Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

De internet herstelmodus kun je op op meerdere manieren gebruiken. In deze handleiding leer je hoe je met behulp van de internet herstelmodus macOS op een nieuwe of corrupte SSD kunt installeren.

Internet Recovery is alleen te gebruiken voor Apple computers van na 2009. Als je computer is uitgebracht in 2010 of 2011 moet je waarschijnlijk een update doen naar de laatste versie van macOS om verder te kunnen.

  1. Zet de computer uit.
    • Zet de computer uit.

    • Als je MacOS met behulp van de internetherstelmodus op een nieuwe schijf probeert te installeren, kun je deze stap overslaan.

  2. Als de computer compleet is afgesloten, druk je op de aan-/uitknop om vervolgens direct de toetsencombinatie cmd + option + R in te drukken en ingedrukt te houden.
    • Als de computer compleet is afgesloten, druk je op de aan-/uitknop om vervolgens direct de toetsencombinatie cmd + option + R in te drukken en ingedrukt te houden.

  3. Als je de draaiende wereldbolanimatie (zie foto) ziet, kun je de toetsen loslaten. De wereldbol zal draaien terwijl de internetherstelmodus opstart. Als je geen internetkabel gebruikt, zal de melding kies een netwerk ("choose network") op het scherm verschijnen. Gebruik dit menu om verbinding te maken met een WiFi-netwerk.
    • Als je de draaiende wereldbolanimatie (zie foto) ziet, kun je de toetsen loslaten.

    • De wereldbol zal draaien terwijl de internetherstelmodus opstart. Als je geen internetkabel gebruikt, zal de melding kies een netwerk ("choose network") op het scherm verschijnen. Gebruik dit menu om verbinding te maken met een WiFi-netwerk.

  4. Als er verbinding is gemaakt met een netwerk verschijnt er een voortgangsbalk onder de draaiende wereldbol.
    • Als er verbinding is gemaakt met een netwerk verschijnt er een voortgangsbalk onder de draaiende wereldbol.

  5. Als de internetherstelmodus is geladen, zul je een MacOS-herstelscherm zien.
    • Als de internetherstelmodus is geladen, zul je een MacOS-herstelscherm zien.

  6. Voordat je macOS op je nieuwe schijf kunt installeren, zul je de schijf moeten formatteren zodat het installatieprogramma de schijf kan lezen. Open 'Schijfhulpprogramma's' uit het herstelmenu, selecteer de juiste schijf en klik op de 'Wis'-knop aan de bovenkant van het venster. Geef je schijf een naam en zorg dat het in de juiste format staat: Mac OS Extended (Journaled) of APFS. Als er een  "Scheme"-optie is, zet je deze op GUID Partition Map.
    • Voordat je macOS op je nieuwe schijf kunt installeren, zul je de schijf moeten formatteren zodat het installatieprogramma de schijf kan lezen.

    • Open 'Schijfhulpprogramma's' uit het herstelmenu, selecteer de juiste schijf en klik op de 'Wis'-knop aan de bovenkant van het venster.

    • Geef je schijf een naam en zorg dat het in de juiste format staat: Mac OS Extended (Journaled) of APFS. Als er een "Scheme"-optie is, zet je deze op GUID Partition Map.

    • Als je je schijf niet in het menu van de schijfhulpprogramma's ziet staan, klik je op "Toon alle apparaten".

    • Als de nieuwe schijf eenmaal geformatteerd is, druk je op Command + Q om de schijfhulpprogramma's te vertalen en terug te gaan naar het herstelmenu.

  7. In het herstelmenu kies je Installeer macOS.
    • In het herstelmenu kies je Installeer macOS.

  8. Selecteer je zojuist geformatteerde schijf en volg alle instructies op om macOS op je schijf te installeren. Selecteer je zojuist geformatteerde schijf en volg alle instructies op om macOS op je schijf te installeren.
    • Selecteer je zojuist geformatteerde schijf en volg alle instructies op om macOS op je schijf te installeren.

Conclusie

Tijdens de installatie van macOS kan het zijn dat je computer een aantal keer opnieuw opstart. Zodra de installatie is gelukt ga je naar "Migration Assistant" om de gegevens van je oude naar je nieuwe schijf te kopiëren.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Taylor Dixon

Lid sinds: 26-06-18

59.076 Reputatie

Team

Teardown Team Lid van Teardown Team

Community

2 Leden

30 Opmerkingen

Perfect, it is soooooo easy

Cheers

Michael

Michael Clark - Antwoord

Super easy

just be super careful with the pentalobe screws, easy to cam out and strip the heads

be sure driver is engaged and apply more down force then you would think before turning

igolten - Antwoord

Hi there, will this work when upgrading an Early 2011 Macbook Pro with a new SSD and RAM? I don’t want to keep or clone any data that I currently have on the computer. I just want to do a clean install of MacOS without transferring over any old files. Thank you!

Fiona B. - Antwoord

Fiona, the Early 2011 MacBook Pros didn’t ship with internet recovery, but as long as it had a recent-ish version of MacOS before the SSD upgrade the firmware should have updated, which enables internet recovery! This is a great method for installing a fresh copy of MacOS to a new SSD.

Taylor Dixon -

Hello. Thank you for the article Taylor. I use a MBP 9,2 and wish to replace my ageing 500GB HDD with 500GB SSD and undergo a clean install of macOS. I’ll follow this article and install by the Internet Recovery method. I have a Time Machine backup, from which I want to restore only certain files and folders pertaining to my studies and work. I also want to restore only Keychain. Can you advise me regarding these or direct me by providing helpful links? Thank you.

Rohit Sorkhel - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 171

Afgelopen 7 dagen: 1,511

Afgelopen 30 dagen: 7,031

Altijd: 191,611