Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een kapotte of versleten batterij in je Huawei P20 te vervangen.

Het openen van de Huawei P20 zal de waterdichte pakkingen van het toestel aantasten. Als je deze pakkingen niet vervangt, zal je telefoon als normaal functioneren, maar zal het zijn waterdichte bescherming verliezen.

Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen. Ontlaad de batterij van je toestel, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je begint met het demonteren van je telefoon. Dit verkleint het risico op een ongeluk als de batterij per ongeluk beschadigd raakt tijdens de reparatie.

Hoewel het mogelijk is om je batterij te verwijderen zonder de hoofdflexkabel en de oplaadpoort te verwijderen, raden we je toch aan om deze te verwijderen. Zo verklein je het risico op het beschadigen van de eromheenliggende onderdelen.

Je zult vervangende kleefstrips nodig hebben om onderdelen te bevestigen bij het weer in elkaar zetten van je toestel.

  1. Schakel je telefoon, voordat je begint, uit.
    • Schakel je telefoon, voordat je begint, uit.

    • Leg een verwarmde iOpener gedurende minimaal twee minuten op de achterkant van de telefoon om de lijm onder de glazen achterkant te verzwakken.

  2. Druk een zuignap, zo dicht mogelijk bij de rand, vast aan de onderkant van de glazen achterkant. Als de glazen achterkant van je telefoon gebarsten is, kan het zijn dat je zuignap zich niet vast kan zuigen. Probeer het in dat geval op te tillen met een stuk sterke tape of lijm je zuignap vast met secondelijm. Til de glazen achterkant op met je zuignap om zo een kleine opening te creëren tussen de cover en het frame.
    • Druk een zuignap, zo dicht mogelijk bij de rand, vast aan de onderkant van de glazen achterkant.

    • Als de glazen achterkant van je telefoon gebarsten is, kan het zijn dat je zuignap zich niet vast kan zuigen. Probeer het in dat geval op te tillen met een stuk sterke tape of lijm je zuignap vast met secondelijm.

    • Til de glazen achterkant op met je zuignap om zo een kleine opening te creëren tussen de cover en het frame.

    • Steek een openingsplectrum in de opening.

    • Als je moeite hebt met deze stap, dien je nog meer warmte toe om de lijm nog verder te verzachten en probeer je het nog eens. Lees de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je toestel oververhit.

    • Schuif je plectrum naar de rechter onderhoek.

  3. Steek een tweede openingsplectrum in het toestel en schuif deze naar de linker onderhoek om de lijm onderweg door te snijden. Laat je openingsplectrums zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een tweede openingsplectrum in het toestel en schuif deze naar de linker onderhoek om de lijm onderweg door te snijden.

    • Laat je openingsplectrums zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  4. Steek een derde openingsplectrum in de linker onderhoek van de telefoon. In de volgende stappen zul je enkel de punt van je plectrum moeten gebruiken, aangezien je in de buurt van de aan-/uitknop en de achterste camera werkt. Zo voorkom je dat je de kabel per ongeluk doorsnijdt of de lens of de camera beschadigt. Schuif de punt van je plectrum van de linker onderhoek naar boven om onderweg alle lijm door te snijden.
    • Steek een derde openingsplectrum in de linker onderhoek van de telefoon.

    • In de volgende stappen zul je enkel de punt van je plectrum moeten gebruiken, aangezien je in de buurt van de aan-/uitknop en de achterste camera werkt. Zo voorkom je dat je de kabel per ongeluk doorsnijdt of de lens of de camera beschadigt.

    • Schuif de punt van je plectrum van de linker onderhoek naar boven om onderweg alle lijm door te snijden.

    • Laat je plectrum in de linker bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  5. Als de lijm te hard is om door te snijden, betekent dat waarschijnlijk dat de lijm weer is afgekoeld. Gebruik je iOpener om de lijm opnieuw te verwarmen. Steek een vierde openingsplectrum onder de linker bovenhoek van de glazen achterkant.
    • Als de lijm te hard is om door te snijden, betekent dat waarschijnlijk dat de lijm weer is afgekoeld. Gebruik je iOpener om de lijm opnieuw te verwarmen.

    • Steek een vierde openingsplectrum onder de linker bovenhoek van de glazen achterkant.

    • Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de lijm aldaar door te snijden.

    • Laat je plectrum in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  6. Steek een vijfde plectrum in de rechter bovenhoek van de telefoon. Schuif je plectrum langs de rechterzijde van de telefoon naar beneden om de laatste stukken lijm door te snijden.
    • Steek een vijfde plectrum in de rechter bovenhoek van de telefoon.

    • Schuif je plectrum langs de rechterzijde van de telefoon naar beneden om de laatste stukken lijm door te snijden.

  7. Til de glazen achterkant omhoog en verwijder deze. Voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt en je je toestel weer in elkaar zet, verwijder je alle lijmresten uit de telefoon en maak je de voorheen gelijmde gebieden schoon met wat isopropyl alcohol en een stuk stofvrij doek.
    • Til de glazen achterkant omhoog en verwijder deze.

    • Voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt en je je toestel weer in elkaar zet, verwijder je alle lijmresten uit de telefoon en maak je de voorheen gelijmde gebieden schoon met wat isopropyl alcohol en een stuk stofvrij doek.

  8. Gebruik een pincet om de zwarte tape naast de camera van de cover van het moederbord af te trekken. Gebruik een pincet om de zwarte tape naast de camera van de cover van het moederbord af te trekken.
    • Gebruik een pincet om de zwarte tape naast de camera van de cover van het moederbord af te trekken.

  9. Verwijder de acht Phillips #00 schroeven (3.1 mm lengte).
    • Verwijder de acht Phillips #00 schroeven (3.1 mm lengte).

  10. Gebruik een pincet om de zwarte folie aan de onderkant van de telefoon van de luidspreker af te trekken. Gebruik een pincet om de zwarte folie aan de onderkant van de telefoon van de luidspreker af te trekken.
    • Gebruik een pincet om de zwarte folie aan de onderkant van de telefoon van de luidspreker af te trekken.

  11. Schuif je plectrum onder de rechterzijde van de moederbordcover. Maak de linkerkant van de moederbordcover los door je plectrum lichtjes te roteren.
    • Schuif je plectrum onder de rechterzijde van de moederbordcover.

    • Maak de linkerkant van de moederbordcover los door je plectrum lichtjes te roteren.

  12. Verwijder de cover van het moederbord inclusief NFC. Verwijder de cover van het moederbord inclusief NFC. Verwijder de cover van het moederbord inclusief NFC.
    • Verwijder de cover van het moederbord inclusief NFC.

  13. Gebruik een spudger om de batterijaansluiting omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de batterijaansluiting omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de batterijaansluiting omhoog te duwen en los te koppelen.

  14. Verwijder de drie Phillips #00 schroeven (3.2 mm lengte).
    • Verwijder de drie Phillips #00 schroeven (3.2 mm lengte).

  15. Gebruik een pincet om de cover van het dochterbord te verwijderen. Gebruik een pincet om de cover van het dochterbord te verwijderen. Gebruik een pincet om de cover van het dochterbord te verwijderen.
    • Gebruik een pincet om de cover van het dochterbord te verwijderen.

  16. Verwijder de twee Phillips #00 schroeven (3.2 mm lengte).
    • Verwijder de twee Phillips #00 schroeven (3.2 mm lengte).

  17. Gebruik een spudger om de hoofdaansluiting van het dochterbord van het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de hoofdaansluiting van het dochterbord van het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de hoofdaansluiting van het dochterbord van het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen.

  18. Gebruik een pincet om de aansluiting van de witte coaxkabel van het moederbord omhoog te trekken en los te koppelen. Haal de witte coaxkabel voorzichtig uit de kabelgoten en de metalen klemmen op het dochterbord en vouw deze uit de weg. Haal de witte coaxkabel voorzichtig uit de kabelgoten en de metalen klemmen op het dochterbord en vouw deze uit de weg.
    • Gebruik een pincet om de aansluiting van de witte coaxkabel van het moederbord omhoog te trekken en los te koppelen.

    • Haal de witte coaxkabel voorzichtig uit de kabelgoten en de metalen klemmen op het dochterbord en vouw deze uit de weg.

  19. Gebruik een spudger om de aansluiting van de hoofdflexkabel van het moederbord los te koppelen. Gebruik een spudger om de aansluiting van de hoofdflexkabel van het moederbord los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de aansluiting van de hoofdflexkabel van het moederbord los te koppelen.

  20. Verwijder de oplaadpoort en de hoofdflexkabel door deze naar boven op te tillen en deze vervolgens in de richting van het moederbord te trekken. Verwijder de oplaadpoort en de hoofdflexkabel door deze naar boven op te tillen en deze vervolgens in de richting van het moederbord te trekken. Verwijder de oplaadpoort en de hoofdflexkabel door deze naar boven op te tillen en deze vervolgens in de richting van het moederbord te trekken.
    • Verwijder de oplaadpoort en de hoofdflexkabel door deze naar boven op te tillen en deze vervolgens in de richting van het moederbord te trekken.

  21. Gebruik een spudger om de flexaansluitingen van de stroomvoorziening en de volumeknoppen omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de flexaansluitingen van de stroomvoorziening en de volumeknoppen omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de flexaansluitingen van de stroomvoorziening en de volumeknoppen omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de flexaansluitingen van de stroomvoorziening en de volumeknoppen omhoog te duwen en los te koppelen.

  22. Gebruik een spudger om de flexaansluiting van het scherm omhoog te duwen en los te koppelen. Vouw de schermkabel vervolgens uit de weg om de batterij te kunnen verwijderen. Gebruik een spudger om de flexaansluiting van het scherm omhoog te duwen en los te koppelen. Vouw de schermkabel vervolgens uit de weg om de batterij te kunnen verwijderen.
    • Gebruik een spudger om de flexaansluiting van het scherm omhoog te duwen en los te koppelen. Vouw de schermkabel vervolgens uit de weg om de batterij te kunnen verwijderen.

  23. Leg een verwarmde iOpener gedurende minstens twee minuten op het scherm om de lijm onder de batterij te verzachten.
    • Leg een verwarmde iOpener gedurende minstens twee minuten op het scherm om de lijm onder de batterij te verzachten.

    • Doe je best om de batterij niet te vervormen tijdens het verwijderproces. Soft-shell lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën lekken, in brand vliegen of zelfs exploderen als deze worden beschadigd. Gebruik geen excessieve kracht en wrik de batterij nooit omhoog met metalen tools.

  24. Schuif een plastic kaart onder de rechter onderhoek van de batterij om de lijm door te snijden. Schuif je plastic kaart verder langs de rechterzijde van de batterij om de lijm verder los te maken. Begin tevens met het voorzichtig omhoogduwen van de batterij. Als je moeite hebt met het loskrijgen van de batterij kan het zijn dat de lijm niet zwak genoeg is. Je kunt daarom wat isopropyl alcohol onder iedere hoek van de batterij toedienen. Laat dit twee minuten intrekken om de lijm te verzwakken.
    • Schuif een plastic kaart onder de rechter onderhoek van de batterij om de lijm door te snijden.

    • Schuif je plastic kaart verder langs de rechterzijde van de batterij om de lijm verder los te maken. Begin tevens met het voorzichtig omhoogduwen van de batterij.

    • Als je moeite hebt met het loskrijgen van de batterij kan het zijn dat de lijm niet zwak genoeg is. Je kunt daarom wat isopropyl alcohol onder iedere hoek van de batterij toedienen. Laat dit twee minuten intrekken om de lijm te verzwakken.

  25. Schuif je plastic kaart onder de volledige bovenkant van de batterij en snijd de lijm door. Schuif je kaart naar de onderkant van de batterij om de resterende lijm door te snijden. Gebruik je plastic kaart tot slot om de batterij omhoog te duwen.
    • Schuif je plastic kaart onder de volledige bovenkant van de batterij en snijd de lijm door.

    • Schuif je kaart naar de onderkant van de batterij om de resterende lijm door te snijden.

    • Gebruik je plastic kaart tot slot om de batterij omhoog te duwen.

  26. Verwijder de batterij. Hergebruik of herinstalleer nooit een beschadigde of vervormde batterij, aangezien dit altijd een potentieel risico met zich mee brengt. Vervang deze altijd door een nieuwe batterij.
Conclusie

Zet je toestel, indien mogelijk, aan en test je reparaties voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt en je je toestel definitief sluit.

Bevestig je nieuwe batterij met op maat gesneden kleefstrips of dubbelzijdige tape. Om je batterij op de juiste wijze te positioneren, breng je de nieuwe kleefstrips aan op de plekken waar de oude kleefstrips zich bevonden en niet direct op de batterij. Druk je nieuwe batterij vervolgens stevig op z'n plek.

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Breng de nieuwe kleefstrips aan waar nodig nadat je de relevante gebieden schoon hebt gemaakt met wat isopropyl alcohol (>90%).

Kalibreer je batterij voor een optimale performance: laad je toestel op tot 100% en laat 'm minstens twee uur doorladen. Gebruik je toestel vervolgens tot deze zichzelf uitschakelt als gevolg van een lege batterij. Laad je batterij tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

88.841 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

133 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 13

Afgelopen 7 dagen: 115

Afgelopen 30 dagen: 508

Altijd: 5,202