Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Breng je iPhone 5 weer tot leven met een nieuwe batterij. Neem, als je batterij gezwollen is, de juiste voorzorgsmaatregelen.

Deze handleiding toont je hoe je de voorste paneel module losmaakt; wat voorkomt dat je je schermkabels beschadigt. Als je je comfortabel genoeg voelt om het scherm voorzichtig vast te houden terwijl je de batterij uit de telefoon haalt, kun je de stappen 13-16, voor het verwijderen van het scherm, overslaan en verdergaan met de stappen voor het verwijderen van de batterij.

Zorg dat je, voor de optimale performance van je batterij, je batterij kalibreert: Laad deze op tot 100% en laat 'm nog minstens twee uur langer laden. Gebruik je iPhone dan totdat deze uitvalt vanwege een lege batterij. Laad 'm tot slot nog een keer ononderbroken op tot 100%.

Je kunt deze handleiding ook gebruiken om het plaatje over de batterijaansluiting te vervangen.

Video overzicht

  1. Als je scherm ernstig gebroken is, voorkom dan verdere schade en letsel door je scherm met plakband af te plakken. Zet daarvoor overlappende stukken tape over het scherm van je telefoon, tot je de hele oppervlakte hebt bedekt. Dat zorgt ervoor dat scherfjes blijven zitten en je scherm heel blijft tijdens het loswrikken.
    • Als je scherm ernstig gebroken is, voorkom dan verdere schade en letsel door je scherm met plakband af te plakken.

    • Zet daarvoor overlappende stukken tape over het scherm van je telefoon, tot je de hele oppervlakte hebt bedekt.

    • Dat zorgt ervoor dat scherfjes blijven zitten en je scherm heel blijft tijdens het loswrikken.

    • Draag een beschermende bril, zodat je geen scherfjes in je ogen krijgt.

  2. Ontlaad je batterij, voordat je verdergaat, tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als je deze per ongeluk doorboort.
    • Ontlaad je batterij, voordat je verdergaat, tot onder de 25%. Een geladen lithium-ion batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als je deze per ongeluk doorboort.

    • Schakel je iPhone uit voordat je begint met de demontage.

    • Verwijder de twee 3.6 mm lange Pentalobe schroeven aan beide zijden van de Lightning-aansluiting.

  3. In de volgende stappen zul je het scherm uit de telefoon halen. Het scherm bestaat uit een glazen scherm en een plasticen frame met metalen klemmen. Ongeacht welke tool je gebruikt moet je ervoor zorgen dat je het gehele scherm uit de telefoon tilt. Als het glas zich scheidt van het plastic, zoals je kunt zien op de eerste foto, schuif je een plasticen openingstool tussen het plasticen frame en de metalen behuizing van de telefoon om de metalen klemmen los te krijgen uit de behuizing.
    • In de volgende stappen zul je het scherm uit de telefoon halen. Het scherm bestaat uit een glazen scherm en een plasticen frame met metalen klemmen.

    • Ongeacht welke tool je gebruikt moet je ervoor zorgen dat je het gehele scherm uit de telefoon tilt.

    • Als het glas zich scheidt van het plastic, zoals je kunt zien op de eerste foto, schuif je een plasticen openingstool tussen het plasticen frame en de metalen behuizing van de telefoon om de metalen klemmen los te krijgen uit de behuizing.

    • Als je je telefoon weer in elkaar zet met een schermframe dat gescheiden is van het glas, kan het handig zijn om een dunne strip lijm tussen het frame en het glas aan te brengen om de telefoon dicht te houden.

    • De volgende twee stappen gaan over het gebruik van de iSlack, een geweldig stuk gereedschap dat we aanraden aan iedereen die vaker een iPhone wil openen. Als je geen gebruik maakt van de iSlack, ga dan verder met stap 6.

    • Sluit het handvat van de iSlack, waardoor de zuignappen uit elkaar komen.

    • Plaats de onderkant van je iPhone in de iSlack, zo dat de onderkant tegen de dieptemeter aankomt.

    • De bovenste zuignap zou nét boven de thuisknop moeten zitten.

    • Open de handvatten weer om de kaken van de iSclack te sluiten. Positioneer de zuignappen op de juiste wijze en druk ze vervolgens stevig op de voor- en achterkant van de iPhone.

  4. Houd je iPhone stevig vast terwijl je de handvatten van de iSlack sluit, zodat de zuignappen uit elkaar worden getrokken. Het voorste paneel komt dan los van de achterste behuizing. De iSlack is zó ontworpen dat het scherm wel loskomt, maar niet zo ver dat het kabels kan scheuren.
    • Houd je iPhone stevig vast terwijl je de handvatten van de iSlack sluit, zodat de zuignappen uit elkaar worden getrokken. Het voorste paneel komt dan los van de achterste behuizing.

    • De iSlack is zó ontworpen dat het scherm wel loskomt, maar niet zo ver dat het kabels kan scheuren.

    • Verwijder de zuignappen voorzichtig van je iPhone en leg de iSlack aan de kant.

    • Sla de volgende drie stappen over en ga verder bij stap 9.

  5. Druk een kleine zuignap net boven de thuisknop op het scherm van je iPhone.
    • Druk een kleine zuignap net boven de thuisknop op het scherm van je iPhone.

    • Zorg ervoor dat de zuignap helemaal op het scherm aansluit voor een dichte verbinding.

    • Als je een iPhone openmaakt waarvan het scherm is gebroken, zorg dan voor een nette laag tape op het scherm, zonder luchtbelletjes. Op die manier voorkom je dat het glas verder versplintert en heeft de zuignap voldoende oppervlakte om krachtig vast te kunnen zuigen.

  6. Zorg ervoor dat de zuignap stevig op het scherm vastzit.
    • Zorg ervoor dat de zuignap stevig op het scherm vastzit.

    • Houd de iPhone met één hand naar beneden terwijl je trekt aan de zuignap, tot het scherm een beetje loskomt van de behuizing.

    • Neem je tijd en oefen een constante, flinke kracht uit. Het scherm zit een stuk steviger dan bij de meeste andere apparaten.

    • Gebruik een plastic openingsgereedschap om het scherm verder los te werken van de behuizing, terwijl je kracht blijft houden op de zuignap.

    • Het scherm wordt vastgehouden door verschillende klemmen in de behuizing, dus je zult een combinatie van je gereedschap, handen en zuignap moeten gebruiken om het scherm los te maken van de behuizing.

  7. Ga verder met het omhoogwrikken van het voorste paneel langs beide zijkanten. Zorg hierbij dat je de klemmen aan de rechter- en linkerzijde losmaakt.
    • Ga verder met het omhoogwrikken van het voorste paneel langs beide zijkanten. Zorg hierbij dat je de klemmen aan de rechter- en linkerzijde losmaakt.

  8. Verwijder niet direct het hele scherm van de behuizing: er zitten nog verschillende lintkabels vast aan de bovenkant van het scherm! Als de klemmen aan de onder- en zijkanten van het voorste paneel eenmaal zijn losgemaakt, kun je de onderkant van de module wegtrekken van de achterste behuizing. Til het scherm voorzichtig op tot een hoek van niet meer dan 90 graden en laat het vervolgens tegen een object aanleunen terwijl je verder werkt aan de telefoon.
    • Verwijder niet direct het hele scherm van de behuizing: er zitten nog verschillende lintkabels vast aan de bovenkant van het scherm!

    • Als de klemmen aan de onder- en zijkanten van het voorste paneel eenmaal zijn losgemaakt, kun je de onderkant van de module wegtrekken van de achterste behuizing.

    • Til het scherm voorzichtig op tot een hoek van niet meer dan 90 graden en laat het vervolgens tegen een object aanleunen terwijl je verder werkt aan de telefoon.

    • Plaats eventueel een elastiek om het scherm en het object om ervoor te zorgen dat het scherm stevig blijft staan. Dit kan ook voorkomen dat er plotseling onnodige druk op de schermkabels komt te staan.

  9. Verwijder de volgende twee schroeven die het metalen plaatje over de batterijaansluiting aan het logic board bevestigen:
    • Verwijder de volgende twee schroeven die het metalen plaatje over de batterijaansluiting aan het logic board bevestigen:

    • Eén 1.8 mm lange Phillips schroef

    • Eén 1.6 mm lange Phillips schroef

  10. Verwijder het metalen plaatje over de batterijaansluiting uit de iPhone.
    • Verwijder het metalen plaatje over de batterijaansluiting uit de iPhone.

  11. Gebruik een plasticen openingstool om de batterijaansluiting op voorzichtige wijze uit het contact op het logic board omhoog te duwen.
    • Gebruik een plasticen openingstool om de batterijaansluiting op voorzichtige wijze uit het contact op het logic board omhoog te duwen.

    • Wees hierbij voorzichtig en zorg dat je de onderdelen rondom het contact niet beschadigt of loswrikt.

    • Wees tevens voorzichtig bij het omhoogwrikken van de batterijaansluiting dat je niet het contact zelf omhoog wrikt. Als je dit wel doet, zul je het logic board, het contact of omliggende onderdelen beschadigen.

  12. Verwijder de volgende schroeven waarmee het metalen plaatje over de schermmodulekabel aan het logic board is bevestigd:
    • Verwijder de volgende schroeven waarmee het metalen plaatje over de schermmodulekabel aan het logic board is bevestigd:

    • Twee 1.2 mm lange Phillips schroeven

    • Eén 1.6 mm lange Phillips schroef

    • Deze schroef lijkt niet te worden aangetrokken door een magnetische schroevendraaier. Verlies hem niet tijdens het uitdraaien en zorg ervoor dat hij op de juiste plek terugkomt. Een magnetische schroef op die plek zorgt voor problemen met het kompas.

  13. Verwijder het plaatje over de schermkabel uit de behuizing door deze in de richting van de batterij te tillen en deze vervolgens los te halen. Let er, bij het weer installeren van dit onderdeel, op dat je de klemmen aan de linkerkant onder het logic board vastklemt en je het plaatje richting de buitenkant van de telefoon omlaag duwt.
    • Verwijder het plaatje over de schermkabel uit de behuizing door deze in de richting van de batterij te tillen en deze vervolgens los te halen.

    • Let er, bij het weer installeren van dit onderdeel, op dat je de klemmen aan de linkerkant onder het logic board vastklemt en je het plaatje richting de buitenkant van de telefoon omlaag duwt.

  14. Zorg dat de batterij losgekoppeld is voordat je de kabels in deze stap loskoppelt of weer aansluit. Gebruik een plasticen openingstool of je nagel om de volgende drie schermkabels los te koppelen: De naar voren gerichte camera- en sensorkabel
    • Zorg dat de batterij losgekoppeld is voordat je de kabels in deze stap loskoppelt of weer aansluit.

    • Gebruik een plasticen openingstool of je nagel om de volgende drie schermkabels los te koppelen:

    • De naar voren gerichte camera- en sensorkabel

    • LCD-kabel

    • Digitizerkabel

    • Tijdens het in elkaar zetten kan het gebeuren dat de LCD-kabel van de verbinding loskomt. Dit kan zorgen voor witte lijnen in je scherm of een compleet zwart scherm. Maak in dat geval de kabel opnieuw vast en haal de spanning even van de telefoon. Dat kan het beste door de batterij even los en weer vast te maken.

  15. Verwijder de voorste paneelmodule uit de achterste behuizing.
    • Verwijder de voorste paneelmodule uit de achterste behuizing.

  16. Gebruik de uitstekende, doorzichtige plastic treklip om de batterij los te trekken van de lijm die het aan de iPhone bevestigt.
    • Gebruik de uitstekende, doorzichtige plastic treklip om de batterij los te trekken van de lijm die het aan de iPhone bevestigt.

    • Als je moeite hebt met het loskrijgen van de batterij, kun je een iOpener of een föhn gebruiken om de achterste behuizing, via de achterkant, te verwarmen en zo de lijm te verzachten.

    • De plasticen treklip is fragiel en kan dus afscheuren. Als de treklip breekt voordat je de batterij los hebt gekregen, ga dan verder met de volgende stappen.

  17. Als de treklip afbreekt en de batterij in de behuizing vast blijft zitten, prepareer je een iOpener of gebruik je een föhn om de achterste behuizing, direct achter de batterij, te verwarmen.
    • Als de treklip afbreekt en de batterij in de behuizing vast blijft zitten, prepareer je een iOpener of gebruik je een föhn om de achterste behuizing, direct achter de batterij, te verwarmen.

    • Dit zal de lijm die de batterij op z'n plek houdt, verzachten, wat het makkelijker maakt om de batterij uit de behuizing los te krijgen.

  18. Gebruik het plastic gereedschap om de batterij op voorzichtige wijze los te wrikken, maar alleen aan de buitenkant van de telefoon. Wrikken op een andere plaats, zeker in de buurt van het logic board, kan het moederbord beschadigen. Als de batterij niet met gemak uit de behuizing loskomt, verwarm de iOpener dan opnieuw en leg deze nog een keer op de achterkant van de iPhone. Probeer het vervolgens nog een keer.
    • Gebruik het plastic gereedschap om de batterij op voorzichtige wijze los te wrikken, maar alleen aan de buitenkant van de telefoon. Wrikken op een andere plaats, zeker in de buurt van het logic board, kan het moederbord beschadigen.

    • Als de batterij niet met gemak uit de behuizing loskomt, verwarm de iOpener dan opnieuw en leg deze nog een keer op de achterkant van de iPhone. Probeer het vervolgens nog een keer.

    • Wrik de batterij altijd voorzichtig omhoog en voorkom dat je de batterij op welke manier dan ook vervormt. Een gebogen of beschadigde batterij kan brand veroorzaken.

    • Wrik niet onder het bovenste gedeelte van de batterij, aangezien je in dat geval het risico loopt om de kabels van de volumeknoppen te beschadigen.

  19. Verwijder de batterij.
    • Verwijder de batterij.

    • Als je vervangende batterij is geleverd in een plasticen beschermlaag, verwijder deze dan voor de installatie door deze weg te trekken van de lintkabel.

    • Let er bij het in elkaar zetten op dat de (nieuwe) batterij stevig en volledig in de behuizing zit. Dit voorkomt dat componenten beschadigen bij het installeren van het scherm.

    • Voer, na het weer in elkaar zetten van je telefoon, een "harde reset" uit. Dit kan een aantal problemen voorkomen en mogelijke probleemoplossing vergemakkelijken.

Conclusie

92%

Begin met vertalen ›

Bijgevoegde documenten

Andrew Optimus Goldheart

Lid sinds: 17-10-09

458.308 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

129 Leden

361 Opmerkingen

When I finished installing the battery, I put everything back together the way it should be but I have two small problems.

Problem 1: The top of the screen doesn't sit the way it did before I opened it. It sticks out more at the top than the bottom. I'm not talking much, maybe fractions of a MM extra?

Problem 2: The screen isn't as responsive as before. When I'm typing, it sort of lags and then it catches up really fast, sort of like when they phone is "busy" and then it catches up with what you're typing. However, it's not only during typing but scrolling and when tapping the screen. It is generally overall less responsive.

Any ideas?

jnflego - Antwoord

If others have this problem like I did too when first changing the batter. Here's the answer not in the steps in the guide:

When reassembling the case after replacing the battery and closing the case you have to do the following. The top of the screen (where the cables to the LCD screen are connected) has to be slid in first, before settling in the rest of the case, so that there is no "bumb" on the top of the case. If you don't slide in the case correctly, you will get screen artefacts (after effects, ghosting) when pressing the screen in normal use. You'll notice this immediately and should notice it by the frame not being even on the top.

Fix: Just reopen the screen top, slide the screen frame top first in place, then close the rest of the case and test. Should be ok.

jaakkohyry -

he cambiado la bateria tal y como lo describen pero cuando pongo la nueva bateria no enciende pongo a cargarlo y me sale la manzanita en la pantalla y se apaga asi pasa vario tiempo encendiendose y apgandose solo paraece la manzanita no se que pueda ser

Mario - Antwoord

Super easy! I am not used to repair things on the regular but this was a breeze. The video was the perfect companion. Hardest part was removing the screen, then reapplying the cover for the three connections towards the top of the phone. The piece didnt seem to sit right, but jiggling it around a little helped and worked like a charm!

therise03 - Antwoord

While trying to gingerly open a gap with the suction cup, my entire display assembly released all at once and flew up. I think I must have damaged a trace on the flex connector going to the backlight, since I now have hot spots along the top of the display and it seems half of the what-seem-to-be 8 LEDs are dead. Brightness at full is noticeably lower than a friend's iPhone 5.

alexwhittemore - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 92

Afgelopen 7 dagen: 574

Afgelopen 30 dagen: 2,534

Altijd: 2,512,956