Ga door naar hoofdinhoud

Inleiding

Gebruik deze handleiding om een gebarsten of kapot scherm in je Samsung Galaxy A50 te vervangen.

Let op: De functies van de vingerafdruksensor kunnen verloren gaan door en na deze schermvervanging. Veiligheidspatches die na september 2020 zijn geïnstalleerd ondersteunen deze reparatie niet.

Deze handleiding laat je zien hoe je enkel het scherm vervangt terwijl je het originele frame en het moederbord op hun plek laat zitten. Sommige vervangende schermen worden echter geleverd in een nieuw frame (a.k.a. chassis), wat een heel andere procedure vereist. Zorg dat je het juiste vervangende onderdeel hebt voordat je met deze handleiding begint.

Ontlaad je batterij, voor je eigen veiligheid, tot onder de 25% voordat je je telefoon uit elkaar gaat halen. De batterij kan in brand vliegen en/of exploderen als deze per ongeluk wordt doorboord. Als je je batterij ontlaadt, verklein je dit risico tot het minimum.

Je zult vervangende kleefstrips nodig hebben om sommige onderdelen weer te installeren bij het weer in elkaar zetten van je telefoon.

  1. Steek een SIM-kaart uitwerptool, een SIM-uitwerpbitje of een rechtgebogen paperclip in het kleine gat in de SIM-kaarthouder, welke aan de linkerkant van de telefoon zit. Druk je tool stevig in het gat om de kaarthouder uit te werpen. Verwijder de SIM-kaarthouder.
    • Steek een SIM-kaart uitwerptool, een SIM-uitwerpbitje of een rechtgebogen paperclip in het kleine gat in de SIM-kaarthouder, welke aan de linkerkant van de telefoon zit.

    • Druk je tool stevig in het gat om de kaarthouder uit te werpen.

    • Verwijder de SIM-kaarthouder.

    • Zorg dat je, wanneer je de kaarten in de kaarthouder legt, deze op de juiste positie aanbrengt.

  2. Schakel allereerst je telefoon uit.
    • Schakel allereerst je telefoon uit.

    • Verwarm een iOpener en leg deze op de achterste behuizing om de lijm die het vasthoudt te verzwakken.

    • De lijm van de Samsung Galaxy A50 is erg sterk. Je kunt ook een föhn, warmtepistool of een kookplaat gebruiken als je geen iOpener hebt. Wees hierbij wel extra voorzichtig en zorg dat je je toestel niet oververhit—het AMOLED-scherm en de batterij zijn erg kwetsbaar voor warmteschade.

  3. Steek een openingsplectrum in de onderkant van de telefoon, dichtbij de USB-C poort. Als je je plectrum niet tussen de achterste behuizing en het midframe weet te krijgen, kun je een zuignap of sterke tape gebruiken om de achterste behuizing een stukje los te trekken en zo een opening te creëren. Schuif je openingsplectrum richting de linker onderhoek.
    • Steek een openingsplectrum in de onderkant van de telefoon, dichtbij de USB-C poort.

    • Als je je plectrum niet tussen de achterste behuizing en het midframe weet te krijgen, kun je een zuignap of sterke tape gebruiken om de achterste behuizing een stukje los te trekken en zo een opening te creëren.

    • Schuif je openingsplectrum richting de linker onderhoek.

  4. Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze van de linker onderhoek naar de linker bovenhoek om onderweg de lijm door te snijden. Als je moeite hebt met het doorsnijden van de lijm zul je wat meer warmte toe moeten dienen. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je toestel oververhit.
    • Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze van de linker onderhoek naar de linker bovenhoek om onderweg de lijm door te snijden.

    • Als je moeite hebt met het doorsnijden van de lijm zul je wat meer warmte toe moeten dienen. Volg de instructies van de iOpener om te voorkomen dat je je toestel oververhit.

    • Laat je openingsplectrum in de telefoon zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  5. Steek een derde openingsplectrum in de telefoon, onder de achterste behuizing in de linker bovenhoek. Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant van de telefoon. Laat je openingsplectrum in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een derde openingsplectrum in de telefoon, onder de achterste behuizing in de linker bovenhoek.

    • Schuif je openingsplectrum langs de bovenkant van de telefoon.

    • Laat je openingsplectrum in de rechter bovenhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  6. Steek een vierde openingsplectrum onder de achterste behuizing in de rechter bovenhoek. Schuif het puntje van je plectrum langs de zijkant van de telefoon, richting de rechter onderhoek, om de lijm onderweg door te snijden. Laat je openingsplectrum in de rechter onderhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een vierde openingsplectrum onder de achterste behuizing in de rechter bovenhoek.

    • Schuif het puntje van je plectrum langs de zijkant van de telefoon, richting de rechter onderhoek, om de lijm onderweg door te snijden.

    • Laat je openingsplectrum in de rechter onderhoek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  7. Verwijder de achterste behuizing.
    • Verwijder de achterste behuizing.

    • Gebruik, na het installeren van de achterste behuizing, een stevige, constante druk om je telefoon gedurende enkele minuten dicht te drukken. Zo zorg je dat de lijm zich goed hecht en de telefoon goed sluit. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een aantal boeken gebruiken.

  8. Verwijder de 13 Phillips #00 schroeven (4 mm lengte).
    • Verwijder de 13 Phillips #00 schroeven (4 mm lengte).

  9. Steek een openingsplectrum tussen het scherm en het midframe aan de onderkant van je telefoon, net boven de USB-C poort. Schuif je plectrum langs de onderkant van de telefoon om de klemmen los te klikken. Schuif je plectrum langs de onderkant van de telefoon om de klemmen los te klikken.
    • Steek een openingsplectrum tussen het scherm en het midframe aan de onderkant van je telefoon, net boven de USB-C poort.

    • Schuif je plectrum langs de onderkant van de telefoon om de klemmen los te klikken.

  10. Schuif je plectrum verder langs de linkerkant van de telefoon om ook daar de klemmen los te maken. Schuif je plectrum verder langs de linkerkant van de telefoon om ook daar de klemmen los te maken. Schuif je plectrum verder langs de linkerkant van de telefoon om ook daar de klemmen los te maken.
    • Schuif je plectrum verder langs de linkerkant van de telefoon om ook daar de klemmen los te maken.

  11. Schuif je plectrum langs de bovenkant. Schuif je plectrum langs de bovenkant.
    • Schuif je plectrum langs de bovenkant.

  12. Schuif je plectrum langs de rechterkant van de telefoon, richting de rechter onderhoek. Schuif je plectrum langs de rechterkant van de telefoon, richting de rechter onderhoek. Schuif je plectrum langs de rechterkant van de telefoon, richting de rechter onderhoek.
    • Schuif je plectrum langs de rechterkant van de telefoon, richting de rechter onderhoek.

  13. Zorg dat je alle klemmen, die het midframe bevestigen, los hebt geklikt. Scheid het midframe van de telefoon.
    • Zorg dat je alle klemmen, die het midframe bevestigen, los hebt geklikt.

    • Scheid het midframe van de telefoon.

  14. Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen door de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen. Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen door de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen.
    • Gebruik een spudger om de batterij los te koppelen door de batterijaansluiting in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen.

  15. Gebruik een spudger om de aansluiting van de voorste camera los te koppelen door deze in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen. Gebruik een spudger om de aansluiting van de voorste camera los te koppelen door deze in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen.
    • Gebruik een spudger om de aansluiting van de voorste camera los te koppelen door deze in een rechte beweging uit het contact omhoog te duwen.

  16. Verwijder de camera met een pincet. Verwijder de camera met een pincet.
    • Verwijder de camera met een pincet.

  17. Gebruik het platte einde van een spudger om de interconnect- en schermflexkabels van het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen. Buig beide kabels op voorzichtige wijze uit de weg. Buig beide kabels op voorzichtige wijze uit de weg.
    • Gebruik het platte einde van een spudger om de interconnect- en schermflexkabels van het dochterbord omhoog te duwen en los te koppelen.

    • Buig beide kabels op voorzichtige wijze uit de weg.

  18. Gebruik de punt van een spudger om de schermaansluiting boven het dochterbord los te maken. Gebruik de punt van een spudger om de schermaansluiting boven het dochterbord los te maken.
    • Gebruik de punt van een spudger om de schermaansluiting boven het dochterbord los te maken.

  19. Verwarm een iOpener en leg deze op het scherm gedurende minstens twee minuten om de lijm eronder te verzwakken. Plaats een zuignap dichtbij de rechterkant van het scherm en trek deze met een stevige, constante kracht naar boven gedurende 30 seconde om de lijm los te maken.
    • Verwarm een iOpener en leg deze op het scherm gedurende minstens twee minuten om de lijm eronder te verzwakken.

    • Plaats een zuignap dichtbij de rechterkant van het scherm en trek deze met een stevige, constante kracht naar boven gedurende 30 seconde om de lijm los te maken.

    • Als het scherm van je telefoon gebarsten is, zal de zuignap zich niet vastzuigen. Probeer je scherm in dat geval omhoog te trekken met sterke tape of lijm je zuignap vast met secondelijm en laat dit drogen voordat je verder gaat.

  20. Leg voor een tweede keer een verwarmde iOpener op het scherm gedurende ongeveer een minuut,. Trek de zuignap naar boven en steek een openingsplectrum in de opening tussen het scherm en het frame.
    • Leg voor een tweede keer een verwarmde iOpener op het scherm gedurende ongeveer een minuut,.

    • Trek de zuignap naar boven en steek een openingsplectrum in de opening tussen het scherm en het frame.

    • Steek je openingsplectrum slechts voor ongeveer 2 mm in de telefoon.

  21. Schuif je openingsplectrum naar beneden richting de rechter onderhoek. Laat je plectrum daar zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Laat je plectrum daar zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Schuif je openingsplectrum naar beneden richting de rechter onderhoek.

    • Laat je plectrum daar zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  22. Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze richting de rechter bovenhoek om onderweg de lijm door te snijden. Laat ook deze plectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Laat ook deze plectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een tweede openingsplectrum in de telefoon en schuif deze richting de rechter bovenhoek om onderweg de lijm door te snijden.

    • Laat ook deze plectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  23. Steek een derde openingsplectrum in de telefoon en schuif deze in de richting van de linker bovenhoek. Laat je plectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Als het doorsnijden van de lijm te lastig wordt, verwarm je je iOpener nog eens en leg je deze nog een keer op je telefoon om de lijm te verzachten.
    • Steek een derde openingsplectrum in de telefoon en schuif deze in de richting van de linker bovenhoek.

    • Laat je plectrum op z'n plek zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

    • Als het doorsnijden van de lijm te lastig wordt, verwarm je je iOpener nog eens en leg je deze nog een keer op je telefoon om de lijm te verzachten.

  24. Steek een vierde openingsplectrum in de telefoon, bij de linker bovenhoek. Schuif je plectrum richting de linker onderhoek en snijd onderweg de lijm door. Laat je plectrum daar vervolgens zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten. Schuif je plectrum richting de linker onderhoek en snijd onderweg de lijm door. Laat je plectrum daar vervolgens zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.
    • Steek een vierde openingsplectrum in de telefoon, bij de linker bovenhoek.

    • Schuif je plectrum richting de linker onderhoek en snijd onderweg de lijm door. Laat je plectrum daar vervolgens zitten om te voorkomen dat de lijm zich opnieuw gaat hechten.

  25. Steek een vijfde openingsplectrum in de telefoon en schuif deze langs de onderkant van de telefoon om de laatste stukken lijm door te snijden. Steek je plectrum slechts voor 2 mm diep in de telefoon om te voorkomen dat je de onderdelen binnenin beschadigt.
    • Steek een vijfde openingsplectrum in de telefoon en schuif deze langs de onderkant van de telefoon om de laatste stukken lijm door te snijden.

    • Steek je plectrum slechts voor 2 mm diep in de telefoon om te voorkomen dat je de onderdelen binnenin beschadigt.

  26. Leg een verwarmde iOpener op het scherm om de lijm onder het scherm te verzachten. Kijk, tijdens het wachten, alvast naar de rechthoekige kleefstrip die op de achterkant van het scherm geplaatst is.
    • Leg een verwarmde iOpener op het scherm om de lijm onder het scherm te verzachten.

    • Kijk, tijdens het wachten, alvast naar de rechthoekige kleefstrip die op de achterkant van het scherm geplaatst is.

  27. Steek een plastic kaart in de losgemaakte linkerkant van de telefoon. Schuif de plastic kaart naar binnen en heen en weer totdat je alle lijm doorgesneden hebt. Als je eenmaal zeker bent dat je de lijm hebt doorgesneden, verwijder je de vier openingsplectrums uit alle hoeken.
    • Steek een plastic kaart in de losgemaakte linkerkant van de telefoon.

    • Schuif de plastic kaart naar binnen en heen en weer totdat je alle lijm doorgesneden hebt.

    • Als je eenmaal zeker bent dat je de lijm hebt doorgesneden, verwijder je de vier openingsplectrums uit alle hoeken.

  28. Til het scherm vanaf de bovenkant van de telefoon omhoog. Begeleid de schermkabel op voorzichtige wijze door het gat in het frame. Verwijder het scherm.
    • Til het scherm vanaf de bovenkant van de telefoon omhoog.

    • Begeleid de schermkabel op voorzichtige wijze door het gat in het frame.

    • Verwijder het scherm.

Conclusie

Indien mogelijk zet je je toestel aan en test je je reparatie voordat je de nieuwe kleefstrips installeert en je je telefoon definitief sluit.

De beste manier om je scherm weer te bevestigen is door middel van vooraf op maat gesneden dubbelzijdige tape die je op de achterkant van het scherm kunt plakken.

Om je toestel weer in elkaar te zetten, volg je deze instructies in omgekeerde volgorde. Breng, na het schoonmaken van de voorheen gelijmde gebieden met isopropyl alcohol (>90%), nieuwe kleefstrips aan waar nodig.

Ging je reparatie niet zoals gepland? Bezoek dan onze pagina over de basis van probleemoplossing of stel je vraag op ons antwoordenforum voor hulp bij het oplossen van je probleem.

en nl

94%

Begin met vertalen ›

Adriana Zwink

Lid sinds: 18-12-19

29.954 Reputatie

Team

iFixit Lid van iFixit

Community

142 Leden

23 Opmerkingen

considering it is embedded within the display assembly, any chance that the fingerprint sensor is affected by replacing the screen?

Steve B - Antwoord

Hi Steve, the fingerprint sensor is not embedded within the display as you can see here. The sensor is fixed under the frame and can be seen through the hole in the frame.

Adriana Zwink -

Hey, I followed this procedure to replace my screen and now, whenever I am charging my phone it keeps on rebooting itself every 3-5 seconds, or even when it’s not charging and is just idle. I tried to open it up and realign everything however it didn’t help and kept rebooting. So I am not quite sure what I did wrong and was wondering if you have ever experienced that, and what to do about it.

Nishtha Sharma - Antwoord

sounds like you may have damaged the battery in some way, try replacing the battery!

Braydon Vanvelzor -

A good instruction, but if you change the screen without a midframe, it will not work.

Kaig - Antwoord

Voeg opmerking toe

Weergavestatistieken:

Afgelopen 24 uren: 84

Afgelopen 7 dagen: 477

Afgelopen 30 dagen: 2,198

Altijd: 51,512