Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Deze handleiding toont je de procedure voor het verwijderen van een kapotte of niet langer goed werkende batterij in een Samsung Galaxy S6 Edge.

Ontlaad de batterij van je telefoon, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je deze uit elkaar haalt. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord.

Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen. Verwarm je telefoon in dat geval niet. Indien nodig kun je een dropper of een spuit gebruiken om isopropyl alcohol (90+%) toe te dienen rondom alle kanten van de achterste behuizing om zo de lijm eronder te verzachten. Gezwollen batterijen kunnen een potentieel gevaar opleveren, dus zorg dat je altijd oogbescherming draagt en voorzichtig werkt. Als je niet zeker van je zaak bent, schakel dan een professional in.

De handleiding omvat ook het verwijderen van de glazen achterkant. Het verwijderen van de glazen achterkant zal de lijm die het normaliter vasthoudt zodanig aantasten dat je het niet meer kunt gebruiken. Volg de instructies van deze handleiding om de glazen achterkant te herinstalleren.

  1. Steek een paperclip of een SIM-uitwerptool in het kleine gat in de SIM-kaarthouder bovenop de telefoon. Steek je tool niet in het kleine gat van de microfoon, aangezien je het daarmee zou kunnen beschadigen. Zoek naar de vorm van de SIM-kaarthouder. Druk je tool verder naar binnen om de SIM-kaarthouder uit te werpen.
    • Steek een paperclip of een SIM-uitwerptool in het kleine gat in de SIM-kaarthouder bovenop de telefoon.

    • Steek je tool niet in het kleine gat van de microfoon, aangezien je het daarmee zou kunnen beschadigen. Zoek naar de vorm van de SIM-kaarthouder.

    • Druk je tool verder naar binnen om de SIM-kaarthouder uit te werpen.

    • Verwijder de SIM-kaart uit de telefoon.

  2. We raden je aan je magnetron schoon te maken voordat je verdergaat, zodat je voorkomt dat er viezigheid op je iOpener komt en eraan blijft hangen. Plaats de iOpener in het midden van de magnetron.
    • We raden je aan je magnetron schoon te maken voordat je verdergaat, zodat je voorkomt dat er viezigheid op je iOpener komt en eraan blijft hangen.

    • Plaats de iOpener in het midden van de magnetron.

    • Voor carousel-magnetrons: zorg dat de schijf vrij kan draaien. Als je iOpener klem komt te zitten, kan deze oververhit raken en verbranden.

  3. Verwarm de iOpener gedurende dertig seconden.
    • Verwarm de iOpener gedurende dertig seconden.

    • Tijdens de reparatieprocedure, en terwijl de iOpener afkoelt, kun je deze opnieuw verwarmen in fases van dertig seconden.

    • Let erop dat je de iOpener niet oververhit tijdens de reparatie. Oververhitting kan ervoor zorgen dat de iOpener barst.

    • Raak de iOpener nooit aan als deze gezwollen is.

    • Als de iOpener in het midden nog steeds te heet is om aan te raken, kun je het nog steeds gebruiken, maar moet je wachten tot deze iets is afgekoeld voordat je deze opnieuw opwarmt. Een goed opgewarmde iOpener zou ongeveer 10 minuten warm moeten blijven.

  4. Verwijder de iOpener uit de magnetron door deze bij een van de twee platte eindes te pakken en het midden te vermijden.
    • Verwijder de iOpener uit de magnetron door deze bij een van de twee platte eindes te pakken en het midden te vermijden.

    • De iOpener zal erg heet zijn dus wees voorzichtig bij het vastpakken ervan. Gebruik, indien nodig, een overhandschoen.

  5. Het openen van je telefoon zal de waterdichte pakkingen aantasten. Zorg dus dat je vervangende pakkingen klaar hebt liggen voordat je verder gaat, of voorkom dat je telefoon in aanraking komt met water als je besluit de pakkingen niet te vervangen. Als je glas gebarsten is, kun je de achterkant beplakken met doorzichtige tape zodat je zeker weet dat het glas bij elkaar blijft tijdens deze reparatie.
    • Het openen van je telefoon zal de waterdichte pakkingen aantasten. Zorg dus dat je vervangende pakkingen klaar hebt liggen voordat je verder gaat, of voorkom dat je telefoon in aanraking komt met water als je besluit de pakkingen niet te vervangen.

    • Als je glas gebarsten is, kun je de achterkant beplakken met doorzichtige tape zodat je zeker weet dat het glas bij elkaar blijft tijdens deze reparatie.

    • Leg de verwarmde iOpener over de glazen achterkant gedurende ongeveer twee minuten om de lijm rondom de zijkanten van het glas te verzachten.

    • Het is goed mogelijk dat je deze stap een aantal keer zult moeten herhalen om de telefoon voldoende te verwarmen. Volg de iOpener-instructies om te voorkomen dat je je telefoon oververhit.

    • Verplaats de iOpener om het nog niet verwarmde deel van de achterkant ook te verwarmen.

    • Je kunt ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken in deze stap, maar wees hierbij voorzichtig dat je de telefoon niet oververhit. Het OLED-scherm en de batterij zijn erg vatbaar voor warmteschade.

  6. Als de glazen achterkant te warm is om comfortabel aan te raken, druk je de zuignap dichtbij de onderkant van de het glas op de achterkant. Til de zuignap omhoog om een kleine opening onder de glazen achterkant te creëren. Steek vervolgens een openingsplectrum in de opening. Je kunt, optioneel, er ook nog voor kiezen om, als je plectrum eenmaal in de telefoon zit, wat isopropyl alcohol in de opening toe te dienen om de lijm nog verder te verzachten.
    • Als de glazen achterkant te warm is om comfortabel aan te raken, druk je de zuignap dichtbij de onderkant van de het glas op de achterkant.

    • Til de zuignap omhoog om een kleine opening onder de glazen achterkant te creëren. Steek vervolgens een openingsplectrum in de opening.

    • Je kunt, optioneel, er ook nog voor kiezen om, als je plectrum eenmaal in de telefoon zit, wat isopropyl alcohol in de opening toe te dienen om de lijm nog verder te verzachten.

  7. Schuif je plectrum langs de onderkant van de telefoon om de lijm die de glazen achterkant op z'n plek houdt door te snijden. Daarna kan het handig zijn om je plectrum op z'n plek te laten zitten en een tweede plectrum te pakken voor de volgende stap. Het laten zitten van je plectrum voorkomt dat de zojuist doorgesneden lijm zich opnieuw aan het toestel zal gaan hechten.
    • Schuif je plectrum langs de onderkant van de telefoon om de lijm die de glazen achterkant op z'n plek houdt door te snijden.

    • Daarna kan het handig zijn om je plectrum op z'n plek te laten zitten en een tweede plectrum te pakken voor de volgende stap. Het laten zitten van je plectrum voorkomt dat de zojuist doorgesneden lijm zich opnieuw aan het toestel zal gaan hechten.

    • Verwarm de glazen achterkant zo veel als nodig is om te voorkomen dat de lijm afkoelt en weer hard wordt.

  8. Herhaal de verwarm- en doorsnijdprocedure bij de resterende drie zijden van de telefoon. Laat in iedere zijde een openingsplectrum zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Laat in iedere zijde een openingsplectrum zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Herhaal de verwarm- en doorsnijdprocedure bij de resterende drie zijden van de telefoon.

    • Laat in iedere zijde een openingsplectrum zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  9. Gebruik een openingsplectrrum om door de resterende lijm heen te snijden. Verwijder de glazen achterkant.
    • Gebruik een openingsplectrrum om door de resterende lijm heen te snijden.

    • Verwijder de glazen achterkant.

  10. Om de nieuwe glazen achterkant te installeren: Gebruik je een pincet om alle lijmresten uit het chassis van de telefoon te verwijderen.
    • Om de nieuwe glazen achterkant te installeren:

    • Gebruik je een pincet om alle lijmresten uit het chassis van de telefoon te verwijderen.

    • Maak je de voorheen gelijmde gebieden schoon met hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (minstens 90%) en een stuk stofvrij doek. Veeg alles in een en dezelfde richting en niet heen en weer. Dit prepareert het oppervlak voor de nieuwe lijm.

    • Trek de folie over het plakgedeelte van je nieuwe glazen achterkant los, breng een kant van de glazen achterkant op de juiste positie aan, druk deze kant tegen het chassis van de telefoon en druk je achterkant tot slot stevig vast.

    • Als je je oude glazen achterkant weer herinstalleert, of een glazen achterkant zonder vooraf geïnstalleerde kleefstrips gebruikt, volg je de instructies van deze handleiding.

  11. Verwijder de dertien 3.3 mm lange Phillips #00 schroeven uit het midframe.
    • Verwijder de dertien 3.3 mm lange Phillips #00 schroeven uit het midframe.

  12. Druk de achterkant van de batterij naar beneden en til het midframe aan de zijkanten op om deze van de rest van de telefoon te scheiden. Druk de achterkant van de batterij naar beneden en til het midframe aan de zijkanten op om deze van de rest van de telefoon te scheiden. Druk de achterkant van de batterij naar beneden en til het midframe aan de zijkanten op om deze van de rest van de telefoon te scheiden.
    • Druk de achterkant van de batterij naar beneden en til het midframe aan de zijkanten op om deze van de rest van de telefoon te scheiden.

  13. Gebruik het platte einde van je spudger om de lintkabel van de batterij van het moederbord los te koppelen. Gebruik het platte einde van je spudger om de lintkabel van de batterij van het moederbord los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van je spudger om de lintkabel van de batterij van het moederbord los te koppelen.

  14. Koppel de lintkabel van de thuisknop ook van het moederbord los. Koppel de lintkabel van de thuisknop ook van het moederbord los.
    • Koppel de lintkabel van de thuisknop ook van het moederbord los.

  15. Gebruik de punt van een spudger om de twee interconnectkabels van de antenne van het moederbord los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de twee interconnectkabels van de antenne van het moederbord los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de twee interconnectkabels van de antenne van het moederbord los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de twee interconnectkabels van de antenne van het moederbord los te koppelen.

  16. Gebruik het platte einde van je spudger om de lintkabel van het scherm van het moederbord los te koppelen. Gebruik het platte einde van je spudger om de lintkabel van het scherm van het moederbord los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van je spudger om de lintkabel van het scherm van het moederbord los te koppelen.

  17. Koppel de lintkabel van de oorstukspeaker los van het moederbord. Koppel de lintkabel van de oorstukspeaker los van het moederbord.
    • Koppel de lintkabel van de oorstukspeaker los van het moederbord.

  18. Het moederbord is een ESD-gevoelig onderdeel waar je met zorg mee om moet gaan. iFixit raadt je aan een anti-statische armband te gebruiken bij het werken met onderdelen die ESD-gevoelig zijn om schade te voorkomen. Pak het moederbord aan de bovenkant van het toestel aan beide zijkanten vast.
    • Het moederbord is een ESD-gevoelig onderdeel waar je met zorg mee om moet gaan. iFixit raadt je aan een anti-statische armband te gebruiken bij het werken met onderdelen die ESD-gevoelig zijn om schade te voorkomen.

    • Pak het moederbord aan de bovenkant van het toestel aan beide zijkanten vast.

    • Til het moederbord nog niet volledig uit het toestel in deze stap; de lintkabel aan de onderkant moet eerst nog worden losgekoppeld.

    • Til het moederbord omhoog en weg van het scherm en zorg hierbij dat je niet te veel spanning op de lintkabel van het dochterbord zet.

  19. Koppel de lintkabel van het dochterbord los van de onderkant van het moederbord. Koppel de lintkabel van het dochterbord los van de onderkant van het moederbord.
    • Koppel de lintkabel van het dochterbord los van de onderkant van het moederbord.

  20. Steek een openingsplectrum onder de batterij en schuif deze langs de zijkant om de lijm die je onderweg tegenkomt door te snijden. Het middelste gedeelte onder de batterij wordt niet ondersteund door het frame. Wees daarom voorzichtig en zorg dat je het blootliggende schermpaneel niet beschadigt met het omhoog wrikken van de batterij. Doe je best om te zorgen dat je de batterij niet vervormt tijdens het los wrikken. Soft-shell lithium-ion batterij kunnen gevaarlijke chemicaliën lekker, in brand vliegen of zelfs exploderen als ze beschadigd raken. Gebruik geen brute kracht en wrik de batterij niet omhoog met metalen tools.
    • Steek een openingsplectrum onder de batterij en schuif deze langs de zijkant om de lijm die je onderweg tegenkomt door te snijden.

    • Het middelste gedeelte onder de batterij wordt niet ondersteund door het frame. Wees daarom voorzichtig en zorg dat je het blootliggende schermpaneel niet beschadigt met het omhoog wrikken van de batterij.

    • Doe je best om te zorgen dat je de batterij niet vervormt tijdens het los wrikken. Soft-shell lithium-ion batterij kunnen gevaarlijke chemicaliën lekker, in brand vliegen of zelfs exploderen als ze beschadigd raken. Gebruik geen brute kracht en wrik de batterij niet omhoog met metalen tools.

  21. Draai of kantel je plectrum om de batterij volledig los te krijgen en deze te kunnen verwijderen. Hergebruik nooit je batterij nadat je deze gebruikt en verwijderd hebt, aangezien dit tot een potentieel gevaar kan leiden. Vervang deze altijd door een nieuwe batterij.
    • Draai of kantel je plectrum om de batterij volledig los te krijgen en deze te kunnen verwijderen.

    • Hergebruik nooit je batterij nadat je deze gebruikt en verwijderd hebt, aangezien dit tot een potentieel gevaar kan leiden. Vervang deze altijd door een nieuwe batterij.

    • Om je nieuwe batterij te installeren en zeker te weten dat deze op de juiste plek is aangebracht:

    • Verwijder je alle lijmresten uit de telefoon en maak je de voorheen gelijmde gebieden schoon met wat isopropyl alcohol en een stuk stofvrij doek.

    • Leg je de vervangende batterij op de juiste positie zonder echter de kleefstrips aan te brengen. Ga verder met het weer in elkaar zetten van je toestel totdat het moederbord weer op haar plek zit (STAP 18).

    • Breng je de nieuwe vooraf op maat gesneden kleefstrips of de dubbelzijdige tape aan in het frame van de telefoon, langs de buitenkant van het batterijgedeelte, maar niet in de rechthoekige uitsnede in het midden (wat eigenlijk de achterkant van het scherm is).

    • Sluit je de batterijaansluiting tijdelijk aan op het moederbord om zeker te weten dat de batterij op de juiste plek komt te zitten.

    • Druk je de batterij stevig op z'n plek gedurende 5-10 seconden. Koppel de batterij vervolgens los en ga verder met het weer in elkaar zetten van je toestel.

Conclusie

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Gebruik deze handleiding om de glazen achterkant te installeren.

Kalibreer je nieuwe batterij na het voltooien van deze handleiding.

100%

Begin met vertalen ›

Sam Goldheart

Lid sinds: 18-10-12

430.331 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

135 Leden

Interesting but so difficult not worth doing! My A G S6 edge battery expanded in the night and pushed of the back. Fortunately I was awake and saw it happen.

My advice is not use Samsung phones too dangerous!

John Butler - Antwoord

Any Lion bat is dangerous !! - basic elements and battery assembly are what must be of quality. Too much shi… fake “original” stuff is going around !!

Jens H.S. Tingleff -

I did it ! It wasn’t that hard. Thank you

Elie - Antwoord

We can do it very easy.

arvind thakur - Antwoord

Good guide, but with one minor correction - the SIM card slot is on the volume button side of the phone’s upper edge, not the power button side. An important distinction, considering the potential damage one could do if they stick the pick in the wrong hole.

apocalypticcritic - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 35

Afgelopen 7 dagen: 248

Afgelopen 30 dagen: 1,253

Altijd: 173,001