Ga door naar hoofdinhoud

Repareer je spullen

Recht op reparatie

Winkel

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een gebarsten of kapot scherm van je Samsung Galaxy M51 te vervangen.

Als het frame vervormd is, is het belangrijk dat je deze ook vervangt. Zo weet je zeker dat het nieuwe scherm zal passen en dat je deze niet direct beschadigt door de oneven druk van het verbogen frame.

Zorg dat je de batterij van je toestel, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% ontlaadt. De batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord, maar je verkleint het risico als je de batterij hebt ontladen.

Let op: deze handleiding laat je zien hoe je het scherm vervangt terwijl je het originele frame en het moederbord op hun plek laat zitten. Echter, sommige vervangende schermen worden in een vooraf geïnstalleerd frame (a.k.a. chassis) geleverd, wat dus een andere procedure vereist. Zorg daarom dat je het juiste vervangende onderdeel hebt voordat je met deze handleiding begint.

Je zult vervangende kleefstrips nodig hebben om sommige onderdelen in de telefoon te bevestigen bij het weer in elkaar zetten van het toestel.

  1. Steek een SIM-uitwerptool in het kleine gat op de SIM-kaarthouder aan de linkerkant van de telefoon. Druk deze stevig in het gat om de kaarthouder uit te werpen. Verwijder de SIM-kaarthouder.
    • Steek een SIM-uitwerptool in het kleine gat op de SIM-kaarthouder aan de linkerkant van de telefoon.

    • Druk deze stevig in het gat om de kaarthouder uit te werpen.

    • Verwijder de SIM-kaarthouder.

    • Zorg dat je je kaarten, bij het weer terugplaatsen van de houder, op de juiste wijze in de houder plaatst.

  2. Schakel je telefoon volledig uit voordat je met deze procedure begint.
    • Schakel je telefoon volledig uit voordat je met deze procedure begint.

    • Verwarm een iOpener en leg deze gedurende minstens twee minuten op de achterste behuizing.

    • Je kunt hiervoor ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken, maar wees hierbij voorzichtig dat je je toestel niet oververhit—het scherm en de batterij zijn vatbaar voor warmteschade.

  3. Druk een zuignap op de achterste behuizing, zo dicht mogelijk bij de USB-C poort. Til de onderkant van de achterste behuizing op met je zuignap, zodat je een kleine opening creëert tussen de achterste behuizing en het frame. Steek de punt van een openingsplectrum in de opening die je zojuist hebt weten te creëren.
    • Druk een zuignap op de achterste behuizing, zo dicht mogelijk bij de USB-C poort.

    • Til de onderkant van de achterste behuizing op met je zuignap, zodat je een kleine opening creëert tussen de achterste behuizing en het frame.

    • Steek de punt van een openingsplectrum in de opening die je zojuist hebt weten te creëren.

    • Schuif je plectrum richting de linker onderhoek en laat deze daar zitten.

  4. Steek een tweede plectrum in de telefoon en schuif deze van de linker onderhoek naar de rechter onderhoek en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt. Laat je plectrums zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een tweede plectrum in de telefoon en schuif deze van de linker onderhoek naar de rechter onderhoek en snijd onderweg alle lijm door die je tegenkomt.

    • Laat je plectrums zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  5. Steek een derde openingsplectrum onder de rechter onderhoek van de achterste behuizing. Als je moeite hebt met het inbrengen van je plectrums kun je meer warmte gebruiken om de lijm te verzachten. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je toestel oververhit.
    • Steek een derde openingsplectrum onder de rechter onderhoek van de achterste behuizing.

    • Als je moeite hebt met het inbrengen van je plectrums kun je meer warmte gebruiken om de lijm te verzachten. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je toestel oververhit.

    • Schuif je plectrum langs de rechterkant van de telefoon naar de rechter bovenhoek en snijd onderweg alle lijm door.

    • Laat je openingsplectrum in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  6. Steek een vierde openingsplectrum in je toestel, in de rechter bovenhoek. Schuif deze langs de bovenkant richting de linker bovenhoek om onderweg alle lijm door te kunnen snijden.
    • Steek een vierde openingsplectrum in je toestel, in de rechter bovenhoek.

    • Schuif deze langs de bovenkant richting de linker bovenhoek om onderweg alle lijm door te kunnen snijden.

    • Laat je plectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  7. Steek een vijfde plectrum in je toestel in de linker bovenhoek en schuif deze langs de linkerkant naar beneden om de laatste stukken lijm door te snijden. Steek een vijfde plectrum in je toestel in de linker bovenhoek en schuif deze langs de linkerkant naar beneden om de laatste stukken lijm door te snijden.
    • Steek een vijfde plectrum in je toestel in de linker bovenhoek en schuif deze langs de linkerkant naar beneden om de laatste stukken lijm door te snijden.

  8. Verwijder de achterste behuizing.
    • Verwijder de achterste behuizing.

  9. Gebruik de punt van je spudger om de vingerafdruksensor van het moederbord los te koppelen. Gebruik de punt van je spudger om de vingerafdruksensor van het moederbord los te koppelen.
    • Gebruik de punt van je spudger om de vingerafdruksensor van het moederbord los te koppelen.

  10. Verwijder de 15 4.0 mm lange Phillips #00 schroeven die het midframe bevestigen.
    • Verwijder de 15 4.0 mm lange Phillips #00 schroeven die het midframe bevestigen.

  11. Het midframe wordt op z'n plek gehouden door middel van plastic klemmen. Steek een openingsplectrum tussen het midframe en het scherm, naast de USB-C poort. Schuif je plectrum naar de rechter onderhoek om de plastic klemmen los te maken.
    • Het midframe wordt op z'n plek gehouden door middel van plastic klemmen.

    • Steek een openingsplectrum tussen het midframe en het scherm, naast de USB-C poort.

    • Schuif je plectrum naar de rechter onderhoek om de plastic klemmen los te maken.

  12. Schuif je openingsplectrum langs de rechterkant van het toestel omhoog om de plastic klemmen los te maken. Schuif je openingsplectrum langs de rechterkant van het toestel omhoog om de plastic klemmen los te maken. Schuif je openingsplectrum langs de rechterkant van het toestel omhoog om de plastic klemmen los te maken.
    • Schuif je openingsplectrum langs de rechterkant van het toestel omhoog om de plastic klemmen los te maken.

  13. Schuif je plectrum langs de bovenkant van het toestel om ook daar de plastic klemmen los te maken. Schuif je plectrum langs de bovenkant van het toestel om ook daar de plastic klemmen los te maken. Schuif je plectrum langs de bovenkant van het toestel om ook daar de plastic klemmen los te maken.
    • Schuif je plectrum langs de bovenkant van het toestel om ook daar de plastic klemmen los te maken.

  14. Schuif je plectrum langs de linkerkant om de plastic klemmen los te maken. Schuif je plectrum langs de linkerkant om de plastic klemmen los te maken. Schuif je plectrum langs de linkerkant om de plastic klemmen los te maken.
    • Schuif je plectrum langs de linkerkant om de plastic klemmen los te maken.

  15. Verwijder het midframe.
    • Verwijder het midframe.

  16. Gebruik het platte einde van je spudger om de batterij los te koppelen. Gebruik het platte einde van je spudger om de batterij los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van je spudger om de batterij los te koppelen.

  17. Gebruik het platte einde van een spudger om de schermkabel van het dochterbord los te koppelen. Gebruik het platte einde van een spudger om de schermkabel van het dochterbord los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de schermkabel van het dochterbord los te koppelen.

  18. Verwarm een iOpener en leg deze gedurende minstens twee minuten op het scherm om de lijm eronder te verzwakken.
    • Verwarm een iOpener en leg deze gedurende minstens twee minuten op het scherm om de lijm eronder te verzwakken.

    • De lijm is onder de buitenkant van het scherm geplaatst. Zorg dus dat je iOpener op alle kanten komt te liggen en herhaal dit proces zo vaak als nodig is.

  19. Druk een zuignap op de onderkant van het scherm. Als het scherm gebarsten is, kan de zuignap zich niet vastzuigen. Probeer het in dat geval met een stuk sterke tape of lijm je zuignap vast met secondelijm zodat deze vast blijft zitten. Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om een opening te creëren.
    • Druk een zuignap op de onderkant van het scherm.

    • Als het scherm gebarsten is, kan de zuignap zich niet vastzuigen. Probeer het in dat geval met een stuk sterke tape of lijm je zuignap vast met secondelijm zodat deze vast blijft zitten.

    • Trek de zuignap met een stevige, constante kracht omhoog om een opening te creëren.

    • Steek een derde openingsplectrum in de opening, tussen het scherm en het frame.

    • Schuif je plectrum naar de linker onderhoek en laat deze daar zitten.

  20. Steek een tweede plectrum in het toestel en schuif deze naar de rechter onderhoek. Snijd de lijm die je onderweg tegenkomt door. Laat je plectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een tweede plectrum in het toestel en schuif deze naar de rechter onderhoek. Snijd de lijm die je onderweg tegenkomt door.

  21. Steek een derde openingsplectrum in je toestel en schuif deze langs de rechterkant omhoog om de lijm door te snijden. Laat je openingsplectrum in de rechter bovenhoek zitten. Laat je openingsplectrum in de rechter bovenhoek zitten.
    • Steek een derde openingsplectrum in je toestel en schuif deze langs de rechterkant omhoog om de lijm door te snijden.

    • Laat je openingsplectrum in de rechter bovenhoek zitten.

  22. Het kan nodig zijn om je iOpener meerdere malen te verwarmen en op het scherm te leggen om de lijm voldoende te verzwakken. Volg de instructies van de iOpener op om te voorkomen dat je je telefoon oververhit. Steek een vierde openingsplectrum in je telefoon en schuif deze naar de linker bovenhoek om de lijm door te snijden. Laat je plectrum zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Het kan nodig zijn om je iOpener meerdere malen te verwarmen en op het scherm te leggen om de lijm voldoende te verzwakken. Volg de instructies van de iOpener op om te voorkomen dat je je telefoon oververhit.

    • Steek een vierde openingsplectrum in je telefoon en schuif deze naar de linker bovenhoek om de lijm door te snijden.

    • Laat je plectrum zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  23. Steek een vijfde plectrum in de telefoon en schuif deze langs de linkerkant om de lijm door te snijden. Steek een vijfde plectrum in de telefoon en schuif deze langs de linkerkant om de lijm door te snijden. Steek een vijfde plectrum in de telefoon en schuif deze langs de linkerkant om de lijm door te snijden.
    • Steek een vijfde plectrum in de telefoon en schuif deze langs de linkerkant om de lijm door te snijden.

  24. Begeleid de schermkabel door het frame. Begeleid de schermkabel door het frame. Begeleid de schermkabel door het frame.
    • Begeleid de schermkabel door het frame.

  25. Verwijder het scherm.
    • Verwijder het scherm.

Conclusie

Zet je toestel, indien mogelijk, aan en test je reparaties voordat je de nieuwe kleefstrips bevestigt en je je toestel definitief sluit.

Vergelijk je nieuwe onderdeel met het originele onderdeel—het kan nodig zijn om onderdelen naar je nieuwe onderdeel over te zetten of om de folie te verwijderen voordat je je nieuwe onderdeel bevestigt.

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Breng nieuwe kleefstrips aan waar nodig nadat je de relevante gebieden hebt schoongemaakt met wat isopropyl alcohol (>90%).

De beste manier om je nieuwe scherm te bevestigen is door middel van dubbelzijdige tape aan de achterkant van het scherm.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of stel je vraag op ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

100%

Begin met vertalen ›

Adriana Zwink

Lid sinds: 18-12-19

6.003 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

132 Leden

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 1

Afgelopen 7 dagen: 13

Afgelopen 30 dagen: 90

Altijd: 90