Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Deze handleiding laat je zien hoe je nieuwe uitrekbare kleefstrips op maat snijdt en onder je batterij aanbrengt bij het vervangen van je batterij.

Let op: Deze handleiding heeft gebruikt gemaakt van meerdere telefoonmodellen. De specifieke kleefstrip die jij nodig hebt kan dus afwijken van de kleefstrips in de foto's in deze handleiding, maar de methode blijft wel hetzelfde.

  1. Houd in de gaten waar de oude lijm zich in het toestel bevond. Het kan hiervoor handig zijn om een foto te maken.
    • Houd in de gaten waar de oude lijm zich in het toestel bevond. Het kan hiervoor handig zijn om een foto te maken.

    • Begin deze procedure met het verwijderen van alle oude lijmresten in het gat waar de batterij zich eerst bevond.

    • Je kunt de lijm lostrekken met behulp van een pincet of simpelweg met je vingers. Je kunt het ook op je spudger rollen met een rol-en-trekbeweging. Bovendien kun je het met het platte einde van een spudger ook uit de telefoon schrapen.

  2. Maak het oppervlakte schoon met een stuk stofvrij doek (of een koffiefilter) en wat hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (>90%).
    • Maak het oppervlakte schoon met een stuk stofvrij doek (of een koffiefilter) en wat hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (>90%).

    • Wacht minstens een minuut om de alcohol te laten verdampen na het schoonmaken.

  3. De volgende stappen zullen een algemeen beeld laten zien van het gebruik van de uitrekbare kleefstrips—precieze posities zullen per telefoon verschillen. Denk na over wat specifiek nodig is bij jou toestel voordat je de kleefstrips bevestigt. Nu het toestel uitgeschakeld is, kun je de inkeping van de batterij inspecteren:
    • De volgende stappen zullen een algemeen beeld laten zien van het gebruik van de uitrekbare kleefstrips—precieze posities zullen per telefoon verschillen. Denk na over wat specifiek nodig is bij jou toestel voordat je de kleefstrips bevestigt.

    • Nu het toestel uitgeschakeld is, kun je de inkeping van de batterij inspecteren:

    • Voorkom dat je de kleefstrips over lintkabels of andere kwetsbare oppervlakten, zoals de NFC of de draadloze oplaadspoel, heen plakt.

    • Voorkom dat je de kleefstrips te dichtbij gevoelige of kwetsbare onderdelen plaatst.

  4. De uitrekbare kleefstrips zullen aan de achterkant van de vervangende batterij worden aangebracht en moeten dus mogelijk op maat worden gesneden.
    • De uitrekbare kleefstrips zullen aan de achterkant van de vervangende batterij worden aangebracht en moeten dus mogelijk op maat worden gesneden.

    • Als je de kleefstrips niet op maat hoeft te snijden, kun je de volgende twee stappen overslaan.

    • Leg de uitrekbare kleefstrips naast de vervangende batterij en zorg dat de treklipjes daarbij net boven de bovenkant van de batterij uitkomen.

  5. Breng vervolgens, met een pen of markeerstift, een lijn aan op de kleefstrip ter hoogte van de onderkant van de batterij. Breng vervolgens, met een pen of markeerstift, een lijn aan op de kleefstrip ter hoogte van de onderkant van de batterij.
    • Breng vervolgens, met een pen of markeerstift, een lijn aan op de kleefstrip ter hoogte van de onderkant van de batterij.

  6. Gebruik een scherpe schaar of een mesje om de rekbare kleefstrips op de zojuist door jou getekende lijn af te knippen. Als je schaar bot is, kan deze de kleefstrip aantasten—dan kan het zijn dat je nieuwe kleefstrips moet gebruiken. Verwijder het zojuist afgeknipte overschot.
    • Gebruik een scherpe schaar of een mesje om de rekbare kleefstrips op de zojuist door jou getekende lijn af te knippen.

    • Als je schaar bot is, kan deze de kleefstrip aantasten—dan kan het zijn dat je nieuwe kleefstrips moet gebruiken.

    • Verwijder het zojuist afgeknipte overschot.

  7. Verwijder alle kleine delen blauwe folie die de platte eindes van de kleefstrips bedekken. Verwijder de blauwe folie nog niet volledig, maar enkel de kleine delen die over de treklipjes heen zitten. Verwijder alle kleine delen blauwe folie die de platte eindes van de kleefstrips bedekken. Verwijder de blauwe folie nog niet volledig, maar enkel de kleine delen die over de treklipjes heen zitten. Verwijder alle kleine delen blauwe folie die de platte eindes van de kleefstrips bedekken. Verwijder de blauwe folie nog niet volledig, maar enkel de kleine delen die over de treklipjes heen zitten.
    • Verwijder alle kleine delen blauwe folie die de platte eindes van de kleefstrips bedekken. Verwijder de blauwe folie nog niet volledig, maar enkel de kleine delen die over de treklipjes heen zitten.

  8. Breng het blootliggende deel van de kleefstrips aan langs de onderkant van de voorkant van de batterij en druk deze stevig vast. Sommige toestellen vereisen dat je de treklipjes van de kleefstrips aan de bovenkant van het toestel aanbrengt en sommige toestellen juist aan de onderkant. Check je eigen toestel eerst om zeker te weten wat jouw toestel nodig heeft. Zorg dat je de kleefstrips op de juiste positie aanbrengt voordat je ze bevestigt. Als deze eenmaal bevestigd zijn, zul je ze niet meer los kunnen krijgen om te herpositioneren.
    • Breng het blootliggende deel van de kleefstrips aan langs de onderkant van de voorkant van de batterij en druk deze stevig vast.

    • Sommige toestellen vereisen dat je de treklipjes van de kleefstrips aan de bovenkant van het toestel aanbrengt en sommige toestellen juist aan de onderkant. Check je eigen toestel eerst om zeker te weten wat jouw toestel nodig heeft.

    • Zorg dat je de kleefstrips op de juiste positie aanbrengt voordat je ze bevestigt. Als deze eenmaal bevestigd zijn, zul je ze niet meer los kunnen krijgen om te herpositioneren.

  9. Plaats de batterij op een vlak oppervlakte met het bovenste deel naar beneden. Begin met het lostrekken van de blauwe folie, beginnend bij de kant van de kleefstrips die je hebt afgeknipt. Gebruik, als het niet goed lukt om deze vast te pakken, een pincet om de blauwe laag los te trekken.
    • Plaats de batterij op een vlak oppervlakte met het bovenste deel naar beneden.

    • Begin met het lostrekken van de blauwe folie, beginnend bij de kant van de kleefstrips die je hebt afgeknipt.

    • Gebruik, als het niet goed lukt om deze vast te pakken, een pincet om de blauwe laag los te trekken.

    • Het kan voorkomen dat de blauwe folie een productiefoutje bevat en dus niet makkelijk kan worden los getrokken. In dat geval zul je de strip weg moeten gooien en moeten vervangen.

    • Als dit gebeurt en je hebt je kleefstrips via iFixit verkregen, neem je contact met ons op en zullen we je dubbel vergoeden.

    • Ondertussen kun je je telefoon tijdelijk in elkaar zetten met wat dubbelzijdige tape om de batterij vast te houden.

  10. Gebruik je vinger om je de kleefstrips over de onderkant van de batterij, richting de achterkant, te rollen. Trek of rek de strips niet te veel uit bij het bevestigen.
    • Gebruik je vinger om je de kleefstrips over de onderkant van de batterij, richting de achterkant, te rollen.

    • Trek of rek de strips niet te veel uit bij het bevestigen.

  11. Leg de kleefstrips plat op de achterkant van de batterij. Leg de kleefstrips plat op de achterkant van de batterij.
    • Leg de kleefstrips plat op de achterkant van de batterij.

  12. Gebruik je vingers of een stuk doek om de strips op de achterkant van de batterij stevig op hun plek te duwen. Gebruik je vingers of een stuk doek om de strips op de achterkant van de batterij stevig op hun plek te duwen. Gebruik je vingers of een stuk doek om de strips op de achterkant van de batterij stevig op hun plek te duwen.
    • Gebruik je vingers of een stuk doek om de strips op de achterkant van de batterij stevig op hun plek te duwen.

  13. Peuter de resterende stukken folie voorzichtig weg en leg de kleefstrips zo volledig bloot. Breng de batterij lichtjes aan op de juiste positie in het toestel. Sluit de batterijaansluiting tijdelijk aan om zeker te weten dat de kabel bij het contact kan. Koppel de batterij weer los voordat je verder gaat met het weer in elkaar zetten van je toesteln.
    • Peuter de resterende stukken folie voorzichtig weg en leg de kleefstrips zo volledig bloot.

    • Breng de batterij lichtjes aan op de juiste positie in het toestel.

    • Sluit de batterijaansluiting tijdelijk aan om zeker te weten dat de kabel bij het contact kan. Koppel de batterij weer los voordat je verder gaat met het weer in elkaar zetten van je toesteln.

    • Druk de batterij op z'n plek en ga verder met je reparatie.

Conclusie

Kalibreer je nieuwe batterij, nadat je deze handleiding hebt voltooid, voor een optimale performance.

Één andere persoon heeft deze handleiding voltooid.

100%

Begin met vertalen ›

Carsten Frauenheim

Lid sinds: 10-03-20

35.235 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

135 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 1

Afgelopen 7 dagen: 31

Afgelopen 30 dagen: 105

Altijd: 711