Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een gebarsten of kapot scherm in je Samsung Galaxy S9 Plus te vervangen.

Ontlaad de batterij, voordat je begint met het uit elkaar halen van je telefoon, tot onder de 25%. Je batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als het per ongeluk wordt doorboord, maar de kans dat dat gebeurt is veel kleiner als de batterij ontladen is.

Note: deze handleiding toont hoe je het scherm vervangt terwijl je het originele frame, het moederbord en de batterij laat zitten. Sommige vervangende schermen komen echter in een vooraf geïnstalleerd frame (a.k.a. chassis), wat een andere procedure vereist - namelijk het transplanteren van interne onderdelen en het installeren van een nieuwe batterij. Zorg ervoor dat je het goede vervangende onderdeel hebt voordat je aan deze handleiding begint.

Deze handleiding bevat ook instructies voor het verwijderen van de glazen achterkant; hiervoor zul je ook vervangende lijm of kleefstrips nodig hebben om de achterkant weer terug aan de telefoon te bevestigen. Als je vervangende scherm niet met kleefstrips komt, kun je ook sterke dubbelzijdige tape gebruiken, zoals Tesa 61395 om deze te bevestigen.

Het openen van de Samsung Galaxy S9 zal de waterdichte sluiting van de telefoon aantasten. Als je deze niet vervangt, zal je telefoon gewoon functioneren, maar zal deze niet meer waterdicht zijn.

Als het frame beschadigd of gebogen is, is het belangrijk dat je het ook vervangt. Anders kan het zijn dat het scherm niet correct past en dus kapot gaat vanwege de ongelijke druk die erop komt te staan.

Her proces waarbij je het scherm van het frame los haalt, sloopt normaal gezien het scherm, dus volg deze handleiding niet als je niet van plan bent het scherm te vervangen.

  1. Zet je telefoon uit.
    • Zet je telefoon uit.

    • Gebruik een iOpener om de lijm onder de glazen achterkant te verzachten. Leg deze op de telefoon gedurende twee minuten. Het kan zijn dat je deze stap een aantal keer moet herhalen gedurende het proces.

    • Het kleefmiddel in de Samsung Galaxy S9 Plus is erg sterk. Als je geen iOpener hebt, kun je ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken om het toestel te openen. Wees voorzichtig dat je de telefoon niet oververhit - het AMOLED-scherm en de interne batterij zijn beide zeer vatbaar voor schade vanwege oververhitting.

  2. In de komende stappen ga je de kleefstrips doorsnijden die de achterkant aan de telefoon bevestigen.
    • In de komende stappen ga je de kleefstrips doorsnijden die de achterkant aan de telefoon bevestigen.

    • Op de foto kun je zien hoe de kleefstrips aan de binnenkant van de achterkant zijn bevestigd.

    • Je gaat de strips doorsnijden op de plaatsen die je op de foto kunt zien:

    • Dikke laag aan kleefmiddel

    • Dunne laag aan kleefmiddel

    • Voorkom dat je snijdt of wrikt in dit gebied om zo de flexbkabel van de vingerafdruksensor te beschermen.

  3. Als de glazen achterkant van de telefoon gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet blijft plakken. Probeer het er dan uit te tillen met behulp van sterke tape of lijm de zuignap vast met secondelijm om het eruit te halen. Druk een zuignap op de glazen achterkant.
    • Als de glazen achterkant van de telefoon gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet blijft plakken. Probeer het er dan uit te tillen met behulp van sterke tape of lijm de zuignap vast met secondelijm om het eruit te halen.

    • Druk een zuignap op de glazen achterkant.

    • Til de onderkant van de glazen achterkant omhoog met behulp van de zuignap, zodat er een kleine ruimte vrijkomt tussen de achterkant en het frame van de telefoon.

    • Het kan zijn dat dit wat kracht vergt, maar onthoud dat je maar een heel kleine opening hoeft te creëren met de zuignap om je openingsplectrum erin te kunnen steken. Als het niet lukt, kun je meer warmte toepassen om de lijm te verzachten. De lijm koelt snel weer af dus het kan zijn dat je dit proces een aantal keer moet herhalen.

    • Steek een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening en schuif deze naar de rechter onderhoek.

  4. Steek een tweede openingsplectrum en schuif deze naar de linker onderhoek. Steek een derde openingsplectrum in de opening aan de onderkant van de telefoon. Deze plectrum blijft gedurende het gehele proces zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer aan de telefoon hecht.
    • Steek een tweede openingsplectrum en schuif deze naar de linker onderhoek.

    • Steek een derde openingsplectrum in de opening aan de onderkant van de telefoon. Deze plectrum blijft gedurende het gehele proces zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer aan de telefoon hecht.

  5. Schuif de punt van een openingsplectrum vanaf de linker onderhoek langs de linkerzijkant van de S9 Plus. Laat je plectrum halverwege de zijkant zitten nadat je de lijm ermee hebt doorgesneden.
    • Schuif de punt van een openingsplectrum vanaf de linker onderhoek langs de linkerzijkant van de S9 Plus.

    • Laat je plectrum halverwege de zijkant zitten nadat je de lijm ermee hebt doorgesneden.

    • Schuif je openingsplectrum van de rechter onderhoek omhoog tot halverwege de zijkant van het frame en laat ook deze zitten.

  6. Steek een vierde openingsplectrum in de opening aan de rechterkant van het frame en schuif deze naar de rechter bovenhoek. Steek een vijfde openingsplectrum langs de linkerzijde van de telefoon omhoog richting de linker bovenhoek.
    • Steek een vierde openingsplectrum in de opening aan de rechterkant van het frame en schuif deze naar de rechter bovenhoek.

    • Steek een vijfde openingsplectrum langs de linkerzijde van de telefoon omhoog richting de linker bovenhoek.

    • Gebruik je openingsplectrum om de overgebleven lijm onder het bovenste deel van de glazen achterkant door te snijden.

    • Open de telefoon nog niet helemaal. De flexkabel van de vingerafdruklezer is nog steeds verbonden aan het moederbord.

  7. Til voorzichtig de glazen achterkant omhoog aan de kant van de volumeknop. Gebruik de zijde van een spudger om de flexkabel van de vingerafdruksensor omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Til voorzichtig de glazen achterkant omhoog aan de kant van de volumeknop.

    • Gebruik de zijde van een spudger om de flexkabel van de vingerafdruksensor omhoog te duwen en los te koppelen.

  8. Verwijder de glazen achterkant.
    • Verwijder de glazen achterkant.

    • Volg, voor het weer in elkaar zetten van je telefoon, deze handleiding om de lijm te vervangen en de glazen achterkant weer terug te plaatsen.

    • Als je je glazen achterkant wil vervangen, volg je deze handleiding om de achterste cameramodule, inclusief de vingerafdruksensor, te verplaatsen.

  9. Nintendo Switch-kits

    A quick fix to get back in the game

    Shop Switch Kits

    Nintendo Switch-kits

    A quick fix to get back in the game

    Shop Switch Kits
  10. Verwijder de negen 4 mm Phillips #00 schroeven.
    • Verwijder de negen 4 mm Phillips #00 schroeven.

  11. Schuif een openingsplectrum onder de rechterzijde van het plasticen paneel dat de NFC-antenne en de oplaadspoel bevat. Kantel je openingsplectrum naar de zijkant om het plasticen paneel uit de plastic klemmen te tillen. Doe dit rondom het gehele plasticen paneel om deze zo uit de plastic klemmen te krijgen.
    • Schuif een openingsplectrum onder de rechterzijde van het plasticen paneel dat de NFC-antenne en de oplaadspoel bevat.

    • Kantel je openingsplectrum naar de zijkant om het plasticen paneel uit de plastic klemmen te tillen.

    • Doe dit rondom het gehele plasticen paneel om deze zo uit de plastic klemmen te krijgen.

  12. Verwijder het plasticen paneel die de NFC-antenne en de oplaadspoel bevat.
    • Verwijder het plasticen paneel die de NFC-antenne en de oplaadspoel bevat.

  13. Gebruik het platte eind van een spudger om de flexkabel van de batterij op te tillen en te ontkoppelen.
    • Gebruik het platte eind van een spudger om de flexkabel van de batterij op te tillen en te ontkoppelen.

  14. Verwijder de twee 4 mm Phillips #00 schroeven.
    • Verwijder de twee 4 mm Phillips #00 schroeven.

  15. Verwijder het plastic paneel van het moederbord.
    • Verwijder het plastic paneel van het moederbord.

  16. Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van het scherm te ontkoppelen. Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van het scherm te ontkoppelen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van het scherm te ontkoppelen.

  17. Prepareer een iOpener en gebruik deze op het scherm voor minstens twee minuten om de lijm eronder te verzachten.
    • Prepareer een iOpener en gebruik deze op het scherm voor minstens twee minuten om de lijm eronder te verzachten.

    • Het kan zijn dat je de iOpener meerdere malen moet verwarmen om de telefoon warm genoeg te maken. Volg de instructies van de iOpener om oververhitting te voorkomen.

    • Als je scherm gebarsten is, kun je tape over het scherm heen plakken om te voorkomen dat het scherm verder breekt en jezelf te behoeden voor glasscherven die in je vingers snijden.

    • Plak meerdere lagen tape over het scherm totdat deze volledig is beplakt.

    • Dit zorgt ervoor dat het scherm in een geheel los zal komen en biedt een structuur die het mogelijk maakt om je scherm eruit te liften.

    • Draag altijd oogbescherming om je ogen tijdens de reparatie te beschermen tegen mogelijk vrijkomend glas.

  18. Als het scherm warm aanvoelt, kun je de zuignap aan de bovenkant van het scherm plaatsen. Als je scherm gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet vast blijft zitten. Probeer in dat geval je scherm op te tillen met behulp van stevige tape of bevestig de zuignap met secondelijm en laat deze intrekken voordat je doorgaat.
    • Als het scherm warm aanvoelt, kun je de zuignap aan de bovenkant van het scherm plaatsen.

    • Als je scherm gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet vast blijft zitten. Probeer in dat geval je scherm op te tillen met behulp van stevige tape of bevestig de zuignap met secondelijm en laat deze intrekken voordat je doorgaat.

    • Schuif een openingsplectrum in de opening die je hebt gecreëerd en begin met het lossnijden van de lijm door je plectrum naar de linker bovenhoek te schuiven.

  19. Schuif nog een openingsplectrum in de opening en schuif deze naar de rechter bovenhoek van de telefoon. Schuif een derde openingsplectrum in de opening om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht tijdens het verwijderen van het scherm. Schuif een derde openingsplectrum in de opening om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht tijdens het verwijderen van het scherm.
    • Schuif nog een openingsplectrum in de opening en schuif deze naar de rechter bovenhoek van de telefoon.

    • Schuif een derde openingsplectrum in de opening om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan de telefoon hecht tijdens het verwijderen van het scherm.

  20. Schuif nu de meest rechtse plectrum naar beneden tot halverwege de zijkant van het frame om de lijm door te snijden. Als het doorsnijden van de lijm niet helemaal lukt, kun je de iOpener opnieuw verwarmen en op je telefoon leggen.
    • Schuif nu de meest rechtse plectrum naar beneden tot halverwege de zijkant van het frame om de lijm door te snijden.

    • Als het doorsnijden van de lijm niet helemaal lukt, kun je de iOpener opnieuw verwarmen en op je telefoon leggen.

    • Schuif nu de meest linkse plectrum naar beneden tot halverwege de zijkant van het frame en laat deze daar zitten.

  21. Schuif vervolgens een vierde openingsplectrum in de linkerzijde van het frame en schuif deze naar de linker onderhoek van de telefoon om daar de lijm door te snijden. Wees je ervan bewust dat de flexkabel van het scherm net onder het midden van de telefoon bij de aan-/uitknop zit en zorg dat je deze niet doorsnijdt.
    • Schuif vervolgens een vierde openingsplectrum in de linkerzijde van het frame en schuif deze naar de linker onderhoek van de telefoon om daar de lijm door te snijden.

    • Wees je ervan bewust dat de flexkabel van het scherm net onder het midden van de telefoon bij de aan-/uitknop zit en zorg dat je deze niet doorsnijdt.

  22. Schuif nu een vijfde openingsplectrum in de telefoon aan de rechterkant van de telefoon en schuif deze naar beneden. Schuif je plectrum om de rechter onderhoek heen en snijd de resterende lijm aan de onderkant van het scherm ook door. Schuif je plectrum om de rechter onderhoek heen en snijd de resterende lijm aan de onderkant van het scherm ook door.
    • Schuif nu een vijfde openingsplectrum in de telefoon aan de rechterkant van de telefoon en schuif deze naar beneden.

    • Schuif je plectrum om de rechter onderhoek heen en snijd de resterende lijm aan de onderkant van het scherm ook door.

  23. Als je alle lijm aan alle kanten hebt door weten te snijden kun je het scherm langzaam naar boven optillen en deze verwijderen. De schermkabel loopt door een gat in het middelste frame; dirigeer deze op voorzichtige wijze uit het frame zodat het scherm vrij komt en je deze kunt losmaken.
    • Als je alle lijm aan alle kanten hebt door weten te snijden kun je het scherm langzaam naar boven optillen en deze verwijderen.

    • De schermkabel loopt door een gat in het middelste frame; dirigeer deze op voorzichtige wijze uit het frame zodat het scherm vrij komt en je deze kunt losmaken.

    • Verwijder, voordat je het nieuwe scherm installeert, alle overgebleven lijmresten van het frame en maak de gelijmde gebieden schoon met wat isopropyl alcohol (>90%) en een stofvrij stuk doek.

    • Als het frame gebogen is, of als er enige lijm- of glasresten overblijven, zal het nieuwe scherm niet correct kunnen worden geplaatst en kun je het beschadigen. Vervang, indien nodig, ook het scherm.

Conclusie

Vergelijk je vervangende onderdeel met het originele onderdeel - het kan zijn dat je ook andere onderdelen mee over moet zetten of dat je de folie over de kleefstrips moet verwijderen van het nieuwe onderdeel voordat je deze kunt installeren.

De beste manier om je scherm te bevestigen is met behulp van een op maat uitgesneden stuk dubbelzijdige tape. Plak de tape op de achterkant van het scherm, dirigeer vervolgens de schermkabel door het frame. Plaats het scherm in de juiste positie en druk het op z'n plek.

Zet je telefoon aan en test, indien mogelijk, of je reparatie is geslaagd voordat je de nieuwe kleefstrips aanbrengt en je je telefoon weer afsluit.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Check dan ons Antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je problemen.

100%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

52.328 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

107 Leden

I need only 205 Minutes for changing…. 5 Minutes heat up to 60°C , then…

Kerker S - Antwoord

bonsoir

où puis-je trouver la coque arrière du s9 plus? puisque le mien est endomagé.

boubajinior@gmail.com

Boukary OUEDRAOGO - Antwoord

Bonjour,

voici le lien sur l’article en question : ++Galaxy S9+ Rear Glass Panel/Cover

et voici le lien sur le tutoriel pour l’échange : ++https://www.ifixit.com/Guide/Samsung+Gal...

Sandra Hiller -

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 10

Afgelopen 7 dagen: 522

Afgelopen 30 dagen: 2,300

Altijd: 30,678