Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een gebarsten of kapot scherm in je Samsung Galaxy A51 te vervangen.

Let op: De functies van de vingerafdruksensor kunnen verloren gaan door en na deze schermvervanging. Veiligheidspatches die na september 2020 zijn geïnstalleerd ondersteunen deze reparatie niet.

Als het frame vervormd is, is het belangrijk dat je het vervangt om te voorkomen dat het nieuwe scherm niet past en mogelijk beschadigd raakt door de oneven druk die erop komt te staan.

Ontlaad de batterij van je toestel, voordat je begint met het uit elkaar halen van je telefoon, tot onder de 25%. De batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt beschadigd of doorboord, maar je minimaliseert het risico op schade als je batterij ontladen is.

Deze handleiding laat je zien hoe je het scherm vervangt terwijl je het originele frame en het moederbord op hun plek laat zitten. Sommige vervangende schermen worden echter geleverd met een vooraf geïnstalleerd frame (a.k.a. chassis), wat een geheel andere procedure vereist. Zorg dat je het juiste onderdeel voor het juiste project hebt voordat je begint met deze handleiding.

Je zult vervangende kleefstrips of lijm nodig hebben om sommige onderdelen weer te bevestigen bij het weer in elkaar zetten van je toestel.

  1. Steek een SIM-kaart uitwerptool, een SIM-kaart uitwerpbitje of een rechtgebogen paperclip in het kleine gat in de SIM-kaarthouder, aan de linkerkant van de telefoon. Druk deze stevig in het gat om de kaarthouder eruit te duwen. Verwijder de SIM-kaarthouder.
    • Steek een SIM-kaart uitwerptool, een SIM-kaart uitwerpbitje of een rechtgebogen paperclip in het kleine gat in de SIM-kaarthouder, aan de linkerkant van de telefoon.

    • Druk deze stevig in het gat om de kaarthouder eruit te duwen.

    • Verwijder de SIM-kaarthouder.

    • Zorg dat je de kaarten op de juiste wijze in de kaarthouder plaatst voordat je deze weer in de telefoon duwt.

  2. Zorg dat je je telefoon uitschakelt voordat je met deze procedure begint.
    • Zorg dat je je telefoon uitschakelt voordat je met deze procedure begint.

    • Verwarm een iOpener en leg deze op de achterste behuizing om de lijm eronder te verzachten.

    • De lijm van de Samsung Galaxy A51 is erg sterk. Je kunt een föhn of een warmtepistool gebruiken als het je niet lukt om het toestel open te krijgen met de iOpener.

    • Wees echter wel voorzichtig dat je je telefoon niet oververhit—het AMOLED-scherm en de batterij zijn erg gevoelig voor warmteschade.

  3. Steek de punt van een openingsplectrum aan de onderkant van de telefoon, dichtbij de USB-C poort, tussen het frame en de achterste behuizing. Als het je niet lukt je openingsplectrum tussen het midframe en de achterste behuizing te krijgen, kun je een zuignap of sterke tape gebruiken om de achterkant op te tillen en zo een opening te creëren. Schuif je openingsplectrum vervolgens naar de rechter onderhoek en laat deze daar zitten.
    • Steek de punt van een openingsplectrum aan de onderkant van de telefoon, dichtbij de USB-C poort, tussen het frame en de achterste behuizing.

    • Als het je niet lukt je openingsplectrum tussen het midframe en de achterste behuizing te krijgen, kun je een zuignap of sterke tape gebruiken om de achterkant op te tillen en zo een opening te creëren.

    • Schuif je openingsplectrum vervolgens naar de rechter onderhoek en laat deze daar zitten.

  4. Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze van de rechter onderhoek naar de linker onderhoek om alle lijm die je onderweg tegenkomt door te snijden. Laat je openingsplectrums beide zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Laat je openingsplectrums beide zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze van de rechter onderhoek naar de linker onderhoek om alle lijm die je onderweg tegenkomt door te snijden.

    • Laat je openingsplectrums beide zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  5. Steek een derde openingsplectrum in de linker onderhoek onder de achterste behuizing. Als je hier moeite mee hebt, kun je nog meer warmte gebruiken om de lijm verder te verzachten. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je toestel oververhit. Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon.
    • Steek een derde openingsplectrum in de linker onderhoek onder de achterste behuizing.

    • Als je hier moeite mee hebt, kun je nog meer warmte gebruiken om de lijm verder te verzachten. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je toestel oververhit.

    • Schuif je openingsplectrum langs de linkerkant van de telefoon.

    • Laat je openingsplectrum in de linker bovenhoek zitten om te voorkomen dat de zojuist doorgesneden lijm zich opnieuw gaat hechten.

  6. Steek een vierde openingsplectrum onder de linker bovenhoek van de achterste behuizing, dichtbij de camera. Schuif de punt van je plectrum langs de bovenkant van de telefoon naar de rechter bovenhoek en snijd alle lijm die je onderweg tegenkomt door. Laat je plectrum in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een vierde openingsplectrum onder de linker bovenhoek van de achterste behuizing, dichtbij de camera.

    • Schuif de punt van je plectrum langs de bovenkant van de telefoon naar de rechter bovenhoek en snijd alle lijm die je onderweg tegenkomt door.

    • Laat je plectrum in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  7. Nu je plectrums in iedere hoek hebt zitten, steek je een vijfde en laatste openingsplectrum onder de rechter bovenhoek van de achterste behuizing. Schuif de punt van je plectrum langs de rechterkant van de telefoon naar de rechter onderhoek en snijd alle lijm die je onderweg tegenkomt door. Schuif de punt van je plectrum langs de rechterkant van de telefoon naar de rechter onderhoek en snijd alle lijm die je onderweg tegenkomt door.
    • Nu je plectrums in iedere hoek hebt zitten, steek je een vijfde en laatste openingsplectrum onder de rechter bovenhoek van de achterste behuizing.

    • Schuif de punt van je plectrum langs de rechterkant van de telefoon naar de rechter onderhoek en snijd alle lijm die je onderweg tegenkomt door.

  8. Verwijder de achterste behuizing.
    • Verwijder de achterste behuizing.

    • Zorg dat je, na het weer installeren van de achterste behuizing, gedurende een aantal minuten een stevige druk op de telefoon zet om ervoor te zorgen dat de lijm zich goed hecht. Een stapel boeken op je telefoon leggen kan hierbij helpen.

  9. Verwijder de dertien 3 mm lange Phillips #00 schroeven die het midframe bevestigen.
    • Verwijder de dertien 3 mm lange Phillips #00 schroeven die het midframe bevestigen.

  10. Het midframe wordt onder meer vastgehouden door een aantal plastic klemmen. Steek een openingsplectrum tussen het midframe en de voorste paneelmoduel aan de onderkant van de telefoon, dichtbij de oplaadpoort. Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de klemmen die je onderweg tegenkomt los te klikken.
    • Het midframe wordt onder meer vastgehouden door een aantal plastic klemmen.

    • Steek een openingsplectrum tussen het midframe en de voorste paneelmoduel aan de onderkant van de telefoon, dichtbij de oplaadpoort.

    • Schuif je openingsplectrum naar de linker onderhoek om de klemmen die je onderweg tegenkomt los te klikken.

    • Schuif je plectrum naar de rechter onderhoek om de rest van de klemmen aan de onderkant los te klikken.

  11. Schuif je plectrum verder langs de rechterkant van je telefoon totdat je alle plastic klemmen aan de rechterkant los hebt weten te krijgen. Schuif je plectrum verder langs de rechterkant van je telefoon totdat je alle plastic klemmen aan de rechterkant los hebt weten te krijgen. Schuif je plectrum verder langs de rechterkant van je telefoon totdat je alle plastic klemmen aan de rechterkant los hebt weten te krijgen.
    • Schuif je plectrum verder langs de rechterkant van je telefoon totdat je alle plastic klemmen aan de rechterkant los hebt weten te krijgen.

  12. Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de bovenste klemmen los te maken. Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de bovenste klemmen los te maken. Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de bovenste klemmen los te maken.
    • Schuif je plectrum langs de bovenkant van de telefoon om de bovenste klemmen los te maken.

  13. Schuif je openingsplectrum van de linker bovenhoek naar de linker onderhoek om de klemmen aan de linkerkant ook los te krijgen. Schuif je openingsplectrum van de linker bovenhoek naar de linker onderhoek om de klemmen aan de linkerkant ook los te krijgen. Schuif je openingsplectrum van de linker bovenhoek naar de linker onderhoek om de klemmen aan de linkerkant ook los te krijgen.
    • Schuif je openingsplectrum van de linker bovenhoek naar de linker onderhoek om de klemmen aan de linkerkant ook los te krijgen.

  14. Verwijder het midframe.
    • Verwijder het midframe.

  15. Gebruik het platte einde van een spudger om de aansluiting van de batterij in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen en de batterij los te koppelen. Gebruik het platte einde van een spudger om de aansluiting van de batterij in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen en de batterij los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de aansluiting van de batterij in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen en de batterij los te koppelen.

  16. Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van het scherm, aan de onderkant van de telefoon, omhoog te duwen en los te koppelen. Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van het scherm, aan de onderkant van de telefoon, omhoog te duwen en los te koppelen.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de flexkabel van het scherm, aan de onderkant van de telefoon, omhoog te duwen en los te koppelen.

  17. Verwarm een iOpener en leg deze, gedurende minstens twee minuten, op het scherm om de lijm eronder te verzachten.
    • Verwarm een iOpener en leg deze, gedurende minstens twee minuten, op het scherm om de lijm eronder te verzachten.

    • Het kan nodig zijn dat je je iOpener meerdere malen moet verwarmen en op je toestel moet leggen om de telefoon warm genoeg te maken om de lijm door te snijden. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je telefoon oververhit.

  18. Als het scherm eenmaal te warm is om comfortabel aan te raken, druk je een zuignap op de bovenkant van de telefoon. Als je scherm gebarsten is, kan het zijn dat je zuignap niet blijft plakken. Probeer je scherm in dat geval met wat sterke tape omhoog te tillen of lijm de zuignap vast met secondelijm en laat deze hard worden voordat je verdergaat. Steek een openingsplectrum in de opening en schuif deze naar de rechter bovenhoek. Snijd onderweg alle lijm die je tegenkomt door.
    • Als het scherm eenmaal te warm is om comfortabel aan te raken, druk je een zuignap op de bovenkant van de telefoon.

    • Als je scherm gebarsten is, kan het zijn dat je zuignap niet blijft plakken. Probeer je scherm in dat geval met wat sterke tape omhoog te tillen of lijm de zuignap vast met secondelijm en laat deze hard worden voordat je verdergaat.

    • Steek een openingsplectrum in de opening en schuif deze naar de rechter bovenhoek. Snijd onderweg alle lijm die je tegenkomt door.

  19. Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze naar de linker bovenhoek. Laat je plectrums op hun plek in de telefoon zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Laat je plectrums op hun plek in de telefoon zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze naar de linker bovenhoek.

    • Laat je plectrums op hun plek in de telefoon zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  20. Steek een derde openingsplectrum in je toestel en schuif deze langs de linkerkant om de lijm door te snijden. Laat je openingsplectrum in de linker onderhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Laat je openingsplectrum in de linker onderhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een derde openingsplectrum in je toestel en schuif deze langs de linkerkant om de lijm door te snijden.

    • Laat je openingsplectrum in de linker onderhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  21. Steek een vierde openingsplectrum in je toestel en schuif deze van de linker onderhoek naar de rechter onderhoek. Laat je openingsplectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Laat je openingsplectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een vierde openingsplectrum in je toestel en schuif deze van de linker onderhoek naar de rechter onderhoek.

    • Laat je openingsplectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  22. Steek een vijfde openingsplectrum in je toestel en schuif deze langs de linkerkant van de telefoon om de laatste stukken lijm door te snijden. Steek een vijfde openingsplectrum in je toestel en schuif deze langs de linkerkant van de telefoon om de laatste stukken lijm door te snijden. Steek een vijfde openingsplectrum in je toestel en schuif deze langs de linkerkant van de telefoon om de laatste stukken lijm door te snijden.
    • Steek een vijfde openingsplectrum in je toestel en schuif deze langs de linkerkant van de telefoon om de laatste stukken lijm door te snijden.

  23. Verwarm je iOpener opnieuw en leg deze nog eens op het scherm om de lijm eronder te verzachten. Check, terwijl je wacht, de rechthoekige kleefstrips die zich onder het scherm bevinden.
    • Verwarm je iOpener opnieuw en leg deze nog eens op het scherm om de lijm eronder te verzachten.

    • Check, terwijl je wacht, de rechthoekige kleefstrips die zich onder het scherm bevinden.

  24. Steek een plastic kaart in de opening aan de linkerkant van de telefoon, tussen het scherm en de telefoommodule. Duw je plastic kaart verder in de telefoon en schuif deze op en neer totdat je alle lijm doorgesneden hebt. Als je eenmaal zeker bent dat je alle lijm hebt doorgesneden, kun je alle vier de plectrums uit de hoeken verwijderen.
    • Steek een plastic kaart in de opening aan de linkerkant van de telefoon, tussen het scherm en de telefoommodule.

    • Duw je plastic kaart verder in de telefoon en schuif deze op en neer totdat je alle lijm doorgesneden hebt.

    • Als je eenmaal zeker bent dat je alle lijm hebt doorgesneden, kun je alle vier de plectrums uit de hoeken verwijderen.

    • Verwijder het scherm nog niet volledig. De schermkabel loopt nog steeds door het frame heen.

  25. Begeleid de schermkabel op voorzichtige wijze door het frame. Begeleid de schermkabel op voorzichtige wijze door het frame. Begeleid de schermkabel op voorzichtige wijze door het frame.
    • Begeleid de schermkabel op voorzichtige wijze door het frame.

  26. Verwijder het scherm. Verwijder het scherm. Verwijder het scherm.
    • Verwijder het scherm.

Conclusie

Zet je toestel, indien mogelijk, aan en test je reparaties voordat je de nieuwe kleefstrips en/of lijm aanbrengt en je je toestel weer volledig sluit.

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Breng de nieuwe kleefstrips aan op de juiste plekken, maar zorg dat je die gebieden wel goed schoonmaakt met hooggeconcentreerde (>90%) isopropyl alcohol.

De beste manier om het nieuwe scherm te bevestigen is door middel van een op maat gesneden stuk dubbelzijdige tape aan de achterkant van het scherm.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over probleemoplossing of check ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

100%

Begin met vertalen ›

Adriana Zwink

Lid sinds: 18-12-19

29.954 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

142 Leden

12 Opmerkingen

Can we get a video for this soon? Thanks.

hello3459 - Antwoord

Fingerprint scanner is disabled when original screen is replaced

JustAThought - Antwoord

You need to buy the right replacement screen like the one that supports fingerprint like amoled

Jeremy Kisluk -

Attention, Fingerprint makes some trouble after replaceing the display

Fernseh Hartung - Antwoord

I see that users have posted about the Fingerprint Scanner causing issues. “…disabled when original screen is replaced” or “… some trouble after replacing…” Are these issues that since have been resolved? Scanner can be re-enabled or disabled and re-enabled to bypass the “issues”?

Obfuscated_Hate - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 91

Afgelopen 7 dagen: 658

Afgelopen 30 dagen: 2,978

Altijd: 64,258