Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een versleten of kapotte batterij in je Xiaomi Mi 9 te vervangen.

Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen. Ontlaad, voor je eigen veiligheid en voordat je met het demonteren van je telefoon begint, je batterij tot onder de 25%. Dit verkleint het risico op een ongeluk als je de batterij per ongeluk beschadigt, vervormt of doorboort.

Alhoewel het mogelijk is om de batterij te verwijderen zonder daarbij de luidsprekermodule te verwijderen, raden we je toch ten sterkste aan om de luidsprekermodule te verwijderen. Dit maakt het verwijderen van de batterij een stuk gemakkelijker.

Je zult, bij het weer in elkaar zetten van je telefoon, vervangende kleefstrips nodig hebben voor het bevestigen van sommige onderdelen.

  1. Schakel je telefoon, voordat je met deze procedure begint, uit.
    • Schakel je telefoon, voordat je met deze procedure begint, uit.

    • Leg een verwarmde iOpener gedurende minimaal twee minuten op de glazen achterkant om de lijm onder de zij-, boven- en onderkanten te verzwakken.

  2. Plaats een zuignap op de onderkant van de glazen achterkant, zo dicht mogelijk bij de rand. Als de glazen achterkant van je telefoon gebarsten is, zal de zuignap zich niet goed vast kunnen zuigen. Probeer het in dat geval omhoog te tillen met een stuk sterke tape of lijm je zuignap vast met secondelijm en probeer het vervolgens nog eens. Til de glazen achterkant omhoog met de zuignap om zo een kleine opening tussen het glas en het frame te creëren.
    • Plaats een zuignap op de onderkant van de glazen achterkant, zo dicht mogelijk bij de rand.

    • Als de glazen achterkant van je telefoon gebarsten is, zal de zuignap zich niet goed vast kunnen zuigen. Probeer het in dat geval omhoog te tillen met een stuk sterke tape of lijm je zuignap vast met secondelijm en probeer het vervolgens nog eens.

    • Til de glazen achterkant omhoog met de zuignap om zo een kleine opening tussen het glas en het frame te creëren.

    • Steek een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening.

    • Als je moeite hebt met het inbrengen van je plectrum kun je meer warmte gebruiken om de lijm verder te verzwakken. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je toestel oververhit.

    • Schuif je openingsplectrum naar de rechter onderhoek van de telefoon.

  3. Steek een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening en schuif deze naar de linker onderhoek. Snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Laat je openingsplectrum in de telefoon zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening en schuif deze naar de linker onderhoek. Snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Laat je openingsplectrum in de telefoon zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  4. Steek een derde openingsplectrum in de linker onderhoek van de telefoon. Schuif je plectrum van de linker onderhoek, langs de linkerzijde van het toestel, omhoog naar de linker bovenhoek en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Wees je bewust van de naar achteren gerichte camera's: steek enkel de punt van je openingsplectrum in de telefoon. Als de lijm te veel afkoelt, wordt het lastig deze door te snijden. Gebruik in dat geval opnieuw je iOpener om je toestel te verwarmen.
    • Steek een derde openingsplectrum in de linker onderhoek van de telefoon.

    • Schuif je plectrum van de linker onderhoek, langs de linkerzijde van het toestel, omhoog naar de linker bovenhoek en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Wees je bewust van de naar achteren gerichte camera's: steek enkel de punt van je openingsplectrum in de telefoon. Als de lijm te veel afkoelt, wordt het lastig deze door te snijden. Gebruik in dat geval opnieuw je iOpener om je toestel te verwarmen.

    • Laat je openingsplectrum in de linker bovenhoek van het toestel zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  5. Steek een vierde openingsplectrum onder de linker bovenhoek van de glazen achterkant. Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant om de lijm aldaar door te snijden.
    • Steek een vierde openingsplectrum onder de linker bovenhoek van de glazen achterkant.

    • Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant om de lijm aldaar door te snijden.

    • Laat je plectrum in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  6. Steek een vijfde openingsplectrum in de rechter bovenhoek van het toestel. Schuif je openingsplectrum langs de rechterzijde naar beneden om de laatste stukken lijm door te snijden.
    • Steek een vijfde openingsplectrum in de rechter bovenhoek van het toestel.

    • Schuif je openingsplectrum langs de rechterzijde naar beneden om de laatste stukken lijm door te snijden.

  7. Til de glazen achterkant op voorzichtige wijze omhoog en verwijder deze. Verwijder alle lijmresten uit de telefoon en maak de voorheen gelijmde gebieden eerst schoon met wat isopropyl alcohol en een stuk stofvrij doek voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt en je je toestel weer in elkaar zet.
    • Til de glazen achterkant op voorzichtige wijze omhoog en verwijder deze.

    • Verwijder alle lijmresten uit de telefoon en maak de voorheen gelijmde gebieden eerst schoon met wat isopropyl alcohol en een stuk stofvrij doek voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt en je je toestel weer in elkaar zet.

  8. Verwijder de tien Phillips #00 schroeven (3 mm lang) die de moederbordcover bevestigen.
    • Verwijder de tien Phillips #00 schroeven (3 mm lang) die de moederbordcover bevestigen.

    • Er bevinden zich mogelijk verzegelde stickers op sommige van de schroeven.

  9. Steek een openingsplectrum in de rechter bovenhoek van de moederbordcover. Kantel je plectrum naar de zijkant om de moederbordcover los te wrikken en omhoog te tillen.
    • Steek een openingsplectrum in de rechter bovenhoek van de moederbordcover.

    • Kantel je plectrum naar de zijkant om de moederbordcover los te wrikken en omhoog te tillen.

  10. Verwijder de moederbordcover, inclusief de oplaadspoel en de NFC-antenne, op voorzichtige wijze. Verwijder de moederbordcover, inclusief de oplaadspoel en de NFC-antenne, op voorzichtige wijze.
    • Verwijder de moederbordcover, inclusief de oplaadspoel en de NFC-antenne, op voorzichtige wijze.

  11. Gebruik een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te wrikken en los te koppelen. Gebruik een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te wrikken en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te wrikken en los te koppelen.

  12. Verwijder de zeven Phillips #00 schroeven die de luidsprekermodule bevestigen:
    • Verwijder de zeven Phillips #00 schroeven die de luidsprekermodule bevestigen:

    • Vier zilveren 3.2 mm lange schroeven.

    • Twee geelachtige 3.8 mm lange schroeven.

    • Eén zwarte 2.8 mm lange schroef.

    • Sommige schroeven kunnen verstopt zitten onder verzegelde stickers.

  13. Schuif een openingsplectrum onder de rechterzijde van de luidsprekermodule. Kantel je plectrum naar de zijkant om de luidsprekermodule omhoog te wrikken, totdat je de module goed vast kunt pakken.
    • Schuif een openingsplectrum onder de rechterzijde van de luidsprekermodule.

    • Kantel je plectrum naar de zijkant om de luidsprekermodule omhoog te wrikken, totdat je de module goed vast kunt pakken.

  14. Er is nog steeds een antennekabel met de achterkant van de module verbonden. Til de luidsprekermodule op voorzichtige wijze omhoog en klap deze naar de linkerkant.
    • Er is nog steeds een antennekabel met de achterkant van de module verbonden.

    • Til de luidsprekermodule op voorzichtige wijze omhoog en klap deze naar de linkerkant.

  15. Gebruik een pincet om de antennekabel van de luidsprekermodule af te trekken en deze los te koppelen. Verwijder de luidsprekermodule.
    • Gebruik een pincet om de antennekabel van de luidsprekermodule af te trekken en deze los te koppelen.

    • Verwijder de luidsprekermodule.

    • Check, voordat je je toestel weer in elkaar zet, je oude luidsprekermodule op onderdelen die moeten worden overgezet naar je nieuwe onderdeel, zoals de antenneflexkabel met coax-aansluiting.

  16. Gebruik een pincet om de zwarte einden van de kleefstrips van de batterij los te trekken. Gebruik een pincet om de zwarte einden van de kleefstrips van de batterij los te trekken. Gebruik een pincet om de zwarte einden van de kleefstrips van de batterij los te trekken.
    • Gebruik een pincet om de zwarte einden van de kleefstrips van de batterij los te trekken.

  17. Gebruik een pincet om de linker kleefstrip onder de batterij uit te trekken. De kleefstrip onder de batterij kan snel scheuren. Zorg dat je de strip in een langzame maar constante beweging en onder een zo vlak mogelijke hoek onder de batterij weg trekt. Om te voorkomen dat de strip scheurt, is het handig om deze om je pincet heen te wikkelen tijdens het trekken.
    • Gebruik een pincet om de linker kleefstrip onder de batterij uit te trekken.

    • De kleefstrip onder de batterij kan snel scheuren. Zorg dat je de strip in een langzame maar constante beweging en onder een zo vlak mogelijke hoek onder de batterij weg trekt. Om te voorkomen dat de strip scheurt, is het handig om deze om je pincet heen te wikkelen tijdens het trekken.

    • Als een van de kleefstrips toch scheurt en het lukt je niet de strip weer te pakken te krijgen, kun je wat isopropyl alcohol of een verwarmde iOpener gebruiken om de lijm onder de batterij te verzwakken. Als de lijm eenmaal zacht genoeg is, pak je een wriktool (zoals een openingsplectrum of een plastic kaart) om de batterij omhoog en los te wrikken.

  18. Gebruik een pincet om de rechter kleefstrips onder de batterij uit te trekken. Gebruik een pincet om de rechter kleefstrips onder de batterij uit te trekken.
    • Gebruik een pincet om de rechter kleefstrips onder de batterij uit te trekken.

  19. Gebruik een openingsplectrum om de batterij zo ver uit de inkeping in de telefoon te wrikken dat je deze stevig vast kunt pakken. Gebruik een openingsplectrum om de batterij zo ver uit de inkeping in de telefoon te wrikken dat je deze stevig vast kunt pakken.
    • Gebruik een openingsplectrum om de batterij zo ver uit de inkeping in de telefoon te wrikken dat je deze stevig vast kunt pakken.

  20. Verwijder de batterij. Het hergebruiken van een vervormde of gebogen batterij nadat deze met kracht is verwijderd, brengt altijd een potentieel risico met zich mee. Vervang je gebruikte batterij daarom altijd door een nieuwe.
    • Verwijder de batterij.

    • Het hergebruiken van een vervormde of gebogen batterij nadat deze met kracht is verwijderd, brengt altijd een potentieel risico met zich mee. Vervang je gebruikte batterij daarom altijd door een nieuwe.

    • Verwijder alle lijmresten uit het midframe en maak de voorheen gelijmde gebieden schoon met wat isopropyl alcohol en een stuk stofvrij doek, voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt.

Conclusie

Zet je toestel, indien mogelijk, aan en test je reparaties voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt en je je telefoon weer sluit.

Bevestig je nieuwe batterij met vooraf op maat gesneden kleefstrips of dubbelzijdige tape. Breng, om je batterij op de juiste wijze te positioneren, de kleefstrips aan op de plekken waar de oude strips zich bevonden en niet direct op de batterij. Druk de batterij vervolgens stevig op z'n plek.

'''Kalibreer je nieuwe batterij''' voor een optimale performance: laad je batterij op tot 100% en laat 'm nog minstens twee uur doorladen. Gebruik je toestel vervolgens totdat deze zichzelf uitschakelt als gevolg van een lege batterij. Laad je batterij tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of stel je vraag op ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

102.391 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

138 Leden

8 Opmerkingen

Is it possible to swap mi 9 battery with mi 9 pro battery?

edwinyapeter - Antwoord

yes I'm also interested. is it the same size? would like to replace with larger battery

Barbudo - Antwoord

What type is the antenna plug?

Mine got damaged

Marcel - Antwoord

Hi Marcel,

the Antenna connector is a COAX connector. You can find a little more information here.

Dominik Schnabelrauch -

I’ve changed the battery but device has not started even I tried to charge for 1-2 hours..( charger, USB-C cable checked). Btw, the symptoms was like the device started to turn off on around 50% of battery life. And charged too fast in about 10-15 minutes by the original fast charger. What could happen?

Andrew Blake - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 62

Afgelopen 7 dagen: 400

Afgelopen 30 dagen: 1,915

Altijd: 43,619