Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een gebarsten of kapot scherm van je Samsung Galaxy A70 te vervangen.

Zorg dat je het frame, als deze vervormd is, ook vervangt, zodat het nieuwe scherm niet komt te lijden onder oneven druk en daardoor weer kapot kan gaan.

Zorg teven dat je je batterij tot onder de 25% ontlaadt voordat je met deze procedure begint. De batterij kan namelijk in brand vliegen en/of exploderen als deze tijdens de reparatie doorboord wordt, maar het risico hierop wordt geminimaliseerd als je batterij ontladen is.

Let op: deze handleiding laat je zien hoe je het scherm vervangt terwijl je het originele frame en het moederbord op hun plek laat zitten. Sommige vervangende schermen worden echter in een vooraf geïnstalleerd frame (a.k.a. chassis) geleverd, wat een heel andere procedure vereist. Zorg dus dat je zeker weet dat je het goede onderdeel en de juiste handleiding hebt voordat je begint.

Je zult nieuwe kleefstrips nodig hebben om sommige onderdelen bij het weer in elkaar zetten van je toestel terug te kunnen plaatsen.

  1. Steek een SIM-uitwerptool, een SIM-uitwerpbitje of een rechtgebogen paperclip in het kleine gat in de SIM-kaarthouder, links van de telefoon. Druk je tool stevig in het gat om de SIM-kaarthouder uit te werpen en verwijder deze. Druk je tool stevig in het gat om de SIM-kaarthouder uit te werpen en verwijder deze.
    • Steek een SIM-uitwerptool, een SIM-uitwerpbitje of een rechtgebogen paperclip in het kleine gat in de SIM-kaarthouder, links van de telefoon.

    • Druk je tool stevig in het gat om de SIM-kaarthouder uit te werpen en verwijder deze.

  2. Schakel je Galaxy A70 uit.
    • Schakel je Galaxy A70 uit.

    • Verwarm een iOpener en leg deze gedurende minimaal twee minuten op de glazen achterkant om de lijm eronder te verwarmen en verzwakken. Het kan nodig zijn om deze stap een aantal keer te herhalen.

    • Je kunt hiervoor ook een föhn, warmtepistool of kookplaat gebruiken, maar wees bij het gebruik hiervan voorzichtig en voorkom dat je je toestel oververhit. Vooral het AMOLED-scherm en de batterij zijn beide erg gevoelig voor warmte-gerelateerde schade.

  3. Druk een zuignap op de achterkant van de telefoon, zo dicht mogelijk bij het midden van de rechterzijde. Trek de zuignap omhoog om een opening te creëren tussen de glazen achterkant en het frame.
    • Druk een zuignap op de achterkant van de telefoon, zo dicht mogelijk bij het midden van de rechterzijde.

    • Trek de zuignap omhoog om een opening te creëren tussen de glazen achterkant en het frame.

    • Steek een openingsplectrum in de opening.

  4. Schuif je openingsplectrum langs de zijkant richting de rechter onderhoek. Laat je openingsplectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Als je je openingsplectrum eenmaal hebt ingebracht, kun je de zuignap verwijderen. Je kunt deze echter ook nog gebruiken om meer grip te hebben op je toestel bij het verwijderen van de glazen achterkant.
    • Schuif je openingsplectrum langs de zijkant richting de rechter onderhoek.

    • Laat je openingsplectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

    • Als je je openingsplectrum eenmaal hebt ingebracht, kun je de zuignap verwijderen. Je kunt deze echter ook nog gebruiken om meer grip te hebben op je toestel bij het verwijderen van de glazen achterkant.

  5. Steek een tweede openingsplectrum onder de rechter onderhoek van de achterste behuizing. Schuif je openingsplectrum langs de zijkant naar de rechter bovenhoek. Als je moeite hebt met het doorsnijden van de lijm, kun je je iOpener nog eens gebruiken om de lijm opnieuw te verzwakken.
    • Steek een tweede openingsplectrum onder de rechter onderhoek van de achterste behuizing.

    • Schuif je openingsplectrum langs de zijkant naar de rechter bovenhoek.

    • Als je moeite hebt met het doorsnijden van de lijm, kun je je iOpener nog eens gebruiken om de lijm opnieuw te verzwakken.

    • Laat je openingsplectrums op hun plek in de hoeken van de telefoon zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  6. Steek een derde openingsplectrum in de opening, bij de tweede plectrum in de rechter bovenhoek. Schuif de punt van je openingsplectrum langs de bovenkant van de telefoon om de lijm door te snijden.
    • Steek een derde openingsplectrum in de opening, bij de tweede plectrum in de rechter bovenhoek.

    • Schuif de punt van je openingsplectrum langs de bovenkant van de telefoon om de lijm door te snijden.

    • Laat je openingsplectrum in de linker bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  7. Steek een vierde openingsplectrum in de linker bovenhoek. Schuif je plectrum langs de linkerzijde van de telefoon naar beneden om de lijm door te snijden. Laat je openingsplectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een vierde openingsplectrum in de linker bovenhoek.

    • Schuif je plectrum langs de linkerzijde van de telefoon naar beneden om de lijm door te snijden.

  8. Steek een vijfde openingsplectrum in de linker onderhoek van je toestel. Schuif deze langs de onderkant om ook daar de lijm door te snijden.
    • Steek een vijfde openingsplectrum in de linker onderhoek van je toestel.

    • Schuif deze langs de onderkant om ook daar de lijm door te snijden.

  9. Verwijder de glazen achterkant.
    • Verwijder de glazen achterkant.

    • Zet, na het installeren van je nieuwe glazen achterkant, gedurende een aantal minuten een stevige druk op je telefoon om te zorgen dat de lijm zich goed hecht. Je kunt hiervoor een stapel boeken gebruiken.

  10. Gebruik een Phillips-schroevendraaier om de veertien 4.0 mm lange schroeven waarmee het midframe bevestigd is los te schroeven.
    • Gebruik een Phillips-schroevendraaier om de veertien 4.0 mm lange schroeven waarmee het midframe bevestigd is los te schroeven.

  11. Het midframe wordt op z'n plek gehouden door middel van plastic klemmen. Steek een openingsplectrum tussen het midframe en de voorste paneelmodule, rechts van de telefoon bij de volumeknoppen.
    • Het midframe wordt op z'n plek gehouden door middel van plastic klemmen.

    • Steek een openingsplectrum tussen het midframe en de voorste paneelmodule, rechts van de telefoon bij de volumeknoppen.

  12. Schuif je openingsplectrum naar de rechter onderkant van je toestel om de plastic klemmen los te maken. Schuif je openingsplectrum naar de rechter onderkant van je toestel om de plastic klemmen los te maken.
    • Schuif je openingsplectrum naar de rechter onderkant van je toestel om de plastic klemmen los te maken.

  13. Schuif je openingsplectrum verder langs de rechter onderhoek en richting de linker onderhoek om de plastic klemmen los te maken. Schuif je openingsplectrum verder langs de rechter onderhoek en richting de linker onderhoek om de plastic klemmen los te maken. Schuif je openingsplectrum verder langs de rechter onderhoek en richting de linker onderhoek om de plastic klemmen los te maken.
    • Schuif je openingsplectrum verder langs de rechter onderhoek en richting de linker onderhoek om de plastic klemmen los te maken.

  14. Schuif je plectrum vervolgens om de linker onderhoek heen en langs de linkerzijde naar boven om de klemmen los te maken. Schuif je plectrum vervolgens om de linker onderhoek heen en langs de linkerzijde naar boven om de klemmen los te maken. Schuif je plectrum vervolgens om de linker onderhoek heen en langs de linkerzijde naar boven om de klemmen los te maken.
    • Schuif je plectrum vervolgens om de linker onderhoek heen en langs de linkerzijde naar boven om de klemmen los te maken.

  15. Verwijder het midframe.
    • Verwijder het midframe.

  16. Gebruik je spudger om de aansluiting van de batterij uit het contact omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen. Gebruik je spudger om de aansluiting van de batterij uit het contact omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen.
    • Gebruik je spudger om de aansluiting van de batterij uit het contact omhoog te duwen en de batterij zo los te koppelen.

  17. Gebruik het platte einde van je spudger om de schermaansluiting uit het contact op het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik het platte einde van je spudger om de schermaansluiting uit het contact op het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van je spudger om de schermaansluiting uit het contact op het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen.

  18. Leg een verwarmde iOpener gedurende twee minuten op het scherm.
    • Leg een verwarmde iOpener gedurende twee minuten op het scherm.

    • Je kunt hiervoor ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken, maar wees bij het gebruik hiervan wel extra voorzichtig en voorkom dat je je toestel oververhit. Vooral het scherm en de batterij zijn erg gevoelig voor warmte-gerelateerde schade.

  19. Druk een zuignap op de rechterkant van het scherm. Als het scherm van je telefoon gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap zich niet vast kan zuigen. Probeer het in dat geval op te tillen met een stuk sterke tape of lijm je zuignap op het scherm vast met behulp van secondelijm.
    • Druk een zuignap op de rechterkant van het scherm.

    • Als het scherm van je telefoon gebarsten is, kan het zijn dat de zuignap zich niet vast kan zuigen. Probeer het in dat geval op te tillen met een stuk sterke tape of lijm je zuignap op het scherm vast met behulp van secondelijm.

    • Trek de zuignap met een sterke, constante kracht omhoog om een opening te creëren tussen het scherm en de rest van de telefoon.

    • Steek de punt van je openingsplectrum in de opening.

  20. Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de lijm onderweg door te kunnen snijden. Laat je openingsplectrum op z'n plek in de linker onderhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Laat je openingsplectrum op z'n plek in de linker onderhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de lijm onderweg door te kunnen snijden.

    • Laat je openingsplectrum op z'n plek in de linker onderhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  21. Steek een tweede openingsplectrum in de rechter onderhoek. Schuif je openingsplectrum langs de rechterzijde van je telefoon naar boven. Laat je plectrum in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan het toestel gaat hechten.
    • Steek een tweede openingsplectrum in de rechter onderhoek.

    • Schuif je openingsplectrum langs de rechterzijde van je telefoon naar boven.

    • Laat je plectrum in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw aan het toestel gaat hechten.

  22. Steek een derde openingsplectrum bij de rechter bovenhoek in het toestel. Schuif je plectrum langs de bovenkant om de lijm door te snijden. Zorg dat je je plectrum, bij het doorsnijden van de lijm in de buurt van de naar voren gerichte camera, niet dieper dan ongeveer 3 mm in de opening steekt om te voorkomen dat je de camera beschadigt.
    • Steek een derde openingsplectrum bij de rechter bovenhoek in het toestel.

    • Schuif je plectrum langs de bovenkant om de lijm door te snijden.

    • Zorg dat je je plectrum, bij het doorsnijden van de lijm in de buurt van de naar voren gerichte camera, niet dieper dan ongeveer 3 mm in de opening steekt om te voorkomen dat je de camera beschadigt.

  23. Steek een vierde openingsplectrum in de opening bij de linker bovenhoek. Schuif je openingsplectrum langs de linkerzijde van het toestel naar beneden om de lijm onderweg door te snijden. Laat je openingsplectrum in de linker onderhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een vierde openingsplectrum in de opening bij de linker bovenhoek.

    • Schuif je openingsplectrum langs de linkerzijde van het toestel naar beneden om de lijm onderweg door te snijden.

    • Laat je openingsplectrum in de linker onderhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  24. Steek een vijfde openingsplectrum bij de linker onderhoek in het toestel. Schuif je plectrum langs de onderkant van het toestel om de laatste stukken lijm door te snijden.
    • Steek een vijfde openingsplectrum bij de linker onderhoek in het toestel.

    • Schuif je plectrum langs de onderkant van het toestel om de laatste stukken lijm door te snijden.

  25. Verwarm een iOpener en leg deze nogmaals op je scherm om de lijm eronder te verzwakken. Het laatste stuk lijm dat het scherm aan het midframe vasthoudt zit in het midden van je toestel.
    • Verwarm een iOpener en leg deze nogmaals op je scherm om de lijm eronder te verzwakken.

    • Het laatste stuk lijm dat het scherm aan het midframe vasthoudt zit in het midden van je toestel.

    • Schuif je plastic kaart in de volgende stappen niet onder de onderkant van het scherm om te voorkomen dat je de flexkabel van het scherm beschadigt.

  26. Steek een plastic kaart onder de linkerzijde van het scherm in de opening tussen het scherm en de telefoonmodule. Druk je kaart in de opening en schuif deze van voor naar achteren tot je de lijm in het midden van het toestel door hebt weten te snijden. Als je zeker bent dat je alle lijm door hebt weten te snijden, verwijder je de vier openingsplectrums uit de hoeken van het toestel.
    • Steek een plastic kaart onder de linkerzijde van het scherm in de opening tussen het scherm en de telefoonmodule.

    • Druk je kaart in de opening en schuif deze van voor naar achteren tot je de lijm in het midden van het toestel door hebt weten te snijden.

    • Als je zeker bent dat je alle lijm door hebt weten te snijden, verwijder je de vier openingsplectrums uit de hoeken van het toestel.

    • Verwijder het scherm nog niet volledig aangezien de schermkabel nog steeds door het midframe heen loopt.

  27. Begeleid de schermkabel door het gat in het frame. Begeleid de schermkabel door het gat in het frame. Begeleid de schermkabel door het gat in het frame.
    • Begeleid de schermkabel door het gat in het frame.

  28. Verwijder het scherm.
    • Verwijder het scherm.

Conclusie

Zet je toestel, indien mogelijk, aan en test je reparaties voordat je je toestel definitief sluit.

Vergelijk je nieuwe onderdeel met het originele onderdeel om te zien of je nog meer onderdelen mee over moet zetten. Dubbel-check ook of je niet eerst beschermfolie moet verwijderen alvorens je nieuwe onderdeel te kunnen plaatsen.

Volg bovenstaande instructies in omgekeerde volgorde om je toestel weer in elkaar te zetten. Breng nieuwe kleefstrips aan waar nodig na de voorheen gelijmde gebieden met wat isopropyl alcohol (>90%) te hebben schoongemaakt.

De beste manier om je nieuwe scherm te bevestigen is met behulp van op maat geknipte dubbelzijdige tape aan de achterkant van het scherm.

Breng je e-afval naar een door R2 of e-Stewards gecertificeerd recycle-station.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze algemene probleemoplossingspagina of stel je vraag op ons Antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

96%

Begin met vertalen ›

Adriana Zwink

Lid sinds: 18-12-19

29.954 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

142 Leden

Één commentaar

Guide is very useful and changed display is working. I think it will be good to order new display with the frame, I damaged one side of the displays frame. The display has strong adhesive or I had not enough patience :-). I thought that the display will meltdown - I have to warm it 4 times.

Andy B - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 49

Afgelopen 7 dagen: 297

Afgelopen 30 dagen: 1,225

Altijd: 10,396