd wel de rand van de telefoon, aangezien de zuignap zich daar niet zal vastzuigen.

    • Als het glas van je scherm gebarsten is, kun je dit beplakken met wat doorzichtige tape, zodat de zuignap zich vast kan zuigen. Als alternatief kun je een stuk sterke tape gebruiken in plaats van de zuignap. Als dat alles niet werkt, kun je je zuignap met secondelijm op je scherm vastlijmen.

  7. Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen het voorste paneel en de achterste behuizing. Steek een openingsplectrum in de zojuist door jou gecreëerde opening. De waterdichte lijm die het scherm vasthoudt is erg sterk; daarom vereist het openen van je toestel aardig wat kracht. Als je moeite hebt met het creëren van een opening gebruik je meer warmte en wiebel je het scherm lichtjes op en neer om de lijm te verzwakken totdat je genoeg ruimte hebt gecreëerd om je tool in te brengen.
    • Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen het voorste paneel en de achterste behuizing.

    • Steek een openingsplectrum in de zojuist door jou gecreëerde opening.

    • De waterdichte lijm die het scherm vasthoudt is erg sterk; daarom vereist het openen van je toestel aardig wat kracht. Als je moeite hebt met het creëren van een opening gebruik je meer warmte en wiebel je het scherm lichtjes op en neer om de lijm te verzwakken totdat je genoeg ruimte hebt gecreëerd om je tool in te brengen.

  8. Schuif je openingsplectrum langs de linker onderhoek en de linkerzijde van je iPhone en snijd onderweg alle lijm door die het scherm vasthoudt. Steek je plectrum enkel een aantal millimeters (ongeveer de breedte van de rand van het scherm) in het toestel. Als je dit niet doet, loop je het risico de schermkabels langs deze kant van de iPhone te beschadigen. Steek je plectrum enkel een aantal millimeters (ongeveer de breedte van de rand van het scherm) in het toestel. Als je dit niet doet, loop je het risico de schermkabels langs deze kant van de iPhone te beschadigen.
    • Schuif je openingsplectrum langs de linker onderhoek en de linkerzijde van je iPhone en snijd onderweg alle lijm door die het scherm vasthoudt.

    • Steek je plectrum enkel een aantal millimeters (ongeveer de breedte van de rand van het scherm) in het toestel. Als je dit niet doet, loop je het risico de schermkabels langs deze kant van de iPhone te beschadigen.

  9. Steek je plectrum opnieuw in de opening aan de onderkant van het toestel en schuif deze ditmaal langs de rechter onderhoek en de rechterzijde naar boven om de lijm door te snijden. Steek je plectrum niet te diep in je iPhone, aangezien je daarmee riskeert de onderdelen in de telefoon te beschadigen. Steek je plectrum niet te diep in je iPhone, aangezien je daarmee riskeert de onderdelen in de telefoon te beschadigen.
    • Steek je plectrum opnieuw in de opening aan de onderkant van het toestel en schuif deze ditmaal langs de rechter onderhoek en de rechterzijde naar boven om de lijm door te snijden.

    • Steek je plectrum niet te diep in je iPhone, aangezien je daarmee riskeert de onderdelen in de telefoon te beschadigen.

  10. De bovenkant van het scherm is bevestigd door middel van zowel lijm als klemmen. Steek je plectrum in de opening aan de rechterzijde van de telefoon en schuif 'm omhoog, langs de rechter bovenhoek en de bovenkant van de telefoon. Steek je plectrum opnieuw niet meer dan een aantal millimeters—ongeveer de breedte van de rand van je toestel—in het toestel, aangezien je anders riskeert de sensormodule in het voorste paneel te beschadigen.
    • De bovenkant van het scherm is bevestigd door middel van zowel lijm als klemmen.

    • Steek je plectrum in de opening aan de rechterzijde van de telefoon en schuif 'm omhoog, langs de rechter bovenhoek en de bovenkant van de telefoon.

    • Steek je plectrum opnieuw niet meer dan een aantal millimeters—ongeveer de breedte van de rand van je toestel—in het toestel, aangezien je anders riskeert de sensormodule in het voorste paneel te beschadigen.

  11. Als je je zuignap of iSclack nog niet hebt verwijderd, doe je dat nu. Open je iPhone door het scherm vanaf de rechterkant open te klappen, zoals je ook bij een boek zou doen. Probeer het scherm nog niet volledig van de telefoon te scheiden, aangezien deze nog steeds met een aantal kwetsbare lintkabel aan het logic board van de iPhone verbonden is.
    • Als je je zuignap of iSclack nog niet hebt verwijderd, doe je dat nu.

    • Open je iPhone door het scherm vanaf de rechterkant open te klappen, zoals je ook bij een boek zou doen.

    • Probeer het scherm nog niet volledig van de telefoon te scheiden, aangezien deze nog steeds met een aantal kwetsbare lintkabel aan het logic board van de iPhone verbonden is.

    • Laat het scherm tegen een object leunen om ervoor te zorgen dat je scherm rechtop blijft staan terwijl je in de binnenkant van de telefoon verder werkt.

    • Leg het scherm, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, op de juiste positie, plaats de klemmen aan de bovenkant van het toestel bij de inkepingen in het frame en druk de bovenkant als eerst vast. Als dit niet makkelijk gaat, check je de staat van de klemmen langs de buitenkant van het toestel en zorg je dat deze niet gebogen zijn.

  12. Verwijder de vier 1.1 mm lange Y000-schroeven die de cover op de batterij- en de schermaansluiting bevestigen.
    • Verwijder de vier 1.1 mm lange Y000-schroeven die de cover op de batterij- en de schermaansluiting bevestigen.

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt waar welke schroeven vandaan komen. Zo weet je zeker dat je ze op de juiste plek terug plaatst en voorkom je schade aan je iPhone.

    • Dit is, tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon, een goed moment om je iPhone in te schakkelen en alle functies te testen voordat je je toestel definitief sluit. Zorg dat je je iPhone weer uitschakelt voordat je verdergaat met het weer in elkaar zetten van je telefoon.

  13. Verwijder de cover die over de batterij- en de schermaansluiting heen is geplaatst.
    • Verwijder de cover die over de batterij- en de schermaansluiting heen is geplaatst.

  14. Gebruik een spudger of een van je nagels om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board te verwijderen. Probeer de zwarte siliconen pakkingen die om deze en andere bordaansluitingen zitten niet te beschadigen. Deze pakkingen bieden extra bescherming tegen water- en stofschade.
    • Gebruik een spudger of een van je nagels om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board te verwijderen.

    • Probeer de zwarte siliconen pakkingen die om deze en andere bordaansluitingen zitten niet te beschadigen. Deze pakkingen bieden extra bescherming tegen water- en stofschade.

    • Buig de aansluiting weg van het logic board om te voorkomen dat deze tijdens de reparatie per ongeluk contact maakt met het contact en zo de telefoon inschakelt.

  15. Gebruik een spudger of een van je nagels om de schermkabelaansluiting los te koppelen. Om drukaansluitingen als deze weer aan te sluiten, breng je deze op de juiste positie aan en druk je een kant naar beneden tot deze vastklikt. Vervolgens druk je ook de andere kant van de aansluiting vast. Druk niet op het midden; als de aansluiting niet goed zit en je drukt het midden omlaag kunnen de pinnen buigen en beschadig je je telefoon.
    • Gebruik een spudger of een van je nagels om de schermkabelaansluiting los te koppelen.

    • Om drukaansluitingen als deze weer aan te sluiten, breng je deze op de juiste positie aan en druk je een kant naar beneden tot deze vastklikt. Vervolgens druk je ook de andere kant van de aansluiting vast. Druk niet op het midden; als de aansluiting niet goed zit en je drukt het midden omlaag kunnen de pinnen buigen en beschadig je je telefoon.

  16. Verwijder, met behulp van een Y000-schroevendraaier, de vier 1.1 mm lange schroeven die de cover van de voorste sensoraansluiting bevestigen.
    • Verwijder, met behulp van een Y000-schroevendraaier, de vier 1.1 mm lange schroeven die de cover van de voorste sensoraansluiting bevestigen.

  17. Klap de cover vanaf de linkerzijde open tot de kleine klem aan de rechterkant loskomt. Verwijder de cover. Zorg dat je, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, eerst de klem aan de rechterzijde in de inkeping in het frame steekt en vervolgens pas de rest van de cover op z'n plekt aanbrengt.
    • Klap de cover vanaf de linkerzijde open tot de kleine klem aan de rechterkant loskomt.

    • Verwijder de cover.

    • Zorg dat je, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, eerst de klem aan de rechterzijde in de inkeping in het frame steekt en vervolgens pas de rest van de cover op z'n plekt aanbrengt.

  18. Gebruik een spudger of een van je nagels om de kabelaansluiting van de voorste sensormodule los te koppelen. Gebruik een spudger of een van je nagels om de kabelaansluiting van de voorste sensormodule los te koppelen.
    • Gebruik een spudger of een van je nagels om de kabelaansluiting van de voorste sensormodule los te koppelen.

  19. Verwijder de schermmodule.
  20. Verwijder de vier schroeven die de speaker-/sensormodule aan de achterkant van het scherm bevestigen.
    • Verwijder de vier schroeven die de speaker-/sensormodule aan de achterkant van het scherm bevestigen.

    • Twee 1.3 mm lange Phillips-schroeven.

    • Eén 1.8 mm lange, geschouderde Y000-schroef.

    • Eén 1.1 mm lange Y000-schroef.

  21. De oorstukspeaker is lichtjes op z'n plek bevestigd. Gebruik een pincet of de punt van je spudger om de bovenkant van de speaker op voorzichtige wijze omhoog te wrikken.
    • De oorstukspeaker is lichtjes op z'n plek bevestigd.

    • Gebruik een pincet of de punt van je spudger om de bovenkant van de speaker op voorzichtige wijze omhoog te wrikken.

    • Klap de speakermodule om—naar beneden en weg van de bovenkant van het scherm.

    • De speaker blijft vast zitten door middel van een erg dunne lintkabel. Ga voorzichtig te werk en voorkom dat je de kabel onnodig onder druk zet of beschadigt.

  22. Verwarm een iOpener en leg deze gedurende 1-2 minuten op de bovenkant van het scherm om de lijm onder de sensoren te verzwakken.
    • Verwarm een iOpener en leg deze gedurende 1-2 minuten op de bovenkant van het scherm om de lijm onder de sensoren te verzwakken.

    • Je kunt hiervoor ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken, maar wees bij het gebruik hiervan voorzichtig en zorg dat je je scherm niet oververhit.

  23. Gebruik de punt van een spudger om de omgevingslichtsensor uit de inkeping in het voorste paneel te tillen. Ga voorzichtig te werk en zorg dat je de lintkabels van de omgevingslichtsensor niet beschadigt tijdens deze stap. Schuif je spudger verder onder de omgevingslichtsensor en de bijbehorende kabel om beide los te maken van de lijm eronder.
    • Gebruik de punt van een spudger om de omgevingslichtsensor uit de inkeping in het voorste paneel te tillen.

    • Ga voorzichtig te werk en zorg dat je de lintkabels van de omgevingslichtsensor niet beschadigt tijdens deze stap.

    • Schuif je spudger verder onder de omgevingslichtsensor en de bijbehorende kabel om beide los te maken van de lijm eronder.

  24. Gebruik de punt van je spudger om de microfoon uit de inkeping in het voorste paneel omhoog te tillen. Gebruik de punt van je spudger om de microfoon uit de inkeping in het voorste paneel omhoog te tillen. Gebruik de punt van je spudger om de microfoon uit de inkeping in het voorste paneel omhoog te tillen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de microfoon uit de inkeping in het voorste paneel omhoog te tillen.

  25. Gebruik de punt van je spudger om de nabijheidssensor- en de infraroodschijnwerpermodule uit de inkeping in het voorste paneel omhoog te duwen. Gebruik de punt van je spudger om de nabijheidssensor- en de infraroodschijnwerpermodule uit de inkeping in het voorste paneel omhoog te duwen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de nabijheidssensor- en de infraroodschijnwerpermodule uit de inkeping in het voorste paneel omhoog te duwen.

  26. Verwijder de oorstukspeaker en de voorste sensormodule. Check, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, de positie van de zwarte, plastic module die de volgende onderdelen bevat: Nabijheidssensor
    • Verwijder de oorstukspeaker en de voorste sensormodule.

    • Check, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, de positie van de zwarte, plastic module die de volgende onderdelen bevat:

    • Nabijheidssensor

    • Infraroodschijnwerper

    • De module moet zo gepositioneerd zijn dat deze onderdelen niet in de weg gezeten worden door lijm of kleefstrips.

Conclusie

Vergelijke je nieuwe onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je nog meer onderdelen over moet zetten naar je nieuwe onderdeel of om te zien of je beschermfolie moet verwijderen voordat je je nieuwe onderdeel kunt bevestigen.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of stel je vraag op ons iPhone 12 Pro Max-antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

80%

Begin met vertalen ›

Adam O'Camb

Lid sinds: 11-04-15

159.912 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

143 Leden

2 Opmerkingen

Thank you so much. how can I order fixit kit. Please I would like to replace my screen as soon as I could.

dawadolma09 - Antwoord

We don’t have a fix kit available for this yet, but at the top of this guide you’ll find lists of the necessary parts and tools. Good luck with the screen replacement!

Adam O'Camb -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 125

Afgelopen 7 dagen: 695

Afgelopen 30 dagen: 3,253

Altijd: 34,717