Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Als het scherm van je iPhone 12 gebarsten is, niet meer reageert op je input, of geen beeld toont terwijl je telefoon wel aanstaat, kun je deze handleiding gebruiken om je iPhone te herstellen en weer nieuwe leven in te blazen met een nieuw scherm, a.k.a. schermmodule.

De gecombineerde oorstukspeaker + sensormodule die aan de achterkant van het scherm is bevestigd, is in de fabriek op unieke wijze gekoppeld aan jouw individuele iPhone. Je zult deze onderdelen dus mee over moeten zetten naar je nieuwe scherm bij elke schermvervanging die je uitvoert. Dit onderdeel bevat onder andere de infraroodlichtschijnwerper, welke een onderdeel is van de biometrische Face ID-beveiligingsfunctie. Als deze beschadigd is of vervangen wordt, zal de Face ID-functie niet langer werken. Wees daarom extra voorzichtig en probeer te voorkomen dat je geen van deze onderdelen tijdens deze procedure beschadigt. Als je deze wel beschadigt, kan enkel Apple of een door Apple geautoriseerde reparateur de Face ID-functies herstellen.

Let op: De True Tone-functies zullen niet langer werken als je het scherm vervangt, zelfs als je een origineel Apple-scherm gebruikt.

  1. Ontlaad de batterij van je iPhone, voordat je met deze handleiding begint, tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord.
    • Ontlaad de batterij van je iPhone, voordat je met deze handleiding begint, tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord.

    • Schakel je iPhone uit voordat je begint met het demonteren van je toestel.

    • Verwijder de twee 6.75 mm lange P2 pentalobe-schroeven aan de onderkant van je iPhone.

    • Het openen van het iPhone-scherm zal de waterdichte pakkingen aantasten. Zorg dat je vervangende pakkingen klaar hebt liggen voordat je verder gaat, of zorg dat je je toestel niet aan water blootstelt als je je iPhone zonder pakkingen weer in elkaar zet.

  2. Wanneer je iPhone-scherm gebarsten is, kun je verdere schade beperken en lichamelijke schade voorkomen door je scherm af te plakken voorafgaand aan de reparatie. Plak je iPhone-scherm af met overlappende lagen tape totdat het volledige oppervlak is afgedekt. De tape houdt de losse scherven bij elkaar en biedt een betrouwbare structuur bij het wrikken en omhoogtillen van het scherm.
    • Wanneer je iPhone-scherm gebarsten is, kun je verdere schade beperken en lichamelijke schade voorkomen door je scherm af te plakken voorafgaand aan de reparatie.

    • Plak je iPhone-scherm af met overlappende lagen tape totdat het volledige oppervlak is afgedekt.

    • De tape houdt de losse scherven bij elkaar en biedt een betrouwbare structuur bij het wrikken en omhoogtillen van het scherm.

    • Draag tijdens de reparatie een veiligheidsbril om je ogen te beschermen tegen mogelijk loskomende glasscherven.

    • Als het gebroken glas het plaatsen van een zuignap bemoeilijkt, kun je proberen een steviger stuk tape (zoals ducttape) in een van de zuignappen te vouwen om zo het scherm omhoog te tillen.

    How to detect my Iphone what screen it is, OLED or LCD?

    sabrihakulii - Antwoord

    It’s OLED. You can find the specs here, https://support.apple.com/en-us/HT201296

    When you find your phone, at the bottom of the description click on, See the tech specs…

    mcr4u2 -

    The included suction cups were stiff and worthless. They would not lift the screen. Also, I tried every type of tape on the screen to help the suction cups stick without success. Heavy duty suction cups were for my bathroom also failed. However, I had an old GoPro mount with some preapplied double sided 3M VSB tape and stuck that on the screen near the bottom. Magic! This method had the added bonus of being able to use a GoPro attachment as a handle to lift the screen, and propped up the screen like a kickstand in step 12.

    Tawan Khamapirad - Antwoord

    Very cool! Thanks

    Antonio -

    My screen was pretty stuck… would not budge. Heated, super glued the suction cup, tried gorilla tape. Ended up doing the GoPro mount with 3M VSB tape method mentioned. Worked great. That 3M tape is the bomb.

    Rich Wachtel - Antwoord

    The included suction cup took a few tries but ended up working for me.

    charlotte - Antwoord

    If you have flat feeler gauges (for adjusting engine valve tappet clearance, ignition points … old school) the .003 thick goes right in. Work your way up until you can get the pick or supplied pry tool in.

    William Olstad - Antwoord

    where can I buy 3M VSB plis!!

    gerardo artigas cuellar - Antwoord

    I used the tweezers that came with the replacement screen and jammed one of them into the glass and that eventually worked. Heating with a blow dryer is also important. The suction cup was helpful in loosening the adhesive for sure, but just not enough to get the display to come out.

    J Olin - Antwoord

  3. Verwarm de onderkant van de iPhone om de lijm onder het scherm te verzwakken. Zo wordt het makkelijker het scherm te openen.
    • Verwarm de onderkant van de iPhone om de lijm onder het scherm te verzwakken. Zo wordt het makkelijker het scherm te openen.

    • Gebruik hiervoor een föhn, een warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende een minuut op de onderkant van de iPhone om de lijm eronder te verzwakken.

  4. De volgende twee stappen laten je zien hoe je de iSclack gebruikt. De iSclack is een handige tool die we aanraden aan iedereen die vaker reparaties uitvoert. Als je geen gebruik maakt van de iSclack kun je de volgende twee stappen overslaan voor een alternatieve methode. Als de plastic dieptemeter nog steeds in het midden van de iSclack zit, kun je deze nu verwijderen—deze is namelijk niet nodig voor grotere iPhone's zoals de iPhone 12.
    • De volgende twee stappen laten je zien hoe je de iSclack gebruikt. De iSclack is een handige tool die we aanraden aan iedereen die vaker reparaties uitvoert. Als je geen gebruik maakt van de iSclack kun je de volgende twee stappen overslaan voor een alternatieve methode.

    • Als de plastic dieptemeter nog steeds in het midden van de iSclack zit, kun je deze nu verwijderen—deze is namelijk niet nodig voor grotere iPhone's zoals de iPhone 12.

    • Plaats de zuignappen aan de onderkant van de telefoon op het scherm—een op de voorkant en een op de achterkant.

    • Druk beide zuignappen stevig vast.

    • Als het glas van je scherm gebarsten is, kun je deze beplakken met doorzichtige tape. Dit houdt het scherm en de scherven bij elkaar en maakt het zo mogelijk voor de zuignappen om zich vast te zuigen. De iSclack bevat ook twee stukken tape voor deze stap,

  5. Houd je iPhone stevig vast en druk de handvatten van de iSclack naar elkaar toe om de scherm van de achterste behuizing te scheiden. Probeer het scherm nog niet volledig te verwijderen; een kleine opening aan de onderkant van de telefoon is meer dan genoeg. Steek een openingsplectrum aan de onderkant van de telefoon in de opening onder het scherm.
    • Houd je iPhone stevig vast en druk de handvatten van de iSclack naar elkaar toe om de scherm van de achterste behuizing te scheiden.

    • Probeer het scherm nog niet volledig te verwijderen; een kleine opening aan de onderkant van de telefoon is meer dan genoeg.

    • Steek een openingsplectrum aan de onderkant van de telefoon in de opening onder het scherm.

    • Sla de volgende twee stappen over.

  6. Als je een enkele zuignap gebruikt, druk je deze op de onderkant van je telefoon, waarbij je de rand van het glas probeert te vermijden. Als het glas van je scherm gebarsten is, kun je deze met wat doorzichtige tape beplakken. Zo kan de zuignap zich alsnog vastzuigen. Als alternatief kun je er ook voor kiezen om zeer sterke tape te gebruiken in plaats van de zuignap. Als dat alles niet lukt, kun je je zuignap op je scherm lijmen met secondelij,.
    • Als je een enkele zuignap gebruikt, druk je deze op de onderkant van je telefoon, waarbij je de rand van het glas probeert te vermijden.

    • Als het glas van je scherm gebarsten is, kun je deze met wat doorzichtige tape beplakken. Zo kan de zuignap zich alsnog vastzuigen. Als alternatief kun je er ook voor kiezen om zeer sterke tape te gebruiken in plaats van de zuignap. Als dat alles niet lukt, kun je je zuignap op je scherm lijmen met secondelij,.

  7. Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen het voorste schermpaneel en de achterste behuizing. Steek een openingsplectrum in de zojuist door jou gecreëerde opening. De waterdichte kleefstrip die het scherm vasthoudt, is erg sterk: het creëren van de opening kan daarom heel wat kracht kosten. Als je moeite hebt met het creëren van de opening, zul je meer warmte moeten gebruiken om het scherm daarna heen en weer en op en neer te wiebelen, zodat er genoeg ruimte ontstaat voor het inbrengen van je plectrum.
    • Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen het voorste schermpaneel en de achterste behuizing.

    • Steek een openingsplectrum in de zojuist door jou gecreëerde opening.

    • De waterdichte kleefstrip die het scherm vasthoudt, is erg sterk: het creëren van de opening kan daarom heel wat kracht kosten. Als je moeite hebt met het creëren van de opening, zul je meer warmte moeten gebruiken om het scherm daarna heen en weer en op en neer te wiebelen, zodat er genoeg ruimte ontstaat voor het inbrengen van je plectrum.

    This seems impossible. I've been trying for an hour with heat and rocking, and the screen doesn't budge. :(

    Aubi Abramowitz - Antwoord

  8. Schuif je openingsplectrum langs de linker onderhoek en langs de linkerzijde van de iPhone naar boven en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Steek je plectrum niet te ver in je toestel, aangezien je daarmee riskeert de schermkabels aan deze kant van de iPhone te beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeter in je toestel, zodat deze niet verder komt dan de buitenste rand van het scherm. Steek je plectrum niet te ver in je toestel, aangezien je daarmee riskeert de schermkabels aan deze kant van de iPhone te beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeter in je toestel, zodat deze niet verder komt dan de buitenste rand van het scherm.
    • Schuif je openingsplectrum langs de linker onderhoek en langs de linkerzijde van de iPhone naar boven en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Steek je plectrum niet te ver in je toestel, aangezien je daarmee riskeert de schermkabels aan deze kant van de iPhone te beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeter in je toestel, zodat deze niet verder komt dan de buitenste rand van het scherm.

  9. Steek je plectrum opnieuw in de onderkant van je iPhone en schuif 'm deze keer langs de rechter onderhoek en via de rechterzijde naar boven. Snijd opnieuw alle lijm door die je tegenkomt. Steek je plectrum niet te ver in je toestel, aangezien je daarmee riskeert de onderdelen in je telefoon te beschadigen. Steek je plectrum niet te ver in je toestel, aangezien je daarmee riskeert de onderdelen in je telefoon te beschadigen.
    • Steek je plectrum opnieuw in de onderkant van je iPhone en schuif 'm deze keer langs de rechter onderhoek en via de rechterzijde naar boven. Snijd opnieuw alle lijm door die je tegenkomt.

    • Steek je plectrum niet te ver in je toestel, aangezien je daarmee riskeert de onderdelen in je telefoon te beschadigen.

  10. De bovenkant van het scherm is bevestigd met zowel lijm als klemmen. Steek je plectrum in de rechterzijde van de telefoon. Schuif deze om de rechter bovenhoek heen en langs de bovenkant van de telefoon. Steek je plectrum weer niet verder dan een aantal millimeters in je toestel—maximaal de breedte van de buitenste schermrand—of je riskeert het beschadigen van de sensormodule in het voorste paneel.
    • De bovenkant van het scherm is bevestigd met zowel lijm als klemmen.

    • Steek je plectrum in de rechterzijde van de telefoon. Schuif deze om de rechter bovenhoek heen en langs de bovenkant van de telefoon.

    • Steek je plectrum weer niet verder dan een aantal millimeters in je toestel—maximaal de breedte van de buitenste schermrand—of je riskeert het beschadigen van de sensormodule in het voorste paneel.

  11. Als je je zuignap of iSclack nog niet hebt verwijderd, doe je dat nu. Open de iPhone door het scherm vanaf de rechterkant open te klappen, zoals je bij een boek zou doen. Probeer het scherm nog niet volledig te verwijderen, aangezien deze, door middel van een aantal kwetsbare lintkabels, nog steeds is verbonden met het logic board van de iPhone.
    • Als je je zuignap of iSclack nog niet hebt verwijderd, doe je dat nu.

    • Open de iPhone door het scherm vanaf de rechterkant open te klappen, zoals je bij een boek zou doen.

    • Probeer het scherm nog niet volledig te verwijderen, aangezien deze, door middel van een aantal kwetsbare lintkabels, nog steeds is verbonden met het logic board van de iPhone.

    • Laat het opengeklapte scherm tegen een object leunen, zodat je op veilige wijze aan de telefoon kunt werken.

    • Zorg dat je het scherm, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, op de juiste positie legt, zodat de klemmen op een lijn komen met het frame en druk de bovenkant van het scherm vervolgens als eerste vast. Als je het scherm niet vast voelt of hoort klikken, zul je de staat van de klemmen moeten checken om te zien of ze niet gebogen zijn.

  12. Verwijder de twee 1.1 mm lange Y000-schroeven die de covers van de batterij- en schermaansluitingen bevestigen.
    • Verwijder de twee 1.1 mm lange Y000-schroeven die de covers van de batterij- en schermaansluitingen bevestigen.

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt welke schroeven waarvandaan komen, zodat je zeker weet dat deze op de juiste plek terug worden geplaatst. Zo voorkom je dat je je iPhone beschadigt.

    • Dit is, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, een goed moment om je iPhone aan te zetten en alle functies te checken, voordat je je iPhone weer definitief sluit. Zorg dat je je iPhone weer uitschakelt als je verder gaat met de reparatie.

    Ouch, I see a broken flat here…

    Alessandro Sordelli - Antwoord

  13. Verwijder de cover.
    • Verwijder de cover.

  14. Gebruik je spudger of een nagel om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Probeer te voorkomen dat je de zwarte, siliconen zegels rondom deze en andere bordaansluitingen beschadigt. Deze pakkingen bieden extra bescherming tegen water- en stofindringing.
    • Gebruik je spudger of een nagel om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Probeer te voorkomen dat je de zwarte, siliconen zegels rondom deze en andere bordaansluitingen beschadigt. Deze pakkingen bieden extra bescherming tegen water- en stofindringing.

    • Buig de aansluiting lichtjes weg van het logic board om te voorkomen dat deze per ongeluk contact maakt met het contact op het logic board en zo de telefoon inschakelt tijdens de reparatie.

  15. Gebruik een spudger of een nagel om de schermkabelaansluiting los te koppelen. Om drukaansluitingen als deze weer aan te sluiten, breng je deze op de juiste positie boven het contact aan en druk je eerst de ene kant en dan pas de andere kant vast. Druk de aansluiting niet via het midden vast, want als de aansluiting niet goed zit, zul je op deze wijze de pinnen buigen en deze mogelijk permanent beschadigen.
    • Gebruik een spudger of een nagel om de schermkabelaansluiting los te koppelen.

    • Om drukaansluitingen als deze weer aan te sluiten, breng je deze op de juiste positie boven het contact aan en druk je eerst de ene kant en dan pas de andere kant vast. Druk de aansluiting niet via het midden vast, want als de aansluiting niet goed zit, zul je op deze wijze de pinnen buigen en deze mogelijk permanent beschadigen.

  16. Gebruik een spudger of een nagel om de kabelaansluiting van de digitizer los te koppelen. Als een van de functies van het scherm niet goed werkt na deze reparatie, kun je de batterij loskoppelen en de batterijaansluiting opnieuw aansluiten: zorg dat je deze goed hoort of voelt vastklikken en dat er niets tussen de aansluiting en het contact zit.
    • Gebruik een spudger of een nagel om de kabelaansluiting van de digitizer los te koppelen.

    • Als een van de functies van het scherm niet goed werkt na deze reparatie, kun je de batterij loskoppelen en de batterijaansluiting opnieuw aansluiten: zorg dat je deze goed hoort of voelt vastklikken en dat er niets tussen de aansluiting en het contact zit.

  17. Gebruik een Y000-schroevendraaier om de vier schroeven, die de cover van de voorste sensoraansluiting bevestigen, los te schroeven.
    • Gebruik een Y000-schroevendraaier om de vier schroeven, die de cover van de voorste sensoraansluiting bevestigen, los te schroeven.

    • Drie 1.1 mm lange schroeven.

    • Eén 1.4 mm lange schroef.

  18. Klap de cover vanaf de linkerkant open totdat de kleine klem aan de rechterkant loskomt. Verwijder de cover. Steek, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, eerst de klem aan de rechterkant in de opening. Vervolgens kun je de rest van de cover bevestigen.
    • Klap de cover vanaf de linkerkant open totdat de kleine klem aan de rechterkant loskomt.

    • Verwijder de cover.

    • Steek, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, eerst de klem aan de rechterkant in de opening. Vervolgens kun je de rest van de cover bevestigen.

  19. Gebruik een spudger of een nagel om de kabelaansluiting van de voorste sensormodule los te koppelen. Gebruik een spudger of een nagel om de kabelaansluiting van de voorste sensormodule los te koppelen.
    • Gebruik een spudger of een nagel om de kabelaansluiting van de voorste sensormodule los te koppelen.

  20. Verwijder de schermmodule.
  21. Verwijder de vier schroeven, die de speaker/sensormodule aan de achterkant van het scherm bevestigen:
    • Verwijder de vier schroeven, die de speaker/sensormodule aan de achterkant van het scherm bevestigen:

    • Twee 1.4 mm lange Phillips-schroeven.

    • Eén 1.7 mm lange geschouderde Y000-schroef.

    • Eén 1.2 mm lange Y000-schroef.

  22. De oorstukspeaker is lichtjes in de telefoon vastgemaakt. Gebruik de punt van je spudger om de bovenkant van de speaker op voorzichtige wijze omhoog te wrikken.
    • De oorstukspeaker is lichtjes in de telefoon vastgemaakt.

    • Gebruik de punt van je spudger om de bovenkant van de speaker op voorzichtige wijze omhoog te wrikken.

    • Klap de speakermodule naar beneden en weg van de bovenkant van het scherm.

    • De speaker blijft met een zeer dunne lintkabel verbonden zitten. Wees voorzichtig en zorg dat je de kabel niet beschadigt of onnodig op spanning brengt.

  23. Gebruik een föhn, warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende 1-2 minuten op de voorste bovenkant van het scherm om de lijm onder de sensoren te verzwakken.
    • Gebruik een föhn, warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende 1-2 minuten op de voorste bovenkant van het scherm om de lijm onder de sensoren te verzwakken.

  24. Gebruik de punt van je spudger om de omgevingslichtsensor uit de inkeping in het voorste paneel omhoog te tillen en te verwijderen. Zorg dat je de lintkabels van de lichtsensor niet beschadigt bij het omhoogwrikken van de sensor. Blijf je spudger onder de omgevingslichtsensor en de bijbehorende kabel door schuiven om deze van de lijm te scheiden die het in de telefoon bevestigt.
    • Gebruik de punt van je spudger om de omgevingslichtsensor uit de inkeping in het voorste paneel omhoog te tillen en te verwijderen.

    • Zorg dat je de lintkabels van de lichtsensor niet beschadigt bij het omhoogwrikken van de sensor.

    • Blijf je spudger onder de omgevingslichtsensor en de bijbehorende kabel door schuiven om deze van de lijm te scheiden die het in de telefoon bevestigt.

  25. Gebruik de punt van je spudger om de microfoon uit de inkeping in het voorste paneel omhoog te tillen en te verwijderen. Gebruik de punt van je spudger om de microfoon uit de inkeping in het voorste paneel omhoog te tillen en te verwijderen. Gebruik de punt van je spudger om de microfoon uit de inkeping in het voorste paneel omhoog te tillen en te verwijderen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de microfoon uit de inkeping in het voorste paneel omhoog te tillen en te verwijderen.

  26. Gebruik de punt van je spudger om de nabijheidssensor en de infraroodschijnwerper uit de inkeping in het voorste paneel te tillen. Gebruik de punt van je spudger om de nabijheidssensor en de infraroodschijnwerper uit de inkeping in het voorste paneel te tillen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de nabijheidssensor en de infraroodschijnwerper uit de inkeping in het voorste paneel te tillen.

  27. Verwijder de oorstukspeaker en de voorste sensormodule. Check, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, de positie van de zwarte, plastic module die de volgende onderdelen bevat: Nabijheidssensor
    • Verwijder de oorstukspeaker en de voorste sensormodule.

    • Check, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, de positie van de zwarte, plastic module die de volgende onderdelen bevat:

    • Nabijheidssensor

    • Infraroodschijnwerper

    • De module moet zodanig zijn gepositioneerd dat deze onderdelen niet in de weg worden gezeten door enige vorm van lijm.

Conclusie

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of stel je vraag op ons iPhone 12-antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

80%

Begin met vertalen ›

Adam O'Camb

Lid sinds: 11-04-15

160.245 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

140 Leden

2 Opmerkingen

i am trying to source a replacement screen for my iPhone 12 that needs a new digitizer and battery. My main concern is since I cannot purchase an original part from apple and have to resort to eBay they have several option;

Lcd / Oled soft / Oled hard / Incell lcd??

I asssumed the 12 came with the oled screen and I’m worried that if I put a non original type screen it could damage phone after awhile?

what digitizer should I get?

Adam Anderson - Antwoord

Hi, I would recommend looking at places like Fixez.com rather than Ebay. Their prices are lower and they have a LCD buyback program which is very helpful. They have a wide ranging variety of LCD's. On a scale of best to worst LCD's its ranges: OLED Soft,OLED Hard, Incell LCD, LCD. I hope this helps

Tecc World -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 163

Afgelopen 7 dagen: 996

Afgelopen 30 dagen: 4,180

Altijd: 48,296