Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

De thuis"knop" van de iPhone SE 2020 is eigenlijk een solid-state sensor, welke tevens de Touch ID-functie (vingerafdrukherkenning) bevat.

De meeste vervangende thuisknoppen zullen niet werken, dus check dit extra goed voordat je aan de reparatie begint. De originele thuisknop van de je iPhone is in de fabriek speciaal gecombineerd met het logic board van je telefoon—en zonder Apple's exclusieve kalibreerproces zal zelfs een echte vervangende thuisknop van een andere iPhone niet werken. Om een kapotte thuisknop te repareren, moet je een speciaal gemaakte, universele thuisknop installeren. Let wel dat deze vervangende thuisknop alleen zal functioneren als thuisknop; de Touch ID-functies zullen niet werken.

Als je een kapot scherm vervangt, kun je deze handleiding ook gebruiken om de originele en nog steeds functionerende thuisknop te verwijderen uit je oude en over te zetten naar je nieuwe scherm, waarbij alle functies, inclusief Touch ID, behouden blijven.

Om onnodige druk op je schermkabels en het mogelijk scheuren ervan te voorkomen, is het het beste om tijdens om de schermmodule tijdens deze procedure volledig los te halen voordat je met de reparatie van je thuisknop/Touch ID-sensor begint. Maar als je je comfortabel genoeg voelt, kun je deze stappen betreffende de schermmodule overslaan en direct naar stappen betreffende het vervangen van de thuisknop/Touch ID-sensor gaan.

    • Gebruik een föhn of een warmtepistool, of prepareer een iOpener en leg deze op de onderkant van de iPhone gedurende ongeveer 90 seconden om zo de lijm die eronder zit te verzachten.

  3. Druk een zuignap op de onderste helft van het voorste paneel, net boven de thuisknop. Zorg dat de zuignap niet overlapt met de thuisknop, aangezien dit ervoor zal zorgen dat de zuignap zich niet vast kan zuigen aan het scherm.
    • Druk een zuignap op de onderste helft van het voorste paneel, net boven de thuisknop.

  4. Trek de zuignap omhoog met een stevige, constante kracht om zo een kleine opening tussen het voorste paneel en de achterste behuizing te creëren. Steek een openingsplectrum een aantal millimeter diep in de opening. De waterdichte lijm die het scherm op z'n plek houdt is erg sterk; het creëren van de opening kan dus heel wat kracht vereisen. Als je moeite hebt met het openen van de telefoon, dien dan meer warmte toe en wiebel het scherm op en neer om de lijm te verzachten totdat de opening groot genoeg is voor je tool.

    • Steek een openingsplectrum een aantal millimeter diep in de opening.

  5. Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog, beginnend bij de onderkant en in de richting van de volumeknoppen en de stilteknop, en snijd onderweg alle lijm door die het scherm op z'n plek houdt. Stop in de buurt van de linker bovenhoek van het scherm. Probeer de bovenkant van het scherm niet los te wrikken van de achterste behuizing, aangezien deze wordt vastgehouden door middel van plastic klemmen die kunnen breken.
    • Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog, beginnend bij de onderkant en in de richting van de volumeknoppen en de stilteknop, en snijd onderweg alle lijm door die het scherm op z'n plek houdt.

    • Stop in de buurt van de linker bovenhoek van het scherm.

    • Probeer de bovenkant van het scherm niet los te wrikken van de achterste behuizing, aangezien deze wordt vastgehouden door middel van plastic klemmen die kunnen breken.

  6. Steek je openingsplectrum opnieuw in de rechter onderhoek van de iPhone en schuif deze nu langs de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is. Schuif de plectrum niet te ver in de telefoon, aangezien je hiermee de schermkabels, die aan deze kant van de telefoon liggen, kunt beschadigen. Steek je plectrum slechts een aantal millimeters in de telefoon, ongeveer zo ver als het schermframe breed is.
    • Steek je openingsplectrum opnieuw in de rechter onderhoek van de iPhone en schuif deze nu langs de rechterzijkant omhoog. Snijd ook hier alle lijm door die je onderweg tegenkomt.

  7. Trek met beleid aan de zuignap om zo de onderkant van het scherm op te tillen. Til het scherm niet meer dan 15º omhoog of je riskeert het afklemmen of afscheuren van de lintkabels die het scherm verbinden.
    • Trek met beleid aan de zuignap om zo de onderkant van het scherm op te tillen.

    • Til het scherm niet meer dan 15º omhoog of je riskeert het afklemmen of afscheuren van de lintkabels die het scherm verbinden.

    • Trek aan het kleine lipje op de zuignap om deze van het voorste paneel te kunnen verwijderen.

  8. Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden. Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden. Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden.
    • Steek een openingsplectrum onder het scherm en schuif deze langs de linker onderhoek en linkerzijde omhoog om de laatste lijm door te snijden.

  9. SLA DE UPGRADE OVER

    Bespaar door het te repareren met een alles-in-één kit.

    Koop iPhone-reparatiekits

    SLA DE UPGRADE OVER

    Koop iPhone-reparatiekits
  10. Schuif de schermmodule een beetje omlaag (weg van de bovenkant van de telefoon) om deze los te krijgen uit de klemmen die het scherm aan de achterste behuizing bevestigen. Schuif de schermmodule een beetje omlaag (weg van de bovenkant van de telefoon) om deze los te krijgen uit de klemmen die het scherm aan de achterste behuizing bevestigen.
    • Schuif de schermmodule een beetje omlaag (weg van de bovenkant van de telefoon) om deze los te krijgen uit de klemmen die het scherm aan de achterste behuizing bevestigen.

  11. Open de iPhone door het scherm van de linkerkant naar rechts te kantelen, alsof je de achterste kaft van een boek opent. Probeer het scherm nog niet volledig los te koppelen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels. Om het scherm open te houden en aan de telefoon te kunnen werken, kun je het scherm tegen een object laten leunen.
    • Open de iPhone door het scherm van de linkerkant naar rechts te kantelen, alsof je de achterste kaft van een boek opent.

    • Probeer het scherm nog niet volledig los te koppelen, aangezien deze nog steeds aan het logic board van de iPhone verbonden is met een aantal kwetsbare lintkabels.

    • Om het scherm open te houden en aan de telefoon te kunnen werken, kun je het scherm tegen een object laten leunen.

    • Verwijder de vier Phillips-schroeven die het plaatje van de onderste schermkabel aan het logic board bevestigen, met de volgende lengtes:

    • Twee 1.3 mm schroeven

    • Twee 2.8 mm schroeven

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, bijhoudt welke schroef waarvandaan komt, zodat je deze op de juiste plek weer terug kan schroeven. Een schroef op de verkeerde plek kan leiden tot permanente schade.

    • Verwijder het plaatje.

  12. Gebruik de punt van een spudger om de batterijaansluitinguit het contact op het logic board omhoog te duwen. Buig de kabel van de batterijaansluiting voorzichtig weg van het logic board om te voorkomen dat deze per ongeluk contact maakt met het contact en de telefoon inschakelt tijdens de reparatie.
    • Gebruik de punt van een spudger om de batterijaansluitinguit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Buig de kabel van de batterijaansluiting voorzichtig weg van het logic board om te voorkomen dat deze per ongeluk contact maakt met het contact en de telefoon inschakelt tijdens de reparatie.

  13. Gebruik de punt van een spudger om de onderste schermaansluiting uit het contact omhoog te duwen. Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, positioneer je deze totdat op z'n plek lijkt te zitten en duw je één kant van de aansluiting omlaag tot deze vastklikt, om vervolgens hetzelfde te doen aan de andere kant. Druk niet op het midden, want als de aansluiting verkeerd zit, zul je de pinnen buigen en zo schade veroorzaken.
    • Gebruik de punt van een spudger om de onderste schermaansluiting uit het contact omhoog te duwen.

  14. Gebruik de punt van een spudger om de tweede van de onderste schermkabels los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de tweede van de onderste schermkabels los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de tweede van de onderste schermkabels los te koppelen.

  15. Verwijder de drie 1.3 mm lange Phillips schroeven die het plaatje op de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel bevestigen. Verwijder het plaatje.
    • Verwijder de drie 1.3 mm lange Phillips schroeven die het plaatje op de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel bevestigen.

    • Verwijder het plaatje.

  16. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de aansluiting van de sensormodule in het voorste paneel los te koppelen.

  17. Verwijder de schermmodule.
  18. Verwijder de vier Y000 schroeven die het plaatje bovenop de thuisknop/Touch ID-sensor bevestigen: Eén 1.2 mm schroef
    • Verwijder de vier Y000 schroeven die het plaatje bovenop de thuisknop/Touch ID-sensor bevestigen:

    • Eén 1.2 mm schroef

    • Eén 1.3 mm schroef

    • Verwijder het plaatje.

    • Zorg dat je deze schroeven, tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon, niet te strak aandraait, aangezien dat kan leiden tot het niet of slecht functioneren van je thuisknop.

  19. Gebruik een openingstool om deze onder de linkerkant van de kabelaansluiting van de thuisknop te duwen en deze zo uit het contact omhoog te duwen. Als de gehele connector omhoog komt zonder los te laten, zet dan, met het platte einde van je spudger, druk op de bovenkant van de kabel, terwijl je de aansluiting via de linkerkant omhoog probeert te duwen. Zorg dat je de kabel of aansluiting niet beschadigt, aangezien je dan riskeert de sensor permanent te beschadigen. Als de gehele connector omhoog komt zonder los te laten, zet dan, met het platte einde van je spudger, druk op de bovenkant van de kabel, terwijl je de aansluiting via de linkerkant omhoog probeert te duwen. Zorg dat je de kabel of aansluiting niet beschadigt, aangezien je dan riskeert de sensor permanent te beschadigen.
    • Gebruik een openingstool om deze onder de linkerkant van de kabelaansluiting van de thuisknop te duwen en deze zo uit het contact omhoog te duwen.

    • Als de gehele connector omhoog komt zonder los te laten, zet dan, met het platte einde van je spudger, druk op de bovenkant van de kabel, terwijl je de aansluiting via de linkerkant omhoog probeert te duwen. Zorg dat je de kabel of aansluiting niet beschadigt, aangezien je dan riskeert de sensor permanent te beschadigen.

  20. Het verwarmen van het gebied om de thuisknop/Touch ID-sensor heen zal helpen om de lijm, die de kwetsbare kabels op hun plek houdt, te verzachten en het verwijderen ervan te vergemakkelijken.
    • Het verwarmen van het gebied om de thuisknop/Touch ID-sensor heen zal helpen om de lijm, die de kwetsbare kabels op hun plek houdt, te verzachten en het verwijderen ervan te vergemakkelijken.

    • Draai de schermmodule om. Gebruik een föhn of prepareer een iOpener en leg deze op de onderkant van het scherm gedurende ongeveer 90 seconden om zo de lijm eronder te verzachten.

    • Oververhit het scherm niet. Het zou zo warm moeten zijn dat het nét niet comfortabel genoeg is om aan te raken.

  21. Gebruik een openingsplectrum om de lijm die de kabel van de thuisknop/Touch ID-sensor aan de achterkant van het schermpaneel vasthoudt, los te maken. Gebruik een openingsplectrum om de lijm die de kabel van de thuisknop/Touch ID-sensor aan de achterkant van het schermpaneel vasthoudt, los te maken. Gebruik een openingsplectrum om de lijm die de kabel van de thuisknop/Touch ID-sensor aan de achterkant van het schermpaneel vasthoudt, los te maken.
    • Gebruik een openingsplectrum om de lijm die de kabel van de thuisknop/Touch ID-sensor aan de achterkant van het schermpaneel vasthoudt, los te maken.

  22. Verwijder de thuisknop/Touch ID-sensormodule door deze door het gat in de voorkant van het scherm te begeleiden.
    • Verwijder de thuisknop/Touch ID-sensormodule door deze door het gat in de voorkant van het scherm te begeleiden.

    • Om deze weer te installeren, begeleid je eerst de kabel door het gat in de voorkant van het scherm, zoals op de foto getoond wordt.

    • Het kan zijn dat je vervangende onderdeel wordt geleverd met extra Y000-schroeven die al zijn bevestigd naast de thuisknop. Verwijder de overbodige schroeven zodat je het plaatje van de thuisknop weer kan installeren.

Conclusie

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan de pagina over probleemoplossing of zoek in ons iPhone SE 2020 forum naar de antwoorden op jouw probleemvraag.

100%

Begin met vertalen ›

Adam O'Camb

Lid sinds: 11-04-15

105.815 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

128 Leden

Één commentaar

Does Ifixit sell the home button for the second gen iPhone SE?

Shaun Havanec - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 16

Afgelopen 7 dagen: 129

Afgelopen 30 dagen: 568

Altijd: 1,797