Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Leer in deze handleiding hoe je het geheugen van je Mac mini vervangt of upgrade door de RAM te vervangen. De mini ondersteunt tot wel 64 GB aan RAM-geheugen, waarbij je iedere combinatie van 8 GB, 16 GB of 32 GB DDR4-2666 SODIMM RAM-modules kunt gebruiken.

Video overzicht

  1. Schakel je Mac mini uit en haal deze van de oplader af voordat je met deze procedure begint.
    • Schakel je Mac mini uit en haal deze van de oplader af voordat je met deze procedure begint.

    • Gebruik een openingstool om de onderste cover van de Mac min omhoog te wrikken.

  2. Til de onderste cover omhoog en verwijder deze. Om de cover te herbevestigen:
    • Til de onderste cover omhoog en verwijder deze.

    • Om de cover te herbevestigen:

    • Zorg je dat je deze op de juiste positie aanbrengt, zodat de woorden "Mac mini" te lezen zijn als de poorten naar je toewijzen.

    • Druk je de cover naar beden totdat je voelt dat de drie verborgen klemmen vast klikken.

  3. Verwijder de zes TR6 Torx-veiligheidsschroeven die de antenneplaat bevestigen, met de volgende lengtes:
    • Verwijder de zes TR6 Torx-veiligheidsschroeven die de antenneplaat bevestigen, met de volgende lengtes:

    • Drie 4.1 mm lange schouderschroeven

    • Drie 1.8 mm lange schroeven

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen zodat je zeker weet dat je de schroeven op de juiste plek weer installeert en zo voorkomt dat je je Mac beschadigt.

  4. Verwijder de antenneplaat nog niet volledig; deze is namelijk nog steeds verbonden aan de Mac mini door middel van een antennekabel. Nu de poorten van de Mac mini naar je toe wijzen, til je de antenneplaat voorzichtig omhoog en schuif je deze ongeveer 2.5 cm (een inch) naar rechts.
    • Verwijder de antenneplaat nog niet volledig; deze is namelijk nog steeds verbonden aan de Mac mini door middel van een antennekabel.

    • Nu de poorten van de Mac mini naar je toe wijzen, til je de antenneplaat voorzichtig omhoog en schuif je deze ongeveer 2.5 cm (een inch) naar rechts.

  5. Gebruik een T6 Torx-schroevendraaier om de enkele 2.8 mm lange schroef, die de antennekabel aan het logic board van de Mac mini bevestigt, te verwijderen. Gebruik een T6 Torx-schroevendraaier om de enkele 2.8 mm lange schroef, die de antennekabel aan het logic board van de Mac mini bevestigt, te verwijderen.
    • Gebruik een T6 Torx-schroevendraaier om de enkele 2.8 mm lange schroef, die de antennekabel aan het logic board van de Mac mini bevestigt, te verwijderen.

  6. De antennekabelaansluiting en het bijbehorende contact zijn beide erg fragiel. Gebruik de punt van je spudger of een klein pincet om de antennekabelaansluiting op voorzichtige wijze uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Om de kabel weer aan te sluiten, gebruik je een pincet om deze op de juiste positie boven het contact op het logic board aan te brengen. Vervolgens druk je deze recht naar beneden totdat je deze vast hoort klikken.
    • De antennekabelaansluiting en het bijbehorende contact zijn beide erg fragiel.

    • Gebruik de punt van je spudger of een klein pincet om de antennekabelaansluiting op voorzichtige wijze uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Om de kabel weer aan te sluiten, gebruik je een pincet om deze op de juiste positie boven het contact op het logic board aan te brengen. Vervolgens druk je deze recht naar beneden totdat je deze vast hoort klikken.

    • Als je meer speling van de kabel nodig hebt, kun je de kabel tijdelijk uit de klemmen op de antenneplaat halen.

  7. Verwijder de antenneplaat uit de Mac mini.
    • Verwijder de antenneplaat uit de Mac mini.

  8. Gebruik een T6 Torx-schroevendraaier om de vier 7.2 mm lange schroever, die de ventilator bevestigen, te verwijderen: Twee schroeven die de ventilator op het logic board bevestigen.
    • Gebruik een T6 Torx-schroevendraaier om de vier 7.2 mm lange schroever, die de ventilator bevestigen, te verwijderen:

    • Twee schroeven die de ventilator op het logic board bevestigen.

    • Twee schroeven met rubberen schoudering die de ventilator aan de uitlaatopening bevestigen.

    • De rubberen doorvoertules bevestigen deze schroeven aan de ventilator, waardoor ze er niet volledig uitkomen. Zorg in ieder geval dat je volledig los geschroefd zijn.

  9. Probeer de ventilator nog niet volledig te verwijderen in deze stap—til deze enkel iets omhoog zodat je de kabel eronder kunt bereiken. Til de ventilator omhoog vanaf de platte kant waar het aan de uitlaatopening grenst. Wees hierbij voorzichtig en zorg dat je de ventilatorkabel eronder niet scheurt.
    • Probeer de ventilator nog niet volledig te verwijderen in deze stap—til deze enkel iets omhoog zodat je de kabel eronder kunt bereiken.

    • Til de ventilator omhoog vanaf de platte kant waar het aan de uitlaatopening grenst. Wees hierbij voorzichtig en zorg dat je de ventilatorkabel eronder niet scheurt.

  10. Pak alle zes de kabels van de ventilatorkabel vast en til deze voorzichtig omhoog om deze van het logic board los te koppelen. Forceer het losmaken van de kabel niet als deze niet los wil komen. Het kan namelijk voorkomen dat je het contact van het logic board af trekt. Probeer het contact daarom met je duim vast te houden, grijp de kabelaansluiting zo dicht mogelijk bij het contact vast en til deze voorzichtig omhoog.
    • Pak alle zes de kabels van de ventilatorkabel vast en til deze voorzichtig omhoog om deze van het logic board los te koppelen.

    • Forceer het losmaken van de kabel niet als deze niet los wil komen. Het kan namelijk voorkomen dat je het contact van het logic board af trekt. Probeer het contact daarom met je duim vast te houden, grijp de kabelaansluiting zo dicht mogelijk bij het contact vast en til deze voorzichtig omhoog.

  11. Verwijder de ventilator.
    • Verwijder de ventilator.

  12. Pak de stroomkabel vast en til deze omhoog om deze van het logic board los te koppelen. Indien nodig kun je de aansluiting ietwat heen en weer bewegen om deze makkelijker uit het contact los te krijgen.
    • Pak de stroomkabel vast en til deze omhoog om deze van het logic board los te koppelen. Indien nodig kun je de aansluiting ietwat heen en weer bewegen om deze makkelijker uit het contact los te krijgen.

  13. Til de aansluiting van het LED-indicatielicht in een rechte beweging omhoog om deze uit het contact op het logic board los te krijgen. Zorg dat je niet onder het contact zelf wrikt, aangezien je hiermee riskeert het logic board zelf te beschadigen.
    • Til de aansluiting van het LED-indicatielicht in een rechte beweging omhoog om deze uit het contact op het logic board los te krijgen.

    • Zorg dat je niet onder het contact zelf wrikt, aangezien je hiermee riskeert het logic board zelf te beschadigen.

  14. Gebruik een T10 Torx-schroevendraaier om de twee 7.5 mm lange schroeven, die het logic board bevestigen, te verwijderen. Gebruik een T10 Torx-schroevendraaier om de twee 7.5 mm lange schroeven, die het logic board bevestigen, te verwijderen.
    • Gebruik een T10 Torx-schroevendraaier om de twee 7.5 mm lange schroeven, die het logic board bevestigen, te verwijderen.

  15. In deze stap zul je het logic board los duwen uit de klemmen die het aan het frame bevestigen. Duw enkel op de aangegeven plekken. Doe je dit niet, dan riskeer je de fragiele koelbladen te beschadigen. Plaats je duimen aan beide kanten van de uitlaatopening, over de schroefgaten in de ventilator. Duw deze stevig in de richting van de poorten totdat het logic board los komt uit de klemmen en uit de Mac mini begint te schuiven.
    • In deze stap zul je het logic board los duwen uit de klemmen die het aan het frame bevestigen. Duw enkel op de aangegeven plekken. Doe je dit niet, dan riskeer je de fragiele koelbladen te beschadigen.

    • Plaats je duimen aan beide kanten van de uitlaatopening, over de schroefgaten in de ventilator.

    • Duw deze stevig in de richting van de poorten totdat het logic board los komt uit de klemmen en uit de Mac mini begint te schuiven.

  16. Schuif het logic board uit de behuizing. Zorg dat je de dunne kabel van het LED-indicatorlicht uit de weg houdt bij het weer installeren van het logic board. Zo voorkom je dat deze beschadigd raakt.
  17. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de vier 2.8 mm lange schroeven, die het schild op het RAM-geheugen bevestigen, te verwijderen.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de vier 2.8 mm lange schroeven, die het schild op het RAM-geheugen bevestigen, te verwijderen.

  18. Til het schild omhoog en schuif deze van de RAM-module af.
    • Til het schild omhoog en schuif deze van de RAM-module af.

  19. Er zijn twee klemmen die iedere RAM-module op hun plek houden, een aan beide kanten. Gebruik je vingers om de klemmen van de RAM-module weg te duwen. Als deze los zijn gemaakt, zullen de RAM-modules in een lichte hoek uit het toestel komen.
    • Er zijn twee klemmen die iedere RAM-module op hun plek houden, een aan beide kanten. Gebruik je vingers om de klemmen van de RAM-module weg te duwen.

    • Als deze los zijn gemaakt, zullen de RAM-modules in een lichte hoek uit het toestel komen.

  20. Schuif iedere RAM-module in een rechte beweging weg om deze te verwijderen.
    • Schuif iedere RAM-module in een rechte beweging weg om deze te verwijderen.

    • Zorg dat je, bij het verwijderen van de RAM-modules, enkel de buitenste zijkant van de modules aanraakt. Zorg dat je de goudgekleurde contactpunten aan de onderkant ten koste van alles vermijdt en niet aanraakt.

  21. Om die nieuwe RAM-modules te installeren: Zorg je dat de module op de juiste manier geplaatst is en dat de inkeping aan de onderkant op de juiste plaats valt. Vervolgens kun je de module in eenzelfde hoek als waarin deze eruit kwam, terug in het toestel schuiven. Zet een constante druk totdat de gouden contactpunten niet meer zichtbaar zijn. Herhaal deze stap bij de tweede module.
    • Om die nieuwe RAM-modules te installeren:

    • Zorg je dat de module op de juiste manier geplaatst is en dat de inkeping aan de onderkant op de juiste plaats valt. Vervolgens kun je de module in eenzelfde hoek als waarin deze eruit kwam, terug in het toestel schuiven. Zet een constante druk totdat de gouden contactpunten niet meer zichtbaar zijn.

    • Herhaal deze stap bij de tweede module.

  22. Druk de bovenkant van iedere RAM-module tot slot naar beneden, in de richting van het logic board, om te zorgen dat de modules aan beide kanten weer in de klemmen vastgeklikt worden. Als de rubberen bescherming tussen de klemmen en de modules komen te zitten, kun je deze met een hand wegduwen terwijl je met je andere zorgt dat de RAM-module op z'n plek wordt gedrukt. Vervolgens laat je de rubberen beschermingen los. Check de klemmen en zorg dat beide modules volledig op hun plek zitten en op veilige wijze zijn bevestigd.
    • Druk de bovenkant van iedere RAM-module tot slot naar beneden, in de richting van het logic board, om te zorgen dat de modules aan beide kanten weer in de klemmen vastgeklikt worden.

    • Als de rubberen bescherming tussen de klemmen en de modules komen te zitten, kun je deze met een hand wegduwen terwijl je met je andere zorgt dat de RAM-module op z'n plek wordt gedrukt. Vervolgens laat je de rubberen beschermingen los.

    • Check de klemmen en zorg dat beide modules volledig op hun plek zitten en op veilige wijze zijn bevestigd.

Conclusie

100%

Begin met vertalen ›

Rod Bland

Lid sinds: 25-03-13

2.583 Reputatie

1 Handleiding geschreven

128 Opmerkingen

Thank you so much! I’m curious about CPU. Is it possible to replace it?

cjoonh - Antwoord

No, the CPU is soldered to the logic board.

Jon Anscher -

Looks like the SSD is replaceable as well. Any idea on what kind of standard it follows?

QiF - Antwoord

looks like soldered to me. either way, with that T2 chip on board one shall not pass through…

Peter Marencik -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 232

Afgelopen 7 dagen: 1,600

Afgelopen 30 dagen: 10,132

Altijd: 280,997