Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de ventilator van een Sony PlayStation 4 te vervangen.

Koppel je PS4 los voordat je met enige reparatie begint.

  1. Pak de PS4 met beide handen vast langs de opening in de bovenste behuizing. Duw de glimmende kant van de bovenste behuizing met je duimen weg totdat deze los komt en naar de zijkant beweegt. Til de glimmende zijde van de bovenste behuizing omhoog en naar achteren om deze van de PS4 te verwijderen.
    • Pak de PS4 met beide handen vast langs de opening in de bovenste behuizing.

    • Duw de glimmende kant van de bovenste behuizing met je duimen weg totdat deze los komt en naar de zijkant beweegt.

    • Til de glimmende zijde van de bovenste behuizing omhoog en naar achteren om deze van de PS4 te verwijderen.

  2. Gebruik een Phillips-schroevendraaier om de 6.5 mm lange schroef, die de beugel op de harde schijf aan de behuizing bevestigt, te verwijderen. Gebruik een Phillips-schroevendraaier om de 6.5 mm lange schroef, die de beugel op de harde schijf aan de behuizing bevestigt, te verwijderen.
    • Gebruik een Phillips-schroevendraaier om de 6.5 mm lange schroef, die de beugel op de harde schijf aan de behuizing bevestigt, te verwijderen.

  3. Trek de beugel over de harde schijf uit de behuizing. Wees voorzichtig en zorg dat je de harde schijf niet laat vallen. De onderdelen in de harde schijf zijn erg kwetsbaar en vatbaar voor valschade. Wees voorzichtig en zorg dat je de harde schijf niet laat vallen. De onderdelen in de harde schijf zijn erg kwetsbaar en vatbaar voor valschade.
    • Trek de beugel over de harde schijf uit de behuizing.

    • Wees voorzichtig en zorg dat je de harde schijf niet laat vallen. De onderdelen in de harde schijf zijn erg kwetsbaar en vatbaar voor valschade.

  4. Draai de PS4 om, zodat deze met de onderkant/achterkant naar boven wijst.
    • Draai de PS4 om, zodat deze met de onderkant/achterkant naar boven wijst.

  5. Gebruik een pincet om de twee stickers in het midden van de achterkant van de PS4 te verwijderen. Achter de stickers zul je twee schroeven vinden die de behuizing bevestigen. Gebruik een pincet om de twee stickers in het midden van de achterkant van de PS4 te verwijderen. Achter de stickers zul je twee schroeven vinden die de behuizing bevestigen. Gebruik een pincet om de twee stickers in het midden van de achterkant van de PS4 te verwijderen. Achter de stickers zul je twee schroeven vinden die de behuizing bevestigen.
    • Gebruik een pincet om de twee stickers in het midden van de achterkant van de PS4 te verwijderen. Achter de stickers zul je twee schroeven vinden die de behuizing bevestigen.

  6. Gebruik een pincet om de plastic schroefcovers in iedere hoek op voorzichtige wijze te verwijderen. Dit zal nog twee schroeven blootleggen. Gebruik een pincet om de plastic schroefcovers in iedere hoek op voorzichtige wijze te verwijderen. Dit zal nog twee schroeven blootleggen.
    • Gebruik een pincet om de plastic schroefcovers in iedere hoek op voorzichtige wijze te verwijderen. Dit zal nog twee schroeven blootleggen.

  7. Verwijder de vier 7.2 mm lange Torx-veiligheidsschroeven aan de achterkant van de PS4. Verwijder de vier 7.2 mm lange Torx-veiligheidsschroeven aan de achterkant van de PS4.
    • Verwijder de vier 7.2 mm lange Torx-veiligheidsschroeven aan de achterkant van de PS4.

  8. Gebruik je duimen om de onderste behuizing omhoog en van de PS4 weg te tillen. De onderste behuizing wordt op z'n plek gehouden door plastic klemmen. Je zult dus aanzienlijke kracht uit moeten oefenen om de onderste behuizing los te krijgen.
    • Gebruik je duimen om de onderste behuizing omhoog en van de PS4 weg te tillen.

    • De onderste behuizing wordt op z'n plek gehouden door plastic klemmen. Je zult dus aanzienlijke kracht uit moeten oefenen om de onderste behuizing los te krijgen.

  9. Gebruik een pincet om de stroomvoorzieningskabel uit het toestel te trekken en de stroomvoorzieningsunit van het moederbord los te koppelen . Gebruik een pincet om de stroomvoorzieningskabel uit het toestel te trekken en de stroomvoorzieningsunit van het moederbord los te koppelen .
    • Gebruik een pincet om de stroomvoorzieningskabel uit het toestel te trekken en de stroomvoorzieningsunit van het moederbord los te koppelen .

  10. Verwijder de drie 9.7 mm lange Torx Security-schroeven. Verwijder de twee 41 mm lange Phillips-schroeven inclusief beugels.
    • Verwijder de drie 9.7 mm lange Torx Security-schroeven.

    • Verwijder de twee 41 mm lange Phillips-schroeven inclusief beugels.

  11. Til de stroomvoorziening in een rechte beweging omhoog en uit de PS4. De stroomvoorziening wordt stevig op z'n plek gehouden door een soort vorken die zich aan de linkerzijde bevinden. Het kan meerdere pogingen kosten om de stroomvoorziening te verwijderen. Zorg dat je de vorken, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, goed hebt gepositioneerd alvorens je de stroomvoorziening op de juiste plek terugplaatst.
    • Til de stroomvoorziening in een rechte beweging omhoog en uit de PS4.

    • De stroomvoorziening wordt stevig op z'n plek gehouden door een soort vorken die zich aan de linkerzijde bevinden. Het kan meerdere pogingen kosten om de stroomvoorziening te verwijderen.

    • Zorg dat je de vorken, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, goed hebt gepositioneerd alvorens je de stroomvoorziening op de juiste plek terugplaatst.

  12. Gebruik de punt van een spudger om de antennekabel van het moederbord los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de antennekabel van het moederbord los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de antennekabel van het moederbord los te koppelen.

  13. Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel vast te pakken en deze uit de kabelgoten te verwijderen. Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel vast te pakken en deze uit de kabelgoten te verwijderen. Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel vast te pakken en deze uit de kabelgoten te verwijderen.
    • Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel vast te pakken en deze uit de kabelgoten te verwijderen.

  14. Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel onder de kabel van de optische schijf uit te begeleiden. Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel onder de kabel van de optische schijf uit te begeleiden. Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel onder de kabel van de optische schijf uit te begeleiden.
    • Gebruik een pincet of je vingers om de antennekabel onder de kabel van de optische schijf uit te begeleiden.

  15. Verwijder de 9.7 mm lange Torx-veiligheidsschroef die de antenne bevestigt. Verwijder de 9.7 mm lange Torx-veiligheidsschroef die de antenne bevestigt.
    • Verwijder de 9.7 mm lange Torx-veiligheidsschroef die de antenne bevestigt.

  16. Verwijder de WiFi-antenne. Verwijder de WiFi-antenne.
    • Verwijder de WiFi-antenne.

  17. Gebruik je nagels om de metalen uitwerphendel van de lintkabel, die zich aan de bovenkant van de optische schijf bevindt, naar beneden te drukken. Gebruik je vingers of een pincet om de lintkabel los te koppelen door deze aan de zwarte lip van het contact weg te trekken. Je hoeft de metalen uitwerphendel niet weer in te drukken bij het weer aansluiten van de lintkabel. Je hoort als het goed is een klik als de kabel er volledig in is geduwd.
    • Gebruik je nagels om de metalen uitwerphendel van de lintkabel, die zich aan de bovenkant van de optische schijf bevindt, naar beneden te drukken.

    • Gebruik je vingers of een pincet om de lintkabel los te koppelen door deze aan de zwarte lip van het contact weg te trekken.

    • Je hoeft de metalen uitwerphendel niet weer in te drukken bij het weer aansluiten van de lintkabel. Je hoort als het goed is een klik als de kabel er volledig in is geduwd.

  18. Gebruik je nagel om de metalen uitwerphendel van de lintkabel, die aan het moederbord is verbonden, naar beneden te duwen. Gebruik je vingers of een pincet om de lintkabel, door deze aan de zwarte lip weg te trekken, los te koppelen. Leg de lintkabel aan de kant voor het weer in elkaar zetten van je toestel.
    • Gebruik je nagel om de metalen uitwerphendel van de lintkabel, die aan het moederbord is verbonden, naar beneden te duwen.

    • Gebruik je vingers of een pincet om de lintkabel, door deze aan de zwarte lip weg te trekken, los te koppelen.

    • Leg de lintkabel aan de kant voor het weer in elkaar zetten van je toestel.

  19. Gebruik je vingers of een pincet om de kabel van de optische schijf van het moederbord los te koppelen. Gebruik je vingers of een pincet om de kabel van de optische schijf van het moederbord los te koppelen.
    • Gebruik je vingers of een pincet om de kabel van de optische schijf van het moederbord los te koppelen.

  20. Gebruik je vingers of een pincet om de kabel van de optische schijf uit de kabelgoten,die de kabel op z'n plek houden, te verwijderen. Gebruik je vingers of een pincet om de kabel van de optische schijf uit de kabelgoten,die de kabel op z'n plek houden, te verwijderen. Gebruik je vingers of een pincet om de kabel van de optische schijf uit de kabelgoten,die de kabel op z'n plek houden, te verwijderen.
    • Gebruik je vingers of een pincet om de kabel van de optische schijf uit de kabelgoten,die de kabel op z'n plek houden, te verwijderen.

  21. Verwijder de vier schroeven die de optische schijf bevestigen: Drie 9.7 mm lange Torx-schroeven
    • Verwijder de vier schroeven die de optische schijf bevestigen:

    • Drie 9.7 mm lange Torx-schroeven

    • Eén 6.2 mm lange Phillips-schroef

  22. Til de optische schijf in een rechte beweging omhoog en uit de PS4. Til de optische schijf in een rechte beweging omhoog en uit de PS4.
    • Til de optische schijf in een rechte beweging omhoog en uit de PS4.

  23. Verwijder de twee 9.7 mm lange Torx-schroeven die de bovenste behuizing bevestigen. Verwijder de twee 9.7 mm lange Torx-schroeven die de bovenste behuizing bevestigen.
    • Verwijder de twee 9.7 mm lange Torx-schroeven die de bovenste behuizing bevestigen.

  24. Til de bovenste behuizing omhoog en naar achteren om deze van de PS4 te verwijderen. De bovenste behuizing wordt op z'n plek gehouden door plastic lipjes aan de voorkant. Het kan daarom aardig wat kracht kosten om deze los te krijgen. De bovenste behuizing wordt op z'n plek gehouden door plastic lipjes aan de voorkant. Het kan daarom aardig wat kracht kosten om deze los te krijgen.
    • Til de bovenste behuizing omhoog en naar achteren om deze van de PS4 te verwijderen.

    • De bovenste behuizing wordt op z'n plek gehouden door plastic lipjes aan de voorkant. Het kan daarom aardig wat kracht kosten om deze los te krijgen.

  25. Verwijder de twaalf 9.7 mm lange Torx-schroeven die het bovenste EMI-schild bevestigen. Verwijder de twaalf 9.7 mm lange Torx-schroeven die het bovenste EMI-schild bevestigen.
    • Verwijder de twaalf 9.7 mm lange Torx-schroeven die het bovenste EMI-schild bevestigen.

  26. Deze stap toont je hoe je de drukplaat op de correcte wijze los schroeft. Verwijder de twee 15.6 mm lange Phillips-schroeven. Schroef de drukplaat langzaam maar zeker los door iedere schroef met een halve draai los te draaien.
    • Deze stap toont je hoe je de drukplaat op de correcte wijze los schroeft.

    • Verwijder de twee 15.6 mm lange Phillips-schroeven.

    • Schroef de drukplaat langzaam maar zeker los door iedere schroef met een halve draai los te draaien.

    • Doe dit om en om bij de twee verschillende schroeven om ervoor te zorgen dat je een even druk op de drukplaat houdt.

    • Schroef nooit een kant volledig los zonder de andere kant ook tegelijkertijd los te schroeven. Doe je dit wel, dan loop je het risico de processor te beschadigen.

  27. Verwijder de drukplaat.
    • Verwijder de drukplaat.

  28. Verwijder het bovenste EMI-schild. Verwijder het bovenste EMI-schild.
    • Verwijder het bovenste EMI-schild.

  29. Steek het platte einde van je spudger tussen de ventilatorkabel en het moederbord. Draai je spudger om de aansluiting in een rechte beweging omhoog te duwen en deze van het moederbord los te koppelen.
    • Steek het platte einde van je spudger tussen de ventilatorkabel en het moederbord.

    • Draai je spudger om de aansluiting in een rechte beweging omhoog te duwen en deze van het moederbord los te koppelen.

  30. Pak de zijkanten van het moederbord, aan de voorkant van de PS4, vast. Til het moederbord op tot de USB-poorten uit de behuizing van de PS4 los komen.
    • Pak de zijkanten van het moederbord, aan de voorkant van de PS4, vast.

    • Til het moederbord op tot de USB-poorten uit de behuizing van de PS4 los komen.

  31. Til het moederbord uit de PS4. Zorg dat je, voordat je een nieuw moederbord installeert, een nieuwe laag thermische pasta op de processor aanbrengt met behulp van deze handleiding. Als je geen nieuwe laag thermische pasta aanbrengt, zal je PS4 op den duur oververhitten.
    • Til het moederbord uit de PS4.

    • Zorg dat je, voordat je een nieuw moederbord installeert, een nieuwe laag thermische pasta op de processor aanbrengt met behulp van deze handleiding.

    • Als je geen nieuwe laag thermische pasta aanbrengt, zal je PS4 op den duur oververhitten.

    • Steek de I/O-kant van het moederbord als eerste in de behuizing en laat vervolgens de andere kant in de behuizing zakken.

  32. Verwijder de drie 6.2 mm lange Phillips-schroeven uit het onderste EMI-schild. Verwijder de drie 6.2 mm lange Phillips-schroeven uit het onderste EMI-schild.
    • Verwijder de drie 6.2 mm lange Phillips-schroeven uit het onderste EMI-schild.

  33. Til het onderste EMI-schild en het koellichaam in een rechte beweging omhoog uit de PS4. Til het onderste EMI-schild en het koellichaam in een rechte beweging omhoog uit de PS4.
    • Til het onderste EMI-schild en het koellichaam in een rechte beweging omhoog uit de PS4.

  34. Verwijder de twee 6.2 mm lange Phillips-schroeven uit de ventilator. Verwijder de twee 6.2 mm lange Phillips-schroeven uit de ventilator.
    • Verwijder de twee 6.2 mm lange Phillips-schroeven uit de ventilator.

  35. Til de ventilator in een rechte beweging omhoog uit de behuizing van de PS4. Til de ventilator in een rechte beweging omhoog uit de behuizing van de PS4.
    • Til de ventilator in een rechte beweging omhoog uit de behuizing van de PS4.

  36. Gebruik een pincet om het schuimen kussen op voorzichtige wijze van de ventilator te verwijderen. Installeer het schuimen kussen op dezelfde locatie op de nieuwe ventilator. Installeer het schuimen kussen op dezelfde locatie op de nieuwe ventilator.
    • Gebruik een pincet om het schuimen kussen op voorzichtige wijze van de ventilator te verwijderen.

    • Installeer het schuimen kussen op dezelfde locatie op de nieuwe ventilator.

  37. Verwijder de resterende kleinere stukken schuim van de ventilator. Gebruik een föhn of een warmtepistool om de lijm, indien nodig, te verwarmen en te verzachten. Installeer deze op exact dezelfde locaties op de nieuwe ventilator. Je kunt met behulp van de lijm die op de achterste ventilator is achtergebleven zien waar je de kussens op de nieuwe ventilator moet plakken.
    • Verwijder de resterende kleinere stukken schuim van de ventilator.

    • Gebruik een föhn of een warmtepistool om de lijm, indien nodig, te verwarmen en te verzachten.

    • Installeer deze op exact dezelfde locaties op de nieuwe ventilator. Je kunt met behulp van de lijm die op de achterste ventilator is achtergebleven zien waar je de kussens op de nieuwe ventilator moet plakken.

  38. Verwijder de lijmstrip die de kabel van de ventilator bevestigt. Plaats de kleefstrip op de nieuwe ventilator en bevestig de kabel van de ventilator op dezelfde locatie als waar de oude kabel zich bevond. Plaats de kleefstrip op de nieuwe ventilator en bevestig de kabel van de ventilator op dezelfde locatie als waar de oude kabel zich bevond.
    • Verwijder de lijmstrip die de kabel van de ventilator bevestigt.

    • Plaats de kleefstrip op de nieuwe ventilator en bevestig de kabel van de ventilator op dezelfde locatie als waar de oude kabel zich bevond.

Conclusie

Ging je reparatie niet zoals gepland? Check dan onze antwoordengemeenschap voor hulp bij het oplossen van je probleem.

Vergelijk je vervangende onderdeel met het originele onderdeel—het kan nodig zijn dat je sommige oude onderdelen mee over moet zetten naar je nieuwe onderdeel of dat je de folie van het nieuwe onderdeel moet verwijderen voordat je deze installeert.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Sam Omiotek

Lid sinds: 25-02-19

30.634 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

139 Leden

34 Opmerkingen

Great guide, but where to buy a fan for the ps4?!

frankeinarhaugen - Antwoord

Look one ebay, that's where my store gets the majority of out parts from. considering we fix computers.

jonathon saygidia -

Will this guide work with the CUH-1200 model?

Jose Alvizo - Antwoord

excellent camarade !

Beaux travail !

Attention au principe de peter... Niveaux d'incom.......

je déconne !

P.S. Ne pas se ronger les ongles ca evite les pinces a épiler !

je déconne pas !

Inversement ce pas très esthétique...

Change rien !

Dall - Antwoord

My PS4 has been overheating so I decided to take it apart and clean it. I cleaned it well but it still over heats the fan will try to start up but cuts back off plz help

Tristen hudson - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 107

Afgelopen 7 dagen: 884

Afgelopen 30 dagen: 3,647

Altijd: 371,124