Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een versleten of kapotte batterij in je Motorola Moto G6 Plus te verwijderen en/of te vervangen.

Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

Kalibreer, na het voltooien van deze handleiding, je batterij voor een optimale performance: Laad deze op tot 100% en laat je toestel nog minstens twee uur doorladen. Gebruik je telefoon vervolgens totdat deze zichzelf uitschakelt als gevolg van een lege batterij. Laad je batterij tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

  1. Schakel je telefoon uit voordat je begint.
    • Schakel je telefoon uit voordat je begint.

    • Ontlaad de batterij van je toestel, indien mogelijk, voordat je begint met de demontage. Als je batterij geladen is, bestaat er een groter risico op een ongeluk bij het per ongeluk oververhitten of anderszins beschadigen van je batterij.

    • Als je glazen achterkant gebarsten is, kun je het beplakken met doorzichtige tape om de glasscherven bij elkaar te houden en fysiek schade te voorkomen.

    • Verwarm een iOpener en verwarm de onderkant van de glazen achterkant gedurende minimaal twee minuten, of totdat het te warm is om aan te raken. Dit helpt bij het verzwakken van de lijm onder de glazen achterkant.

    • Het kan nodig zijn dat je je iOpener meerdere malen verwarmt en op de telefoon legt om de lijm voldoende te verwarmen. Volg de instructies van de iOpener om oververhitting te voorkomen.

    • Je kunt hiervoor ook een föhn, warmtepistool of kookplaat voor gebruiken, maar wees bij het gebruik hiervan extra voorzichtig en zorg dat je voorkomt dat je je telefoon oververhit—het scherm en de batterij zijn beide erg vatbaar voor warmteschade.

  2. Druk een zuignap op de onderkant van de glazen achterkant. Trek de zuignap met een stevige en constante kracht omhoog om zo een kleine opening tussen de glazen achterkant en de behuizing te creëren. Als het glas gebarsten is, zal de zuignap zich niet goed vast kunnen zuigen. Probeer het in dat geval op te tillen met een stuk sterke tape of lijm je zuignap vast met secondelijm en probeer het vervolgens nog eens.
    • Druk een zuignap op de onderkant van de glazen achterkant.

    • Trek de zuignap met een stevige en constante kracht omhoog om zo een kleine opening tussen de glazen achterkant en de behuizing te creëren.

    • Als het glas gebarsten is, zal de zuignap zich niet goed vast kunnen zuigen. Probeer het in dat geval op te tillen met een stuk sterke tape of lijm je zuignap vast met secondelijm en probeer het vervolgens nog eens.

    • Hier kan een stevige hoeveelheid kracht aan te pas komen, maar je hoeft slechts een hele kleine opening te creëren met je zuignap zodat je je tool in je toestel kunt steken.

    • Als je moeite hebt met het creëren van een opening, verwarm je je toestel nog eens totdat de lijm zacht genoeg is en probeer je het nog eens. De lijm koelt echter wel snel af, dus het kan nodig zijn dat je deze stap meerdere keren moet herhalen.

    • Steek een openingsplectrum in de zojuist door jou gecreëerde opening.

  3. Schuif je plectrum langs de onderkant van de telefoon om de lijm, die de glazen achterkant vasthoudt, door te snijden. Werk een stuk langzamer en voorzichtiger bij het naderen van de onderste hoeken. De gebogen delen van het glas aan de linker- en rechterkant van de telefoon breken of barsten erg makkelijk als je je plectrum er te hard tegenaan duwt. Het kan voorkomen dat de lijm zich, nadat je deze hebt doorgesneden, weer aan de telefoon gaat hechten bij het afkoelen. Om te voorkomen dat dit gebeurt, kun je je plectrum in het toestel laten zitten en de volgende stappen uitvoeren met een andere plectrum. Doe dit aan iedere kant van het toestel.
    • Schuif je plectrum langs de onderkant van de telefoon om de lijm, die de glazen achterkant vasthoudt, door te snijden.

    • Werk een stuk langzamer en voorzichtiger bij het naderen van de onderste hoeken. De gebogen delen van het glas aan de linker- en rechterkant van de telefoon breken of barsten erg makkelijk als je je plectrum er te hard tegenaan duwt.

    • Het kan voorkomen dat de lijm zich, nadat je deze hebt doorgesneden, weer aan de telefoon gaat hechten bij het afkoelen. Om te voorkomen dat dit gebeurt, kun je je plectrum in het toestel laten zitten en de volgende stappen uitvoeren met een andere plectrum. Doe dit aan iedere kant van het toestel.

  4. Verwarm de rechterzijde van de achterkant van de telefoon om de lijm eronder te verzwakken.
    • Verwarm de rechterzijde van de achterkant van de telefoon om de lijm eronder te verzwakken.

  5. Schuif je plectrum langs de rechterkant van de glazen achterkant om deze te scheiden van de lijm eronder. Schuif je plectrum langs de rechterkant van de glazen achterkant om deze te scheiden van de lijm eronder. Schuif je plectrum langs de rechterkant van de glazen achterkant om deze te scheiden van de lijm eronder.
    • Schuif je plectrum langs de rechterkant van de glazen achterkant om deze te scheiden van de lijm eronder.

  6. Verwarm de bovenkant van de glazen achterkant om de lijm eronder te verzwakken.
    • Verwarm de bovenkant van de glazen achterkant om de lijm eronder te verzwakken.

  7. Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de lijm die de glazen achterkant vasthoudt door te snijden. Zorg er wederom voor dat je, bij het naderen van de hoeken van de telefoon, langzamer en voorzichtiger te werk gaat, aangezien de gebogen delen van het glas aan de linker- en rechterkant van de telefoon gemakkelijk kunnen breken. Zorg dat je je plectrum niet te hard tegen het gebogen glas aan duwt. Zorg er wederom voor dat je, bij het naderen van de hoeken van de telefoon, langzamer en voorzichtiger te werk gaat, aangezien de gebogen delen van het glas aan de linker- en rechterkant van de telefoon gemakkelijk kunnen breken. Zorg dat je je plectrum niet te hard tegen het gebogen glas aan duwt.
    • Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de lijm die de glazen achterkant vasthoudt door te snijden.

    • Zorg er wederom voor dat je, bij het naderen van de hoeken van de telefoon, langzamer en voorzichtiger te werk gaat, aangezien de gebogen delen van het glas aan de linker- en rechterkant van de telefoon gemakkelijk kunnen breken. Zorg dat je je plectrum niet te hard tegen het gebogen glas aan duwt.

  8. Verwarm de linkerzijde van de glazen achterkant om de lijm eronder te verzwakken.
    • Verwarm de linkerzijde van de glazen achterkant om de lijm eronder te verzwakken.

  9. Schuif je plectrum langs de linkerkant van de telefoon om de lijm die de glazen achterkant vasthoudt door te snijden. Schuif je plectrum langs de linkerkant van de telefoon om de lijm die de glazen achterkant vasthoudt door te snijden. Schuif je plectrum langs de linkerkant van de telefoon om de lijm die de glazen achterkant vasthoudt door te snijden.
    • Schuif je plectrum langs de linkerkant van de telefoon om de lijm die de glazen achterkant vasthoudt door te snijden.

  10. Als de glazen achterkant niet los wil komen, verwarm je deze nog een keer. Snijd de lijm zo vaak door als nodig is om de achterkant uiteindelijk los te krijgen. Til de glazen achterkant voorzichtig op, nadat je zeker weet dat deze los is gemaakt van alle lijm die het aan de telefoon houdt.
    • Als de glazen achterkant niet los wil komen, verwarm je deze nog een keer. Snijd de lijm zo vaak door als nodig is om de achterkant uiteindelijk los te krijgen.

    • Til de glazen achterkant voorzichtig op, nadat je zeker weet dat deze los is gemaakt van alle lijm die het aan de telefoon houdt.

    • Verwijder de glazen achterkant.

    • Neem hier, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, een pauze om de kleefstrips op de glazen achterkant te vervangen door een vooraf op maat gesneden kleefstrip of stevige dubbelzijdige tape, zoals Tesa 61395.

  11. Gebruik een Phillips-schroevendraaier om de tien schroeven, die de bovenste plastic cover bevestigen, te verwijderen:
    • Gebruik een Phillips-schroevendraaier om de tien schroeven, die de bovenste plastic cover bevestigen, te verwijderen:

    • Zeven 3.2 mm lange schroeven.

    • Drie 2.7 mm lange schroeven.

  12. Steek het platte einde van je spudger in de inkeping aan de rechterkant van de bovenste plastic cover. Wrik de cover omhoog met je spudger zodat de zijkant van de cover omhoog en los komt uit de plastic klemmen die het in de telefoon bevestigen. Verwijder de bovenste plastic cover.
    • Steek het platte einde van je spudger in de inkeping aan de rechterkant van de bovenste plastic cover.

    • Wrik de cover omhoog met je spudger zodat de zijkant van de cover omhoog en los komt uit de plastic klemmen die het in de telefoon bevestigen.

    • Verwijder de bovenste plastic cover.

    • Zorg dat je, bij het weer installeren van de plastic cover, de lip aan de zwarte sticker op de juiste wijze over de twee kleine cirkels aan de binnenkant van de cover heen plaatst.

  13. Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting omhoog te duwen en los te koppelen. Dit is, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, een goed punt om je telefoon weer aan te zetten om alle functies te testen voordat je je telefoon weer sluit. Vergeet je telefoon niet weer uit te schakelen voordat je verdergaat met deze procedure.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting omhoog te duwen en los te koppelen.

    • Dit is, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, een goed punt om je telefoon weer aan te zetten om alle functies te testen voordat je je telefoon weer sluit. Vergeet je telefoon niet weer uit te schakelen voordat je verdergaat met deze procedure.

  14. Trek alle zwarte stickers die op de batterij geplakt zijn op voorzichtige wijze los. De grootste sticker, die de batterij en het moederbord beslaat, hoeft niet van het moederbord te worden verwijderd als je enkel de batterij wilt verwijderen—trek deze enkel los van de batterij. Houd de tape, indien mogelijk, heel zodat je deze weer kunt hergebruiken bij het weer in elkaar zetten van je toestel.
    • Trek alle zwarte stickers die op de batterij geplakt zijn op voorzichtige wijze los.

    • De grootste sticker, die de batterij en het moederbord beslaat, hoeft niet van het moederbord te worden verwijderd als je enkel de batterij wilt verwijderen—trek deze enkel los van de batterij.

    • Houd de tape, indien mogelijk, heel zodat je deze weer kunt hergebruiken bij het weer in elkaar zetten van je toestel.

  15. Verwarm een iOpener en leg deze gedurende minimaal twee minuten op de batterij. Herhaal dit proces zo vaak als nodig om de batterij los te krijgen.
    • Verwarm een iOpener en leg deze gedurende minimaal twee minuten op de batterij. Herhaal dit proces zo vaak als nodig om de batterij los te krijgen.

    • Wees hierbij voorzichtig en zorg dat je de batterij niet oververhit met je iOpener. Als je ziet dat de batterij ook maar enigszins opzwelt, verwijder je je iOpener direct en laat je je batterij volledig afkoelen.

    • Als alternatieve methode kun je ook wat isopropyl alcohol onder alle hoeken van de batterij toedienen. Laat dit enkele minuten intrekken voordat je verdergaat, zodat de alcohol de tijd krijgt om de lijm te verzwakken.

  16. Gebruik een openingsplectrum om de batterij omhoog te wrikken, beginnend bij de rechterzijde van de batterij. Het kan nodig zijn dat je je iOpener meerdere malen verwarmt en op je telefoon legt om de lijm zacht genoeg te krijgen. De lijm is erg stug en het kan een aantal pogingen duren voordat je je plectrum onder de batterij geschoven krijgt.
    • Gebruik een openingsplectrum om de batterij omhoog te wrikken, beginnend bij de rechterzijde van de batterij.

    • Het kan nodig zijn dat je je iOpener meerdere malen verwarmt en op je telefoon legt om de lijm zacht genoeg te krijgen. De lijm is erg stug en het kan een aantal pogingen duren voordat je je plectrum onder de batterij geschoven krijgt.

    • Doe je best om de batterij niet te vervormen tijdens dit proces. Soft-shell lithium-ion batterij kunnen gevaarlijke chemicaliën lekken, in brand vliegen of zelfs exploderen. Gebruik geen excessieve kracht en wrik de batterij nooit omhoog met metalen tools.

  17. Til de batterij uit de behuizing van je telefoon. Hergebruik een reeds gebruikte en verwijderde batterij nooit, aangezien dit altijd een potentieel gevaar met zich meebrengt. Vervang je gebruikte batterij altijd door een nieuwe.
    • Til de batterij uit de behuizing van je telefoon.

    • Hergebruik een reeds gebruikte en verwijderde batterij nooit, aangezien dit altijd een potentieel gevaar met zich meebrengt. Vervang je gebruikte batterij altijd door een nieuwe.

    • Peuter alle oude lijmresten uit de telefoon voordat je je nieuwe batterij installeert.

    • Maak de voorheen gelijmde gebieden ook eerst schoon met isopropyl alcohol en een stofvrij doekje of een koffiefilter. Hiermee prepareer je de batterijholte voor de nieuwe lijm die de nieuwe batterij bevestigt. Vervang de oude kleefstrips met uitrekbare kleefstrips met treklip, dubbelzijdige tape of vooraf op maat gesneden kleefstrips.

    • Als je de schermmodule, welke het midframe bevat, ook vervangt, kan het zijn dat het nieuwe midframe ook al kleefstrips bevat voor de nieuwe batterij. Voeg in dat geval niet meer kleefstrips toe—peuter de folie van de reeds bevestigde kleefstrips en installeer je nieuwe batterij.

Conclusie

Vergelijk je vervangende onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je nog onderdelen van je oude naar je nieuwe onderdeel over moet zetten of om te zien of je folie moet verwijderen voordat je je nieuwe onderdeel bevestigt.

Om je toestel in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde.

Kalibreer je nieuwe batterij na het voltooien van deze handleiding.

Breng je e-afval naar een door R2 of e-Stewards gecertificeerde recycler

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Adam O'Camb

Lid sinds: 11-04-15

141.878 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

137 Leden

0 Opmerkingen

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 9

Afgelopen 7 dagen: 51

Afgelopen 30 dagen: 203

Altijd: 3,282