Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de lithium-ion batterij van de Mate 10 te verwijderen en te vervangen. Je zult de batterij ook moeten vervangen bij het vervangen van het scherm.

Neem de juiste voorzorgsmaatregelen als je batterij gezwollen is. Ontlaad, voor je eigen veiligheid, je batterij tot onder de 25% voordat je begint met het uit elkaar halen van je telefoon. Dit verkleint het risico op gevaar die een tijdens de reparatie beschadigde batterij met zich mee kan brengen.

De achterkant wordt op z'n plaats gehouden met een erg sterke lijm. Het kan zijn dat je, in dit proces, delen van de coating van de glazen achterkant met de lijm meetrekt, waardoor er delen doorzichtig glas overblijven.

  1. Verwarm een iOpener en leg deze op de onderkant van de telefoon gedurende twee minuten. Warm de iOpener opnieuw op als dat nodig is. Een föhn, warmtepistool of een kookplaat kan ook worden gebruikt, maar wees daarbij voorzichtig dat je de telefoon niet oververhit. Kijk, terwijl je wacht, op de foto's om te zien waar de lijm zich bevindt.
    • Verwarm een iOpener en leg deze op de onderkant van de telefoon gedurende twee minuten. Warm de iOpener opnieuw op als dat nodig is.

    • Een föhn, warmtepistool of een kookplaat kan ook worden gebruikt, maar wees daarbij voorzichtig dat je de telefoon niet oververhit.

    • Kijk, terwijl je wacht, op de foto's om te zien waar de lijm zich bevindt.

  2. Plaats een zuignap aan de onderkant van de achterkant, aan de rechterkant (tegenover de speakergrille) van de USB-C oplaadpoort en boven het gat van de microfoon. Als je glazen achterkant is gebarsten, kun je het bedekken met doorzichtige tape, waardoor de zuignap zich wel vast kan zuigen. Als ook dit niet lukt, kun je er ook voor kiezen de zuignap vast te lijmen met secondelijm. Trek aan de zuignap met een sterke, constante druk om zo een opening te creëren.
    • Plaats een zuignap aan de onderkant van de achterkant, aan de rechterkant (tegenover de speakergrille) van de USB-C oplaadpoort en boven het gat van de microfoon.

    • Als je glazen achterkant is gebarsten, kun je het bedekken met doorzichtige tape, waardoor de zuignap zich wel vast kan zuigen. Als ook dit niet lukt, kun je er ook voor kiezen de zuignap vast te lijmen met secondelijm.

    • Trek aan de zuignap met een sterke, constante druk om zo een opening te creëren.

    • Dit kan veel moeite en pogingen kosten vanwege de kracht van de lijm. Als het niet lukt een opening te creëren, warm de telefoon dan opnieuw op en probeer het nog eens.

    • Steek de punt van een openingsplectrum in de opening.

  3. Schuif je plectrum langs de onderkant van de telefoon om de linker onderhoek heen en snijd onderweg alle lijm door. Als de lijm plakkerig aanvoelt en moeilijk door te snijden lijkt, verwarm de telefoon dan opnieuw en probeer het nog eens. Laat een openingsplectrum in de opening zitten om de voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht.
    • Schuif je plectrum langs de onderkant van de telefoon om de linker onderhoek heen en snijd onderweg alle lijm door.

    • Als de lijm plakkerig aanvoelt en moeilijk door te snijden lijkt, verwarm de telefoon dan opnieuw en probeer het nog eens.

    • Laat een openingsplectrum in de opening zitten om de voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht.

  4. Leg een verwarmde iOpener op de linkerzijde van de telefoon. Gebruik een openingsplectrum om de lijm aan de linkerzijde van de telefoon door te snijden. De lijm is op sommige plaatsen erg dik. Langdurige blootstelling aan warmte helpt bij het verzachten en verzwakken van de lijm. Neem daarom je tijd en gebruik voldoende warmte.
    • Leg een verwarmde iOpener op de linkerzijde van de telefoon.

    • Gebruik een openingsplectrum om de lijm aan de linkerzijde van de telefoon door te snijden.

    • De lijm is op sommige plaatsen erg dik. Langdurige blootstelling aan warmte helpt bij het verzachten en verzwakken van de lijm. Neem daarom je tijd en gebruik voldoende warmte.

  5. Herhaal dit proces bij de overige zijkanten en hoeken: snijd de lijm door en laat je plectrums in de openingen zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht. Herhaal dit proces bij de overige zijkanten en hoeken: snijd de lijm door en laat je plectrums in de openingen zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht.
    • Herhaal dit proces bij de overige zijkanten en hoeken: snijd de lijm door en laat je plectrums in de openingen zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht.

  6. Als je de lijm rondom heel de achterkant hebt doorgesneden kun je de achterkant langzaam optillen van de telefoon. Gebruik een openingsplectrum om mogelijk overgebleven lijm door te snijden. Verwijder de achterste behuizing.
    • Als je de lijm rondom heel de achterkant hebt doorgesneden kun je de achterkant langzaam optillen van de telefoon.

    • Gebruik een openingsplectrum om mogelijk overgebleven lijm door te snijden.

    • Verwijder de achterste behuizing.

    • Tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon is dit een goed moment om je telefoon aan te zetten en alle functies te testen, voordat je je telefoon definitief weer sluit. Vergeet niet je telefoon weer uit te zetten voordat je verdergaat met de procedure.

  7. Verwijder, voordat je een nieuwe achterkant installeert, alle lijmresten aan de buitenkant van het telefoonframe. Zorg dat je alle lijmresten van de achterste behuizing verwijdert in het geval dat je deze hergebruikt.
    • Verwijder, voordat je een nieuwe achterkant installeert, alle lijmresten aan de buitenkant van het telefoonframe.

    • Zorg dat je alle lijmresten van de achterste behuizing verwijdert in het geval dat je deze hergebruikt.

    • De glazen achterkant is kwetsbaar en kan scheuren. Zorg dat je geen ongelijkmatige druk zet op de achterkant tijdens het schoonmaken.

    • Het kan zijn dat er stukken van de gekleurde coating loskomen van de achterkant tijdens het verwijderen van de lijm. Om de kansen hierop te verkleinen, kun je de achterkant verwarmen of hooggeconcentreerde isopropyl alcohol toedienen om de lijm te verzachten.

  8. LCD iPhone-scherm fixkits

    De goedkope optie, ondersteund door onze levenslange garantie.

    Koop kits

    LCD iPhone-scherm fixkits

    Bespaar op reparatiekosten, niet op kwaliteit.

    Koop kits
  9. Als je vervangende achterkant niet met een flitsverdeler of camerabehuizing wordt geleverd, zul je deze uit je oude achterkant moeten overplaatsen. Leg een verwarmde iOpener direct op de behuizingen gedurende één minuut.
    • Als je vervangende achterkant niet met een flitsverdeler of camerabehuizing wordt geleverd, zul je deze uit je oude achterkant moeten overplaatsen.

    • Leg een verwarmde iOpener direct op de behuizingen gedurende één minuut.

    • Gebruik een openingsplectrum om de lijm om de flitsverdeler los te maken.

    • De flitsverdeler is gemaakt van plastic en kan snel scheuren. Zorg er daarom eerst voor dat alle lijm los is gemaakt voordat je begint met het losmaken van de flitsverdeler.

    • Gebruik een openingstool om de camerabehuizing omhoog te duwen en te verwijderen.

    • Zet de onderdelen over naar je vervangende achterkant.

  10. De volgende twee stappen tonen je hoe je de warmteafvoerlaag inclusief plasticen plaat verwijdert. Verwijder de acht 3.4 mm lange Phillips schroeven die de plasticen plaat bevestigen.
    • De volgende twee stappen tonen je hoe je de warmteafvoerlaag inclusief plasticen plaat verwijdert.

    • Verwijder de acht 3.4 mm lange Phillips schroeven die de plasticen plaat bevestigen.

    • Eén schroef zit onder een witte sticker. Verwijder de sticker.

    • Steek de punt van een spudger onder de rechterzijde van de plasticen plaat en duw deze rustig omhoog om de plaat los te krijgen.

  11. Pak de onderkant van het plasticen paneel tussen je vingers en til deze lichtjes omhoog. Trek het paneel vervolgens uit de bovenkant van de telefoon. Trek dan langzaam de zwarte laag voor de warmteafvoer van de telefoon af. Deze zit op bepaalde plekken vastgelijmd.
    • Pak de onderkant van het plasticen paneel tussen je vingers en til deze lichtjes omhoog.

    • Trek het paneel vervolgens uit de bovenkant van de telefoon.

    • Trek dan langzaam de zwarte laag voor de warmteafvoer van de telefoon af. Deze zit op bepaalde plekken vastgelijmd.

    • Verwijder het plasticen paneel samen met de warmteafvoerlaag.

  12. Gebruik de punt van een spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het moederbord omhoog te duwen en te ontkoppelen. Let erop dat je, bij het ontkoppelen van dit soort aansluitingen, niet ook de componenten rondom het contact raakt en mee lostrekt.
    • Gebruik de punt van een spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het moederbord omhoog te duwen en te ontkoppelen.

    • Let erop dat je, bij het ontkoppelen van dit soort aansluitingen, niet ook de componenten rondom het contact raakt en mee lostrekt.

  13. Gebruik de punt van een spudger om de brede interconnectflexkabel van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, positioneer je deze op de correcte wijze en zet je druk op een kant totdat je deze hoort vastklikken, waarna je ook de andere kant vastdrukt. Druk niet in het midden. Als de aansluiting niet goed gepositioneerd is, kunnen de pinnetjes op de aansluiting buigen en permanente schade veroorzaken.
    • Gebruik de punt van een spudger om de brede interconnectflexkabel van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.

    • Om drukaansluitingen zoals deze weer aan te sluiten, positioneer je deze op de correcte wijze en zet je druk op een kant totdat je deze hoort vastklikken, waarna je ook de andere kant vastdrukt. Druk niet in het midden. Als de aansluiting niet goed gepositioneerd is, kunnen de pinnetjes op de aansluiting buigen en permanente schade veroorzaken.

  14. Gebruik de punt van een spudger om de lange kabel van de vingerafdruksensor van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de lange kabel van de vingerafdruksensor van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de lange kabel van de vingerafdruksensor van het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.

  15. Gebruik de punt van een spudger om de thuisknopaansluiting van de het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de thuisknopaansluiting van de het moederbord omhoog te duwen en los te koppelen.

  16. De batterij wordt op z'n plek gehouden door een zeer sterke lijm. Gebruik een verwarmde iOpener aan de linkerzijde van het telefoonscherm gedurende één minuut.
    • De batterij wordt op z'n plek gehouden door een zeer sterke lijm.

    • Gebruik een verwarmde iOpener aan de linkerzijde van het telefoonscherm gedurende één minuut.

    • Bekijk, terwijl je wacht, de foto om te zien waar de U-vormige lijm zich op het frame van de telefoon bevindt.

  17. Steek een openingsplectrum in de opening aan de rechterzijkant van de telefoon. Duw je plectrum dan langzaam en op voorzichtige wijze onder de batterij om deze zo los te wrikken van het frame. Als het je veel moeite kost om je plectrum onder de batterij te krijgen, kun je ervoor kiezen om wat hooggeconcentreerde isopropyl alcohol onder de batterij toe te dienen. Geef de alcohol een minuutje om in te trekken en de lijm te verzachten.
    • Steek een openingsplectrum in de opening aan de rechterzijkant van de telefoon.

    • Duw je plectrum dan langzaam en op voorzichtige wijze onder de batterij om deze zo los te wrikken van het frame.

    • Als het je veel moeite kost om je plectrum onder de batterij te krijgen, kun je ervoor kiezen om wat hooggeconcentreerde isopropyl alcohol onder de batterij toe te dienen. Geef de alcohol een minuutje om in te trekken en de lijm te verzachten.

  18. Schuif dan nog een plectrum langzaam onder de bovenkant van de batterij, dichtbij de rechterzijkant van de telefoon. Kantel je plectrum dan lichtjes om zo de batterij los te krijgen van de lijm op het frame.
    • Schuif dan nog een plectrum langzaam onder de bovenkant van de batterij, dichtbij de rechterzijkant van de telefoon.

    • Kantel je plectrum dan lichtjes om zo de batterij los te krijgen van de lijm op het frame.

  19. Schuif een plasticen kaart onder de rechterzijde van de batterij. Duw de kaart onder de batterij door om deze zo los te maken van de lijm op het frame. Als je moeite hebt met het losmaken van de batterij, kun je ervoor kiezen om nog meer isopropyl alcohol toe te dienen of de telefoon meer te verwarmen om zo de lijm te verzachten.
    • Schuif een plasticen kaart onder de rechterzijde van de batterij.

    • Duw de kaart onder de batterij door om deze zo los te maken van de lijm op het frame.

    • Als je moeite hebt met het losmaken van de batterij, kun je ervoor kiezen om nog meer isopropyl alcohol toe te dienen of de telefoon meer te verwarmen om zo de lijm te verzachten.

    • Zorg dat je de batterij niet vervormt bij het losmaken van de batterij.

  20. Als de batterij voldoende losgemaakt is van het frame, kun je het er langzaam uit tillen. Verwijder de batterij. Om een vervangende batterij te installeren:
    • Als de batterij voldoende losgemaakt is van het frame, kun je het er langzaam uit tillen.

    • Verwijder de batterij.

    • Om een vervangende batterij te installeren:

    • Plaats je nieuwe lijm op het frame van de telefoon.

    • Leg je de batterij rustig en op de juiste positie in de telefoon.

    • Sluit je de batterij tijdelijk aan op het moederbord om ervoor te zorgen dat de batterij op de juiste plek komt te liggen.

    • Druk je deze stevig op z'n plaats als je zeker bent dat de batterij op de juiste positie ligt. Ontkoppel de batterij weer van het moederbord en ga verder met het in elkaar zetten van je telefoon.

    • Kalibreer, voor een optimale performance, je nieuw geplaatste batterij: laad deze op tot 100% en blijf deze opladen gedurende minstens twee uur. Gebruik je telefoon vervolgens totdat de batterij volledig leeg is en je telefoon daarom uitvalt. Laad je telefoon, tot slot, weer helemaal op naar 100%.

Conclusie

Ging je reparatie niet zoals gepland? Check dan de pagina voor probleemoplossing of check ons Mate 10 Antwoordenforum voor hulp om je probleem op te lossen.

100%

Begin met vertalen ›

Arthur Shi

Lid sinds: 03-01-18

95.376 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

111 Leden

Excellent Guide!!! Very clear and detailed.. I replaced the battery on my Mate 10 in just 30 min without any problems.. Thank you!!!

Fernando Sancez - Antwoord

Fantastic guide, Thanks!

Daniel Cocker - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 8

Afgelopen 7 dagen: 52

Afgelopen 30 dagen: 219

Altijd: 1,422