Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Onderdelen & Gereedschap

Inleiding

Gebruik deze handleiding om de batterij in je Samsung Galaxy S9 Plus te vervangen.

Het openen van de Samsung Galaxy S9 Plus zal de waterdichte sluiting van de telefoon aantasten. Als je deze niet vervangt, zal je telefoon gewoon functioneren, maar zal deze niet meer waterdicht zijn.

Ontlaad de batterij, voordat je begint met het uit elkaar halen van je telefoon, tot onder de 25%. Verwarm je telefoon niet als je batterij gezwollen is. Gezwollen batterijen kunnen erg gevaarlijk zijn, dus zorg ervoor dat je oogbescherming draagt en voorzichtig bent of je toestel in dat geval naar een professional brengt als je niet zeker weet hoe je dit moet aanpakken.

Je zult vervangende kleefstrips nodig hebben om sommige onderdelen te bevestigen bij het weer in elkaar zetten van je toestel.

  1. Zet je telefoon uit.
    • Zet je telefoon uit.

    • Gebruik een iOpener om de lijm onder de glazen achterkant te verzachten. Leg deze op de telefoon gedurende twee minuten. Het kan zijn dat je deze stap een aantal keer moet herhalen gedurende het proces.

    • Het kleefmiddel in de Samsung Galaxy S9 Plus is erg sterk. Als je geen iOpener hebt, kun je ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken om het toestel te openen. Wees voorzichtig dat je de telefoon niet oververhit - het AMOLED-scherm en de interne batterij zijn beide zeer vatbaar voor schade vanwege oververhitting.

  2. In de komende stappen ga je de kleefstrips doorsnijden die de achterkant aan de telefoon bevestigen.
    • In de komende stappen ga je de kleefstrips doorsnijden die de achterkant aan de telefoon bevestigen.

    • Op de foto kun je zien hoe de kleefstrips aan de binnenkant van de achterkant zijn bevestigd.

    • Je gaat de strips doorsnijden op de plaatsen die je op de foto kunt zien:

    • Dikke laag aan kleefmiddel

    • Dunne laag aan kleefmiddel

    • Voorkom dat je snijdt of wrikt in dit gebied om zo de flexbkabel van de vingerafdruksensor te beschermen.

  3. Als de glazen achterkant van de telefoon gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet blijft plakken. Probeer het er dan uit te tillen met behulp van sterke tape of lijm de zuignap vast met secondelijm om het eruit te halen. Druk een zuignap op de glazen achterkant.
    • Als de glazen achterkant van de telefoon gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap niet blijft plakken. Probeer het er dan uit te tillen met behulp van sterke tape of lijm de zuignap vast met secondelijm om het eruit te halen.

    • Druk een zuignap op de glazen achterkant.

    • Til de onderkant van de glazen achterkant omhoog met behulp van de zuignap, zodat er een kleine ruimte vrijkomt tussen de achterkant en het frame van de telefoon.

    • Het kan zijn dat dit wat kracht vergt, maar onthoud dat je maar een heel kleine opening hoeft te creëren met de zuignap om je openingsplectrum erin te kunnen steken. Als het niet lukt, kun je meer warmte toepassen om de lijm te verzachten. De lijm koelt snel weer af dus het kan zijn dat je dit proces een aantal keer moet herhalen.

    • Steek een openingsplectrum in de zojuist gecreëerde opening en schuif deze naar de rechter onderhoek.

  4. Steek een tweede openingsplectrum en schuif deze naar de linker onderhoek. Steek een derde openingsplectrum in de opening aan de onderkant van de telefoon. Deze plectrum blijft gedurende het gehele proces zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer aan de telefoon hecht.
    • Steek een tweede openingsplectrum en schuif deze naar de linker onderhoek.

    • Steek een derde openingsplectrum in de opening aan de onderkant van de telefoon. Deze plectrum blijft gedurende het gehele proces zitten om te voorkomen dat de lijm zich weer aan de telefoon hecht.

  5. Schuif de punt van een openingsplectrum vanaf de linker onderhoek langs de linkerzijkant van de S9 Plus. Laat je plectrum halverwege de zijkant zitten nadat je de lijm ermee hebt doorgesneden.
    • Schuif de punt van een openingsplectrum vanaf de linker onderhoek langs de linkerzijkant van de S9 Plus.

    • Laat je plectrum halverwege de zijkant zitten nadat je de lijm ermee hebt doorgesneden.

    • Schuif je openingsplectrum van de rechter onderhoek omhoog tot halverwege de zijkant van het frame en laat ook deze zitten.

  6. Steek een vierde openingsplectrum in de opening aan de rechterkant van het frame en schuif deze naar de rechter bovenhoek. Steek een vijfde openingsplectrum langs de linkerzijde van de telefoon omhoog richting de linker bovenhoek.
    • Steek een vierde openingsplectrum in de opening aan de rechterkant van het frame en schuif deze naar de rechter bovenhoek.

    • Steek een vijfde openingsplectrum langs de linkerzijde van de telefoon omhoog richting de linker bovenhoek.

    • Gebruik je openingsplectrum om de overgebleven lijm onder het bovenste deel van de glazen achterkant door te snijden.

    • Open de telefoon nog niet helemaal. De flexkabel van de vingerafdruklezer is nog steeds verbonden aan het moederbord.

  7. Nintendo Switch-kits

    A quick fix to get back in the game

    Shop Switch Kits

    Nintendo Switch-kits

    A quick fix to get back in the game

    Shop Switch Kits
  8. Til voorzichtig de glazen achterkant omhoog aan de kant van de volumeknop. Gebruik de zijde van een spudger om de flexkabel van de vingerafdruksensor omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Til voorzichtig de glazen achterkant omhoog aan de kant van de volumeknop.

    • Gebruik de zijde van een spudger om de flexkabel van de vingerafdruksensor omhoog te duwen en los te koppelen.

  9. Verwijder de glazen achterkant.
    • Verwijder de glazen achterkant.

    • Volg, voor het weer in elkaar zetten van je telefoon, deze handleiding om de lijm te vervangen en de glazen achterkant weer terug te plaatsen.

    • Als je je glazen achterkant wil vervangen, volg je deze handleiding om de achterste cameramodule, inclusief de vingerafdruksensor, te verplaatsen.

  10. Verwijder de negen 4 mm Phillips #00 schroeven.
    • Verwijder de negen 4 mm Phillips #00 schroeven.

  11. Schuif een openingsplectrum onder de rechterzijde van het plasticen paneel dat de NFC-antenne en de oplaadspoel bevat. Kantel je openingsplectrum naar de zijkant om het plasticen paneel uit de plastic klemmen te tillen. Doe dit rondom het gehele plasticen paneel om deze zo uit de plastic klemmen te krijgen.
    • Schuif een openingsplectrum onder de rechterzijde van het plasticen paneel dat de NFC-antenne en de oplaadspoel bevat.

    • Kantel je openingsplectrum naar de zijkant om het plasticen paneel uit de plastic klemmen te tillen.

    • Doe dit rondom het gehele plasticen paneel om deze zo uit de plastic klemmen te krijgen.

  12. Verwijder het plasticen paneel die de NFC-antenne en de oplaadspoel bevat.
    • Verwijder het plasticen paneel die de NFC-antenne en de oplaadspoel bevat.

  13. Gebruik het platte eind van een spudger om de flexkabel van de batterij op te tillen en te ontkoppelen.
    • Gebruik het platte eind van een spudger om de flexkabel van de batterij op te tillen en te ontkoppelen.

  14. Gebruik een iOpener om de lijm onder de batterij te verzachten. Leg de iOpener minstens twee minuten op je telefoon. Gebruik in de stap daarna je spudger enkel in de rood gemarkeerde gebieden, waar de lijm van de batterij zit.
    • Gebruik een iOpener om de lijm onder de batterij te verzachten. Leg de iOpener minstens twee minuten op je telefoon.

    • Gebruik in de stap daarna je spudger enkel in de rood gemarkeerde gebieden, waar de lijm van de batterij zit.

    • Vermijd dit gebied. Er zit een gat in het frame direct onder de batterij en via dit gat kun je per ongeluk het scherm beschadigen.

  15. Mocht je moeite hebben met het loskrijgen van de batterij, dan kan het zijn dat de lijm nog niet zacht genoeg is. Je kunt in dat geval wat isopropyl alcohol onder iedere hoek van de batterij aanbrengen en dit een aantal minuten geven om in te trekken om zo de lijm te verzachten. Zorg ervoor dat je de batterij niet beschadigt of vervormt bij het verwijderproces. Zachte lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën loslaten, in brand vliegen, of zelfs exploderen wanneer ze worden beschadigd. Gebruik geen excessieve kracht en prik niet in de batterij met metalen tools.
    • Mocht je moeite hebben met het loskrijgen van de batterij, dan kan het zijn dat de lijm nog niet zacht genoeg is. Je kunt in dat geval wat isopropyl alcohol onder iedere hoek van de batterij aanbrengen en dit een aantal minuten geven om in te trekken om zo de lijm te verzachten.

    • Zorg ervoor dat je de batterij niet beschadigt of vervormt bij het verwijderproces. Zachte lithium-ion batterijen kunnen gevaarlijke chemicaliën loslaten, in brand vliegen, of zelfs exploderen wanneer ze worden beschadigd. Gebruik geen excessieve kracht en prik niet in de batterij met metalen tools.

    • Schuif het platte einde van een spudger onder de linker bovenhoek van de batterij, waar de flexkabel ook zit, en duw deze rustig omhoog.

    • Herhaal dit langs de gehele linkerzijde en maak zo, met de spudger, de lijm los die de batterij vasthoudt.

  16. Schuif de spudger nu onder de rechter bovenhoek van de batterij en duw deze kant omhoog.
    • Schuif de spudger nu onder de rechter bovenhoek van de batterij en duw deze kant omhoog.

  17. Verwijder de batterij.
    • Verwijder de batterij.

    • Hergebruik je gebruikte batterij niet nadat deze is ontkoppeld. Dit kan namelijk bijzonder gevaarlijk zijn. Vervang deze altijd door een nieuwe batterij.

    • Volg deze handleiding om een nieuwe batterij en nieuwe lijm te installeren.

Conclusie

Zet je telefoon, om te testen of je reparatie is geslaagd, aan voordat je de nieuwe kleefstrips installeert en je de telefoon sluit.

Kalibreer, voor een optimale performance, je nieuw geplaatste batterij: laad deze op tot 100% en blijf deze opladen voor minstens twee uur langer. Gebruik je telefoon vervolgens totdat de batterij volledig leeg is en je telefoon daarom uitvalt. Laad je telefoon, tot slot, weer helemaal op naar 100%.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Check dan ons Antwoordenforum voor hulp om je probleem op te lossen.

100%

Begin met vertalen ›

Dominik Schnabelrauch

Lid sinds: 23-11-16

52.273 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

107 Leden

Één commentaar

One of the best “do it yourself” instructions I’ve ever come accross! Very thorough!!

AK Sand - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 65

Afgelopen 7 dagen: 407

Afgelopen 30 dagen: 1,856

Altijd: 16,659