Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een kapotte of versleten batterij in je Moto G6 Play te vervangen.

Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

  1. Schakel je telefoon uit voordat je begint.
    • Schakel je telefoon uit voordat je begint.

    • Ontlaad de batterij, indien mogelijk, voordat je met deze procedure begint. Een geladen batterij brengt altijd een potentieel gevaar met zich mee, als de batterij oververhit of beschadigd raakt tijdens de reparatie.

    • Als je glazen achterkant gebarsten is, kun je het met tape beplakken om de glasscherven bij elkaar te houden en fysiek schade te voorkomen.

    • Verwarm een iOpener en leg deze gedurende minimaal twee minuten (of totdat deze te heet is om aan te raken) op de onderkant van de glazen achterkant. Dit zal de lijm onder de glazen achterkant verzwakken.

    • Het kan nodig zijn dat je je iOpener meerdere malen moet verwarmen en op je toestel moet leggen om de lijm warm genoeg te krijgen. Volg de instructies van de iOpener om oververhitting te voorkomen.

    • Je kunt hiervoor ook een föhn, een warmtepistool of een kookplaat gebruiken. Wees hierbij wel extra voorzichtig en voorkom oververhitting—het scherm en de batterij zijn beide erg vatbaar voor warmteschade.

  2. Druk een zuignap op de onderkant van de glazen achterkant. Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen de glazen achterkant en het frame van de telefoon. Als het glas gebarsten is, zal de zuignap zich niet goed vast kunnen zuigen. Probeer het in dat geval op te tillen met een stuk sterke tape of lijm de zuignap vast met secondelijm en probeer het nog eens.
    • Druk een zuignap op de onderkant van de glazen achterkant.

    • Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen de glazen achterkant en het frame van de telefoon.

    • Als het glas gebarsten is, zal de zuignap zich niet goed vast kunnen zuigen. Probeer het in dat geval op te tillen met een stuk sterke tape of lijm de zuignap vast met secondelijm en probeer het nog eens.

    • Het kan voorkomen dat je aardig wat kracht moet gebruiken om de achterkant omhoog te tillen, maar je hoeft slechts een zeer kleine opening te creëren om je tool in te kunnen steken.

    • Als je moeite hebt met het creëren van de opening kun je meer warmte gebruiken om de lijm verder te verzwakken en het vervolgens nog eens proberen. De lijm kan ook snel afkoelen, dus het kan nodig zijn dat je je telefoon meerdere keren verwarmt.

    • Steek een openingsplectrum in de zojuist door jou gecreëerde opening onder de glazen achterkant.

  3. Schuif je plectrum langs de onderkant van de telefoon om de lijm, die de glazen achterkant vasthoudt, door te snijden. Zorg dat je, bij het naderen van de hoeken van de telefoon, erg langzaam schuift en zeer voorzichtig te werk gaat. De gebogen stukken glas langs de linker- en rechterkant breken erg gemakkelijk als je hier druk op zet met je plectrum. De lijm zal zich, nadat het doorgesneden is, soms weer aan de telefoon hechten als het afkoelt. Om te voorkomen dat dit gebeurt, kun je je plectrum in de opening laten zitten om vervolgens met een andere plectrum verder te gaan.
    • Schuif je plectrum langs de onderkant van de telefoon om de lijm, die de glazen achterkant vasthoudt, door te snijden.

    • Zorg dat je, bij het naderen van de hoeken van de telefoon, erg langzaam schuift en zeer voorzichtig te werk gaat. De gebogen stukken glas langs de linker- en rechterkant breken erg gemakkelijk als je hier druk op zet met je plectrum.

    • De lijm zal zich, nadat het doorgesneden is, soms weer aan de telefoon hechten als het afkoelt. Om te voorkomen dat dit gebeurt, kun je je plectrum in de opening laten zitten om vervolgens met een andere plectrum verder te gaan.

  4. Verwarm de rechterzijde van de glazen achterkant om de lijm eronder te verzwakken.
    • Verwarm de rechterzijde van de glazen achterkant om de lijm eronder te verzwakken.

  5. Schuif je plectrum langs de rechterzijde van de glazen achterkant om de lijm eronder door te snijden. Zorg dat je je plectrum niet verder dan ongeveer 1 cm voorbij de rand van de glazen achterkant inbrengt. Zo voorkom je schade aan de kabel van de vingerafdruksensor. Laat je plectrum onder het glas in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Ga vervolgens verder met een andere plectrum.
    • Schuif je plectrum langs de rechterzijde van de glazen achterkant om de lijm eronder door te snijden.

    • Zorg dat je je plectrum niet verder dan ongeveer 1 cm voorbij de rand van de glazen achterkant inbrengt. Zo voorkom je schade aan de kabel van de vingerafdruksensor.

    • Laat je plectrum onder het glas in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Ga vervolgens verder met een andere plectrum.

  6. Verwarm de bovenkant van de glazen achterkant om de lijm eronder te verzwakken.
    • Verwarm de bovenkant van de glazen achterkant om de lijm eronder te verzwakken.

  7. Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de lijm die de glazen achterkant aan de telefoon bevestigt door te snijden. Zorg dat je je plectrum niet verder dan ongeveer 1 cm voorbij de rand van de glazen achterkant inbrengt. Zo voorkom je schade aan het thermische kussen dat om de cameraheuvel heen is geplaatst. Zorg dat je, bij het naderen van de hoeken van de telefoon, erg langzaam schuift en zeer voorzichtig te werk gaat. De gebogen stukken glas langs de linker- en rechterkant breken erg gemakkelijk als je hier druk op zet met je plectrum.
    • Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de lijm die de glazen achterkant aan de telefoon bevestigt door te snijden.

    • Zorg dat je je plectrum niet verder dan ongeveer 1 cm voorbij de rand van de glazen achterkant inbrengt. Zo voorkom je schade aan het thermische kussen dat om de cameraheuvel heen is geplaatst.

    • Laat je plectrum onder het glas in de linker bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Ga vervolgens weer verder met een andere plectrum.

  8. Verwarm de linkerzijde van de glazen achterkant om de lijm eronder te verzwakken.
    • Verwarm de linkerzijde van de glazen achterkant om de lijm eronder te verzwakken.

  9. Schuif je plectrum langs de linkerzijde van de telefoon om de lijm onder de glazen achterkant door te snijden. Zorg dat je je plectrum niet verder dan ongeveer 1 cm langs de rand van de glazen achterkant inbrengt. Zo voorkom je schade aan de vingerafdruksensorkabel. Zorg dat je je plectrum niet verder dan ongeveer 1 cm langs de rand van de glazen achterkant inbrengt. Zo voorkom je schade aan de vingerafdruksensorkabel.
    • Schuif je plectrum langs de linkerzijde van de telefoon om de lijm onder de glazen achterkant door te snijden.

    • Zorg dat je je plectrum niet verder dan ongeveer 1 cm langs de rand van de glazen achterkant inbrengt. Zo voorkom je schade aan de vingerafdruksensorkabel.

  10. Er bevinden zich twee kleefstrips aan beide zijden van de onderste helft van de telefoon, welke van de telefoon gescheiden moeten worden om de glazen achterkant los te maken. Zorg echter wel dat je deze kleefstrips gescheiden krijgt zonder de vingerafdruksensor, die zich in het midden van de telefoon bevindt, te beschadigen.
    • Er bevinden zich twee kleefstrips aan beide zijden van de onderste helft van de telefoon, welke van de telefoon gescheiden moeten worden om de glazen achterkant los te maken.

    • Zorg echter wel dat je deze kleefstrips gescheiden krijgt zonder de vingerafdruksensor, die zich in het midden van de telefoon bevindt, te beschadigen.

  11. Steek het platte einde van je spudger ongeveer 2 cm in de onderste helft van de rechterkant van de telefoon en schuif deze langs de rechterkant omlaag om de kleefstrip aan de rechterkant door te snijden. Steek je spudger niet te ver in de telefoon en werk langzaam om te voorkomen dat je de vingerafdruksensorkabel of de glazen achterkant zelf beschadigt. Steek je spudger niet te ver in de telefoon en werk langzaam om te voorkomen dat je de vingerafdruksensorkabel of de glazen achterkant zelf beschadigt.
    • Steek het platte einde van je spudger ongeveer 2 cm in de onderste helft van de rechterkant van de telefoon en schuif deze langs de rechterkant omlaag om de kleefstrip aan de rechterkant door te snijden.

    • Steek je spudger niet te ver in de telefoon en werk langzaam om te voorkomen dat je de vingerafdruksensorkabel of de glazen achterkant zelf beschadigt.

  12. Steek je spudger ongeveer 2 cm in de onderste helft van de linkerkant van de telefoon en schuif deze langs de linkerkant omlaag om de kleefstrips aan de linkerkant door te snijden. Steek je spudger niet te ver in de telefoon en werk langzaam om te voorkomen dat je de vingerafdruksensorkabel of de glazen achterkant zelf beschadigt. Steek je spudger niet te ver in de telefoon en werk langzaam om te voorkomen dat je de vingerafdruksensorkabel of de glazen achterkant zelf beschadigt.
    • Steek je spudger ongeveer 2 cm in de onderste helft van de linkerkant van de telefoon en schuif deze langs de linkerkant omlaag om de kleefstrips aan de linkerkant door te snijden.

  13. Als het glas vast blijft zitten, herverwarm je je toestel en snijd je alle overige lijm zo vaak door als nodig is. Til de glazen achterkant voorzichtig omhoog en zorg dat deze losgesneden is van alle lijm.
    • Als het glas vast blijft zitten, herverwarm je je toestel en snijd je alle overige lijm zo vaak door als nodig is.

    • Til de glazen achterkant voorzichtig omhoog en zorg dat deze losgesneden is van alle lijm.

    • Open de glazen achterkant.

    • Verwijder de glazen achterkant nog niet volledig, aangezien de vingerafdruksensor nog steeds met de telefoon verbonden is door middel van een fragiele lintkabel.

    • Neem hier, tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel, even een pauze om de kleefstrips op de glazen achterkant te vervangen door middel van een kleefkaart of sterke dubbelzijdige tape, zoals Tesa 61395.

    • Zorg dat je, na het weer sluiten van je toestel, gedurende 30-60 minuten iets zwaars op de telefoon legt, zoals een stapel boeken, om te zorgen dat de lijm zich goed kan hechten.

  14. Gebruik een Phillips-schroevendraaier om de twee schroeven, die de bevestigingsbeugel van de vingerafdruksensorkabel bevestigen, te verwijderen:
    • Gebruik een Phillips-schroevendraaier om de twee schroeven, die de bevestigingsbeugel van de vingerafdruksensorkabel bevestigen, te verwijderen:

    • Eén zilveren 1.5 mm lange schroef.

    • Eén gouden 3.5 mm lange schroef.

  15. Gebruik een pincet om de bevestigingsbeugel van de vingerafdruksensorkabel te verwijderen. Gebruik een pincet om de bevestigingsbeugel van de vingerafdruksensorkabel te verwijderen.
    • Gebruik een pincet om de bevestigingsbeugel van de vingerafdruksensorkabel te verwijderen.

  16. Gebruik de punt van je spudger om de vingerafdruksensorkabel los te koppelen. Gebruik de punt van je spudger om de vingerafdruksensorkabel los te koppelen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de vingerafdruksensorkabel los te koppelen.

  17. Verwijder de glazen achterkant.
    • Verwijder de glazen achterkant.

  18. Gebruik een Phillips-schroevendraaier om de vijftien gouden 3.5 mm lange schroeven, die het midframe bevestigen, te verwijderen.
    • Gebruik een Phillips-schroevendraaier om de vijftien gouden 3.5 mm lange schroeven, die het midframe bevestigen, te verwijderen.

    • Sommige van deze schroeven zijn bedekt met een sticker. Andere zitten in diepe groeven en moeten met een pincet worden verwijderd of via de andere kant van het midframe naar buiten worden geduwd.

  19. Steek een spudger in de inkeping rechtsboven in het midframe. Wrik het midframe omhoog om deze los te maken uit de klemmen die het aan het aluminium frame van de telefoon bevestigen. Verwijder het plastic midframe.
    • Steek een spudger in de inkeping rechtsboven in het midframe.

    • Wrik het midframe omhoog om deze los te maken uit de klemmen die het aan het aluminium frame van de telefoon bevestigen.

    • Verwijder het plastic midframe.

  20. Gebruik een spudger om de batterijkabel omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de batterijkabel omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de batterijkabel omhoog te duwen en los te koppelen.

  21. Verwarm een iOpener en leg deze gedurende minimaal twee minuten op de rechterkant van het scherm om de lijm eronder de verzwakken. Herhaal deze stap indien nodig.
    • Verwarm een iOpener en leg deze gedurende minimaal twee minuten op de rechterkant van het scherm om de lijm eronder de verzwakken. Herhaal deze stap indien nodig.

    • Wees voorzichtig en zorg dat je de batterij of het scherm niet oververhit door veelvuldig gebruik van je iOpener. Als je ziet dat de batterij in enige mate opzwelt, haal je direct je iOpener weg en laat je de batterij afkoelen.

    • Als alternatief kun je wat isopropyl alcohol onder iedere hoek van de batterij toedienen. Geef de alcohol een aantal minuten om onder de batterij in te trekken en de lijm te verzwakken.

  22. Steek, op voorzichtige wijze, een openingsplectrum onder de onderkant van de batterij. Het kan nodig zijn dat je de iOpener opnieuw opwarmt en op de telefoon legt om de lijm verder te verzwakken. De lijm is erg stug en dus kan het even duren voordat je je plectrum onder de batterij krijgt. Als de batterij buigt door het gebruik van de plectrum betekent dit dat je meer warmte of isopropyl alcohol moet gebruiken. Probeer ten koste van alles te zorgen dat je de batterij niet vervormt. Soft-shell lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën lekker, in brand vliegen of zelfs exploderen als deze beschadigd raken. Gebruik geen excessieve kracht en wrik de batterij niet omhoog met metalen tools.
    • Steek, op voorzichtige wijze, een openingsplectrum onder de onderkant van de batterij.

    • Het kan nodig zijn dat je de iOpener opnieuw opwarmt en op de telefoon legt om de lijm verder te verzwakken. De lijm is erg stug en dus kan het even duren voordat je je plectrum onder de batterij krijgt. Als de batterij buigt door het gebruik van de plectrum betekent dit dat je meer warmte of isopropyl alcohol moet gebruiken.

    • Probeer ten koste van alles te zorgen dat je de batterij niet vervormt. Soft-shell lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën lekker, in brand vliegen of zelfs exploderen als deze beschadigd raken. Gebruik geen excessieve kracht en wrik de batterij niet omhoog met metalen tools.

    • Duw je plectrum langzaam maar zeker verder onder de batterij en wrik de onderkant vervolgens rustig omhoog.

    • Steek je plectrum niet verder dan ongeveer 1.5 cm langs de rand van de batterij. Zo voorkom je dat je de lintkabels van het dochterbord en het scherm beschadigt.

    • Schuif je plectrum langs de gehele onderkant van de batterij om deze los te krijgen.

  23. Breng je plectrum richting de linker onderhoek van de batterij en begin met het omhoog wrikken van de linkerkant. Als het wrikken te veel moeite kost, of als de batterij begint te vervormen, kan het zijn dat de lijm is afgekoeld. Breng in dat geval je verwarmde iOpener weer aan of dien wat isopropyl alcohol toe om de lijm te verzwakken. Schuif je plectrum langs de linkerzijde om de kleefstrips onder de linkerkant van de batterij los te krijgen.
    • Breng je plectrum richting de linker onderhoek van de batterij en begin met het omhoog wrikken van de linkerkant.

    • Als het wrikken te veel moeite kost, of als de batterij begint te vervormen, kan het zijn dat de lijm is afgekoeld. Breng in dat geval je verwarmde iOpener weer aan of dien wat isopropyl alcohol toe om de lijm te verzwakken.

    • Schuif je plectrum langs de linkerzijde om de kleefstrips onder de linkerkant van de batterij los te krijgen.

  24. Beweeg je plectrum nu naar de rechter onderhoek van de batterij en begin met het loswrikken van de rechterkant. Als het wrikken te veel moeite kost, of als de batterij begint te vervormen, kan het zijn dat de lijm is afgekoeld. Breng in dat geval je verwarmde iOpener weer aan of dien wat isopropyl alcohol toe om de lijm te verzwakken. Schuif je plectrum langs de rechterzijde omhoog om de kleefstrip aan de rechterkant van de batterij los te maken.
    • Beweeg je plectrum nu naar de rechter onderhoek van de batterij en begin met het loswrikken van de rechterkant.

    • Schuif je plectrum langs de rechterzijde omhoog om de kleefstrip aan de rechterkant van de batterij los te maken.

  25. Gebruik je plectrum om de batterij langzaam maar zeker los en omhoog te wrikken. Verwijder de batterij. Het herinstalleren of hergebruiken van een beschadigde of vervormde batterij levert altijd een potentieel gevaar op. Vervang deze daarom altijd door een nieuwe.
    • Gebruik je plectrum om de batterij langzaam maar zeker los en omhoog te wrikken.

    • Verwijder de batterij.

    • Het herinstalleren of hergebruiken van een beschadigde of vervormde batterij levert altijd een potentieel gevaar op. Vervang deze daarom altijd door een nieuwe.

  26. Verwijder de twee kleefstrips aan beide zijden van de batterij-inkeping.
    • Verwijder de twee kleefstrips aan beide zijden van de batterij-inkeping.

    • Maak, tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon en als je het scherm hergebruikt, de batterij-inkeping schoon met isopropyl alcohol. Breng nieuwe lijm, (vooraf op maat gesneden) kleefstrips of sterke dubbelzijdige tape aan in de batterij-inkeping en druk je nieuwe batterij vervolgens op z'n plek.

Conclusie

Vergelijk het vervangende onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je nog onderdelen over moet zetten van je oude naar je nieuwe onderdeel en of je eventuele folie van het nieuwe onderdeel moet verwijderen voordat je deze bevestigt.

Kalibreer je nieuwe batterij voor een optimale performance.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of check ons Motorola Moto G6 Play antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Tarun Thiruma

Lid sinds: 20-11-19

25.931 Reputatie

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 4

Afgelopen 7 dagen: 50

Afgelopen 30 dagen: 255

Altijd: 3,086