Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Volg deze instructies om de vastgelijmde batterij in je MacBook te vervangen door het gebruik van een iFixit-set met kleefmiddelverwijderaar. De kleefmiddelverwijderaar helpt de lijm, die de oude batterij op z'n plaats houdt, te verzachten, waardoor het makkelijker wordt deze te verwijderen.

iFixit kleefmiddelverwijderaar is ontvlambaar. Volg deze procedure in een goed geventileerde ruimte waarin niet wordt gerookt noch dicht bij een open vuur wordt gewerkt.

Om het risico op schade te minimaliseren, zet je je MacBook aan en laat je de batterij volledig ontladen voordat je deze procedure start. Als een geladen lithium-ion batterij per ongeluk wordt doorboord, kan er een gevaarlijke en oncontroleerbare brand ontstaan. Neem, als je batterij er gezwollen of bol uitziet, extra voorzorgsmaatregelen.

Note: Het oplosmiddel dat wordt gebruikt om de lijm van de batterij los te weken, kan sommige soorten plastic beschadigen. Volg alle isntructies en wees voorzichting bij het toepassen van de kleefmiddelverwijderaar.

    • Zet je Mac aan en open Terminal.

    • sudo nvram AutoBoot=%00

    • sudo nvram AutoBoot=%03

    • Voordat je verder gaat, koppel je MacBook los en zet 'm uit. Sla het scherm dicht en leg de laptop op een zachte ondergrond met de bovenkant naar beneden.

    • Gebruik een P5 pentalobe schroevendraaier om de zes schroeven die de onderste behuizing bevestigen, los te schroeven:

    • Twee 6.2 mm schroeven

    • Vier 3.4 mm schroeven

    • Verlies je schroeven niet gedurende deze reparatie en zorg ervoor dat ze op precies dezelfde plaats terugkomen om zo eventuele schade te voorkomen.

  2. Plaats een zuignap op de plaat in het midden van de voorkant van de MacBook Pro. Til de zuignap op om zo een kleine opening te creëren tussen de onderste behuizing en het chassis.
    • Plaats een zuignap op de plaat in het midden van de voorkant van de MacBook Pro.

    • Til de zuignap op om zo een kleine opening te creëren tussen de onderste behuizing en het chassis.

  3. Steek een hoek van een openingsplectrum in de opening tussen de behuizing en het chassis. Schuif je plectrum om de dichtstbijzijnde hoek tot halverwege de zijkant van de behuizing. Dit zorgt ervoor dat de eerste van de niet zichtbare klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, loskomen. Als het goed is, voel en hoor je de klem los klikken.
    • Steek een hoek van een openingsplectrum in de opening tussen de behuizing en het chassis.

    • Schuif je plectrum om de dichtstbijzijnde hoek tot halverwege de zijkant van de behuizing.

    • Dit zorgt ervoor dat de eerste van de niet zichtbare klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, loskomen. Als het goed is, voel en hoor je de klem los klikken.

  4. Herhaal de vorige stap aan de andere kant. Steek je openingsplectrum in de opening onder de behuizing en schuif deze tot halverwege de zijkant omhoog om de tweede klem los te krijgen. Herhaal de vorige stap aan de andere kant. Steek je openingsplectrum in de opening onder de behuizing en schuif deze tot halverwege de zijkant omhoog om de tweede klem los te krijgen. Herhaal de vorige stap aan de andere kant. Steek je openingsplectrum in de opening onder de behuizing en schuif deze tot halverwege de zijkant omhoog om de tweede klem los te krijgen.
    • Herhaal de vorige stap aan de andere kant. Steek je openingsplectrum in de opening onder de behuizing en schuif deze tot halverwege de zijkant omhoog om de tweede klem los te krijgen.

  5. Steek je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, dichtbij een van de middelste schroefgaten. Geef je plectrum een stevige maar niet te grote draai om de derde klem die de behuizing bevestigt los te krijgen. Herhaal deze procedure bij de andere van de twee middelste schroefgaten om zo de vierde klem los te klikken.
    • Steek je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, dichtbij een van de middelste schroefgaten.

    • Geef je plectrum een stevige maar niet te grote draai om de derde klem die de behuizing bevestigt los te krijgen.

    • Herhaal deze procedure bij de andere van de twee middelste schroefgaten om zo de vierde klem los te klikken.

  6. Trek dan de onderste behuizing stevig naar de voorkant van de MacBook (weg van het schermscharnier) om de laatste klemmen los te krijgen. Trek eerst aan één hoek, dan aan de andere hoek. Trek naar de zijkant - niet omhoog.
    • Trek dan de onderste behuizing stevig naar de voorkant van de MacBook (weg van het schermscharnier) om de laatste klemmen los te krijgen.

    • Trek eerst aan één hoek, dan aan de andere hoek.

    • Trek naar de zijkant - niet omhoog.

    • Het kan zijn dat hier veel kracht voor nodig is.

  7. Verwijder de onderste behuizing. Om de onderste behuizing weer terug te zetten: Breng het op de juiste plaats en zorg dat de klemmen ter hoogte van het schermscharnier zitten. Druk de behuizing dan naar beneden en schuif de plaat richting het scharnier. Het zou moeten stoppen met schuiven zodra de klemmen in elkaar grijpen.
    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer terug te zetten:

    • Breng het op de juiste plaats en zorg dat de klemmen ter hoogte van het schermscharnier zitten. Druk de behuizing dan naar beneden en schuif de plaat richting het scharnier. Het zou moeten stoppen met schuiven zodra de klemmen in elkaar grijpen.

    • Als de klemmen weer vast zitten en de onderste behuizing op de juiste plaats zit, druk dan opnieuw stevig naar beneden om de vier niet zichtbare klemmen in elkaar te laten grijpen. Als het goed is, hoor en voel je ze op hun plaats klikken.

  8. Trek, bij het logic board tegen de batterij, voorzichtig het grote stuk tape dat de batterijaansluiting verhult los. Verwijder de tape.
    • Trek, bij het logic board tegen de batterij, voorzichtig het grote stuk tape dat de batterijaansluiting verhult los.

    • Verwijder de tape.

  9. Trek dan voorzichtig het kleine stuk tape los dat de datakabelaansluiting van het batterijbord verhult. De tape is geïntegreerd in de lintkabel en zal dus niet volledige loskomen. Trek het enkel ver genoeg los om bij de aansluiting te kunnen komen.
    • Trek dan voorzichtig het kleine stuk tape los dat de datakabelaansluiting van het batterijbord verhult.

    • De tape is geïntegreerd in de lintkabel en zal dus niet volledige loskomen. Trek het enkel ver genoeg los om bij de aansluiting te kunnen komen.

  10. Gebruik de punt van een spudger om het kleine zwarte afsluitpaneel dat de kabel in de aansluiting houdt omhoog te flippen. Gebruik de punt van een spudger om het kleine zwarte afsluitpaneel dat de kabel in de aansluiting houdt omhoog te flippen.
    • Gebruik de punt van een spudger om het kleine zwarte afsluitpaneel dat de kabel in de aansluiting houdt omhoog te flippen.

  11. Ontkoppel de datakabel van het batterijbord door het uit het contact te schuiven. Schuif parallel aan het logic board, in de richting van de kabel.
    • Ontkoppel de datakabel van het batterijbord door het uit het contact te schuiven.

    • Schuif parallel aan het logic board, in de richting van de kabel.

  12. Vouw de datakabel van het batterijbord naar de andere kant en zorg dat het niet in de weg zit. Vouw de datakabel van het batterijbord naar de andere kant en zorg dat het niet in de weg zit.
    • Vouw de datakabel van het batterijbord naar de andere kant en zorg dat het niet in de weg zit.

  13. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm pannenkoekschroeven die de batterijstroomkabel bevestigen, te verwijderen. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm pannenkoekschroeven die de batterijstroomkabel bevestigen, te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm pannenkoekschroeven die de batterijstroomkabel bevestigen, te verwijderen.

  14. Gebruik een spudger om voorzichtig de batterijstroomaansluiting op te tillen, om zo de batterij los te koppelen. Lift de aansluiting zodanig omhoog dat het gescheiden blijft van het contact. Als het per ongeluk contact maakt gedurende de reparatie kan het je MacBook Pro beschadigen.
    • Gebruik een spudger om voorzichtig de batterijstroomaansluiting op te tillen, om zo de batterij los te koppelen.

    • Lift de aansluiting zodanig omhoog dat het gescheiden blijft van het contact. Als het per ongeluk contact maakt gedurende de reparatie kan het je MacBook Pro beschadigen.

  15. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.8 mm schroeven die het paneel bij de trackpadkabelaansluiting bevestigen. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.8 mm schroeven die het paneel bij de trackpadkabelaansluiting bevestigen.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.8 mm schroeven die het paneel bij de trackpadkabelaansluiting bevestigen.

  16. Verwijder het paneel van de trackpadkabelaansluiting met een pincet.
    • Verwijder het paneel van de trackpadkabelaansluiting met een pincet.

  17. Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad te ontkoppelen: wrik de aansluiting van de kabel in een rechte beweging omhoog, weg van het logic board. Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad te ontkoppelen: wrik de aansluiting van de kabel in een rechte beweging omhoog, weg van het logic board.
    • Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad te ontkoppelen: wrik de aansluiting van de kabel in een rechte beweging omhoog, weg van het logic board.

  18. Verwarm een iOpener en leg het ongeveer een minuut op de lintkabel van het trackpad, zodat de lijm die de lintkabel van de trackpad op de bovenkant van de batterij bevestigt, wordt verzacht.
    • Verwarm een iOpener en leg het ongeveer een minuut op de lintkabel van het trackpad, zodat de lijm die de lintkabel van de trackpad op de bovenkant van de batterij bevestigt, wordt verzacht.

    • Als je geen iOpener hebt, gebruik dan een föhn om de kabel op te warmen. De kabel moet warm zijn, maar niet zo warm dat je deze niet meer kunt vasthouden. Let erop dat je de batterij niet oververhit.

  19. Peuter voorzichtig de lintkabel van het trackpad omhoog van de batterij en duw het naar de andere kant. Zorg dat je kabel niet vouwt of scheurt. Zorg dat je kabel niet vouwt of scheurt.
    • Peuter voorzichtig de lintkabel van het trackpad omhoog van de batterij en duw het naar de andere kant.

    • Zorg dat je kabel niet vouwt of scheurt.

  20. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de tien schroeven, die de trackpadmodule bevestigen, te verwijderen: Twee 4.3 mm schroeven
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de tien schroeven, die de trackpadmodule bevestigen, te verwijderen:

    • Twee 4.3 mm schroeven

    • Acht 5.8 mm schroeven

  21. Klap dan voorzichtig de laptop (ondersteboven) open om bij het trackpad te kunnen. Trek de lintkabel van het trackpad voorzichtig door het gat in de behuizing van de MacBook Pro naar buiten.
    • Klap dan voorzichtig de laptop (ondersteboven) open om bij het trackpad te kunnen.

    • Trek de lintkabel van het trackpad voorzichtig door het gat in de behuizing van de MacBook Pro naar buiten.

  22. Verwijder de trackpadmodule Zorg ervoor dat je de zes kleine veerringen (twee ronde en vier rechthoekige) die aan de onderkant van het trackpad zitten, niet verliest. Zorg ervoor dat je de zes kleine veerringen (twee ronde en vier rechthoekige) die aan de onderkant van het trackpad zitten, niet verliest.
    • Verwijder de trackpadmodule

    • Zorg ervoor dat je de zes kleine veerringen (twee ronde en vier rechthoekige) die aan de onderkant van het trackpad zitten, niet verliest.

  23. Gebruik een Torx T3 schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven van het paneel van de toetsenbordaansluiting te verwijderen. Gebruik een Torx T3 schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven van het paneel van de toetsenbordaansluiting te verwijderen.
    • Gebruik een Torx T3 schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven van het paneel van de toetsenbordaansluiting te verwijderen.

  24. Verwijder het paneel van de toetsenbordaansluiting.
    • Verwijder het paneel van de toetsenbordaansluiting.

  25. Gebruik een spudger om de toetsenbordaansluiting los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Gebruik een spudger om de toetsenbordaansluiting los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik een spudger om de toetsenbordaansluiting los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

  26. Door een T3 Torx schroevendraaier te gebruiken, verwijder je: De twee 1.4 mm schroeven van de Thunderbolt-poortaansluiting aan de linkerkant.
    • Door een T3 Torx schroevendraaier te gebruiken, verwijder je:

    • De twee 1.4 mm schroeven van de Thunderbolt-poortaansluiting aan de linkerkant.

    • Nog twee 1.4 mm schroeven van de Thunderbolt-poortaansluiting aan de rechterkant.

  27. Gebruik een spudger om de linker Thunderbolt-poort te ontkoppelen door het met een rechte beweging van het logic board te duwen. Duw aan de binnenkant, aan de kant waar de ventilator zit. Duw de aansluiting voorzichtig aan de kant zodat het niet in de weg zal zitten tijdens het verwijderen van het logic board.
    • Gebruik een spudger om de linker Thunderbolt-poort te ontkoppelen door het met een rechte beweging van het logic board te duwen.

    • Duw aan de binnenkant, aan de kant waar de ventilator zit.

    • Duw de aansluiting voorzichtig aan de kant zodat het niet in de weg zal zitten tijdens het verwijderen van het logic board.

  28. Herhaal de vorige stop voor de rechter Thunderbolt-poortaansluiting: duw het vanaf de binnenkant omhoog en voorzichtig naar de zijkant. Herhaal de vorige stop voor de rechter Thunderbolt-poortaansluiting: duw het vanaf de binnenkant omhoog en voorzichtig naar de zijkant. Herhaal de vorige stop voor de rechter Thunderbolt-poortaansluiting: duw het vanaf de binnenkant omhoog en voorzichtig naar de zijkant.
    • Herhaal de vorige stop voor de rechter Thunderbolt-poortaansluiting: duw het vanaf de binnenkant omhoog en voorzichtig naar de zijkant.

  29. SLA DE UPGRADE OVER

    Bespaar door het te repareren met een alles-in-één kit.

    Koop iPhone-reparatiekits

    SLA DE UPGRADE OVER

    Koop iPhone-reparatiekits
  30. Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven die het beschermpaneeltje van de Touch ID en de 3.5 mm audio jackaansluitingen beschermen, te verwijderen. Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven die het beschermpaneeltje van de Touch ID en de 3.5 mm audio jackaansluitingen beschermen, te verwijderen.
    • Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven die het beschermpaneeltje van de Touch ID en de 3.5 mm audio jackaansluitingen beschermen, te verwijderen.

  31. Verwijder het paneeltje.
    • Verwijder het paneeltje.

  32. Gebruik een spudger om de 3.5 mm audio jack flexkabel los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken. Duw de flexkabel voorzichtig naar de zijkant. Duw de flexkabel voorzichtig naar de zijkant.
    • Gebruik een spudger om de 3.5 mm audio jack flexkabel los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken.

    • Duw de flexkabel voorzichtig naar de zijkant.

  33. Ontkoppel de flexkabel van de Touch ID en de aan-/uitknop door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Ontkoppel de flexkabel van de Touch ID en de aan-/uitknop door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.
    • Ontkoppel de flexkabel van de Touch ID en de aan-/uitknop door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

  34. Voeg met behulp van een iOpener, warmtepistool of een föhn wat warmte toe om het kleefmiddel onder de flexkabel van de aan-/uitknop en de Touch ID te verzachten. Voeg met behulp van een iOpener, warmtepistool of een föhn wat warmte toe om het kleefmiddel onder de flexkabel van de aan-/uitknop en de Touch ID te verzachten.
    • Voeg met behulp van een iOpener, warmtepistool of een föhn wat warmte toe om het kleefmiddel onder de flexkabel van de aan-/uitknop en de Touch ID te verzachten.

  35. Steek voorzichtig een openingsplectrum onder de flexkabel om deze van het logic board los te krijgen en duw deze vervolgens naar de zijkant. Wees voorzichtig en zorg dat je de flexkabel niet beschadigt. De Touch ID-sensor die eraan vast zit, vormt een unieke combinatie met je MacBook's logic board - bij beschadiging kan alleen Apple dit vervangen en/of repareren. Als het niet lukt, gebruik dan geen geforceerde kracht - gebruik juist wat meer warmte en probeer het opnieuw.
    • Steek voorzichtig een openingsplectrum onder de flexkabel om deze van het logic board los te krijgen en duw deze vervolgens naar de zijkant.

    • Wees voorzichtig en zorg dat je de flexkabel niet beschadigt. De Touch ID-sensor die eraan vast zit, vormt een unieke combinatie met je MacBook's logic board - bij beschadiging kan alleen Apple dit vervangen en/of repareren.

    • Als het niet lukt, gebruik dan geen geforceerde kracht - gebruik juist wat meer warmte en probeer het opnieuw.

  36. Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de 1.9 mm schroef van het beschermpaneeltje van de aansluiting van de Touch Bar digitizer te verwijderen. Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de 1.9 mm schroef van het beschermpaneeltje van de aansluiting van de Touch Bar digitizer te verwijderen.
    • Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de 1.9 mm schroef van het beschermpaneeltje van de aansluiting van de Touch Bar digitizer te verwijderen.

  37. Verwijder het beschermpaneeltje.
    • Verwijder het beschermpaneeltje.

  38. Gebruik een spudger om de Touch Bar digitizer los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken. Gebruik een spudger om de Touch Bar digitizer los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken.
    • Gebruik een spudger om de Touch Bar digitizer los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken.

  39. Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven in het beschermpaneeltje van de Touch Bar-schermaansluiting te verwijderen. Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven in het beschermpaneeltje van de Touch Bar-schermaansluiting te verwijderen.
    • Gebruik een T3 Torx schroevendraaier om de twee 1.9 mm schroeven in het beschermpaneeltje van de Touch Bar-schermaansluiting te verwijderen.

  40. Verwijder het paneeltje.
    • Verwijder het paneeltje.

  41. Gebruik een spudger om de Touch Bar-schermaansluiting los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken. Gebruik een spudger om de Touch Bar-schermaansluiting los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken.
    • Gebruik een spudger om de Touch Bar-schermaansluiting los te koppelen door het in een rechte beweging van het logic board omhoog te wrikken.

  42. Peuter de tape los die over het contact van de microfoonaansluiting heen zit. Peuter de tape los die over het contact van de microfoonaansluiting heen zit.
    • Peuter de tape los die over het contact van de microfoonaansluiting heen zit.

  43. Open de vergendeling van de ZIF-aansluiting van de microfoon kabel door deze in een rechte beweging omhoog te duwen, weg van het logic board. Open de vergendeling van de ZIF-aansluiting van de microfoon kabel door deze in een rechte beweging omhoog te duwen, weg van het logic board.
    • Open de vergendeling van de ZIF-aansluiting van de microfoon kabel door deze in een rechte beweging omhoog te duwen, weg van het logic board.

  44. Ontkoppel de microfoonkabel door deze naar achteren trekken - weg van de ventilator - totdat deze uit het contact glijdt. Indien mogelijk, is het beter aan de daar bevestigde tape te trekken dan aan de kabel zelf.
    • Ontkoppel de microfoonkabel door deze naar achteren trekken - weg van de ventilator - totdat deze uit het contact glijdt.

    • Indien mogelijk, is het beter aan de daar bevestigde tape te trekken dan aan de kabel zelf.

  45. Peuter vervolgens alle tape die over de aansluiting heen zit weg om de linkertweeter te bereiken. Peuter vervolgens alle tape die over de aansluiting heen zit weg om de linkertweeter te bereiken.
    • Peuter vervolgens alle tape die over de aansluiting heen zit weg om de linkertweeter te bereiken.

  46. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de linkertweeter open door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de linkertweeter open door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.
    • Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de linkertweeter open door deze in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

  47. Ontkoppel de kabel door deze in de richting van de tweeter te trekken totdat deze uit het contact glijdt. Indien mogelijk, is het beter aan de daar bevestigde tape dan aan de kabel zelf te trekken.
    • Ontkoppel de kabel door deze in de richting van de tweeter te trekken totdat deze uit het contact glijdt.

    • Indien mogelijk, is het beter aan de daar bevestigde tape dan aan de kabel zelf te trekken.

  48. Onder de flexkabel van de tweeter ligt een tweede ZIF-aansluiting, voor de linker hoofdspeaker. Peuter alle tape weg die het contact van de linker hoofdspeaker bedekt.
    • Onder de flexkabel van de tweeter ligt een tweede ZIF-aansluiting, voor de linker hoofdspeaker.

    • Peuter alle tape weg die het contact van de linker hoofdspeaker bedekt.

  49. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de linker hoofdspeaker open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de linker hoofdspeaker open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen.
    • Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de linker hoofdspeaker open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen.

  50. Ontkoppel de linker hoofdspeakerkabel door deze in de richting van de tweeter te treken totdat deze uit het contact glijdt. Onthoud dat je beter aan de tape dan aan de kabel zelf kunt trekken.
    • Ontkoppel de linker hoofdspeakerkabel door deze in de richting van de tweeter te treken totdat deze uit het contact glijdt.

    • Onthoud dat je beter aan de tape dan aan de kabel zelf kunt trekken.

  51. Herhaal de laatste zes stappen om de  tweeter en hoofdspeaker aan de rechterkant ook los te koppelen. Begin bij het lospeuteren van de tape die de tweeteraansluiting bedekt.
    • Herhaal de laatste zes stappen om de tweeter en hoofdspeaker aan de rechterkant ook los te koppelen.

    • Begin bij het lospeuteren van de tape die de tweeteraansluiting bedekt.

  52. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de rechtertweeter open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de rechtertweeter open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen.
    • Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de rechtertweeter open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen.

  53. Ontkoppel de kabel door deze in de richting van de tweeter te trekken totdat deze uit het contact komt. Onthoud dat je aan de tape moet trekken indien dat kan en niet aan de kabel zelf.
    • Ontkoppel de kabel door deze in de richting van de tweeter te trekken totdat deze uit het contact komt.

    • Onthoud dat je aan de tape moet trekken indien dat kan en niet aan de kabel zelf.

  54. Peuter alle tape los die de aansluiting van de rechter hoofdspeaker bedekt. Peuter alle tape los die de aansluiting van de rechter hoofdspeaker bedekt.
    • Peuter alle tape los die de aansluiting van de rechter hoofdspeaker bedekt.

  55. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de rechter hoofdspeaker open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen. Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de rechter hoofdspeaker open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen.
    • Klap de vergrendeling van de ZIF-aansluiting van de rechter hoofdspeaker open door deze in een rechte beweging omhoog van het logic board te duwen.

  56. Trek de kabel van de rechter hoofdspeaker in de richting van de tweeter totdat deze los komt uit het contact.
    • Trek de kabel van de rechter hoofdspeaker in de richting van de tweeter totdat deze los komt uit het contact.

  57. Ontkoppel de eerste antenne door deze recht omhoog uit het contact te duwen. Schuif voorzichtig je pincet of het platte eind van de spudger onder de kabel totdat deze dichtbij het contact is en kantel deze dan rustig om het los te krijgen. Schuif voorzichtig je pincet of het platte eind van de spudger onder de kabel totdat deze dichtbij het contact is en kantel deze dan rustig om het los te krijgen.
    • Ontkoppel de eerste antenne door deze recht omhoog uit het contact te duwen.

    • Schuif voorzichtig je pincet of het platte eind van de spudger onder de kabel totdat deze dichtbij het contact is en kantel deze dan rustig om het los te krijgen.

  58. Herhaal de vorige stap om de twee overgebleven antennekabels te ontkoppelen.
    • Herhaal de vorige stap om de twee overgebleven antennekabels te ontkoppelen.

    • Om de kabels weer aan te sluiten, plaats je de aansluiting direct boven het contact en dus je deze naar beneden totdat deze op z'n plaats klikt.

  59. Gebruik een T5 Torx schroevendraaier om de 2.9 mm schroef die de bundel van de antennekabel vasthoudt te verwijderen. Gebruik een T5 Torx schroevendraaier om de 2.9 mm schroef die de bundel van de antennekabel vasthoudt te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx schroevendraaier om de 2.9 mm schroef die de bundel van de antennekabel vasthoudt te verwijderen.

  60. Verwijder alle tien schroeven die de logic board module vast houden: Drie 2.5 mm Torx T3 schroeven
    • Verwijder alle tien schroeven die de logic board module vast houden:

    • Drie 2.5 mm Torx T3 schroeven

    • Vijf 2.9 mm Torx T5 schroeven

    • Twee 3.0 mm Torx T5 schroeven

    • Zorg dat je, bij het weer in elkaar zetten, alle schroeven eerst losjes bevestigt, dan het logic board op de juiste plaats bevestigt en dan pas de schroeven vast draait.

  61. Peuter (maar haal niet helemaal los) de twee rubberen dempringen los door het te scheiden van de lijm waarmee het aan de ventilatoren vast zit gemaakt. Indien nodig kun je wat warmte gebruiken, door middel van een iOpener of een warmtepistool, om de lijm wat zachter te maken en de dempringen makkelijker los te kunnen krijgen. Indien nodig kun je wat warmte gebruiken, door middel van een iOpener of een warmtepistool, om de lijm wat zachter te maken en de dempringen makkelijker los te kunnen krijgen.
    • Peuter (maar haal niet helemaal los) de twee rubberen dempringen los door het te scheiden van de lijm waarmee het aan de ventilatoren vast zit gemaakt.

    • Indien nodig kun je wat warmte gebruiken, door middel van een iOpener of een warmtepistool, om de lijm wat zachter te maken en de dempringen makkelijker los te kunnen krijgen.

  62. De logic board module zit strak ingepast, maar je kunt het jezelf makkelijker maken door een spudger onder de linkerhoek te schuiven en deze lichtjes omhoog te duwen. Je zou geen weerstand moeten voelen bij het verwijderen van het logic board. Check alle kabels grondig en haal deze ook weg zodat ze niet breken of scheuren als ze blijven hangen achter het logic board.
    • De logic board module zit strak ingepast, maar je kunt het jezelf makkelijker maken door een spudger onder de linkerhoek te schuiven en deze lichtjes omhoog te duwen.

    • Je zou geen weerstand moeten voelen bij het verwijderen van het logic board. Check alle kabels grondig en haal deze ook weg zodat ze niet breken of scheuren als ze blijven hangen achter het logic board.

    • Til de linkerkant van de module omhoog om deze los te krijgen.

  63. Bij het weer in elkaar zetten van de logic board module: Check de uitlijning van de dempringen en pas hun positie aan als ze niet goed zitten. Zorg dat de bundel van de antennekabels door de opening tussen het logic board en het koellichaam loopt en zorg dat deze niet op de verkeerde plaats zit en in de weg zit bij het op z'n plek brengen van het logic board.
    • Bij het weer in elkaar zetten van de logic board module:

    • Check de uitlijning van de dempringen en pas hun positie aan als ze niet goed zitten.

    • Zorg dat de bundel van de antennekabels door de opening tussen het logic board en het koellichaam loopt en zorg dat deze niet op de verkeerde plaats zit en in de weg zit bij het op z'n plek brengen van het logic board.

    • Zorg dat je goed checkt dat er geen kabels vast komen te zitten onder het logic board als je het weer installeert. Check iedere mogelijke plek op kabels die er niet horen te zitten.

  64. Gebruik een T5 Torx schroevendraaier om de twee 3.2 mm schroeven van het batterijbord te verwijderen. Gebruik een T5 Torx schroevendraaier om de twee 3.2 mm schroeven van het batterijbord te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx schroevendraaier om de twee 3.2 mm schroeven van het batterijbord te verwijderen.

  65. De vloeibare lijmverwijderaar die in je kit zit kan aanzienlijke schade veroorzaken als het in contact komt met het scherm of toetsenbord van je MacBook Pro. Om je scherm te beschermen, plaats je een laag aluminiumfolie tussen het scherm en het toetsenbord en houd je het daar gedurende het proces. Gebruik daarbij ook wat tape en/of folie om het gebied onder het trackpad af te sluiten en te beschermen. Eventueel kun je ook nog een laag van absorberende doekjes direct onder het trackpad leggen zodat deze alle overtollige lijmverwijderaar opneemt.
    • De vloeibare lijmverwijderaar die in je kit zit kan aanzienlijke schade veroorzaken als het in contact komt met het scherm of toetsenbord van je MacBook Pro.

    • Om je scherm te beschermen, plaats je een laag aluminiumfolie tussen het scherm en het toetsenbord en houd je het daar gedurende het proces.

    • Gebruik daarbij ook wat tape en/of folie om het gebied onder het trackpad af te sluiten en te beschermen. Eventueel kun je ook nog een laag van absorberende doekjes direct onder het trackpad leggen zodat deze alle overtollige lijmverwijderaar opneemt.

  66. Voordat je de batterij verwijdert, is het belangrijk dat je de speakers aan beide kanten beschermt. De speakers zitten, net zoals de batterij, vastgelijmd - als de vloeistof dus onder de speakers komt, kan het zijn dat de lijm los gaat laten en je speakers los in je laptop komen te zitten.
    • Voordat je de batterij verwijdert, is het belangrijk dat je de speakers aan beide kanten beschermt. De speakers zitten, net zoals de batterij, vastgelijmd - als de vloeistof dus onder de speakers komt, kan het zijn dat de lijm los gaat laten en je speakers los in je laptop komen te zitten.

    • Knip een stuk duct- of schilderstape af en steek een kant tussen de batterij en de speaker aan de linkerkant.

  67. Strijk je spudger langs de gehele zijkant van de tape zodat deze goed vastzit aan de aluminium behuizing van je MacBook Pro en je speakers veilig gescheiden is van je batterij. Zorg ervoor dat je de batterij niet per ongeluk doorprikt of -stoot. Vouw de tape door richting de speakers en duw het lichtjes op de speakers zodat de tape op z'n plek blijft zitten.
    • Strijk je spudger langs de gehele zijkant van de tape zodat deze goed vastzit aan de aluminium behuizing van je MacBook Pro en je speakers veilig gescheiden is van je batterij.

    • Zorg ervoor dat je de batterij niet per ongeluk doorprikt of -stoot.

    • Vouw de tape door richting de speakers en duw het lichtjes op de speakers zodat de tape op z'n plek blijft zitten.

    • De schuimranden die op de speaker zitten, kunnen loskomen bij het lostrekken van de tape. Zorg daarom dat je de tape niet op de schuimranden drukt.

  68. Herhaal de vorige twee stappen aan de andere kant om ook de rechterspeaker van de batterij te scheiden.
    • Herhaal de vorige twee stappen aan de andere kant om ook de rechterspeaker van de batterij te scheiden.

  69. Om de stroomrichting van de lijmverwijderaar te kunnen controleren en ervoor te zorgen dat deze niet richting de speakers loopt, til je de rechterhoek van je MacBook Pro een paar centimeter omhoog en leg je er een boek of stuk schuim onder. Om de stroomrichting van de lijmverwijderaar te kunnen controleren en ervoor te zorgen dat deze niet richting de speakers loopt, til je de rechterhoek van je MacBook Pro een paar centimeter omhoog en leg je er een boek of stuk schuim onder. Om de stroomrichting van de lijmverwijderaar te kunnen controleren en ervoor te zorgen dat deze niet richting de speakers loopt, til je de rechterhoek van je MacBook Pro een paar centimeter omhoog en leg je er een boek of stuk schuim onder.
    • Om de stroomrichting van de lijmverwijderaar te kunnen controleren en ervoor te zorgen dat deze niet richting de speakers loopt, til je de rechterhoek van je MacBook Pro een paar centimeter omhoog en leg je er een boek of stuk schuim onder.

  70. Nu je MacBook er helemaal klaar voor is, is het tijd om jezelf klaar te maken. iFixit kleefmiddelverwijderaar bevat aceton, wat een milde irritatie aan de huid en ogen kan veroorzaken.
    • Nu je MacBook er helemaal klaar voor is, is het tijd om jezelf klaar te maken.

    • iFixit kleefmiddelverwijderaar bevat aceton, wat een milde irritatie aan de huid en ogen kan veroorzaken.

    • Draag oogbescherming bij het gebruiken en toedienen van de lijmverwijderaar. (De oogbescherming zit bijgevoegd in je kit.)

    • Draag geen contactlenzen zonder oogbescherming.

    • Beschermende handschoenen zitten ook in je kit. Als je geen huidirritaties wil, kun je deze nu aantrekken.

  71. Trek de zwarte rubberen kurk van de fles van de lijmverwijderaar. Draai om de dop van de fles los te maken en te verwijderen voordat je de top afknipt. Dit opent de fles en biedt de tijd voor de druk om te ontsnappen voordat je de top van de fles afknipt. Als je deze stap overslaat, kan het zijn dat de lijmverwijderaar eruit spuit bij het afknippen van de top.
    • Trek de zwarte rubberen kurk van de fles van de lijmverwijderaar.

    • Draai om de dop van de fles los te maken en te verwijderen voordat je de top afknipt.

    • Dit opent de fles en biedt de tijd voor de druk om te ontsnappen voordat je de top van de fles afknipt. Als je deze stap overslaat, kan het zijn dat de lijmverwijderaar eruit spuit bij het afknippen van de top.

    • Gebruik een schaar om de gesloten top van de fles af te knippen.

    • Hoe dichter je bij de top knipt, des te meer controle heb je bij het toedienen van kleine hoeveelheden lijmverwijderaar.

    • Draai en sluit de dop van de fles stevig voordat je verdergaat.

  72. Druppel een aantal druppels lijmverwijderaar onder de meest rechtse batterijcel. Je hebt niet veel vloeistof nodig - de kleine fles bevat meer dan twee keer de hoeveelheid die je nodig hebt om de batterijcellen los te krijgen. Wacht, voordat je verdergaat met de volgende stap, ongeveer twee minuutjes zodat de lijmverwijderaar de tijd krijgt om door te dringen tot de lijm en deze te verzachten.
    • Druppel een aantal druppels lijmverwijderaar onder de meest rechtse batterijcel.

    • Je hebt niet veel vloeistof nodig - de kleine fles bevat meer dan twee keer de hoeveelheid die je nodig hebt om de batterijcellen los te krijgen.

    • Wacht, voordat je verdergaat met de volgende stap, ongeveer twee minuutjes zodat de lijmverwijderaar de tijd krijgt om door te dringen tot de lijm en deze te verzachten.

  73. Steek, na een aantal minuten, de hoek van een plastic kaart onder de buitenste rechter batterijcel, beginnend aan de voorkant. Dit zou niet teveel kracht moeten kosten. Als je hiermee problemen ondervindt, dien dan iets meer lijmverwijderaar toe en geef deze een extra 2-3 minuten om in te trekken. Zorg ervoor dat je de batterij niet vervormt. Een beschadigde batterij kan gevaarlijke chemische stoffen lekken en/of in brand vliegen.
    • Steek, na een aantal minuten, de hoek van een plastic kaart onder de buitenste rechter batterijcel, beginnend aan de voorkant.

    • Dit zou niet teveel kracht moeten kosten. Als je hiermee problemen ondervindt, dien dan iets meer lijmverwijderaar toe en geef deze een extra 2-3 minuten om in te trekken.

    • Zorg ervoor dat je de batterij niet vervormt. Een beschadigde batterij kan gevaarlijke chemische stoffen lekken en/of in brand vliegen.

    • Wiebel de kaart van de ene naar de andere kant en schuif het in z'n geheel onder de batterijcel.

    • Til deze lichtjes op om de lijm van de batterij te scheiden, maar verwijder de batterijcel nog niet.

    • Laat de plastic kaart tijdelijk onder de cel zitten om te voorkomen dat deze weer vast gaat zitten in het proces.

  74. Als het niet lukt om de kaart onder een van de batterijcellen te krijgen, kun je een stuk (flos)draad onder de batterijcel trekken. Trek het in een zaagbeweging van de ene naar de andere kant om de lijm te verwijderen.
    • Als het niet lukt om de kaart onder een van de batterijcellen te krijgen, kun je een stuk (flos)draad onder de batterijcel trekken. Trek het in een zaagbeweging van de ene naar de andere kant om de lijm te verwijderen.

    • Draag dikke handschoenen of wikkel het flosdraad om de handvatten van twee schroevendraaiers zodat je vingers niet beschadigd raken.

  75. Herhaal de laatste paar stappen om de buitenste linker batterijcel los te krijgen. Begin met het verhogen van de linkerkant van je MacBook Pro om zo de eventuele stroming van de vloeistof weg van de speakers te dirigeren.
    • Herhaal de laatste paar stappen om de buitenste linker batterijcel los te krijgen.

    • Begin met het verhogen van de linkerkant van je MacBook Pro om zo de eventuele stroming van de vloeistof weg van de speakers te dirigeren.

  76. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de buitenste linker batterijcel en wacht ongeveer twee minuten zodat het in kan trekken. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de buitenste linker batterijcel en wacht ongeveer twee minuten zodat het in kan trekken. Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de buitenste linker batterijcel en wacht ongeveer twee minuten zodat het in kan trekken.
    • Dien een aantal druppels lijmverwijderaar toe onder de buitenste linker batterijcel en wacht ongeveer twee minuten zodat het in kan trekken.

  77. Schuif een hoek van een plastic kaart onder de buitenste linker batterijcel en scheid voorzichtig de lijm van de batterij. Laat de plastic kaart tijdelijk onder de cel zitten om te voorkomen dat deze weer vast komt te zitten als je verder gaat.
    • Schuif een hoek van een plastic kaart onder de buitenste linker batterijcel en scheid voorzichtig de lijm van de batterij.

    • Laat de plastic kaart tijdelijk onder de cel zitten om te voorkomen dat deze weer vast komt te zitten als je verder gaat.

  78. Verhoog, als volgende stap, de achterkant van je MacBook Pro om ervoor te zorgen dat de de lijmverwijderaar niet richting het toetsenbord/logic board stroomt. Verhoog, als volgende stap, de achterkant van je MacBook Pro om ervoor te zorgen dat de de lijmverwijderaar niet richting het toetsenbord/logic board stroomt.
    • Verhoog, als volgende stap, de achterkant van je MacBook Pro om ervoor te zorgen dat de de lijmverwijderaar niet richting het toetsenbord/logic board stroomt.

  79. Dien een paar druppels lijmverwijderaar toe onder elk van de drie overgebleven batterijcellen. Er zitten openingen in de aluminium behuizing onder deze cellen dus het kan zijn dat er wat lijmverwijderaar aan de onderkant uitlekt in plaats van onder batterij blijft zitten. Wees attent op lekken en dien, indien nodig, iets meer lijmverwijderaar toe in de volgende stappen.
    • Dien een paar druppels lijmverwijderaar toe onder elk van de drie overgebleven batterijcellen.

    • Er zitten openingen in de aluminium behuizing onder deze cellen dus het kan zijn dat er wat lijmverwijderaar aan de onderkant uitlekt in plaats van onder batterij blijft zitten.

    • Wees attent op lekken en dien, indien nodig, iets meer lijmverwijderaar toe in de volgende stappen.

    • Wacht ongeveer twee minuten voordat je verder gaat.

  80. The overgebleven twee kleinere batterijcellen liggen beide op een ietwat verhoogd deel van het aluminium frame van je MacBook. Schuif een plastic kaart helemaal onder de buitenste linker batterijcel - welke je al los hebt gemaakt in de vorige stappen - en schuif deze dan voorzichtig tussen de overgebleven linker batterijcel en de aluminium behuizing van je MacBook Pro. Schuif een plastic kaart helemaal onder de buitenste linker batterijcel - welke je al los hebt gemaakt in de vorige stappen - en schuif deze dan voorzichtig tussen de overgebleven linker batterijcel en de aluminium behuizing van je MacBook Pro.
    • The overgebleven twee kleinere batterijcellen liggen beide op een ietwat verhoogd deel van het aluminium frame van je MacBook.

    • Schuif een plastic kaart helemaal onder de buitenste linker batterijcel - welke je al los hebt gemaakt in de vorige stappen - en schuif deze dan voorzichtig tussen de overgebleven linker batterijcel en de aluminium behuizing van je MacBook Pro.

  81. Gebruik je plastic kaart om de overgebleven batterijcel aan de linkerkant helemaal los te maken. Laat je plastic kaart tijdelijk zitten om te voorkomen dat de linker batterijcellen weer vast komen te zitten.
    • Gebruik je plastic kaart om de overgebleven batterijcel aan de linkerkant helemaal los te maken.

    • Laat je plastic kaart tijdelijk zitten om te voorkomen dat de linker batterijcellen weer vast komen te zitten.

  82. Herhaal de vorige twee stappen om de overgebleven batterijcel aan de rechterkant los te krijgen. Herhaal de vorige twee stappen om de overgebleven batterijcel aan de rechterkant los te krijgen. Herhaal de vorige twee stappen om de overgebleven batterijcel aan de rechterkant los te krijgen.
    • Herhaal de vorige twee stappen om de overgebleven batterijcel aan de rechterkant los te krijgen.

  83. De laatste batterijcel kan iets meer moeite kosten om los te maken. Dien, indien nodig, meer lijmverwijderaar toe om het jezelf iets gemakkelijker te maken. Schuif de hoek van een van je plastic kaarten onder de bovenkant van de grote middelste batterijcel. Wiebel de kaart van de ene naar de andere kant en schuif deze in z'n geheel onder de batterijcel om deze te scheiden van de lijm die het vasthoudt.
    • De laatste batterijcel kan iets meer moeite kosten om los te maken. Dien, indien nodig, meer lijmverwijderaar toe om het jezelf iets gemakkelijker te maken.

    • Schuif de hoek van een van je plastic kaarten onder de bovenkant van de grote middelste batterijcel.

    • Wiebel de kaart van de ene naar de andere kant en schuif deze in z'n geheel onder de batterijcel om deze te scheiden van de lijm die het vasthoudt.

  84. Verwijder de batterij. Verwijder, voordat je een nieuwe batterij in je laptop plaatst, alle lijmresten van de behuizing van je MacBook Pro. Peuter alle grote kleefstrips met behulp van een pincet of gebruik je handen met handschoenen.
    • Verwijder de batterij.

    • Verwijder, voordat je een nieuwe batterij in je laptop plaatst, alle lijmresten van de behuizing van je MacBook Pro.

    • Peuter alle grote kleefstrips met behulp van een pincet of gebruik je handen met handschoenen.

    • Schraap alle overgebleven stukjes lijm weg met een plastic tool en maak vervolgens de onderliggende gebieden schoon met lijmverwijderaar of isopropyl alcohol. Veeg constant in één richting (en niet heen en weer) totdat het chassis schoon en klaar is voor je nieuwe batterij.

    • Dit kan best wel wat tijd in beslag nemen, dus heb geduld.

    • Verwijder, wanneer je klaar bent, voorzichtig de beschermende tape van de speakers.

    • Dubbel-check of je nieuwe batterij goed past voordat je deze vastzet.

    • Wees attent op de positie van de datakabel van de batterij en zorg dat deze niet wordt afgekneld of klem komt te zitten onder het batterijbord.

    • Als je batterij is geleverd met vooraf vastgemaakte kleefstrips aan de onderkant, draai je batterij dan om en haal de beschermlaag eraf om de kleefstrip klaar te maken voor gebruik. Als je batterij zonder kleefstrip is gekomen, gebruik je een beetje dubbelzijdige tape, zoals Tesa 61395, om je batterij op z'n plek te houden.

    • Positioneer je batterij met zorg en duw deze op z'n plek.

    • Druk iedere batterijcel stevig vast en houd er voor 5-10 seconden druk op om ze te bevestigen aan de onderste behuizing.

Conclusie

Vergelijk het nieuwe vervangende onderdeel met het originele onderdeel - het kan zijn dat je andere onderdelen mee moet overzetten of dat je lijm of andere kleefmiddelen van het nieuwe onderdeel moet verwijderen voordat je begint.

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je de instructies in omgekeerde volgorde.

Breng je e-waste naar een R2 of e-Stewards gecertificeerde recycler.

Ging je reparatie niet zoals je had gehoopt? Check ons Antwoordenforum voor probleemoplossende antwoorden.

100%

Begin met vertalen ›

Jeff Suovanen

Lid sinds: 06-08-13

312.339 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

128 Leden

Amazing, Thanks

suelectronico - Antwoord

does this also work for the 2018 model?

Κυριακος Καρυος - Antwoord

Why do you remove the logic board? There are videos on youtube that demonstrate that there is no need to remove the logic board or the trackpad to replace the battery ...

Elio Deinase - Antwoord

no need to remove the logic board .

Cosmin -

Just finished replacing - stopped at step 23 after removing the Track Pad. Did not have to remove Logic Board. You don’t even need to remove the Track Pad, but because of the glue on the center cell, it’s probably a good idea and a pretty easy step to keep Track Pad safe when prying the cell off the case. It does take a bit of careful “jiggling” to remove the old battery and to slide the new one under the LB, but IMO definitely much (MUCH!) easier than removing all of the components after step 23.

Vadique -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 73

Afgelopen 7 dagen: 677

Afgelopen 30 dagen: 3,287

Altijd: 25,223