Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een kapot of gebarsten AMOLED-scherm inclusief digitizer in je OnePlus 5T te vervangen.

Let op: deze handleiding laat je zien hoe je het scherm vervangt terwijl je het originele frame en het moederbord laat zitten. Sommige vervangende schermen worden echter geleverd in een vooraf geïnstalleerd frame (a.k.a. chassis), waardoor het een hele andere procedure nodig heeft. Zorg dat je het juiste onderdeel in huis hebt voordat je met deze handleiding begint.

Je zult vervangende kleefstrips of lijm nodig hebben om sommige onderdeel opnieuw te bevestigen tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel.

  1. Schakel je telefoon uit voordat je met deze procedure begint. Verwijder de SIM-kaarthouder.
    • Schakel je telefoon uit voordat je met deze procedure begint.

    • Verwijder de SIM-kaarthouder.

  2. Verwijder de twee Torx T2-schroeven (2.5 mm lang).
    • Verwijder de twee Torx T2-schroeven (2.5 mm lang).

    • De OnePlus 5T bevat niet per se veel lijm om de achterste behuizing vast te houden. De klemmen zijn echter vrij sterk en het vereist daarom wat kracht om de telefoon te openen.

  3. Steek een openingstool, aan de onderkant van de telefoon, tussen het scherm en de achterste behuizing. Gebruik je openingstool om een opening te creëren tussen de achterste behuizing en het scherm. Steek een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening.
    • Steek een openingstool, aan de onderkant van de telefoon, tussen het scherm en de achterste behuizing.

    • Gebruik je openingstool om een opening te creëren tussen de achterste behuizing en het scherm.

    • Steek een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening.

  4. Schuif je openingsplectrum naar de rechter onderhoek van de telefoon. Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze naar de linker onderhoek van de telefoon. Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze naar de linker onderhoek van de telefoon.
    • Schuif je openingsplectrum naar de rechter onderhoek van de telefoon.

    • Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze naar de linker onderhoek van de telefoon.

  5. Schuif je plectrum rondom de linker onderhoek van de telefoon en langs de linkerkant omhoog om de plastic klemmen die de achterste behuizing bevestigen los te maken. Schuif je plectrum rondom de linker onderhoek van de telefoon en langs de linkerkant omhoog om de plastic klemmen die de achterste behuizing bevestigen los te maken. Schuif je plectrum rondom de linker onderhoek van de telefoon en langs de linkerkant omhoog om de plastic klemmen die de achterste behuizing bevestigen los te maken.
    • Schuif je plectrum rondom de linker onderhoek van de telefoon en langs de linkerkant omhoog om de plastic klemmen die de achterste behuizing bevestigen los te maken.

  6. Schuif je plectrum rondom de rechter onderhoek en langs de rechterkant omhoog om ook daar de plastic klemmen die de achterste behuizing bevestigen los te klikken. Schuif je plectrum rondom de rechter onderhoek en langs de rechterkant omhoog om ook daar de plastic klemmen die de achterste behuizing bevestigen los te klikken. Schuif je plectrum rondom de rechter onderhoek en langs de rechterkant omhoog om ook daar de plastic klemmen die de achterste behuizing bevestigen los te klikken.
    • Schuif je plectrum rondom de rechter onderhoek en langs de rechterkant omhoog om ook daar de plastic klemmen die de achterste behuizing bevestigen los te klikken.

  7. Probeer de achterste behuizing nog niet volledig te verwijderen. De kabels van de vingerafdruksensor, de oplaadpoort en de hoofdtelefooningang zijn nog steeds met het moederbord verbonden. Draai je telefoon om en til de onderkant van de achterste behuizing, op voorzichtige wijze, weg van de telefoon. Kantel deze naar de linkerkant en houd deze vast in een hoek van ongeveer 80°. Draai je telefoon om en til de onderkant van de achterste behuizing, op voorzichtige wijze, weg van de telefoon. Kantel deze naar de linkerkant en houd deze vast in een hoek van ongeveer 80°.
    • Probeer de achterste behuizing nog niet volledig te verwijderen. De kabels van de vingerafdruksensor, de oplaadpoort en de hoofdtelefooningang zijn nog steeds met het moederbord verbonden.

    • Draai je telefoon om en til de onderkant van de achterste behuizing, op voorzichtige wijze, weg van de telefoon. Kantel deze naar de linkerkant en houd deze vast in een hoek van ongeveer 80°.

  8. Gebruik een spudger om de flexkabel van de vingerafdruksensor omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de flexkabel van de vingerafdruksensor omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de flexkabel van de vingerafdruksensor omhoog te duwen en los te koppelen.

  9. Draai de achterste behuizing 180° om en leg deze neer zodat de onderkant van de behuizing op eenzelfde lijn ligt als de bovenkant van de batterij. Draai de achterste behuizing 180° om en leg deze neer zodat de onderkant van de behuizing op eenzelfde lijn ligt als de bovenkant van de batterij. Draai de achterste behuizing 180° om en leg deze neer zodat de onderkant van de behuizing op eenzelfde lijn ligt als de bovenkant van de batterij.
    • Draai de achterste behuizing 180° om en leg deze neer zodat de onderkant van de behuizing op eenzelfde lijn ligt als de bovenkant van de batterij.

  10. Verwijder de #00 Phillips schroef (2.8 mm lang).
    • Verwijder de #00 Phillips schroef (2.8 mm lang).

  11. Gebruik een pincet om de kleine metalen bescherming, die over de flexkabelaansluitingen van de batterij, de oplaadpoort en de hoofdtelefooningang is geplaatst, te verwijderen. Gebruik een pincet om de kleine metalen bescherming, die over de flexkabelaansluitingen van de batterij, de oplaadpoort en de hoofdtelefooningang is geplaatst, te verwijderen. Gebruik een pincet om de kleine metalen bescherming, die over de flexkabelaansluitingen van de batterij, de oplaadpoort en de hoofdtelefooningang is geplaatst, te verwijderen.
    • Gebruik een pincet om de kleine metalen bescherming, die over de flexkabelaansluitingen van de batterij, de oplaadpoort en de hoofdtelefooningang is geplaatst, te verwijderen.

  12. Gebruik een spudger om de flexkabel van de oplaadpoort en de hoofdtelefooningang omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de flexkabel van de oplaadpoort en de hoofdtelefooningang omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de flexkabel van de oplaadpoort en de hoofdtelefooningang omhoog te duwen en los te koppelen.

  13. Verwijder de achterste behuizing. Verwijder de achterste behuizing.
    • Verwijder de achterste behuizing.

  14. Gebruik een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te duwen en los te koppelen.

  15. Verwijder de zes Phillips #00 schroeven (2.9 mm lang).
    • Verwijder de zes Phillips #00 schroeven (2.9 mm lang).

  16. Schuif een openingsplectrum onder de linkerkant van de speaker. Gebruik je openingsplectrum om de speaker uit de inkeping in de behuizing te duwen. Gebruik je openingsplectrum om de speaker uit de inkeping in de behuizing te duwen.
    • Schuif een openingsplectrum onder de linkerkant van de speaker.

    • Gebruik je openingsplectrum om de speaker uit de inkeping in de behuizing te duwen.

  17. Verwijder de speaker. Verwijder de speaker.
    • Verwijder de speaker.

  18. Gebruik een spudger om de flexkabel van het scherm omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik een spudger om de flexkabel van het scherm omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik een spudger om de flexkabel van het scherm omhoog te duwen en los te koppelen.

  19. Schuif een openingsplectrum onder de linkerzijde van de interconnectkabel en duw deze omhoog. De interconnectkabel wordt op z'n plek gehouden met wat lijm. Als je moeite hebt deze los te krijgen, kun je een verwarmde iOpener gebruiken om de lijm eronder te verzwakken.
    • Schuif een openingsplectrum onder de linkerzijde van de interconnectkabel en duw deze omhoog.

    • De interconnectkabel wordt op z'n plek gehouden met wat lijm. Als je moeite hebt deze los te krijgen, kun je een verwarmde iOpener gebruiken om de lijm eronder te verzwakken.

  20. Leg een verwarmde iOpener op het scherm en alle zijkanten van de telefoon gedurende minimaal twee minuten om de lijm te verzwakken.
    • Leg een verwarmde iOpener op het scherm en alle zijkanten van de telefoon gedurende minimaal twee minuten om de lijm te verzwakken.

  21. Als het scherm eenmaal te warm is om comfortabel aan te raken, druk je een zuignap om de onderkant van de telefoon. Trek de zuignap naar boven en steek een openingsplectrum in de opening tussen het glazen scherm en het midframe. Begin met het doorsnijden van de lijm door je plectrum naar de rechter onderhoek te schuiven. Trek de zuignap naar boven en steek een openingsplectrum in de opening tussen het glazen scherm en het midframe. Begin met het doorsnijden van de lijm door je plectrum naar de rechter onderhoek te schuiven.
    • Als het scherm eenmaal te warm is om comfortabel aan te raken, druk je een zuignap om de onderkant van de telefoon.

    • Trek de zuignap naar boven en steek een openingsplectrum in de opening tussen het glazen scherm en het midframe. Begin met het doorsnijden van de lijm door je plectrum naar de rechter onderhoek te schuiven.

  22. Steek een tweede openingsplectrum in het toestel en schuif deze naar de linker onderhoek van de telefoon om de lijm door te snijden. Laat je plectrums zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een tweede openingsplectrum in het toestel en schuif deze naar de linker onderhoek van de telefoon om de lijm door te snijden.

    • Laat je plectrums zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  23. Steek een derde openingsplectrum in de linker onderhoek van de telefoon. Schuif je plectrum naar de linker bovenhoek om de lijm door te snijden. Laat deze daar zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Als het te lastig wordt om de lijm door te snijden, verwarm je je iOpener opnieuw en leg je deze nog eens op het scherm.
    • Steek een derde openingsplectrum in de linker onderhoek van de telefoon.

    • Schuif je plectrum naar de linker bovenhoek om de lijm door te snijden. Laat deze daar zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

    • Als het te lastig wordt om de lijm door te snijden, verwarm je je iOpener opnieuw en leg je deze nog eens op het scherm.

  24. Steek een vierde openingsplectrum in de linker bovenhoek. Zorg dat je, bij het in de buurt werken van de naar voren gerichte camera, enkel met de punt van je plectrum in de telefoon werkt. Zo voorkom je dat je de camera beschadigt.
    • Steek een vierde openingsplectrum in de linker bovenhoek.

    • Zorg dat je, bij het in de buurt werken van de naar voren gerichte camera, enkel met de punt van je plectrum in de telefoon werkt. Zo voorkom je dat je de camera beschadigt.

    • Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de lijm onderweg door te snijden. Laat je plectrum in de rechter bovenhoek van het scherm zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon gaat hechten.

  25. Steek een vijfde openingsplectrum in de telefoon en schuif deze langs de rechterzijde van de telefoon om onderweg de lijm door te snijden. Probeer het scherm nog niet volledig te verwijderen, aangezien de schermkabel nog steeds door het frame heen loopt. Het kan ook zijn dat de kabel aan de binnenkant van het midframe bevestigd is.
    • Steek een vijfde openingsplectrum in de telefoon en schuif deze langs de rechterzijde van de telefoon om onderweg de lijm door te snijden.

    • Probeer het scherm nog niet volledig te verwijderen, aangezien de schermkabel nog steeds door het frame heen loopt. Het kan ook zijn dat de kabel aan de binnenkant van het midframe bevestigd is.

  26. Begeleid de flexkabel van het scherm door het gat in het midframe en verwijder het scherm. Verwijder alle oude lijmresten uit het frame met behulp van hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (>90%). Installeer daarna pas je nieuwe scherm. Als je nieuwe scherm niet met vooraf geïnstalleerde kleefstrips wordt geleverd, kun je het nieuwe scherm het beste bevestigen met op maat gesneden dubbelzijdige tape. Breng de tape aan op de achterkant van het scherm, begeleid vervolgens de schermkabel door het frame en druk tot slot het scherm stevig op z'n plek.
    • Begeleid de flexkabel van het scherm door het gat in het midframe en verwijder het scherm.

    • Verwijder alle oude lijmresten uit het frame met behulp van hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (>90%). Installeer daarna pas je nieuwe scherm.

    • Als je nieuwe scherm niet met vooraf geïnstalleerde kleefstrips wordt geleverd, kun je het nieuwe scherm het beste bevestigen met op maat gesneden dubbelzijdige tape. Breng de tape aan op de achterkant van het scherm, begeleid vervolgens de schermkabel door het frame en druk tot slot het scherm stevig op z'n plek.

Conclusie

Indien mogelijk zet je je telefoon aan en test je je reparaties voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt en je je toestel weer definitief sluit.

en nl

93%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

98.756 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

138 Leden

Één commentaar

What adhesive do you use? B-7000 glue , 1mm or 2mm adhesive tape?

purepeanutz - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 9

Afgelopen 7 dagen: 83

Afgelopen 30 dagen: 384

Altijd: 10,161