Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een gebarsten of kapot scherm in je Samsung Galaxy A10 te vervangen.

Let op: deze handleiding toont hoe je het scherm vervangt terwijl je het originele frame en het moederbord laat zitten. Sommige vervangende schermen komen echter in een vooraf geïnstalleerd frame (a.k.a. chassis), wat een andere procedure vereist. Zorg ervoor dat je het goede vervangende onderdeel hebt voordat je aan deze handleiding begint.

Ontlaad de batterij, voordat je begint met het uit elkaar halen van je telefoon, tot onder de 25%. Je batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als het per ongeluk wordt doorboord, maar de kans dat dat gebeurt is veel kleiner als de batterij ontladen is.

Je zult vervangende kleefstrips nodig hebben om de onderdelen in deze handleiding weer aan de telefoon te bevestigen bij het weer in elkaar zetten van het toestel.

  1. Steek een SIM-kaart uitwerptool, een SIM-uitwerpbitje of een rechtgebogen paperclip in het kleine gat in de SIM-kaarthouder aan de linkerkant van de telefoon. Druk stevig om de kaarthouder eruit te duwen.
    • Steek een SIM-kaart uitwerptool, een SIM-uitwerpbitje of een rechtgebogen paperclip in het kleine gat in de SIM-kaarthouder aan de linkerkant van de telefoon.

    • Druk stevig om de kaarthouder eruit te duwen.

  2. Verwijder de SIM-kaarthouder. Zorg dat je, bij het weer inbrengen van de kaarten, de kaarten op de juiste manier positioneert.
    • Verwijder de SIM-kaarthouder.

    • Zorg dat je, bij het weer inbrengen van de kaarten, de kaarten op de juiste manier positioneert.

  3. De achterste behuizing wordt door plastic klemmen op z'n plek gehouden. Steek een openingsplectrum tussen het scherm en de achterste behuizing aan de onderkant van de telefoon, in de buurt van de oplaadpoort.
    • De achterste behuizing wordt door plastic klemmen op z'n plek gehouden.

    • Steek een openingsplectrum tussen het scherm en de achterste behuizing aan de onderkant van de telefoon, in de buurt van de oplaadpoort.

  4. Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de klemmen aldaar los te klikken. Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de klemmen aldaar los te klikken. Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de klemmen aldaar los te klikken.
    • Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de klemmen aldaar los te klikken.

  5. Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog naar de linker bovenhoek, om ook daar de klemmen los te maken. Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog naar de linker bovenhoek, om ook daar de klemmen los te maken. Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog naar de linker bovenhoek, om ook daar de klemmen los te maken.
    • Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon omhoog naar de linker bovenhoek, om ook daar de klemmen los te maken.

  6. Schuif je openingsplectrum verder van de linker bovenhoek naar de rechter bovenhoek om de klemmen daar los te maken. Schuif je openingsplectrum verder van de linker bovenhoek naar de rechter bovenhoek om de klemmen daar los te maken. Schuif je openingsplectrum verder van de linker bovenhoek naar de rechter bovenhoek om de klemmen daar los te maken.
    • Schuif je openingsplectrum verder van de linker bovenhoek naar de rechter bovenhoek om de klemmen daar los te maken.

  7. Schuif je openingsplectrum vervolgens van de rechter bovenhoek naar de rechter onderhoek om de laatste vastzittende klemmen los te maken. Schuif je openingsplectrum vervolgens van de rechter bovenhoek naar de rechter onderhoek om de laatste vastzittende klemmen los te maken. Schuif je openingsplectrum vervolgens van de rechter bovenhoek naar de rechter onderhoek om de laatste vastzittende klemmen los te maken.
    • Schuif je openingsplectrum vervolgens van de rechter bovenhoek naar de rechter onderhoek om de laatste vastzittende klemmen los te maken.

  8. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  9. Verwijder de achterste behuizing. Verwijder de achterste behuizing.
    • Verwijder de achterste behuizing.

  10. Verwijder de drie Phillips #00 schroeven (3mm lang).
    • Verwijder de drie Phillips #00 schroeven (3mm lang).

  11. Gebruik het platte einde van een spudger om de cover van het moederbord omhoog te duwen en deze zo los te klikken uit de plastic klemmen die de cover op z'n plek houden. De klemmen kunnen wat weerstand bieden. Als je moeite hebt met het omhoogduwen van de cover, draai je spudger dan een beetje om het proces makkelijker te maken. Verwijder de cover van het moederbord.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de cover van het moederbord omhoog te duwen en deze zo los te klikken uit de plastic klemmen die de cover op z'n plek houden.

    • De klemmen kunnen wat weerstand bieden. Als je moeite hebt met het omhoogduwen van de cover, draai je spudger dan een beetje om het proces makkelijker te maken.

    • Verwijder de cover van het moederbord.

    • De overige plastic klemmen zouden in dit proces ook los moeten komen. Anders kun je ze gemakkelijk met je hand losmaken.

  12. Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen: duw de batterijaansluiting in een rechte beweging omhoog uit het contact. Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen: duw de batterijaansluiting in een rechte beweging omhoog uit het contact.
    • Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen: duw de batterijaansluiting in een rechte beweging omhoog uit het contact.

  13. Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van het scherm van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van het scherm van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van het scherm van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van het scherm van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.

  14. Verwijder de 8 Phillips #00 schroeven aan de onderkant van de telefoon (3 mm lang).
    • Verwijder de 8 Phillips #00 schroeven aan de onderkant van de telefoon (3 mm lang).

  15. Verwijder de cover van het dochterbord uit de onderkant van de telefoon.
    • Verwijder de cover van het dochterbord uit de onderkant van de telefoon.

  16. Verwarm een iOpener en leg deze op het scherm gedurende minstens twee minuten om de lijm eronder te verzachten.
    • Verwarm een iOpener en leg deze op het scherm gedurende minstens twee minuten om de lijm eronder te verzachten.

  17. Plaats een zuignap op het scherm, dichtbij de onderkant van de telefoon. Als het scherm van de telefoon is gebarsten, kan het zijn dat de zuignap niet blijft plakken. Probeer het scherm dan omhoog te trekken met sterke tape, of lijm de zuignap vast met secondelijm en laat het opdrogen voordat je verdergaat. Trek de zuignap omhoog en steek een openingsplectrum in de opening tussen het glazen scherm en het frame.
    • Plaats een zuignap op het scherm, dichtbij de onderkant van de telefoon.

    • Als het scherm van de telefoon is gebarsten, kan het zijn dat de zuignap niet blijft plakken. Probeer het scherm dan omhoog te trekken met sterke tape, of lijm de zuignap vast met secondelijm en laat het opdrogen voordat je verdergaat.

    • Trek de zuignap omhoog en steek een openingsplectrum in de opening tussen het glazen scherm en het frame.

    • Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de lijm daar door te snijden.

    • Laat je openingsplectrum in de hoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer gaat hechten.

  18. Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze richting de linker bovenhoek. Laat de plectrums zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer gaat hechten. Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze richting de linker bovenhoek. Laat de plectrums zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer gaat hechten. Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze richting de linker bovenhoek. Laat de plectrums zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer gaat hechten.
    • Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze richting de linker bovenhoek. Laat de plectrums zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer gaat hechten.

  19. Steek een derde openingsplectrum in de linker bovenhoek van het scherm. Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant van de telefoon om de lijm door te snijden. Zorg dat je, bij het naderen van de naar voren gerichte camera, enkel de punt van je openingsplectrum gebruikt om zo te voorkomen dat je de camera beschadigt.
    • Steek een derde openingsplectrum in de linker bovenhoek van het scherm.

    • Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant van de telefoon om de lijm door te snijden.

    • Zorg dat je, bij het naderen van de naar voren gerichte camera, enkel de punt van je openingsplectrum gebruikt om zo te voorkomen dat je de camera beschadigt.

    • Laat je openingsplectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer gaat hechten.

  20. Steek een vierde openingsplectrum bij de rechter bovenhoek in de telefoon. Schuif je openingsplectrum langs de rechterkant en om de rechter onderhoek van de telefoon om de laatste beetjes lijm onderweg door te snijden. Laat ook je vierde openingsplectrum in de rechter onderhoek van de telefoon zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een vierde openingsplectrum bij de rechter bovenhoek in de telefoon.

    • Schuif je openingsplectrum langs de rechterkant en om de rechter onderhoek van de telefoon om de laatste beetjes lijm onderweg door te snijden.

    • Laat ook je vierde openingsplectrum in de rechter onderhoek van de telefoon zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

    • Verwijder het scherm nog niet volledig—de schermkabel loopt nog steeds door het frame heen en zit mogelijk vast aan de binnenkant van het frame.

  21. Til het scherm vanaf de bovenkant van de telefoon. Begeleid de flexkabel van het scherm door het gat in het frame en verwijder vervolgens het scherm. Als je vervangende onderdeel niet met een vooraf geïnstalleerde kleefstrip wordt geleverd, kun je het beste zelf een op maat gemaakt stuk dubbelzijdige tape gebruiken. Plaats de tape aan de achterkant van het scherm en begeleid de schermkabel vervolgens voorzichtig door het frame heen. Positioneer het scherm en druk deze op z'n plek.
    • Til het scherm vanaf de bovenkant van de telefoon.

    • Begeleid de flexkabel van het scherm door het gat in het frame en verwijder vervolgens het scherm.

    • Als je vervangende onderdeel niet met een vooraf geïnstalleerde kleefstrip wordt geleverd, kun je het beste zelf een op maat gemaakt stuk dubbelzijdige tape gebruiken. Plaats de tape aan de achterkant van het scherm en begeleid de schermkabel vervolgens voorzichtig door het frame heen. Positioneer het scherm en druk deze op z'n plek.

    • De beste manier om het nieuwe scherm te bevestigen is met op maat gesneden dubbelzijdige tape.

Conclusie

Zet je toestel, indien mogelijk, aan en test je reparatie voordat je de nieuwe kleefstrips of lijm aanbrengt en je je toestel definitief sluit.

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Dien nieuwe kleefstrips of lijm toe waar nodig nadat je de desbetreffende gebieden schoon hebt gemaakt met isopropyl alcohol (>90%).

Breng je e-afval naar een [E-Waste|door R2 of e-Stewards gecertificeerde recycler|new_window=true]].

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of stel je vraag in onze antwoordencommunity voor hulp bij het oplossen van je probleem.

100%

Begin met vertalen ›

Adriana Zwink

Lid sinds: 18-12-19

3.257 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

126 Leden

Usefully website. Thanks ifixit team.

AK FRIENDS - Antwoord

screen replacement for samsung galaxy a10s…or a10 screen is the same size as a10s

George Esteban - Antwoord

Useful service guide for display replacement, best website for repairs !

Jorge Jimenez Guzman - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 25

Afgelopen 7 dagen: 213

Afgelopen 30 dagen: 989

Altijd: 1,281