Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Als het scherm van je iPhone XS is gebarsten, niet reageert op aanraking of geen beeld geeft terwijl je telefoon aanstaat, kun je deze handleiding gebruiken om je telefoon weer werkend te krijgen met een nieuw scherm, a.k.a. schermmodule.

De gecombineerde oorstukspeaker + sensormodule die aan de achterkant van het scherm zijn bevestigd zijn in de fabriek specifiek gelinkt aan jouw individuele iPhone. Deze module zul je dus moeten overzetten naar je nieuwe scherm. Deze module bevat de infraroodschijnwerper, welke onderdeel is van de biometrische Face ID veiligheidsfeature. Als deze wordt beschadigd of vervangen, zal de Face ID-functie ophouden met functioneren. Wees daarom extra voorzichtig dat je geen van deze onderdelen beschadigt tijdens deze procedure. Als je ze wel beschadigt, kan alleen Apple de Face ID-functie herstellen.

Note: True Tone functies worden uitgeschakeld na een schermvervanging, zelfs wanneer je een origineel Apple scherm gebruikt.

Video overzicht

  1. Ontlaad, voordat je begint, de batterij van je iPhone tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord of beschadigd.
    • Ontlaad, voordat je begint, de batterij van je iPhone tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord of beschadigd.

    • Schakel je iPhone uit voordat je met de demontage begint.

    • Het openen van het scherm van de iPhone zal de waterdichtheid van de telefoon aantasten. Zorg er daarom voor dat je vervangende pakkingen hebt voordat je verdergaat of wees extra voorzichtig met de blootstelling aan water als je ervoor kiest de waterdichte pakkingen niet te vervangen.

  2. Wanneer je iPhone-scherm gebarsten is, kun je verdere schade beperken en lichamelijke schade voorkomen door je scherm af te plakken voorafgaand aan de reparatie. Plak je iPhone-scherm af met overlappende lagen tape totdat het volledige oppervlak is afgedekt. De tape houdt de losse scherven bij elkaar en biedt een betrouwbare structuur bij het wrikken en omhoogtillen van het scherm.
    • Wanneer je iPhone-scherm gebarsten is, kun je verdere schade beperken en lichamelijke schade voorkomen door je scherm af te plakken voorafgaand aan de reparatie.

    • Plak je iPhone-scherm af met overlappende lagen tape totdat het volledige oppervlak is afgedekt.

    • De tape houdt de losse scherven bij elkaar en biedt een betrouwbare structuur bij het wrikken en omhoogtillen van het scherm.

    • Draag tijdens de reparatie een veiligheidsbril om je ogen te beschermen tegen mogelijk loskomende glasscherven.

    • Als het gebroken glas het plaatsen van een zuignap bemoeilijkt, kun je proberen een steviger stuk tape (zoals ducttape) in een van de zuignappen te vouwen om zo het scherm omhoog te tillen.

  4. De volgende twee stappen demonstreren het gebruik van de iSclack, een handige tool die we aan iedereen aanraden die vaker reparaties uitvoert. Als je de iSclack niet gbruikt, sla je twee stappen over voor een alternatieve methode. Als de plastic dieptemeter nog aan de iSclack bevestigd is, verwijder deze dan nu—deze is niet nodig voor grotere telefoons als de iPhone XS.
    • De volgende twee stappen demonstreren het gebruik van de iSclack, een handige tool die we aan iedereen aanraden die vaker reparaties uitvoert. Als je de iSclack niet gbruikt, sla je twee stappen over voor een alternatieve methode.

    • Als de plastic dieptemeter nog aan de iSclack bevestigd is, verwijder deze dan nu—deze is niet nodig voor grotere telefoons als de iPhone XS.

    • Plaats de zuignap dichtbij de onderkant van de iPhone—één aan de voorkant en één aan de achterkant.

    • Druk beide zuignappen stevig op hun plek.

    • Als je scherm of glazen achterkant gebarsten is, kun je het beplakken met lagen stevige tape zodat het één geheel blijft en de zuignap kan blijven plakken. De iSclack bevat ook twee stukken tape precies voor dit doeleinde.

  5. Houd je iPhone stevig vast en druk de handvatten van de iSclack naar elkaar toe om het scherm zo van de achterste behuizing van de telefoon te scheiden. Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen; een kleine opening langs de onderkant is meer dan genoeg. Steek een openingsplectrum in de opening onder het scherm aan de onderkant van de iPhone.
    • Houd je iPhone stevig vast en druk de handvatten van de iSclack naar elkaar toe om het scherm zo van de achterste behuizing van de telefoon te scheiden.

    • Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen; een kleine opening langs de onderkant is meer dan genoeg.

    • Steek een openingsplectrum in de opening onder het scherm aan de onderkant van de iPhone.

    • Sla de volgende twee stappen over.

  6. Als je een enkele zuignap met handvat gebruikt, druk deze dan vast aan de onderkant van de telefoon, maar vermijd het bolle deel van het glas. Als je scherm gebarsten is, kun je het beplakken met een laag doorzichtige tape, waarop de zuignap wel kan blijven plakken. Als alternatief kun je de tape ook gebruiken in plaats van de zuignap. Als alles mislukt, kun je de zuignap ook aan het gebarsten scherm vastlijmen met secondelijm.
    • Als je een enkele zuignap met handvat gebruikt, druk deze dan vast aan de onderkant van de telefoon, maar vermijd het bolle deel van het glas.

    • Als je scherm gebarsten is, kun je het beplakken met een laag doorzichtige tape, waarop de zuignap wel kan blijven plakken. Als alternatief kun je de tape ook gebruiken in plaats van de zuignap. Als alles mislukt, kun je de zuignap ook aan het gebarsten scherm vastlijmen met secondelijm.

  7. Trek de zuignap omhoog met een stevige, constante kracht om zo een kleine opening tussen het voorste paneel en de achterste behuizing te creëren. Steek een openingsplectrum in de opening. De waterdichte lijm die het scherm op z'n plek houdt is erg sterk; het creëren van de opening kan dus heel wat kracht vereisen. Als je moeite hebt met het openen van de telefoon, dien dan meer warmte toe en wiebel het scherm op en neer om de lijm te verzachten totdat de opening groot genoeg is voor je tool.

    • Steek een openingsplectrum in de opening.

  8. Schuif je openingsplectrum langs de linker onderhoek en via de linkerzijde van de iPhone naar boven. Snijd daarbij alle lijm door die het scherm aan het frame bevestigt. Schuif je openingsplectrum niet te ver in de iPhone, aangezien je hiermee interne onderdelen kunt beschadigen. Schuif je openingsplectrum niet te ver in de iPhone, aangezien je hiermee interne onderdelen kunt beschadigen.
    • Schuif je openingsplectrum langs de linker onderhoek en via de linkerzijde van de iPhone naar boven. Snijd daarbij alle lijm door die het scherm aan het frame bevestigt.

    • Schuif je openingsplectrum niet te ver in de iPhone, aangezien je hiermee interne onderdelen kunt beschadigen.

  9. Steek je openingsplectrum opnieuw in de onderkant van de telefoon en schuif deze nu langs de rechter onderhoek en via de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is.
    • Steek je openingsplectrum opnieuw in de onderkant van de telefoon en schuif deze nu langs de rechter onderhoek en via de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt.

  10. De bovenkant van het scherm is bevestigd met zowel lijm als klemmen. Schuif je openingsplectrum langs de bovenste hoek van het scherm, terwijl je het scherm voorzichtig naar beneden loopt of trekt, in de richting van de Lightning-poort. Als je te veel kracht gebruikt, zullen de klemmen breken. Wees voorzichtig en heb geduld.
    • De bovenkant van het scherm is bevestigd met zowel lijm als klemmen.

    • Schuif je openingsplectrum langs de bovenste hoek van het scherm, terwijl je het scherm voorzichtig naar beneden loopt of trekt, in de richting van de Lightning-poort.

    • Als je te veel kracht gebruikt, zullen de klemmen breken. Wees voorzichtig en heb geduld.

    • Nogmaals, steek je openingsplectrum niet meer dan een paar millimeter in de telefoon—ongeveer de breedte van het schermframe—of je loopt het risico dat je de sensormodule in het voorste paneel beschadigt.

    • Schuif je plectrum naar de tegenoverliggende bovenste hoek en snijd alle lijm daartussen door.

  11. LCD iPhone-scherm fixkits

    De goedkope optie, ondersteund door onze levenslange garantie.

    Koop kits

    LCD iPhone-scherm fixkits

    Bespaar op reparatiekosten, niet op kwaliteit.

    Koop kits
  12. Trek aan het kleine uiteinde van de zuignap om deze van het scherm te verwijderen.
    • Trek aan het kleine uiteinde van de zuignap om deze van het scherm te verwijderen.

    • Als je een iSclack hebt gebruikt en deze nog steeds aan de telefoon zit, kun je deze er nu afhalen.

  13. Open de iPhone door het scherm van links naar rechts open te klappen, alsof je de achterkant van een boek opent. Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels. Laat het scherm op een object leunen, zodat je niet te veel spanning op de kabels zet en je nog steeds aan de telefoon kunt werken.
    • Open de iPhone door het scherm van links naar rechts open te klappen, alsof je de achterkant van een boek opent.

    • Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels.

    • Laat het scherm op een object leunen, zodat je niet te veel spanning op de kabels zet en je nog steeds aan de telefoon kunt werken.

    • Tijdens de hermontage breng je het scherm in positie, op één lijn met de klemmen aan de bovenkant, en druk je de bovenkant van het scherm voorzichtig in de klemmen voordat je de rest van het scherm vastklikt. Als het scherm niet goed vastklikt, controleer je de klemmen om zeker te weten dat ze niet gebogen zijn.

    • Verwijder de vijf schroeven die het paneel op de logic board-aansluiting bevestigen, met de volgende lengtes:

    • Drie 1.0 mm Y000 schroeven

    • Eén 1.3 mm Y000 schroef

    • Eén 3.7 mm Phillips schroef

  14. Verwijder het paneel.
    • Verwijder het paneel.

    • Het kan zijn dat het paneel ietwat vastzit. Til het voorzichtig, maar wel met wat kracht, omhoog om het los te maken.

    • Tijdens de hermontage is dit een goed moment om je iPhone weer aan te zetten om alle functies te testen voordat je de telefoon weer helemaal sluit. Vergeet je telefoon niet weer uit te schakelen als je verdergaat met de reparatie.

  15. Gebruik een spudger of een schone vingernagel om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je de zwarte, siliconen afdichtingen rondom deze en andere aansluitingen niet beschadigt. Deze afdichtingen zorgen voor extra bescherming tegen water en stof.
    • Gebruik een spudger of een schone vingernagel om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Zorg dat je de zwarte, siliconen afdichtingen rondom deze en andere aansluitingen niet beschadigt. Deze afdichtingen zorgen voor extra bescherming tegen water en stof.

    • Zorg dat je de aansluiting wegbuigt van het logic board om zo te voorkomen dat deze tijdens de reparatie per ongeluk contact maakt met het contact en zo de telefoon mogelijk aanzet.

  16. Gebruik een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel omhoog te duwen en te ontkoppelen. Gebruik een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel omhoog te duwen en te ontkoppelen.
    • Gebruik een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel omhoog te duwen en te ontkoppelen.

  17. Gebruik een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de OLED-schermkabel los te koppelen. Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, positioneer je deze totdat op z'n plek lijkt te zitten en duw je één kant van de aansluiting omlaag tot deze vastklikt, om vervolgens hetzelfde te doen aan de andere kant. Druk niet op het midden, want als de aansluiting verkeerd zit, zul je de pinnen buigen en zo schade veroorzaken.
    • Gebruik een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de OLED-schermkabel los te koppelen.

  18. Gebruik een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de digitizerkabel uit het contact omhoog te duwen. De inkeping waar deze aansluiting in zit, bemoeilijkt het opnieuw aansluiten van deze kabel. Neem je tijd en positioneer het met zorg, om het dan voorzichtig op z'n plek te drukken met het topje van je vinger—eerste de ene kant, dan de andere kant. Als het goed is, voel je het wanneer de aansluiting vastklikt.
    • Gebruik een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de digitizerkabel uit het contact omhoog te duwen.

    • De inkeping waar deze aansluiting in zit, bemoeilijkt het opnieuw aansluiten van deze kabel. Neem je tijd en positioneer het met zorg, om het dan voorzichtig op z'n plek te drukken met het topje van je vinger—eerste de ene kant, dan de andere kant. Als het goed is, voel je het wanneer de aansluiting vastklikt.

    • Als er een deel van je scherm niet op aanraking reageert na de reparatie, ontkoppel je de batterij en sluit je deze aansluiting opnieuw aan. Zorg hierbij dat deze volledig op z'n plaats klikt en dat er geen stof of andere dingen in het contact zitten.

  19. De flexkabel van de sensormodule in het voorste paneel zit lichtjes vast op z'n plek. Til de kabel voorzichtig omhoog totdat deze loskomt van de lijm eronder. Til de kabel voorzichtig omhoog totdat deze loskomt van de lijm eronder.
    • De flexkabel van de sensormodule in het voorste paneel zit lichtjes vast op z'n plek.

    • Til de kabel voorzichtig omhoog totdat deze loskomt van de lijm eronder.

  20. Verwijder de schermmodule.
  21. Peuter het stuk tape dat over de verborgen schroef in rechter onderhoek van de speakerbehuizing zit los. Deze kun je vinden aan de achterkant van de schermmodule. Peuter het stuk tape dat over de verborgen schroef in rechter onderhoek van de speakerbehuizing zit los. Deze kun je vinden aan de achterkant van de schermmodule.
    • Peuter het stuk tape dat over de verborgen schroef in rechter onderhoek van de speakerbehuizing zit los. Deze kun je vinden aan de achterkant van de schermmodule.

  22. Verwijder de drie Y000 schroeven die de speaker-/sensormodule bevestigen: Eén 1.3 mm schroef
    • Verwijder de drie Y000 schroeven die de speaker-/sensormodule bevestigen:

    • Eén 1.3 mm schroef

    • Eén 1.4 mm schroef

    • Eén 1.9 mm schroef

  23. De oorstukspeaker zit lichtjes vast. Steek een spudger voorzichtig onder de bovenkant van de speakermodule om deze vervolgens rustig te naar onderen te kantelen—weg van de bovenkant van het scherm.
    • De oorstukspeaker zit lichtjes vast.

    • Steek een spudger voorzichtig onder de bovenkant van de speakermodule om deze vervolgens rustig te naar onderen te kantelen—weg van de bovenkant van het scherm.

    • De speaker blijft vastzitten met een erg dunne flexkabel. Wees voorzichtig dat je deze niet klemt of beschadigt.

  24. Gebruik een föhn of een warmtepistool of prepareer een iOpener en leg deze aan de voorkant op de bovenkant van het scherm gedurende een minuut om zo de lijm die de sensoren bevestigt te verzachten.
    • Gebruik een föhn of een warmtepistool of prepareer een iOpener en leg deze aan de voorkant op de bovenkant van het scherm gedurende een minuut om zo de lijm die de sensoren bevestigt te verzachten.

  25. Schuif de zijkant van een openingsplectrum voorzichtig onder de flexkabel die onder de microfoon ligt. Kantel je plectrum dan rustig om de microfoon los te krijgen. Zorg ervoor dat je de flexkabel niet afklemt of beschadigt. Indien nodig kun je de punt van een spudger gebruiken om de microfoon uit de inkeping in het voorste paneel te krijgen. Als je de microfoon niet of moeilijk los krijgt, kun je wat extra warmte gebruiken om de lijm verder te verzachten.
    • Schuif de zijkant van een openingsplectrum voorzichtig onder de flexkabel die onder de microfoon ligt.

    • Kantel je plectrum dan rustig om de microfoon los te krijgen. Zorg ervoor dat je de flexkabel niet afklemt of beschadigt.

    • Indien nodig kun je de punt van een spudger gebruiken om de microfoon uit de inkeping in het voorste paneel te krijgen. Als je de microfoon niet of moeilijk los krijgt, kun je wat extra warmte gebruiken om de lijm verder te verzachten.

  26. Schuif je openingsplectrum van links naar rechts onder de flexkabel en de nabijheidssensor- en infraroodschijnwerpermodules door. Wiebel rustig met je plectrum en til deze lichtjes op om de module op deze wijze uit de inkeping in het voorste paneel te tillen. Het is erg handig om de speaker uit de inkeping te tillen en deze weg te duwen, om zo een betere toegang te hebben tot de rest van de telefoon. Wees voorzichtig dat je hier niet te hard aan de dunne flexkabel trekt.
    • Schuif je openingsplectrum van links naar rechts onder de flexkabel en de nabijheidssensor- en infraroodschijnwerpermodules door.

    • Wiebel rustig met je plectrum en til deze lichtjes op om de module op deze wijze uit de inkeping in het voorste paneel te tillen.

    • Het is erg handig om de speaker uit de inkeping te tillen en deze weg te duwen, om zo een betere toegang te hebben tot de rest van de telefoon. Wees voorzichtig dat je hier niet te hard aan de dunne flexkabel trekt.

  27. Gebruik een pincet om de omgevingslichtsensor heen en weer te wiebelen om deze zo uit z'n inkeping in het scherm te kunnen tillen. Als de sensor na een aantal seconden niet loskomt door het wiebelen, gebruik dan meer warmte en probeer het opnieuw.
    • Gebruik een pincet om de omgevingslichtsensor heen en weer te wiebelen om deze zo uit z'n inkeping in het scherm te kunnen tillen.

    • Als de sensor na een aantal seconden niet loskomt door het wiebelen, gebruik dan meer warmte en probeer het opnieuw.

    • De sensor blijft verbonden met de rest van de sensormodule door middel van een erg dunne flexkabel. Zorg dat je deze niet afklemt of beschadigt.

  28. Als het je gelukt is de gehele omgevingslichtsensor te verwijderen, zoals op de foto getoond wordt, ga je verder met de volgende stappen. Als de witte verdeelstrip is losgekomen, maar nog wel in het scherm zit, zoals je kunt zien op de tweede foto, zul je deze er voorzichtig uit moeten heffen langs de bovenkant van de telefoon met behulp van een dun mesje of een wriktool. Het opnieuw gebruiken van warmte kan deze stap vergemakkelijken. Installeer, tijdens de remontage, eerst de verdeler in het scherm, daarbij zorgend dat deze in de juiste richting wijst (de voorkant zie je op de eerste foto, en de achterkant zie je op de derde foto).
    • Als het je gelukt is de gehele omgevingslichtsensor te verwijderen, zoals op de foto getoond wordt, ga je verder met de volgende stappen.

    • Als de witte verdeelstrip is losgekomen, maar nog wel in het scherm zit, zoals je kunt zien op de tweede foto, zul je deze er voorzichtig uit moeten heffen langs de bovenkant van de telefoon met behulp van een dun mesje of een wriktool. Het opnieuw gebruiken van warmte kan deze stap vergemakkelijken.

    • Installeer, tijdens de remontage, eerst de verdeler in het scherm, daarbij zorgend dat deze in de juiste richting wijst (de voorkant zie je op de eerste foto, en de achterkant zie je op de derde foto).

    • Dan zet je de omgevingslichtsensor op de verdeler. Je zult de sensor op z'n plek moeten houden tijdens het vastdraaien van de schroeven die de oorstuk- en sensormodule bevestigen. Als de schroeven eenmaal vastzitten, zal de sensor blijven zitten en functioneren.

  29. Verwijder de oorstukspeaker en voorste sensormodule. Check, tijdens de remontage, de positie van de zwarte, plastic module die de volgende onderdelen bevat: Nabijheidssensor
    • Verwijder de oorstukspeaker en voorste sensormodule.

    • Check, tijdens de remontage, de positie van de zwarte, plastic module die de volgende onderdelen bevat:

    • Nabijheidssensor

    • Infraroodlichtschijnwerper

    • De module moet zo zijn gepositioneerd dat deze onderdelen niet in de weg worden gezeten door lijm.

Conclusie

Ging je reparatie niet zoals gepland? Check dan onze

Antwoordencommunity voor hulp bij het oplossen van je probleem.

100%

Begin met vertalen ›

Jeff Suovanen

Lid sinds: 06-08-13

277.817 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

111 Leden

It would be better if you provided some guidance on moving the iPhone XS Front Camera and Sensor Holder from the old display to the new one since the part you deliver does not include it. In order to remove it I ended up having to use my heat gun which warped the plastic and ultimately caused me to have to buy a replacement. Does it require adhesive? I still don’t know and it gets conveniently ignored in your guide and repair videos on YouTube. I’m quite frustrated.

Adam - Antwoord

Sorry about that! That’s no fun at all. iFixit’s replacement screens are meant to include that component; I’ll ask for someone to check and make sure it’s not left out in the future. However, it’s normally pretty easy to remove using mild heat and/or a few drops of isopropyl alcohol, with some gentle wiggling and prying. Then you carefully position it on your new screen. Adhesive is helpful, but once you screw down the earpiece speaker over the top, it should be perfectly secure regardless.

Jeff Suovanen -

My phone screen feels a little loose after reassembly. Mostly in the top left area if I push it.. is this normal?

Jennifer Palacios - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 187

Afgelopen 7 dagen: 1,388

Afgelopen 30 dagen: 5,697

Altijd: 74,030