Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een kapotte of versleten batterij in je Apple Watch Series 6 te vervangen.

Deze handleiding laat je de procedure zien voor de cellulaire/LTE versie van het horloge, maar de procedure voor de GPS-only versie is hetzelfde.

Let op: De procedure voor het vervangen van de batterij van het 40mm Apple Watch-model is net iets anders dan de procedure voor de 44 mm versie. Deze handleiding laat je zien hoe je de batterijen van beide modellen vervangt.

Zorg dat je de juiste vervangende batterij voor het juiste model hebt voordat je met deze procedure begint.

Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen. Ontlaad tevens de batterij van je toestel, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je begint met het demonteren van je horloge. Dit verkleint het risico op een ongeluk bij het per ongeluk doorboren of anderszins beschadigen van je batterij.

Je zult vervangende kleefstrips nodig hebben om sommige onderdelen bij het weer in elkaar zetten van je toestel te bevestigen.

  1. Haal je horloge, voordat je begin met de reparatie, van de oplader en schakel deze uit. Als je touchscreen gebarsten is en je kunt je horloge niet uitschakelen, kun je deze alternatieve methode gebruiken om het horloge alsnog uit te schakelen.
    • Haal je horloge, voordat je begin met de reparatie, van de oplader en schakel deze uit.

    • Als je touchscreen gebarsten is en je kunt je horloge niet uitschakelen, kun je deze alternatieve methode gebruiken om het horloge alsnog uit te schakelen.

  2. Omdat de opening tussen het scherm en de body van het horloge zo klein is, heb je een scherp mes nodig om de twee van elkaar te kunnen scheiden. Lees de volgende waarschuwingen eerst grondig door voordat je verder gaat. Bescherm je vingers door deze uit de buurt van het mes te houden. Trek, als je dat niet lukt, een zware handschoen aan, zoals een leren of tuinhandschoen. Wees voorzichtig en zorg dat je niet te veel druk zet, aangezien dit ertoe kan leiden dat het mes wegschiet en je jezelf in de vingers of in het horloge snijdt.
    • Omdat de opening tussen het scherm en de body van het horloge zo klein is, heb je een scherp mes nodig om de twee van elkaar te kunnen scheiden. Lees de volgende waarschuwingen eerst grondig door voordat je verder gaat.

    • Bescherm je vingers door deze uit de buurt van het mes te houden. Trek, als je dat niet lukt, een zware handschoen aan, zoals een leren of tuinhandschoen.

    • Wees voorzichtig en zorg dat je niet te veel druk zet, aangezien dit ertoe kan leiden dat het mes wegschiet en je jezelf in de vingers of in het horloge snijdt.

    • Draag oogbescherming. Het mes of het glas kan barsten of breken en voor rondvliegende scherven zorgen.

    • Bevestig of verwijder de horlogeband naar eigen wens. Zorg dat je kiest voor de optie die je de meeste grip oplevert.

  3. Verwarm een iOpener (of gebruik een föhn of warmtepistool) en verwarm het scherm van het horloge om de lijm eronder te verzwakken.
    • Verwarm een iOpener (of gebruik een föhn of warmtepistool) en verwarm het scherm van het horloge om de lijm eronder te verzwakken.

    • Laat je iOpenere gedurende minimaal twee minuten op het scherm liggen om het scherm en de lijm eronder volledig te verwarmen.

    • Het kan nodig zijn dat je deze stap (het verwarmen en toedienen van de iOpener) meerdere malen moet herhalen om het scherm en de lijm warm genoeg te krijgen.

  4. Plaats de scherpe kant van een mes in de dunnen opening tussen het scherm en de behuizing. Begin bij de korte zijde van het scherm, die het verst verwijderd is van de digitale kroon. Druk je mes recht naar beneden in de opening. Als je mes eenmaal in de opening zit, kantel je deze lichtjes om het scherm te openen.
    • Plaats de scherpe kant van een mes in de dunnen opening tussen het scherm en de behuizing. Begin bij de korte zijde van het scherm, die het verst verwijderd is van de digitale kroon.

    • Druk je mes recht naar beneden in de opening.

    • Als je mes eenmaal in de opening zit, kantel je deze lichtjes om het scherm te openen.

  5. Steek een openingsplectrum in de zojuist door jou gecreëerde opening. Schuif je plectrum langs de korte zijde van het horloge om de lijm aldaar door te snijden. Schuif je plectrum langs de korte zijde van het horloge om de lijm aldaar door te snijden.
    • Steek een openingsplectrum in de zojuist door jou gecreëerde opening.

    • Schuif je plectrum langs de korte zijde van het horloge om de lijm aldaar door te snijden.

  6. Schuif je openingsplectrum langs de hoek en de lange zijde tegenover de digitale kroon om de lijm onder het scherm door te snijden. Schuif je openingsplectrum langs de hoek en de lange zijde tegenover de digitale kroon om de lijm onder het scherm door te snijden.
    • Schuif je openingsplectrum langs de hoek en de lange zijde tegenover de digitale kroon om de lijm onder het scherm door te snijden.

  7. Schuif je openingsplectrum langs de hoek om de laatste stukken lijm aan de korte zijde van het horloge, naast de kroon, door te snijden. Schuif je openingsplectrum langs de hoek om de laatste stukken lijm aan de korte zijde van het horloge, naast de kroon, door te snijden.
    • Schuif je openingsplectrum langs de hoek om de laatste stukken lijm aan de korte zijde van het horloge, naast de kroon, door te snijden.

  8. Plaats het horloge op een vlakke ondergrond en gebruik een openingsplectrum om de laatste stukken lijm los te snijden. Probeer te voorkomen dat je in de buurt van de digitale kroon snijdt, zodat je voorkomt dat je de schermkabels beschadigt. Zorg dat je, als je in de buurt van de kroon moet snijden, je tool niet dieper dan ongeveer 2 mm (1/16 inch) in je toestel steekt.
    • Plaats het horloge op een vlakke ondergrond en gebruik een openingsplectrum om de laatste stukken lijm los te snijden.

    • Probeer te voorkomen dat je in de buurt van de digitale kroon snijdt, zodat je voorkomt dat je de schermkabels beschadigt. Zorg dat je, als je in de buurt van de kroon moet snijden, je tool niet dieper dan ongeveer 2 mm (1/16 inch) in je toestel steekt.

    • Schuif een openingsplectrum, tegenover de kant van de digitale kroon, onder het scherm.

    • Kantel je plectrum lichtjes om om het scherm van de behuizing af te duwen.

    • Probeer het scherm nog niet volledig te verwijderen, aangezien deze nog steeds met het horloge verbonden is.

  9. Wees voorzichtig en zorg dat je de schermkabels niet scheurt of beschadigt bij het naar de zijkant openklappen van het scherm. Til het scherm voorzichtig op en trek deze in de richting van de digitale kroon. Vouw het scherm open totdat het scherm recht omhoog staat.
    • Wees voorzichtig en zorg dat je de schermkabels niet scheurt of beschadigt bij het naar de zijkant openklappen van het scherm.

    • Til het scherm voorzichtig op en trek deze in de richting van de digitale kroon.

    • Vouw het scherm open totdat het scherm recht omhoog staat.

  10. Verwarm een iOpener (of gebruik een föhn of warmtepistool) en verwarm de achterkant van het horloge gedurende minstens twee minuten om de lijm onder de batterij te verzwakken.
    • Verwarm een iOpener (of gebruik een föhn of warmtepistool) en verwarm de achterkant van het horloge gedurende minstens twee minuten om de lijm onder de batterij te verzwakken.

  11. De procedure voor het vervangen van de batterij zal vanaf deze stap anders zijn voor beide modellen. Check daarom goed welke procedure je zult moeten volgen.
    • De procedure voor het vervangen van de batterij zal vanaf deze stap anders zijn voor beide modellen. Check daarom goed welke procedure je zult moeten volgen.

    • Als je de batterij van het 40mm-model wilt vervangen, ga je verder met deze stap.

  12. De volgende vier stappen tonen je hoe je de batterij van het 40mm-model van de Apple Watch Series 6 verwijdert. Steek een openingsplectrum tussen de batterij en de trilmotor. Gebruik een stevige en constante druk op je plectrum om de batterij langzaam maar zeker omhoog en los te wrikken. Neem je tijd om de batterij los te krijgen van de lijm op het main bord.
    • De volgende vier stappen tonen je hoe je de batterij van het 40mm-model van de Apple Watch Series 6 verwijdert.

    • Steek een openingsplectrum tussen de batterij en de trilmotor.

    • Gebruik een stevige en constante druk op je plectrum om de batterij langzaam maar zeker omhoog en los te wrikken. Neem je tijd om de batterij los te krijgen van de lijm op het main bord.

    • Probeer te voorkomen dat je de batterij doorboort of vervormt met je tool, aangezien je batterij in dat geval in brand kan vliegen en/of kan exploderen.

    • Probeer de batterij nog niet volledig te verwijderen. Deze is namelijk nog verbonden met de horlogemodule.

  13. De flexkabel van de batterij is lang genoeg om de batterij uit het horloge te kunnen plaatsen. Wees echter voorzichtig en voorkom bij het verplaatsen van de batterij onnodige druk of spanning op de kabel. Til de batterij op voorzichtige wijze uit de inkeping in het horloge en plaats deze buiten het horloge. Til de batterij op voorzichtige wijze uit de inkeping in het horloge en plaats deze buiten het horloge.
    • De flexkabel van de batterij is lang genoeg om de batterij uit het horloge te kunnen plaatsen. Wees echter voorzichtig en voorkom bij het verplaatsen van de batterij onnodige druk of spanning op de kabel.

    • Til de batterij op voorzichtige wijze uit de inkeping in het horloge en plaats deze buiten het horloge.

  14. Gebruik het platte einde van je spudger om de batterijaansluiting omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik het platte einde van je spudger om de batterijaansluiting omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van je spudger om de batterijaansluiting omhoog te duwen en los te koppelen.

  15. Verwijder de batterij.
    • Verwijder de batterij.

    • Herinstalleer of hergebruik nooit een beschadigde of vervormde batterij, aangezien dit altijd een potentieel gevaar met zich meebrengt.

    • Als je je oude batterij besluit te hergebruiken, kun je de oude, reeds geplaatste kleefstrips gebruiken om de batterij bij het weer in elkaar zetten van het horloge te bevestigen.

    • Als alternatief kun je de oude kleefstrips met wat hooggeconcentreerde isopropyl alcohol en een stuk stofvrij doek verwijderen. Vervolgens kun je een stuk dubbelzijdige tape, zoals Tesa 61395, of een druppel vloeibare lijm, zoals de E6000, gebruiken om de batterij opnieuw te bevestigen.

  16. De volgende vier stappen laten je zien hoe je de batterij van het 44mm-model van de Apple Watch Series 6 verwijdert. Steek een openingsplectrum tussen de batterij en de trilmotor. Gebruik een stevige, constante kracht om de batterij langzaam maar zeker omhoog te wrikken, los van de lijm die het aan het mainbord bevestigt.
    • De volgende vier stappen laten je zien hoe je de batterij van het 44mm-model van de Apple Watch Series 6 verwijdert.

    • Gebruik een stevige, constante kracht om de batterij langzaam maar zeker omhoog te wrikken, los van de lijm die het aan het mainbord bevestigt.

    • Zorg dat je de batterij in deze stap niet doorboort of anderszins beschadigt, aangezien de batterij in dat geval in brand kan vliegen en/of kan exploderen.

    • Probeer de batterij nog niet volledig te verwijderen, aangezien deze nog steeds met het horloge verbonden is.

  17. De flexkabel van de batterij is lang genoeg om de batterij uit het toestel te kunnen halen zonder deze definitief los te koppelen. Wees hierbij wel voorzichtig dat je niet te veel druk zet op de kabel. Til de batterij voorzichtig uit de inkeping in de behuizing en plaats deze buiten het horloge, tegenover de trilmotor. Til de batterij voorzichtig uit de inkeping in de behuizing en plaats deze buiten het horloge, tegenover de trilmotor.
    • De flexkabel van de batterij is lang genoeg om de batterij uit het toestel te kunnen halen zonder deze definitief los te koppelen. Wees hierbij wel voorzichtig dat je niet te veel druk zet op de kabel.

    • Til de batterij voorzichtig uit de inkeping in de behuizing en plaats deze buiten het horloge, tegenover de trilmotor.

  18. Verwijder de enkele 1.2 mm lange tri-point Y000-schroef.
    • Verwijder de enkele 1.2 mm lange tri-point Y000-schroef.

  19. Gebruik een pincet om het metalen schild dat over de batterijaansluiting heen is geplaatst te verwijderen. Gebruik een pincet om het metalen schild dat over de batterijaansluiting heen is geplaatst te verwijderen.
    • Gebruik een pincet om het metalen schild dat over de batterijaansluiting heen is geplaatst te verwijderen.

  20. Gebruik het platte einde van je spudge rom de batterijaansluiting omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik het platte einde van je spudge rom de batterijaansluiting omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van je spudge rom de batterijaansluiting omhoog te duwen en los te koppelen.

  21. Verwijder de batterij.
    • Verwijder de batterij.

    • Herinstalleer of hergebruik nooit een beschadigde batterij aangezien dit altijd een potentieel gevaar met zich meebrengt.

    • Als je oude batterij onbeschadigd is en je besluit deze te hergebruiken, kun je de oude kleefstrips gebruiken door deze te verwarmen voordat je ze herbevestigt.

    • Als alternatief kun je de oude kleefstrips verwijderen met wat hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (>90%) en een stuk stofvrij doek om vervolgens dubbelzijdige tape (zoals Tesa 61395) of wat vloeibare lijm (zoals E6000) aan te brengen.

Conclusie

Zet, indien mogelijk, je toestel aan en test je reparaties voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt en je je toestel sluit.

Bevestig je nieuwe batterij met vooraf op maat gesneden kleefstrips of dubbelzijdige tape. Om je batterij op de juiste positie te plaatsen, plak je de nieuwe kleefstrips of tape op de plekken in de behuizing waar de oude kleefstrips zich bevonden en niet direct op de batterij zelf. Druk de batterij tot slot stevig op z'n plek.

Om je Apple Watch Series 6 weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Dien een beetje hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (>90%) toe op een wattenstaafje of een stofvrij stuk doek om de lijmresten aan alle kanten van de behuizing en in het scherm te verwijderen voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt.

Kalibreer je nieuwe batterij, na het voltooien van deze handleiding, voor een optimale performance.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of stel je vraag op ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

Één andere persoon heeft deze handleiding voltooid.

en nl

96%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

98.749 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

138 Leden

0 Opmerkingen

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 28

Afgelopen 7 dagen: 151

Afgelopen 30 dagen: 672

Altijd: 3,423