Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

De iPhone XS Max gebruikt zowel de hoofdspeaker als de oorstukspeaker om stereo-geluid voort te brengen. Gebruik deze handleiding alleen om de hoofdspeaker aan de onderkant van de telefoon te vervangen. Het vervangen van deze speaker kan problemen zoals geluidsverlies, slechte geluidskwaliteit of vervormd geluid oplossen.

  1. Ontlaad je batterij, voordat je begint, tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord. Schakel je iPhone uit voordat je begint met het uit elkaar halen van je telefoon.
    • Ontlaad je batterij, voordat je begint, tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord.

    • Schakel je iPhone uit voordat je begint met het uit elkaar halen van je telefoon.

    • Het openen van het iPhone-scherm zal de waterdichte sluiting van de telefoon aantasten. Zorg dat je vervangende sluitingen klaar hebt liggen voordat je verdergaat of zorg ervoor dat je blootstelling aan water vermijdt als je geen vervangende sluitingen installeert.

  3. De volgende twee stappen demonstreren het gebruik van de iSclack, een handige tool die we aan iedereen aanraden die vaker reparaties uitvoert. Als je de iSclack niet gbruikt, sla je twee stappen over voor een alternatieve methode. Als de plastic dieptemeter nog aan de iSclack bevestigd is, verwijder deze dan nu—deze is niet nodig voor grotere iPhone zoals de XS Max.
    • De volgende twee stappen demonstreren het gebruik van de iSclack, een handige tool die we aan iedereen aanraden die vaker reparaties uitvoert. Als je de iSclack niet gbruikt, sla je twee stappen over voor een alternatieve methode.

    • Als de plastic dieptemeter nog aan de iSclack bevestigd is, verwijder deze dan nu—deze is niet nodig voor grotere iPhone zoals de XS Max.

    • Plaats de zuignap dichtbij de onderkant van de iPhone—één aan de voorkant en één aan de achterkant.

    • Druk beide zuignappen stevig op hun plek.

    • Als je scherm of glazen achterkant gebarsten is, kun je het beplakken met lagen stevige tape zodat het één geheel blijft en de zuignap kan blijven plakken. De iSclack bevat ook twee stukken tape precies voor dit doeleinde.

  4. Houd je iPhone stevig vast en druk de handvatten van de iSclack naar elkaar toe om het scherm zo van de achterste behuizing van de telefoon te scheiden. Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen; een kleine opening langs de onderkant is meer dan genoeg. Steek een openingsplectrum in de opening onder het scherm aan de onderkant van de iPhone.
    • Houd je iPhone stevig vast en druk de handvatten van de iSclack naar elkaar toe om het scherm zo van de achterste behuizing van de telefoon te scheiden.

    • Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen; een kleine opening langs de onderkant is meer dan genoeg.

    • Steek een openingsplectrum in de opening onder het scherm aan de onderkant van de iPhone.

    • Sla de volgende twee stappen over.

  5. Als je een enkele zuignap met handvat gebruikt, druk deze dan vast aan de onderkant van de telefoon, maar vermijd het bolle deel van het glas. Als je scherm gebarsten is, kun je het beplakken met een laag doorzichtige tape, waarop de zuignap wel kan blijven plakken. Als alternatief kun je de tape ook gebruiken in plaats van de zuignap. Als alles mislukt, kun je de zuignap ook aan het gebarsten scherm vastlijmen met secondelijm.
    • Als je een enkele zuignap met handvat gebruikt, druk deze dan vast aan de onderkant van de telefoon, maar vermijd het bolle deel van het glas.

    • Als je scherm gebarsten is, kun je het beplakken met een laag doorzichtige tape, waarop de zuignap wel kan blijven plakken. Als alternatief kun je de tape ook gebruiken in plaats van de zuignap. Als alles mislukt, kun je de zuignap ook aan het gebarsten scherm vastlijmen met secondelijm.

  6. Trek de zuignap omhoog met een stevige, constante kracht om zo een kleine opening tussen het voorste paneel en de achterste behuizing te creëren. Steek een openingsplectrum in de opening. De waterdichte lijm die het scherm op z'n plek houdt is erg sterk; het creëren van de opening kan dus heel wat kracht vereisen. Als je moeite hebt met het openen van de telefoon, dien dan meer warmte toe en wiebel het scherm op en neer om de lijm te verzachten totdat de opening groot genoeg is voor je tool.

    • Steek een openingsplectrum in de opening.

  7. Schuif je openingsplectrum langs de linker onderhoek en via de linkerzijde van de iPhone naar boven. Snijd daarbij alle lijm door die het scherm aan het frame bevestigt. Schuif je openingsplectrum niet te ver in de iPhone, aangezien je hiermee interne onderdelen kunt beschadigen. Schuif je openingsplectrum niet te ver in de iPhone, aangezien je hiermee interne onderdelen kunt beschadigen.
    • Schuif je openingsplectrum langs de linker onderhoek en via de linkerzijde van de iPhone naar boven. Snijd daarbij alle lijm door die het scherm aan het frame bevestigt.

    • Schuif je openingsplectrum niet te ver in de iPhone, aangezien je hiermee interne onderdelen kunt beschadigen.

  8. Steek je openingsplectrum opnieuw in de onderkant van de telefoon en schuif deze nu langs de rechter onderhoek en via de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is.
    • Steek je openingsplectrum opnieuw in de onderkant van de telefoon en schuif deze nu langs de rechter onderhoek en via de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt.

  9. De bovenkant van het scherm is bevestigd met zowel lijm als klemmen. Schuif je openingsplectrum langs de bovenste hoek van het scherm, terwijl je het scherm voorzichtig naar beneden loopt of trekt, in de richting van de Lightning-poort. Als je te veel kracht gebruikt, zullen de klemmen breken. Wees voorzichtig en heb geduld.
    • De bovenkant van het scherm is bevestigd met zowel lijm als klemmen.

    • Schuif je openingsplectrum langs de bovenste hoek van het scherm, terwijl je het scherm voorzichtig naar beneden loopt of trekt, in de richting van de Lightning-poort.

    • Als je te veel kracht gebruikt, zullen de klemmen breken. Wees voorzichtig en heb geduld.

    • Nogmaals, steek je openingsplectrum niet meer dan een paar millimeter in de telefoon—ongeveer de breedte van het schermframe—of je loopt het risico dat je de sensormodule in het voorste paneel beschadigt.

    • Schuif je plectrum naar de tegenoverliggende bovenste hoek en snijd alle lijm daartussen door.

  10. Trek aan het kleine uiteinde van de zuignap om deze van het scherm te verwijderen.
    • Trek aan het kleine uiteinde van de zuignap om deze van het scherm te verwijderen.

    • Als je een iSclack hebt gebruikt en deze nog steeds aan de telefoon zit, kun je deze er nu afhalen.

  11. Open de iPhone door het scherm van links naar rechts open te klappen, alsof je de achterkant van een boek opent. Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels. Laat het scherm op een object leunen, zodat je niet te veel spanning op de kabels zet en je nog steeds aan de telefoon kunt werken.
    • Open de iPhone door het scherm van links naar rechts open te klappen, alsof je de achterkant van een boek opent.

    • Probeer het scherm nog niet volledig los te krijgen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels.

    • Laat het scherm op een object leunen, zodat je niet te veel spanning op de kabels zet en je nog steeds aan de telefoon kunt werken.

    • Tijdens de hermontage breng je het scherm in positie, op één lijn met de klemmen aan de bovenkant, en druk je de bovenkant van het scherm voorzichtig in de klemmen voordat je de rest van het scherm vastklikt. Als het scherm niet goed vastklikt, controleer je de klemmen om zeker te weten dat ze niet gebogen zijn.

  12. LCD iPhone-scherm fixkits

    De goedkope optie, ondersteund door onze levenslange garantie.

    Koop kits

    LCD iPhone-scherm fixkits

    Bespaar op reparatiekosten, niet op kwaliteit.

    Koop kits
    • Verwijder vier Y000 schroeven die het beschermplaatje op het logic board bevestigen, met de volgende lengtes:

    • Twee 1.1 mm schroeven

    • Eén 1.5 mm schroef

    • Eén 3.7 mm schroef

  13. Verwijder het paneel.
    • Verwijder het paneel.

    • Het kan zijn dat het paneel ietwat vastzit. Til het voorzichtig, maar wel met wat kracht, omhoog om het los te maken.

    • Tijdens de hermontage is dit een goed moment om je iPhone weer aan te zetten om alle functies te testen voordat je de telefoon weer helemaal sluit. Vergeet je telefoon niet weer uit te schakelen als je verdergaat met de reparatie.

  14. Gebruik een spudger of een schone vingernagel om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen. Zorg dat je de zwarte, siliconen afdichtingen rondom deze en andere aansluitingen niet beschadigt. Deze afdichtingen zorgen voor extra bescherming tegen water en stof.
    • Gebruik een spudger of een schone vingernagel om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Zorg dat je de zwarte, siliconen afdichtingen rondom deze en andere aansluitingen niet beschadigt. Deze afdichtingen zorgen voor extra bescherming tegen water en stof.

    • Zorg dat je de aansluiting wegbuigt van het logic board om zo te voorkomen dat deze tijdens de reparatie per ongeluk contact maakt met het contact en zo de telefoon mogelijk aanzet.

  15. Verwijder de drie Y000 schroeven die het plaatje boven de schermaansluiting bevestigen: Twee 1.1 mm schroeven
    • Verwijder de drie Y000 schroeven die het plaatje boven de schermaansluiting bevestigen:

    • Twee 1.1 mm schroeven

    • Eén 1.5 mm schroef

  16. Verwijder het plaatje.
    • Verwijder het plaatje.

  17. Gebruik de punt van een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel omhoog te duwen en te ontkoppelen. Gebruik de punt van een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel omhoog te duwen en te ontkoppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel omhoog te duwen en te ontkoppelen.

  18. Gebruik een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de OLED-schermkabel los te koppelen. Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, positioneer je deze totdat op z'n plek lijkt te zitten en duw je één kant van de aansluiting omlaag tot deze vastklikt, om vervolgens hetzelfde te doen aan de andere kant. Druk niet op het midden, want als de aansluiting verkeerd zit, zul je de pinnen buigen en zo schade veroorzaken.
    • Gebruik een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de OLED-schermkabel los te koppelen.

  19. Gebruik een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de digitizerkabel uit het contact omhoog te duwen. Als er een deel van je scherm niet op aanraking reageert na de reparatie, ontkoppel je de batterij en sluit je deze aansluiting opnieuw aan. Zorg hierbij dat deze volledig op z'n plaats klikt en dat er geen stof of andere dingen in het contact zitten.
    • Gebruik een spudger of een vingernagel om de aansluiting van de digitizerkabel uit het contact omhoog te duwen.

    • Als er een deel van je scherm niet op aanraking reageert na de reparatie, ontkoppel je de batterij en sluit je deze aansluiting opnieuw aan. Zorg hierbij dat deze volledig op z'n plaats klikt en dat er geen stof of andere dingen in het contact zitten.

  20. De flexkabel van de sensormodule in het voorste paneel zit lichtjes vast op z'n plek. Til de kabel voorzichtig omhoog totdat deze loskomt van de lijm eronder. Til de kabel voorzichtig omhoog totdat deze loskomt van de lijm eronder.
    • De flexkabel van de sensormodule in het voorste paneel zit lichtjes vast op z'n plek.

    • Til de kabel voorzichtig omhoog totdat deze loskomt van de lijm eronder.

  21. Verwijder de schermmodule.
  22. Verwijder de vijf 1.5 mm tri-point Y000 schroeven die het plaatje onder de trilmotor en de hoofdspeaker bevestigen. Verwijder de vijf 1.5 mm tri-point Y000 schroeven die het plaatje onder de trilmotor en de hoofdspeaker bevestigen.
    • Verwijder de vijf 1.5 mm tri-point Y000 schroeven die het plaatje onder de trilmotor en de hoofdspeaker bevestigen.

  23. Het plaatje is lichtjes vastgemaakt. Til deze voorzichtig omhoog om los te maken en wees voorzichtig dat je 'm hierbij niet buigt. Indien nodig kun je wat warmte toedienen met een föhn of warmtepistool om de lijm te verzachten. (Het gebruik van een iOpener is niet slim, aangezien dit de veercontacten aan de bovenkant kan buigen.)
    • Het plaatje is lichtjes vastgemaakt.

    • Til deze voorzichtig omhoog om los te maken en wees voorzichtig dat je 'm hierbij niet buigt.

    • Indien nodig kun je wat warmte toedienen met een föhn of warmtepistool om de lijm te verzachten. (Het gebruik van een iOpener is niet slim, aangezien dit de veercontacten aan de bovenkant kan buigen.)

  24. Verwijder de 1.3 mm tri-point Y000 schroef die het plaatje bovenop de speakeraansluiting bevestigt. Verwijder de 1.3 mm tri-point Y000 schroef die het plaatje bovenop de speakeraansluiting bevestigt.
    • Verwijder de 1.3 mm tri-point Y000 schroef die het plaatje bovenop de speakeraansluiting bevestigt.

  25. Duw het plaatje op de speakeraansluiting richting de batterij en til deze dan op om deze uit z'n klemmen los te maken en te verwijderen. Wees erg voorzichtig dat je de batterij niet prikt of steekt met je tools. Wees erg voorzichtig dat je de batterij niet prikt of steekt met je tools.
    • Duw het plaatje op de speakeraansluiting richting de batterij en til deze dan op om deze uit z'n klemmen los te maken en te verwijderen.

    • Wees erg voorzichtig dat je de batterij niet prikt of steekt met je tools.

  26. Gebruik de punt van een spudger om de speakeraansluiting omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de speakeraansluiting omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de speakeraansluiting omhoog te duwen en los te koppelen.

    • Verwijder de drie schroeven die de speaker bevestigen:

    • Eén 2.7 mm Phillips schroef

    • Eén 2.9 standoff schroef

    • Eén 3.1 mm standoff schroef

    • Standoff schroeven kun je het beste verwijderen met een iPhone Standoff schroevendraaierbit en schroevendraaierhandvat.

    • Een platkopschroevendraaier kan ook werken om deze schroeven los te krijgen—wees hierbij wel extra voorzichtig dat je schroevendraaier niet wegschiet en omliggende onderdelen beschadigt.

  27. Zorg dat je bij het omhoogduwen van de speaker niet ook de schermflexkabel die je zojuist los hebt gekoppeld, beschadigt. Indien nodig kun je de kabel in de richting van de batterij buigen, zodat de speaker de ruimte heeft om eruit gehaald te worden. Steek een spudger onder de bovenkant van de speaker, dichtbij de zijkant van de behuizing van de iPhone.
    • Zorg dat je bij het omhoogduwen van de speaker niet ook de schermflexkabel die je zojuist los hebt gekoppeld, beschadigt. Indien nodig kun je de kabel in de richting van de batterij buigen, zodat de speaker de ruimte heeft om eruit gehaald te worden.

    • Steek een spudger onder de bovenkant van de speaker, dichtbij de zijkant van de behuizing van de iPhone.

    • Duw de bovenkant van de speaker voorzichtig omhoog en til de speaker lichtjes omhoog.

    • Zorg dat je bij het herinstalleren van de speaker checkt of de flexkabel van de speaker niet vast komt te zitten onder de speaker.

  28. Gebruik, bij het omhoog duwen van de speaker, een pincet om de plastic "bumper strip" aan de bovenkant van de speaker weg te halen. Indien nodig kun je wat warmte gebruiken om de lijm onder de bumper strip te verzachten en het losmaken te vergemakkelijken.
    • Gebruik, bij het omhoog duwen van de speaker, een pincet om de plastic "bumper strip" aan de bovenkant van de speaker weg te halen.

    • Indien nodig kun je wat warmte gebruiken om de lijm onder de bumper strip te verzachten en het losmaken te vergemakkelijken.

  29. Pak de speaker aan beide kanten vast en wiebel deze heen en weer om deze zo los te maken van de lijm die 'm aan de onderkant van de iPhone bevestigt. Trek de speaker weg van de onderkant van de iPhone totdat deze gescheiden is van de gelijmde afdichting. Trek de speaker weg van de onderkant van de iPhone totdat deze gescheiden is van de gelijmde afdichting.
    • Pak de speaker aan beide kanten vast en wiebel deze heen en weer om deze zo los te maken van de lijm die 'm aan de onderkant van de iPhone bevestigt.

    • Trek de speaker weg van de onderkant van de iPhone totdat deze gescheiden is van de gelijmde afdichting.

  30. Verwijder de speaker. De gelijmde afdichting van de speaker is niet herbruikbaar. Gebruik een pincet om alle lijmresten aldaar te verwijderen.
    • Verwijder de speaker.

    • De gelijmde afdichting van de speaker is niet herbruikbaar. Gebruik een pincet om alle lijmresten aldaar te verwijderen.

    • Om te zorgen dat je telefoon beschermd blijft tegen water- en stofschade, is het handig om de afdichting te vervangen. Maak de plek schoon met wat isopropyl alcohol en een stuk stofvrij doek of een koffiefilter om ervoor te zorgen dat de afdichting goed kan hechten. Breng een nieuwe afdichting aan op de speaker en installeer dan pas de speaker.

Conclusie

100%

Begin met vertalen ›

Jeff Suovanen

Lid sinds: 06-08-13

277.859 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

111 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 12

Afgelopen 7 dagen: 126

Afgelopen 30 dagen: 535

Altijd: 5,890