Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de solid-state drive van je MacBook Air 13" uit begin 2015 te upgraden of te vervangen. Deze MacBook Air maakt gebruik van een propriëtaire opslagschijf-aansluiting en is daarom niet compatibel met de standaard M.2-schijven zonder het gebruik van een adapter.

Maak, voordat je begint met deze reparatie, een back-up van al je bestanden. Zorg tot slot dat je weet hoe je de internetherstelmodus gebruikt of hoe je een externe opstartschijf creëert, zodat je macOS op je nieuwe schijf kunt installeren en je oude data naar je nieuwe SSD kunt verplaatsen.

Tenslotte raden we je ten sterkste aan om macOS 10.13 High Sierra (of een nieuwere macOS) te installeren voordat je de originele SSD van je MacBook Air vervangt. De meeste nieuwe SSD's vereisen ge-update drivers die je niet in macOS-versies voor High Sierra kunt vinden.

Video overzicht

  1. Schakel je MacBook uit voordat je verder gaat. Klap het scherm dicht en leg je laptop met het scherm naar beneden op een zachte ondergrond.
    • Schakel je MacBook uit voordat je verder gaat. Klap het scherm dicht en leg je laptop met het scherm naar beneden op een zachte ondergrond.

    • Gebruik een P5 Pentalobe-schroevendraaier(bitje) om de tien schroeven die de onderste behuizing bevestigen te verwijderen. Deze hebben de volgende lengtes:

    • Twee 9 mm lange schroeven

    • Acht 2.6 mm lange schroeven

  2. Wring je vingers tussen het scherm en de onderste behuizing en trek de behuizing omhoog om deze van de body van de Air los te krijgen.
    • Wring je vingers tussen het scherm en de onderste behuizing en trek de behuizing omhoog om deze van de body van de Air los te krijgen.

    • Verwijder de onderste behuizing en leg deze aan de kant.

  3. Om ervoor te zorgen dat je laptop ontladen is en niet zomaar aan zal gaan tijdens de reparatie, raden we je aan om de batterij los te koppelen. Pak de doorzichtige plastic lip vast die aan de batterijaansluiting is bevestigd en trek deze parallel aan het bord ernaast richting de voorkant van de Air weg.
    • Om ervoor te zorgen dat je laptop ontladen is en niet zomaar aan zal gaan tijdens de reparatie, raden we je aan om de batterij los te koppelen.

    • Pak de doorzichtige plastic lip vast die aan de batterijaansluiting is bevestigd en trek deze parallel aan het bord ernaast richting de voorkant van de Air weg.

    • Trek de aansluiting niet omhoog aangezien je daarmee riskeert het contact te beschadigen.

  4. Verwijder de enkele 2.9 mm lange T5 Torx-schroef, waarmee de SSD schijf op het logic board bevestigd is.
    • Verwijder de enkele 2.9 mm lange T5 Torx-schroef, waarmee de SSD schijf op het logic board bevestigd is.

  5. Til het uiteinde van de SSD ongeveer een ruime (1.2) centimeter op en trek de schijf in een rechte beweging uit het contact op het logic board. Til de SSD niet meer dan een ruime centimeter omhoog—als je dit wel doet, loop je het risico de SSD of het contact op het logic board te beschadigen.
    • Til het uiteinde van de SSD ongeveer een ruime (1.2) centimeter op en trek de schijf in een rechte beweging uit het contact op het logic board.

    • Til de SSD niet meer dan een ruime centimeter omhoog—als je dit wel doet, loop je het risico de SSD of het contact op het logic board te beschadigen.

    • Zorg dat je, bij het weer installeren van de SSD, zeker weet dat de SSD op de juiste positie in het toestel en het contact zit voordat je de enkele schroef terugplaatst.

Conclusie

Volg deze instructies in omgekeerde volgorde om je toestel weer in elkaar te zetten.

Breng je e-afval naar een door R2 of e-Stewards gecertificeerd recycle-station.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze algemene probleemoplossingspagina of stel je vraag op ons Antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Sam Goldheart

Lid sinds: 18-10-12

449.695 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

142 Leden

43 Opmerkingen

Great... Now tell me where I can get an SSD for this machine.

Dave - Antwoord

yes) and prompt and appropriate model that was not inferior in speed built.

Thank!

ilyabuhov -

Dave, I am sure these are M.2 SSD. I am not sure what apple uses but at least you have somewhere you can start for research

klacorum -

That’s indeed an M.2 SSD but you’ll need an adapter as the one that came with the Macbook uses a proprietary connector.

Farie Indriawan -

Is there a way to upgrade it ? I cant find a bigger SSD which can be installed on this model.

Any update is welcome.

Max - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 123

Afgelopen 7 dagen: 943

Afgelopen 30 dagen: 3,965

Altijd: 378,346