Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Als je trackpad kapot is of verwijderd moet worden voor toegang tot de batterij, volg je deze stappen.

Ontlaad je batterij, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je met deze procedure begint. Een geladen lithium-ion batterij kan een gevaarlijke en oncontroleerbare brand veroorzaken als deze per ongeluk wordt beschadigd.

    • Zet je Mac aan en open Terminal.

    • sudo nvram AutoBoot=%00

    • sudo nvram AutoBoot=%03

    • Haal je MacBook, voordat je verdergaat, van de opladen en schakel 'm uit. Klap het scherm dicht en leg deze op een zachte en vlakke ondergrond, met de bovenkant naar beneden.

    • Gebruik een P5 Pentalobe-schroevendraaier om de zes schroeven die de onderste behuizing bevestigen, los te draaien:

    • Twee 6.2 mm lange schroeven

    • Vier 3.4 mm lange schroeven

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen om ervoor te zorgen dat ze ook weer op dezelfde plek teruggaan. Zo voorkom je onnodige schade aan je toestel.

  2. Zet een zuignap op de onderste behuizing, in de buurt van de uitsnede waar je je laptop normaal gesproken opent. Til de zuignap op om een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.
    • Zet een zuignap op de onderste behuizing, in de buurt van de uitsnede waar je je laptop normaal gesproken opent.

    • Til de zuignap op om een kleine opening tussen de onderste behuizing en het chassis te creëren.

  3. Steek een hoek van je openingsplectrum in de ruimte tussen de onderste behuizing en het chassis. Schuif je plectrum rondom de dichtstbijzijnde hoek en omhoog langs de zijkant tot je ongeveer halverwege bent. Dit maakt de eerste van de verborgen klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Het is de bedoeling dat je de klemmen voelt en hoort losklikken.
    • Steek een hoek van je openingsplectrum in de ruimte tussen de onderste behuizing en het chassis.

    • Schuif je plectrum rondom de dichtstbijzijnde hoek en omhoog langs de zijkant tot je ongeveer halverwege bent.

    • Dit maakt de eerste van de verborgen klemmen die de onderste behuizing aan het chassis bevestigen, los. Het is de bedoeling dat je de klemmen voelt en hoort losklikken.

  4. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken. Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken.
    • Herhaal de vorige stap aan de andere kant: schuif je openingsplectrum onder de onderste behuizing en langs de zijkant omhoog om ook de tweede klem los te maken.

  5. Schuif je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van een van de twee middelste schroefgaten. Geef je plectrum een draai om de derde klem die de onderste behuizing vasthoudt los te klikken. Herhaal deze procedure aan de andere kant, ook in de buurt van de twee middelste schroefgaten, om de vierde klem los te klikken.
    • Schuif je openingsplectrum opnieuw onder de voorkant van de onderste behuizing, in de buurt van een van de twee middelste schroefgaten.

    • Geef je plectrum een draai om de derde klem die de onderste behuizing vasthoudt los te klikken.

    • Herhaal deze procedure aan de andere kant, ook in de buurt van de twee middelste schroefgaten, om de vierde klem los te klikken.

  6. Trek de onderste behuizing met een stevige kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om ook de laatste klemmen die de onderste behuizing bevestigen, los te maken. Trek eerst aan de ene hoek, dan aan de andere. Trek naar de zijkant—niet naar de bovenkant.
    • Trek de onderste behuizing met een stevige kracht richting de voorkant van de MacBook (weg van de scharnieren) om ook de laatste klemmen die de onderste behuizing bevestigen, los te maken.

    • Trek eerst aan de ene hoek, dan aan de andere.

    • Trek naar de zijkant—niet naar de bovenkant.

    • Het kan zijn dat je hier heel wat kracht voor nodig hebt.

  7. Verwijder de onderste behuizing. Om de onderste behuizing weer te installeren: Plaats je deze op de juiste plek en plaats je de schuivende klemmen in de buurt van het schermscharnier. Druk deze dan omlaag en schuif de behuizing in de richting van het scharnier. Het schuiven zo moeten stoppen zodra de klemmen in elkaar grijpen.
    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer te installeren:

    • Plaats je deze op de juiste plek en plaats je de schuivende klemmen in de buurt van het schermscharnier. Druk deze dan omlaag en schuif de behuizing in de richting van het scharnier. Het schuiven zo moeten stoppen zodra de klemmen in elkaar grijpen.

    • Als de schuivende klemmen in elkaar zijn gegrepen en de onderste behuizing correct gepositioneerd is, druk dan met een stevige kracht op de onderste behuizing om de vier verborgen klemmen vast te klikken. Als het goed is, hoor en voel je ze in elkaar klikken.

  8. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  9. Peuter het grote stuk tape dat aan de zijkant van het logic board het dichtst bij de batterij over de batterijaansluiting heen geplakt is, los. Verwijder de tape.
    • Peuter het grote stuk tape dat aan de zijkant van het logic board het dichtst bij de batterij over de batterijaansluiting heen geplakt is, los.

    • Verwijder de tape.

  10. Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen zit voorzichtig los. De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal dus niet volledig loskomen. Peuter deze in ieder geval zo ver los dat je de aansluiting kunt bereiken.
    • Peuter het kleine stuk tape dat over de datakabelaansluiting van het batterijbord heen zit voorzichtig los.

    • De tape is in de lintkabel geïntegreerd en zal dus niet volledig loskomen. Peuter deze in ieder geval zo ver los dat je de aansluiting kunt bereiken.

  11. Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen. Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de kleine zwarte sluitklep die de kabel in de aansluiting houdt, omhoog te klappen.

  12. Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact te schuiven. Schuif deze parallel aan het logic board en in de richting van de kabel.
    • Koppel de datakabel van het batterijbord los door deze uit het contact te schuiven.

    • Schuif deze parallel aan het logic board en in de richting van de kabel.

  13. Vouw de datakabel van het batterijbord naar de zijkant zodat deze uit de weg ligt. Vouw de datakabel van het batterijbord naar de zijkant zodat deze uit de weg ligt.
    • Vouw de datakabel van het batterijbord naar de zijkant zodat deze uit de weg ligt.

  14. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te draaien.
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de 3.7 mm lange pannenkoekschroef, die de stroomaansluiting van de batterij bevestigt, los te draaien.

  15. Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen. Til de aansluiting zo hoog dat deze zeker weten geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt tijdens de reparatie kan dit je MacBook Pro beschadigen.
    • Gebruik een spudger om de stroomaansluiting van de batterij omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen.

    • Til de aansluiting zo hoog dat deze zeker weten geen contact meer kan maken met het contact. Als deze namelijk per ongeluk contact maakt tijdens de reparatie kan dit je MacBook Pro beschadigen.

  16. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.8 mm lange schroeven die het plaatje over de kabelaansluiting van de trackpad bevestigen, los te schroeven.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 1.8 mm lange schroeven die het plaatje over de kabelaansluiting van de trackpad bevestigen, los te schroeven.

  17. Verwijder het plaatje over de kabelaansluiting van de trackpad met een pincet.
    • Verwijder het plaatje over de kabelaansluiting van de trackpad met een pincet.

  18. Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen. Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik een spudger om de lintkabel van het trackpad los te koppelen door de aansluiting in een rechte beweging van het logic board omhoog te duwen.

  19. Maak een iOpener klaar en leg deze gedurende een minuut bovenop de lintkabel van de trackpad om de lijm die de lintkabel aan de bovenkant van de batterij bevestigt te verzachten.
    • Maak een iOpener klaar en leg deze gedurende een minuut bovenop de lintkabel van de trackpad om de lijm die de lintkabel aan de bovenkant van de batterij bevestigt te verzachten.

    • Als je geen iOpener hebt, kun je een föhn gebruiken om de kabel te verwaremen. De kabel moet warm worden, maar niet zo warm dat je deze niet meer aan kunt raken. Zorg ook dat je de batterij niet oververhit.

  20. Peuter de lintkabel van het trackpad voorzichtig los van de batterij en duw deze uit de weg. Vouw of scheur de kabel niet. Vouw of scheur de kabel niet.
    • Peuter de lintkabel van het trackpad voorzichtig los van de batterij en duw deze uit de weg.

    • Vouw of scheur de kabel niet.

  21. Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de tien schroeven die de trackpadmodule bevestigen, los te draaien:
    • Gebruik een T5 Torx-schroevendraaier om de tien schroeven die de trackpadmodule bevestigen, los te draaien:

    • Twee 4.3 mm lange schroeven

    • Acht 5.8 mm lange schroeven

  22. Klap het scherm een klein stukje open om zo bij het trackpad te kunnen. Begeleid de lintkabel van het trackpad voorzichtig door het gat in het frame van de MacBook Pro.
    • Klap het scherm een klein stukje open om zo bij het trackpad te kunnen.

    • Begeleid de lintkabel van het trackpad voorzichtig door het gat in het frame van de MacBook Pro.

  23. Verwijder de trackpadmodule. Zorg dat je de zes kleine sluitringen (twee ronde en vier rechthoekige) die aan de onderkant van het trackpad zitten, niet kwijtraakt. Zorg dat je de zes kleine sluitringen (twee ronde en vier rechthoekige) die aan de onderkant van het trackpad zitten, niet kwijtraakt.
    • Verwijder de trackpadmodule.

    • Zorg dat je de zes kleine sluitringen (twee ronde en vier rechthoekige) die aan de onderkant van het trackpad zitten, niet kwijtraakt.

Conclusie

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan de pagina over probleemoplossing of doorzoek ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

100%

Begin met vertalen ›

Tarun Thiruma

Lid sinds: 20-11-19

10.469 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

124 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 0

Afgelopen 7 dagen: 11

Afgelopen 30 dagen: 84

Altijd: 150