Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Als het scherm van je iPhone 13 mini gebarsten is, niet meer reageert op aanraking of geen beeld toont terwijl de telefoon wel aan staat, kun je deze handleiding gebruiken om je iPhone weer nieuw leven in te blazen met behulp van een nieuw scherm, a.k.a. een nieuwe schermmodule.

De iPhone 13 schakelt de Face ID-functies uit als je het scherm vervangt. Dit gebeurt door een microchip die op het scherm is vastgesoldeerd en het serienummer van de individuele iPhone communiceert.

Let op: de True Tone-functies worden uitgeschakeld na het vervangen van het scherm, zelfs als je een origineel Apple-scherm gebruikt. Daarbij kan het ook voorkomen dat je iPhone een waarschuwing weergeeft over de "echtheid" van je nieuwe scherm.

Je zult nieuwe kleefstrips nodig hebben om sommige onderdelen bij het weer in elkaar zetten van je toestel terug te kunnen plaatsen.

  1. Ontlaad de batterij van je toestel, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je met deze procedure begint. Dit verkleint het risico op een thermisch ongeluk bij het tijdens de reparatie per ongeluk beschadigen van je batterij. Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen. Schakel je iPhone uit voordat je begint met het demonteren van je toestel.
    • Ontlaad de batterij van je toestel, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je met deze procedure begint. Dit verkleint het risico op een thermisch ongeluk bij het tijdens de reparatie per ongeluk beschadigen van je batterij. Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

    • Schakel je iPhone uit voordat je begint met het demonteren van je toestel.

    • Verwijder de twee 6.8 mm lange P2 pentalobe-schroeven aan de onderkant van de iPhone.

    • Het losmaken van het iPhone-scherm zal de waterdichte pakkingen rondom het scherm aantasten. Zorg dus dat je vervangende pakkingen hebt voordat je verder gaat of zorg dat je je toestel niet met water in contact brengt als je ervoor kiest de pakkingen niet te vervangen.

  2. Het verwarmen van de onderkant van de iPhone verzwakt de lijm waarmee het scherm is bevestigd, waardoor het makkelijker wordt het toestel te openen.
    • Het verwarmen van de onderkant van de iPhone verzwakt de lijm waarmee het scherm is bevestigd, waardoor het makkelijker wordt het toestel te openen.

    • Verwarm een iOpener en leg deze gedurende twee minuten op de onderkant van de telefoon.

    • Je kunt hiervoor ook een föhn, warmtepistool of kookplaat gebruiken maar wees bij het gebruik hiervan wel extra voorzichtig en voorkom dat je je toestel oververhit. Vooral het scherm en de batterij zijn erg gevoelig voor warmte gerelateerde schade.

  3. Deze stap laat zien hoe je de iSclack gebruikt. Als je geen gebruikt maakt van een iSclack kun je naar de volgende stap gaan voor een alternatieve methode. Plaats de zuignappen aan de onderkant van de iPhone, dichtbij (maar niet over) de onderste rand—een zuignap aan de voor- en een zuignap aan de achterkant. Als je scherm of glazen achterkant gebarsten is, kun je deze beplakken met doorzichtige tape, zodat de zuignap zich daarop vast kan zuigen.
    • Deze stap laat zien hoe je de iSclack gebruikt. Als je geen gebruikt maakt van een iSclack kun je naar de volgende stap gaan voor een alternatieve methode.

    • Plaats de zuignappen aan de onderkant van de iPhone, dichtbij (maar niet over) de onderste rand—een zuignap aan de voor- en een zuignap aan de achterkant.

    • Als je scherm of glazen achterkant gebarsten is, kun je deze beplakken met doorzichtige tape, zodat de zuignap zich daarop vast kan zuigen.

    • Probeer het scherm nog niet volledig van de rest van de telefoon los te maken; een kleine opening aan de onderkant is meer dan genoeg.

    • Druk beide zuignappen stevig op hun plek. Houd je iPhone vervolgens stevig vast en breng beide handvatten van de iSclack naar elkaar toe om het scherm van de achterste behuizing van de iPhone te scheiden.

    • Steek een openingsplectrum onder het scherm van de iPhone in de opening.

    • Sla de volgende twee stappen over.

  4. Als je een enkele zuignap gebruikt, druk je deze aan de onderkant van het scherm op de iPhone. Plaats deze zo dicht mogelijk bij (en niet over) de rand van de iPhone.
    • Als je een enkele zuignap gebruikt, druk je deze aan de onderkant van het scherm op de iPhone. Plaats deze zo dicht mogelijk bij (en niet over) de rand van de iPhone.

    • Als je scherm gebarsten is, kun je het beplakken met wat doorzichtige tape, zodat de zuignap zich goed kan vastzuigen. Als alternatief kun je ook sterke tape op het scherm plakken om het scherm daarmee omhoog te kunnen trekken. Als dat alles niet lukt, kun je de zuignap op het scherm vastlijmen met secondelijm.

  5. Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen het scherm en de achterste behuizing. Steek een openingsplectrum in de opening.
    • Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om zo een kleine opening te creëren tussen het scherm en de achterste behuizing.

    • Steek een openingsplectrum in de opening.

    • De waterdichte lijm die het scherm op z'n plek houdt, is erg sterk; het kan daarom aardig wat kracht kosten om de opening te creëren. Als het te veel moeite kost om de opening te creëren, kun je meer warmte gebruiken om de lijm te verzwakken, het scherm vervolgens op en neer te bewegen tot de opening groot genoeg is voor je plectrum.

  6. Schuif je openingsplectrum langs de rechter onderhoek en langs de rechter zijkant naar boven. Snijd alle lijm die je onderweg tegenkomt door. Steek je openingsplectrum niet te diep in het toestel. Als je dit wel doet, riskeer je de onderdelen aan de binnenkant van de iPhone te beschadigen. Steek je openingsplectrum niet te diep in het toestel. Als je dit wel doet, riskeer je de onderdelen aan de binnenkant van de iPhone te beschadigen.
    • Schuif je openingsplectrum langs de rechter onderhoek en langs de rechter zijkant naar boven. Snijd alle lijm die je onderweg tegenkomt door.

    • Steek je openingsplectrum niet te diep in het toestel. Als je dit wel doet, riskeer je de onderdelen aan de binnenkant van de iPhone te beschadigen.

  7. Steek je plectrum weer terug in de opening aan de onderkant van de iPhone. Schuif je plectrum deze keer langs de linker onderhoek en de linker zijkant omhoog om de lijm aan de linkerzijde van de iPhone door te snijden. Steek je plectrum niet te diep in het toestel. Als je dit wel doet, riskeer je de schermkabels aan deze zijde van de iPhone te beschadigen. Breng je plectrum slechts enkele millimeters in het toestel, ongeveer zo ver als de rand van het scherm.
    • Steek je plectrum weer terug in de opening aan de onderkant van de iPhone.

    • Schuif je plectrum deze keer langs de linker onderhoek en de linker zijkant omhoog om de lijm aan de linkerzijde van de iPhone door te snijden.

    • Steek je plectrum niet te diep in het toestel. Als je dit wel doet, riskeer je de schermkabels aan deze zijde van de iPhone te beschadigen. Breng je plectrum slechts enkele millimeters in het toestel, ongeveer zo ver als de rand van het scherm.

  8. De bovenkant van het scherm wordt op z'n plek gehouden door zowel lijm als klemmen. Steek je plectrum in de rechterzijde van de telefoon. Schuif je plectrum vervolgens langs de rechter bovenhoek en de bovenkant van het toestel om de lijm door te snijden. Steek je plectrum niet meer dan een aantal millimeters in het toestel—ongeveer zo diep als de rand rondom het scherm—aangezien je anders de voorste sensormodule kunt beschadigen.
    • De bovenkant van het scherm wordt op z'n plek gehouden door zowel lijm als klemmen.

    • Steek je plectrum in de rechterzijde van de telefoon. Schuif je plectrum vervolgens langs de rechter bovenhoek en de bovenkant van het toestel om de lijm door te snijden.

    • Steek je plectrum niet meer dan een aantal millimeters in het toestel—ongeveer zo diep als de rand rondom het scherm—aangezien je anders de voorste sensormodule kunt beschadigen.

    • Deze stap wordt iets makkelijker als je de voorste schermmodule iets naar de onderkant van de telefoon toe trekt.

  9. Trek de kleine lip op de zuignap omhoog om deze van het scherm los te maken.
    • Trek de kleine lip op de zuignap omhoog om deze van het scherm los te maken.

    • Verwijder je iSclack als deze nog steeds op je iPhone bevestigd is.

  10. Open de iPhone mini door het scherm vanaf de rechterzijde open te klappen, zoals je ook bij een boek zou doen. Probeer het scherm nog niet volledig van de rest van de telefoon te scheiden aangezien het scherm nog steeds met het logic board verbonden is door een aantal kwetsbare lintkabels.
    • Open de iPhone mini door het scherm vanaf de rechterzijde open te klappen, zoals je ook bij een boek zou doen.

    • Probeer het scherm nog niet volledig van de rest van de telefoon te scheiden aangezien het scherm nog steeds met het logic board verbonden is door een aantal kwetsbare lintkabels.

    • Laat het scherm in een hoek van 90 graden tegen een object aan rusten om het scherm omhoog te houden terwijl je verder werkt.

    • Leg het scherm, bij het weer in elkaar zetten van je telefoon, op de juiste positie, breng de klemmen op een lijn met de bovenkant van de telefoon en druk de bovenkant voorzichtig vast alvorens de rest van het scherm vast te drukken. Als dit niet makkelijk gaat, zul je moeten checken of de klemmen niet per ongeluk verbogen zijn.

  11. Verwijder de 1.2 mm lange Y000-schroef die de cover over de batterij en de schermaansluiting bevestigt.
    • Verwijder de 1.2 mm lange Y000-schroef die de cover over de batterij en de schermaansluiting bevestigt.

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt welke schroef waar vandaan komt, zodat je zeker weet dat je de juiste schroef op de juiste plek terugplaatst en schade aan je toestel voorkomt.

    • Dit is, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, een goed punt om je iPhone weer in te schakelen en alle functies van je toestel te testen voordat je deze definitief sluit. Zorg dat je je iPhone weer volledig uitschakelt alvorens verder te gaan met deze reparatie.

  12. Gebruik een pincet om de cover van de batterij en de schermaansluiting te verwijderen. Gebruik een pincet om de cover van de batterij en de schermaansluiting te verwijderen.
    • Gebruik een pincet om de cover van de batterij en de schermaansluiting te verwijderen.

  13. Gebruik een spudger om de batterijkabel en de kabel van het OLED-scherm uit hun contacten op het logic board los te koppelen. Voorkom dat je de zwarte siliconen zegel om deze en andere aansluitingen op het logic board beschadigt. Deze verzegelingen bieden extra water- en stofdichtheid. Buig de aansluiting lichtjes van het logic board weg om te voorkomen dat deze per ongeluk contact maken met het contact en je toestel op deze manier inschakelen tijdens de reparatie.
    • Gebruik een spudger om de batterijkabel en de kabel van het OLED-scherm uit hun contacten op het logic board los te koppelen.

    • Voorkom dat je de zwarte siliconen zegel om deze en andere aansluitingen op het logic board beschadigt. Deze verzegelingen bieden extra water- en stofdichtheid.

    • Buig de aansluiting lichtjes van het logic board weg om te voorkomen dat deze per ongeluk contact maken met het contact en je toestel op deze manier inschakelen tijdens de reparatie.

    • Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, breng je deze op de juiste positie aan en druk je eerste de ene en vervolgens de andere kant naar beneden. Druk niet op het midden, want als de aansluiting niet juist is gepositioneerd, loop je zo het risico de pinnen van de aansluiting te buigen en permanente schade te veroorzaken.

  14. Verwijder de drie schroeven (die de cover van de voorste sensormodule bevestigen):
    • Verwijder de drie schroeven (die de cover van de voorste sensormodule bevestigen):

    • Eén 1.4 mm lange PH000-schroef

    • Eén 1.8 mm lange Y000-schroef

    • Eén 1.2 mm lange Y000-schroef

  15. Gebruik een pincet om de cover op de aansluiting van de voorste sensormodule te verwijderen. Gebruik een pincet om de cover op de aansluiting van de voorste sensormodule te verwijderen.
    • Gebruik een pincet om de cover op de aansluiting van de voorste sensormodule te verwijderen.

  16. Gebruik een spudger om de kabelaansluiting van de voorste sensoren los te koppelen. Gebruik een spudger om de kabelaansluiting van de voorste sensoren los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de kabelaansluiting van de voorste sensoren los te koppelen.

  17. Verwijder de schermmodule.
  18. Verwijder de drie 1.4 mm lange tri-point schroeven die de beschermplaat op de voorste sensormodule bevestigen.
    • Verwijder de drie 1.4 mm lange tri-point schroeven die de beschermplaat op de voorste sensormodule bevestigen.

  19. Gebruik een pincet met botte uiteinden om de metalen beschermplaat te verwijderen. Gebruik een pincet met botte uiteinden om de metalen beschermplaat te verwijderen.
    • Gebruik een pincet met botte uiteinden om de metalen beschermplaat te verwijderen.

  20. Gebruik een föhn, warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende 1-2 minuten op de voorste bovenkant van het scherm om de lijm die de sensoren bevestigt te verzwakken.
    • Gebruik een föhn, warmtepistool of verwarm een iOpener en leg deze gedurende 1-2 minuten op de voorste bovenkant van het scherm om de lijm die de sensoren bevestigt te verzwakken.

  21. Gebruik de punt van je spudger om de omgevingslichtsensor uit de inkeping in het toestel omhoog te wrikken. Ga voorzichtig te werk en voorkom dat je de lintkabel van de omgevingslichtsensor beschadigt bij het wrikken.
    • Gebruik de punt van je spudger om de omgevingslichtsensor uit de inkeping in het toestel omhoog te wrikken.

    • Ga voorzichtig te werk en voorkom dat je de lintkabel van de omgevingslichtsensor beschadigt bij het wrikken.

  22. Gebruik de punt van je spudger om de nabijheidssensor en de microfoon uit hun inkepingen in het toestel omhoog te wrikken. Gebruik de punt van je spudger om de nabijheidssensor en de microfoon uit hun inkepingen in het toestel omhoog te wrikken. Gebruik de punt van je spudger om de nabijheidssensor en de microfoon uit hun inkepingen in het toestel omhoog te wrikken.
    • Gebruik de punt van je spudger om de nabijheidssensor en de microfoon uit hun inkepingen in het toestel omhoog te wrikken.

  23. Gebruik een föhn, warmtepistool of verwarm een iOpener om de lijm waarmee de sensoren bevestigd zijn gedurende 1-2 minuten te verwarmen en te verzwakken. Leg je iOpener op de voorste bovenkant van het scherm.
    • Gebruik een föhn, warmtepistool of verwarm een iOpener om de lijm waarmee de sensoren bevestigd zijn gedurende 1-2 minuten te verwarmen en te verzwakken. Leg je iOpener op de voorste bovenkant van het scherm.

  24. Schuif je openingsplectrum op voorzichtige wijze onder de kabel van de voorste sensormodule om deze los te krijgen van de lijm die eronder zit. Schuif je openingsplectrum op voorzichtige wijze onder de kabel van de voorste sensormodule om deze los te krijgen van de lijm die eronder zit.
    • Schuif je openingsplectrum op voorzichtige wijze onder de kabel van de voorste sensormodule om deze los te krijgen van de lijm die eronder zit.

  25. Verwijder de voorste sensormodule.
    • Verwijder de voorste sensormodule.

    • Check de positie van de sensoren en de microfoon bij het weer in elkaar zetten van je toestel. Zorg dat er geen lijm in de weg van beide onderdelen zit.

Conclusie

Vergelijk je nieuwe onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je nog meer onderdelen mee over moet zetten. Dubbel-check ook of je beschermfolie moet verwijderen alvorens je nieuwe onderdeel te kunnen plaatsen.

Volg bovenstaande instructies in omgekeerde volgorde om je toestel weer in elkaar te zetten. Breng nieuwe kleefstrips aan waar nodig na de voorheen gelijmde gebieden te hebben schoongemaakt met wat isopropyl alcohol (>90%).

Breng je e-afval naar een door R2 of e-Stewards gecertificeerd recycle-station.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Check dan ons iPhone 13 mini-antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Adriana Zwink

Lid sinds: 18-12-19

22.343 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

139 Leden

0 Opmerkingen

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 22

Afgelopen 7 dagen: 123

Afgelopen 30 dagen: 569

Altijd: 1,277