Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de achterste camera in de iPhone XR te verwijderen en te vervangen.

Note: deze handleiding toont je hoe je de schermkabels volledig loskoppelt en de schermmodule verwijdert om zo beter bij de achterste camera te kunnen komen—echter, het is mogelijk om de achterste camera te verwijderen en te vervangen terwijl de schermkabels nog steeds verbonden zijn. Gevorderde lezers kunnen tijd besparen door het loskoppelen van het scherm over te slaan, zolang je ervoor zorgt dat het scherm wordt ondersteund tijdens het proces en de schermkabels niet worden beschadigd.

  1. Voordat je begint: zorg dat je iPhone-batterij onder de 25% geladen is. Een opgeladen lithium-ionbatterij kan vlam vatten en/of exploderen als het per ongeluk wordt doorboord. Zet je iPhone uit voordat je met de demontage begint.
    • Voordat je begint: zorg dat je iPhone-batterij onder de 25% geladen is. Een opgeladen lithium-ionbatterij kan vlam vatten en/of exploderen als het per ongeluk wordt doorboord.

    • Zet je iPhone uit voordat je met de demontage begint.

    • Verwijder de twee 6.7 mm lange pentalobe-schroeven aan de onderkant van de iPhone.

    • Bij het openen van de iPhone zullen de waterdichte sluitingen niet meer hun werk doen. Zorg daarom dat je vervangende sluitingen hebt voordat je verdergaat of zorg ervoor dat je extra voorzichtig bent met vloeistoffen bij het terug in elkaar zetten van deze iPhone zonder vervangende sluitingen.

    • Net onder de kop van iedere pentalobe-schroef kun je een rubberen pakking vinden. Om ervoor te zorgen dat je telefoon maximaal beschermd blijft tegen stof en vloeistoffen: check de staat van de pakkingen of vervang de schroeven bij het in elkaar zetten.

  2. Het opwarmen van de onderste rand van de iPhone verzacht de lijm die het scherm op zijn plaats houdt, waardoor het gemakkelijker te openen is.
    • Het opwarmen van de onderste rand van de iPhone verzacht de lijm die het scherm op zijn plaats houdt, waardoor het gemakkelijker te openen is.

    • Gebruik een haardroger, een heteluchtpistool of verwarm een iOpener en leg deze, voor ongeveer een minuut, tegen de onderste rand van de iPhone om de lijm eronder week te maken.

  3. De volgende twee stappen laten zien hoe je de iSclack gebruikt, een handige tool die we iedereen aanraden die regelmatig repareert. Als je geen iSclack gebruikt, sla dan de volgende twee stappen over voor een andere methode. Mocht de plastic dieptemeter nog in het midden van de iSclack zitten, verwijder deze dan nu - deze is niet benodigd voor grotere telefoons zoals de iPhone XR.
    • De volgende twee stappen laten zien hoe je de iSclack gebruikt, een handige tool die we iedereen aanraden die regelmatig repareert. Als je geen iSclack gebruikt, sla dan de volgende twee stappen over voor een andere methode.

    • Mocht de plastic dieptemeter nog in het midden van de iSclack zitten, verwijder deze dan nu - deze is niet benodigd voor grotere telefoons zoals de iPhone XR.

    • Plaats de zuignappen aan de onderkant van het iPhone-scherm - één aan de voorkant en één aan de achterkant.

    • Druk beide zuignappen stevig aan, zodat ze zich vastzuigen.

    • Mocht de voor- of achterkant van je scherm gebarsten zijn, dan kun je het afplakken met tape zodat de zuignappen zich kunnen vastzuigen aan één geheel. De iSclack bevat ook twee stukken tape voor precies deze bedoeling.

  4. Houd je iPhone stevig vast en breng de handvatten van de iSclack naar elkaar toe om het scherm uit de behuizing omhoog te liften. Probeer niet het volledige scherm er direct uit te trekken; een kleine opening aan de onderkant is meer dan genoeg. Plaats een openingsplectrum in de ruimte die aan de onderkant van het iPhone-scherm is vrijgekomen.
    • Houd je iPhone stevig vast en breng de handvatten van de iSclack naar elkaar toe om het scherm uit de behuizing omhoog te liften.

    • Probeer niet het volledige scherm er direct uit te trekken; een kleine opening aan de onderkant is meer dan genoeg.

    • Plaats een openingsplectrum in de ruimte die aan de onderkant van het iPhone-scherm is vrijgekomen.

    • Sla de volgende twee stappen over en ga verder naar stap 8.

  5. Als je een enkele zuignap gebruikt, plaats deze dan aan de onderkant van de iPhone, maar zorg dat je het gebogen deel van het glas vermijdt. Mocht de voor- of achterkant van je scherm gebarsten zijn, dan kun je het afplakken met tape zodat de zuignap zich kan vastzuigen aan één geheel. Als alternatief kun je ook zeer sterke tape gebruiken in plaats van de zuignap. Mocht dit alles niet lukken, dan kun je ook secondelijm gebruiken om de zuignap aan je scherm te bevestigen.
    • Als je een enkele zuignap gebruikt, plaats deze dan aan de onderkant van de iPhone, maar zorg dat je het gebogen deel van het glas vermijdt.

    • Mocht de voor- of achterkant van je scherm gebarsten zijn, dan kun je het afplakken met tape zodat de zuignap zich kan vastzuigen aan één geheel. Als alternatief kun je ook zeer sterke tape gebruiken in plaats van de zuignap. Mocht dit alles niet lukken, dan kun je ook secondelijm gebruiken om de zuignap aan je scherm te bevestigen.

  6. Trek de zuignap met een stevige en constante trekkracht omhoog om zo een kleine opening tussen het scherm en de behuizing te creëren. Plaats een openingsplectrum in de opening. De waterdichte lijm dat het scherm op z'n plek houdt, is erg sterk: voor het creëren van de opening is daarom een stevige mate van kracht nodig. Lukt het openen niet, dan kun je proberen meer warmte te creëren om vervolgens met duw- en trekbewegingen het scherm losser te krijgen. Doe dit tot je genoeg ruimte hebt voor het openingsplectrum.
    • Trek de zuignap met een stevige en constante trekkracht omhoog om zo een kleine opening tussen het scherm en de behuizing te creëren.

    • Plaats een openingsplectrum in de opening.

    • De waterdichte lijm dat het scherm op z'n plek houdt, is erg sterk: voor het creëren van de opening is daarom een stevige mate van kracht nodig. Lukt het openen niet, dan kun je proberen meer warmte te creëren om vervolgens met duw- en trekbewegingen het scherm losser te krijgen. Doe dit tot je genoeg ruimte hebt voor het openingsplectrum.

  7. Schuif het openingsplectrum rondom de onderste linkerhoek omhoog naar de bovenste linkerhoek van de iPhone om zo de lijm te verwijderen die het scherm op z'n plaats houdt. Zorg ervoor dat je het openingsplectrum niet te diep in de iPhone steekt om schade aan de interne onderdelen te voorkomen. Zorg ervoor dat je het openingsplectrum niet te diep in de iPhone steekt om schade aan de interne onderdelen te voorkomen.
    • Schuif het openingsplectrum rondom de onderste linkerhoek omhoog naar de bovenste linkerhoek van de iPhone om zo de lijm te verwijderen die het scherm op z'n plaats houdt.

    • Zorg ervoor dat je het openingsplectrum niet te diep in de iPhone steekt om schade aan de interne onderdelen te voorkomen.

  8. Plaats het openingsplectrum opnieuw in de opening aan de onderkant van de iPhone en schuif het nu via de onderste rechterhoek naar de bovenste rechterhoek om ook daar de lijm van het scherm te scheiden. Plaats het openingsplectrum niet te diep in de iPhone omdat je aan deze kant van de iPhone het risico loopt de schermkabels te beschadigen. Plaats het plectrum niet meer dan een aantal millimeters diep of zorg dat je niet voorbij het raamwerk van de iPhone gaat. Plaats het openingsplectrum niet te diep in de iPhone omdat je aan deze kant van de iPhone het risico loopt de schermkabels te beschadigen. Plaats het plectrum niet meer dan een aantal millimeters diep of zorg dat je niet voorbij het raamwerk van de iPhone gaat.
    • Plaats het openingsplectrum opnieuw in de opening aan de onderkant van de iPhone en schuif het nu via de onderste rechterhoek naar de bovenste rechterhoek om ook daar de lijm van het scherm te scheiden.

    • Plaats het openingsplectrum niet te diep in de iPhone omdat je aan deze kant van de iPhone het risico loopt de schermkabels te beschadigen. Plaats het plectrum niet meer dan een aantal millimeters diep of zorg dat je niet voorbij het raamwerk van de iPhone gaat.

  9. LCD iPhone-scherm fixkits

    De goedkope optie, ondersteund door onze levenslange garantie.

    Koop kits

    LCD iPhone-scherm fixkits

    Bespaar op reparatiekosten, niet op kwaliteit.

    Koop kits
  10. De bovenkant van het scherm zit vast met zowel lijm als klemmen. Schuif het openingsplectrum om de bovenste hoek van het scherm terwijl je het scherm voorzichtig heen en weer wiebelt of naar beneden trekt in de richting van de Lightningpoort. De klemmen zullen breken als je te veel kracht uitoefent. Ben daarom voorzichtig en heb geduld.
    • De bovenkant van het scherm zit vast met zowel lijm als klemmen.

    • Schuif het openingsplectrum om de bovenste hoek van het scherm terwijl je het scherm voorzichtig heen en weer wiebelt of naar beneden trekt in de richting van de Lightningpoort.

    • De klemmen zullen breken als je te veel kracht uitoefent. Ben daarom voorzichtig en heb geduld.

    • Zorg er wederom voor dat je het openingsplectrum niet dieper dan een aantal millimeters in de iPhone steekt - ongeveer zover als het raamwerk van het scherm - om zo te voorkomen dat je de verschillende sensoren aan de voorkant beschadigt.

    • Schuif het openingsplectrum naar de andere hoek en scheid de nog overgebleven lijm van het scherm.

  11. Trek aan het onderste lipje van de zuignap om het los te maken van het scherm.
    • Trek aan het onderste lipje van de zuignap om het los te maken van het scherm.

    • Als je een iSclack hebt gebruikt die nog steeds aan de iPhone vast zit, verwijder deze dan nu.

  12. Open de iPhone door de linkerkant van het scherm omhoog te liften, zoals je de achterkant van een boek open zou slaan. Probeer niet meteen het hele scherm los te krijgen, aangezien er nog een aantal kwetsbare lintkabels met zowel het scherm als het logic board van de iPhone verbonden is. Laat het scherm tegen een object rusten om het overeind te houden terwijl jij aan de telefoon werkt.
    • Open de iPhone door de linkerkant van het scherm omhoog te liften, zoals je de achterkant van een boek open zou slaan.

    • Probeer niet meteen het hele scherm los te krijgen, aangezien er nog een aantal kwetsbare lintkabels met zowel het scherm als het logic board van de iPhone verbonden is.

    • Laat het scherm tegen een object rusten om het overeind te houden terwijl jij aan de telefoon werkt.

    • Bij het terug in elkaar zetten, plaats je het scherm in de juiste positie, leg je de klemmen op een lijn met de bovenkant en druk je de bovenkant van het scherm voorzichtig terug op z'n plek voordat je de rest vastklikt. Mocht de rest van het scherm niet makkelijk terugklikken, check dan of de klemmen om het scherm heen niet gebogen zijn.

    • Verwijder drie 1.2 mm Y000-schroeven die de beschermplaat van de batterij-aansluiting vasthouden.

    • Verwijder de plaat.

    • Zorg ervoor dat je tijdens de reparatie je schroeven niet kwijtraakt of verliest en zorg dat je ze, bij het terugplaatsen, op de juiste plek plaatst om beschadiging van je iPhone te voorkomen.

    • Tijdens het terug in elkaar zetten, vormt dit een goed moment om je iPhone aan te zetten om alle functies te testen voordat je het scherm weer volledig bevestigt. Vergeet niet je iPhone weer uit te schakelen als je weer verder gaat.

  13. Gebruik de punt van een spudger om de batterij-aansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te wrikken. Voorkom dat je de zwarte siliconen sluiting beschadigt die om dit en andere borden heen is geplaatst. Deze sluitingen zorgen voor extra bescherming tegen water- en stofschade.
    • Gebruik de punt van een spudger om de batterij-aansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te wrikken.

    • Voorkom dat je de zwarte siliconen sluiting beschadigt die om dit en andere borden heen is geplaatst. Deze sluitingen zorgen voor extra bescherming tegen water- en stofschade.

    • Buig de aansluiting weg van het logic board zodat het in geen geval contact kan maken met het stopcontact en dus niet onverwachts de batterij aan kan zetten tijdens de reparatie.

  14. Verwijder de twee 1.2 mm Y000-schroeven die de beschermplaat van de schermaansluiting op z'n plaats houden. Verwijder de beschermplaat.
    • Verwijder de twee 1.2 mm Y000-schroeven die de beschermplaat van de schermaansluiting op z'n plaats houden.

    • Verwijder de beschermplaat.

  15. Gebruik de top van een spudger om de digitizerkabel omhoog te wrikken en los te koppelen. Om drukaansluitingen zoals deze te herbevestigen, positioneer je deze op voorzichtige wijze en druk je eerst aan de ene en dan aan de andere kant totdat deze vastklikken. Druk niet op het middenste gedeelte. Als de aansluiting namelijk fout is gepositioneerd, kunnen de pinnetjes buigen en zo permanente schade veroorzaken.
    • Gebruik de top van een spudger om de digitizerkabel omhoog te wrikken en los te koppelen.

    • Om drukaansluitingen zoals deze te herbevestigen, positioneer je deze op voorzichtige wijze en druk je eerst aan de ene en dan aan de andere kant totdat deze vastklikken. Druk niet op het middenste gedeelte. Als de aansluiting namelijk fout is gepositioneerd, kunnen de pinnetjes buigen en zo permanente schade veroorzaken.

    • Als er een gedeelte van je scherm na de reparatie niet meer reageert op aanraking, koppel je de batterij los en herpositioneer je deze aansluiting. Zorg hierbij dat het volledig vastklikt en dat er geen stof of andere dingen in het contact in de weg zitten.

  16. Gebruik de top van een spudger om de schermkabelaansluiting los te koppelen. Gebruik de top van een spudger om de schermkabelaansluiting los te koppelen.
    • Gebruik de top van een spudger om de schermkabelaansluiting los te koppelen.

  17. Verwijder de vijf schroeven die de beschermplaat van de logicboardaansluiting aan de behuizing bevestigen: Eén 1.3 mm Philipsschroef
    • Verwijder de vijf schroeven die de beschermplaat van de logicboardaansluiting aan de behuizing bevestigen:

    • Eén 1.3 mm Philipsschroef

    • Eén 1.5 mm Philipsschroef

    • Drie 1.2 mm Y000-schroeven

    • Verwijder de beschermplaat

    • Zorg ervoor dat je bij het verwijderen het kleinere plaatje aan de rand niet verliest. Deze zit vast met een kleine klem die gemakkelijk los te maken is van de grotere plaat.

  18. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de voorste sensorenmodule uit het contact te wrikken. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de voorste sensorenmodule uit het contact te wrikken.
    • Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de voorste sensorenmodule uit het contact te wrikken.

  19. Verwijder de schermmodule
    • Verwijder de twee schroeven die het plaatje over de achterste camera bevestigen:

    • Eén 1.6 mm Phillips schroef

    • Eén 2.4 mm standoff schroef

    • Standoff schroeven kun je het best verwijderen met behulp van een iPhone standoff bitje en een schroevendraaierhandvat.

    • Je kunt eventueel ook gebruik maken van een kleine, platte schroevendraaier—maar wees hierbij extra voorzichtig dat je hiermee niet uitschiet en op die manier de omringende onderdelen beschadigt.

  20. Til het plaatje dat over de camera zit in een rechte beweging omhoog en haal het weg uit de telefoon.
    • Til het plaatje dat over de camera zit in een rechte beweging omhoog en haal het weg uit de telefoon.

  21. Gebruik een openingstool of een nagel om de kabelaansluiting van de camera los te koppelen door deze in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen. Gebruik een openingstool of een nagel om de kabelaansluiting van de camera los te koppelen door deze in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen.
    • Gebruik een openingstool of een nagel om de kabelaansluiting van de camera los te koppelen door deze in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen.

  22. Steek de punt van een spudger in de linker bovenhoek van de camera, tussen de cameramodule en het frame van de iPhone. Hef je spudger voorzichtig omhoog om de camera zo uit de iPhone te tillen.
    • Steek de punt van een spudger in de linker bovenhoek van de camera, tussen de cameramodule en het frame van de iPhone.

    • Hef je spudger voorzichtig omhoog om de camera zo uit de iPhone te tillen.

  23. Verwijder de achterste camera.
    • Verwijder de achterste camera.

Conclusie

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze stappen in omgekeerde volgorde.

100%

Begin met vertalen ›

Adam O'Camb

Lid sinds: 11-04-15

78.273 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

110 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 36

Afgelopen 7 dagen: 170

Afgelopen 30 dagen: 924

Altijd: 8,011