Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de rechterspeaker van je MacBook Air uit eind 2020 (M1) te verwijderen of te vervangen.

  1. Voordat je met deze procedure begint is zul je je Mac's Auto Boot-functie uit moeten schakelen. Auto Boot zorgt ervoor dat je Mac zich inschakelt als het deksel wordt geopend en kan geactiveerd worden bij het demonteren. Gebruik deze handleiding om de Auto Boot uit te schakelen.
    • Voordat je met deze procedure begint is zul je je Mac's Auto Boot-functie uit moeten schakelen. Auto Boot zorgt ervoor dat je Mac zich inschakelt als het deksel wordt geopend en kan geactiveerd worden bij het demonteren. Gebruik deze handleiding om de Auto Boot uit te schakelen.

    • Als je MacBook op Big Sur v11.1 of een latere versie runt kan het uitschakelen van de Auto Boot mogelijk niet werken. Ga in dat geval gewoon door met de procedure, maar zorg wel dat je de batterij zodra je binnen bent zo snel mogelijk loskoppelt.

    • Schakel je MacBook uit en koppel alle kabels en stekkers los voordat je begint. Klap het scherm dicht en draai de laptop om zodat deze met de onderkant naar boven komt te liggen.

    • Gebruik een P5-schroevendraaier om de volgende schroeven te verwijderen:

    • Twee 7.9 mm lange schroeven

    • Twee 7.3 mm lange schroeven

    • Zes 2.6 mm lange schroeven

    • Zorg dat je tijdens deze reparatie goed bijhoudt waar welke schroeven vandaan komen, zodat je zeker weet dat je ze op de juiste plek weer terugplaatst. Zo voorkom je schade aan je MacBook.

  2. Wring je vingers tussen het scherm en de onderste behuizing en trek de behuizing omhoog om deze los te krijgen. Verwijder de onderste behuizing. Om de onderste behuizing weer te bevestigen:
    • Wring je vingers tussen het scherm en de onderste behuizing en trek de behuizing omhoog om deze los te krijgen.

    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer te bevestigen:

    • Breng je deze op de juiste plek aan en druk je deze stevig naar beneden om de twee klemmen eronder weer in de laptop vast te klemmen. Als het goed is hoor en voel je de klemmen op hun plek vallen.

  3. Gebruik het platte einde van je spudgre om de metalen sluiting op de batterijaansluiting omhoog te duwen. Zorg dat de metalen sluiting volledig vrij is gekomen van de sluitklem voordat je de batterijaansluiting omhoog tilt. De metalen sluiting zou makkelijk los moeten komen. Til de metalen sluiting in een rechte beweging omhoog om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board te trekken.
    • Gebruik het platte einde van je spudgre om de metalen sluiting op de batterijaansluiting omhoog te duwen.

    • Zorg dat de metalen sluiting volledig vrij is gekomen van de sluitklem voordat je de batterijaansluiting omhoog tilt. De metalen sluiting zou makkelijk los moeten komen.

    • Til de metalen sluiting in een rechte beweging omhoog om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board te trekken.

    • Zorg dat je de batterijaansluiting, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, recht omlaag het contact in duwt totdat deze volledig op een lijn zit met het contact.

  4. Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de drie 1.4 mm lange schroeven, die het schild op de aansluiting op het audiobord bevestigen, te verwijderen.
    • Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de drie 1.4 mm lange schroeven, die het schild op de aansluiting op het audiobord bevestigen, te verwijderen.

  5. Verwijder het schild op de aansluiting op het audiobord.
    • Verwijder het schild op de aansluiting op het audiobord.

  6. De rechterspeaker bevindt zich aan de linkerzijde van de op z'n kop liggende MacBook. Schuif de punt van je spudger onder de kabel van de rechterspeaker en duw deze in een rechte beweging omhoog om deze van het audiobord los te koppelen. Schuif de punt van je spudger onder de kabel van de rechterspeaker en duw deze in een rechte beweging omhoog om deze van het audiobord los te koppelen.
    • De rechterspeaker bevindt zich aan de linkerzijde van de op z'n kop liggende MacBook.

    • Schuif de punt van je spudger onder de kabel van de rechterspeaker en duw deze in een rechte beweging omhoog om deze van het audiobord los te koppelen.

  7. Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de 4.2 mm lange schroef, die de rechterspeaker in de behuizing bevestigt, te verwijderen.
    • Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de 4.2 mm lange schroef, die de rechterspeaker in de behuizing bevestigt, te verwijderen.

  8. Gebruik een pincet om de zwarte treklip van de uitrekbare kleefstrip los te trekken totdat je deze stevig tussen je vingers vast kunt pakken. Gebruik een pincet om de zwarte treklip van de uitrekbare kleefstrip los te trekken totdat je deze stevig tussen je vingers vast kunt pakken.
    • Gebruik een pincet om de zwarte treklip van de uitrekbare kleefstrip los te trekken totdat je deze stevig tussen je vingers vast kunt pakken.

  9. Pak de treklip van de kleefstrip vast en trek deze langzaam maar zeker onder de speaker vandaan. Houd de kleefstrips zo parallel als mogelijk aan de laptop. Zorg echter dat deze niet op de rand van de behuizing schuurt.
    • Pak de treklip van de kleefstrip vast en trek deze langzaam maar zeker onder de speaker vandaan.

    • Houd de kleefstrips zo parallel als mogelijk aan de laptop. Zorg echter dat deze niet op de rand van de behuizing schuurt.

    • Trek de kleefstrip los totdat deze onder de speaker vandaan komt.

    • Als de kleefstrip breekt, gebruik je een verwarmde iOpener, een warmtepistool of een föhn om de kleefstrip alsnog te verwijderen:

    • Verwarm de speaker om de lijm eronder te verwarmen en zo te verzwakken.

    • Schuif je spudger op voorzichtige wijze onder de speaker om deze van de kleefstrip eronder te scheiden.

  10. Verwijder de rechterspeaker. Zorg dat je, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, een nieuwe kleefstrip onder de speaker aanbrengt voordat je deze in de behuizing plaatst. Zo voorkom je onnodige en vervelende trillingen.
    • Verwijder de rechterspeaker.

    • Zorg dat je, bij het weer in elkaar zetten van je toestel, een nieuwe kleefstrip onder de speaker aanbrengt voordat je deze in de behuizing plaatst. Zo voorkom je onnodige en vervelende trillingen.

Conclusie

Vergelijk je vervangende onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je nog meer onderdelen mee over moet zetten of om te zien of je beschermfolie moet verwijderen voordat je je nieuwe onderdeel kunt bevestigen.

en nl

82%

Begin met vertalen ›

Carsten Frauenheim

Lid sinds: 10-03-20

57.006 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

138 Leden

0 Opmerkingen

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 3

Afgelopen 7 dagen: 33

Afgelopen 30 dagen: 120

Altijd: 730