Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een beschadigde of kapotte digitizer in de Nintendo Switch gameconsole te vervangen.

Let op: Als het scherm niet meer werkt, zul je waarschijnlijk het LCD-scherm moeten vervangen in plaats van de digitizer.

Let op: Deze procedure omvat het verwijderen van het warmteschild en het koellichaam. De thermische pasta zal van beide onderdelen—alsook van de CPU—moeten worden verwijderd en ook opnieuw moeten worden aangebracht voordat je het warmteschild en het koellichaam opnieuw installeert.

Je kunt deze reparatie voltooien zonder het koellichaam en de gamekaartlezer te verwijderen, maar dit maakt het loskoppelen en weer aansluiten van de lintkabel van het LCD-scherm een stuk moeilijker. Houd dit in je achterhoofd bij het uitvoeren van deze reparatie.

  1. Zorg dat console en de controllers volledig zijn uitgeschakeld voordat je met deze reparatie begint. Druk de kleine ronde knop aan de achterkant van de Joy Con-controller in en houd deze ingedrukt. Schuif je controller, terwijl je de knop nog steeds ingedrukt houdt, omhoog.
    • Zorg dat console en de controllers volledig zijn uitgeschakeld voordat je met deze reparatie begint.

    • Druk de kleine ronde knop aan de achterkant van de Joy Con-controller in en houd deze ingedrukt.

    • Schuif je controller, terwijl je de knop nog steeds ingedrukt houdt, omhoog.

  2. Blijf de controller omhoog schuiven totdat deze volledig van de console verwijderd is. Herhaal ditzelfde proces bij de andere controller. Herhaal ditzelfde proces bij de andere controller.
    • Blijf de controller omhoog schuiven totdat deze volledig van de console verwijderd is.

    • Herhaal ditzelfde proces bij de andere controller.

  3. Gebruik een Y00-schroevendraaier om de vier 6.3 mm lange schroeven die het achterste paneel bevestigen los te schroeven.
    • Gebruik een Y00-schroevendraaier om de vier 6.3 mm lange schroeven die het achterste paneel bevestigen los te schroeven.

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen, zodat je zeker weet dat ze op de juiste plek terug geplaatst worden.

  4. Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de volgende schroeven uit het achterste paneel te verwijderen: Eén 2.5 mm lange schroef aan de bovenkant van het toestel.
    • Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de volgende schroeven uit het achterste paneel te verwijderen:

    • Eén 2.5 mm lange schroef aan de bovenkant van het toestel.

    • Twee 2.5 mm lange schroeven aan de onderkant van het toestel.

  5. Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de twee 3.8 mm lange middelste schroeven aan de zijkanten van het toestel (een aan beide zijden) te verwijderen. Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de twee 3.8 mm lange middelste schroeven aan de zijkanten van het toestel (een aan beide zijden) te verwijderen.
    • Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de twee 3.8 mm lange middelste schroeven aan de zijkanten van het toestel (een aan beide zijden) te verwijderen.

  6. Gebruik je vinger om de kickstand aan de achterkant van het toestel omhoog te klappen. Zorg dat je, als er een microSD-kaart in de microSD-kaarthouder zit, deze nu verwijdert voordat je verdergaat met de volgende stap.
    • Gebruik je vinger om de kickstand aan de achterkant van het toestel omhoog te klappen.

    • Zorg dat je, als er een microSD-kaart in de microSD-kaarthouder zit, deze nu verwijdert voordat je verdergaat met de volgende stap.

  7. Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de 1.6 mm lange schroef in de ruimte onder de kickstand te verwijderen.
    • Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de 1.6 mm lange schroef in de ruimte onder de kickstand te verwijderen.

  8. Til het achterste paneel op vanaf de onderkant van het toestel en verwijder deze. Til het achterste paneel op vanaf de onderkant van het toestel en verwijder deze. Til het achterste paneel op vanaf de onderkant van het toestel en verwijder deze.
    • Til het achterste paneel op vanaf de onderkant van het toestel en verwijder deze.

  9. Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de 3.1 mm lange schroef, die de microSD-kaartlezer aan het toestel bevestigt, te verwijderen.
    • Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de 3.1 mm lange schroef, die de microSD-kaartlezer aan het toestel bevestigt, te verwijderen.

  10. Gebruik je vingers of een pincet om de microSD-kaartlezer in een rechte beweging uit het toestel omhoog te tillen, deze los te koppelen en tot slot te verwijderen. Zorg dat je, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, de drukaansluiting onder het schuimkussen stevig met het moederbord hebt verbonden.
    • Gebruik je vingers of een pincet om de microSD-kaartlezer in een rechte beweging uit het toestel omhoog te tillen, deze los te koppelen en tot slot te verwijderen.

    • Zorg dat je, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, de drukaansluiting onder het schuimkussen stevig met het moederbord hebt verbonden.

  11. Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de zes 3 mm lange schoreven, die het warmteschild aan het toestel bevestigen, te verwijderen.
    • Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de zes 3 mm lange schoreven, die het warmteschild aan het toestel bevestigen, te verwijderen.

  12. Gebruik je vingers of een pincet om het stuk schuim aan de bovenkant van het toestel, bij de ventilatie-uitlaat, los te trekken. Gebruik je vingers of een pincet om het stuk schuim aan de bovenkant van het toestel, bij de ventilatie-uitlaat, los te trekken.
    • Gebruik je vingers of een pincet om het stuk schuim aan de bovenkant van het toestel, bij de ventilatie-uitlaat, los te trekken.

  13. Steek een spudger langs de zijkant van het toestel onder het warmteschild. Duw je tool omlaag om het warmteschild omhoog te wrikken. Het kan zijn dat je wat weerstand voelt. Dit is normaal, aangezien het warmteschild lichtjes aan het koellichaam is bevestigd door middel van thermische pasta.
    • Steek een spudger langs de zijkant van het toestel onder het warmteschild.

    • Duw je tool omlaag om het warmteschild omhoog te wrikken.

    • Het kan zijn dat je wat weerstand voelt. Dit is normaal, aangezien het warmteschild lichtjes aan het koellichaam is bevestigd door middel van thermische pasta.

    • Verwijder het warmteschild.

    • Verwijder de oude thermische pasta van het warmteschild en het koellichaam door middel van wat hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (>90%) en een stofvrij stuk doek. Breng nieuwe thermische pasta aan op het koellichaam voordat je je toestel weer in elkaar zet.

  14. Gebruik de punt van je spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het moederbord omhoog te duwen. Gebruik de punt van je spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het moederbord omhoog te duwen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact op het moederbord omhoog te duwen.

  15. Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de drie 3 mm lange schroeven, die het koellichaam aan het moederbord bevestigen, te verwijderen.
    • Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de drie 3 mm lange schroeven, die het koellichaam aan het moederbord bevestigen, te verwijderen.

  16. Gebruik het platte einde van je spudger of je vingers om het schuim, dat lichtjes aan de ventilator is bevestigd, op voorzichtige wijze weg te trekken. Het schuim hoeft enkel een stukje teruggetrokken worden zodat je betere toegang hebt tot de ventilator. Deze hoeft dus niet volledig te worden verwijderd.
    • Gebruik het platte einde van je spudger of je vingers om het schuim, dat lichtjes aan de ventilator is bevestigd, op voorzichtige wijze weg te trekken.

    • Het schuim hoeft enkel een stukje teruggetrokken worden zodat je betere toegang hebt tot de ventilator. Deze hoeft dus niet volledig te worden verwijderd.

  17. Gebruik een spudger of je vingers om het koellichaam omhoog en van het moederbord weg te tillen en te verwijderen. Het kan zijn dat je wat weerstand voelt. Dit is normaal, aangezien het koellichaam lichtjes aan de CPU is bevestigd door middel van thermische pasta. Verwijder de oude thermische pasta van het koellichaam en de CPU met behulp van isopropyl alcohol (>90%) en een microvezel doekje. Breng nieuwe thermische pasta aan op de CPU voordat je je toestel weer in elkaar zet.
    • Gebruik een spudger of je vingers om het koellichaam omhoog en van het moederbord weg te tillen en te verwijderen.

    • Het kan zijn dat je wat weerstand voelt. Dit is normaal, aangezien het koellichaam lichtjes aan de CPU is bevestigd door middel van thermische pasta.

    • Verwijder de oude thermische pasta van het koellichaam en de CPU met behulp van isopropyl alcohol (>90%) en een microvezel doekje. Breng nieuwe thermische pasta aan op de CPU voordat je je toestel weer in elkaar zet.

  18. Gebruik een openingstool of je nagel om de kleine, gescharnierde sluitklem op het ZIF-contact van de digitizerkabel open te klappen. Gebruik een openingstool of je nagel om de kleine, gescharnierde sluitklem op het ZIF-contact van de digitizerkabel open te klappen.
    • Gebruik een openingstool of je nagel om de kleine, gescharnierde sluitklem op het ZIF-contact van de digitizerkabel open te klappen.

  19. Gebruik een pincet om de aansluiting van de digitizerkabel uit het contact op het bord van de gamekaartlezer te schuiven. Gebruik een pincet om de aansluiting van de digitizerkabel uit het contact op het bord van de gamekaartlezer te schuiven.
    • Gebruik een pincet om de aansluiting van de digitizerkabel uit het contact op het bord van de gamekaartlezer te schuiven.

  20. Gebruik de punt van je spudger om de aansluitingen van de hoofdtelefoonjack en de gamekaartlezer in een rechte beweging van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik de punt van je spudger om de aansluitingen van de hoofdtelefoonjack en de gamekaartlezer in een rechte beweging van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de aansluitingen van de hoofdtelefoonjack en de gamekaartlezer in een rechte beweging van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.

  21. Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de drie 3.1 mm lange schroeven, die de hoofdtelefoonjack en het bord van de gamekaartlezer aan het toestel bevestigen, los te schroeven.
    • Gebruik een JIS 000-schroevendraaier om de drie 3.1 mm lange schroeven, die de hoofdtelefoonjack en het bord van de gamekaartlezer aan het toestel bevestigen, los te schroeven.

  22. Gebruik een pincet of je vingers om de beugel op de hoofdtelefoonjack te verwijderen. Gebruik een pincet of je vingers om de beugel op de hoofdtelefoonjack te verwijderen.
    • Gebruik een pincet of je vingers om de beugel op de hoofdtelefoonjack te verwijderen.

  23. Gebruik een pincet of je vingers om het bord van de hoofdtelefoonjack en de gamekaartlezer te verwijderen. Gebruik een pincet of je vingers om het bord van de hoofdtelefoonjack en de gamekaartlezer te verwijderen.
    • Gebruik een pincet of je vingers om het bord van de hoofdtelefoonjack en de gamekaartlezer te verwijderen.

  24. Gebruik een openingstool, een spudger of je nagel om de kleine, gescharnierde sluitklem op het ZIF-contact van de lintkabel van het LCD-scherm open te klappen. Gebruik een openingstool, een spudger of je nagel om de kleine, gescharnierde sluitklem op het ZIF-contact van de lintkabel van het LCD-scherm open te klappen.
    • Gebruik een openingstool, een spudger of je nagel om de kleine, gescharnierde sluitklem op het ZIF-contact van de lintkabel van het LCD-scherm open te klappen.

  25. Gebruik een pincet om de lintkabel in een rechte beweging uit het contact op het moederbord te trekken. Gebruik een pincet om de lintkabel in een rechte beweging uit het contact op het moederbord te trekken.
    • Gebruik een pincet om de lintkabel in een rechte beweging uit het contact op het moederbord te trekken.

  26. Gebruik een openingstool, een spudger of je nagel om de kleine, gescharnierde sluitklem op het ZIF-contact van de kleinere lintkabel van het LCD-scherm open te klappen. Gebruik een openingstool, een spudger of je nagel om de kleine, gescharnierde sluitklem op het ZIF-contact van de kleinere lintkabel van het LCD-scherm open te klappen.
    • Gebruik een openingstool, een spudger of je nagel om de kleine, gescharnierde sluitklem op het ZIF-contact van de kleinere lintkabel van het LCD-scherm open te klappen.

  28. Verwarm een iOpener en leg deze gedurende ongeveer twee minuten op de onderkant van het scherm om de lijm eronder te verzwakken.
    • Verwarm een iOpener en leg deze gedurende ongeveer twee minuten op de onderkant van het scherm om de lijm eronder te verzwakken.

    • Je kunt hiervoor ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken, maar wees bij het gebruik hiervan wel voorzichtig voor oververhitting—zowel de batterij als het scherm zijn erg vatbaar voor warmteschade.

  29. Druk een zuignap in de linker onderhoek van het scherm. Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creëren. Dit kan, afhankelijk van de leeftijd van je toestel, lastig zijn. Als je moeite hebt met het creëren van een opening gebruik je meer warmte en probeer je het nog eens.
    • Druk een zuignap in de linker onderhoek van het scherm.

    • Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creëren.

    • Dit kan, afhankelijk van de leeftijd van je toestel, lastig zijn. Als je moeite hebt met het creëren van een opening gebruik je meer warmte en probeer je het nog eens.

    • Steek de punt van een openingsplectrum in de opening en zorg dat je deze niet verder dan 5 mm in het toestel steekt.

  30. Schuif je openingsplectrum langs de onderkant van het scherm om aldaar alle lijm door te snijden. Laat je plectrum in de opening zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan het frame gaat hechten. Laat je plectrum in de opening zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan het frame gaat hechten.
    • Schuif je openingsplectrum langs de onderkant van het scherm om aldaar alle lijm door te snijden.

    • Laat je plectrum in de opening zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan het frame gaat hechten.

  31. Steek een tweede openingsplectrum in de opening, links van de eerste plectrum. Schuif je openingsplectrum terug naar de linkerzijde van het toestel. Laat je openingsplectrum in de opening zitten.
    • Steek een tweede openingsplectrum in de opening, links van de eerste plectrum.

    • Schuif je openingsplectrum terug naar de linkerzijde van het toestel.

    • Laat je openingsplectrum in de opening zitten.

  32. Verwarm de linkerzijde van het scherm gedurende ongeveer twee minuten om de lijm daar te verzwakken.
    • Verwarm de linkerzijde van het scherm gedurende ongeveer twee minuten om de lijm daar te verzwakken.

  33. Blijf je openingsplectrum langs de linker onderhoek schuiven om de lijm die je tegenkomt door te snijden. Blijf je openingsplectrum langs de linker onderhoek schuiven om de lijm die je tegenkomt door te snijden. Blijf je openingsplectrum langs de linker onderhoek schuiven om de lijm die je tegenkomt door te snijden.
    • Blijf je openingsplectrum langs de linker onderhoek schuiven om de lijm die je tegenkomt door te snijden.

  34. Schuif je openingsplectrum langs de linkerzijde van het scherm omhoog om de lijm die je tegenkomt door te snijden. Schuif je openingsplectrum langs de linkerzijde van het scherm omhoog om de lijm die je tegenkomt door te snijden.
    • Schuif je openingsplectrum langs de linkerzijde van het scherm omhoog om de lijm die je tegenkomt door te snijden.

  35. Verwarm de bovenkant van het scherm gedurende twee minuten om de lijm te verzwakken.
    • Verwarm de bovenkant van het scherm gedurende twee minuten om de lijm te verzwakken.

  36. Schuif je openingsplectrum langs de linker bovenhoek om de lijm aldaar door te snijden. Schuif je openingsplectrum langs de linker bovenhoek om de lijm aldaar door te snijden. Schuif je openingsplectrum langs de linker bovenhoek om de lijm aldaar door te snijden.
    • Schuif je openingsplectrum langs de linker bovenhoek om de lijm aldaar door te snijden.

  37. Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant van het scherm om de lijm daar door te snijden. Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant van het scherm om de lijm daar door te snijden. Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant van het scherm om de lijm daar door te snijden.
    • Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant van het scherm om de lijm daar door te snijden.

  38. Verwarm de rechterzijde van het scherm gedurende twee minuten om de lijm te verzwakken. Plaats het platte einde van je spudger in de opening aan de linkerkant van het scherm. Til de linkerkant van het scherm langzaam maar voorzichtig op, zodat je console opent als ware het een boek.
    • Verwarm de rechterzijde van het scherm gedurende twee minuten om de lijm te verzwakken.

    • Plaats het platte einde van je spudger in de opening aan de linkerkant van het scherm.

    • Til de linkerkant van het scherm langzaam maar voorzichtig op, zodat je console opent als ware het een boek.

  39. Til de rechterkant van het scherm recht omhoog van het toestel af en begeleid, terwijl je dit doet, de lintkabels door het frame heen. Zorg dat je voorzichtig te werk gaat zodat je geen van de lintkabels per ongeluk beschadigt doordat deze achter het frame blijven hangen. Zorg dat je voorzichtig te werk gaat zodat je geen van de lintkabels per ongeluk beschadigt doordat deze achter het frame blijven hangen.
    • Til de rechterkant van het scherm recht omhoog van het toestel af en begeleid, terwijl je dit doet, de lintkabels door het frame heen.

    • Zorg dat je voorzichtig te werk gaat zodat je geen van de lintkabels per ongeluk beschadigt doordat deze achter het frame blijven hangen.

  40. Verwarm de bovenkant van de schermmodule gedurende ongeveer twee minuten om de lijm die het LCD-scherm aan de digitizer bevestigt te verzwakken.
    • Verwarm de bovenkant van de schermmodule gedurende ongeveer twee minuten om de lijm die het LCD-scherm aan de digitizer bevestigt te verzwakken.

  41. Draai de schermmodule om. Steek een openingsplectrum in de linker bovenhoek van het toestel tussen het LCD-scherm en de digitizer. Het maakt niet uit hoe diep je je openingsplectrum in je toestel steekt, maar ongeveer 5 mm zou genoeg moeten zijn om alle lijm door te snijden.
    • Draai de schermmodule om.

    • Steek een openingsplectrum in de linker bovenhoek van het toestel tussen het LCD-scherm en de digitizer.

    • Het maakt niet uit hoe diep je je openingsplectrum in je toestel steekt, maar ongeveer 5 mm zou genoeg moeten zijn om alle lijm door te snijden.

    • Je kunt de digitizer lichtjes buigen om een grotere opening te creëren, maar wees hierbij voorzichtig en zorg ervoor dat je 'm niet te ver buigt, aangezien dit voor schade en problemen kan zorgen als je je digitizer weer wilt gebruiken.

    • Schuif je openingsplecturm langs de bovenkant van de schermmodule om de lijm door te snijden.

  42. Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant van het scherm om de lijm door te snijden. Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant van het scherm om de lijm door te snijden. Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant van het scherm om de lijm door te snijden.
    • Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant van het scherm om de lijm door te snijden.

  43. Verwarm de linkerzijde van de schermmodule gedurende ongeveer twee minuten om de lijm eronder te verzwakken.
    • Verwarm de linkerzijde van de schermmodule gedurende ongeveer twee minuten om de lijm eronder te verzwakken.

  44. Steek je openingsplectrum in de opening en schuif deze langs de linkerzijde van de schermmodule om de lijm door te snijden. Steek je openingsplectrum in de opening en schuif deze langs de linkerzijde van de schermmodule om de lijm door te snijden.
    • Steek je openingsplectrum in de opening en schuif deze langs de linkerzijde van de schermmodule om de lijm door te snijden.

  45. Schuif je plectrum verder langs de linker onderhoek van de schermmodule om de lijm door te snijden. Schuif je plectrum verder langs de linker onderhoek van de schermmodule om de lijm door te snijden. Schuif je plectrum verder langs de linker onderhoek van de schermmodule om de lijm door te snijden.
    • Schuif je plectrum verder langs de linker onderhoek van de schermmodule om de lijm door te snijden.

  46. Verwarm de onderkant van de schermmodule gedurende ongeveer twee minuten om de lijm te verzwakken.
    • Verwarm de onderkant van de schermmodule gedurende ongeveer twee minuten om de lijm te verzwakken.

  47. Schuif je openingsplectrum langs de onderkant om de lijm aldaar door te snijden. Schuif je openingsplectrum langs de onderkant om de lijm aldaar door te snijden. Schuif je openingsplectrum langs de onderkant om de lijm aldaar door te snijden.
    • Schuif je openingsplectrum langs de onderkant om de lijm aldaar door te snijden.

  48. Verwarm de rechterzijde van het scherm gedurende ongeveer twee minuten om de lijm te verzwakken.
    • Verwarm de rechterzijde van het scherm gedurende ongeveer twee minuten om de lijm te verzwakken.

  49. Steek het platte einde deel van je spudger tussen het LCD-scherm en de digitizer, langs de linkerkant van de schermmodule. Til de linkerzijde van het LCD-scherm langzaam maar zeker op, zodat het scherm opent alsof het een boek is.
    • Steek het platte einde deel van je spudger tussen het LCD-scherm en de digitizer, langs de linkerkant van de schermmodule.

    • Til de linkerzijde van het LCD-scherm langzaam maar zeker op, zodat het scherm opent alsof het een boek is.

  50. Blijf het LCD-scherm van de digitizer wegtrekken om de twee onderdelen van elkaar te scheiden. De lintkabel van het LCD-scherm is lichtjes aan de digitizer bevestigd. Als het makkelijk loskomt, kun je meer warmte toedienen in dat gebied en het nog eens proberen. De lintkabel van het LCD-scherm is lichtjes aan de digitizer bevestigd. Als het makkelijk loskomt, kun je meer warmte toedienen in dat gebied en het nog eens proberen.
    • Blijf het LCD-scherm van de digitizer wegtrekken om de twee onderdelen van elkaar te scheiden.

    • De lintkabel van het LCD-scherm is lichtjes aan de digitizer bevestigd. Als het makkelijk loskomt, kun je meer warmte toedienen in dat gebied en het nog eens proberen.

  51. Enkel de digitizer blijft over.
Conclusie

Vergelijk je nieuwe onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je onderdelen over moet zetten of om te zien of je beschermlagen moet verwijderen voordat je je nieuwe onderdeel kunt installeren.

Als je nieuwe digitizer niet goed werkt bij het aanzetten van je toestel schakel je je toestel weer uit, koppel je de batterijaansluiting weer los en sluit je deze opnieuw aan. Probeer het dan nog eens.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of stel je vraag op ons Nintendo Switch antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

66%

Begin met vertalen ›

Craig Lloyd

Lid sinds: 10-02-16

16.672 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

135 Leden

Are Digitizers from original models (HAC-001) and revision models (HAC-001-(01)) compatible?

I don’t mean switch lite but the revision with the longer lasting battery.

GBG HNM - Antwoord

Yes, the digitizer is compatible with both models!

Craig Lloyd -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 25

Afgelopen 7 dagen: 199

Afgelopen 30 dagen: 798

Altijd: 2,477