Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

De trilmotor zorgt voor de trillingen en de haptische feedbackfuncties in je iPhone. Gebruik deze handleiding om de trilmotor van een iPhone SE 2020 te verwijderen en/of te vervangen.

Let op: Deze handleiding toont je hoe je de volledige schermmodule loshaalt; wat bedoeld is om te voorkomen dat je de schermkabels per ongeluk beschadigt en de reparatie te vergemakkelijken. Als je je comfortabel genoeg voelt om de trilmotor te verwijderen zonder daarbij de schermkabels los te koppelen, dan kun je de stappen voor het loshalen van het scherm overslaan.

    • Gebruik een föhn of een warmtepistool, of prepareer een iOpener en leg deze op de onderkant van de iPhone gedurende ongeveer 90 seconden om zo de lijm die eronder zit te verzachten.

  3. Druk een zuignap op de onderste helft van het voorste paneel, net boven de thuisknop. Zorg dat de zuignap niet overlapt met de thuisknop, aangezien dit ervoor zal zorgen dat de zuignap zich niet vast kan zuigen aan het scherm.
    • Druk een zuignap op de onderste helft van het voorste paneel, net boven de thuisknop.

  4. Trek de zuignap omhoog met een stevige, constante kracht om zo een kleine opening tussen het voorste paneel en de achterste behuizing te creëren. Steek een openingsplectrum een aantal millimeter diep in de opening. De waterdichte lijm die het scherm op z'n plek houdt is erg sterk; het creëren van de opening kan dus heel wat kracht vereisen. Als je moeite hebt met het openen van de telefoon, dien dan meer warmte toe en wiebel het scherm op en neer om de lijm te verzachten totdat de opening groot genoeg is voor je tool.

    • Steek een openingsplectrum een aantal millimeter diep in de opening.

  5. Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog, beginnend bij de onderkant en in de richting van de volumeknoppen en de stilteknop, en snijd onderweg alle lijm door die het scherm op z'n plek houdt. Stop in de buurt van de linker bovenhoek van het scherm. Probeer de bovenkant van het scherm niet los te wrikken van de achterste behuizing, aangezien deze wordt vastgehouden door middel van plastic klemmen die kunnen breken.
    • Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog, beginnend bij de onderkant en in de richting van de volumeknoppen en de stilteknop, en snijd onderweg alle lijm door die het scherm op z'n plek houdt.

    • Stop in de buurt van de linker bovenhoek van het scherm.

    • Probeer de bovenkant van het scherm niet los te wrikken van de achterste behuizing, aangezien deze wordt vastgehouden door middel van plastic klemmen die kunnen breken.

  6. Steek je openingsplectrum opnieuw in de rechter onderhoek van de iPhone en schuif deze nu langs de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is.
    • Steek je openingsplectrum opnieuw in de rechter onderhoek van de iPhone en schuif deze nu langs de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt.

  7. Trek met beleid aan de zuignap om zo de onderkant van het scherm op te tillen. Til het scherm niet meer dan 15º omhoog of je riskeert het afklemmen of afscheuren van de lintkabels die het scherm verbinden.
    • Trek met beleid aan de zuignap om zo de onderkant van het scherm op te tillen.

    • Til het scherm niet meer dan 15º omhoog of je riskeert het afklemmen of afscheuren van de lintkabels die het scherm verbinden.

    • Trek aan het kleine lipje op de zuignap om deze van het voorste paneel te kunnen verwijderen.

  8. Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden. Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden. Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden.
    • Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden.

  9. Schuif de schermmodule een beetje omlaag (weg van de bovenkant van de telefoon) om deze los te krijgen uit de klemmen die het scherm aan de achterste behuizing bevestigen. Schuif de schermmodule een beetje omlaag (weg van de bovenkant van de telefoon) om deze los te krijgen uit de klemmen die het scherm aan de achterste behuizing bevestigen.
    • Schuif de schermmodule een beetje omlaag (weg van de bovenkant van de telefoon) om deze los te krijgen uit de klemmen die het scherm aan de achterste behuizing bevestigen.

  10. SLA DE UPGRADE OVER

    Bespaar door het te repareren met een alles-in-één kit.

    Koop iPhone-reparatiekits

    SLA DE UPGRADE OVER

    Koop iPhone-reparatiekits
  11. Open de iPhone door het scherm van de linkerkant naar rechts te kantelen, alsof je de achterste kaft van een boek opent. Probeer het scherm nog niet volledig los te koppelen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels. Om het scherm open te houden en aan de telefoon te kunnen werken, kun je het scherm tegen een object laten leunen.
    • Open de iPhone door het scherm van de linkerkant naar rechts te kantelen, alsof je de achterste kaft van een boek opent.

    • Probeer het scherm nog niet volledig los te koppelen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels.

    • Om het scherm open te houden en aan de telefoon te kunnen werken, kun je het scherm tegen een object laten leunen.

    • Verwijder de vier Phillips-schroeven die het plaatje van de onderste schermkabel aan het logic board bevestigen, met de volgende lengtes:

    • Twee 1.3 mm schroeven

    • Twee 2.8 mm schroeven

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, bijhoudt welke schroef waarvandaan komt, zodat je deze op de juiste plek weer terug kan schroeven. Een schroef op de verkeerde plek kan leiden tot permanente schade.

    • Verwijder het plaatje.

  12. Gebruik de punt van een spudger om de batterijaansluitinguit het contact op het logic board omhoog te duwen. Buig de kabel van de batterijaansluiting voorzichtig weg van het logic board om te voorkomen dat deze per ongeluk contact maakt met het contact en de telefoon inschakelt tijdens de reparatie.
    • Gebruik de punt van een spudger om de batterijaansluitinguit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Buig de kabel van de batterijaansluiting voorzichtig weg van het logic board om te voorkomen dat deze per ongeluk contact maakt met het contact en de telefoon inschakelt tijdens de reparatie.

  13. Gebruik de punt van een spudger om de onderste schermaansluiting uit het contact omhoog te duwen. Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, positioneer je deze totdat op z'n plek lijkt te zitten en duw je één kant van de aansluiting omlaag tot deze vastklikt, om vervolgens hetzelfde te doen aan de andere kant. Druk niet op het midden, want als de aansluiting verkeerd zit, zul je de pinnen buigen en zo schade veroorzaken.
    • Gebruik de punt van een spudger om de onderste schermaansluiting uit het contact omhoog te duwen.

  14. Gebruik de punt van een spudger om de tweede van de onderste schermkabels los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de tweede van de onderste schermkabels los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de tweede van de onderste schermkabels los te koppelen.

  15. Verwijder de drie 1.3 mm lange Phillips schroeven die het plaatje op de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel bevestigen. Verwijder het plaatje.
    • Verwijder de drie 1.3 mm lange Phillips schroeven die het plaatje op de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel bevestigen.

    • Verwijder het plaatje.

  16. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel los te koppelen.

  17. Verwijder de schermmodule.
  18. Verwijder de drie schroeven die het plaatje naast de trilmotor bevestigen:
    • Verwijder de drie schroeven die het plaatje naast de trilmotor bevestigen:

    • Eén 1.3 mm Y000 schroef

    • Eén 2.7 mm Phillips schroef

    • Eén 2.9 mm Phillips schroef

  19. Verwijder het paneel.
    • Verwijder het paneel.

  20. Schuif je openingsplectrum op voorzichtige wijze tussen de flexkabel van de antenne en de bovenkant van de speaker. Dit deel van de flexkabel is lichtjes vastgelijmd. Gebruik, indien nodig, wat warmte van een iOpener of een föhn om de lijm te verzachten. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om de flexkabel op een veilige manier los te maken (en te herbevestigen). Dit deel van de flexkabel is lichtjes vastgelijmd. Gebruik, indien nodig, wat warmte van een iOpener of een föhn om de lijm te verzachten. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om de flexkabel op een veilige manier los te maken (en te herbevestigen).
    • Schuif je openingsplectrum op voorzichtige wijze tussen de flexkabel van de antenne en de bovenkant van de speaker.

    • Dit deel van de flexkabel is lichtjes vastgelijmd. Gebruik, indien nodig, wat warmte van een iOpener of een föhn om de lijm te verzachten. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om de flexkabel op een veilige manier los te maken (en te herbevestigen).

  21. Gebruik de punt van een spudger om de flexkabel van de diversiteitsantenne van het logic board omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de flexkabel van de diversiteitsantenne van het logic board omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de flexkabel van de diversiteitsantenne van het logic board omhoog te duwen en los te koppelen.

  22. Schuif een openingsplectrum onder de flexkabel van de antenne om het contact laag te houden. Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de antenne uit het contact omhoog te duwen en los te koppelen, waarbij je je openingsplectrum kunt gebruiken om het contact eronder te houden. Het opnieuw verbinden van deze kabel kan lastig zijn. Je kunt het jezelf makkelijker maken door een pincet te gebruiken om de aansluiting zo in een lijn te brengen met het contact en deze vervolgens met je spudger naar beneden te duwen totdat deze vastklikt.
    • Schuif een openingsplectrum onder de flexkabel van de antenne om het contact laag te houden.

    • Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de antenne uit het contact omhoog te duwen en los te koppelen, waarbij je je openingsplectrum kunt gebruiken om het contact eronder te houden.

    • Het opnieuw verbinden van deze kabel kan lastig zijn. Je kunt het jezelf makkelijker maken door een pincet te gebruiken om de aansluiting zo in een lijn te brengen met het contact en deze vervolgens met je spudger naar beneden te duwen totdat deze vastklikt.

  23. Verwijder de Wi-Fi diversiteitsantenne.
    • Verwijder de Wi-Fi diversiteitsantenne.

  24. Verwijder de twee schroeven die de trilmotor bevestigen:
    • Verwijder de twee schroeven die de trilmotor bevestigen:

    • Eén 2.1 mm Phillips schroef

    • Eén 2.1 mm standoff schroef

    • Je kunt standoff-schroeven het beste verwijderen met een iPhone Standoff schroevendraaierbitje en een schroevendraaierhandvat.

    • Een kleine platkopschroevendraaier voldoet ook—maar wees in dat geval extra voorzichtig datje niet uitschiet en per ongeluk omliggende onderdelen beschadigt.

  25. Gebruik de punt van je spudger om het contact van de antennekabel omhoog en weg te duwen van de aansluiting eronder. Gebruik de punt van je spudger om het contact van de antennekabel omhoog en weg te duwen van de aansluiting eronder.
    • Gebruik de punt van je spudger om het contact van de antennekabel omhoog en weg te duwen van de aansluiting eronder.

  26. Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de trilmotor omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de trilmotor omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de flexkabel van de trilmotor omhoog te duwen en los te koppelen.

  27. Verwijder de trilmotor.
    • Verwijder de trilmotor.

Conclusie

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Vergeet hierbij niet de lijm rondom het scherm opnieuw aan te brengen voordat je het scherm weer installeert.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Check dan onze iPhone SE 2020 antwoordencommunity voor hulp bij het oplossen van je problemen.

100%

Begin met vertalen ›

Adam O'Camb

Lid sinds: 11-04-15

105.815 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

128 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 3

Afgelopen 7 dagen: 20

Afgelopen 30 dagen: 71

Altijd: 340