Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Doorgedraaide schroeven vormen een nachtmerrie voor iedere reparateur. Je kunt proberen wat je wilt, maar sommige schroeven zullen er, als de frustratie toeneemt en de x-vorm in de schroef in de tussentijd is veranderd in een o-vorm, nooit uit gedraaid kunnen worden. Maar vrees niet; want wij staan je bij! Deze handleiding zal je laten zien hoe je een dremel kunt gebruiken bij het verwijderen van een doorgedraaide schroef. Dit doe je door een snede te maken in de schroef, waardoor je deze vervolgens kunt verwijderen met een platkopschroevendraaier!

Technieken:

  1. Andere schroevendraaier
  2. Rubberen band
  3. Schroefverwijderende tang
  4. Secondelijm
  5. Dremel

Draag altijd oogbescherming bij gebruik van een dremel om fysieke schade, als gevolg van vonken of scherven, te voorkomen.

Video overzicht

  1. Je schroef is doorgedraaid en je schroevendraaier is niet meer in staat de schroef alsnog te verwijderen. Voordat je zwaar geschut uit de kast haalt, kun je alvast het volgende proberen:
    • Je schroef is doorgedraaid en je schroevendraaier is niet meer in staat de schroef alsnog te verwijderen. Voordat je zwaar geschut uit de kast haalt, kun je alvast het volgende proberen:

    • Gebruik verschillende schroevendraaiers. Probeer eerst schroevendraaiers met een ietwat kleinere of grotere kop. Probeer vervolgens een platkopschroevendraaier om te zien of je grip kunt krijgen op in ieder geval een deel van de doorgedraaide schroef.

    • Als het bitje geen grip weet te krijgen op de schroefkop, ga dan ook niet verder. Als je wel verder gaat, loop je het risico de schroefkop nog verder te beschadigen.

    • Als een van deze technieken blijkt te werken: gefeliciteerd! Je hebt je schroef alsnog weten te verwijderen.

  2. Je kunt een rubberen band of elastiek gebruiken om de extra grip te krijgen die je nodig hebt. Trek een rubberen band over de doorgedraaide schroef heen. Steek een schroevendraaier met het juiste formaat in de schroefkop en probeer deze, nu het rubber voor extra grip zorgt, los te draaien.
    • Je kunt een rubberen band of elastiek gebruiken om de extra grip te krijgen die je nodig hebt.

    • Trek een rubberen band over de doorgedraaide schroef heen.

    • Steek een schroevendraaier met het juiste formaat in de schroefkop en probeer deze, nu het rubber voor extra grip zorgt, los te draaien.

  3. Als de schroefkop nog steeds toegankelijk is, kun je proberen een schroefverwijdertang te gebruiken. Als je een goede grip op de schroefkop weet te krijgen, kun je de tang draaien en zou de schroef mee moeten draaien! Als de schroef eenmaal een klein beetje losgedraaid is, kun je deze waarschijnlijk verder los draaien met behulp van een schroevendraaier.
    • Als de schroefkop nog steeds toegankelijk is, kun je proberen een schroefverwijdertang te gebruiken. Als je een goede grip op de schroefkop weet te krijgen, kun je de tang draaien en zou de schroef mee moeten draaien!

    • Als de schroef eenmaal een klein beetje losgedraaid is, kun je deze waarschijnlijk verder los draaien met behulp van een schroevendraaier.

  4. Zit je schroef nog steeds vast? De volgende methode vraagt dat je de kop van je schroevendraaier op de schroefkop vastlijmt met behulp van secondelijm. Breng eerst de secondelijm aan op de schroefkop. Druk de kop van je schroevendraaier in de schroefkop en laat de secondelijm een tijdje drogen.
    • Zit je schroef nog steeds vast? De volgende methode vraagt dat je de kop van je schroevendraaier op de schroefkop vastlijmt met behulp van secondelijm.

    • Breng eerst de secondelijm aan op de schroefkop.

    • Druk de kop van je schroevendraaier in de schroefkop en laat de secondelijm een tijdje drogen.

    • Probeer je schroevendraaier, als de lijm gedroogd is, met een stevige druk naar beneden en een goede grip nog een keer te draaien om de schroef te verwijderen.

    • Vergeet niet de lijmresten van de kop van je schroevendraaier te verwijderen na deze stap.

  5. Als je de schroef niet hebt weten te verwijderen met de voorgenoemde methoden (verschillende schroevendraaiers, een tang, een rubberen elastiek en secondelijm) kun je het nog eens proberen met een dremel.
    • Als je de schroef niet hebt weten te verwijderen met de voorgenoemde methoden (verschillende schroevendraaiers, een tang, een rubberen elastiek en secondelijm) kun je het nog eens proberen met een dremel.

    • Bevestig een dunne slijpschijf op je dremel. Zorg dat je deze schijf, voordat je begint met slijpen, goed hebt bevestigd.

    • Zorg dat je bij het gebruik van je dremel te allen tijde oogbescherming draagt om fysieke schade als gevolg van rondvliegende vonken en scherven te voorkomen.

  6. In deze stap zul je je dremel gebruiken om een kleine snede in de schroefkop van de doorgedraaide schroef te slijpen. Dit geeft je de mogelijkheid om een platkopschroevendraaier in de schroefkop te plaatsen en je schroef te verwijderen. We raden je aan om je dremel op een van de laagste standen te zetten qua kracht (wij hebben standje 2 van de 6 gebruikt) om te voorkomen dat je de rest van het toestel of van de schroef per ongeluk beschadigt.
    • In deze stap zul je je dremel gebruiken om een kleine snede in de schroefkop van de doorgedraaide schroef te slijpen. Dit geeft je de mogelijkheid om een platkopschroevendraaier in de schroefkop te plaatsen en je schroef te verwijderen.

    • We raden je aan om je dremel op een van de laagste standen te zetten qua kracht (wij hebben standje 2 van de 6 gebruikt) om te voorkomen dat je de rest van het toestel of van de schroef per ongeluk beschadigt.

    • Je wilt dat je snede diep genoeg is voor de platkopschroevendraaier om grip te krijgen en te behouden, maar je wilt dat deze snede ook dun genoeg is zodat de platkopschroevendraaier precies in de snede past.

    • Maak een enkele, dunne snede in de kop van de doorgedraaide schroef.

  7. Gebruik tot slot een platkopschroevendraaier om de schroef uit je toestel te verwijderen.
    • Gebruik tot slot een platkopschroevendraaier om de schroef uit je toestel te verwijderen.

    • De grootte van de schroevendraaier hangt af van de grootte van de schroef, maar gebruik altijd de grootste schroevendraaier die in de snede past.

    • Als geen van je schroevendraaiers in de snede past, gebruik je je dremel nog eens om de snede te vergroten. Maak enkel kleine snedes; als je namelijk te veel van de schroefkop afslijpt, zul je geen goede grip kunnen krijgen met je schroevendraaier en zul je de schroef alsnog niet kunnen verwijderen.

    • Draag te allen tijde oogbescherming en blaas je toestel even goed schoon voordat je deze weer in elkaar gaat zetten. De dremel kan heel wat metaalscherven voortbrengen en in het toestel verspreiden, wat tot kortsluiting kan leiden als je dit niet goed schoonmaakt.

Conclusie

Check de video in de introductie voor extra trips voor het verwijderen van doorgedraaide schroeven. Gebruik altijd een schroevendraaier van hoge kwaliteit. Schroevendraaiers van lage kwaliteit zullen meer schade toebrengen aan de te verwijderen schroeven.

100%

Begin met vertalen ›

Jake Devincenzi

Lid sinds: 18-04-11

113.764 Reputatie

I usually use the soldering iron, resting on the screw head dilation of the materials or any glue on the thread, but if the damage the screw head is large only with the idea of ​​same rotary tool.

Cleyton - Antwoord

"To reassemble your device, follow these instructions in reverse order."

Yeah, that makes perfect sense... If you put the saw in reverse it glues all the buts of iron back onto the screw :-)

But other than that, this could be useful in some situations. Be careful,of the iron filings on your electronics!

koesper - Antwoord

Haha, good catch! We've fixed the conclusion. Apologies to all who tried so very hard to follow these instructions in reverse.

Jeff Suovanen -

You could also try Bit-Biter. The unique formula multiplies friction between a slipping driver and fastener head, creating enhanced gripping power during installation and removal processes. Stripped, rusted, or damaged fasteners and drivers become workable again! http://bit.ly/19PJn3w

Tectorius Rep - Antwoord

The link has changed if you wanted to try Bit-Biter http://bit.ly/1nMo35w we updated our website and the previous link does not work. www.tectorius.com

Jeanne -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 555

Afgelopen 7 dagen: 3,750

Afgelopen 30 dagen: 17,898

Altijd: 1,209,607