Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de batterij in je Samsung Galaxy S9 te vervangen.

Het openen van de Samsung Galaxy S9 zal de waterdichte sluiting van de telefoon aantasten. Als je deze niet vervangt, zal je telefoon gewoon functioneren, maar zal deze niet meer waterdicht zijn.

Ontlaad de batterij, voordat je begint met het uit elkaar halen van je telefoon, tot onder de 25%. Verwarm je telefoon niet als je batterij gezwollen is. Gezwollen batterijen kunnen erg gevaarlijk zijn, dus zorg ervoor dat je oogbescherming draagt en voorzichtig bent of je toestel in dat geval naar een professional brengt als je niet zeker weet hoe je dit moet aanpakken.

Je zult vervangende kleefstrips nodig hebben om sommige onderdelen te bevestigen bij het weer in elkaar zetten van je toestel.

  1. Zet, voordat je begint, je telefoon uit.
    • Zet, voordat je begint, je telefoon uit.

    • Gebruik een opgewarmde iOpener aan de lange zijde van de telefoon om zo de lijm onder de glazen achterkant te verzachten. Laat de iOpener op z'n minst twee minuten z'n werk doen.

    • Het kan zijn dat je de iOpener opnieuw moet opwarmen en op de telefoon moet leggen tijdens de procedure om zo het kleefmiddel genoeg te verzachten zodat je het kunt knippen. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je telefoon niet oververhit.

    • Het kleefmiddel in de Samsung Galaxy S9 is erg sterk. Als je geen iOpener hebt, kun je ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken om het toestel te openen. Wees voorzichtig dat je de telefoon niet oververhit - het AMOLED-scherm en de interne batterij zijn beide zeer vatbaar voor schade vanwege oververhitting.

  2. In de komende stappen ga je de kleefstrips doorsnijden die de achterkant aan de telefoon bevestigen.
    • In de komende stappen ga je de kleefstrips doorsnijden die de achterkant aan de telefoon bevestigen.

    • Op de foto kun je zien hoe de kleefstrips aan de binnenkant van de achterkant zijn bevestigd.

    • Je gaat de strips doorsnijden op de plaatsen die je op de foto kunt zien:

    • Dikke laag aan kleefmiddel

    • Dunne laag aan kleefmiddel

    • Voorkom dat je snijdt of wrikt in dit gebied om zo de flexbkabel van de vingerafdruksensor te beschermen.

  3. Als de glazen achterkant van de telefoon gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet blijft plakken. Probeer het er dan uit te tillen met behulp van sterke tape of lijm de zuignap vast met secondelijm om het eruit te halen. Druk een zuignap op de glazen achterkant. Til de onderkant van de glazen achterkant omhoog met behulp van de zuignap, zodat er een kleine ruimte vrijkomt tussen de achterkant en het frame van de telefoon.
    • Als de glazen achterkant van de telefoon gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet blijft plakken. Probeer het er dan uit te tillen met behulp van sterke tape of lijm de zuignap vast met secondelijm om het eruit te halen.

    • Druk een zuignap op de glazen achterkant.

    • Til de onderkant van de glazen achterkant omhoog met behulp van de zuignap, zodat er een kleine ruimte vrijkomt tussen de achterkant en het frame van de telefoon.

    • Het kan zijn dat dit wat kracht vergt, maar onthoud dat je maar een heel kleine opening hoeft te creëren met de zuignap om je openingsplectrum erin te kunnen steken. Als het niet lukt, kun je meer warmte toepassen om de lijm te verzachten. De lijm koelt snel weer af dus het kan zijn dat je dit proces een aantal keer moet herhalen.

    • Schuif een openingsplectrum in de opening die je zojuist hebt gecreëerd en schuif deze in de richting van de onderste rechterhoek.

    • Schuif een tweede openingsplectrum in de opening en schuif deze in de richting van de onderste linkerhoek.

    • Schuif nu een derde openingsplectrum in de ruimte om te voorkomen dat het kleefmiddel zich weer aan de telefoon hecht tijdens de rest van het proces.

  4. Schuif de punt van de openingsplectrum nu vanaf de onderste linkerhoek langs de zijkant naar boven. Schuif de plectrum vervolgens om de bovenste linkerhoek heen en laat het daar zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten aan de telefoon.
    • Schuif de punt van de openingsplectrum nu vanaf de onderste linkerhoek langs de zijkant naar boven.

    • Schuif de plectrum vervolgens om de bovenste linkerhoek heen en laat het daar zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten aan de telefoon.

  5. Schuif de openingsplectrum van de onderste rechterhoek ook langs de zijkant naar boven. Gebruik meer warmte als de lijm te hard is om door te knippen. Tijdens het verwijderproces zal de achterste behuizing onder constante druk staan en deze kan dus breken als de lijm niet zacht genoeg is. Schuif de openingsplectrum om de hoek heen en snijd de resterende lijmresten aan de bovenkant van de telefoon weg.
    • Schuif de openingsplectrum van de onderste rechterhoek ook langs de zijkant naar boven.

    • Gebruik meer warmte als de lijm te hard is om door te knippen. Tijdens het verwijderproces zal de achterste behuizing onder constante druk staan en deze kan dus breken als de lijm niet zacht genoeg is.

    • Schuif de openingsplectrum om de hoek heen en snijd de resterende lijmresten aan de bovenkant van de telefoon weg.

    • Open de telefoon nog niet helemaal. De kwetsbare kabel van de vingerafdruksensor verbindt de achterkant nog steeds met het moederbord.

  6. Lift de zijkant van de glazen achterkant voorzichtig omhoog op de plaats van de geluidsknop. Gebruik de zijkant van een spudger om de flexkabel van de vingerafdruksensor omhoog te duwen en te ontkoppelen.
    • Lift de zijkant van de glazen achterkant voorzichtig omhoog op de plaats van de geluidsknop.

    • Gebruik de zijkant van een spudger om de flexkabel van de vingerafdruksensor omhoog te duwen en te ontkoppelen.

  7. Nintendo Switch-kits

    A quick fix to get back in the game

    Shop Switch Kits

    Nintendo Switch-kits

    A quick fix to get back in the game

    Shop Switch Kits
  8. Verwijder de glazen achterkant.
    • Verwijder de glazen achterkant.

    • Volg, bij het in elkaar zetten, deze handleiding om de kleefstrip te vervangen en de glazen achterkant opnieuw te plaatsen.

    • Volg, als je de glazen achterkant wil vervangen, deze handleiding om het frame van de achterste camera, inclusief de vingerafdruksensor, te verplaatsen.

  9. Verwijder de acht 4 mm Phillips #00 schroeven.
    • Verwijder de acht 4 mm Phillips #00 schroeven.

  10. Schuif een openingsplectrum onder de rechterzijde van het plasticen paneel dat de NFC-antenne en de oplaadspoel bevat. Kantel of wiebel je plectrum om zo de plastic klemmen die het paneel vasthouden, los te krijgen.
    • Schuif een openingsplectrum onder de rechterzijde van het plasticen paneel dat de NFC-antenne en de oplaadspoel bevat.

    • Kantel of wiebel je plectrum om zo de plastic klemmen die het paneel vasthouden, los te krijgen.

  11. Schuif een openingsplectrum onder de linkerzijde van het plasticen paneel. Kantel of wiebel met je plectrum om de plastic klemmen die het paneel vasthouden, los te krijgen.
    • Schuif een openingsplectrum onder de linkerzijde van het plasticen paneel.

    • Kantel of wiebel met je plectrum om de plastic klemmen die het paneel vasthouden, los te krijgen.

  12. Verwijder het plasticen paneel met daarin de NFC-antenne en de oplaadspoel.
    • Verwijder het plasticen paneel met daarin de NFC-antenne en de oplaadspoel.

  13. Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te duwen en los te maken.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te duwen en los te maken.

  14. Gebruik een iOpener om de lijm onder de batterij te verzachten. Leg de iOpener minstens twee minuten op je telefoon. Gebruik in de stap daarna je spudger enkel in de rood gemarkeerde gebieden, waar de lijm van de batterij zit.
    • Gebruik een iOpener om de lijm onder de batterij te verzachten. Leg de iOpener minstens twee minuten op je telefoon.

    • Gebruik in de stap daarna je spudger enkel in de rood gemarkeerde gebieden, waar de lijm van de batterij zit.

    • Vermijd dit gebied. Er zit een gat in het frame direct onder de batterij en via dit gat kun je per ongeluk het scherm beschadigen.

  15. Mocht je moeite hebben met het loskrijgen van de batterij, dan kan het zijn dat de lijm nog niet zacht genoeg is. Je kunt in dat geval wat isopropyl alcohol onder iedere hoek van de batterij aanbrengen en dit een aantal minuten geven om in te trekken om zo de lijm te verzachten. Zorg ervoor dat je de batterij niet beschadigt of vervormt bij het verwijderproces. Zachte lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën loslaten, in brand vliegen, of zelfs exploderen wanneer ze worden beschadigd. Gebruik geen excessieve kracht en prik niet in de batterij met metalen tools.
    • Mocht je moeite hebben met het loskrijgen van de batterij, dan kan het zijn dat de lijm nog niet zacht genoeg is. Je kunt in dat geval wat isopropyl alcohol onder iedere hoek van de batterij aanbrengen en dit een aantal minuten geven om in te trekken om zo de lijm te verzachten.

    • Zorg ervoor dat je de batterij niet beschadigt of vervormt bij het verwijderproces. Zachte lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën loslaten, in brand vliegen, of zelfs exploderen wanneer ze worden beschadigd. Gebruik geen excessieve kracht en prik niet in de batterij met metalen tools.

    • Schuif het platte einde van een spudger onder de linker bovenhoek van de batterij, waar de flexkabel ook zit, en duw deze rustig omhoog.

    • Herhaal dit langs de gehele linkerzijde en maak zo, met de spudger, de lijm los die de batterij vasthoudt.

  16. Schuif de spudger nu onder de rechter bovenhoek van de batterij en duw deze kant omhoog.
    • Schuif de spudger nu onder de rechter bovenhoek van de batterij en duw deze kant omhoog.

  17. Verwijder de batterij.
    • Verwijder de batterij.

    • Hergebruik je gebruikte batterij niet nadat deze is ontkoppeld. Dit kan namelijk bijzonder gevaarlijk zijn. Vervang deze altijd door een nieuwe batterij.

    • Volg deze handleiding om een nieuwe batterij en nieuwe lijm te installeren.

Conclusie

Zet je telefoon, om te testen of je reparatie is geslaagd, aan voordat je de nieuwe kleefstrips installeert en je de telefoon sluit.

Kalibreer, voor een optimale performance, je nieuw geplaatste batterij: laad deze op tot 100% en blijf deze opladen voor minstens twee uur langer. Gebruik je telefoon vervolgens totdat de batterij volledig leeg is en je telefoon daarom uitvalt. Laad je telefoon, tot slot, weer helemaal op naar 100%.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Check dan ons Antwoordenforum voor hulp om je probleem op te lossen.

100%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

52.439 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

107 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 118

Afgelopen 7 dagen: 942

Afgelopen 30 dagen: 4,065

Altijd: 33,020