Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om weer nieuw leven in de batterij van je iPhone SE te blazen door deze te vervangen.

De batterij van de SE is niet compatibel met de batterij van de iPhone 5s. Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

De kleefstrips die de batterij bevestigen zijn niet herbruikbaar. Het is dus handig om alvast nieuwe kleefstrips klaar te hebben liggen voordat je met deze reparatie begint. Als alternatief zou je je batterij ook met dubbelzijdige tape kunnen bevestigen aan de achterkant van de telefoon.

Kalibreer, nadat je deze handleiding hebt voltooid en voor de optimale performance van je nieuwe batterij, de batterij: Laad deze op tot 100% en laat 'm nog minstens twee uur doorladen. Gebruik je iPhone vervolgens totdat deze uitvalt als gevolg van een lege batterij. Laad je batterij tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

Video overzicht

  1. Ontlaad, voordat je verdergaat, de batterij van je iPhone tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als je deze per ongeluk doorboort.
    • Ontlaad, voordat je verdergaat, de batterij van je iPhone tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als je deze per ongeluk doorboort.

    • Zet je iPhone volledig uit voordat je hem uit elkaar gaat halen.

    • Verwijder de twee 3.9 mm lange pentalobe schroefjes aan beide zijden van de Lightning-aansluiting.

  2. Als het scherm van je telefoon is gebroken, gebruik dan tape om de scherven aan elkaar te plakken. Zo voorkom je extra beschadigingen en letsel. Gebruik lagen helder plakband om het scherm weer tot één geheel te maken. Dit maakt van je gebroken scherm weer een compleet geheel, dat makkelijker uit elkaar te halen is.
    • Als het scherm van je telefoon is gebroken, gebruik dan tape om de scherven aan elkaar te plakken. Zo voorkom je extra beschadigingen en letsel.

    • Gebruik lagen helder plakband om het scherm weer tot één geheel te maken.

    • Dit maakt van je gebroken scherm weer een compleet geheel, dat makkelijker uit elkaar te halen is.

    • Draag een beschermende bril om je ogen te beschermen tegen scherfjes rondvliegend glas.

  3. In de volgende stappen zul je de schermmodule uit de telefoon proberen te trekken. Deze bestaat uit een glazen scherm en een plasticen frame met metalen klemmen. Ongeacht welke tool je gebruikt, zul je de complete schermmodule uit de telefoon moeten krijgen. Als het glazen scherm los begint te komen van het plasticen frame, zoals je op de eerste foto kunt zien, schuif je een plasticen openingstool tussen het plasticen frame en de metalen telefoon om de metalen klemmen uit de behuizing te klikken.
    • In de volgende stappen zul je de schermmodule uit de telefoon proberen te trekken. Deze bestaat uit een glazen scherm en een plasticen frame met metalen klemmen.

    • Ongeacht welke tool je gebruikt, zul je de complete schermmodule uit de telefoon moeten krijgen.

    • Als het glazen scherm los begint te komen van het plasticen frame, zoals je op de eerste foto kunt zien, schuif je een plasticen openingstool tussen het plasticen frame en de metalen telefoon om de metalen klemmen uit de behuizing te klikken.

    • Als je je telefoon weer in elkaar probeert te zetten met een gescheiden schermframe, kan het handig zijn om een dunne strip lijm aan te brengen tussen het plasticen frame en het glazen scherm om er zo voor te zorgen dat de telefoon gesloten blijft.

    • De volgende twee stappen laten zien hoe je de iPhone opent met behulp van een iSlack, een geweldig gereedschap dat we iedereen die vaker dan eens een telefoon opent, van harte aanbevelen. Als je de iSlack niet gebruikt, kun je de volgende twee stappen overslaan.

    • Sluit de handgrepen van de iSlack, waardoor de zuignappen uit elkaar komen.

    • Plaats de onderkant van je telefoon in de iSlack, tegen de plasticen dieptemeter aan.

    • De bovenste zuignap zit dan net boven de thuisknop.

    • Open de handgrepen en druk de zuignappen stevig in het midden van de voor- en achterkant van je telefoon. Druk aan.

  4. Houd je telefoon stevig vast en druk op de handgrepen, zodat de zuignappen van elkaar bewegen en het scherm losmaken van de behuizing. De iSlack is zó ontworpen dat het scherm loskomt zonder van binnen onderdelen kapot te maken.
    • Houd je telefoon stevig vast en druk op de handgrepen, zodat de zuignappen van elkaar bewegen en het scherm losmaken van de behuizing.

    • De iSlack is zó ontworpen dat het scherm loskomt zonder van binnen onderdelen kapot te maken.

    • Verwijder de zuignappen van de iSlack van je telefoon.

    • Sla de volgende drie stappen over en ga verder bij stap 9.

  5. Als je geen iSlack hebt kun je een enkele zuignap gebruiken om het scherm uit de behuizing los te krijgen:
    • Als je geen iSlack hebt kun je een enkele zuignap gebruiken om het scherm uit de behuizing los te krijgen:

    • Plaats de zuignap net boven de thuisknop.

    • Zorg ervoor dat de zuignap volledig op het scherm zit om een luchtdichte aansluiting te krijgen.

  6. Het scherm zit vast met klemmen en er lopen verschillende platte kabels die verbinding maken met de rest van de telefoon. Je doel is om het scherm net ver genoeg los te krijgen om de kabels los te kunnen maken. Werk rustig en voorkom schade.
    • Het scherm zit vast met klemmen en er lopen verschillende platte kabels die verbinding maken met de rest van de telefoon. Je doel is om het scherm net ver genoeg los te krijgen om de kabels los te kunnen maken. Werk rustig en voorkom schade.

    • Zorg dat de zuignap stevig aan de voorste paneelmodule, net boven de thuisknop, vastzit.

    • Terwijl je de behuizing naar beneden drukt, trek je aan de zuignap om het scherm los te trekken uit de behuizing.

    • Gebruik een plastic openingstool om de behuizing langs de rand naar beneden los te drukken terwijl je blijft trekken aan de zuignap.

    • Neem je tijd en oefen een constante en flinke kracht uit. Het scherm van de 5s zit veel vaster dan op veel andere apparaten.

  7. Probeer het scherm nog niet los te trekken van de behuizing, aangezien het scherm nog verbonden is aan de achterkant van de telefoon door middel van verschillende kwetsbare lintkabels. Trek aan het kleine nopje om de zuignap los te maken van het scherm.
    • Probeer het scherm nog niet los te trekken van de behuizing, aangezien het scherm nog verbonden is aan de achterkant van de telefoon door middel van verschillende kwetsbare lintkabels.

    • Trek aan het kleine nopje om de zuignap los te maken van het scherm.

    • Verwijder de zuignap voorzichtig van het scherm.

  8. Open de telefoon nét genoeg om toegang te krijgen tot het metalen plaatje dat over de thuisknopkabel is geplaatst. Open niet te ver, want dan kun je de fragiele kabel of de aansluiting kapot trekken. Houd de kabel losjes. Als hij strak staat, ben je al te ver. Alleen de originele homeknop kan gebruik maken van de Touch ID-functie. Als je de kabel kapot trekt en een nieuwe homeknop moet installeren, heb je alleen een 'gewone' homeknop, zonder de Touch ID-functies.
    • Open de telefoon nét genoeg om toegang te krijgen tot het metalen plaatje dat over de thuisknopkabel is geplaatst.

    • Open niet te ver, want dan kun je de fragiele kabel of de aansluiting kapot trekken. Houd de kabel losjes. Als hij strak staat, ben je al te ver.

    • Alleen de originele homeknop kan gebruik maken van de Touch ID-functie. Als je de kabel kapot trekt en een nieuwe homeknop moet installeren, heb je alleen een 'gewone' homeknop, zonder de Touch ID-functies.

    • Gebruik de punt van een spudger om het plaatje los te werken en gebruik vervolgens een pincet om deze voorzichtig weg te halen.

    • De volgende twee stappen hebben betrekking op het weer in elkaar zetten van je telefoon. Sla deze over en ga verder met stap 12. Kom terug voor deze stappen bij het weer in elkaar zetten van je telefoon.

  9. Je zult, tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon, het plaatje over de Touch ID-kabel weer terug moeten plaatsen. De bovenkant van het plaatje moet tussen de batterij en de Touch ID-kabelaansluiting schuiven, voor het metalen lipje. De onderkant moet over de aansluiting heen vallen. Schuif de bovenkant van het plaatje van links naar rechts over de aansluiting van de Touch ID-kabel.
    • Je zult, tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon, het plaatje over de Touch ID-kabel weer terug moeten plaatsen. De bovenkant van het plaatje moet tussen de batterij en de Touch ID-kabelaansluiting schuiven, voor het metalen lipje. De onderkant moet over de aansluiting heen vallen.

    • Schuif de bovenkant van het plaatje van links naar rechts over de aansluiting van de Touch ID-kabel.

  10. Nintendo Switch-kits

    Een snelle oplossing die je weer mee laat doen

    Koop Switchkits

    Nintendo Switch-kits

    Koop Switchkits
  11. Gebruik, tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon, het platte einde van een spudger om het voorste deel van het plaatje (van de Touch ID-kabel) over de kabelaansluiting vast te klikken. Als het plaatje niet vastklikt en vervolgens op dezelfde hoogte zit, kan het zijn dat je het plaatje moet verwijderen en deze opnieuw over de kabelaansluiting moet schuiven om ervoor te zorgen dat deze beter op z'n plek valt.
    • Gebruik, tijdens het weer in elkaar zetten van je telefoon, het platte einde van een spudger om het voorste deel van het plaatje (van de Touch ID-kabel) over de kabelaansluiting vast te klikken.

    • Als het plaatje niet vastklikt en vervolgens op dezelfde hoogte zit, kan het zijn dat je het plaatje moet verwijderen en deze opnieuw over de kabelaansluiting moet schuiven om ervoor te zorgen dat deze beter op z'n plek valt.

  12. Gebruik de punt van een spudger om de thuisknopkabel los te maken van de aansluiting. Let op dat je de connector losmaakt van het contact, en niet het gehele contact loswrikt. Het contact zit op een vastgelijmde kabel die je mee kunt trekken als je niet voorzichtig bent.
    • Gebruik de punt van een spudger om de thuisknopkabel los te maken van de aansluiting.

    • Let op dat je de connector losmaakt van het contact, en niet het gehele contact loswrikt. Het contact zit op een vastgelijmde kabel die je mee kunt trekken als je niet voorzichtig bent.

  13. Als je de connector eenmaal los hebt gemaakt, klap het scherm dan voorzichtig omhoog vanaf de kant waar de thuisknop zit, waarbij je de bovenkant van de telefoon als een scharnier gebruikt. Open de telefoon totdat het scherm ongeveer een hoek van 90º beschrijft en laat deze dan tegen een object leunen zodat deze blijft staan terwijl je verder werkt aan de telefoon. Plaats eventueel een elastiek om het scherm en het object heen, zodat deze blijft staan terwijl je eraan werkt. Dit voorkomt ook dat er onnodige druk op de schermkabels komt te staan.
    • Als je de connector eenmaal los hebt gemaakt, klap het scherm dan voorzichtig omhoog vanaf de kant waar de thuisknop zit, waarbij je de bovenkant van de telefoon als een scharnier gebruikt.

    • Open de telefoon totdat het scherm ongeveer een hoek van 90º beschrijft en laat deze dan tegen een object leunen zodat deze blijft staan terwijl je verder werkt aan de telefoon.

    • Plaats eventueel een elastiek om het scherm en het object heen, zodat deze blijft staan terwijl je eraan werkt. Dit voorkomt ook dat er onnodige druk op de schermkabels komt te staan.

    • Eventueel kun je ook een niet-geopend blikje drinken gebruiken om het scherm omhoog te houden.

  14. Verwijder de twee 1.6 mm lange Phillips #000 schroeven die het metalen plaatje over de batterijaansluiting aan het logic board bevestigen.
    • Verwijder de twee 1.6 mm lange Phillips #000 schroeven die het metalen plaatje over de batterijaansluiting aan het logic board bevestigen.

  15. Verwijder het metalen plaatje over de batterijaansluiting uit de iPhone.
    • Verwijder het metalen plaatje over de batterijaansluiting uit de iPhone.

  16. Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board op voorzichtige wijze omhoog te duwen. Wees hierbij voorzichtig en zorg ervoor dat je enkel de batterijaansluiting zelf en niet het contact op het logic board omhoogwrikt. Als het het contact of het logic board zelf loswrikt, kun je deze en andere onderdelen permanent beschadigen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de batterijaansluiting uit het contact op het logic board op voorzichtige wijze omhoog te duwen.

    • Wees hierbij voorzichtig en zorg ervoor dat je enkel de batterijaansluiting zelf en niet het contact op het logic board omhoogwrikt. Als het het contact of het logic board zelf loswrikt, kun je deze en andere onderdelen permanent beschadigen.

  17. Verwijder de volgende schroeven om de beschermingsplaat los te maken van de behuizing:
    • Verwijder de volgende schroeven om de beschermingsplaat los te maken van de behuizing:

    • Eén 1.7 mm lange Phillips #000 schroef

    • Eén 1.2 mm lange Phillips #000 schroef

    • Eén 1.3 mm lange Phillips #000 schroef

    • Nog één 1.7 mm lange Phillips #000 schroef

    • Deze 1.7 mm schroef wordt niet aangetrokken door een magnetische schroevendraaier. Let op dat je hem niet verliest.

    • Het is erg belangrijk om in deze stap de schroeven goed apart te houden. Als je per ongeluk een 1.7 of 1.3 mm lange schroef in het gaatje rechtsonder gebruikt, kan dat zorgen voor ernstige schade aan je moederbord. Daardoor kan je iPhone misschien niet meer opstarten.

    • Wees voorzichtig dat je de schroeven niet te hard aandraait. Als ze niet makkelijk passen terwijl je ze vastzet, zou het kunnen dat ze de verkeerde maat hebben. Forceer ze niet.

  18. Verwijder het metalen plaatje over de kabel van de voorste paneelmodule van het logic board.
    • Verwijder het metalen plaatje over de kabel van de voorste paneelmodule van het logic board.

  19. Gebruik een spudger of je nagel om de naar voren gerichte camera- en sensorkabel los te koppelen. Gebruik een spudger of je nagel om de naar voren gerichte camera- en sensorkabel los te koppelen.
    • Gebruik een spudger of je nagel om de naar voren gerichte camera- en sensorkabel los te koppelen.

  20. Zorg dat de batterij los is gekoppeld voordat je de kabel in deze stap loskoppelt of weer aansluit. Koppel de kabel van de aansluiting van het LCD-scherm los.
    • Zorg dat de batterij los is gekoppeld voordat je de kabel in deze stap loskoppelt of weer aansluit.

    • Koppel de kabel van de aansluiting van het LCD-scherm los.

    • Bij het in elkaar zetten kan de LCD-kabel losschieten van de connector. Dat kan zorgen voor een scherm met witte lijnen of een compleet zwart scherm. In dat geval maak je de kabel opnieuw goed vast en doe je een 'powercycle'. De beste manier om dat te doen is door de batterij los te maken en weer aan te sluiten.

  21. Koppel tot slot de aansluiting van de digitizerkabel los. Koppel tot slot de aansluiting van de digitizerkabel los.
    • Koppel tot slot de aansluiting van de digitizerkabel los.

  22. Verwijder de voorste paneelmodule uit de achterste behuizing.
    • Verwijder de voorste paneelmodule uit de achterste behuizing.

  23. Steek de punt van je spudger tussen de batterij en hoofdtelefoonaansluiting om de plakstrip onder de batterij te ontvouwen. Belangrijk: verwarm de onderkant van de iPhone-behuizing met behulp van een iOpener of een ander soort verwarmingsmiddel om de kleefstrips onder de batterij te verzachten en deze wat flexibeler te maken. Anders kan het zijn dat deze breken als je eraan trekt. Belangrijk: verwarm de onderkant van de iPhone-behuizing met behulp van een iOpener of een ander soort verwarmingsmiddel om de kleefstrips onder de batterij te verzachten en deze wat flexibeler te maken. Anders kan het zijn dat deze breken als je eraan trekt.
    • Steek de punt van je spudger tussen de batterij en hoofdtelefoonaansluiting om de plakstrip onder de batterij te ontvouwen.

    • Belangrijk: verwarm de onderkant van de iPhone-behuizing met behulp van een iOpener of een ander soort verwarmingsmiddel om de kleefstrips onder de batterij te verzachten en deze wat flexibeler te maken. Anders kan het zijn dat deze breken als je eraan trekt.

  24. Trek met een pincet de plakstrip van de batterij omhoog, tot je ziet waar hij in twee delen splitst. Knip de zwarte sticker door met een schaar tot aan de witte lipjes, zodat ze splitsen. Knip de zwarte sticker door met een schaar tot aan de witte lipjes, zodat ze splitsen.
    • Trek met een pincet de plakstrip van de batterij omhoog, tot je ziet waar hij in twee delen splitst.

    • Knip de zwarte sticker door met een schaar tot aan de witte lipjes, zodat ze splitsen.

  25. Probeer de plakstrip plat en zonder vouwen te houden gedurende deze procedure; gevouwen strips zullen aan zichzelf blijven plakken en afbreken in plaats van er in een ruk uitkomen. Trek een van de plakstrips weg van de batterij, in de richting van de onderkant van de iPhone. Trek het witte deel van de strip als dat mogelijk is, aangezien het zwarte deel los kan komen. Trek gelijkmatig met een constante, stevige kracht. Voor de beste resultaten trek je de strip in een hoek van 60º of minder.
    • Probeer de plakstrip plat en zonder vouwen te houden gedurende deze procedure; gevouwen strips zullen aan zichzelf blijven plakken en afbreken in plaats van er in een ruk uitkomen.

    • Trek een van de plakstrips weg van de batterij, in de richting van de onderkant van de iPhone. Trek het witte deel van de strip als dat mogelijk is, aangezien het zwarte deel los kan komen.

    • Trek gelijkmatig met een constante, stevige kracht. Voor de beste resultaten trek je de strip in een hoek van 60º of minder.

    • Wees voorzichtig bij het trekken en zorg dat de strips niet breken doordat ze langs een ander onderdeel schuren.

    • De strip zal vele malen langer worden dan de originele lengte. Blijf trekken en probeer de strip steeds opnieuw en dichter bij de batterij weer vast te pakken, totdat de gehele strip loskomt.

  26. Herhaal dit bij de tweede strip. Als je beide strips met succes hebt weten te verwijderen, kun je de volgende twee stappen overslaan.
    • Herhaal dit bij de tweede strip.

    • Als je beide strips met succes hebt weten te verwijderen, kun je de volgende twee stappen overslaan.

    • Als een van de plakstrips onder de batterij afbreekt en niet meer kan worden vastgepakt, probeer dan de overgebleven plakstrip nog te verwijderen en ga vervolgens verder met de volgende stap.

  27. Als één of meerdere plakstrips breken en de batterij blijft tegen de achterste behuizing geplakt, gebruik dan een iOpener of een föhn om de achterste behuizing net achter de batterij te verhitten.
    • Als één of meerdere plakstrips breken en de batterij blijft tegen de achterste behuizing geplakt, gebruik dan een iOpener of een föhn om de achterste behuizing net achter de batterij te verhitten.

    • Als alternatief kun je ook een spuit gebruik om wat hooggeconcentreerde isopropyl alcohol (90% of hoger) onder de hoeken van de batterij toe te dienen.

    • Na een aantal minuten zal de alcohol de lijm substantieel hebben verzacht, wat het makkelijker zou moeten maken om de batterij te verwijderen.

  28. Draai de iPhone weer om en stop een plastic kaart tussen de batterij (aan de buitenzijde van de telefoon) en de achterste behuizing.
    • Draai de iPhone weer om en stop een plastic kaart tussen de batterij (aan de buitenzijde van de telefoon) en de achterste behuizing.

    • Wrik niet tegen de printplaat aan, anders riskeer je de telefoon te beschadigen.

    • Voorkom dat je in de linkerbovenhoek, in de buurt van de volumeknoppen, wrikt, aangezien je daar het risico loop om de lintkabel van de volumeknoppen te beschadigen.

    • Hou de kaart zo plat mogelijk om te vermijden dat je de batterij verbuigt (wat kan leiden tot beschadigingen en het vrijkomen van gevaarlijke chemicaliën). Gebruik ook geen scherpe tools om onder de batterij te wrikken.

    • Duw de plastic kaart verder door om het plaksel achter de batterij te doorbreken.

    • Je kan eventueel een stukje flosdraad (tanden) gebruiken om tussen de batterij en het plaksel in te werken. Als flosdraad te zwak is kan je een gitaarsnaar overwegen, zoals een 0.009 E snaar uit een 12-snaren set.

    • Werk je draad onder de bovenste batterijhoeken, breng de eindjes samen, wikkel de eindjes om een gevouwen doek, en trek gelijkmatig.

  29. Trek de batterij uit de achterste behuizing. Als je vervangende batterij in een plasticen beschermhoes werd geleverd, kun je deze nu verwijderen voordat je de batterij installeert door deze weg te trekken van de lintkabel. Als je nieuwe batterij nog geen vervangende kleefstrips bevat, kun je deze handleiding gebruiken om deze kleefstrips te vervangen.
    • Trek de batterij uit de achterste behuizing.

    • Als je vervangende batterij in een plasticen beschermhoes werd geleverd, kun je deze nu verwijderen voordat je de batterij installeert door deze weg te trekken van de lintkabel.

    • Als je nieuwe batterij nog geen vervangende kleefstrips bevat, kun je deze handleiding gebruiken om deze kleefstrips te vervangen.

    • Voer, na het weer in elkaar zetten van je telefoon, een harde reset uit. Dit voorkomt een aantal problemen en kan mogelijke probleemoplossing vergemakkelijken.

Conclusie

Ging je reparatie niet zoals gepland? Check dan onze Antwoordencommunity voor hulp bij het oplossen van je problemen.

100%

Begin met vertalen ›

Sam Goldheart

Lid sinds: 18-10-12

411.164 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

124 Leden

Trank you vor the tutorial. Everything went good until the re-assembling. I can’t connect the battery to the battery connector anymore. Is it possible that i broke it? It was very easy to disconnect…

Nico - Antwoord

Ok I found it out. I tried to to connect the old battery and it fit it with the first try. I compared both and in the new battery some small plastic parts were missing

Nico - Antwoord

Hi Nico! It sounds like you may have gotten the wrong battery? The SE has a battery different from both the iPhone 5s and the iPhone 5.

Sam Goldheart -

Hi, do you have to remove the screen?

jason.villada08 - Antwoord

Yes, you do have to remove the screen.

Sleetui -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 453

Afgelopen 7 dagen: 2,995

Afgelopen 30 dagen: 12,655

Altijd: 485,833