Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de schermmodule van je MacBook Pro 13" uit 2020 te vervangen.

Ontlaad de batterij van je MacBook Pro, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je met reparaties begint.

Sommige afbeeldingen in deze handleiding tonen een ander model en kunnen dus lichte visuele afwijkingen bevatten. Dit heeft echter geen invloed op de reparatieprocedure.

  1. Voordat je met deze handleiding begint, zul je de Auto Boot-functie van je Mac uit moeten schakelen. Dit is de functie die je Mac inschakelt en activeert bij het openklappen van het scherm en kan per ongeluk tijdens de reparatie worden getriggerd. Gebruik deze handleiding om de Auto Boot-functie uit te schakelen.
    • Voordat je met deze handleiding begint, zul je de Auto Boot-functie van je Mac uit moeten schakelen. Dit is de functie die je Mac inschakelt en activeert bij het openklappen van het scherm en kan per ongeluk tijdens de reparatie worden getriggerd. Gebruik deze handleiding om de Auto Boot-functie uit te schakelen.

    • Als je MacBook op Big Sur v11.1 of later draait, kan het zijn dat het uitschakelen van de Auto Boot-functie niet werkt. Ga in dat geval gewoon verder en zorg dat je de batterij direct als je toegang hebt loskoppelt.

    • Schakel je MacBook volledig uit en koppel alle aangesloten kabels los voordat je begint. Sluit het scherm, draai de laptop om en leg deze ondersteboven op een schoon en vlak oppervlak.

    • Gebruik een P5 Pentalobe-schroevendraaier om de zes schroeven, die de onderste behuizing bevestigen, te verwijderen:

    • Twee 6.8 mm lange schroeven;

    • Twee 5.3 mm lange schroeven;

    • Twee 3.4 mm lange schroeven.

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen zodat je zeker weet dat je deze op de juiste plek terugplaatst en zo schade aan je toestel voorkomt.

  2. Druk een zuignap op de onderste behuizing, in het midden van de voorkant van de MacBook Pro. Til de zuignap op om een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.
    • Druk een zuignap op de onderste behuizing, in het midden van de voorkant van de MacBook Pro.

    • Til de zuignap op om een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.

  3. Steek een hoek van je openingsplectrum in de opening tussen de onderste behuizing en het chassis. Schuif je openingsplectrum rondom de meest dichtbijzijnde hoek en halverwege langs de zijkant van de behuizing omhoog. Dit zorgt ervoor dat de onderste behuizing loskomt uit de eerste van een aantal verborgen klemmen die de behuizing op z'n plek houden. Als het goed is voel en hoor je de klem los komen.
    • Steek een hoek van je openingsplectrum in de opening tussen de onderste behuizing en het chassis.

    • Schuif je openingsplectrum rondom de meest dichtbijzijnde hoek en halverwege langs de zijkant van de behuizing omhoog.

    • Dit zorgt ervoor dat de onderste behuizing loskomt uit de eerste van een aantal verborgen klemmen die de behuizing op z'n plek houden. Als het goed is voel en hoor je de klem los komen.

  4. Herhaal de vorige stap ook aan de andere kant van de laptop: plaats je openingsplectrum in de opening en schuif deze langs de hoek en aan de zijkant omhoog om de behuizing uit de tweede klem los te maken. Herhaal de vorige stap ook aan de andere kant van de laptop: plaats je openingsplectrum in de opening en schuif deze langs de hoek en aan de zijkant omhoog om de behuizing uit de tweede klem los te maken. Herhaal de vorige stap ook aan de andere kant van de laptop: plaats je openingsplectrum in de opening en schuif deze langs de hoek en aan de zijkant omhoog om de behuizing uit de tweede klem los te maken.
    • Herhaal de vorige stap ook aan de andere kant van de laptop: plaats je openingsplectrum in de opening en schuif deze langs de hoek en aan de zijkant omhoog om de behuizing uit de tweede klem los te maken.

  5. Steek je openingsplectrum wederom onder de voorkant van de onderste behuizing, dichtbij de twee middelste schroefgaten. Draai de plectrum met wat kracht om om de behuizing uit de derde klem los te maken. Herhaal deze stap ook aan de tegenoverliggende kant, tussen de twee middelste schroefgaten, om de behuizing uit de vierde klem los te maken.
    • Steek je openingsplectrum wederom onder de voorkant van de onderste behuizing, dichtbij de twee middelste schroefgaten.

    • Draai de plectrum met wat kracht om om de behuizing uit de derde klem los te maken.

    • Herhaal deze stap ook aan de tegenoverliggende kant, tussen de twee middelste schroefgaten, om de behuizing uit de vierde klem los te maken.

  6. Trek de onderste behuizing stevig richting de voorkant van de MacBook (van de scharnieren weg) om deze uit de laatste van de verborgen klemmen los te trekken. Het kan hierbij helpen om eerst de ene en dan de andere hoek weg te trekken. Trek de behuizing naar de zijkant—niet omhoog.
    • Trek de onderste behuizing stevig richting de voorkant van de MacBook (van de scharnieren weg) om deze uit de laatste van de verborgen klemmen los te trekken.

    • Het kan hierbij helpen om eerst de ene en dan de andere hoek weg te trekken.

    • Trek de behuizing naar de zijkant—niet omhoog.

    • Dit kan aardig wat kracht vereisen.

  7. Verwijder de onderste behuizing.
    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer te bevestigen:

    • Breng je deze op de juiste positie aan en plaats je de schuivende klemmen bij de schermscharnieren. Druk de behuizing vervolgens omlaag en schuif deze richting de scharnieren. Als het goed is stopt het schuiven zodra de behuizing in de schuivende klemmen is bevestigd.

    • Als de behuizing weer in de schuivende klemmen zit en de behuizing goed lijkt te zitten, druk je deze stevig omlaag om deze weer in de vier verborgen klemmen vast te klikken. Als het goed is hoor en voel je deze vastklikken.

  8. Peuter het grote stuk tape, dat aan de zijkant van het logic board bij de batterij over de batterijaansluiting zit, voorzichtig los. Verwijder de tape.
    • Peuter het grote stuk tape, dat aan de zijkant van het logic board bij de batterij over de batterijaansluiting zit, voorzichtig los.

    • Verwijder de tape.

  9. Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord zit. De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal niet volledig loskomen. Maak het daarom los totdat je simpelweg toegang hebt tot de aansluiting.
    • Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord zit.

    • De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal niet volledig loskomen. Maak het daarom los totdat je simpelweg toegang hebt tot de aansluiting.

  10. Gebruik de punt van een spudger om de kleine, zwarte sluitklep, die de kabel in de aansluiting vasthoudt, omhoog te klappen. De sluitklemmen van ZIF-aansluitingen zijn vaak vrij kwetsbaar, dus zorg dat je voorzichtig bent bij het met behulp van je spudger omhoogklappen van de klemmen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de kleine, zwarte sluitklep, die de kabel in de aansluiting vasthoudt, omhoog te klappen.

    • De sluitklemmen van ZIF-aansluitingen zijn vaak vrij kwetsbaar, dus zorg dat je voorzichtig bent bij het met behulp van je spudger omhoogklappen van de klemmen.

  11. Koppel de datakabel van het batterijbord door deze uit het contact te schuiven. Schuif deze parallel aan het logic board, in de richting van de kabel.
    • Koppel de datakabel van het batterijbord door deze uit het contact te schuiven.

    • Schuif deze parallel aan het logic board, in de richting van de kabel.

  12. Trek de datakabel van het batterijbord weg en zorg dat deze niet in de weg komt te zitten tijdens de rest van de reparatie.
    • Trek de datakabel van het batterijbord weg en zorg dat deze niet in de weg komt te zitten tijdens de rest van de reparatie.

    • Als je je batterij aan het vervangen bent, kan het nodig zijn dat je deze kabel volledig verwijdert en mee overzet naar je nieuwe batterij. Koppel in dit geval beide einden los en verwijder de kabel. Zorg ervoor dat je de kabel, tijdens het installeren, niet op z'n kop of achterstevoren installeert—check de foto's voor de juiste installatie.

  13. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, te verwijderen. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, te verwijderen.

  14. Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij op voorzichtige wijze omhoog te tillen en zo de batterij los te koppelen. Til de aansluiting zodanig omhoog dat deze geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk wel contact maakt tijdens de reparatie, kun je je MacBook Pro permanent beschadigen.
    • Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij op voorzichtige wijze omhoog te tillen en zo de batterij los te koppelen.

    • Til de aansluiting zodanig omhoog dat deze geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk wel contact maakt tijdens de reparatie, kun je je MacBook Pro permanent beschadigen.

  15. Verwijder de vier 3.3 mm lange T3 Torx-schroeven waarmee de plastic covers bovenop de schermscharnieren bevestigd zijn.
    • Verwijder de vier 3.3 mm lange T3 Torx-schroeven waarmee de plastic covers bovenop de schermscharnieren bevestigd zijn.

  16. Verwijder beide plastic scharniercovers. Verwijder beide plastic scharniercovers. Verwijder beide plastic scharniercovers.
    • Verwijder beide plastic scharniercovers.

  17. Verwijder de twee 3.1 mm lange T3 Torx-schroeven waarmee de aluminium cover bovenop de hoofdschermkabel is bevestigd. Verwijder de cover.
    • Verwijder de twee 3.1 mm lange T3 Torx-schroeven waarmee de aluminium cover bovenop de hoofdschermkabel is bevestigd.

    • Verwijder de cover.

  18. Verwijder de twee 1.7 mm lange T3 Torx-schroeven waarmee de aluminium cover bovenop de flexaansluiting van de schermkabel is bevestigd. Verwijder de cover.
    • Verwijder de twee 1.7 mm lange T3 Torx-schroeven waarmee de aluminium cover bovenop de flexaansluiting van de schermkabel is bevestigd.

    • Verwijder de cover.

  19. Wrik de flexkabel van het schermbord recht uit het contact omhoog om deze van het schermbord los te koppelen. Wrik de flexkabel van het schermbord recht uit het contact omhoog om deze van het schermbord los te koppelen.
    • Wrik de flexkabel van het schermbord recht uit het contact omhoog om deze van het schermbord los te koppelen.

  20. Verwijder de vier 1.5 mm lange T3 Torx-schroeven waarmee de twee aluminium covers op de twee schermkabelaansluitingen zijn bevestigd. Gebruik een pincet om de twee aluminium covers te verwijderen. Gebruik een pincet om de twee aluminium covers te verwijderen.
    • Verwijder de vier 1.5 mm lange T3 Torx-schroeven waarmee de twee aluminium covers op de twee schermkabelaansluitingen zijn bevestigd.

    • Gebruik een pincet om de twee aluminium covers te verwijderen.

  21. Verwijder de vier 3.3 mm lange T5 Torx-schroeven (twee aan beide zijden) waarmee de antennekabelmodule bevestigd is. Verwijder ook de twaalf 1.1 mm lange P2 Pentalobe-schroeven (zes aan iedere kant).
    • Verwijder de vier 3.3 mm lange T5 Torx-schroeven (twee aan beide zijden) waarmee de antennekabelmodule bevestigd is.

    • Verwijder ook de twaalf 1.1 mm lange P2 Pentalobe-schroeven (zes aan iedere kant).

    • Deze kleine schroeven draaien makkelijk door, dus zorg dat je P2 Pentalobe-schroevendraaierbitje goed geplaatst is voordat je druk zet en deze probeert los te draaien.

  22. Gebruik een pincet om de plastic cover van de antennekabel te verwijderen. Deze cover is met een beetje lijm bevestigd.
    • Gebruik een pincet om de plastic cover van de antennekabel te verwijderen.

    • Deze cover is met een beetje lijm bevestigd.

  23. Koppel de twee coaxiale antennekabels los door deze op voorzichtige wijze in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken. Schuif je pincet of het platte einde van je spudger onder de kabel totdat deze zo dicht mogelijk bij het contact zit. Duw je tool vervolgens omhoog of draai deze om de aansluiting los te koppelen. Schuif je pincet of het platte einde van je spudger onder de kabel totdat deze zo dicht mogelijk bij het contact zit. Duw je tool vervolgens omhoog of draai deze om de aansluiting los te koppelen.
    • Koppel de twee coaxiale antennekabels los door deze op voorzichtige wijze in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken.

    • Schuif je pincet of het platte einde van je spudger onder de kabel totdat deze zo dicht mogelijk bij het contact zit. Duw je tool vervolgens omhoog of draai deze om de aansluiting los te koppelen.

  24. Om de antennekabels weer aan te sluiten, gebruik je een pincet om de connector direct boven het contact te plaatsen om deze vervolgens met een spudger naar beneden te drukken totdat je deze vast voelt klikken. Om de antennekabels weer aan te sluiten, gebruik je een pincet om de connector direct boven het contact te plaatsen om deze vervolgens met een spudger naar beneden te drukken totdat je deze vast voelt klikken. Om de antennekabels weer aan te sluiten, gebruik je een pincet om de connector direct boven het contact te plaatsen om deze vervolgens met een spudger naar beneden te drukken totdat je deze vast voelt klikken.
    • Om de antennekabels weer aan te sluiten, gebruik je een pincet om de connector direct boven het contact te plaatsen om deze vervolgens met een spudger naar beneden te drukken totdat je deze vast voelt klikken.

  25. Verwijder de 3.7 mm lange T5 Torx-schroef waarmee de twee coaxiale antennekabels aan het moederbord zijn bevestigd.
    • Verwijder de 3.7 mm lange T5 Torx-schroef waarmee de twee coaxiale antennekabels aan het moederbord zijn bevestigd.

  26. Gebruik een openingsplectrum om de antennekabelmodule met behulp van een hefboom uit de op de afbeelding getoonde gebieden omhoog te tillen. Schuif je openingsplectrum niet van links naar rechts omdat er zich twee schermkabels bevinden die je daarmee kunt beschadigen. Schuif je openingsplectrum niet van links naar rechts omdat er zich twee schermkabels bevinden die je daarmee kunt beschadigen.
    • Gebruik een openingsplectrum om de antennekabelmodule met behulp van een hefboom uit de op de afbeelding getoonde gebieden omhoog te tillen.

    • Schuif je openingsplectrum niet van links naar rechts omdat er zich twee schermkabels bevinden die je daarmee kunt beschadigen.

  27. Probeer de antennemodule op voorzichtige wijze te verwijderen en vergeet daarbij tegelijkertijd niet de antennekabelbundel onder de warmtepijp vandaan te halen. Verwijder de antennekabelmodule. Zorg dat je de antennekabelbundel, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, ietwat in elkaar drukt om deze weer onder de warmtepijp door te leggen. Gebruik, indien nodig je tools om de bundel er onderdoor te duwen, maar forceer dit niet.
    • Probeer de antennemodule op voorzichtige wijze te verwijderen en vergeet daarbij tegelijkertijd niet de antennekabelbundel onder de warmtepijp vandaan te halen.

    • Verwijder de antennekabelmodule.

    • Zorg dat je de antennekabelbundel, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, ietwat in elkaar drukt om deze weer onder de warmtepijp door te leggen. Gebruik, indien nodig je tools om de bundel er onderdoor te duwen, maar forceer dit niet.

  28. Verwijder de vier 3.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de veerscharnieren van de twee schermkabels bevestigen.
    • Verwijder de vier 3.9 mm lange T3 Torx-schroeven die de veerscharnieren van de twee schermkabels bevestigen.

  29. Pak de linkerzijde van de schermkabelmodule vast en trek deze in de richting van de onderkant van de MacBook en weg van de veerscharnier. Gebruik een pincet om de veerscharnier van de schermkabel uit de beugel te trekken. Herhaal deze stap bij de rechter veerscharnier van de schermkabelmodule.
    • Pak de linkerzijde van de schermkabelmodule vast en trek deze in de richting van de onderkant van de MacBook en weg van de veerscharnier.

    • Gebruik een pincet om de veerscharnier van de schermkabel uit de beugel te trekken.

    • Herhaal deze stap bij de rechter veerscharnier van de schermkabelmodule.

  30. Open je scherm en zet je MacBook Pro op de zijkant, met het scherm open. Terwijl je je MacBook Pro met je vrije hand vasthoudt, verwijder je de drie T8 Torx-schroeven van de onderste scharnier van het scherm.
    • Open je scherm en zet je MacBook Pro op de zijkant, met het scherm open.

    • Terwijl je je MacBook Pro met je vrije hand vasthoudt, verwijder je de drie T8 Torx-schroeven van de onderste scharnier van het scherm.

    • Verwijder de resterende drie T8 Torx-schroeven van de bovenste scharnier van het scherm.

  31. Houd zowel het scherm als de body van de MacBook Pro stevig vast. Een van beide kan namelijk leiden tot een val van je laptop tijdens de reparatie. Duw beide helften van de MacBook Pro samen zodat de scharnierbeugels uit hun inkepingen in het chassis kunnen worden getild. Duw de body van de MacBook Pro van je weg terwijl je het scherm naar je toe trekt om de twee delen zo van elkaar te scheiden.
    • Houd zowel het scherm als de body van de MacBook Pro stevig vast. Een van beide kan namelijk leiden tot een val van je laptop tijdens de reparatie.

    • Duw beide helften van de MacBook Pro samen zodat de scharnierbeugels uit hun inkepingen in het chassis kunnen worden getild.

    • Duw de body van de MacBook Pro van je weg terwijl je het scherm naar je toe trekt om de twee delen zo van elkaar te scheiden.

    • Verwijder de schermmodule, maar wees daarbij voorzichtig dat je hierbij geen kabels scheur of anderszins beschadigt.

Conclusie

Vergelijk je nieuwe onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je nog extra onderdelen mee over moet zetten of om te zien of je beschermfolie moet verwijderen voordat je je nieuwe onderdeel kunt plaatsen.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze probleemoplossingspagina of doorzoek ons Antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Carsten Frauenheim

Lid sinds: 10-03-20

55.262 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

138 Leden

0 Opmerkingen

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 21

Afgelopen 7 dagen: 99

Afgelopen 30 dagen: 541

Altijd: 2,437