Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een versleten of kapotte batterij van je Apple Watch Series 4 te vervangen.

Deze handleiding toont je de procedure van de standaard, GPS-only versie van de horloge, maar de cellulaire/LTE versie komt overeen.

Ontlaad je batterij, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je je Apple Watch uit elkaar gaat halen. Dit vermindert het risico op een thermisch ongeluk als de batterij per ongeluk wordt doorboord of beschadigd raakt tijdens de reparatie.

Let op: neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

Tijdens de openingsprocedure van de Apple Watch is het waarschijnlijk dat je de Force Touch-pakking beschadigt. Als je de lagen van de pakking van elkaar scheidt of je beschadigt de kabel, dan zul je de complete Force Touch-pakking moeten vervangen.

Je zult vervangende lijm nodig hebben om de onderdelen te herbevestigen bij het weer in elkaar zetten van je toestel.

  1. Haal je horloge, voordat je begint met enige reparatie, van de oplader af en laad deze ontladen. Als je touchscreen kapot is en het niet mogelijk maakt om je horloge uit te schakelen, kun je deze alternatieve methode gebruiken om de horloge uit te schakelen.
    • Omdat de opening tussen het scherm en de body van de horloge zo dun is, heb je een scherp mesje nodig om de twee van elkaar te scheiden. Lees de volgende waarschuwingen grondig door voordat je verdergaat.

    • Bescherm je vingers door deze weg te houden van het mes. Als je twijfelt, bescherm dan je vrije hand met een zware handschoen zoals een lederen handschoen of een handschoen voor tuinwerkzaamheden.

    • Wees voorzichtig en let erop dat je niet te veel druk zet aangezien dit ervoor kan zorgen dat het mes wegschiet en in je huid of hand snijdt of de horloge beschadigt.

    • Draag oogbescherming. Het mes of het glas kan breken en ervoor zorgen dat er scherpe deeltjes in het rond vliegen.

    • Bedenk of je de band van de horloge wilt laten zitten of verwijderen om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken om reparaties uit te voeren.

  2. Maak een iOpener klaar (of gebruik een föhn of een warmtepistool) en verwarm het oppervlak van de horloge om het kleefmiddel rondom het scherm te verzachten.
    • Maak een iOpener klaar (of gebruik een föhn of een warmtepistool) en verwarm het oppervlak van de horloge om het kleefmiddel rondom het scherm te verzachten.

    • Laat je iOpener minimaal twee minuten op de horloge liggen om het scherm volledig te verwarmen en de lijm die het scherm aan de behuizing bevestigt te verzachten.

    • Het kan zijn dat je de iOpener opnieuw moet verwarmen en dit proces een aantal keer moet herhalen voordat het kleefmiddel rondom het scherm zacht en zwak genoeg is geworden.

  3. Plaats de zijkant van een gebogen mes in de dunne opening tussen het scherm en de buitenste behuizing. Begin aan de korte kant van het scherm, het dichtst bij de digitale kroon. Druk het mes recht naar beneden in de opening. Als je mes er eenmaal in zit, kantel je voorzichtig je mes om het scherm lichtjes omhoog te duwen.
    • Plaats de zijkant van een gebogen mes in de dunne opening tussen het scherm en de buitenste behuizing. Begin aan de korte kant van het scherm, het dichtst bij de digitale kroon.

    • Druk het mes recht naar beneden in de opening.

    • Als je mes er eenmaal in zit, kantel je voorzichtig je mes om het scherm lichtjes omhoog te duwen.

    • Steek het mes niet verder dan ongeveer 2 mm in de opening om te voorkomen dat je de Force Touch-sensor beschadigt.

  4. Als je eenmaal een kleine opening hebt gecreëerd met je gebogen mes, verwijder je het mes uit de opening en steek je de dunne kant van een openingstool in de opening. Duw de openingstool in de opening, waarbij je je duim gebruikt als een hefboom waarop je het scherm iets verder opent.
    • Als je eenmaal een kleine opening hebt gecreëerd met je gebogen mes, verwijder je het mes uit de opening en steek je de dunne kant van een openingstool in de opening.

    • Duw de openingstool in de opening, waarbij je je duim gebruikt als een hefboom waarop je het scherm iets verder opent.

    • Probeer het scherm nog niet volledig te openen of los te maken.

  5. Er bestaat een kans dat de Force Touch-sensor aan het schermframe blijft plakken in plaats van aan de body van de horloge. Als dit het geval is, kun je een openingsplectrum onder het scherm steken en de Force Touch-pakking voorzichtig van het scherm scheiden. Om de Force Touch-pakking te behouden voor hergebruik, duw je voorzichtig onder de zijkant van het scherm. Als de Force Touch-pakking splijt tijdens het optillen van het scherm, of als je de verschillende lagen van de pakking scheidt, zul je de Force Touch-pakking in z'n geheel moeten vervangen. Schuif je plectrum rondom het scherm om de lijm tussen de Force Touch-pakking en het scherm door te snijden.
    • Er bestaat een kans dat de Force Touch-sensor aan het schermframe blijft plakken in plaats van aan de body van de horloge. Als dit het geval is, kun je een openingsplectrum onder het scherm steken en de Force Touch-pakking voorzichtig van het scherm scheiden.

    • Om de Force Touch-pakking te behouden voor hergebruik, duw je voorzichtig onder de zijkant van het scherm. Als de Force Touch-pakking splijt tijdens het optillen van het scherm, of als je de verschillende lagen van de pakking scheidt, zul je de Force Touch-pakking in z'n geheel moeten vervangen.

    • Schuif je plectrum rondom het scherm om de lijm tussen de Force Touch-pakking en het scherm door te snijden.

    • Steek je openingsplectrum niet verder dan ongeveer 2 mm in de opening om zo te voorkomen dat je andere onderdelen beschadigt.

  6. Open het scherm nog niet helemaal om te voorkomen dat je de schermkabels scheurt of laat breken. Open het scherm totdat deze maximaal een hoek van 45° beschrijft en gebruik vervolgens een pincet om de kleefstrip tussen het scherm en de Force Touch-pakking eraf te trekken. Begeleid de kleefstrips rondom en achter de schermkabels langs om deze van de horloge te verwijderen. Aangezien de kleefstrips toch moet worden vervangen, kun je deze ook doorsnijden als dat het verwijderen ervan significant veel makkelijker maakt.
    • Open het scherm nog niet helemaal om te voorkomen dat je de schermkabels scheurt of laat breken.

    • Open het scherm totdat deze maximaal een hoek van 45° beschrijft en gebruik vervolgens een pincet om de kleefstrip tussen het scherm en de Force Touch-pakking eraf te trekken.

    • Begeleid de kleefstrips rondom en achter de schermkabels langs om deze van de horloge te verwijderen. Aangezien de kleefstrips toch moet worden vervangen, kun je deze ook doorsnijden als dat het verwijderen ervan significant veel makkelijker maakt.

    • Zorg dat je bij dit punt terugkomt als je de horloge weer in elkaar zet en ga dan pas verder met de hersluitprocedure.

  7. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  8. Kantel het scherm op voorzichtige wijze helemaal achterover totdat je genoeg ruimte hebt om de batterij eruit te wrikken. Probeer te voorkomen dat er druk of spanning op de schermkabels komt te staan als je het scherm naar achteren duwt.
    • Kantel het scherm op voorzichtige wijze helemaal achterover totdat je genoeg ruimte hebt om de batterij eruit te wrikken.

    • Probeer te voorkomen dat er druk of spanning op de schermkabels komt te staan als je het scherm naar achteren duwt.

    • Steek een openingsplectrum tussen de batterij en de trilmotor.

    • Een normale openingsplectrum werkt prima bij de 44 mm-versie van de Apple Watch Series 4. Echter, als je de 40 mm-versie hebt en je niet genoeg ruimte hebt, kun je je openingsplectrum met een schaar op maat knippen.

  9. Schuif je openingsplectrum langs de zijkanten van de batterij om de lijm aldaar door te snijden. De kleefstrip die de batterij op z'n plek houdt is zacht. Echter, als je moeite ervaart met het eruit wrikken van de batterij, dan kun je een verwarmde iOpener op de achterkant van de horloge leggen om de lijm nog meer te verzachten. Leg de iOpener gedurende minstens twee minuten op de horloge. Gebruik een constante, stevige druk om de batterij langzaam omhoog te duwen en het van de lijm die het aan het system board verbindt te scheiden.
    • Schuif je openingsplectrum langs de zijkanten van de batterij om de lijm aldaar door te snijden.

    • De kleefstrip die de batterij op z'n plek houdt is zacht. Echter, als je moeite ervaart met het eruit wrikken van de batterij, dan kun je een verwarmde iOpener op de achterkant van de horloge leggen om de lijm nog meer te verzachten. Leg de iOpener gedurende minstens twee minuten op de horloge.

    • Gebruik een constante, stevige druk om de batterij langzaam omhoog te duwen en het van de lijm die het aan het system board verbindt te scheiden.

    • Houd wel rekening met de schermkabels en in het bijzonder de Force Touch-kabel, welke in een hoek over de batterij heen loopt. Zorg dat je deze kabels ten koste van alles niet beschadigt bij het omhoog en losduwen van de batterij.

    • Zorg dat je de batterij niet doorboort of in enige mate vervormt, aangezien een batterij in die gevallen in brand kan vliegen en/of kan exploderen.

    • Probeer de batterij nog niet volledig te verwijderen, aangezien deze nog steeds aan de horlogemodule vast zit.

  10. Til de batterij voorzichtig omhoog en breng deze in een hoek van ongeveer 75°. Gebruik een pincet om de zwarte sticker van het metalen plaatje, dat de batterijaansluiting beschermt, af te trekken.
    • Til de batterij voorzichtig omhoog en breng deze in een hoek van ongeveer 75°.

    • Gebruik een pincet om de zwarte sticker van het metalen plaatje, dat de batterijaansluiting beschermt, af te trekken.

  11. Verwijder de Y000 schroef (1.2 mm lang).
    • Verwijder de Y000 schroef (1.2 mm lang).

  12. Gebruik een pincet om het metalen plaatje over de batterijaansluiting te verwijderen. Gebruik een pincet om het metalen plaatje over de batterijaansluiting te verwijderen.
    • Gebruik een pincet om het metalen plaatje over de batterijaansluiting te verwijderen.

  13. Gebruik de punt van een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik de punt van een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik de punt van een spudger om de flexkabel van de batterij omhoog te duwen en los te koppelen.

    • Verwijder de batterij.

    • Zorg dat je de beschermfolie op de batterij verwijdert zodat de lijm wordt blootgesteld, voordat je de batterij op z'n plek aanbrengt.

    • Herinstalleer nooit een beschadigde of vervormde batterij, aangezien dit tot een potentieel veiligheidsgevaar kan leiden.

    • Als je je oude batterij tijdens het weer in elkaar zetten van je toestel hergebruikt, kun je de bestaande kleefstrip ook hergebruiken. Als deze niet meer bruikbaar is, kun je de oude lijmresten verwijderen met isopropyl alcohol en een stuk doek om vervolgens een stuk dubbelzijdige tape (zoals Tesa 61395) of een vloeibare lijm (E6000) te gebruiken.

    • De volgende stappen leggen uit hoe je de vervangende kleefstrip rondom het scherm aanbrengt ter voorbereiding van het hersluiten van het toestel.

    • Breng een klein beetje hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (>99%) aan op een wattenstaafje of een doekje om de lijmresten bovenop de Force Touch-pakking voorzichtig te verwijderen.

    • Om de lijm aan de kant van de schermkabels te verwijderen, vouw je et scherm naar beneden en trek je het voorzichtig weg van het frame zodat je genoeg ruimte hebt om het schoon te maken.

  14. Draai de Apple Watch om en leg deze op z'n kop zodat het scherm plat ligt terwijl je de behuizing omhoog tilt. Verwijder de lijmresten van de achterkant van het scherm.
    • Draai de Apple Watch om en leg deze op z'n kop zodat het scherm plat ligt terwijl je de behuizing omhoog tilt.

    • Verwijder de lijmresten van de achterkant van het scherm.

  15. Gebruik een pincet om de vervangende kleefstrip inclusief de blauwe beschermfolie van het papier te verwijderen.
    • Gebruik een pincet om de vervangende kleefstrip inclusief de blauwe beschermfolie van het papier te verwijderen.

  16. Houd de vervangende kleefstrips schuin om deze over het scherm heen te begeleiden. Kantel het scherm een tikje naar voren zodat je de kleefstrip op de juiste positie ten opzichte van het frame kunt brengen.
    • Houd de vervangende kleefstrips schuin om deze over het scherm heen te begeleiden.

    • Kantel het scherm een tikje naar voren zodat je de kleefstrip op de juiste positie ten opzichte van het frame kunt brengen.

    • Positioneer de vervangende kleefstrip bovenop de Force Touch-pakking.

  17. Gebruik de punt van een spudger om de laatste positie-aanpassingen te maken en druk dan de kleefstrip stevig op z'n plek.
    • Gebruik de punt van een spudger om de laatste positie-aanpassingen te maken en druk dan de kleefstrip stevig op z'n plek.

Conclusie

Om je Apple Watch Series 4 weer in elkaar te zetten en de batterij weer te bevestigen, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde.

Kalibreer je vers geïnstalleerde batterij voor een optimale performance: laad deze op tot 100% en laat 'm voor nog minimaal twee uur doorladen. Gebruik je toestel vervolgens net zolang totdat deze zichzelf uitschakelt als gevolg van een lege batterij. Laad je toestel tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

100%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

64.550 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

126 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 15

Afgelopen 7 dagen: 107

Afgelopen 30 dagen: 468

Altijd: 1,309