Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de batterij van je MacBook Air uit begin 2020 op veilige wijze te verwijderen.

Om het risico op schade te minimaliseren, zet je je MacBook aan en laat je de batterij minimaal tot onder de 25% ontladen voordat je met deze procedure begint. Een geladen lithium-ion batterij kan erg gevaarlijk zijn als deze per ongeluk doorboord wordt of beschadigd raakt. Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

Deze procedure omvat het verwijderen van beide speakers. Je zult nieuwe kleefstrips nodig hebben om de speakers weer op correcte wijze te bevestigen en om trillingen of geratel te voorkomen.

  1. Voordat je deze procedure start, zul je de Auto Boot-functie van je MacBook moeten uitschakelen. Deze functie schakelt je MacBook in zodra je je scherm opent en kan dus ook worden geactiveerd tijdens het demonteerproces. Gebruik deze handleiding om de Auto Boot-functie uit te schakelen.
    • Voordat je deze procedure start, zul je de Auto Boot-functie van je MacBook moeten uitschakelen. Deze functie schakelt je MacBook in zodra je je scherm opent en kan dus ook worden geactiveerd tijdens het demonteerproces. Gebruik deze handleiding om de Auto Boot-functie uit te schakelen.

    • Als je MacBook op Big Sur v11.1 of nieuwer draait, kan het uitschakelen van de Auto Boot-functie mogelijk niet werken. Je kunt het proces vervolgen, maar zorg in dat geval wel dat je de batterij, zodra je deze kunt bereiken, direct loskoppelt.

    • Schakel je MacBook Air volledig uit en koppel alle aangesloten kabels los. Klap het scherm dicht en draai de gehele laptop om en leg deze ondersteboven weer neer.

    • Gebruik een P5-schroevendraaier om de volgende schroeven te verwijderen:

    • Twee 7.9 mm lange schroeven.

    • Twee 7.1 mm lange schroeven.

    • Zes 2.6 mm lange schroeven.

    • Zorg dat je, tijdens deze reparatie, goed bijhoudt welke schroeven waar vandaan komen zodat je zeker weet dat deze weer op de juiste plek terug worden geplaatst. Zo voorkom je schade aan je MacBook.

  2. Wring je vingers tussen het scherm en de onderste behuizing en trek je vingers vervolgens omhoog om de onderste behuizing van de MacBook Air los te trekken. Verwijder de onderste behuizing. Om de onderste behuizing weer te bevestigen:
    • Wring je vingers tussen het scherm en de onderste behuizing en trek je vingers vervolgens omhoog om de onderste behuizing van de MacBook Air los te trekken.

    • Verwijder de onderste behuizing.

    • Om de onderste behuizing weer te bevestigen:

    • Breng je deze op de juiste plek aan en druk je deze stevig omlaag om de behuizing in de twee verborgen klemmen vast te klikken. Als het goed is hoor en voel je de behuizing vastklikken.

  3. Trek de tape die over de batterijaansluiting heen is geplaatst ver genoeg weg om de aansluiting eronder bloot te leggen.
    • Trek de tape die over de batterijaansluiting heen is geplaatst ver genoeg weg om de aansluiting eronder bloot te leggen.

  4. Gebruik een spudger om de batterijaansluiting, parallel aan het logic board, uit het contact op het logic board weg te trekken. Gebruik een spudger om de batterijaansluiting, parallel aan het logic board, uit het contact op het logic board weg te trekken.
    • Gebruik een spudger om de batterijaansluiting, parallel aan het logic board, uit het contact op het logic board weg te trekken.

  5. De linker speaker bevindt zich aan de rechterkant bij het werken in de MacBook, aangezien je MacBook tijdens de reparatie op z'n kop ligt. Schuif de punt van je spudger onder de linker speakerkabel en wrik deze in een rechte beweging omhoog om deze van het logic board los te koppelen. Nu de aansluiting losgekoppeld is, schuif je het platte einde van je spudger onder de kabel om deze van de lijm op het logic board los te maken.
    • De linker speaker bevindt zich aan de rechterkant bij het werken in de MacBook, aangezien je MacBook tijdens de reparatie op z'n kop ligt.

    • Schuif de punt van je spudger onder de linker speakerkabel en wrik deze in een rechte beweging omhoog om deze van het logic board los te koppelen.

    • Nu de aansluiting losgekoppeld is, schuif je het platte einde van je spudger onder de kabel om deze van de lijm op het logic board los te maken.

  6. Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de 4.2 mm lange schroef, die de linker speaker in de behuizing bevestigt, te verwijderen.
    • Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de 4.2 mm lange schroef, die de linker speaker in de behuizing bevestigt, te verwijderen.

  7. Gebruik een pincet om de zwarte treklip aan de uitrekbare kleefstrip los te trekken tot je deze met je vingers vast kunt pakken. Pak de treklip van de kleefstrip vast en trek de kleefstrip langzaam maar zeker onder de speaker vandaan. Houd de hoek waarin je de kleefstrip wegtrekt zo klein mogelijk, oftewel zo parallel aan de laptop als mogelijk. Probeer echter te voorkomen dat je de kleefstrip over de rand van de laptop schuurt.
    • Gebruik een pincet om de zwarte treklip aan de uitrekbare kleefstrip los te trekken tot je deze met je vingers vast kunt pakken.

    • Pak de treklip van de kleefstrip vast en trek de kleefstrip langzaam maar zeker onder de speaker vandaan.

    • Houd de hoek waarin je de kleefstrip wegtrekt zo klein mogelijk, oftewel zo parallel aan de laptop als mogelijk. Probeer echter te voorkomen dat je de kleefstrip over de rand van de laptop schuurt.

    • Trek de kleefstrip weg tot deze onder de speaker vandaan is gekomen.

    • Als de kleefstrip breekt of scheurt, kun je een verwarmde iOpener, een warmtepistool of een föhn gebruiken om de kleefstrip alsnog te verwijderen:

    • Verwarm de speaker om de lijm eronder te verzwakken.

    • Schuif op voorzichtige wijze een spudger of openingsplectrum onder de speaker om deze van de kleefstrip te scheiden.

  8. Verwijder de linker speaker. Zorg dat je bij het weer installeren van de speaker ook een nieuwe kleefstrip onder de speaker bevestigt voordat je deze terug in de behuizing plaatst. Zo zorg je ervoor dat er geen onnodige en vervelende trillingen ontstaan.
    • Verwijder de linker speaker.

    • Zorg dat je bij het weer installeren van de speaker ook een nieuwe kleefstrip onder de speaker bevestigt voordat je deze terug in de behuizing plaatst. Zo zorg je ervoor dat er geen onnodige en vervelende trillingen ontstaan.

  9. De rechter speaker bevindt zich tijdens deze reparatie aan de linkerkant van de MacBook, aangezien deze op z'n kop ligt. Schuif de punt van je spudger onder de rechter speakerkabel en wrik deze recht omhoog om deze van het audiobord los te koppelen.
    • De rechter speaker bevindt zich tijdens deze reparatie aan de linkerkant van de MacBook, aangezien deze op z'n kop ligt.

    • Schuif de punt van je spudger onder de rechter speakerkabel en wrik deze recht omhoog om deze van het audiobord los te koppelen.

  10. Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de 4.2 mm lange schroef, die de rechter speaker in de behuizing bevestigt, te verwijderen.
    • Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de 4.2 mm lange schroef, die de rechter speaker in de behuizing bevestigt, te verwijderen.

  11. Gebruik een pincet om de zwarte treklip aan de kleefstrip, onder de rechter speaker, los te trekken tot je deze met je vingers vast kunt pakken. Pak de treklip van de kleefstrip vast en trek deze langzaam maar zeker onder de speaker vandaan. Houd de hoek van de kleefstrip zo klein mogelijk en trek zo veel mogelijk parallel aan de laptop. Voorkom echter dat je de kleefstrip op de rand van de laptop schuurt.
    • Gebruik een pincet om de zwarte treklip aan de kleefstrip, onder de rechter speaker, los te trekken tot je deze met je vingers vast kunt pakken.

    • Pak de treklip van de kleefstrip vast en trek deze langzaam maar zeker onder de speaker vandaan.

    • Houd de hoek van de kleefstrip zo klein mogelijk en trek zo veel mogelijk parallel aan de laptop. Voorkom echter dat je de kleefstrip op de rand van de laptop schuurt.

    • Trek de kleefstrip weg totdat deze in z'n geheel onder de speaker vandaan is gekomen.

    • Als de kleefstrip breek of scheurt, kun je een verwarmde iOpener, een warmtepistool of een föhn gebruiken om de kleefstrip alsnog te verwijderen:

    • Schuif je spudger of openingsplectrum op voorzichtige wijze onder de speaker om deze van de lijm eronder los te krijgen.

  12. Verwijder de rechter speaker. Zorg dat je bij het weer in elkaar zetten van je toestel een nieuwe kleefstrip onder de speaker plaatst voordat je deze in de behuizing terug bevestigt. Zo zorg je dat er geen onnodige en vervelende trillingen ontstaan.
    • Verwijder de rechter speaker.

    • Zorg dat je bij het weer in elkaar zetten van je toestel een nieuwe kleefstrip onder de speaker plaatst voordat je deze in de behuizing terug bevestigt. Zo zorg je dat er geen onnodige en vervelende trillingen ontstaan.

  13. Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de twee 1.4 mm lange schroeven, die het schild op de trackpadkabel bevestigen, te verwijderen.
    • Gebruik een T4 Torx-schroevendraaier om de twee 1.4 mm lange schroeven, die het schild op de trackpadkabel bevestigen, te verwijderen.

  14. Verwijder het schild van de trackpadkabel.
    • Verwijder het schild van de trackpadkabel.

  15. Gebruik het platte einde van je spudger om de kabelaansluiting van het trackpad uit het contact omhoog te duwen. Gebruik het platte einde van je spudger om de kabelaansluiting van het trackpad uit het contact omhoog te duwen.
    • Gebruik het platte einde van je spudger om de kabelaansluiting van het trackpad uit het contact omhoog te duwen.

  16. Trek de trackpadkabel op voorzichtige wijze van de batterij af.
    • Trek de trackpadkabel op voorzichtige wijze van de batterij af.

    • De trackpadkabel is op de batterij bevestigd door middel van een milde lijm.

  17. Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 2.5 mm lange schroeven, die de batterijhouder aan de behuizing bevestigen, te verwijderen.
    • Gebruik een T3 Torx-schroevendraaier om de twee 2.5 mm lange schroeven, die de batterijhouder aan de behuizing bevestigen, te verwijderen.

  18. De batterijcellen van de MacBook zijn als één module aan de metalen batterijhouder bevestigd. Deze batterijhouder is weer aan de behuizing bevestigd met behulp van zes uitrekbare kleefstrips. Probeer de batterijcellen niet uit de metalen batterijhouder te verwijderen. Gebruik een pincet om de drie zwarte treklipjes aan de uitrekbare kleefstrips, aan de linkerzijde van de MacBook, los te trekken tot je deze met je vingers vast kunt pakken.
    • De batterijcellen van de MacBook zijn als één module aan de metalen batterijhouder bevestigd. Deze batterijhouder is weer aan de behuizing bevestigd met behulp van zes uitrekbare kleefstrips.

    • Probeer de batterijcellen niet uit de metalen batterijhouder te verwijderen.

    • Gebruik een pincet om de drie zwarte treklipjes aan de uitrekbare kleefstrips, aan de linkerzijde van de MacBook, los te trekken tot je deze met je vingers vast kunt pakken.

  19. Pak een treklip van een van de kleefstrips vast en trek deze langzaam maar zeker onder de batterij vandaan. Houd de hoek waarin je de kleefstrip wegtrekt zo klein mogelijk en zorg dat je deze zo veel mogelijk parallel aan de laptop wegtrekt. Voorkom echter dat je de kleefstrip op de rand van de laptop schuurt. Trek de kleefstrip weg totdat deze onder de batterij vandaan komt.
    • Pak een treklip van een van de kleefstrips vast en trek deze langzaam maar zeker onder de batterij vandaan.

    • Houd de hoek waarin je de kleefstrip wegtrekt zo klein mogelijk en zorg dat je deze zo veel mogelijk parallel aan de laptop wegtrekt. Voorkom echter dat je de kleefstrip op de rand van de laptop schuurt.

    • Trek de kleefstrip weg totdat deze onder de batterij vandaan komt.

    • Herhaal deze stappen voor de overige twee kleefstrips aan de linkerzijde van de laptop.

  20. Herhaal deze stappen en verwijder de drie kleefstrips aan de rechterzijde van de batterij. Als een van de zes kleefstrips tijdens het verwijderproces is afgebroken, kun je een plastic kaart gebruiken om de batterijhouder alsnog van de behuizing te scheiden. Als een van de zes kleefstrips tijdens het verwijderproces is afgebroken, kun je een plastic kaart gebruiken om de batterijhouder alsnog van de behuizing te scheiden.
    • Herhaal deze stappen en verwijder de drie kleefstrips aan de rechterzijde van de batterij.

    • Als een van de zes kleefstrips tijdens het verwijderproces is afgebroken, kun je een plastic kaart gebruiken om de batterijhouder alsnog van de behuizing te scheiden.

  21. Verwijder de batterijmodule.
    • Verwijder de batterijmodule.

    • Zorg dat je je batterij, indien deze nieuw is, kalibreert:

    • Laad je nieuwe batterij op tot 100% en laat deze nog minimaal 2 uur doorladen.

    • Koppel je toestel van de oplader los en gebruik je toestel zoals gewoonlijk.

    • Sla je werk op zodra je de "batterij is bijna leeg"-waarschuwing ziet en houd je laptop aan tot deze zichzelf uitschakelt als gevolg van een lege batterij.

    • Wacht minimaal 5 uur en laad je laptop tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

    • Als je laptop ongebruikelijk gedrag vertoont problemen heeft na het installeren van je nieuwe batterij kan het nodig zijn om de SMC van je MacBook te resetten.

Conclusie

Vergelijk je nieuwe onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je nog extra onderdelen mee over moet zetten of om te zien of je beschermfolie moet verwijderen voordat je je nieuwe onderdeel kunt plaatsen.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Carsten Frauenheim

Lid sinds: 10-03-20

55.444 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

140 Leden

2 Opmerkingen

Any users brave enough to try this battery replacement on their own? I’m looking at it to get myself prepared for what is expected in the future. I can see myself keeping this M1 MBA for a long time so replacing the battery is going to be in my future.

Best of luck to anyone out there trying this! It doesn’t look particularly difficult.

Trent Dollarhyde - Antwoord

These new MacBook Airs definitely have a simpler battery replacement procedure than other MacBook models. Whenever you need the M1 MacBook Air battery replacement guide, you can find it here! Have fun fixing!

Carsten Frauenheim -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 28

Afgelopen 7 dagen: 199

Afgelopen 30 dagen: 750

Altijd: 3,021